Kirjoittaja Aihe: polttoaineen lirutus - tankki täyteen  (Luettu 32851 kertaa)

Poissa TommoKe

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 123
Vs: polttoaineen lirutus - tankki täyteen
« Vastaus #30 : 30.04.12 - klo:15:42 »
Tota noin... Miksi mopolla tartee ajaa 300-400km kerralla samalla tankillisella? Olenko jotain ymmärtänyt väärin? Taas.


Jos pyörää käyttää matka-ajossa, niin minulle on käyttöä sellaiselle pyörälle millä pääsee helposti 300 km.
Edellisestä pyörästä (VTR) reippaassa matkavauhdissa bensan varoitusvalo syttyi 130 km jälkeen.
Olimme porukalla (6 pyörää) reissussa, kävimme katsomassa motogp:tä. Ensin otti minua päähän jatkuva tankkaaminen ja sitten muitakin, kuin muut tankkasivat vain joka toinen kerta.
Yleinen normi on, että matkakäyttöön on oltava vähintään 300km toimintasäde.
Honda VFR1200 oli floppi, ei mikään myyntimenestys, osa syy oli sen toimintasäde. Tehdas on tämän vuoden malliin suurentanut vähän bensatankin tilavuutta. Esim. minulle yksi syy oli, miksen ostanut Bemarin sijaan Hondaa oli sen huonompi toimintasäde.

Jaa, mekin poikain kanssa ollaan harrastettu tourinkia kyykkypyörillä. Joskus hitaampaa, toisinaan ei ihan niin. 180-200km on melko hyvin päässy, kun ei enää kellään ole VTR hondiakan matkassa. Eikä vielä ole jäsenet puutunu silloin, mutta tauko on muuten paikallaan ehkä.
-Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän-

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: polttoaineen lirutus - tankki täyteen
« Vastaus #31 : 11.04.13 - klo:12:50 »
Lirutusmodi kahdella reiällä tehty tankin tyhjennyksen yhteydessä. Mitään ultimate-testejä en ole vielä tehnyt, mutta tankkasin aika vaivattomasti 18L kun rangea oli 20km, eli vähintään litra ainetta jäljellä. Aiemmin ei ollut helppoa tankata yli 16L vaikka oli kuinka tyhjä tankki. Selkeä parannus ja tarpeenkin, jos tulee vaikka lähdettyä erämaahan (=Norge).

Poissa Chelios

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 12
  • BMW K1300S
Vs: polttoaineen lirutus - tankki täyteen
« Vastaus #32 : 10.10.13 - klo:00:52 »
Mahtava homma tämä ja kiva huomata että moni on modauksen tehnyt ja siitä on oikeasti ollut hyötyä.

Tulee ehdottomasti talven aikana tehtyä!  jumpie
- < With great power comes great responsibility > -

Ei riemulla rajaa kun Ässällä ajaa

Poissa mi16

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 245
  • K1300S HP 234
Vs: polttoaineen lirutus - tankki täyteen
« Vastaus #33 : 10.10.13 - klo:14:58 »
Mahtava homma tämä ja kiva huomata että moni on modauksen tehnyt ja siitä on oikeasti ollut hyötyä.

Tulee ehdottomasti talven aikana tehtyä!  jumpie

Kesällä tuli ajettua kaksipäällä laukkujen kanssa 337km, niin sain tankattua 18,75l eli tankissa oli vielä ainetta 7km matkalle :). Ajotietokone näytti 8km miinusta...

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: polttoaineen lirutus - tankki täyteen
« Vastaus #34 : 26.07.15 - klo:23:14 »
Tein myös reijät.. Vaikka tankki oli mittarin mukaan tyhjä ja myös jäljelläolevat kilometrit muutaman km miinuksella, niin sain mahtumaan tankkin vain 18,95 litraa. Onko joku tyhjentänyt tankin viimeistä pisaraa myöten ja jos, niin paljonko bensaa mahtuu täysin tyhjään tankkiin?

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: polttoaineen lirutus - tankki täyteen
« Vastaus #35 : 27.07.15 - klo:09:06 »
Juu, siis viime viikolla ajoin niin tyhjäksi että kone sammui ennen tankkausta. Ainetta meni 20,3L. Tankin laskuputken yläosassa on kaksi reikää tehtynä ja tankkaan yleensä noiden reikien tasolle, onnistuu aivan kätevästi pistoolia nostaen. Ajotietokone lupasi vielä 5km ajomatkaa. Normiajolla pääsen noin 375km tankillisella, jos aivan tyhjäksi ajaa.

Mullahan on Akran kokoputki ja K&N, sekä avarampi ilmanotto. Lisäksi PCV+Autotune. Pienten kaasujen (alle 10%) seokset säädetty pientä kulutusta silmällä pitäen. Isommilla kaasuilla optimiseos.

Laskuputken reikien avulla tankatulla lisäbensalla saa jopa 50km lisää ajomatkaa. Riippuu siitä kuinka täyteen on aiemmin pystynyt tankin liruttamaan.
« Viimeksi muokattu: 27.07.15 - klo:09:12 kirjoittanut hidas57 »

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: polttoaineen lirutus - tankki täyteen
« Vastaus #36 : 27.07.15 - klo:09:22 »
Eli mittarit nollilla tankissa on reilu litra bensaa. Hyvä tietää, jos asemaa joutuu joskus hakemaan..Tässä 13 ässässä on muuten tarkempi mittari kuin aiemmassa 12 ässässä. Ilmeisesti pa-liuskat on unohdettu ja palattu takaisin vanhaan kohosysteemiin.

Tuli vielä mieleen.. Onkohan noissa 12 / 13 R ja S malleissa täysin samankokoiset tankit? 
« Viimeksi muokattu: 27.07.15 - klo:10:16 kirjoittanut j@ck »

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: polttoaineen lirutus - tankki täyteen
« Vastaus #37 : 27.07.15 - klo:10:40 »
En tiedä onko R/S tankit varmasti samankokoisia, mutta näin luvataan spekseissä. Omalla pyörällä olen joskus aiemmin ajanut mittarin nollille ja vielä selvinnyt tankkaamaan, mutta nyt en siis aivan päässyt tankille vaikka 5km vielä luvattiin ajomatkaa (kts tänään tehtyä). Polttoaineliuskan asento tankissa voi olla muuttunut siinä yhteydessä kun minä/huolto on liuskaa käpistellyt. Kerran on liuska vaihdettu huollossa ja reikien porauksen yhteydessä irroitin/asensin sen itse kerran. Kyllä viimeistään 30km ennen maalia on hyvä löytää tankkauspiste...

Poissa Tumppi678

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 191
  • S1000XR(R1250RS,S1000XR,K12S,YZF600R,Suzuki PV)
Vs: polttoaineen lirutus - tankki täyteen
« Vastaus #38 : 16.08.15 - klo:21:44 »
Teinpäs ton modaulsen tuossa joku aika sitten.
Nyt vasta pääsin ajamaan tankin oikeasti tyhjäksi. Matkaa mittariin kertyi 310 km ja varalla vielä huuruja 39km varten. Tankkasin 16,9l ja kulutus oli hyvät 5,4l

KIITOS vinkeistä, olen erittäin kiitollinen. Tää on niin hyvä juttu et sai kivasti lisäkilsoja ässään ????. Nyt ei tartte vaihtaa....
Paitsi jos syyskuussa BMW syystapahtumassa oliskin jotain herkkuja Raision Biketeamilla

Poissa atomic

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1021
  • R1200GS LC Triple Black
Vs: polttoaineen lirutus - tankki täyteen
« Vastaus #39 : 16.08.15 - klo:22:10 »
Eilen kun tulin Jänkhältä Jytisee tapahtumasta kotia niin range näytti parhaimmillaan 433 km.
Kotia tulee matkaa 380 km ja ilman väli tankkausta pääsin kotia. Range näytti vielä kotona 30 km.
Keskikulutus tietokoneen mukaan 4,9 l, keskinopeus n. 100 km/H. Kaks päällä kulutus ollut jopa 4.8 l.
Mulla kulutukseen vaikuttaa varmaan PC V positiivisesti.  
"Vain eksymällä voi löytää jotain uutta"

Poissa Tumppi678

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 191
  • S1000XR(R1250RS,S1000XR,K12S,YZF600R,Suzuki PV)
Vs: polttoaineen lirutus - tankki täyteen
« Vastaus #40 : 16.08.15 - klo:22:15 »
Nooh, tähän tankilliseen on tullut muutamia melkoisen reippaita siirtymiä motarilla joten....
Mut en ole tollasiin lukemiin ikinä päässyt. Aina on ollut 5,4-5,9 oltiin sit yks tai kaks päällä

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: polttoaineen lirutus - tankki täyteen
« Vastaus #41 : 17.08.15 - klo:09:46 »
Joo, mulla on Akran kokoputki ja K&N avarretulla ilmanotolla, eli hengityspuoli on suht kunnossa, joten kulutus voi olla vähän normaalia suurempi. Matka-ajon AFR on säädetty arvoon 14.5 ja onkin tuota luokkaa, koska näen sen POD-300 näytöstä. Oikein nätisti kun pitää kaasua ja ajelee 80-120, niin kulutusmittari näyttää 5.1-5.2. En tiedä mistä ECU tuon arvon leipoo (luultavasti ruiskujen ohjauksesta), koska PC5 säätää ruiskuja vasta ECU:n antaman arvon jälkeen. Todellinen kulutus on kuitenkin parhaimmillaan luokkaa 5.4L, jos kerran 20.4L polttoaineella ei pääse aivan 400km.

Hankin viimeisimpänä hullutuksena Dynojetin POD-300 tuon näytön, jolla mm näkee AFR-arvon reaaliaikaisena ajossa, sekä voi tehdä pitempikestoista dataloggausta kaikista PC5:n ja AT:n tuntemista parametreista. Kruisailuun olen säätänyt tavoitteeksi AFR-arvon 14.5 ja tehoalueelle 13.1 ja peruskartta on dynossa tehty. Kruisailussa AFR voisi olla vieläkin suurempi polttoaineen säästämiseksi, mutta yli 14.7 arvot alkavat olemaan liian laihan puolella. Ajettavuudessa ei huomaa mitään erikoista yli 14.7 arvoilla ainakaan pikkukaasuilla, mutta periaatteessa tuollainen sentin venytys voi kostaantua.

Melko mielenkiintoisia käppyröitä saa aikaiseksi noista dataloggauksista. Pääsispä käsiksi itse ECU:n parametreihin...

Poissa seppalat

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: polttoaineen lirutus - tankki täyteen
« Vastaus #42 : 19.08.15 - klo:14:19 »

Paljonkohan mopo kuluttaa tasaisella 200 km/h vauhdilla. Ei ole ollut tilaisutta testata.
Mulla ainakin kulutus sataselle putoaa kun nostaa nopeuden 120:stä 140:een  hesse_fool

Taidan tehdä tämän itsekin. 180 km/h tasaisella vauhdilla kulutus oli 8.4 l/100 km unkarilaisella moottoritiellä.
En tiedä viekö tuplaäksä vähemmän vai mahtuuko sen tankkiin enemmän, mutta meikäläisellä tuli tankkaustarve huomattavastia aiemmin.
Jos ei mies olisi naista viisaampi niin kyllä tässä maailmassa juotaisiin vähän kaljaa
- Uuno Turhapuro

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: polttoaineen lirutus - tankki täyteen
« Vastaus #43 : 19.08.15 - klo:14:44 »
Eihän nämä mitään säästöpossuja ole, mutta on XX:n tankkikin kooltaan 22L vs 19L.

Poissa ducati851

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 32
Vs: polttoaineen lirutus - tankki täyteen
« Vastaus #44 : 20.08.15 - klo:11:34 »
Oli keväällä kortti 6 vko.poies niin oon ajellu sellasta tierajotusten mukasta ajoo,koko 5500 km keskikulutus 4,7/4,8 litraa satkulla.Ilman kosteus ja lämpötila vaikuttaa aika paljon,ja sit kaupungissa ku kuljin viimekesän duunissa (hesa)niin alle kuuden ei tarvinnu unelmoidakaan pääsevänsä ;) K1300S.Oon lirutellu ilman niitä reikiä parhaillaan 19 litraa tankkiin.....

 

Uusimmat viestit

Mp-näyttely -24 kirjoitti Jussipolo
eilen kello 10:30

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal