BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => K1200S & K1300S => Aiheen aloitti: zzhot - 01.08.21 - klo:10:58

Otsikko: K1200s vesipumpun tiiviste
Kirjoitti: zzhot - 01.08.21 - klo:10:58
Nyt sit alkoi vesipumpun akselin tiiviste vuotamaan.Edellinen meni 109000 km kohdalla ylikuumenemisen seurauksena(syyläri kurassa) ja nyt 214700 kilsasassa toinen.Siinähän on 2piikarbiidirengasta joista ulompi pyörii akselin mukana,ja sisempi on vesipumpun kuoressa kiinteänä.Ei hommana kummonen mutta uutta odotellessa mopo seisoo 1,5-2 viikkoa.Akselissa olevasta kiekosta lohjennut 2pientä murusta.Vielä pari juttua kytkinnesteestä ,kun on tuntunut olevan epäselvyyttä mitä sinne voi lirutella.Aikaisemminhan bemarilllla kaupattiin kytkinnesteeksi Vitamol V10 nimistä kamaa joka on ARAL öljy-yhtiön valmistamaa bio-hajoavaa hydrauliikka-öljyä.Vastaa hydrauliikka-öljyjen luokitusta ISO 46.Nykyään myytävä Hyspin V10 on CASTROLIN valmistamaa vastaavaa ainesta.Suomessa myydään eri yhtiöiden valmistamia vastaavia öljyjä,mutta taitaa 20 litraa olla pienin pönttö.Tavallinen ISO46 hydraliikka-öljy käy mainiosti.Jarrunestettä ei pidä missään tapauksessa mennä laittamaan.Asian voi varmistaa avaamalla kytkinnestesäiliön korkin ja siellä olevan paljekumin.Kumin alapinnassa on kirjaimet NBR joka takoittaa nitriili-kumia ja joka ei kestä jarrunestettä pitkässä juoksussa.Jarrupuolella taas on kirjaimet EPDM josta käytetään nimeä VITON,ja joka taas kestää jarrunestettä.Toivottavasti tämä poistaa tai ainakin vähentää asiasta ilmennyttä epätietoisuutta.