BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => S1000RR => Keskustelua pyörästä => Aiheen aloitti: Carbon - 01.01.11 - klo:15:44

Otsikko: DTC Luistonesto
Kirjoitti: Carbon - 01.01.11 - klo:15:44
Kävin tänään meidän pikku soratiellä ottamassa pikku tyypit pikku Bemulla.
Eihän siitä ajosta mitään tule, kunhan vähän konetta lämmittelin ja ruovittelin mennen tullen.
Se DTC, mites on ? Onko kukaan rehellisesti kokenut sen olemassa olon, toiminnan ?
Juutuupissa on pari videota, että se vois toimiakin. Sehän tarvitsee vauhtiakin jonninverran toimiakseen,
kuinkakohan paljon? Voi löytyä manuaalistakin, kunhan aikani kuluksi kyselen.
En radalle syksyllä sillä kerinnyt, odotan kovasti kevättä. Mitenköhän sitä kaasun uskaltaa aukaista
mutkasta ulos tultaessa, tai vaikka liikenneympyrästä, rampista mitä näitä on?
Otsikko: Vs: DTC Luistonesto
Kirjoitti: app - 01.01.11 - klo:17:37
Radalla olen pitänyt "race"-asennossa. Avauksissa kakkosella, ja välillä kolmosellakin, näillä katulaillisilla ratarenkailla (Supercorsa BSB), ja Mezeler (joka ei pitänyt mitiä), Perä luikahtelee tavan takaa, ja kierrokset nousee niin pitkäksi aikaa, että, en millään tahdo uskoa tämän järjestelmän luotettavuuteen. Kyllä se on siinä oikean käden räpylässä, se todellinen luistonesto. Bemun luitonesto ei ole ESTO, vaan "korjataan sit myöhemmin kun keritään", jos sitäkään rata-ajon vaatimalla tasolla. Kixxerillä tuntuma oli ihan sama. Tosin kierrosajatkin on parantuneet 6-7 s., koska ensimmäistä kertaa eläessäni kävin radalla toukokuussa, ja Gixxerillä ehdin ajaa vaan 5 ratapäivää. Sen jälkeen tällä.

Ongelma asian selvittämiseen on hankala; kun lähdet mutkasta ja avaat kallistuksen aikana niin paljon kun uskallat, et ainakaan tällä motoriikalla katsele niitä mittarin pieniä himmeitä valoja kriitisimmässä kohtaa. Dugatissa on tiedon keruu, miksei ne sitä tähän laittaneet. Ei tarvis kun Laptimerin näyttöön 1 tieto lisää: montako kertaa kierroksella DTS aktivoitui.

 
Otsikko: Vs: DTC Luistonesto
Kirjoitti: mototollo - 01.01.11 - klo:21:33
Ei kai sen racella pitäis kauhiast toimiikaan  hesse_blushing
Otsikko: Vs: DTC Luistonesto
Kirjoitti: app - 01.01.11 - klo:22:53
Ei kai sen racella pitäis kauhiast toimiikaan  hesse_blushing

Pyörän manuaalissa ei ole mitään tarkempaa selvennystä eri moodien luistonestotasosta. Siinä mainitaan vaan slick-valinnasta luistoneston kohdalla, että tätä käytetään ainoastaan sanan mukaisilla renkailla. Muuten pito loppuu ennen hitutekniikan mukaantuloa.
Ajattelin itse, että kun mulla on alla astetta halvemmat, mutta kuitenkin rata-ajoon suunitellut kumit, joilla pystyn ratakierroksen ajamaan 3+ s. nopeammin kun Mezeler rasetec interact..... alkuasennusrenkailla, niin "race"-valinta on kohdallaan. Sport-asento jo leikkaa suorituskykyä, ja vastaa keskiverto maantiekumeja, ja siellä pitämättömämpää asfalttia.

On aivan mahdollista, että mulla luistonesto on toiminut juuri oikein: se päästää pyörähtämään sekunnin osan verran, ja pudottaa momentin sitten. On mahdotonta arvioida tällaisessa lyhyessä luistonpätkässä, kumpi ehti ensin, hanska vai hitu-ukko. Vaan kun ei kerro mopo, ei puhu ei pukahda.

Siitä näytössä olevan luistonestomerkkivalosta sais muuten aika helpostikin otettua omalle laskurille tiedon. Laskuri trippimittarin tapainen nollattava sykäykset laskeva yksikkö. Aina kun suttaa, kattoo varikolle palattuan onko tullut merkki lisää.

Sitäkin on ristiriitaista tietoa, leikkaako race-asento moottorin tehoa, vai onko kaikki käytössä läpi kierrosalueen.

Otsikko: Vs: DTC Luistonesto
Kirjoitti: Carbon - 02.01.11 - klo:10:51
Hienot kommentit! Tuohan olis hyvä idea jos DTC aktivoinnista jäis "jälki".
Manuaali on vähän puutteellinen noista nippelitiedoista. Mikä on tod ero race ja slick modella esim.?
Olen tehnyt pyöräkauppaa Erkka Korpiahon kanssa viime vuosina. Aion mennä lähiviikkoina käymään ja kysymään mites nuo on? Varsinkin hänen veli, joka niitä mopoja korjaa/säätää, tietää kyllä.
Erkallahan on parikin ärärrää. Olen häntäkin joskus kysynyt radalle näyttämään "juttuja", katsotaan jos vaikka tänä vuonna onnistuisi...
Otsikko: Vs: DTC Luistonesto
Kirjoitti: app - 02.01.11 - klo:12:58
Varmasti saadaan sieltä suunnalta valaistusta. Kysyppä samalla, onko ABSista mitän hyötyä radalla. Itse olen päätynyt siihen, että jos mutkaan tulossa, kallistuksen alussa jarrua pois laskettaessa, pito irtoaa joidenkin millisekuntienkin ajaksi, niin kyllähän se on alta sitten se etupyörä. Ei ole viellä tullut kokeiltua suoran päässä tulla mutkaan jarru kylmästi pohjassa kanttaukseen, minulla kun on Race ABS, joka estää lipsahtamisen  :mrgreen:
Otsikko: Vs: DTC Luistonesto
Kirjoitti: Carbon - 02.01.11 - klo:14:32
Joo, aion kysyä. Veikkaan kyllä että absit on kytketty pois kun mennään lujaa.
Itse en ainakaan ensimmäiseksi aio kokeilla miten race abs toimii, tai oikeastaan miten se ei toimi kun mutkaan tullaan jarrukahva tiukalla. (kokeillaan sun,app pyörällä eka reps)
Hemmetti, mun täytyy mennä ens viikolla heti, jäi vähän vaivaamaan tuo juttu.
Se rengaslämppärijuttukin jäi vähän vaiheeseen, kysyn sitäkin.
Nää on loppujen lopuksi ehkä näitä äiti ja tytär juttuja, mutta sais ainakin yhden pron mielipiteen.
Ens kuun jälkeen on jo maaliskuun loppu hesse_yahoo
Otsikko: Vs: DTC Luistonesto
Kirjoitti: app - 02.01.11 - klo:14:59

Itse en ainakaan ensimmäiseksi aio kokeilla miten race abs toimii, tai oikeastaan miten se ei toimi kun mutkaan tullaan jarrukahva tiukalla. (kokeillaan sun,app pyörällä eka reps)


Veikkaan kanssa, että eivät käytä absia kovaa ajavat. Yksi syy on kuulemma sekin, että abs pitää hiukan jarrua päällä koko ajan, ja tämä aiheuttaa jarruvoiman hiipumista entisestään, kun kuumana ovat.

Joo tehdään kompromissi tossa mutkaantulotestissä. Mun mopo, ja sä ajat  idea3
Otsikko: Vs: DTC Luistonesto
Kirjoitti: mototollo - 02.01.11 - klo:16:25
Eivät käytä abseja kun ovat liian hidastoimiset (näin mulle on kerrottu) Itseasiassa tosta luistonestosta racella (taitaapi toimia ) Kisapyörissä vähän eri asetukset ohjelmilla kun on ecu muutettu .
Otsikko: Vs: DTC Luistonesto
Kirjoitti: jarska - 02.01.11 - klo:17:08
Miten tää tosiaan oikeen menee, eikös nuo luistonestot pitäis juuri toimiakkin silleen ettei niitä ajossa edes huomaa, edes kovassa rata-ajossa, saatikka sitten tällaisessa hissuttelussa, kuten meikäläisellä, vielä. idea3
Otsikko: Vs: DTC Luistonesto
Kirjoitti: app - 02.01.11 - klo:18:21
Eivät käytä abseja kun ovat liian hidastoimiset (näin mulle on kerrottu) Itseasiassa tosta luistonestosta racella (taitaapi toimia ) Kisapyörissä vähän eri asetukset ohjelmilla kun on ecu muutettu .

Vahvistaa omia arvioita tämä jarrupuoli. Liikenteessä hyvä, kun voi paniikkijarrutuksessa painaa surutta, mopon ollessa suorassa. Ihan eri tilanne kurviin tullessa radalla, on siis aavistuksen aina jäljessä.
 
Siinä racig-boxissa on eri asetukset, ja vamasti niin päin, että myöhemmin puuttuu peliin. Tuskin meille taviksille laitetaan näihin vakiobokseihin tällaisia kun mulla, joka antaa perän heitellä holtittomasti, jos ei tajua annostella kaasua riittävän varovasti...

Otsikko: Vs: DTC Luistonesto
Kirjoitti: spk_1978 - 02.01.11 - klo:19:04
Menee kyllä ihan muistelun puolelle, mutta:

Eikös RR:n luistonesto kytkydy kallistuskulman mukaan?
Race-moodissa saa kai jo olla aika kallellaan ennenkuin se alkaa pätkimään?

K-sarjalaisessa toimii oli mopo missä asennossa tahansa, mutta siinä ei moista kallistusanturiakaan ole.

Otsikko: Vs: DTC Luistonesto
Kirjoitti: mototollo - 02.01.11 - klo:19:12
Juurikin näin se tekee eli eri moodilla antaa avata eri kallistusasteilla  hali_peukku
Otsikko: Vs: DTC Luistonesto
Kirjoitti: app - 02.01.11 - klo:19:20
Olen elänyt siinä uskossa, että systeemi ottaa huomioon kallistuskulman, ja säätyy koko ajan avattessa kulman mukaan. On siis mukana mutkasta lähtiessä koko ajan.
Kyl mää sit oon hanskalla kerennyt. EN silti väännä kaasua auki polven ollessa radan pinnassa. Varmasti menee nurin.

Lisäys: Jos se tosiaan kytkeytyy Huom! pois päältä mutkasta lähtiessä tietyssä kulmassa, tämähän johtaa sihen, että yhtäkkiä kaikki teho pamahtaa peliin kerralla. Ja se on menoo sit.

Pakkohan sen on olla mukana koko ajan.
Otsikko: Vs: DTC Luistonesto
Kirjoitti: Carbon - 08.01.11 - klo:19:47
Nonni, kävin Erkalla tänään vähän kyselemässä....
DTC on hyvä, ja se on aina päällä. Sen kanssa rengasprofiilia ei voi muuttaa, 190/55, on se ensiasennus, ja jos muutat niin ei toimi niinkuin pitäis. Pitää muuttaa sitten vähän muitakin juttuja. Slick modella vain slick renkaat. On estänyt jo monet high siderit, tämä DTC.
ABS jarruista: Henk koht asia. Erkka on sitä kokeillut Jurvassa, sekunnin häviää kuivalla, sekuntteja voittaa sadekelillä. Hän jarruttaa paljon takajarrulla saadakseen pyörän sladiin, abseilla se ei onnistu.
Eli, kuivakisassa off.
En nyt yhtäkkiä muista puoliakaan mistä juteltiin...laitetaan sitä mukaa kun muistaa.
Otsikko: Vs: DTC Luistonesto
Kirjoitti: app - 08.01.11 - klo:21:38
Siinähän sitä tuli infoa erinomaisen hyvin, tiiviissä paketissa.
Joo, onhan se nyt herranjestas sentään oltava koko ajan päälä se DTC. Sehän ois joka kerta halleluja, kun yks kaks tietyssä kulmassa lähtee pois.
Edellinen vahvisti sen, että meikäläisen on syytä pitää molemmat päällä aina. Ja Slick-asentoon vasta sitten, kun on toivon mukaan saanut nykyisistä kierrosajoista reilu 5 s. pois, ja alla todellakin kuviottomat gummit.

Slick-asennossa takajarrun ABS lähtee pois ohjekirjan mukaan, joten olikohan tuossa kohtaa väärinkäsitys. Vaikka kyllä kaveri, joka näihin kysymykseen vastaili, paremmin tietää käytännön.

 

Otsikko: Vs: DTC Luistonesto
Kirjoitti: Jetwave - 08.01.11 - klo:23:37
Kyllähän sen DTC:n saa poispäältä jos niin haluaa.
Mulla ainakin toimii ihan loogisesti eri kartalla eri lailla. Hiekkatiellä ei jää edes kunnolla sutimisjälkeä jos ajaa sport asennolla. Rain modella hiekkatiellä ei meinasa kiihtyä ollenkaan kun keltainenvalo palaa kokoajan taulussa. Sateella tolla Rain modella on mielestäni turvallista jarruttaa mutkaan kunhan pitää pyörän suorassa.
Kiihdytyksissä huomaa eri karttojen eron selvästi. Rain modella ei meinaa kulkea mihinkään kun ei ole täystehot käytössä.
Racella 1.2. tai 3. vaihteella kun antaa kahvaa keula kevenee melko helposti, kun antaa kaasun olla suunnilleen samassa asennossa niin keula laskeutuu alas ja nousee uudelleen tällä kertaa korkeammalle ja laskeutuu taas.
Endoja noi eri kartat antaa heittää myös eri tavalla. Muistaakseni Race modilla endoja ei pysty tekemään, mutta Slick modilla DTC ei enää puutu takapyörän asentoon.
Otsikko: Vs: DTC Luistonesto
Kirjoitti: app - 09.01.11 - klo:00:13
Onko sinulla Jetwave tietoa, leikkaako race-asennossa tehoja? Minä olen elänyt siinä uskossa, että siihen asti kun ei suttaa, kaikki on käytössä.
Otsikko: Vs: DTC Luistonesto
Kirjoitti: Jetwave - 09.01.11 - klo:15:30
Käsittäkseni Rain mode on ainoo mikä ei anna kaikkia tehoja. Sport ja Race kartoilla tehokäyrän jyrkkyys vaihtelee, mutta samat tehot pitäis tulla ulos kummallakin.