BMW Sportbikes Finland
Sporttipyörät => K1200S & K1300S => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: RIIOOS - 09.02.10 - klo:17:53
-
Tervehdys kävin "pyörittelemässä" konetta, oli viimeviikolla akku pari vrk:tta latauksessa, mutta kuulosti siltä startatessa, että taitaa olla akku tiensä päässä. Ostaisin mielummin akun joka kestäisi sen 3-4v. Onko kokemuksia?
-
On kokemusta. Akut kestävät näissä mopoissa 1,5 - 2 vuotta. Merkin vaihto ei tunnut auttavan. Samat kommentit tulevat käyttäjiltä ympäri maailmaa.
Kyseessä on ns. starttiakku, joka antaa korkea starttitehon. Akussa on normaalia väkevämmät hapot.
En tiedä mitä tämä ns starttiakku vaikuttaa akun ikään, mutta näissä se vain on kovin lyhyt. Ei ole itselläkään aiemmin tämmöistä vastaan tullut.
Eli 3-4 vuoden käyttöikä taitaa olla, jos ei nyt märkä niin päiväuni kuitenkin.
t. Repa
-
idea3 Mikä akku, mistä akku k1200S:ään niin ja tietysti etullisesti..
-
Kysy tuolta
http://www.heaviside.fi/page1.aspx
SLA 12-12 on ilmeisesti sopiva tuohon pyörään.
Se on suljettu AGM akku. Ja hyvä.
Pekka
-
Akku alkanut itelläkin oireileen, mitähän sitä hommais tilalle? Toisinaan startatessa hiukan oikuttelee, mutta vielä on aina käyntiin lähtenyt... pitäis varmaan vaihtaa ennen ku jättää käynnistymättä.
Orkkis akku on, eli sen 3v kestänyt... oiskos noissa halpisakuissa joku heittämällä paikalleen menevä. Mitäpä sitä suotta tuollaista alkuperäistä laittamaan kun ei nuokaan tunnu kestävän
-
Kysy tuolta
http://www.heaviside.fi/page1.aspx
SLA 12-12 on ilmeisesti sopiva tuohon pyörään.
Se on suljettu AGM akku. Ja hyvä.
Pekka
Motonet MP-akku 12V 12Ah 152x88x147mm "YTX14-BS" 49.90€
Toimii ainakin itsellä. Tarkista mitat vielä itse.
Avaimien säilytys virtalukossa syö akkua... Käynnistyksen esto syöttää virtaa avaimen tunnistimelle kokoajan.
-
Se alkuperäinenhän on uudelleen brändätty Exide, joten kun omassa mopossa tuo ei reilun 5 v. ikäsenä suostunut enää ottamaan virtaa vastaan niin se vaihtui paikallisessa akkuliikkeessä samanlaiseen Exiden akkuun. Hintaa tuolle tuli 60 euroa ja ostopaikkana Akku Salminen Vaasassa.
-
Avaimien säilytys virtalukossa syö akkua... Käynnistyksen esto syöttää virtaa avaimen tunnistimelle kokoajan.
Eipä ole tullut avain juttu mieleen, hyvä tietää hesse_ok
Mulla on melkein aina (kesät ja talvet) avaimet virtalukossa kun pyörää säilytän tallissa. Monesti unohtuu paikalle taukopaikallakin, huoltamolla ym. hedari
-
Eipä ole tullut avain juttu mieleen, hyvä tietää hesse_ok
Mulla on melkein aina (kesät ja talvet) avaimet virtalukossa kun pyörää säilytän tallissa. Monesti unohtuu paikalle taukopaikallakin, huoltamolla ym. hedari
[/quote]
Ei se ihan tauolla tyhjene, mutta olen joskus mitannut kun pyörä on viikonpari seissyt niin putoaa akun jännite tuonne 12.4V luokkaa, jos avaimet ei ole paikallaan niin pysyy aika täynnä eli n.12.7V
-
Ei se ihan tauolla tyhjene, mutta olen joskus mitannut kun pyörä on viikonpari seissyt niin putoaa akun jännite tuonne 12.4V luokkaa, jos avaimet ei ole paikallaan niin pysyy aika täynnä eli n.12.7V
Eikä talvessa. Mulla oli tallissa mopo syyskuun lopusta huhtikuuhun avaimet paikoillaan ja lähti kyllä käyntiin ihan kuin palmun alta.
Mutta tosiaan hyvä tietää tuollainenkin asia. Pitää alkaa ottamaan ne mukaan hieman useammin kuin nykyään siitä virtalukosta.
-
Avaimien säilytys virtalukossa syö akkua... Käynnistyksen esto syöttää virtaa avaimen tunnistimelle kokoajan.
Eipä ole tullut avain juttu mieleen, hyvä tietää hesse_ok
Mulla on melkein aina (kesät ja talvet) avaimet virtalukossa kun pyörää säilytän tallissa. Monesti unohtuu paikalle taukopaikallakin, huoltamolla ym. hedari
Täytyy myöntää että avain on mullakin usein virtalukossa kun lukkojen takana tallissa pyörää pidän... Eihän se tieten hyvä paikka avaimelle ole, jos vaikka varkaat sattuis menemään talliin. Varmaan vakuutusyhtiö toteais että artisti maksaa...
Akusta tänään tiedot kaivoin:
BMW (exide, luki myös) 61.21-7705652
ETX14-BS
AGM-wartungsfrei
STD: 1,4A x 5h-10h
Quick: 3A x 2h
148x85x145 (P x L x K)
Jospa sitä huomenna jostain hakemaan uutta
-
Tuusulan akku-huollossa on mittava valikoima Exsiden pyöräakkuja....sieltä haen kaikki akut itse.
Sulan teollisuusalue paikkana ja kohtuu hintaan lähtevät, mittaavat myös latausjännitteen ja tarvittaessa asentavat paikoilleen. bowdown
-
Akku tuli vihdoin hankittua kun sattui sopivasti liike hollille.
Exiden AGM akku
mallia YTX14-BS 12V, 12AH
Hintaan 50e ja paikkana Oulun Akku
-
Vinkeistä viisastuneena marssin Motonettiin ja ostin saman akun kuin mi16. Aivan samannäköinen ja kokoinen kuin se Exiden ETX14-BS, joka siellä vakiona oli. Sille tosin mainitaan 14Ah ja tälle 12Ah, miten sitten lienee.
Aika mielenkiintoinen finaali orig akulla. Olin kaksi viikkoa ajamatta sen jälkeen kun olin tehnyt 1500km kierroksen ilman probleemeja. Starttasi hyvin ja tein tunnin lenkin, jonka aikana myös tankkasin. Sitten tulin kotiin ja pyörä oli pysähdyksissä 5-10min. Sitten liikkeelle, mutta lähinnä mittarit vain pimeni startissa. Kokeilin latausta, mutta jännite nousi kovin korkeaksi, jopa yli 20V. Eikun akkua ostamaan, palstan ohjeista rohkaistuneena. Pari tuntia latausta ja taas ajamaan. Starttasi kyllä jo heti hiukka paremmin kuin ennen... airrev
-
Kaksi vuotta vanha YAUSA akku meni vaihtoon. Luulin että laatu akku vaan eipä ollut.
Ostin tilalle EXIDE:n mikä oli alkuperäisenäkin. Oli yli puolet halvempi kuin YAUSA, maksoi vain 39 €.
-
Miulla on nyt toista kesää Bilteman geeliakku, vaikka miulle väitettiin, ettei se kestä kesääkään, niin hyvin pelittää. Talvella en ladannu kertaakaan, ja hyvin pärähti keväällä käyntiin, tosin ei ollu kiinni pyörässä talvella
-
Toisena kesänä omakin Euroglobe vasta lopahti. Ja kutakuinkin laakista ajon jälkeen. Onnea!
Nyt on ajettu Eurogloben LiFePo:lla kesä ja hyvin toimii, potkua riittää ja yli 4kg on painosta pois. Talveksi irroitan piuhoista, koska en raaski hankkia Litium-akkujen laturia. Miksipä tuota ladatakaan, kun pyörä on sen valmiiksi ladannut.
-
Ja höpö höpö ,ei se pyörän laturikaan tiedä mikä akku siellä on, ihan normaali laturi käy. No kaksi asiaa, lataus jännite ei saa nousta yli 15vtin, ja liittyen edelliseen, sulfan poisto ei saa mennä päälle, elikkäs silloin se nostaa jännitten 20vttiin
että näin.
-
aika lyhytikäsiä on teidän akut,k1300s mulla ja alkuperänen akku vielä.vm:011 eikä oo kertaakaan tarvinnu laturilla ladata....
-
4 vuotta kestää mulla k1200 ässässä motonetin euroglobe perusakku. Ladattu kauden alussa. 50 egee neljään vuoteen...ei paha hinta. Mutta kun kaikissa vehkeissä on yksilöitä. Kansa testaa...
-
Mulla akku alkuperäinen VM 2010 (1300s) eka ole tarvinnut altailla.
-
Akku saattaa kestää 5-7 vuotta, mutta voi sitten jättää esim huoltikselle yhtäkkiä. Jos vähänkin huonommin vanha akku pyörittää, niin kannattaisi uusia.
-
Toisena kesänä omakin Euroglobe vasta lopahti. Ja kutakuinkin laakista ajon jälkeen. Onnea!
Nyt on ajettu Eurogloben LiFePo:lla kesä ja hyvin toimii, potkua riittää ja yli 4kg on painosta pois. Talveksi irroitan piuhoista, koska en raaski hankkia Litium-akkujen laturia. Miksipä tuota ladatakaan, kun pyörä on sen valmiiksi ladannut.
Vieläkö on akku voimissaan ja suositteletko sellaisen hankkimista. Keväällä tarttis hankkia uusi akku ja tuo on ollut mielessä.
-
Ratapyörään siirsin tuon Eurogloben, on toiminut siinä. Bemariin laitoin Bilteman lifepon. Toimii kyllä, mutta viileämmässä pyörittäminen hidastuu ja 5 asteessa käy jo jännittäväksi. Samasta paikasta ostin myös soveltuvan laturin, joka ei kuitenkaan lataa yli 14V jännitteellä, vaikka käsittääkseni pitäisi. Jotain 13.7V max.