Kirjoittaja Aihe: Kilkkeitä vesigessuun  (Luettu 15002 kertaa)

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Kilkkeitä vesigessuun
« : 15.12.13 - klo:00:24 »
Tämä "muut mallit"-osasto on niiiiin hiljanen että naputtelen tänne aikani kuluksi.

Kevättä odotellessani olen ruuvannut pieniä lisävarusteita:
- Sähköulosottoja: tupla USB-rasia, tavallinen tupakansytytinrasia sekä liitin lämpöliiville. Syöttö (6 mm2) akulta (etusulakkeen kautta) releelle (releessä kelan rinnalla diodi valmiina) ja edelleen sulakerasialle, jossa on omat sulakkeet kullekin em. liitännälle. Releen ohjausvirran vedin pyörän omalta lisävarustepistokkeelta, joten kaikki lisäpistokkeiden on/off toimii samoin kuten alkuperäinen lisälaitepistoke. Johdot oli helppo pujottaa pyörässä oleviin muovisiin johtokanaviin koska katteet olivat irti lisävalojen asennuksen vuoksi. Johtoreittien löytäminen vaati hiukan tutkimista mutta reitit löytyivät. Reitit ovat pyörän oikealla sivulla. Johtojen vedon jälkeen etusulake akun viereen, rele kuskin satulan alle ja sulakerasia & lisäpistokkeet kyytiläisen penkin alle.
- Samalla kun akun kanssa nysväsin, niin oli helppo lisätä akkulaturin liitäntäpistoke kuskin penkin alle.
- Jäähdyttimille tein suojaverkot tallista löytyneesta auton maskiverkosta. Hain ETRA:sta reunanauhaa, jonka kiinnityksen verkon reunaan varmistin liimamassalla
- Lisävalot BMW:n omat LED-valot. Ne vaativat vielä korjaamokäynnin, koska "pyörälle on kerrottava että siinä on lisävalot eli ohjelmoitava huollossa" kertoi huolto marmoritiskiltä. Toinen outous oli se, että valojen painikkeen kiinnitystä varten pitää uusia vasemman peilin kiinnike.  hesse_blink Pikku modauksella olisi voinut alkueräistä kiinnikettä muokata tai tehdas laittaa valmiiksi sopivan valokytkimelle sopivan kiinnikkeen.
- Moottorin suojaraudat
- Takahäkin suojaputkien ja takavalon päälle liimasin invisible shieldsin suojakalvot. Jotta takavalon / tavaratelineen väliin ja runkoon sopivat apukalupussit ei hinkkaa heti rungon maalia
- Etulokarin jatke
- Muovinen öljykorkki vaihtui alumiiniseen
- Kotipaikka teksti rekisterikilven alle (laserprintattu rosteri, lappilaista käsityötä)
- Turhatekilta säädettävä & taittuva jarrupoljin
- SW Motech säädettävä & taittuva vaihdepoljin
- Perämurikan suojarauta "LeverGuard"
- Sivujalan levike TI
- Sivulaukut kasseineen, ja takalaukkun selkäpehmike
- Huggeri
- Takavilkkujen suojakaaret
- Ohjausiskari Hyperpro
- Levikepalat peilinvarsiin
- Sporttipenkki sooloajeluihin  
- Shifteri FSM Evo Lohman



Sivulaukkujen lukkojen sarjoitus pyörän omalle avaimelle oli odotettua helpompi rasti. Ekan lukon kanssa meni aikaa vajaa tunti. Pähkäily-yritys-erehdys-testaus-pähkäily-muutos -metodilla. Oikeastaan isoin "ongelma" oli painettujen ohjeiden ohittaminen: Laukkujen lukkoihin EI SAA laittaa haittoja kaikkiin koloihin. 2 viimeistä koloa lukkorungossa PITÄÄ jättää tyhjiksi.
Lukkonumero 2 kanssa homma kävi reilusti alle puolen tunnin vaikka jousien koko ei ole sormille sopiva.


Marmoritiskillä (Biketeam Vantaa) väittivät että -13 vesigessuun ei käy vm -14:n shifteri. 2014 malliseen saa tehtaan oman shifterin, semmosen jolla vaihdot sujuu molempiin suuntiin. Hankkimani Lohmanin FSM hoitaa vain ylöspäin vaihdot.

Shifterin askartelin paikoilleen huhtikuussa 2015. Vekotin on mallia Lohman FSM EVO. Sama anturi käy myös käänteiseen kaavioon, PUSH/PULL toiminta valitaan asennuksen yhteydessä ohjelmallisesti ”älypurkista"
Lohmannin sivu

Asennus on helppo ja setti pitää kaikki tarvittavat osat. Tosin jokusen kiinnitysruuvin ja väliadapterin etsin omista laatikoistani, jotta sain mielestäni siistimmän lopputuloksen.
Mutta vehje toimii ja vaihdot sujui testiajolla (+100 km) nätisti => Bäääm-Bäääm-Bääääm....Katkoaika on nyt noin 65 ms, (valmistajan paprujen mukaan?) Säätötarve selkenee kun saan kilsoja enemmän alle.

Samaa palikkaa myy myös Wunderlicht, mutta hinta on kalliimpi.

Lohman tekee versiot vesipäägessun lisäksi myös Rääräähän sekä K16GT:hen.
Kun pyörä vaihtui niin Lohmanin shifteri siirtyi hyllylle. Uuden pyörän alkuperäisen BMW proshifterin ja Lohmanin tarvikeshifterin välillä ei ole eroa vaihto tuntumassa.




Eedit 25.1.2014
Edit 02.03.2014
Edit 11.03.2014
Edit 24.03.2014
Edit 11.04.2015
« Viimeksi muokattu: 03.07.16 - klo:09:52 kirjoittanut JTK »
Quot homines, tot sententiae.

Poissa Bozze

  • HP
  • *
  • Viestejä: 348
    • akerblom.fi
Vs: Kilkkeitä vesigessuun
« Vastaus #1 : 16.12.13 - klo:18:49 »
"Vielä puuttuu" -listalla:
- Sivulaukut
- Sivujalan levike
- Huggeri
- ?? ???

Biketeam aloittaa ensi vuonna Touratechin kaman myynnin joten nyt vaan pukille kirjoittamaan.
Ja jos on ollut oikein kiltti ja ei harrasta karppausta niin Ilmbergeriltä hiilaria hesse_biggrin

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Kilkkeitä vesigessuun
« Vastaus #2 : 16.12.13 - klo:23:04 »


Biketeam aloittaa ensi vuonna Touratechin kaman myynnin joten nyt vaan pukille kirjoittamaan.
Ja jos on ollut oikein kiltti ja ei harrasta karppausta niin Ilmbergeriltä hiilaria hesse_biggrin
Jep,
lisää "tarpeellista" turhatekilta, hyvä että tulee suomeenkin kauppoja, jotka tavaraa myyvät. Toivottavasti kamppeita tulee näytille ja varastoonkin. 
Hiilarit jäänee nykyisestä kaupanhyllylle. Paitsi huggeri, joka tulee todennäköisesti Ilmbergerin suomen edustajan, jäsen mototollon kautta. 

hesse_wink2
Quot homines, tot sententiae.

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Kilkkeitä vesigessuun
« Vastaus #3 : 26.01.14 - klo:21:49 »
Netissä oon lukenu että tallissa pitää rassata vehkeitä. Muiden esimerkkiä matkien vaihdoin jarrupolkimen (Bozzen mainitsemalta Turhatekilta), perän suojarauta jäi vielä pöydälle.
Aiemmin talvella askartelin sivujalkaan levikepalan, tarpeet on saatu lahjoituksina ja avustuksina ns. alan miehiltä.
« Viimeksi muokattu: 11.04.15 - klo:21:23 kirjoittanut JTK »
Quot homines, tot sententiae.

Poissa atomic

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1021
  • R1200GS LC Triple Black
Vs: Kilkkeitä vesigessuun
« Vastaus #4 : 27.01.14 - klo:12:43 »
Jarrupolkimen karhennus ja koko täyttää talviajo direktiivit  hali_peukku
"Vain eksymällä voi löytää jotain uutta"

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Kilkkeitä vesigessuun
« Vastaus #5 : 11.04.15 - klo:21:26 »
Tässä tuoreempi kuva, sporttipenkki kiinni.



Edit:

Ylemmässä kuvassa on eka vesipää ja alempana II.
Syyskuussa 2015 renkaat ja väritys muuttui ja pari muutakin juttua esim. runkonumero. Eli pyörä vaihtui, siirsin osan vanhan pyörän tarvikehimmeleistä uuteen pyörään.
« Viimeksi muokattu: 19.10.15 - klo:22:30 kirjoittanut JTK »
Quot homines, tot sententiae.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Kilkkeitä vesigessuun
« Vastaus #6 : 11.04.15 - klo:21:48 »
Ohhoh, jopas on ahkeroitu pyörän kimpussa. Shifteri se toki pitää olla gessussakin!

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Kilkkeitä vesigessuun
« Vastaus #7 : 01.05.19 - klo:23:36 »
Lisävalojen rakentelu on nykypyöriin haastavaa, etenkin jos pyörässä on tehtaan LED-valot niin lisävalojen ohjaus on hankalahkoa.

Apu löytyy Hexcodelta, joka tekee Bemarin pyöriin monille tuttua huolto- ja vikakooditesteriä: "gessun hätänumero" eli GS-911. Hexcode teki pari vuotta sitten Ezcan mokkulan, joka liitetään pyörän omaan can-väylään pistokkeella. Idea on että lisälaitteet saa toimimaan ilman lisäkytkimiä tai releitä. Laitteessa on lisävarusteille 4 lähtöä, joita voi säätää omien halujen mukaan. Lähdöt 1 ja 2 max 10 A, lähdöt 3 ja 4 max.
Valmistajan sivut https://hexezcan.com

Ajovalot:
Lisävalot toimivat pyörän omien valojen kanssa samaan tahtiin, pyörän omilla nappuloilla.
Lisäominaisuudet, jotka voi valita "ruksi ruutuun" (ei yhtään tai vaikka kaikki):
- lisävaloille voi valita eri kirkkaudet valoisalle ajolle ja pimeälle ajalle (laite tottelee mopon omaa valoautomatiikkaa),
- halutessa lisävalot saat toimimaan sekä lähi- että kaukovalojen kanssa: himmeempinä ”lisäpäiväajovaloina” (säätö 10%) portain. Jopa niin että lähivalojen palaessa lisävalot on päivällä 10%, pimeessä 40%, kaukovalokäytössä päivällä 30% ja pimeessä 100% (kaikki rosentit voi valita ite 0/10/20...100%)). 
- kaukovalovilkkua kolmasti nopeesti näppäämällä lisävalot välkkyy 3x "strobosarjana"
- äänimerkkiä annettaessa lisävalot vilkkuu strobona, niin kauan ku torvea soittaa
- hätävilkuilla vilkuttaa vuoroon etuvilkkuja ja kaukovaloja.
- vilkun päällekytkentä sammuttaa samanpuolen tai molemmat lisävalot…. Ja vilkun poiskytkentä sytyttää hitaasti kirkastuen(!) lisävalot

Lisävalot voi sammuttaa tai säätää myös pyörän omasta monitoimirullasta.
Lähtöjen "sulakekoko" valitaan ohjelmassa, jatkuva max. 10 A / kanava (kanavat 1 ja 2)

Lisäjarruvalo/takavalo:
Lisäjarruvalon saa palamaan (jos haluaa) pienemmällä teholla takavalona (0/10/20%...) ja jarruvalona 0/10/...100%).
Lisäjarruvalon suurin virta 4A.
Lisäominaisuudet, joista voi valita yhden voi valita "ruksi ruutuun":
- lisäjarruvalo vilkkuu 3 sekuntia, jarrutuksen alussa
- lisäjarruvalo villkkuu hätäjarrutuksessa
- lisäjarruvalo vilkkuu 3 sekuntia jarrutuksen alussa ja hätäjarrutuksessa
- lisäjarruvalo vilkkuu koko jarrutuksen ajan


Lisäksi on yksi max 4 A:n lähtö, esim. lisäpistokkeelle, naville, kameralle tms.
Lisäominaisuus: virtojen sammutuksen jälkeisen sammutuksen viive aseteltavissa


Plussat:
- pyörän omien valojen toimintaan kapine EI vaikuta.
- ei tarvi releitä, asennus on helppo, ohjelmointi on helppo...
- paketti on asennus valmis, mukana tulee hyvät liittimet, myös lisävaloille
- "ohjelmointi" on helppo ja looginen, halutut toiminnot valitaan ruksi ruutuun
- lähdöissä on "elektroniset" sulakkeet, joiden koko on valittavissa ohjelmoitaessa, joten laitteille ei tarvita erillisiä sulakkeita


Miinukset:
- lisävarustelähtö on max 4 A, joka ei riitä esim. lämpöliiville. Tämä on helppo kiertää käyttämällä välirelettä, jota ohjataan ko. lisälaitelähdöllä.
- jäi epävarma olo sammuuko laite oikeesti, vai jääpikö päälle

Tässä pitkähkö vuodatus, mutta laite on näppärä ja esim. lisäkaukovalojen asennus + käyttö on todella helppoa. Myös tehtaan LED-valoilla varustettuihin pyöriin.

Laitetta saa vesikessujen (1200 & 1250) lisäksi ainakin K16-sarjalaisiin, öljyjäähy poksereihin, F750/850-sarjalaisiin ja XR:ään.
Quot homines, tot sententiae.

Poissa mek

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 8
  • R1250 GS
Vs: Kilkkeitä vesigessuun
« Vastaus #8 : 06.05.20 - klo:13:35 »
Laitoin myös tuon Hex ezCanin R1250GS:ään. Homma sujui ohjeiden mukaan muuten hyvin, mutta purkin ohjelmointi tuotti hieman vaikeuksia. Mulla ei ole läppäriä käytössä, joten ohjelma (helppokäyttöinen) piti asentaa pöytäkoneelle. Pöytäkone ei tietystikään ole tallissa, joten varmistin Hexiltä etukäteen, että ohjelmoinnin pitäisi onnistua, vaikka purkki ei olekaan pyörässä kiinni.

Vähän haastavaa oli. Ensin purkki ei tuntunut tunnistuvan lainkaan. Näkyi vaativan paketissa mukana toimitetun oman USB-kaapelin, muu ei kelvannut. Omalla tunnistui kyllä, mutta ohjelma meni useita kertoja jumiin kesken päivityksen. USB-kaapelin vaihtaminen koneen taakse USB 3.0 porttiin auttoi sen verran, että sain ohjelmoinnin tehtyä, mutta moneen kertaan sitä piti sittenkin yrittää. Lopputuloksena purkki pelaa nyt kuitenkin niin kuin pitää. Mulla on 4xled.comin Superminit lisävaloina kaatumaraudoissa. Nuo ovat oikeastaan lisäpitkät, joten ohjelmoin ne palamaan päiväajovalon kanssa 10 % teholla (jolloin ovat hieman pyörän omaa päiväajovaloa kirkkaammat) ja päivällä pitkien kanssa 40 % teholla. Hämärässä eivät pala muuten kuin pitkien valojen kanssa 100 % teholla. Pienin tehosäätö, 10 % tuntui sekin liian kirkkaaltä hämärässä lyhyiden valojen kanssa. Lisäksi laitoin välkyttämään strobosarjan tyytin kanssa. Yhteen liitäntään laitoin navin virransyötön sopivalla katkaisuviiveellä.

Poissa Jussipolo

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 907
  • R1250RS Triple Black ja K1200S
Vs: Kilkkeitä vesigessuun
« Vastaus #9 : 06.05.20 - klo:17:30 »
On se teknistä nykyään. Ledit nykyaikaa ja ässässä niitä ei vakiossa tietenkään ole ollut. Ledin asennus ja ajovalopolttimen ohjaus pois päältä päiväaikaan jollain tuollaisella ohjauksella olisi gutaa. Mutta eipä noita H7 lamppuja ole kymmenen vuoden aikana kovin montaa mennyt.

Hienoa tarinaa JTK:lla ja sinulla varustamisesta. Minä keskityn vanhuksen ylläpitoon jotta matka jatkuisi moitteettomasti ja pitkään... No usb syöttöliitin täytyy asentaa hyvälle paikalle. Kännykkä vaatii sähköä pidemmillä matkoilla.
"Ei riemulla rajaa kun är ässällä ajaa"

Poissa mek

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 8
  • R1250 GS
Vs: Kilkkeitä vesigessuun
« Vastaus #10 : 06.05.20 - klo:18:49 »
Juu, teknistä on. Bemarin Led-ajovalot on toteutettu niin, että lisäpitkille ei ohjausvirtaa pysty varastamaan, vaan pitää käyttää can-väylään kytkettävää boksia. Edellisessä Honda CRF1000Lssä ei ollut tuota ongelmaa, vaikka siinäkin oli Led-ajovalot.

Poissa mek

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 8
  • R1250 GS
Vs: Kilkkeitä vesigessuun
« Vastaus #11 : 07.06.22 - klo:10:35 »
Nyt se paska sitten hajosi, eli Hex ezcan. Sulake ja virransyöttö purkille on tarkistettu, kaikki johtoliitännät tarkistettu. Bemarin varashälytin toimii normaalisti eikä siitä Motoscanilla löydy vikakoodeja. Ezcan on täysin pimeä, yksikään led ei syty eikä vilku, lisävalot eivät tietystikään toimi. Kevään ensi ajeluissa maaliskuun lopulla tuo vielä pelasi. Takuuaika meni umpeen helmikuussa, joten tämä on osaltani taputelti. Jos jokin tulee tilalle, niin ei ainakaan saman valmistaja romu.

Poissa mek

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 8
  • R1250 GS
Vs: Kilkkeitä vesigessuun
« Vastaus #12 : 23.06.22 - klo:08:33 »
Otanpa sen verran takaisin, että kun reklamoin sähköpostitse Hexcodelle, niin sain oikein hyvää asiakaspalvelua ja nopeasti. Vähän lisäohjeita vielä, miten boksia voisi yrittää tietokoneella elvyttää (kaikki johdot irti 10 minuutiksi ja sitten tietokoneeseen oikealla USB-kaapelilla kiinni), mutta ei auttanut. Tämän jälkeen antoivat reklamaationumeron ja pyysivät ilmoittamaan sen myyjäliikkeeseen, josta saisi uuden tilalle.

Lähetin seuraavaksi sähköpostia Espanjaan Motorvistalle josta vastattiinkin seuraavana päivänä. Uusi on tulossa nyt postitse tilalle. Vanhasta piti leikata johdot poikki ja lähettää valokuva. Eli erinomaista asiakaspalvelua myös Motorvistalta. Toivottavasti uusi purkki on pitkäikäisempi kuin nyt kärähtänyt.

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal