BMW Sportbikes Finland

Sporttifoorumi => Takaisinkutsut => Aiheen aloitti: RiKe - 07.06.14 - klo:16:23

Otsikko: R1200RT 2014 Ajokielto
Kirjoitti: RiKe - 07.06.14 - klo:16:23
Dynamic-ESA:lla varustetuissa malleissa takaiskarista on löydetty jotain mielenkiintoista ja rikkontumisherkkää, koska laitetaan pelit seisomaan.
Keskustelupalstoilla ulkomailla käydään juuri nyt kuumeista vääntöä aiheesta.
http://bmwmcmag.com/2014/06/2014-bmw-r1200rt-recall-coming/
BMW:n sivuilla kerrotaan tämä:

BMW Motorrad provides owners of the model BMW R 1200 RT with precautionary information concerning a potential defect in the rear spring strut.

Munich. As of today, BMW Motorrad is notifying all owners of the current R 1200 RT, model year 2014, fitted with the Dynamic ESA option that there is a potential defect in the rear spring strut. At the present time it cannot be ruled out that the piston rod of the rear spring strut in connection with the Dynamic ESA option could potentially break. For this reason, customers are requested not to ride their motorcycle until further notice. This is a precautionary measure which BMW Motorrad is taking in the interests of customer safety based on a supplier report. To date there have been no injuries related to this issue. Approximately 8,000 vehicles are affected by this measure worldwide.

A technical campaign is in preparation to replace the part in question. BMW Motorrad regrets any inconvenience caused to customers affected by this precautionary measure.

Please consult your local dealer about it.



Otsikko: Vs: R1200RT 2014 Ajokielto
Kirjoitti: JTK - 07.06.14 - klo:18:57
Aiheesta uutisoi motorsyklenyyssi: RÄKSIS&PAUKSJAKLONKS (http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/General-news/2014/June/jun0514-BMWrecall/?utm_source=widget&utm_medium=widget&utm_campaign=widget)
Saas nähdä "huomaavatko" smiley_hitler-t saman ominaisuuden vesipääkessussakin?
Otsikko: Vs: R1200RT 2014 Ajokielto
Kirjoitti: hidas57 - 07.06.14 - klo:19:30
 On se siinäkin, ajot on nyt heti lopetettava. hesse_blum
Otsikko: Vs: R1200RT 2014 Ajokielto
Kirjoitti: RiKe - 08.06.14 - klo:23:17
Aiheesta uutisoi motorsyklenyyssi: RÄKSIS&PAUKSJAKLONKS (http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/General-news/2014/June/jun0514-BMWrecall/?utm_source=widget&utm_medium=widget&utm_campaign=widget)
Saas nähdä "huomaavatko" smiley_hitler-t saman ominaisuuden vesipääkessussakin?

Minulla on käsitys, että GS:n jouset olisi Sachs ja RT:n Marzocchi valmistetta?
Otsikko: Vs: R1200RT 2014 Ajokielto
Kirjoitti: gozamite - 09.06.14 - klo:09:45
Sama uutinen nyt Suomessakin julkaistu!
http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/717 (http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/717)
Otsikko: Vs: R1200RT 2014 Ajokielto
Kirjoitti: zetor6 - 09.06.14 - klo:10:40

Ilmeisesti takajousi menee vaihtoon:

http://www.bmw-motorrad.com .-sivustolta:

"A technical campaign is in preparation to replace the part in question."

On varsin mielenkiintoista, millä aikataululla tämä tapahtuu...Suomen ajokausi ei ole kovin pitkä. :'(

Otsikko: Vs: R1200RT 2014 Ajokielto
Kirjoitti: JTK - 09.06.14 - klo:16:50
Aiheesta uutisoi motorsyklenyyssi: RÄKSIS&PAUKSJAKLONKS (http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/General-news/2014/June/jun0514-BMWrecall/?utm_source=widget&utm_medium=widget&utm_campaign=widget)
Saas nähdä "huomaavatko" smiley_hitler-t saman ominaisuuden vesipääkessussakin?

Minulla on käsitys, että GS:n jouset olisi Sachs ja RT:n Marzocchi valmistetta?
Mjööh,
jousista en tiä, Sachs lukee iskarin kupeeseen ruuvatussa palikassa. (vesipääkessussa).

Yleensä saksalaiset hoitaa homman kokonaisvaltaisesti, munauksetkin. Joten angst odottelen koska rikooli laajenee kessunkin tynamiitti-ESA:an.
popcorn1
Otsikko: Vs: R1200RT 2014 Ajokielto
Kirjoitti: RiKe - 09.06.14 - klo:18:15
Aiheesta uutisoi motorsyklenyyssi: RÄKSIS&PAUKSJAKLONKS (http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/General-news/2014/June/jun0514-BMWrecall/?utm_source=widget&utm_medium=widget&utm_campaign=widget)
Saas nähdä "huomaavatko" smiley_hitler-t saman ominaisuuden vesipääkessussakin?

Minulla on käsitys, että GS:n jouset olisi Sachs ja RT:n Marzocchi valmistetta?
Mjööh,
jousista en tiä, Sachs lukee iskarin kupeeseen ruuvatussa palikassa. (vesipääkessussa).

Yleensä saksalaiset hoitaa homman kokonaisvaltaisesti, munauksetkin. Joten angst odottelen koska rikooli laajenee kessunkin tynamiitti-ESA:an.
popcorn1

Toivottavasti teidän Gessumiesten ja Baijerilaisesten onneksi olen oikeassa eli RT:n eri valmistajan munaus sai aikaan tämän häslingin. Mittasuhteet olisi vissiinkin ihan toiset RT:den 8000 kpl versus GS:t XXXXX kpl:tta.
Minun ikivanha antiluottamus italialaiseen tekniikkaan taitaa saada valitettavasti taas yhden vahvistuksen.


Galleriassa toiseksi alin rivi: http://moto.marzocchi.com/en/media-area/photo-gallery.aspx?idC=61674&LN=en-US
http://moto.marzocchi.com/en/marzocchi-m-life/marzocchi-to-show-full-suspension-portfolio-at-eicma-milan.aspx?idC=61687&idO=12051&LN=en-US
Otsikko: Vs: R1200RT 2014 Ajokielto
Kirjoitti: hidas57 - 09.06.14 - klo:21:27
Olisko tämä nyt kuitenkin korkeintaan samaa luokkaa vaarallisuudeltaan kuin se liian ohkasesta aineesta tehty linkku K12/13-pyörissä? Niitähän kai oli jossain hajonnutkin ja sitten vaihtoivat vuosien päästä varmaan kymmeniin tuhansiin pyöriin.
Otsikko: Vs: R1200RT 2014 Ajokielto
Kirjoitti: 1234 - 10.06.14 - klo:12:24
Olisko tämä nyt kuitenkin korkeintaan samaa luokkaa vaarallisuudeltaan kuin se liian ohkasesta aineesta tehty linkku K12/13-pyörissä? Niitähän kai oli jossain hajonnutkin ja sitten vaihtoivat vuosien päästä varmaan kymmeniin tuhansiin pyöriin.

Moi. Eikös se linkun rikkoutuminen ollut seuraus eikä syy.
Otsikko: Vs: R1200RT 2014 Ajokielto
Kirjoitti: hidas57 - 10.06.14 - klo:17:02
Yks lysti, syy tai seuraus, kun vaarallisuudesta puhutaan. Rikki meni kuitenkin vain se linkku, joka vaihdettiin vahvempaan.
Otsikko: Vs: R1200RT 2014 Ajokielto
Kirjoitti: 1234 - 10.06.14 - klo:17:42
Yks lysti, syy tai seuraus, kun vaarallisuudesta puhutaan. Rikki meni kuitenkin vain se linkku, joka vaihdettiin vahvempaan.

Moi. Kyllähä ensin petti (rikkoutui) linkun laakeroinnin tiivistys, sitten petti (rikkoutui) laakerointi ja vasta näiden jälkee linkku. Onneksi harvoilla asia eteni näin pitkälle.
Otsikko: Vs: R1200RT 2014 Ajokielto
Kirjoitti: hidas57 - 10.06.14 - klo:21:04
No mitä sitten? Vaaralliseksi homma muuttui kuitenkin vasta linkun mahdollisesti katketessa, eikö niin? Sitä ennen tuskin kukaan huomasi mitään, eli lähes kukaan ei huomannut vuosiin. Nyt tässä RT:n iskarissakin voi tapahtua murtuminen, jota ennen kukaan tuskin huomaa mitään, eikä murtumisia väitetä tapahtuneen.
Otsikko: Vs: R1200RT 2014 Ajokielto
Kirjoitti: JTK - 10.06.14 - klo:21:14
En mitään ymmärrä, mutta arvaan. Jos iskarin männän varsi katkee. Niin tapahtuu paljon&nopeesti. Jotain kait kertoo sekin että joissain maissa maahantuoja on ilmoittanut ajokiellosta. On meinaan sen verran hyvää good williä että ehkä pohtineet tovin ennen ja tarkistaneet muutakin kuin kieliasun, ennen lehdistötiedotteen jakelua.
Otsikko: Vs: R1200RT 2014 Ajokielto
Kirjoitti: hidas57 - 10.06.14 - klo:21:27
En ole tutkinut mistä kohtaa tuo iskari murtuisi. Äkkiä ajatellen jos iskari katkeaa, mitä se ei välttämättä tee, perä putoaa alas ja rengas ehkä ottaa kiinni yläpuolelta, ehkä se myös puhkeaa. Paha tilanne, mutta ei välttämättä katastrofi. Etuiskari olisi pahempi, mutu.

Mietin siis sitä ajaisinko itse tuon iskarin kanssa. Ajaisin, jos vaihtoehtona olisi jättää kesä väliin. Toki hiukan varoisin, eikä kaksi päällä ainakaan. Linkun kanssahan ajoin kuin ei mitään.
Otsikko: Vs: R1200RT 2014 Ajokielto
Kirjoitti: RiKe - 11.06.14 - klo:02:28
Ajokielto on käsittääkseni laajempi kuin vain joissakin maissa: ainakin Saksa, Usa, Kanada, Australia, UK, Irlanti, Itävalta ja Suomi ovat osuneet keskustelupalstoilta.

Kahdesta löydetystä ilman vahinkoja tapahtuneesta casesta tämä juttu on valmistajan mukaan saanut alkunsa.

Suunnilleen 80% uusista RT:istä on myyty ESA:lla, joten on tässä jokunen heppu ihmeissään. Berliinissä väitetään RT:den valmistuksen keskeytetyn viime viikon keskiviikosta alkaen!!!
Koska ajokielto koskee vain dynaamisella ESA:lla varustettuja yksilöitä, niin voisiko tekniikan miesten mielestä vika olla ESA-säätäyksikön ja itse iskarin välisessä kytköksessä tai itse iskari/jousipaketin takana(liitteen kuvassa) olevassa hmm. härpäkkeessä (olisiko joku dynaamisyyteen liittyvä tunnistin)?


Liitteen kuvassa on jonkun jenkin arvailua samasta aiheesta.
Toisessa liitteessä on Usa:n maahantuojan selitystä aiheest.
Otsikko: Vs: R1200RT 2014 Ajokielto
Kirjoitti: zetor6 - 19.08.14 - klo:08:08
Tuli ilmoitus, että uusi "alkuperäinen" on nyt vaihdettavissa takaisin väliaikaisen Öhlins-iskarin tilalle.

Hoidatan homman ensi viikolla 10 tkm huollon yhteydessä.

03Biker
Otsikko: Vs: R1200RT 2014 Ajokielto
Kirjoitti: JTK - 19.08.14 - klo:22:22
Hyvä että jotain tapahtuu, +2 kuukautta siihen että pyörä on siinä kunnossa kun "piti olla". Nöh, toistaasta uudella iskarilla on sitte 10 tkm vähemmän ajettu vs. muu pyörä.

Kiinnostaa kovasti, että mikä osa siellä oikein on se joka aiheutti maailmanlaajuisen hässäkän. Muistathan kysyä ja raportoida.
Otsikko: Vs: R1200RT 2014 Ajokielto
Kirjoitti: zetor6 - 29.08.14 - klo:15:29

Hoidatan homman ensi viikolla 10 tkm huollon yhteydessä.

03Biker

Nyt on RT huollettu ja iskari vaihdettu. Iskari on uusi, eikä siis korjattu vanha.

Lyhyen 50 km koeajon perusteella täytynee sanoa, että muutos tuntuu enemmän etupäässä kuin takana.
Ilmeisesti ESA oli laittanut etupään johonkin turva-asetukseen, kun takapään ohjaus oli pois päältä.

Nyt kuitenkin RT on vieläkin parempi kuin muistin.

Tämä hankala episodi on nyt minun osaltani paketoitu.
BMW, BMW Suomi ja BikeTeam jälleenmyyjänä hoitivat asian olosuhteisiin nähden kiitettävästi.

 hali_peukku