Lainaus käyttäjältä: Repa - 20.07.12 - klo:11:48Lainaus käyttäjältä: 1234 - 27.06.12 - klo:22:54Lainaus käyttäjältä: spk_1978 - 27.06.12 - klo:20:42En ole purkanut Ässää tai Ärrää ku tykkään enempi ajaa mutta ihan insinöörimutuna:Rallatus johtunee edelleenkin siitä ettei kiristimellä ole paineita alussa?Jos ketju vaihdettu ja järkevä määrä maileja alla niin eiköhän se mene pelkällä kiristimen vaihdolla?Taitaa vaan työnä olla sellainen että se ketjun vaihto menisi siinä samalla kun purkamaan on alettu.On kyllä varsin häiritsevä ääni nätissä mopossa.Uusi kiristin ei tuo painetta yhtää nopeammin. Pelkän kiristimen vaihto luokkaa 150€. Ketjun ja vähintään nämä osat. Rullaketju, 3 ratasta, mahdollisesti 2 liukua, kytkinkoppan tiiviste, kytkinkopan pultit (alumiini), venttiilikopan tiiviste, ketjun ylihyppimis suoja. Tämä tekisi pitkälti toista tonnia.Niin kuin SPK1978 vastasi, niin uusi kiristin jossa on korkea öljysäiliö, pitää öljynpaineet sisällään pitkään. Vanha kiristin tyhjeni hyvin lyhyessä ajassa omia aikojaan ja laski ketjun löysälle. Eli kuten 1234 vastasi öljynpaineet eivät nouse yhtään nopeammin uuden kiristäjän kanssa, mutta ero on siinä että ne eivät myöskään laske. Eli ketju pysyy kireällä pitkään.Kiristimen vaihtohan on työnä n. kymmenen minuutin juttu, mutta ketjun vaihto onkin sitten isompi remppa. Korjaan tuota 1234:sen kommenttia ketjupyörien määrästä. En nimittäin löydä ketjusta paikkaa kolmelle ketjupyörälle ("rattaalle"). Kaksi sinne saa helposti laitettua. Ketjun vaihto on useamman tunnin homma, mutta jos kone menee 30 tonnin huoltoon, niin siinä sivussa sen tekee varmaan parissa kymmenessä minuutissa. Eli suurin homma on katteiden, syylärin ja venttiilikopan kannen irroittamisessa ja kiinni laitossa. 30 tonnin huollossa nämä hommat tehdään joka tapauksessa joten ketjun vaihto kannattaa ajoittaa tähän. Jos haluaa ketjun vaihdon. Seuraava helppo mahdollisuus onkin sitten vissiin 60 tonnin huollossa.Kellä on vanha kiristäjä mopossa, niin sille suosittelen kiristäjän vaihdon kilometreistä piittaamatta. Nokkaketjun vaihdolle en henkilökohtaisesti osaa antaa mitään neuvoa. Itse jatkan toistaiseksi vanhalla konstruktiolla.Moi. Voisiko joku kertoa miten uusi kiristin toimii, kun täällä kerrotaa että paine kiristimessä ja kireys ketjussa pysyy pitkään vaikka moottori ei käy.
Lainaus käyttäjältä: 1234 - 27.06.12 - klo:22:54Lainaus käyttäjältä: spk_1978 - 27.06.12 - klo:20:42En ole purkanut Ässää tai Ärrää ku tykkään enempi ajaa mutta ihan insinöörimutuna:Rallatus johtunee edelleenkin siitä ettei kiristimellä ole paineita alussa?Jos ketju vaihdettu ja järkevä määrä maileja alla niin eiköhän se mene pelkällä kiristimen vaihdolla?Taitaa vaan työnä olla sellainen että se ketjun vaihto menisi siinä samalla kun purkamaan on alettu.On kyllä varsin häiritsevä ääni nätissä mopossa.Uusi kiristin ei tuo painetta yhtää nopeammin. Pelkän kiristimen vaihto luokkaa 150€. Ketjun ja vähintään nämä osat. Rullaketju, 3 ratasta, mahdollisesti 2 liukua, kytkinkoppan tiiviste, kytkinkopan pultit (alumiini), venttiilikopan tiiviste, ketjun ylihyppimis suoja. Tämä tekisi pitkälti toista tonnia.Niin kuin SPK1978 vastasi, niin uusi kiristin jossa on korkea öljysäiliö, pitää öljynpaineet sisällään pitkään. Vanha kiristin tyhjeni hyvin lyhyessä ajassa omia aikojaan ja laski ketjun löysälle. Eli kuten 1234 vastasi öljynpaineet eivät nouse yhtään nopeammin uuden kiristäjän kanssa, mutta ero on siinä että ne eivät myöskään laske. Eli ketju pysyy kireällä pitkään.Kiristimen vaihtohan on työnä n. kymmenen minuutin juttu, mutta ketjun vaihto onkin sitten isompi remppa. Korjaan tuota 1234:sen kommenttia ketjupyörien määrästä. En nimittäin löydä ketjusta paikkaa kolmelle ketjupyörälle ("rattaalle"). Kaksi sinne saa helposti laitettua. Ketjun vaihto on useamman tunnin homma, mutta jos kone menee 30 tonnin huoltoon, niin siinä sivussa sen tekee varmaan parissa kymmenessä minuutissa. Eli suurin homma on katteiden, syylärin ja venttiilikopan kannen irroittamisessa ja kiinni laitossa. 30 tonnin huollossa nämä hommat tehdään joka tapauksessa joten ketjun vaihto kannattaa ajoittaa tähän. Jos haluaa ketjun vaihdon. Seuraava helppo mahdollisuus onkin sitten vissiin 60 tonnin huollossa.Kellä on vanha kiristäjä mopossa, niin sille suosittelen kiristäjän vaihdon kilometreistä piittaamatta. Nokkaketjun vaihdolle en henkilökohtaisesti osaa antaa mitään neuvoa. Itse jatkan toistaiseksi vanhalla konstruktiolla.
Lainaus käyttäjältä: spk_1978 - 27.06.12 - klo:20:42En ole purkanut Ässää tai Ärrää ku tykkään enempi ajaa mutta ihan insinöörimutuna:Rallatus johtunee edelleenkin siitä ettei kiristimellä ole paineita alussa?Jos ketju vaihdettu ja järkevä määrä maileja alla niin eiköhän se mene pelkällä kiristimen vaihdolla?Taitaa vaan työnä olla sellainen että se ketjun vaihto menisi siinä samalla kun purkamaan on alettu.On kyllä varsin häiritsevä ääni nätissä mopossa.Uusi kiristin ei tuo painetta yhtää nopeammin. Pelkän kiristimen vaihto luokkaa 150€. Ketjun ja vähintään nämä osat. Rullaketju, 3 ratasta, mahdollisesti 2 liukua, kytkinkoppan tiiviste, kytkinkopan pultit (alumiini), venttiilikopan tiiviste, ketjun ylihyppimis suoja. Tämä tekisi pitkälti toista tonnia.
En ole purkanut Ässää tai Ärrää ku tykkään enempi ajaa mutta ihan insinöörimutuna:Rallatus johtunee edelleenkin siitä ettei kiristimellä ole paineita alussa?Jos ketju vaihdettu ja järkevä määrä maileja alla niin eiköhän se mene pelkällä kiristimen vaihdolla?Taitaa vaan työnä olla sellainen että se ketjun vaihto menisi siinä samalla kun purkamaan on alettu.On kyllä varsin häiritsevä ääni nätissä mopossa.
Moi. Minun näkemys on kiristimestä seuraava.Molemmat kiristimet ovat tyypiltään vuotovälikiristimiä. Tässä kiristimessä ei käytetä tiivisteitä, (vanhassa kannen o-rengas ja uudessa lisäksi purkin o-rengas) sillä kaikkia kiristimen liikkuvia osia voidellaa kiristimeen tulevalla moottoriöljyllä, kun kiristimen osat on voideltu öljy siirtyy pois kiristimeltä voitelemaa ketjua, ketjupyöriä ja ketjun ohjaimia (liukuja). Kun moottori pysäytetää öljynpaine poistuu öljykanavaa (mistä on tullut) pitkin sekä kiristimen ja moottorin rungon välistä ketjulle. Öljyn paine poistuu kiristimeltä kahteen suuntaa sekä vanhassa että uudessa. Näin ollen en usko että uudessa kiristimessä olisi painetta juurikaan kauemmin kuin vanhassa. Kun auto käynnistetää, miten kauan öljynpainevalo palaa. Jos kiristin on löysä saman ajan, en pitäisi sitä ongelmana. Ei näissä kiristimissä ole ongelmana öljynpaineen hitaus vaan, öljyn syöttökohta. (kuva).Kenties kun tehtaalla tämä on huomattu, purkki kenties ollut tehtaalle edullisin. Öljyn syöttökohdan muuttaminen olisi tehtaalle kallis.K16 samanlainen kiristin mutta, ei painepurkkia. Tässä öljynsyöttö on toteutettu oikein.Ei ketjun kiristämin ole kiristimen päätarkoitus vaan, ottaa pehmeästi / hallitusti vastaan nokka-akselilta sekä venttiilinjousilta tulevat sykkivät iskut. Moottorin öljynpaine ei pysty pidättämää ketjun liikettä näiltä sykkiviltä iskuilta. Tähän vaaditaan sitä takaiskuventtiiliä jollainen on vanhassakin kiristimessä.Itselläni on täysin sama (vanha) kiristin ja ketju jonka ostin 2006 keväällä, Eikä ole tullut kertaakaan mieleen että vaihtaisin kiristintä tai ketjua.
Moi. tässä kuva K16 ja K12/K13 kiristimen kannesta.
Moi. Öljyjen ei pitäisi tulla ulos kuin ulommaisen ja sisimmäisen osan välistä (vuotovälistä). Kun puristetaa kiristintä kasaa jossa on vain öljyä sisällä, sisimmän osan ala-päässä oleva takaiskuventtiili estää öljyn palaamisen säiliöön josta se on tullut. Kiristin toimii kuten hydraulinen välyksen tasain, molemmille on suurta MYRKKYÄ ilma. Jotta kiristimeen tuleva ilma saataisiin nopeasti pois, olisi öljyn tultava kiristimeen suoraan kiristimen ylä-päähän. Näin tapahtuu K16. Öljysäiliön tarkoitus kerätä käynnistys vaiheessa öljyn mukana kulkeva ilma ja kerätä säiliön ylä-päähän ja näin estää ilman menemisen kiristimelle. Miksi säiliö on juuri tämän kokoinen eikä isompi tai pienempi. Joka tapauksessa kun moottori pysäytetää kumpikin kiristin tyhjentää kiristyspaineen.hidas57:lle, en ole milloinkaan kirjoittanut että BMW:n suorittama kiristin korjaus öljysäiliöllä olisi väärä.