Kirjoittaja Aihe: Alppipyräys 2014  (Luettu 998 kertaa)

Poissa Bozze

  • HP
  • *
  • Viestejä: 348
    • akerblom.fi
Alppipyräys 2014
« : 09.07.14 - klo:10:38 »
Laitetaanpa pientä raporttia omasta reissusta

Liikkeelle lähdettiin 25.6 kahden pyörän voimin, veljellä bränikkä MT-09 ja itsellä siis Nuda. Tuulinen ja ajoittain koleahko sää ei innostanut lähtemään mitään pienempiä teitä vaan päristeltiin suoraan 8-tietä Turkuun, tai no Maskussa asuva kaveri tarjosi siinä välissä syömiset. Laivaan pääsyä odoteltiin kauan, ja kun viimeksi päästiin kyytiin niin ohjattiin paikkaan jossa ei ollut minkäänlaisia kiinnitysmahdollisuuksia. Toisaalta liinojakaan ei näkynyt missään ja kiilat piti itse metsästää jostain laivan perältä, joten jätin sen vain sivutuen varaan  633  Siljalle toiminnasta.

Ammulla Tukholmassa odotti aurinkoinen sää joten ei muuta kun E4:stä etelään, Söderköpingin kohdalla tankattiin ja siirryttiin pienemmille teille. Ringarum - Åtvidaberg oli hieman vaihtelevassa kunnossa, mutta muuten aivan huippu mutkapätkä, myös tie 134 oli maisemiltaan ajoittain erittäin hienoa. Kohdalle osui myös ukkosrintama, joten kierrettiin pätkä E4:n kautta jonka jälkeen takaisin pikkuteille, Lönsboda - Broby väliltä (tie 119) löytyi myös yksi mukava (joskin lyhyt) ajelu pätkä. Vaikka oltiin satamassa hyvissä ajoin niin päästiin nopeasti laivalle eikä tarvinnut tupakkitaukoa pidempään odotella vaikka laivan lähtöön oli pari tuntia.

Travemündessä sää taas suosi ja hypättiin suoraan baanalle. Ajettiin A7:aa koko matkan saksan läpi, voittaa tylsyydessään jopa Ruotsin. Sopiva matkavauhti oli noilla nakupyörillä siinä 140 km/h tienoilla ja tankkaamaan kun piti n. 200 km kohdalla niin kyllä siinä se 10 tuntia meni päästä rapiat 870 km. Veli oli varannut huoneen "alppihotellista", hintataso SMOTO:n alennuksella ihan kohdillaan ja eipä tarvinnut tavailla saksaa.

Päästyämme Sveitsin puolelle päätimme taas nuukailla ja jätettiin vignette hankkimatta ja suosia pikkuteitä, mikä (taas) osottautui virheeksi. Ensimmäiset 140 km pikkuteitä kesti yli 3 tuntia, joten kun päästiin Klausen solan yli Andermatin tienoille niin reippaasti yli puoli päivää oli jo mennyt. Tarkoitus oli ajaa Susten - Grimsel - Furka mutta kun taivaalle rupesi ilmestymään tummia pilviä niin tehtiin vain pyrähdys Furkalle ja jatkettiin sitten päivän päätekohteeseen Sedruniin. Hotellivarauksen olivat jotenkin onnistuneet sössimään ja huoneen sijaan odotti 3 makuhuoneen mökki omalla keittiöllä, olohuoneella yms., hintaa kuitenkin vain 110 euroa joten ihan ok, ja kelpashan siinä jalkapalloa seurata nahkasohvalla 60 tuumaiselta telkulta  icon_rooki

Sitten osuikin se "paska päivä", eli sadetta kaatamalla heti aamusta. Kiirettä ei varsinaisesti ollut mihinkään, mutta Sveitsin hintataso ei houkutellut jäämään (edellisillan ruokailuun oli palanut 45 euroa/henk.), joten lähdettiin kohti Italiaa. Päivän ensimmäinen sola (Lukmanier) meni vielä ihan ok, mutta San Bernadinon ja Splügenin jälkeen rupesi jo lievästi sanottuna vituttaan, pinlockikaan ei enää auttanut kun vesi kondensoitui visiirin sisäpinnalle. Hieman mietittiin josko oltais ajettu Livignoon, mutta se kun olisi tarkoittanut pari solaa lisää, niin tyydyttiin hakemaan hotellia Comon pohjoispäästä.

Saderintama oli väistynyt joten päästiin heti aamusta ajelemaan aurinkoisessa ja lämpimässä säässä. Päivän agendaksi sovittiin käväistä Gardalla, on ollut listalla jo parilla edellisellä reisulla joten nyt kun oltiin jo näin lähellä eikä muutakaan suunnitelmia päivälle niin sopisi hyvin. Muutama sola ja paljon mutkia mahtui 300 km matkalle joten oli jo lähemmäs klo 18 kun oltiin Gardalla. Oltiin oletettu että Riva de Garda olisi ruuhkainen ja kestäisi ikuisuuden ajaa läpi, mutta yllätyimme suuresti kun kaupungin läpi pyyhälsi noin 5 minuutissa. Hotellia lähdettiin kyselemään Besagnon kylästä Monte Baldolle johtavan tien vierestä ja sieltä löytyikin joku biker freundlich mesta sopivaan hintaan (60 eur./henk sis. ruuat ja juomiset)  thumbup9

Päivän ohjelmaan kuului siirtyminen Ravasclettoon josta oli varattu huone etukäteen seuraavaksi 3 yöksi. Dolomiittien ympäristössä kun oli pyöritty pari edellistä reissua niin reitti koitettiin katsoa hieman siten että  reitin varrelle osuisi hieman meille uusia teitä. Pari vähemmän onnistunut "lehmänpaskapolku" sattui matkalle mutta löytyi myös pari ihan huippupätkää (mm. passo Mauria/SS52), päivän ehdoton yllättäjä oli kuitenkin tie SP73 Foza - Valstagna välillä, loppupätkälle osui 8km osio johon oli onnistuttu tunkemaan n. 20 hiusneulamutkaa ja kymmenittäin muita mutkia vielä siihen väliin. Erittäin viihdyttävä, mutta tähän sopisi ehkä "ei alottelijoille" varoitus.

Reittihahmotelma: http://goo.gl/maps/rTlyq

Poissa Bozze

  • HP
  • *
  • Viestejä: 348
    • akerblom.fi
Vs: Alppipyräys 2014
« Vastaus #1 : 09.07.14 - klo:10:48 »
jatkuu..

Slovenia oli kiikarissa mutta koska sää näytti hieman epävakaiselta niin päätettiin siirtää sitä päivällä ja kierrellä hieman hotellia lähmpänä olevia pätkiä jotta pääsisi tarvittaessa kohtuu ajassa takaisin. Ensimmäiseksi käväistiin Giro d'Italiasta tutulla Monte Zoncolanin pätkällä, ajottain erittäin kapea tie ja huono näkyvyys (korkeat tienreunat ja ruohikko) saivat edellisvuoden Gavian tien näyttämään lähinnä autostradalta. Oman mielenkiinnon peliin toi myös kivet, kävyt, savi ym. scheisse jonka sade oli huuhtonut tielle. Muutoin sama kuin edellispäivä, pari vähemmän hyvää tietä osui matkan varrelle ja myös pari mukavaa ajelupätkää. Sade onnistuttiin välttämään, joten siltä osin myös ihan  hesse_ok  päivä.

Agendana siis tälle päivälle piipahtaa Sloveniassa ajamassa Vršicin solatie. Heti päivän aluksi tehtiin tosin hieman virhearvio kun todettiin "mikähän tuo Passo del Cason di Lanza on? pitäisikö ajaa sen kautta". Varsinkin Paularon puolelta noustessa tie oli ajoittain enemmän soratietä kuin asfalttia joten eteneminen oli todella hidasta. Noh, Pontebbasta ajeltiin Pramollo solan kautta Itävallan puolelle ja saatiin päästellä reipasta satasta lähes Slovenian rajalle saakka. Vršicille nousu pohjoisesta oli hieman vaiheleva sekä kunnoltaan että alustaltaan, hiusneulamutkat kun oli mukulakiveä. Maisemissa ei kuitenkaan moittimista ja tie alas eteläpuolella ihan nautittava ajettava, myös Predilpass paluumatkalla Slovenian/Italian rajalla oli mukava.

Kotimatka alkaa, ensiksi Plöckenpass, tämä oli ihan ok Italian puolella, mutta Itävallan puolella ihan paskassa kunnossa. Sama havainto edellispäivältä Pramollon ja Wurzenpass solien osalta, tiedä sitten korjataanko vain niitä maksullisia mutta yleensä solatiet Itävallan puolella olleet ihan ok kunnossa, mutta nämä kolme oli ainakin aika huonossa hapessa. Grossglockner sentään hyvässä kunnossa ja liikennettä vain nimeksi joten sai tykittää mäkeä ylös sen minkä mopo ja pää kesti. Yllättäen reissun paras fiilis jäi tästä, edelliskerta kun oli masentanut kun piti ryömiä autojonon perässä ylös. Glocknerin jälkeen jatkettiin suoraan pohjoiseen pikkuteitä aina Landshuttiin saakka jossa pysähdyttiin hetkeksi ja varattiin hotelli Nürnbergin tienoilta. Landshutin jälkeinen uusi motarinpätkä (B15n) pääsi hieman yllättämään, uusi moottoritie ja ei mitään liikennettä. Jossain vaiheessa katsoin että sekä eteen että taakse oli toista kilometriä missä ei näkynyt ketään, joten hyvä leikkikenttä nopeuskokeiluille  hali_peukku

Reissun paras aamiainen nautittiin ArtHotelissa, tarjolla sekä tumma leipää että oikeata kahvia eikä mitään vaaleita korppusämpylöitä automaattikahvin kera mitä yleensä on tarjolla. Tämän jälkeen piipahdus Louisin Gigastoressa joka sattumalta oli vain 500 metrin päästä hotellilta. Sitten vain nokka kohti Travea ja kova ajoa, muutama sadekuuro osui matkalle muttei jaksettu pysähtyä vetämään sadekamppeita päälle koska oli niin lämmintä, saipahan nahat pestyä samalla. Saavuttuamme satamaan huomasimme että oltiin näköjään reissattu ihan väärin, sitä matkalehmien ja goretakkien määrää...  hesse_wink2

Laivalla löytyi jutustelu-/kaljotteluseuraa neljän hengen itävaltalaisseurueesta joka oli matkalla Suomen läpi Nordkappiin ja siitä koko Norjan läpi takasin, varmaan hieno reissu miehillä. Hieman myöhään (8:45) päästiin laivalta, joten meinasi tulla kiirus ehtiä Tampereen R.M. Heinolle klo 11 missä oli varattu Nudalle 10tkm huolto. Viittä vaille kurvasin paikalle ja jätin pyörän huoltoon ja otin lainamopon alle. Lounas, pieni ajolenkki ja jonkin verran odottelua myöhemmin pääsin tekemään loppurykäyksen kotiin.

Reittihahmotelma: http://goo.gl/maps/i1YbM

Mainio reissu taas kerran, kilometrejä kertyi n. 5500 km ja suurin osa sujui ilman ongelmia. Veljellä meinas tosin sulaa Yamahasta ensiasennusrenkaat baanalle vaikka ilmaa lisättiin niihin ihan kunnolla, mutta kestivät kuitenkin kotiin asti. Itellä reistaili lähinnä pieneletroniikka, videokamera lakkasi aika ajoin nauhottamasta ilman mitään ilmeistä syytä joten puolet reissun videomateriaalista on korruptoitunut. Usbilataus puhelimelle (joka toimi myös navigaattorina) reistaili myös, joten puolet päivistä puhelimen akku loppui n. 4 tunnin käytön jälkeen. Paperikarttoja oli kuitenkin mukana ja veljellä joku autonavi joten ei senkään suhteen mitään oikeata hätää. Pyöräänkään ei voi olla muuta kuin tyytyväinen, bensaa kului pienimmillään 4 l/100km ja autobanaallakaan ei mennyt yli 5.8 l/100km. Eihän se mukavuudeltaan sielä parhaastä päästä ole saatika baanalla hyvä, mutta kun pääsi ns. "oikeille teille" ajelemaan niin oli yhtä herkkua. Lisää kuvia, videomateriaalia (jos saan ne pelastettua) ja kertomusta lykkään omille kotisivuille jossain vaiheessa.

/Bozze

« Viimeksi muokattu: 09.07.14 - klo:10:54 kirjoittanut Bozze »

Poissa Bozze

  • HP
  • *
  • Viestejä: 348
    • akerblom.fi
Vs: Alppipyräys 2014
« Vastaus #2 : 24.07.14 - klo:02:14 »
Ilmastointi asunnossa olisi kyllä kova sana näillä keleillä.. noh, jääpähän aikaa näin yön pikkutunneilla näperrellä kuvien ja videoiden kanssa samalla kun odottaa että sisälämpötila laskisi siedettäviin lukemiin.

Muutama kuva löytyy täältä

Pilalle menneistä videoista sain pelastettua suurimman osan, tosin ääni jäi monesta kokonaan puuttumaan joten piti lisätä taustalle jotain pimputusta ashamed

Maisemafiilistelyä Passo di Crocedominilta
https://www.youtube.com/watch?v=0_DQ-w0GJQE

Yks pätkä löytyi jossa saa kuunnella Husqvarnan sulosäveliä, muutoin aika mitäänsanomaton
https://www.youtube.com/watch?v=Juy2gclAjhc


Poissa mchuurre

  • Jäämerenvalkoisentienvanhempikardaanijutaaja
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1117
  • K1200LT, K100RT bis, R1100GS, XL600V AKOW
    • http://www.elisanet.fi/marja-liisa.kukkonen/
Vs: Alppipyräys 2014
« Vastaus #3 : 24.07.14 - klo:08:22 »
....Maisemafiilistelyä Passo di Crocedominilta...


Eikä yhtään pärrää tullut vastaan ? hesse_blink
"Kaikki näkyvä, on vain ajallista"
"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi"
http://www.youtube.com/user/mchuurre/videos?view=0

Poissa Jussipolo

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 909
  • R1250RS Triple Black ja K1200S
Vs: Alppipyräys 2014
« Vastaus #4 : 24.07.14 - klo:09:19 »
Hienot on maisemat Bozzen videoissa. Kyllä tekis mieli, mutta ensi vuoteen menee. Annoin perheellekin loma-aikaa tällä kertaa. But next year...Europe.
"Ei riemulla rajaa kun är ässällä ajaa"

Poissa Bozze

  • HP
  • *
  • Viestejä: 348
    • akerblom.fi
Vs: Alppipyräys 2014
« Vastaus #5 : 24.07.14 - klo:16:38 »
Eikä yhtään pärrää tullut vastaan ? hesse_blink

Voipi olla että olivat ehtinnet sulkea tien toisesta päästä, tuolla kun oli joku Giro di KiKa pyöräilykilpailu meneillään. Voi myös olla ettei meitäkään olisi haluttu tuonne, ainakin jossain kohdin nousua oli joku toimitsija gessun puikoissa joka yritti viittoa jotain, mutta nostettiin vain kättä ja jatkettiin matkaa  :D

Poissa obelixxx

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 26
  • BMW 1600 GT
Vs: Alppipyräys 2014
« Vastaus #6 : 01.08.14 - klo:12:45 »
Taukopaikalla hetki ennen alppien ylittämistä italian suunnasta päin.
« Viimeksi muokattu: 01.08.14 - klo:12:53 kirjoittanut obelixxx »

 

Uusimmat viestit

Mp-näyttely -24 kirjoitti Jussipolo
19.04.24 - klo:10:30

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal