Moi. Eipä ollut tästä kytkimenjousivaihdosta suurta hyötyä, nämä R206-405 jouset kestivät noin 60 000km. Nyt löytyy suomessa teetettyjä jousia jotka ovat rankempia. Uskon että nämä jouset ovat ikuisia. Tämä jousiharmi on myös 13 kytkimissä. Vaikuttaa että jouset ovat samoja kun 12 kytkimessä. Jenkeistä tullut 13 kytkin ajettu tietojen mukaan 28 000 oli jousistaan loppu. Siihen vaihdetaan suomijouset. Älä Jussipolo vaihda R206 jousia jos haluat niiden kestävän pitempää kuin edellä kerrottu. Mutta vaihda polttoaine pikaliitin, tätä suosittelen kaikkiin vanhempiin mopoihin.
Mp Nurmi Jyväskylästä antoi tarjouksen kytkimen ja tykötarpeiden vaihdosta 2300 e ja RM Heino vähän vähemmän. Hiton kallis se on. Sen verran vähän toistaiseksi ääntelee ja muuten hyvin toimii, että yritän elää sen kanssa. Menee varmaan vaihtoon jossain välissä.Käytettyjä kytkimiä jonkin verran on tarjolla, vähän ajettujakin, mutta niissäkin saattaa olla ihan sama vika.Ei viitsi kokeeksi tilailla merten takaa.
Itse hommasin nyt tällaisen 2005 vuoden 70 tkm ajetun K1200S:n, jossa nämä perinteiset oireet. Rallatuksen lisäksi vaihteiden vaihdon kolahdukset ovat melko kovat myös 2. ja 3. vaihdettaessa. Alunperin ajattelin, että kyllä tämän kanssa pärjätään, mutta kyllähän nuo äänet meinaa ottaa aivoon. Joten korjaustoimet ovat nyt harkinnassa. Olen selvitellyt asiaa harkitsen joko nykyisen korjaamista tai kytkimen vaihtoa 1300:sta. Jenkkilästä saisi tällaisen paketin käytettynä öljypumpun rattaalla ja kytkimen painajatapilla tulleineen n. 1000 eurolla. Tuossahan on noiden jousten lisäksi öljyn syötön vähyys haasteena, joka korjautusi uusilla palikoilla. Tosin en tiedä ihan tarkasti, mihin tuo öljyn syötön vähyys vaikuttaa jos kuitenkin ko. asiaan liittyvä takaisinkutsu on hoidettu.Jos lähtisi korjaamaan nykyistä, täytyisi siis jouset vaihtaa ja samalla kannattanee porata alimman kytkinlevyn öljyreikä lähemmäs hubin reunaa (https://youtu.be/IdIi3gZq87A?t=967). Videossa https://youtu.be/IdIi3gZq87A?t=1356 kerrotaan myös että niitit eivät ole suorat, vaan kartiomaiset, joten niittejen kanssa pitää olla tarkkana. Tässä videossa https://youtu.be/tcTi3Mesa1w?t=2430 niittejen sijaan reikiin tehdään kierteet ja niittejen sijaan käytetään ruuveja lukitteella höystettynä. Mitäs mieltä raati on tästä ratkaisusta? Kun noita videoita katsoo, niin ruuveihin/niitteihin ei taida juurikaan kohdistua kuormitusta, vaan jousilevyjen kuormitus kohdistuu itse kytkinkoriin.