BMW Sportbikes Finland
Sporttipyörät => K1200S & K1300S => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: jarska - 24.10.09 - klo:11:28
-
Kun noita pienimpiä huoltoja/renkaan vaihtoja yrittää värkkäillä itte, niin varmaankin momenttiavain olis hyvä hankkia.
Millasia teillä on käytössä ja tekeekö noilla Bilteman, Lidlin ym. avaimilla mitään vai kannattaako hankkia "kunnollinen"?
-
Itse ostin Bauhausista. Varmaan suomessa on samat kamat. Isomman mukana tuli hylsysatsi ja pienempi on pienemmällä karalla, mutta ostin siihen sovitteen. Ihan hyvän tuntuisia ovat. Kannattaa katsoa, että siinä on nimenomaan Nm asteikko, mutta eiköhän suomessa ole kaikissa.
-
Mullon Bilteman avain (ta kaksikin itse asiassa). Hintaluokka oli joku 60-70 euroa. Hyvin on ajanu asiansa. Sehän pärjäs ihan hyvin myös TM:n testissä. Motonetissa tais olla ihan vastaavia tarjolla vastaavaan hintaan.
Lidlistä en osta ku syötävää ja juotavaa. Sain kerran lahjaksi sarja Lidlin meisselinpäitä - käyttöikä oli luokkaa sekunti per pää ku alko riivia vääntään ihan käsimeisselillä.
Mutta pähkinät, suklaa ja pakastekebab siellä on hyviä hesse_cool
-
Mulla on yksi vanhempi iso ammattilaisen momenttiavain, josta ei Nm lukuja löydy. Mutta on ollut hyvä.
Pari muuta olen ostanut Motonetistä.
Oleellisimmat kriteerit itselleni: Nm-asteikko ja naksahtava avain.
Ostopaikka ja merkki eivät ratkaise.
t. Repa
-
kaksi avainta on. Toinen viisari ja toinen naksahtava. Viisari tarvii enemmän ammattitaitoa ja sitä käytin aikoinaan, kun tuli itse tehtyä moottoriremppoja. Tuon naksahtavan sain faijan jäämistönä. Naksahtava pitää muistaa aina löysätä käytön jälkeen. Kalibroinnin on tehnyt tuttu autohuolto. Enempi tulee käytettyä nykyään auton renkaiden vaihdossa.
-
Kun noita pienimpiä huoltoja/renkaan vaihtoja yrittää värkkäillä itte, niin varmaankin momenttiavain olis hyvä hankkia.
Millasia teillä on käytössä ja tekeekö noilla Bilteman, Lidlin ym. avaimilla mitään vai kannattaako hankkia "kunnollinen"?
Olen käyttänyt noissa renkaanvaihdoissa ym.karkeammissa hommissa Bilteman momenttiavainta.Sitten tarkempiin hommiin oon tuonu työmaalta Snap-Onin digitaalinäyttöisiä avaimia paria kokoa aina tarvittaessa "lainaan".Erikoinen ominaisuus muuten Snap-Onin 1/2" avaimessa,kun se näyttää noi kulmakiristyksen asteetkin suoraan näytöltä.Joskus olen tehnyt mielenkiinnosta vertailua ihan tollai käytännössä tuon "halpis"- ja ammattiavaimen kesken,ja täytyy sanoa,että kyllä toi Biltemalainen ainakin on hyvin alueella tuohon kalibroituun verraten.
-
Kun noita pienimpiä huoltoja/renkaan vaihtoja yrittää värkkäillä itte, niin varmaankin momenttiavain olis hyvä hankkia.
Millasia teillä on käytössä ja tekeekö noilla Bilteman, Lidlin ym. avaimilla mitään vai kannattaako hankkia "kunnollinen"?
Olen käyttänyt noissa renkaanvaihdoissa ym.karkeammissa hommissa Bilteman momenttiavainta.Sitten tarkempiin hommiin oon tuonu työmaalta Snap-Onin digitaalinäyttöisiä avaimia paria kokoa aina tarvittaessa "lainaan".Erikoinen ominaisuus muuten Snap-Onin 1/2" avaimessa,kun se näyttää noi kulmakiristyksen asteetkin suoraan näytöltä.Joskus olen tehnyt mielenkiinnosta vertailua ihan tollai käytännössä tuon "halpis"- ja ammattiavaimen kesken,ja täytyy sanoa,että kyllä toi Biltemalainen ainakin on hyvin alueella tuohon kalibroituun verraten.
Tämä kiinnostikin et pysyykö nuot "halpikset" parempien avainten mukana, ei raaskis ostaa mitään ammattilais kalustoa näihin meikän pieniin huoltoihin. bowdown
-
Kun noita pienimpiä huoltoja/renkaan vaihtoja yrittää värkkäillä itte, niin varmaankin momenttiavain olis hyvä hankkia.
Millasia teillä on käytössä ja tekeekö noilla Bilteman, Lidlin ym. avaimilla mitään vai kannattaako hankkia "kunnollinen"?
Olen käyttänyt noissa renkaanvaihdoissa ym.karkeammissa hommissa Bilteman momenttiavainta.Sitten tarkempiin hommiin oon tuonu työmaalta Snap-Onin digitaalinäyttöisiä avaimia paria kokoa aina tarvittaessa "lainaan".Erikoinen ominaisuus muuten Snap-Onin 1/2" avaimessa,kun se näyttää noi kulmakiristyksen asteetkin suoraan näytöltä.Joskus olen tehnyt mielenkiinnosta vertailua ihan tollai käytännössä tuon "halpis"- ja ammattiavaimen kesken,ja täytyy sanoa,että kyllä toi Biltemalainen ainakin on hyvin alueella tuohon kalibroituun verraten.
Kaiketi nuo halpisavaimet hoitavat homman ihan riittävällä tarkkuudella.
Tuo astenäyttö on ihan mielenkiintoinen lisä, joskaan sille ei usein käyttöä taida löytyä. En muista ässän ksnssa kulmia tarvinneeni kuin kerran, tuossa koneen purkuprojektissa. Enkä muista sitäkään missä vaiheessa. Oliskohan ollut kampiakselin laakerien kiristyksessä.
t. Repa
-
Emäntä toi eilen Lindlistä tämmösen (http://www.lidl.fi/fi/home.nsf/pages/c.o.20091022.p.Momenttiavainsarja) sarjan.
Tosi tukevan ja jämäkän oloinen avain,mut newtonit taitaa olla jo liiankin ylhäältä alkavat?
Kiitos vinkistä Atomic, ei ainakaan ollut kallis. shakehands
-
Emäntä toi eilen Lindlistä tämmösen (http://www.lidl.fi/fi/home.nsf/pages/c.o.20091022.p.Momenttiavainsarja) sarjan.
Tosi tukevan ja jämäkän oloinen avain,mut newtonit taitaa olla jo liiankin ylhäältä alkavat?
Kiitos vinkistä Atomic, ei ainakaan ollut kallis. shakehands
Ihan hyvä moneen paikkaan, mutta äSsässä tuolle on vähemmän käyttöä.
Ässän huoltoon yleisin momentti taitaa olla 10Nm.
t. Repa
-
Emäntä toi eilen Lindlistä tämmösen (http://www.lidl.fi/fi/home.nsf/pages/c.o.20091022.p.Momenttiavainsarja) sarjan.
Tosi tukevan ja jämäkän oloinen avain,mut newtonit taitaa olla jo liiankin ylhäältä alkavat?
Kiitos vinkistä Atomic, ei ainakaan ollut kallis. grin
Avaimen manuaalissa kyllä lukee, et skaala-alue alkais 28Nm, mutta varressa asteikko alkaa vasta 42 Nm:stä.
Edit. Takapyörän kiinnitys laippaan 60Nm, tohon ainakin sopii ja etupyörän akseliin.
-
Kävin kokeileen kiriä nuot takarenkaan pultit ja tuntuu toimivan, selkeä naksahdus kun momentti saavutettu.
Ainut että pitää olla tarkkana sen naksauksen kans kun avain ei löysää automaattisesti, vaan pystyy kirimään yli momentin.
Nyt hokasin et vaikka asteikko loppuukin 42Nm:n, niin pakittamalla hienosäädöllä menee tonne 28Nm. idea3
-
Emäntä toi eilen Lindlistä tämmösen (http://www.lidl.fi/fi/home.nsf/pages/c.o.20091022.p.Momenttiavainsarja) sarjan.
Tosi tukevan ja jämäkän oloinen avain,mut newtonit taitaa olla jo liiankin ylhäältä alkavat?
Kiitos vinkistä Atomic, ei ainakaan ollut kallis. grin
Avaimen manuaalissa kyllä lukee, et skaala-alue alkais 28Nm, mutta varressa asteikko alkaa vasta 42 Nm:stä.
Edit. Takapyörän kiinnitys laippaan 60Nm, tohon ainakin sopii ja etupyörän akseliin.
Hyvä olla olemassa niin kuin Vileen Sulolla "ku halvalla sai" hesse_biggrin
Sitten kun alkaa hienomekaanikon hommat niin mennään Repan pajalle hesse_wink2
-
Ihan totta Atomic, kiva tällä on värkkäillä kun ei näistä mekaanikon hommista juuri ymmärrä. hesse_yahoo
-
Juu, huomasin itekki kun tutkailin ässän manuaalia, et menee yli ton avaimen momentit. hesse_cool
Kyllä se varmaan Jarska meän mekaanikko taidoilla riittää tuohon renkaitten kiristykseen hesse_wink2
Ei muuta kuin vaan kokeilette reilusti taitojanne kaikissa mahdollisissa kohteissa. Sitten vaan soitto, kun sormi menee suuhun ja minä voin tulla hakemaan rojut pois ja panna takaisin kasaan. On sen verran paljon jäänyt noita osia kasatessa yli, että eiköhän minulta löydy sitten puuttuvat osatkin pääsääntöisesti. Ja jos ei löydy, niin eiköhän ne jää jonkun muun moposta sitten yli.
t. Repa
-
Tässä pieni testi joistain malleista:
Kun näistä lueskelee, tulee pikkusen olo että uskaltaako luottaa tohon lidlin powerfix- avaimeen vai putooko takarengas ens keväänä. :mrgreen:
-
Ihan hyvä testi ja hyvää vertailutietoa. Kiitos Jarska.
Nyt kun harrasteolosuhteissa hommia tehdään, niin virhemahdollisuuksia on sitten useita. Mutta, jos mietitään noita huoltokorjaamoja, niin en takaisi että niissä monessakaan päästään yhtään sen suurempaan tarkkuuteen kuin tee-se-itse -hommissa, jos tekijä on vähänkään jyvällä siitä mitä pitää tehdä. Kesäaikana (kiireisenä aikana) palkataan ammattikoulusta asennuslinjalta poikia huoltohommiin ja varsinaiset ammattimiehet tekevät vaativammat hommat aikapaineen alla, usein ylitöinä ja jopa yötöinä väsyneenä. Virhemahdollisuudet ovat merkittävät.
Testissä halpisavain osoittautui epätarkemmaksi kuin ammattiavaimet, mutta kohtuullisen tarkaksi kuitenkin. Siis harrastelija-avaimeksi, joka mielestäni ajaa asian erinomaisesti. Tuo 4.4 Nm ero 100 Nm testissä kertoo siitä, että eritavalla kiristetyssä liitoksessa tulee erilainen tulos, mutta normaalisti asentaja vetää kaikki vedot samalla tavalla, eli tuota eroa ei synny, ainakaan lähellekään noin suurena. Näin esim.sylinterin kantta kiristettäessä kaikki ruuvit tulevat samaan kireyteen, joskin tuo kireys saattaa jäädä sitten hiukan alle annettujen arvojen. Tietysti henkilö, joka tekee hommaa ekaa kertaa voi toki saada aikaiseksi mitä tahansa. Suurin virhe kuitenkin syntyy siitä kiristetäänkö liitos voideltuna vai voitelemattomana.
Joissakin kohdin huoltomanuaalissa oli mainittu tietyn ruuvin kohdalla, että ruuvi kiristetään kuivana. Tästä voisi tietysti olettaa, että kaikki muut ruuviliitokset voidellaan ennen kiristystä.
Ja kun vielä muistetaan, että se insinööri joka nuo momentit on määritellyt, on laskelmissaan olettanut kitkaksi jotakin, niin virhettä syntyy jo tässäkin kohti. Eli absoluuttista totuutta ei olekaan.
Itse ainakin uskallan vielä käyttää halpisavainta ja nukkua yöni rauhassa. Ja kun muistelen montako kymmentä moottoriremppaa on aikanaan tullut tehtyä ilman minkäänlaista momenttiavainta eikä yksikään kone ole sen vuoksi lauennnut tai kansi mennyt kieroksi, niin ei se halpisavaimella ainakaan huonompaan suuntaan ole mennyt.
Toki täytyy myöntää, mitä tarkempaan lopputulokseen päästään, sen parempi.
t. Repa
-
Kumpikos lopulta on se huonompi juttu, jää alakanttiin momentti vai et menee liian kireelle?
Näin maalaisjärjellä pääteltynä tuntus että liika kireys ei aiheuta niin suurta pahaa vai... idea3
-
Kumpikos lopulta on se huonompi juttu, jää alakanttiin momentti vai et menee liian kireelle?
Näin maalaisjärjellä pääteltynä tuntus että liika kireys ei aiheuta niin suurta pahaa vai... idea3
Kyllä ne molemmat huonoja juttuja ovat. Esim. koneessa suurin osa kierteistä on tehty alumiiniseen lohkoon tai kanteen. Pieni ylikiristys korkkaa kierteet.
Mutta kyllä se alikiristyskin monessa paikassa haitasta on. Muistetaan kuitenkin, että tämä ei ole ihan rakettitiedettä. Lonkalta heittäisin, että 5%...10% heitto kireyksissä ei vaikuta mitään, tuota suuremmilla heitoilla menee ihan arvailuksi.
Ja jossakin takapyörässähän se meinaa pahimmillaan, että huomaa takapyörän "nuljahtamisen", pysähtyy tarkastamaan ja kiristää sen. Kirtokangen kohdalla tuo onkin jo vähän mutkikkaampi juttu, tosin kun se tulee näkyviin, niin on helppo tarkistaa onko siinä pultti kiinni vai ei...
t. Repa
t. Repa
-
Kumpikos lopulta on se huonompi juttu, jää alakanttiin momentti vai et menee liian kireelle?
Näin maalaisjärjellä pääteltynä tuntus että liika kireys ei aiheuta niin suurta pahaa vai... hesse_blink
-
Kumpikos lopulta on se huonompi juttu, jää alakanttiin momentti vai et menee liian kireelle?
Näin maalaisjärjellä pääteltynä tuntus että liika kireys ei aiheuta niin suurta pahaa vai... :shock:
Jokainen tehköön omalla tavallaan. Kierrelukitteesta ei sinänsä ole haittaakaan, ellei pane sitten liian tiukkaa tavaraa väärään paikkaan. Tuon korkean lujuusluokan lukitetta kun ei saa auki kuin lämmittämällä. Ja sitä kun ei ihan joka osaan voi tehdä.
Itse käytän kierrelukitetta äärimmäisen harvoin, oikeastaan vain, kun huoltomanuaali semmoisen mainitsee tarpeelliseksi. Ohjausiskarin olen aina kiinnittänyt kierrelukitteen kanssa. Mielestäni puimureissa ne ovat olleet lukitteen kanssa kiinni. En muista mitä huolto-opus sanoo, luultavasti määrittelee lukitteen tuohon liitokseen.
t. Repa
-
Vielä senverran noista momenteista,että BMW-huoltorompun repair instruction osion lopussa on hieno taulukko.Se kertoo erikokoisille kierteille sopivan kiristysmomentin lujuusluokkien mukaan.BMW näkyy siinä hyväksyvän tarkkuudeksi +/- 15%:a.Joten ei sen avaimen nyt ihan absoluuttinen näköjään tarvii olla,kunhan tulee suurinpiirtein tasaisesti,jos on useampi pultti/mutteri. horisko
-
Tänään tuli hankittua AmPro momenttiavain 4-20 Nm.
Laadusta en tiedä minkä laatunen mutta varmaan minun käyttöön soppeli.
Pysyy varmaan tuon +/- 15 % sisällä.Tarkempi kuitenkin kuin hartiamomentti.
Avaimella elinikäinen takuu.
Samalla tuli ostettua heräte ostoksena räikkä avaimia,
kolme avainta 12 kokoa ja näppärän kokoinen hylsysarja.
-
Onko tuo nyt varmasti 4-20Nm? Kuulostaa aika pieneltä skaalta. Mikäs se toinen yksikkö olikaan, joku kgm.
-
Onko tuo nyt varmasti 4-20Nm? Kuulostaa aika pieneltä skaalta. Mikäs se toinen yksikkö olikaan, joku kgm.
On se: 4 - 20Nm, 1/4", 310 mm pitkä
-
No uskottava kai se on. 20Nm on kyllä aika pieni momentti. olikohan öljyn täyttöproppukin jo jotain 30Nm.
-
No uskottava kai se on. 20Nm on kyllä aika pieni momentti. olikohan öljyn täyttöproppukin jo jotain 30Nm.
Mulla on toi pienin momenttiavain 6-30 Nm. Se on oikeastaan kaikista käyttökelpoisin bemariin... Suurin osa ruuveista kun on 10 Nm (taitavat olla kaikki 6 mm ruuvit / mutterit tuolla momentilla).
t. Repa
-
Mulla on toi pienin momenttiavain 6-30 Nm. Se on oikeastaan kaikista käyttökelpoisin bemariin... Suurin osa ruuveista kun on 10 Nm (taitavat olla kaikki 6 mm ruuvit / mutterit tuolla momentilla).
t. Repa
Tuolla perusteella ostin 4-20 Nm avaimen. Mulla on toinen momenttiavain 42-210 Nm.