BMW Sportbikes Finland
Sporttipyörät => K1200R & K1300R => Modaukset => Aiheen aloitti: hidas57 - 06.11.09 - klo:09:04
-
Listaanpa nyt omaan pyörään tehtyjä modauksia:
- Akra Hexagonal Racing kokoputki
- PowerCommander III
- pienten vaihteiden tehorajoituksen poisto (askelmoottorin eliminointi)
- K&N ilmansuodatin
- TopSellerien geelipenkki (Deluxe seat)
- matkustajan jalkatappien madallussarja
- matkustajan penkin liukumissuoja (Triboseat)
- pleksin ilmaohjain (mallia MRA vario touring)
- peilien kiinnityksen levityspalat (Wunderlich ERGO)
- peilien laajakulmanapit (Piilteema)
- takalaukun kiinnityssetti (SW-Motech)
- säädettävät jarru- ja vaihdekahvat (Wunderlich VarioLever)
Saas nähdä vieläkö jotain keksii... tongue2
Edit: Jo vain keksin tongue2
- kaatumatapit etuakselissa, carbonlook (Peco)
- kaatumatapit rungossa, mallia Power Cup
- kytkinkopan suojus, carbonlook (Peco)
- kardaanin nivelen kaatumatappi, carbonlook (Peco)
Lisäksi avarsin ilmanoton snorkkelin (ja nyppäsin Akran killerin pois). Entisen 40mm putken tilalla 80mm. Toteutettu ilman pysyviä muutoksia, originaalit osat voi laittaa takaisin. Uusi penkitys tiedossa tälle kokoonpanolle, tai josko PCV:n hankkisin Autotunen kanssa...
PCIII:lla avoimella Akralla 162.4hp takapyörällä.
Jakoketjun kiristäjä vaihdettu takuuseen 06/2010, kytkin päivitetään myös.
Kaasukahvan liikkeen lyhentäjä (kurzhub gasgriff=pikakaasu) asennettu, liikevara lyhenee noin 30 asteen verran, eli helpompi kääntää tuppi nurin. Samalla tahattomat kahvan liikkeet vähenevät, koska liike vaatii vähän enemmän voimaa. Hyvä modi.
Kytkin vaihdettu takuuseen K1300-malliseksi 6.9.2010. Hyvin toimii.
Kausi 2011:
- tankinsuojat/liukuesteet vaihtuu StompGrip-mallisiksi, läpinäkyvä versio
- Zumo660 asennus, Techmount-kiinnikkeellä kytkinkahvan ruuveihin
Tourinkia tiedossa, kun kerran navikin tuli hankittua...
23.05.2011
Keulimisen eston poisto-ohjeet:
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/palsta/ikonboard.cgi?s=61d0857b3058505dc758fe0b77abcdbe;act=ST;f=20;t=86810;st=0 (http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/palsta/ikonboard.cgi?s=61d0857b3058505dc758fe0b77abcdbe;act=ST;f=20;t=86810;st=0)
Tuon 1. sivun lopussa on selostukseni aiheesta. Nykytiedon valossa pelkkä plugin irroitus askelmoottorista riittää, eikä tule ongelmia.
12.7.2011 päivitys
Laittelin pyörään kiinteästi seosmittarin laajakaistalambdoineen, koska PCIII:n kanssa alkuperäinen lambda jäi virattomaksi. Nyt pystyy ajossa tarkkailemaan seosta lähinnä pikkukaasuilla kruisailua silmällä pitäen, ja säätämään sitten kotona. Isot kaasut on säädelty penkissä. Todella paljon jouhevammaksi sai kaasuvasteen rauhallista ajoa varten. hesse_ok
Sitten oma patentti Zumo 660:n lukitukseen. Hahlossa liikkuva salpa, joka likitusasennossa blokkaa Zumon irroitussalvan liikkeen. Salvan liikkeen lukitus riippulukolla.
28.9.2011 päivitys
Shifterin värkkäys vuorossa. Jonkin aikaa haeskelin netistä vinkkejä PCIII:n lisähyödyntämiseen. Sillähän pystyy toteuttamaan mm. shifterin, vaihtovalon ja karttojen hienosäädön ulkoisen signaalin ohjaamana.
Shifterin osalta tilanne on siinä määrin helppo ja halpa, että töihin vaan. Vinkkilinkki on tässä:
http://www.speedzilla.com/forums/rc51-technical-discussion/62440-el-cheapo-quickshifter-mod.html (http://www.speedzilla.com/forums/rc51-technical-discussion/62440-el-cheapo-quickshifter-mod.html)
Ohjelmistopuolella tarvitaan shifteritoiminnon enablointi erityisellä ohjelmalla, PCShiftKillEnable.exe. Tämän kun ajaa sisään PCIII:een, niin valikkoon avautuu shifterin säädöt: toimintakierrosluvun alaraja sekä polttoainesyötön katkoaika. Alarajan voi laittaa mieleisekseen, mutta katkoajan 65ms suhteen ei ole paljoa säätötarvetta. Hiukan voi lyhentää, jos kierrosrajan laittaa kovin korkealle. Itse vaihtohetkihän määrätään vaihdepolkimen survaisulla. Ohjelman linkki:
http://www.powercommander.com/downloads/general_downloads/accelerator_pump/PCShiftKillEnable.zip (http://www.powercommander.com/downloads/general_downloads/accelerator_pump/PCShiftKillEnable.zip)
Sitten tuohon vaihdepolkimeen. Shifteritoiminto tarvitsee signaalin, joksi kelpaa sulkeutuva kytkin, kun vaihdepoljinta liikutetaan suuremman pykälän suuntaan. Sopiva kytkin on esim jarruvalokytkin, jossa on jousella vedettävä liikkuva kara. Otin kokeilua varten Bilteman jarruvalokytkimen, hinta 3.99€. Myöhemmin ehkä esim Honda Monkey takavalokytkin, noin 5€ Kytkin täytyy kiinnittää sellaiseen paikkaan, että vaihdevivusto voi vetää jousen päästä. Ongelmana tuntui olevan, että vivuston liike on melko pieni ja tuo kytkin vaatisi mieluiten noin 2cm minimiliikkeen. Muotoilin latta-alumiinista kytkimelle kiinnikkeen ja laitoin sen virranulosoton muovikopan kiinnitysruuvin alle kiinni. Ahtaat paikat kylläkin. Pienellä ähellyksellä kytkin oli paikallaan. Seuraavaksi jousen pään kiinnitys vaihteensiirtäjän tankoon. Siihen laitoin ensin ylimääräisen mutterin, jolla tiukkasin punaisen rengasabikon kiinni. Abikoon puristin ensin ruostumattoman langan pätkän, jolla jousi voidaan kiinnittää. Kuva ohessa.
Vielä on askaretta jäljellä. PCIII:n mukana tulee 9V paristolle sopiva virransyöttöliitin. Siitä pitää saada punainen johto irti, jonka jälkeen se siirretään samalle riville kuin musta johto, toiseen reunaan (kts. linkin kuvat). Johdon (koskettimen) irroitus ei ole simppeli, ellei ole sopivaa työkalua. Itse tein holkin imupillistä halkaisemalla sen ja rullaamalla ohuemmaksi putkeksi, joka työnnetään muovirungon ja metallikoskettimen väliin, jotta koskettimessa olevat kynnet painuvat sisään ja johdon voi vetää liitinrungon takapuolelta ulos. Paristonepparille menevät johdot katkaistaan ja niihin tuodaan kytkimeltä tulevat johdot, napaisuudella ei ole väliä. Valmis! Tietysti hienosäätöä päälle, sekä mekaanista että PC:n ohjelmalla kierrosluvun viilausta.
Tässä vaiheessa en ole päässyt vielä kokeiluasteelle, juttu jatkuu. Mistään ei esimerkiksi selviä mitä tapahtuu jos vaihdepolkimessa on jo esipaine (kytkin sulkeutunut) ja sitten tullaan kierrosluvulle jossa shifteri enabloituu. Eli tuleeko silloin syöttökatkos ja vaihde vaihtuu. Update: ei vaihdu.
28.9.2011 Testauksen jälkeen:
Vaihteet vaihtuu nätisti, mutta alkoi tuntumaan että olisi parempi vaihtaa suuremmalle alaspolkaisulla, joten käänsin vaihdekaavion. Samalla shifterin mekaaninen kytkentä tuli suoraviivaisemmaksi ja tiettyä hitautta aiheuttanut jousi jäi kytkinkomponentista pois. Näin vaihtokäskyt saadaan annettua täsmällisemmin.
Uusintatestaus osoitti, että systeemi ei toimi puutteellisen vapaaliikkeen vuoksi.
Lisäksi asensin uudet karheapintaiset racing-jalkatapit, että pysyy lapikas paremmin tapilla. LSL:n setti meni suoraan alkuperäisten paikalle, hintaa 50€.
30.9.2011 Päivitys
Shifteriä on testattu ja kuva päivitetty alle. Nyt on toisenmallinen jarruvalokatkaisin ja normaali vaihdekaava. Ongelmana tässä halparatkaisussa on vaihdemekanismin vapaa liike, jota pitää olla riittävästi, jotta katkaisin voisi toimia. Eli ensin katkaisimen pitää tehdä vapaaliikkeen aikana kontakti, jotta polttoainesyöttöön saadaan katkos, jonka ansiosta liike menee loppuun ja vaihde vaihtuu. Katkaisin ei puolestaan salli kuin noin 1cm kokonaisliikkeen, joka toteutuu tuossa kuvan systeemissä. Jäykän jousen (tuli katkaisimen mukana) kanssa liike voi olla pitempikin, mutta sain homman toimimaan hyvin jäykän langankin avulla.
Shifterin katkoaikoja (PCIII) olen kokeillut välillä 60ms-75ms ja sopivimmalta vaikuttaa 60-65ms. Katko pitää olla riittävän pitkä jotta vaihde ehtii vaihtua (varsinkin 1-2), mutta ei niin pitkä että tulee epämukava nyökkäys vaihdettaessa kovassa kiihdytyksessä. Laitoin toiminnan sallituksi 3500rpm alkaen. En tosin koe mitään ongelmaa vaikka käyttäisinkin kytkintä, katko on kuitenkin niin lyhyt.
Virallinen (kallis) shifteri käyttää vaihdetankoon sijoitettua paine- tai vetoanturia, jonka etuna on, että se tarjoaa tankoon (ja siten myös katkaisijaan) aina vapaaliikkeen jousenomaisesti. Halpisratkaisussa vapaaliike pitää löytää itse vaihdemekanismista.
Jaaha, seuraavaksi sitten säädettävä vaihtovalo!
Päivitys 21.5.2012
Ohjausiskariksi Wilbersin säädettävä, säätöasento 14/20.
Jalkatapit kiinteytetty. Jousen tilalle latta-alumiinista sopiva 'neliö', josta kiinnitystappi menee läpi. Helppo vaihtaa halutessa jouset takaisin pelkin sormin. Miksikö? Siksi että talven ajan 'dataa' tutkiessa totesin Kemoran lipan johtuneen tapin luiskahtamista alta kallistuksessa, mistä seurasi kohtalokas horjahdus.
Navigaattorin aiempi kiinnitys lähti kohti vesilintua ja uusi patentti sijoitti vempeleen vielä lähemmäksi mittaristoa. Kehitin uudistetun lukituksen, joka on entistäkin hankalampi rosmon kannalta. Omalta kannalta se taas on hyvin helppo ja pohjautuu edelleen riippulukkoon.
Laitoin pyörään PCV:n ja Autotunen ennen ajokautta. Siinä yhteydessä piti hylätä vaihtovalo, koska PCV ei tue ominaisuutta kuten PCIII. Käytin silti PCIII:n johtosarjaa, jonka katkaisin keskusyksikön päästä ja laitoin siihen 15-napaisen liittimen. Koko PC-systeemin voi tarvittaessa ohittaa, kun liittimeen kytkee ohitusmoduulin, jonka tein pelkästä vastaliittimestä langoittamalla. PC:n toimintahan perustuu ruiskusignaalien kierrättämiseen keskusyksikön kautta, jolloin se pääsee tekemään temppunsa.
Autotunen päätin laittaa säätelemään seokset vaihdekohtaisesti. Tätä varten tarvitaan nopeussignaali, josta PCV osaa laskea kierrosten avulla käytettävän vaihteen. Nopeussignaali löytyy akun edessä olevasta lisälaiteliittimestä, johon tulee maa, katkeava (viive) plussa ja nopeussignaali. Jotta nopeussignaali olisi käyttökelpoinen, pitää kytkeä esim 1 kOhmin vastus plussasta tuohon liitinnapaan. Vastuksen voi työntää suoraan naarasliittimeen, jos ottaa nopeussignaalin ryöstäjällä itse piuhasta, jos liitin ei ole muussa käytössä. Nopeussignaali viedään PCV:n liittimelle. Sen jälkeen tarvitaan PCV:n nopeus- ja vaihdekalibrointi ajamalla tasakaasulla kaikki vaihteet läpi takapyörä ilmassa.
Pieni vinkki Autotunen trim-karttojen osalta. Kun pyörällä on ajeltu sen verran, että trimmikarttoja syntyy, voi ne hyväksyä mukaan varsinaisiin karttoihin toiminnolla 'accept trims'. Tämä ynnää trimmit pääkarttoihin, mutta ei lataa pääkarttoja PCV:een, ellei lisäksi tee 'send map'. Jos tämä vaihe jää pois, ilmestyvät samat (suunnilleen) trimmit uudelleen ja uudelleen trimmitauluihin. Pieniä trimmimuutoksia tulee silti myöhemminkin, vaikka ne välillä tallentaakin. Välttämätöntä ei trimmien kuittaus ole, mukana trimmit ovat silti.
Ja sitten shifterin tuunaus. PCV tukee vaihdekohtaisia katkoaikoja ja niiden hyödyntämiseksi parhaimmalla tavalla alkoi houkuttaa venymäliuskapohjainen shifteri, tässä tapauksessa Cordonan valmiste, jossa ei ole liikkuvia osia. Kamoja myy Dragrace.fi Suomessa. Tuotehan on ruotsalainen. Shifterin mukana tulee vaihteensiirtäjän tanko, joka pitää itse katkaista sopivaan mittaan. Tässä ei sinällään kummempaa, muttaa tankoon ei ole raaskittu laittaa kovin pitkälti sisäkierrettä, joten katkaisun jälkeen se pitää tehdä itse. Tangon toisessa päässä on valmiiksi vasenkätinen kierre, jolloin vaihdepolkimen asentoa voi säätää tankoa kiertämällä, kun vapauttaa lukitusmutterit.
Cordonan shifterissä on nelinapainen johdin, johon pitää saada katkeava plussa ja maa. Kaksi muuta piuhaa viedään PCV:n riviliittimelle. Kun tämä on hoidossa, seuraa systeemin säätö. Tehtaan jäljiltä toimintakynnys on 15kg, eli tuolla voimalla shifterin sisäinen katkaisija sulkeutuu kertoen PCV:lle tarpeesta generoida polttoainesyöttöön katko, jonka pituus on vaihdekohtaisesti säädettävissä. Esimerkiksi välillä 1-2 pitää olla hiukan pitempi katko, esim 70ms. Suurilla vaihteilla riittää jopa 50ms.
Sellainen yllätys tuon shifterin kanssa tuli, että jonkin verran merkitsee se missä asennossa anturi on tangossa. Aluksi ei toiminut tyydyttävästi, mutta 90 astetta mutikkaa kiertäen tuli hyvä. Kaikki vaihteet menevät nyt hyvin 12kg asetuksella. Itse polkimessa voima on paljon pienempi, koska mekaniikka tekee lisämomenttia. Vaihteensiirtäjän jousivoima tangossa tuntui olevan 7kg luokkaa, eli kovin lähelle tuota ei kannata mennä, koska silloin katko voi tulla liian herkästi.
Ja shifteriin liittyen käänsin myös vaihdekaavan, eli alaspäin polkien menee isompaa päälle. Näin se on luontevampi nimenomaan shifterin kanssa. Tämä kääntötoimenpide onnistuu alkuperäisillä osilla, kunhan vaihteiston akselissa olevan vivun kääntää ympäri ja pyöräyttää akselin vastapuolelle, jolloin liikesuunta vaihtuu.
Shifterin toiminnan laitoin sallituksi jo 2000rpm alkaen, niin käytännössä ylöspäin vaihdot teen aina ilman kytkintä. Näin saa sitäpaitsi paremmin selkärankaan uuden vaihtamistavan.
Muutama kuva noista hilpakkeista ohessa. Ei oikein laatuisia, kun sattui valot huonosti. Navitelineen idea on kaksi toisiinsa saranoitua L-palkin pätkää. Saranan liike voidaan estää lukolla. Estää Zumon telineen salvan painamisen, kuin myös lukituskynsien liikkeen. Ei ole helposti väännettävissä auki. Tappilukituksen ideana on neliskanttinen 'prikka', joka on kiinnitetty vakiomekaniikkaan. Jalkatappi ei pysty kääntymään.
Täytyy sanoa, että erittäin hauska on ajella ja pykältää! airrev
2015:
- HP-jalkatappisetti eteen ja taakse, edessä säädettävä. Hyvät ovat.
- Kelluvat etujarrulevyt TRW MST357FS
- Etujarrupalat Brembo 07GR62SC
- Renkaina Metzeler M7RR, takana 190/55. Tosi pitävät, mutta ei huippukestävät.
- Ja bemarin sivulaukkusettikin tuli lopulta hankittua
- PCV:n firmware päivitetty kahdesti, mutta jotain hämminkiä siinä on, Autotune ei säädä isommilla kaasunasennoilla
- tulossa vielä uudet kahvat, joissa portaaton säätö, lyhyet V-TREC VX short (http://www.bs-motoparts.com/en/brake--and-clutch-levers/vx/v-trec-vx-brake--clutch-lever-set-short-/-long-bmw-k-1200-r-sport-07-08-i4039-45962-0.htm)
-
Vielä kun saatais parit kuvat tuosta. hali_peukku
-
Joo, kuvia löytyy, mutta niissä ei näy uusi hiaeno satula. Pitäis lykkiä pärrä ulos kuvausta varten, sään salliessa. Pestäkin se pitäis, ei juma...
-
Mistä muuten tilasit geelipenkin ja olikos kallis?
-
Tossa orgin puolella justiin selitin asian, näin:
Paikka oli topsellerie.com. Siellä sattui olevan sopiva malli muutaman kympin 'tarjouksessa', 1kpl. Nuo satulapuljut tuppaa olemaan sellaisia, että vanha satula pitää laittaa heille osamaksuna tai sitten tekevät lähettämääsi runkoon uudet toppaukset. Maksoin ensin 245+35€ uudesta (Deluxe gel seat 1 + jonkun vaihdokkirunko) ja lähetin sitten omani heille, postitus 59,90€. Että tulihan tuolle hintaa. Jos en olisi lähettänyt vanhaa vaihdossa, olisi veloitettu 370€ lisää rungosta.
Tommonen (vasemmalla keskimmäinen, siniset brodeeraukset):
http://www.topsellerie.com/@EN-FR....15.html (http://www.topsellerie.com/@EN-FR....15.html)
Äh, en osannu linkkiä laittaa.
-
Paas nyt laittaen niitä kuvia siitä möröstä hesse_biggrin
Suurin osa noista käynee tohon kolmetoistaseenkin.
Etenkin penkki kiinnostaa.
-
Paas nyt laittaen niitä kuvia siitä möröstä hesse_biggrin
Suurin osa noista käynee tohon kolmetoistaseenkin.
Etenkin penkki kiinnostaa.
Vaikka miten kiinnostaa ja vaikka olisit ostamassakin. Kysyppä ihan hyviksesi tuolta jo aiemmin mainostamaltani Riihiluoman Maukalta. Minulla ei sinänsä ole tarvetta mainostaa häntä, eikä hänelläkään itseään, mutta kun olen tuntenut tyypin erittäin hyvin kohta kymmenisen vuotta, niin luulen tuntevani hänen osaamisensa näissä asioissa ja uskallan suositella. Hän neuvoo, antaa vinkkejä ja häneltä saa hemmetin hyviä ideoita. Ja tekee halutessa sopivan satulan juuri sinun persuksillesi. Vaikka meriheinästä. Aina kannattaa kysyä, voi saada hyvää infoa. Ja veikkaan, että hänellä on Suomessa paras ja pisin kokemus geelipenkeistäkin.
No, tää oli ihan vain tämmöinen palopuhe toisen puolesta. Itse kun haaveilin erikoispenkistä ässään tekstityksellä, niin kuin noissa netistä tilattavissa penkeissä on usein optiona, niin kommentti oli: tehdään jos haluat, mutta muista että siinä on aika monta neulanpistoa joista vesi voi mennä pehmusteisiin sisään, vaikka sinne saumausaine laitetaankin... Ihan vaan esimerkkinä... Sama geelipenkkien suhteen: aiemmin laitoin geliin silleen ja silleen, nyt kun on kokemusta niin en enää ikinä tekisi siotä, vaan...
Ja näkyy Maukalle tulevan muiden penkkiverhoilijoiden penkkejä jatkuvasti korjatavaksi...
t. Repa
Maukan osoitehan on Verhoomo Riihiluoma Elimäellä... Mies osaa hädin tuskin käyttää sähköpostia. Netti onkin jo sitten ihan vieras keksintö, mutta mitä verhoiluun tulee niin viimeksi pajallakäydessäni siellä oli muiden seassa mm. Suomen vanhin Foordi verhoiltavana.
-
Rupee kiinnostaan jo muakin, olisko Maukalla mitään mahiksia ottaa vaikka kuvia malliksi joistain penkeistä ja tykkääkö huonoa jos vaikka laitettas tännekkin linkkiä ja pientä mainosta portaaliin?
-
Rupee kiinnostaan jo muakin, olisko Maukalla mitään mahiksia ottaa vaikka kuvia malliksi joistain penkeistä ja tykkääkö huonoa jos vaikka laitettas tännekkin linkkiä ja pientä mainosta portaaliin?
Oikeesti Maukka on kieltänyt mainostamasta netissä. Sillä kun on noita hommia niin pahuksen paljon. Ei mainosta missään, mutta vempaimia tulee jonossa työn allle. Aika paljon Ruotsista asti tänne laitettavaksi. Kaikki kuulopuheiden perusteella. Ja jonot on pitkät. Tosin mopon satulat Maukka ilmeisesti tekee joulun jälkeen yhtenä projektina.
Toisaalta heppu on sanonut, että jos voisi tehdä pelkkiä pyörien satuloita, hän ei muuta tekisikään. Mutta toistaisesi pitää jollain elääkin...
Eli ei panna enempää mainosta. Tuntuu vaan pahalta aina, kun joku alkaa tilaamaan ulkomailta umpimähkään kalliimpaa tavaraa tietämättä oikeasti edes mitä on saamassa ihan vain siksi, että se tulee ulkomailta. Se kun on hienoa. Maukan puolesta en pysty väittélemään laadusta enkä hinnasta, mutta miehellä on perhanan kova ja pitkäaikainen kokemus näissä asioissa. Ja lyhyellä keskustelulla sitä jaetaa kuulijalle täydellä sydämellä. Ja kaikki kama löytyy varastosta. Ja on motoristi itsekin, Nykyisn tallissa taitaa löytyä shopatun 38 chevyn lisäksi 4 kaksipyöräistä.
Salaa olen muutaman kuvan ottanut Maukan tekeleistä ja olenpa joskun wingin penkinkin hänellä korjauttanut. Mutta nämä eivät ole niitä parhaita referenssejä.
t. Repa
-
[Aika paljon Ruotsista asti tänne laitettavaksi. Kaikki kuulopuheiden perusteella. Ja jonot on pitkät.
t. Repa
Jos laitetaan pari mailia paremmaksi ja pistetään kuulopuheet ählämeiden korviin..
Tua noinniin, onnistuskohan siltä Ärrän penkki viikossa =)
Ei sinne puhelinlinjoja kulje?
-
Tua noinniin, onnistuskohan siltä Ärrän penkki viikossa =)
Ei sinne puhelinlinjoja kulje?
Jos viikossa tarvit, osta kaupasta. Tuo on ihan hyvä peruste mennä tilaamaan ulkomailta.
Maukalta saa yksilöllisen penkin, mutta toimitusaika on aina vähän turhan pitkä. No, jokainen tietää, että mopot seisovat talviaikaan eikä toimitusaika yleensä haittaa, mutta jos oikeasti on kiire ei kannata edes soittaa. Kevät on tietysti pahinta aikaa, kun mopot otetaan liikenteeseen, kevään ekat mopo ja hotrod näyttelyt ovat tulollaan ym. Kaikki haluavat omansa heti oitis ja jonion ensimmäiseksi.
Tuolta saapi miehen kiinni:
Verhoomo M Riihiluoma. Väenpolku 2, 47200 ELIMÄKI Puhelin: 0400 496492.
t. Repa
-
Paas nyt laittaen niitä kuvia siitä möröstä hesse_biggrin
Suurin osa noista käynee tohon kolmetoistaseenkin.
Etenkin penkki kiinnostaa.
Penkistä pikkuruinen kuva. Katotaas nyt sitten kuinka siitä vesi tirisee tikkauksista...
-
Tyylikkään näköinen penkki ja varmaankin toimii pitkällä matkalla.
-
Paas nyt laittaen niitä kuvia siitä möröstä
Suurin osa noista käynee tohon kolmetoistaseenkin.
Etenkin penkki kiinnostaa.
Penkistä pikkuruinen kuva. Katotaas nyt sitten kuinka siitä vesi tirisee tikkauksista...
Hyvännäköinen penkki. Eiköhän kaikki pajat saa nuo tikkaukset pitämään. Ainakin uutena.
Tuossa vain eism. tuo teksti K1200R lisää niitä reikiä ja vuotomahdillisuuksia ajan kanssa. Vaikka onkin hyvännäköinen.
LT:n oma alkuperäinen penkki vuoti 10.000 km ajon jälkeen tikkauksista. Muissa mopoissa ei ole itsellä penkeissä vuoto-ongelmia ole ollut kevariaikojen jälkeen.
t. Repa
-
Entäs nämä Russelin (http://www.day-long.com/new_pages/bmw.html) luomukset, voe ristus millasia penkkejä. :mrgreen:
-
mutta muista että siinä on aika monta neulanpistoa joista vesi voi mennä pehmusteisiin sisään, vaikka sinne saumausaine laitetaankin...
Toisaalta se vesihän menee sisään jos sataa wave1
No joo, ei sikäli, ei mulla ole mitään syytä miksi en kotimaista laatutyötä kannattais.
Tarvii soitella kaverille, kiikuttaa vaikka Ässän penkki sinne koekappaleeks.
-
Minun K 1200 R Sport
tehdasvarustelu:
-ESA
-varashälytin
-ajotietokone+öljyntasovaroitin
-sport-vanteet
jälkiasennukset:
-sport-sivulaukut telineineen
-moottorin suojaraudat (SW-Motech)
-peräteline (H&B)
-perälaukku (Givi V46)
-hugger, hiilikuitu (Ilmberger)
-belly ban (hesa-motorsport) lasikuitua, maalautettu pyörän sävyyn
-peilien jatkopalat (hornig)
-etulokasuojan jatkopala (hornig)
-vilkkuihin kirkkaat "lasit" (hornig)
-tankkilaukkuna olen käyttänyt edellisen pyörän (ST 955i) orkkislaukkua merkit poistettuina
-matkustajan jalkatappien alennus/säätosarja
Vastapuolen vakuutusyhtiö lunasti raadon, lisävarusteet riisuin pois lukuunottamatta syyläriin uponnutta belly bania.
-
Ja niitä kuviakin olis mukava katella lisukkeena Rike. hali_peukku
-
(http://i164.photobucket.com/albums/u14/laukem/K12r_06a.jpg)
(http://i164.photobucket.com/albums/u14/laukem/K12r_06b.jpg)
K1200r '06
Tehdasvarusteet
-ABS
-ESA
-ajotietokone
-speed takavanne
-sport panniers
Modauksia
-Hiikuituiset käsisuojat (Pack Parts)
-Vario levelers
-Rear hugger
-Laser Stealth (Hotcam II)
-Stebel Horn
-ACS -kate
-
hesse_ok
-
(http://i164.photobucket.com/albums/u14/laukem/K12r_06a.jpg)
(http://i164.photobucket.com/albums/u14/laukem/K12r_06b.jpg)
K1200r '06
Tehdasvarusteet
-ABS
-ESA
-ajotietokone
-speed takavanne
-sport panniers
Modauksia
-Hiikuituiset käsisuojat (Pack Parts)
-Vario levelers
-Rear hugger
-Laser Stealth (Hotcam II)
-Stebel Horn
-ACS -kate
Tekisi mieli sanoa "Voe ristus kun on ruma pyörä", mutta ei sitä kehtaa semmoista mennä tekemään. Ties vaikka saisi ikuisen vihamiehen omistajasta.
Nuo hiilikuituiset käsisuojat ovat aika fiksu keksintö katupyörään.
Huggeri näyttää aka pieneltä.
Fiksu kokonaisuus kaiken kaikkiaan.
Tervetuloa foorumille.
t. Repa
-
Tekisi mieli sanoa "Voe ristus kun on ruma pyörä", mutta ei sitä kehtaa semmoista mennä tekemään. Ties vaikka saisi ikuisen vihamiehen omistajasta.
Nuo hiilikuituiset käsisuojat ovat aika fiksu keksintö katupyörään.
Huggeri näyttää aka pieneltä.
Fiksu kokonaisuus kaiken kaikkiaan.
Tervetuloa foorumille.
t. Repa
Piti sitten kuitenkin mennä sanomaan...
hedari ...ja kun olin juuri niin ylpeä ja onnellinen.
Etulamppu pitäisi vielä maalata mustaksi ja perää keventää (ainakin tuo kolho rekisteriteline menee vielä vaihtoon).
Pistetään tähän nyt vielä lista tehdyistä korjauksista (suurimmat):
-uusi ilmaboksi (07)
-nokkaketjun kiristin, uusi malli (08)
-uusi akku (08)
-perä, uusittu kokonaan laakerivian takia (09)
-uudet etujousituksen pallonivelet (09)
Pallonivelet menivät kokonaan omaan piikkiin, peränvaihdosta maksoin vain työt.
-
Paljonko maileja takana?
Repa on vaan kateellinen kun sen tarvii pitää mopoo jossa on katteet =)
Saksan maalta löytyy rajumminkin tuunattuja Ärriä:
Otin foton lehdestä kun en löytänyt lonkalta netistä tietoa..
-
Paljonko maileja takana?
Usko tai älä, mutta ainoastaan 23k. Tuohon nähden joku voisi väittää, että olisi luotettavuudessa toivomisen varaa. Ei pidä kuitenkaan ryhtyä liioittelemaan ;)
Repa on vaan kateellinen kun sen tarvii pitää mopoo jossa on katteet =)
Viimeksi tuli vähän katteita ikävä kun jouduin ajamaan syksyllä (liian isossa)sadepuvussa sellaisen 400km, ja koko ajan tuli vettä taivaan täydeltä. Muotoiltu penkki olisi varmaan antanut tarvittavaa lisätukea; sattui tuolloin olemaan kiinni vielä tuo pienempi tuulenohjain (isompi on parempi, mutta rumempi). Ottaa muuten tuuli aika kivasti sadepukuun kun vauhti nousee yli 80km/h. Kahvasuojat pitävät kädet lämpimänä kahvalämppäreiden kanssa. Vario -kahvojen kanssa nuo suojat ovat varmaan paras modi (voi käyttää kesähanskoja pitkälle syksyyn).
Saksan maalta löytyy rajumminkin tuunattuja Ärriä:
Otin foton lehdestä kun en löytänyt lonkalta netistä tietoa..
Enpä ole tuota ennnen nähnyt. Lehden mopo näyttää olevan kolmenistuttava! happybikeday
jollakin on taas välähtänyt. Jotenkin omaa silmää viehättää enemmän Wunderlichin Caranguejeira
(http://www.bikerzbay.com/images/stories/NEWS/April2009/BMW_K1300R_Wunderlich1.jpg)
-
Aika raju tuunaus tossa kolmen istuttavassa. Eikä keuli kovin herkästi.
On siihen saanut vähän tehdä hommia.
Tuo takahäkin rakenne vain on niin hemmetin heppoinen jo alkuperäisenäkin, ettei tuo 40%...50% pidennys tule minkään insinöörin järjellä kannattelemaan mitään muuta kuin korkeintaan itseään. Esimerkiksi GT:ssä runkorakenne on sama, häkin pituus kutakuinkin sama, mutta laukut ja painavampi satula ovat jo vaatineet tukevamman rakenteen takahäkin osalta. Ja tuenta on tehty asianmukaisesti alhaalta vinotuin, toisin kuin tuossa.
Mutta kaiken kaikkiaan näyttää varsin ammattimaiselta työltä.
t. repa
-
Paljonko maileja takana?
Repa on vaan kateellinen kun sen tarvii pitää mopoo jossa on katteet =)
Saksan maalta löytyy rajumminkin tuunattuja Ärriä:
Otin foton lehdestä kun en löytänyt lonkalta netistä tietoa..
No nyt se löytyi,meinaan toi on niin ruma,että se muuttuu jo kauniiksi.On kyllä tosi pornon näköinen!
Kuinkahan tuollaisella onnistuu keuliminen? innocent
-
Kuinkahan tuollaisella onnistuu keuliminen? innocent
Vastaus löytynee Repan allekirjoituksesta.
Ei se kyllä vakiona keulaa nosta tolla geometrialla.
-
Toisaalta jokainen meistä tietää sen, että kun ottaa jonkun istumaan taakse, niin keuliminen on helpompaa. Ja jos ottaa kaksi, niin...
No, noin pitkällä takahaarukalla pannaan kyllä keulimista tosissaan hanttiin. Vaikka joku olisi kyydissäkin.
t. repa
-
No huh, mä en ole koskaan tykännyt noista pidennetyistä, en busassa, enkä kyllä tuossa ärrässäkään, hyi.
Eikös muuten busassa joskus katkeillut jotain tuolta takahäkistä, kun suomipojjaat lastas kyytiin pullukan eukon ja kolmet täydet laukut? offtopic
-
Usko tai älä, mutta ainoastaan 23k. Tuohon nähden joku voisi väittää, että olisi luotettavuudessa toivomisen varaa. Ei pidä kuitenkaan ryhtyä liioittelemaan ;)
Mulla on -06 Ässä, joka tuli taloon 1800km ajettuna -07.
Nyt mittarissa 20donaa, ajokausi Suomessa on ärsyttävän lyhyt kun se rajoittuu kesälomaan.
Ei silti ketuta vähän ajettu mopo =)
-
No huh, mä en ole koskaan tykännyt noista pidennetyistä, en busassa, enkä kyllä tuossa ärrässäkään, hyi.
Eikös muuten busassa joskus katkeillut jotain tuolta takahäkistä, kun suomipojjaat lastas kyytiin pullukan eukon ja kolmet täydet laukut? offtopic
Joo,eikös 2-päällä ajelleet pitänyt sellaista ajotakkia,jossa oli puhelinnumero selässä.Takanatulijat tiesi soittaa,kun emäntä ja laukut putos. offtopic
-
Toisaalta jokainen meistä tietää sen, että kun ottaa jonkun istumaan taakse, niin keuliminen on helpompaa. Ja jos ottaa kaksi, niin...
No, noin pitkällä takahaarukalla pannaan kyllä keulimista tosissaan hanttiin. Vaikka joku olisi kyydissäkin.
t. repa
Taitaa olla vaikutuksensa silläkin että kaksi ihmistä on takarenkaan keskiön etupuolella estämässä keulimista.
Jos tavalliseen mopoon ottaa kyytiläisen niin se keulii helpommin, tossa tilanne on jo toisinpäin.
Tiiä sitten miten on kanttailun laita moisella takanakilla??
-
Joo,eikös 2-päällä ajelleet pitänyt sellaista ajotakkia,jossa oli puhelinnumero selässä.Takanatulijat tiesi soittaa,kun emäntä ja laukut putos. offtopic
(http://i164.photobucket.com/albums/u14/laukem/IMG_9158.jpg)
Tässä sivulaukku on juuri käyty poimimassa tiensivusta. Aika hyvin muuten pyöri. Vaimo pysyi kyydissä. Kamera, jolla tämäkin kuva on otettu, oli laukussa.
-
Kaks pitkää:
-
Tässä sivulaukku on juuri käyty poimimassa tiensivusta. Aika hyvin muuten pyöri. Vaimo pysyi kyydissä. Kamera, jolla tämäkin kuva on otettu, oli laukussa.
Näitä oon kuullut enemmänkin.
Muistaakseni joko laukkua tai sitten sitä kiinnikerautaa pystyy kiristään jolloin laukku on tukevammin kiinni???
(voi olla ihan mutua)
Saksassa ajellessa tuli vilkuiltua laukkuja vähän väliä kun olin ihan varma ettei ne pysy lastattuina kyydissä.
-
Ei ne laukut putoa minun järkeni mukaan mitenkään, jos kiinnikkeet on asiallisesti asennettu ja laukku lukittu asiallisesti pyörään.
Jos laukku putoaa, täytyy olla, että laukun kiinnityslukitus on jäänyt auki syystä tai toisesta. Tai sitten laukku ei ole ollut muuten paikallaan.
t. Repa
-
Ei ne laukut putoa minun järkeni mukaan mitenkään, jos kiinnikkeet on asiallisesti asennettu ja laukku lukittu asiallisesti pyörään.
Jos laukku putoaa, täytyy olla, että laukun kiinnityslukitus on jäänyt auki syystä tai toisesta. Tai sitten laukku ei ole ollut muuten paikallaan.
t. Repa
Niinhän sitä luulusi. Eivät ne laukut kenenkään järjen mukaan putoile. Painovoiman ja liike-energian yhdistelmä lienee oikea vastaus. horisko
-Laukut oli asennettu maahantuojalla noin vuotta aiemmin
-Olin ajanut sinä päivänä jo toistasataa kilometriä kuoppaisia Pohjois-Satakunnan teitä (laukkua irroittamatta)
-Osuin valtavaan kuoppaan ja bang... sinne läks. Näin peilistä kuinka pomppi tiellä. Täräys oli aikamoinen.
-Ajoin kaksi päällä ja jousitus comfort -asennossa
-Laukussa oli sadepuku ja kamera (eli alle laukun kantorajan).
Laukuissa on tosiaan säätöruuvit pohjakiinnikkeessä. Ne ovat lähinnä hienosäätöä.
Sain uuden laukun takuuna. Vetosin siihen, että minun ei tarvitse tietää mistä putoaminen johtuu; maahantuoja vastaa myymiensä tuotteiden turvallisuudesta. On samantekevää, pettikö kiinnitys laukun taipuessa routavaurioon ajettaessa, vai voiko laukun todellakin asentaa paikoilleen niin että se ei tipu normaaliajossa vaan ainoastaan kovassa rasituksessa. Olisin ehdottomasti vienyt asian oikeuteen, ellei tuotetta olisi hyvitetty. Tosin en tiedä, onko uusien laukkujen rakennetta muutettu. Kuka olisi korvannut, jos penkalla pyörivä laukku olisi osunut lähellä olleeseen pyöräilijään, tai se olisi lentänyt takana ajavan auton tuulilasiin? Ulkomailla on sattunut muutamia vastaavia tapauksia. Yhdeltä kaverilta lensi matkatavarat moottoritiellä. Syyksi on epäilty lukitusmekanismia... tarkemmin sanoen lukon sisällä olevan lukkoprikan taipumista.
-
Olisikohan mahdollista, ettei laukku ole ollut kunnolla alakiinnikkeessään?
Pitänee testata onko mahdollista.
t.Repa
-
Olisikohan mahdollista, ettei laukku ole ollut kunnolla alakiinnikkeessään?
Pitänee testata onko mahdollista.
t.Repa
Koetimme huollossa simuloida laukun irtoamista sillä laukulla joka oli aiemmin pudonnut. Ei saatu laitettua laukkua väärin paikoilleen eikä se lähtenyt käsivoimin vääntämällä irti. Periaatteessa tuo sport-laukkujen kiinnitysmekanismi on aika yksinkertainen: laukku menee paikoilleen vain oikeassa asennossa, ja jos salpa ei ole kunnolla paikoillaan, tippuu laukku heti pois. Ainoa arvelluttava seikka on se, että laukku ei ollut lukittuna pudotessaan. Tosin ohjekirjassa ei edellytetä sivulaukun lukitsemista ajon ajaksi.
-
Kalliit laukut pompotella pitkin maanteitä, onko mahdollista et lukitusmekanismi olis jotenkin pettänyt?
En muista tarkalleen millaset ne oli tuossa mun entisessä K12:ssa, jossa oli nuot originaalit laukut ja onko ne edes ärrässä samat?
-
Ei kai laukuista saa avainta irti jos ne ei oo lukittu mopoon?
Avain muistaakseni lähtee pois vain keskiasennossa jolloin laukku on lukossa ja kiinnityssalpa ei pääse liikkumaan.
Oisko tossa käynyt niin että oot paukauttanu ihan helkkarinmoiseen monttuun sopivalla vauhdilla ja kun takanen on ottanut iskun vastaan niin laukku on yksinkertaisesti joustanut iskun voimasta ja päässyt alakiinnitteistään irti?
Comfort asetus on mun mielestä pirun löysä, kaksipäällä esijännitys vissiin on tapissa ja rebound comfortilla totaalisen auki?
-
BMW:n sport -laukkujen lukitus toimii niin, että avaimen saa irti kahdessa asennossa; kummassakaan ei laukkua saa poistettua paikoiltaan.
Olen itse pohdiskellut tuota samaa - siis, että laukku taipui voimakkaan tärähdyksen ansiosta.
Käytän comfort -tilaa joskus oikein röykkyistä tietä ajaessani, vaikka se tekeekin tuntumasta löysän. Satakunnassa riittää huonokuntoisia asfalttiteitä vaikka millä mitalla... monesti on tullut mieleen, että Gessu voisi olla täällä huomattavasti järkevämpi kulkuväline kuin KR.
-
Satakunnassa riittää huonokuntoisia asfalttiteitä vaikka millä mitalla... monesti on tullut mieleen, että Gessu voisi olla täällä huomattavasti järkevämpi kulkuväline kuin KR.
Senkös takia mä sieltä pois muutinkin?
Megamoto olis varmaan hauska peli, ja toiminee huonommillakin pinnoilla.
-
Minäkin innostuin tänään vähän katselemaan tuota kiinnitysrakennetta. No ei sitä laukkua helposti väärin alakiinnikkeeseen laita.
Sain lukittua laukun pyörään oheisen kuvan mukaisesti ja se oli kiinni pyörässä niin ettei sitä käsin helposti irti saanut. Mutta reippaalla tönäisyllä se kyllä irtosi. Toisaalta tuo aukinainen salpa kyllä pitäisi huomata.
t. Repa
-
Kalliit laukut pompotella pitkin maanteitä, onko mahdollista et lukitusmekanismi olis jotenkin pettänyt?
En muista tarkalleen millaset ne oli tuossa mun entisessä K12:ssa, jossa oli nuot originaalit laukut ja onko ne edes ärrässä samat?
...On samat laukut sekä K12S:ssä että R:ssä...
-
Suorituskykyä on taas tuunattu. Tuolla ketjun alussa on mainittu viimeiset muutokset, jotka kohdistuivat virtauspuolelle. Uusi penkitys ja ta-daa, melkein 15 hepoa lisää renkaalle (samassa penkissä), nyt 162.4hp. Taidan tietää kiinnostavan osasyyn parannukseen, mutta en tietenkään kerro. Täytyy ensin pieksää jokunen K1300 Kukkaismäessä... hesse_blum
Tällä kertaa muuttui koneen käyntiäänikin jo oikean suuntaiseksi. Äänipuolelta poistui myös jakoketjun rallatus, laitettiin uusi kiristäjä, TAKUUSEEN! On yli 3v vanha pyörä. jumpie
-
Toi on vähän kuin punastavaatetta heiluttelis härälle innocent
-
Toi on vähän kuin punastavaatetta heiluttelis härälle innocent
oops2 withstupid
-
Suorituskykyä on taas tuunattu. Tuolla ketjun alussa on mainittu viimeiset muutokset, jotka kohdistuivat virtauspuolelle. Uusi penkitys ja ta-daa, melkein 15 hepoa lisää renkaalle (samassa penkissä), nyt 162.4hp. Taidan tietää kiinnostavan osasyyn parannukseen, mutta en tietenkään kerro. Täytyy ensin pieksää jokunen K1300 Kukkaismäessä... hesse_blum
Tällä kertaa muuttui koneen käyntiäänikin jo oikean suuntaiseksi. Äänipuolelta poistui myös jakoketjun rallatus, laitettiin uusi kiristäjä, TAKUUSEEN! On yli 3v vanha pyörä. jumpie
Kait me sentäs jo Kukkaismäessä kuulemme lisähepojen salaisuudet. hesse_wink2
Hidas57:lle vaan muutama olut ja hää laulaa ku satakieli. :mrgreen:
-
Suorituskykyä on taas tuunattu. Tuolla ketjun alussa on mainittu viimeiset muutokset, jotka kohdistuivat virtauspuolelle. Uusi penkitys ja ta-daa, melkein 15 hepoa lisää renkaalle (samassa penkissä), nyt 162.4hp. Taidan tietää kiinnostavan osasyyn parannukseen, mutta en tietenkään kerro. Täytyy ensin pieksää jokunen K1300 Kukkaismäessä... hesse_blum
Ettei menis tonne ilmanoton puolelle osaksi moinen potkasu?
Poistopuolella jos on kokoränni kunnon änkkärillä niin ilmansuodatin ja snorkkeli taitaa olla seuraavat helpot kohteet?
K12R:iin on myynnissa sellasia settejä jotka lisää ilmanoton myöskin vasemmalle puolelle, nythän se taitaa hengittää vain oikean kanavan kautta niinkuin isoveljensäkin?
Aikamoisia tehoja on vedetty renkaalta.
Mielenkiinnolla odottelen vertailukelpoista dataa Kukkaismäestä kun on saman penkin rullaa pyöritetty..
-
Kuten tuolla ketjun alussa on kerrottu, niin tässä on jo K&N. Mutta toista ilmakanavaa en lähtenyt aukaisemaan, koskapa tuon yhdenkin sai riittävän väljäksi. Nykyinen 80mm snorkkeli vastaa 4kpl vakiosnorkkeleita, eikä mitään pysyviä rakennemuutoksia tarvittu. Vaikka onkin vain yksi K&N, niin kyllä siitä ilma läpi menee. Eli snorkkelihommat, ja viritykset yleensä, on nyt tehty. Eivät ole sakemannitkaan saaneet parempia lukemia lisäilmanotoillaan, eikä myöskään S:stä.
Kyllä tuolla Kuvallakin jäbät oli vähän ihmeissään, kun ovat monenlaisia rullalla pyörittäneet, mutta enhän toki heillekään salaisuuttani paljastanut.
Sovitaan, että jos pärjään vakio K1300:lle, niin salaisuus paljastuu. Komsii-komsaa. hali_peukku
-
Panokset kovenee ja menee mielenkiintoiseksi Kukkaismiitin dyno, hyvä homma. hesse_yahoo
-
Saamari kun tulee kiiru laittaa palikoita paikalleen innocent
-
Saamari kun tulee kiiru laittaa palikoita paikalleen innocent
Se onkin ainoa pelastus horisko
-
Eipä nuolasta ennenkuin tipahtaa , taitaa sittenkin ehtiä hesse_mbounce
-
Kusiaispesässä kuhisee :mrgreen:
Tarjouduin kuitenkin pieksämään vain vakio K1300:t. :drinking62:
-
Aijaa, tuliko pöksyyn hali_peukku
-
Ei täällä ainakaan! hesse_wink2
Vielä niitä jää nöyryytettäväksi, jos nyt yksi karkaa.
-
Täällähän kisataan jo ennakkoon. reps
Tulee mielenkiintoista seurata big screeniltä tapahtumaa. hesse_wink2
-
Tarjouduin kuitenkin pieksämään vain vakio K1300:t. :drinking62:
No hitto,ehtisköhän sitä vielä hommaan naurukaasut pyörään,vai hymyilläänkö muuten vaan. reps
-
Naurukaasut, hmmm... idea3
Saa nähdä ehtiikö tuplaturbon saada myös iskuun. hali_rokrok
-
Tuplaturpot ja typpioksiduulit, sano hesse_blink. Vaikuttaa siltä että virittäjät on siirtymässä very serious levelille, jossa lisähevoset maksaa enemmän kuin 100 € / koni (joka lienee "perusviritysten" perushinta?) reps
Atomic lisännee voorumitavaroihin kilvet, joissa on viralliset horisko kukkaismäki tai -hattu hevoset ja njuutonmetrit :mrgreen:.
-
Tarjouduin kuitenkin pieksämään vain vakio K1300:t. :drinking62:
No hitto,ehtisköhän sitä vielä hommaan naurukaasut pyörään,vai hymyilläänkö muuten vaan. reps
Varo vaan bem-ari, ettei kone nukahda jos naurukaasuja alat siihen työntämään. Eikös tuota naurukaasua käytetä leikkauksissa nukutusaineena...
t. repa
-
No arvailuja näkyy löytyvän. Eihän tuohon tartte vaihtaa kuin hiukat kireämmät nokat, kun snorkkeli, kartat ja putkisto on hoidossa. Ja sitten ollaan jo helposti 10%..15% vakioässän yläpuolella.
t. repa
-
Juu,se oli vaan huuli se naurukaasuhomma.Olis kyllä suhteellisen helppo projekti,mutta ei viitti kyllä ajopyörään alkaa moista systeemiä väsään.
Kyllä hidas57 on näemmä saanut kaikki kohilleen,162,4 hp takapyörältä on kyllä aika kova luku,jos koneen sisällä ei oo käyty.
Eihän noista 1300 S:tä oo mitattu,kun 155-156 hp takapyörätehoja.Jännää piiskata rullaa samassa penkissä hali_peukku
Silti katotaan,kuinka TÄYSIN VAKIO Ässä pärjää. shakehands
-
Juu,se oli vaan huuli se naurukaasuhomma.Olis kyllä suhteellisen helppo projekti,mutta ei viitti kyllä ajopyörään alkaa moista systeemiä väsään.
Kyllä hidas57 on näemmä saanut kaikki kohilleen,162,4 hp takapyörältä on kyllä aika kova luku,jos koneen sisällä ei oo käyty.
Eihän noista 1300 S:tä oo mitattu,kun 155-156 hp takapyörätehoja.Jännää piiskata rullaa samassa penkissä hali_peukku
Silti katotaan,kuinka TÄYSIN VAKIO Ässä pärjää. shakehands
Leikki leikkinä. Naurukaasulla saisi helposti toimintaa koneeseen lisää mutta olisiko siinä mitään järkeä?
Mennäänpäs noihin hitaan viisseiskan virityksiin.
Konehan on sama ässässä ja ärrässä. Samoin nokat. Eli tuo muutaman hepan tehoero syntyy ahtaasta snorkkelista ja polttoainekartasta ässän eduksi. Avaamalla hengityksen ja säätämällä kartan, teho nousee jo yli ässän vakiokartan. Ja kun putkisto on vaihdettu, niin hommahan on selvä hyvin säädetyssä koneessa. Hepoja on saatu lisää. Jos ässäään pannaan sama putkisto ja säädetään polttoaineensyöttä asiallisesti, tehot pitäiosi olla aikalailla samat molemmissa.
Se mikä panee mietityttämään on vaihteiston vaikutus mittaustehoihin. Jos tehoja mitataan eri vaihteilla, saadaan hiukan toisistaan poikkeavia lukemia. Noita mitä olen nähnyt, niin niissä on tainnut pienemmällä vaihteella tulla hitusen suurempi teholukema. No, ärrässähän on tiheämpi perävälitys. Vaikuttaako tämä mitatun tehon lukemaan sitä hiukan nostavana verrattuna harvempi välityksiseen ässään?
t. repa
-
Miksi haaste on vain vakio mopoille eihän haastajan härpätinkään ole vakio innocent
-
Miksi haaste on vain vakio mopoille eihän haastajan härpätinkään ole vakio innocent
Varmaan jäänyt joskus Ässän kanssa hopeelle. hesse_biggrin
-
Siksipä tuo haaste, kun haasteen kohteessa on 150 kuutiota enemmän. Jotkut kun pähkäilee juuri sen tuoman lisätehon suhteen, että vaihtaisko. Jos vaihtoehtona on K12, niin siihen saa saman tehon halutessaan. Tietysti samoilla virikilkkeillä K13 on taas sen 10-15hp edellä. Itsekin laittaisin ne K13:een. Se on sitten noin 176hp takapyörältä.
Ja eikös elämässä pidä olla haasteita! hesse_blum hesse_hellou
-
Juu,haasteita pitää olla.Hidas 57:lla asenteet kohdallaan.Tulee mielenkiintoinen vertailu. hali_peukku
-
Pistäsköhän minunkin käydä tuolla museomalli K:lla jossain etelän pajalla ennen Kukkaismäkeen tuloa...... ashamed
-
Hidas57 laittoi kyllä kivasti liikettä viri rintamalle. bowdown :mrgreen:
Mä taidan kuitenkin vähän aikaa ajella vaan vakiokuntosena ennen mitään kilkkeitä. innocent innocent
-
Hidas57 laittoi kyllä kivasti liikettä viri rintamalle. bowdown :mrgreen:
Mä taidan kuitenkin vähän aikaa ajella vaan vakiokuntosena ennen mitään kilkkeitä. innocent innocent
Ihan oikea asenne. Tuommoisella vajaatehoisella vakiomopollakin pääsee ihan yhtälailla pisteestä A pisteeseen B Suomen rajoituksilla. Eikö vain Jarska?
t. Repa
-
Hidas57 laittoi kyllä kivasti liikettä viri rintamalle. bowdown :mrgreen:
Mä taidan kuitenkin vähän aikaa ajella vaan vakiokuntosena ennen mitään kilkkeitä. innocent innocent
Ihan oikea asenne. Tuommoisella vajaatehoisella vakiomopollakin pääsee ihan yhtälailla pisteestä A pisteeseen B Suomen rajoituksilla. Eikö vain Jarska?
t. Repa
Juu, jos vain perille kestää niin vauhtia on ainakin enemmän kuin riittävästi. ajelu
-
Perskuta en ollut lukennutkaan tätä pätkää. Hidas57 alkaa päästä lähelle meikän K1200R Sportin tehoja (käppyrä löytyy kuva galleriasta) pitäsköhän teherä jotain hesse_biggrin. Meikällä on muuten suunilleen sama setti kuin hidas57:lla mutta SR-racingin kokoputkisto jonka ainoana hanikitasyynä oli se että sillä sai hiukan tehoja lisää. Tosin putken lyhentäminen n.7cm taisi viedä hiukan vääntöä. No kun viimeksi olin radalla niin ei sieltä tullut ohi kuin yksi Ducatin desmosedici ajelu. Nyt olen tulossa Suomeen mutta pyörän joudun loman ajaksi lainaamaan joten velopojan R1:llä mennään kemoraan. Joka tapuksessa bowdown entiseltä Jyväskylälaiseltä ilmoittele kun tuo minun tehoraja rikkoutuu... PS: ensi vuonna muutan varmaan takaisin Suomeen joten pääsee paremmin osallistumaan foorumin järjestämiin tapahtumiin.
-
Äähähää, SULLA oli optimistinen penkki! Orgista olen näin oppinut.
Nyt olen jonkin aikaa ajellut kaasukahva modattuna, eli vaijerin välitys on muutettu (Pecon valmistamalla setillä) nopeammaksi ja samalla hiukan jäykemmäksi. Tuntuu aika mukavalta ja voin suositella. Auttaa myös pienten kierrosten nykytykseen, koska nykäykset eivät siirry niin helposti kaasukahvan tahattomiksi liikkeiksi. Ja se kaasun avaamisen helppous! Pienellä liikkeellä löytyy rouheasti poweria. Sanoinko jo että suosittelen.
-
PS: ensi vuonna muutan varmaan takaisin Suomeen joten pääsee paremmin osallistumaan foorumin järjestämiin tapahtumiin.
Samalla pääsette samaan penkkiin Hidas57:n kanssa.
Loppuyön saatte sitten olla kimpassa tai erikseen hesse_blum
Mistä Hidas hommasit ton kaasukahvasysteemin?
-
Kaasumodia myy ainakin: 2wheels4u (http://www.2wheels4u.de)
Helppo asentaa. Noilla sivuilla löytyy asennusohjekin. Aika kallista muovia, mutta, mutta...
-
Kauden 2011 tuunaukset aloitettu. Ketjun alussa diiteilit. Kuvat ehkä sitten aikanaan.
-
Kauden 2011 tuunaukset aloitettu. Ketjun alussa diiteilit. Kuvat ehkä sitten aikanaan.
Stompit on kyllä helevatan hyvät.
Mä aloitin 2011 trimmauksen optimoimalla takapenkkiläisen jalkatapit ja maalautin ne mustiksi.
Ainakin kiihtyvyys parani heti, huippuja en vielä ehtinyt ottaa. innocent
-
Kai säädätät koneen täyden hyödyn saamiseksi? Muista penkittää ennen ja jälkeen.
-
Kauden 2011 tuunaukset aloitettu. Ketjun alussa diiteilit. Kuvat ehkä sitten aikanaan.
Stompit on kyllä helevatan hyvät.
Mä aloitin 2011 trimmauksen optimoimalla takapenkkiläisen jalkatapit ja maalautin ne mustiksi.
Ainakin kiihtyvyys parani heti, huippuja en vielä ehtinyt ottaa. innocent
Huiput paranee varmasti, musta on nopea väri respekt
-
musta on nopea väri
.. ja kelta/musta on nopein grin
-
musta on nopea väri
.. ja kelta/musta on nopein grin
Oliskohan?
t. Repa
-
Hopea on nopea. Tästä ei kannattane kiistellä, niin hyvin tuo rimmaa.
-
+1 !!!! hesse_blum
Hopea on nopea. Tästä ei kannattane kiistellä, niin hyvin tuo rimmaa.
-
+1 !!!! hesse_blum
Hopea on nopea. Tästä ei kannattane kiistellä, niin hyvin tuo rimmaa.
Kyllä se hiilikuitu on kaikkein nopeinta. reps
-
Keltamusta on nopein.
Johan sen näkee luonnostakin. Kaikki nopeat kissapedot on keltamustia. hesse_blum hesse_biggrin
Hopeaa vastaa luonnossa kai valkoinen väri eli valkomusta väritys on... idea3.. Mäyrä! :mrgreen: reps
-
Jahas. Vai haetaan luonnosta vastaavuuksia. Ei kai mun vihreä höystettynä mustalla vaan ole sitten kilpikonna :'(
-
Jahas. Vai haetaan luonnosta vastaavuuksia. Ei kai mun vihreä höystettynä mustalla vaan ole sitten kilpikonna :'(
Osuit naulan kantaan.
Keltamusta kiihtyy parhaiten ja on tiettävästi nopein... Tai ainakin yhtä nopea kuin muut keltamustat...
-
Lisätty taas tuuningin määrää. Seosmittari ja navilukko, kuvat löytyy ketjun alusta. Seosmittari tuollainen:
http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/yleisosat/sahkoosat/mittarit/mtx-l-digitaalinen-laajakaistalamdamittarisarja-ims-im3845/
Ja navilukko oma patentti.
-
Olipas hieno mittari! Tekis mieli hommata itsellekkin tuollainen!
-
Seosmittarin lukemia seuranneena voin todeta, että kummallisia mielenoikkuja Gynther ja Hans ovat saaneet ruiskunohjausta ohjelmoidessaan. Minkähän vuoksi seoksen pitää mennä hyvin rikkaalle, kun sellaisesta vaikkapa 10% tasakaasusta keventää pintakaasulle 2-4%?. Rikkaalla tarkoitan sellaisia AFR=11 ja alle seoksia. Tehoseoskin on sentään jotain 13. Käytännössä tämä ilmenee monin tavoin, mm värinöinä kevyessä moottorijarrussa (maantiellä jonoajossa), jota seuraa pieni nykäys palattaessa tasakaasulle. Seoksen saa korjattua maantieajoon yli 3000rpm (koska tällöin 0-2%, jopa 5%, kaasu tarkoittaa lähes aina moottorijarrua), jolloin eron huomaa. Vedon muutokset ovat pehmeämpiä, nykäykset jää pois.
Todettu myös, että G&H:n kiihdytyspumpputoiminne ei ole hääppöinen. Nopeasti kapulasta pyöräyttäen kone käy lyhyen hetken selvästi laihalla, ainakin AFR=15. Tätä ei välttämättä muuten selvästi tunnista, koska tuollakin seoksella jotain tapahtuu. Mutta PC:n kanssa asia on helppo korjata mieleisekseen, siinä on oma ohjelmoitava kiihdytyspumppu.
Muilta osin kaikkea ei sitten saakaan täysin mieleisekseen, koska PC ottaa kantaa vain kaasuasentoon ja kierroksiin. Pitäisköhän rakentaa parempi, hmm.
-
Täytyykin laittaa kokeeksi shifteri pyörään. Siinä kun on jo PCIII, niin enää tarvii noin 5€ investoinnin, vähän näpräämistä ja kas, säädettävä shifteri on siinä. Aika hyvät vinkit löysin. hesse_ok
Hmm, kääntäiskö vaihdekaavan samalla. idea3
-
Aika hyvät vinkit löysin. hesse_ok
Jos ei salaista tietoa niin laita linkit vinkistä hali_peukku
-
Vinkit laitettu tuonne alkuun. smiley_hitler-t
-
Testattu shifteriä. Hyvin toimii, muttei pauku. Kierrokset vaan muuttuu ja pieni nytkähdys tapahtuu vaihtaessa. Alkoi tuntumaan, että käännetty vaihdekaava olisi paree, joten käänsin. Menee ihan vakio-osilla. Shifterikin (kytkinyksikkö) tuli nyt paremmin, kun vieteri jäi pois. hesse_ok
Luultavasti pitää vielä vaihtaa kytkinyksikkö johonkin paremmin suojattuun malliin.
Laitoin myös LSL:n racing-jalkatapit. Karheat ja tukevat.
Taas on testiä tiedossa. hesse_yahoo
-
Ei toiminut shifteri käänteisellä kaavalla, vivuston liike jäi protossa liian pieneksi, kun liikesuunnat muuttuivat. Pitää ehkä kehittää siihen vähän suurempi liike, myöhemmin. Hankittu myös paremmin suojattu katkaisija, nyt meni jo rahaa 10€. :'(
Mutta normaalilla vaihdekaavalla toimii kyllä komiasti täyskaasuvedoissa ja muutenkin. hesse_ok
-
Viimeisin päivitys shifteritarinaan ketjun alussa. Toimii ja oli halpa.
Vaihtovaloprojekti seuraavana.
-
Onko tässä se sama juju kuin "vanhassa" poliisikellossa?
Vaihtaja asennettu, enää tarvii tietää milloin sitä kuuluu käyttää.
-
hesse_blink reps
-
Onko tässä se sama juju kuin "vanhassa" poliisikellossa?
Vaihtaja asennettu, enää tarvii tietää milloin sitä kuuluu käyttää.
hesse_blink hesse_blink hesse_blink
Juju jäi hämäräksi, mutta jääköön.
-
Ehkä meni (taas) pieleen ashamed, mutta ite tulkitsin lähi-idän kirjeenvaihtajamme viestin näin:
"Poliisikello" lie tuttu vanhemmalle horisko väelle => joskus oli muotia ana-digi kellot, joissa viisarit näyttää ajan ja digiosasta voi tarkistaa miten se kirjoitetaan.
Shifterillä voi vaihtaa mutta tarvitaan vaihtovalo kertomaan milloin. :mrgreen:
-
Justjust. Kyllähän se vaihtovalo pitäis olla, että osaa käyttää kierrokset maksimaalisesti hyödyksi, tarvittaessa. Rajoittimella kun ei sifteri pelaa ja meno hyytyy ikävästi.
Tokihan tuolla voi muutenkin vaihdella ihan milloin mieleen muistuu. shakehands
PCIII tukee kahta vaihtovaloa, joiden syttymiskriteerit ovat kaasun asento ja kierrokset. Voi esim laittaa valon alaspäin vaihdollekin tyyliin kaasu yli 75% ja kierrokset alle 5000rpm. Eli 'älä jurnuta'-valo ratakäyttöön. smiley_hitler-t
-
"Poliisikello" lie tuttu vanhemmalle horisko väelle => joskus oli muotia ana-digi kellot, joissa viisarit näyttää ajan ja digiosasta voi tarkistaa miten se kirjoitetaan.
Juuri näin. hesse_kalja
offtopic
Itseasiassa noita kelloja on edelleen varsin kattavasti saatavilla, jopa MotoGP:n hyväksymä Tissotti taitaa olla moinen.
Siinä on kyllä aikalailla kaikkia muitakin leluja.
-
Jaaha, lumet senkun lisääntyy, mutta tuuninkivirus on taas iskenyt.
Vaihtovalon kokeilut voisi aloittaa pakkasten lauhtuessa, jotta koekäyttö on mahdollista. Kokeiluun menee myös PCV+autotune, jota varten johtosarjaan on tehty liitin. Liittimeen voi kytkeä PCIII:n tai PCV:n, tai Y-kappaleella molemmat. PCV-yhdistelmään ei saa vaihtovaloa, joten pitänee tehdä rinnankytkentä, jossa PCIII:lle jää pelkkä vaihtovalon vilkuttelu ja nuo uudet romppeet hoitelee ruiskun ja shifterin. Täytyy myös kokeilla seosmittarin rinnankytkentää lambda-anturiin, niin voisi todeta kuinka Autotune hoitaa hommansa. Tarkoitus olisi ottaa käyttöön vaihdekohtaiset toiminnot (kartat+shifteri) kytkemällä nopeustieto akun luona olevasta aux-plugista.
Vaihtovalona on aluksi piilteeman led-takavalo (23 punaista lediä), joten pitäisi näkyä selvästi mittariston yläpuolelle asennettuna. Kunhan ei vaan sokeudu heti ekasta välähdyksestä. icon_rooki reps
-
Nyt on ajeltu PCV:n ja Autotunen kanssa jonkin aikaa. Melkoisen asialliselta vaikuttaa pyörän veto, vaikka ei näillä keleillä vielä ole kovin paljon päässyt seostrimmauksia saamaan suurille kaasuasennoille ja kierroksille. Käytössä on vaihdekohtaiset kartat ja ykkösellä ei säätö ehdi mukaan kuin köröttelyvauhdeilla. Vaan ei tuolla niin suurta merkitystä olekaan, kun muilla pykälillä sitä enempi kuitenkin ajetaan.
Shifteri on ollut käytössä käännetyllä vaihdekaavalla ja vaihdekohtaisilla katkoajoilla. Aika pienilläkin katkoilla (50ms) homma pelaa, etenkin suuremmilla vaihteilla, kunhan muistaa polkea vaihteita reippaasti. PCV ei valitettavasti tue vaihtovaloa kuten PCIII, joten se piti jättää pois. Nyt on käytössä PCIII:n johtosarja, joka on täysin sama kuin PCV:ssä, ja sen päässä 15-napainen D-liitin, johon käy vastaavalla liittimellä varustettuna sekä PCIII että PCV.
Tietäähän kaikki miten PC:lle saadaan nopeussignaali vaihdekohtaisten toimintojen aktivoimiseksi? Siitä akun edessä olevasta liittimestä, mutta pienen jipon se vaatii.
Seosmittari piti myös jättää virattomaksi, kun en hoksannut hankkia Autotunen sijaan Wideband Commanderia, jonka rinnalle olisi voinut kytkeä seosmittarin.
smiley_hitler-t
-
Nyt on ajeltu PCV:n ja Autotunen kanssa jonkin aikaa. Melkoisen asialliselta vaikuttaa pyörän veto, vaikka ei näillä keleillä vielä ole kovin paljon päässyt seostrimmauksia saamaan suurille kaasuasennoille ja kierroksille. Käytössä on vaihdekohtaiset kartat ja ykkösellä ei säätö ehdi mukaan kuin köröttelyvauhdeilla. Vaan ei tuolla niin suurta merkitystä olekaan, kun muilla pykälillä sitä enempi kuitenkin ajetaan.
Shifteri on ollut käytössä käännetyllä vaihdekaavalla ja vaihdekohtaisilla katkoajoilla. Aika pienilläkin katkoilla (50ms) homma pelaa, etenkin suuremmilla vaihteilla, kunhan muistaa polkea vaihteita reippaasti. PCV ei valitettavasti tue vaihtovaloa kuten PCIII, joten se piti jättää pois. Nyt on käytössä PCIII:n johtosarja, joka on täysin sama kuin PCV:ssä, ja sen päässä 15-napainen D-liitin, johon käy vastaavalla liittimellä varustettuna sekä PCIII että PCV.
Tietäähän kaikki miten PC:lle saadaan nopeussignaali vaihdekohtaisten toimintojen aktivoimiseksi? Siitä akun edessä olevasta liittimestä, mutta pienen jipon se vaatii.
Seosmittari piti myös jättää virattomaksi, kun en hoksannut hankkia Autotunen sijaan Wideband Commanderia, jonka rinnalle olisi voinut kytkeä seosmittarin.
smiley_hitler-t
Itsekkin tilasin 1200 ässään PCV:n ja autotunen. Jos nyt tällä viikolla tavarat saisi, niin voisi lauantaina kokeilla asentaa vermeet paikalleen. Saas nähä miten onnistuu...;)
No, mites sen nopeussignaalin saa siitä? Oishan tuo ihan mukava säätää seokset vaihdekohtaisesti, kun semmoinenkin onnistuisi :)
-
Nopeussignaali tulee tosiaan siihen akun etupuolella olevaan kolminapaiseen liittimeen, mutta ei ole sellaisenaan PC:lle sopiva, eli signaali ei vaihtele ilman lisäkomponenttia.
Liittimeen tulee kolme signaalia, maa, minuutin viiveellä katkeava plussa ja nopeussignaali. Jotta PC voisi tuota hyödyntää, pitää laittaa esim 1 kilo-ohmin vastus plussan ja tuon nopeussignaalin välille. Voi työntää suoraan liittimen reikiin sopivasti lyhennetyn vastuksen päät, ellei liitin ole muussa käytössä. Nyt voi ottaa nopeussignaalipiuhasta PC:lle sopivan tiedon. PCV:n kanssa kalibrointi on melko helppo, käy vaan kaikki pykälät läpi veto päällä (takapyörä ilmassa, tavalla tai toisella) ja klikuttaa PCV:n hallintaohjelmassa kutakin pykälää silloin kun se on päällä.
Tarvitaan siis yleismittari, jolla mittaa mikä signaali on missäkin navassa, ja mieluiten vähintää 1 kilon vastus (1/4 W), jotta ei kuumene liikaa.
PCV:n asennus onkin sitten eri juttu. Pyörää saa purkaa ihan kunnolla ja mitä ihmeellisempiä klemmareita yms tulee vastaan. Ja ne ruiskut on niiiin ahtaassa paikassa siltikin. Good luck!
-
Nopeussignaali tulee tosiaan siihen akun etupuolella olevaan kolminapaiseen liittimeen, mutta ei ole sellaisenaan PC:lle sopiva, eli signaali ei vaihtele ilman lisäkomponenttia.
Liittimeen tulee kolme signaalia, maa, minuutin viiveellä katkeava plussa ja nopeussignaali. Jotta PC voisi tuota hyödyntää, pitää laittaa esim 1 kilo-ohmin vastus plussan ja tuon nopeussignaalin välille. Voi työntää suoraan liittimen reikiin sopivasti lyhennetyn vastuksen päät, ellei liitin ole muussa käytössä. Nyt voi ottaa nopeussignaalipiuhasta PC:lle sopivan tiedon. PCV:n kanssa kalibrointi on melko helppo, käy vaan kaikki pykälät läpi veto päällä (takapyörä ilmassa, tavalla tai toisella) ja klikuttaa PCV:n hallintaohjelmassa kutakin pykälää silloin kun se on päällä.
Tarvitaan siis yleismittari, jolla mittaa mikä signaali on missäkin navassa, ja mieluiten vähintää 1 kilon vastus (1/4 W), jotta ei kuumene liikaa.
PCV:n asennus onkin sitten eri juttu. Pyörää saa purkaa ihan kunnolla ja mitä ihmeellisempiä klemmareita yms tulee vastaan. Ja ne ruiskut on niiiin ahtaassa paikassa siltikin. Good luck!
Kiitoksia tästä. Pitää viikonloppuna hieman tutkailla. Onneksi on joskus sähköalaakin tullut opiskeltua.
Commanderin asennuksesta on tullut tässä luettuakin aika paljon juttuja ja hieman työläältähän se vaikuttaa, mutta eiköhän tuon paikalleen saa. Tuli tuossa talven aikana jo hieman tutustuttua pyörän anatomiaankin, ku pitihän sitä hieman purkaa. Jostain syystä pitää aina kaikkia laitteita purkaa ja tutustua sisuskaluihin :-)
-
Laitoin tuonne alkuun viimeisimmät tarinat tuunausrintamalta.
Renkaat voisi vielä vaihtaa ennen radalle menoa, muuten on paketti kasassa. Dunlop Sportsmart 190/55 taakse ja vastaava eteen.
Onkos Töse saanut PCV:n iskuun... innocent
-
Onkos Töse saanut PCV:n iskuun... innocent
Kyllähän tuo tuli asennettua. Kohtuu kivuttomasti meni paikalleen, kun rauhassa teki ja hyvät työkalut löyty. Jos toisen kerran lähtis tekemään, niin ei varmaan paria tuntia kauempaa tuhrautuis hommaan. :)
Pyörähän on nyt sitte kuin uudesti syntynyt. Vielä kun saa säädöt kohdilleen, niin mikäs tässä kruisaillessa. 03Biker Paljon tuo autotune on jo korjaillut, kun trimmejä on tutkinut. Sain vielä vaihdekohtaisesti PCV:n toimimaan, joten paljon on karttaa kirjotettavana. Hieno vehe on tuo PCV ja autotune.
-
Hyvä-hyvä. Kyllä käy pyörä nätisti ja voimaa, etenkin vääntöä, tuntuu olevan race-killerinkin kanssa kivasti, etupyörä nousee herkästi.
Tiedä sitten minkälaisia AFR-arvoja mihinkäkin kohtaan kannattaisi laittaa tavoitteeksi, täytyy pikkuhiljaa kokeilla. Siinä Dynojetin sivulla olevassa K13-kartassa (ja mulla K12) tehoalueella on 13.2, itselle laitoin kokeeksi 13.0 täyskaasuille. Kruisailupuolella sitten voi olla korkeampi arvo, joskin itse jätin sinnekin 13.5.
Päivitin kuvatuksia tuonne alkuun.
-
Tänä kesänä ei ole tuunauksia enää juuri tehty, joskin keväällä tyhjensin tankin ja tein polttoaineen laskuputkeen pari ilmastointireikää, jotta tankin tilavuuden saa hyötykäyttöön. Tankin nimellinen tilavuushan on 19L ja aiemmin oli mahdotonta saada tankattua edes 17L. Koska pyörän TPS-anturikin vaihdettiin 60tkm huollossa, jonka jälkeen kulutus putosi selkeästi (aiemmin pikkukaasut, joita matka-ajossa käytetään, todella rikkaalla), niin nyt alkaa olemaan toimintasäde kunnollinen. Ei se todellisuudessa läheskään yllä kuvassa näkyvään ajotietokoneen optimismiin, mutta ihan riittävä kyllä. Kuvan tilanteessa siis ajettu 110km, bensamittarissa kaikki palkit näkyvissä ja tietokone lupaa vielä 335km. Ja kulkuhan siis on vähintäänkin sama kuin ennen. Pikkukaasujen AFR-arvo on nykyään taloudellisuuspainotteinen 14.3.
Vaikka pyörässä on ollut PC5+Autotune, niin se ei kyennyt korjaamaan TPS-anturin sekoilua kulutusmielessä eikä muutenkaan. Tuloksena oli vain käyntihäiriöitä, koska vuoroin piti rikastaa ja vuoroin laihentaa, kun kaasuasentotieto vaihteli virheellisesti.
-
Laitanpa tänne juttua jarruista, tarkemmin etujarrusta. Olen kokeillut erilaisia jarrupaloja edessä ja myöskin vaihtelin levyjä, koska halavalla sai. Ensin oli TRW Lucas sintteripaloja, sitten myös TRW:n jarrulevyt. Tällä kombinaatiolla esiintyi sitkeästi kitinää jarrutuksen loppuvaiheessa. Lisäksi ilmeni uutena varsinaisena ongelmana sadekelin jälkeen aivan hirveän epätasainen jarrutustuntuma, eli ilmeisestikin siihen kohtaan, jossa jarrupalat lepäsivät levyjä vasten, tuli aivan erilainen kitka. Ilmiöt kuuli jarrutusäänestäkin, täk-täk, erittäin häiritsevä. Eikä auttanut vaikka miten putsasi tai teki kovia jarrutuksia. Sitten otin setin Brembon levyt ja SC-palat. Oikein hyvät, kunnes taas sadekelin jälkeen täk-täk. Voi hel... eihän näin voi olla! Mitäs nyt keksitään. Huomasin TRW:n kelluvia levyjä olevan tarjolla, ei kovin halavalla, mutta kokeillaan. TRW MST357FS (http://www.ebay.de/itm/like/381209252738?clk_rvr_id=863099964997&item=381209252738&lgeo=1&vectorid=229487&rmvSB=true)
Johan on hieno tuntuma jarrutuksessa! Eilen radalla oli kyllä tosi mahtava jarrutella (sitähän pääasiassa teen). Paluumatkalla ajoin myös sateessa... Tarina ei vielä kerro seurasiko siitä mitään.
Tulossa on myös uudet lyhyet kytkin-/jarrukahvat, portaattomalla säädöllä. Voi paremmin passata jarrukahvan asentoa varsinkin radalla. Taittuviakin kahvoja oli, mutta lyhyiden kanssa ei ole oikein tarpeen.
Taidankin päivittää tuonne alkuun modausten tilanteen.
-
Sunnuntainen sateessa ajo ei aiheuttanut jarruihin mitään outoa. Pyrin kyllä jarruttelemaan komponentit lämpimiksi ennen pysähdystä, koska epäilen ongelmien liittyneen juuri siihen, että vesi, jarrupöly, kura yms yhdessä aiheuttivat kuivuessaan kitkaongelman aiemmin. Ongelma ilmentyi ekan kerran kun ajoin sateesta pyörän Saksan laivaan ja toista vuorokautta myöhemmin kun ajoin laivasta ulos, niin aivan hirveä lonkotus jarrutuksessa. Jotain ihmeellistä, ei tuollainen kuulu asiaan.
Voin kyllä suositella noita TRW:n kelluvia levyjä Brembon SC-palojen kanssa. Levyt ovat selvästi painavammat kuin tavalliset, koska niissä on erillinen kiinnityskehä, mutta en ole havainnut painosta mitään negatiivista radallakaan. Erittäin miellyttävä ja tosi tehokas on jarrutustapahtuma, eivätkä levyt pidä ylimääräisiä ääniäkään, koska puslissa on joustoprikat estämässä 'helinää'. Nuo levyt käyvät useimpiin bemareihin.
Portaattomasti (etäisyydeltään) säädettävät kahvatkin saapuivat. Hyvät ovat muuten, mutta turhaan noin sentin pitemmät kuin entiset, vaikkakin 5cm alkuperäisiä lyhyemmät. Olen tottunut käyttämään sekä kytkintä että jarrua kahdella sormella kun lyhyt kahva ei liiskaa uloimpia sormia alleen vaikka kahva painuisikin vähän syvempään. Ihmettelen vaan mihin samankaltaista tekniikkaa käyttävät kilpakuskit tarvitsevat niitä pitkiä sapeleita, jotka sitten pitää suojata erikseen suojaraudoilla, ettei kontakteista aiheudu tahattomia jarrutuksia. Lisäksi tarvitaan saranat kahvojen taittumiseksi kaadoissa, ettei pääsylinteri murru.
-
Tänään ajellessa innostuin kokeilemaan jarrutuksia eri ESA-asennoissa. Kahden kypärän jäykkyydellä ja sport-vaimennuksella vanhus nostikin reippaasti takapyörää ylös, kun jarrutehoa nyt löytyy keulasta. Comfortilla ei niin hanakasti. Olisiko noissa jotain eroa oikeasti? Tietysti perän lähtökorkeuskin on suurempi takapään ollessa jäykin. Normaalisti ajan kypärä ja kapsäkki -jäykkyydellä ja normal-vaimennuksella.
-
Huomasin saman tänä kesänä - perä nousee. Mulla on joko iskarit löystyneet lisää tai nuo Michelinin PR4 kumit tekee eroa aiempaan. Jarrut on vakiolevyin TRW-Lucaksen sintteripaloilla.
-
Itse huomasin jarrutuskäytöksessä eroja pari vuotta sitten kun laitoin PP3:t. Niissähän on tosi hyvä pito yleisestikin. Sitä ennen PR3 ei antanut samaa vaikutelmaa. Ne olivat ensimmäiset 190/55-profiilia alkuperäisen 190/50 sijasta, eli vähän korkeammat. Nykyiset M7:t ovat vieläkin korkeammat, huomaa mittarivirheestä, jota ei enää ole.
Täytyy tarkistuttaa myös keulan mahdolliset klapit 90tkm huollossa tässä syksyllä.
-
Vähän ärtsymmän näköinen k1200:
http://www.bikeexif.com/bmw-k1200s-pan-speed-shop