BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => K1200S & K1300S => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: riviural - 11.08.13 - klo:23:36

Otsikko: Vaihdepoljin säätö saappaille
Kirjoitti: riviural - 11.08.13 - klo:23:36
Saappailla ylös päin vaihtaminen on vaikeeta johtuen saappaan pohjan ja saappaan kokonais paksuudesta ja huonommasta tunnokkuudesta verrattuna ajokenkiin. Nilkan joutuu ojentamaan liian suoraksi jos haluaa saappaan kärjen kunnolla polkimen alle. Paras ratkaisu lienee polkimen säätö ylös päin ?

Kanataako säätää pidentämällä tankoa vai irrottaa laatikon akselilta vipu ja säätää hammas kerrallaan ? Vivun irroitukseen tarvitaan käänteinen torxiavain , mitäköhän niitäkin saa. Tangon toisessa päässä näky olevan ruotsalaiset kierteet joten lukitukset löystetään ja tankoa vaan kierretään pienellä kiintoavaimella ?
Otsikko: Vs: Vaihdepoljin säätö saappaille
Kirjoitti: hidas57 - 12.08.13 - klo:08:22
Onhan siinä tangossa yleensä aika paljon säätövaraa. Lukitusmutterit vain auki ja tankoa pyörittäen poljin sopivalle hollille, jonka jälkeen lukitukset kiinni.

Itse vaihdoin sen urospuolisen torxin, mikä lie, ihan tavalliseksi pultiksi, kun oli niin hankala käsiteltävä vaikka oli sopiva avainkin. Taisin hankkia Motonetistä, vaiko Biltema.
Otsikko: Vs: Vaihdepoljin säätö saappaille
Kirjoitti: bin laden - 12.08.13 - klo:08:38
Onhan siinä tangossa yleensä aika paljon säätövaraa. Lukitusmutterit vain auki ja tankoa pyörittäen poljin sopivalle hollille, jonka jälkeen lukitukset kiinni.

Itse vaihdoin sen urospuolisen torxin, mikä lie, ihan tavalliseksi pultiksi, kun oli niin hankala käsiteltävä vaikka oli sopiva avainkin. Taisin hankkia Motonetistä, vaiko Biltema.

Joo kannattaa kokeilla ensin säätää tankoa. Lukitus-sokka kääntyy sivulle ja sitten nyppäset lukitus-sokan irti. Jos säätövara ei riitä, niin sitten vasta alas pultin kimppuun. Edellä mainituilla ohjeilla. idea3

HUOM! KUVA K1300S- polkimesta

K1200S eri systeemi
Otsikko: Vs: Vaihdepoljin säätö saappaille
Kirjoitti: hidas57 - 12.08.13 - klo:10:23
Aivan outo meikäläiselle tuo lukitussokka...liekö mulla sitten erilainen mekaniikka tossa R:ssä. Täytynee vilkaista kumisuojien alle mitä siellä näkyy. Enivei, säätö on onnistunut ja vaihdoin koko tangonkin, kun laitoin shifterin ja käänsin kaavan.
Otsikko: Vs: Vaihdepoljin säätö saappaille
Kirjoitti: jiihoo - 12.08.13 - klo:10:24
Yksi vaihtoehto on kääntää kaavio ylösalaisin, tietysi riippuu pyörämallista onnistuuko.

K12S:ssä käänsin viime viikolla kaavion käänteiseksi. Onnistuu helposti, ylhäältä akselin päästä se eka vipu vaan toisinpäin, eli edestä taakse ja niin että ne mutkat tuovat sen ulospäin, kun alkup. asennossa kääntyy sisään.... Kuulostaa vaikeelta, mutta jopa minä osasin tehdä sen, niin varmasti muutkin.
Otsikko: Vs: Vaihdepoljin säätö saappaille
Kirjoitti: bin laden - 12.08.13 - klo:11:59
Aivan outo meikäläiselle tuo lukitussokka...liekö mulla sitten erilainen mekaniikka tossa R:ssä. Täytynee vilkaista kumisuojien alle mitä siellä näkyy. Enivei, säätö on onnistunut ja vaihdoin koko tangonkin, kun laitoin shifterin ja käänsin kaavan.

Sori, kuva on meikäläisen 13S vaihepolkimen varresta. icon_redface
Siinä onkin erilainen lukitus-systeemi.
Otsikko: Vs: Vaihdepoljin säätö saappaille
Kirjoitti: riviural - 12.08.13 - klo:22:07
No kylläpä vaihtaminen onkin nyt vaivatonta kun sai säädöt kohdilleen. Tangon pyörittäminen sujui lukitusten avaamisen jälkeen ilman työkaluja ja poljin nousikin vauhdilla vipuvaikutuksesta. Säätövaraa oli yllättävän paljon. Bemari vois tehdä seuraavaan malliin (k14s ?) pikasäädöt käyttäjien eripaksuisille kengille , tai,  no jos ei kuitenkaan muuten siitäkin tulee väljä p*#ka ja Repa joutuu tekemään siihen korjaussarjan.

Vaihde kaaviota ei uskalla kääntää muuten tulee vaihde missejä kuten radalla kuulee tapahtuvan kun rajottaja alkaa hakkaa yllättäen keskellä suoraa kun kuski unohtaa millä asetuksilla sitä ajettiinkaan.
Otsikko: Vs: Vaihdepoljin säätö saappaille
Kirjoitti: hidas57 - 13.08.13 - klo:08:38
Vaihdekaavan kääntö onnistuu tosiaan ihan vakio-osilla, kuten jiihoo kuvailee. Viime kesästä saakka olen käännetyllä kaavalla ajanut, mutta ei se radalla vaan aivan refleksinä suju vieläkään. Pienemmälle vaihto on jotenkin tökkivää ajoittain. Isommat klapit tuntuu menevän pesään luontevammin, ja onhan se helppoa vain painaa poljinta (shifterin kanssa). Nykyään osaan vaihtaa 1-2 jopa kytkimen kanssa...tämäkin taito on kätevä kaupunkipyörityksessä.