Analyysiä aiheeseen kytkinkori, saksan foorumilta:
Sinä, en todellakaan suunnitellut tehdä sitä. : LOL:
Mutta videon tehnyt espanjalainen "Hondakiller" -videolle on kattava PDF-tiedosto, jossa on kaikki kytkimen mekaaniset toimenpiteet. Se voidaan kääntää, ei ole niin paljon.
Englanninkielisessä foorumissa kokenut kytkinasiantuntija kuvaa työtään voiteluun ... ja myös jousiin.
(404)
Molemmat kuuluvat yhteen. Yhteensä on 3 kohtaa, jotka tulisi tarkistaa.
1. Voitelu vaihteiston akselin läpi. Joten kytkimeen tuodun öljymäärän.
Se näyttää mielestäni ratkaisevalta kohdalta (!).
2. Kytkimen öljyn tunkeutumispiste. Se tuodaan kytkimeen edessä ja keskiasennossa "kehräämällä".
Eniten kuormitettu kohta on kuitenkin tappi-akselilla suoraan kytkinkotelon pohjassa.
Tämä näkyy myös kulumiskuvioissa.
3. Vaihda väsyneet jouset.
Kohta 3 on vähiten tärkeä, mutta samalla välttämättömin. Se voi johtaa välillisiin vahinkoihin.
Miksi ?
Massat sijaitsevat alumiinikellon ja lähetysvaihteiden parin pohjassa.
Alumiini on kolme kertaa parempi lämmönjohdin kuin teräs ja antaa lämpöä uudelleen nopeasti.
Lisäksi kellolla on suurin pinta.
Lämpö virtaa teräsosiin ja kerääntyy sinne. Lämpökuvassa höyhenet erottuisivat selvästi.
Lisäksi ne lämpenevät paljon pysyvän dynaamisen kuormituksen alla.
Jousilla on myös pieni kosketuspinta verrattuna kaikkiin muihin komponentteihin.
Jos öljyvoitelu on riittämätöntä, sillä on kaksi seurausta: Lisää kitkaa ja vähemmän lämmöntuottoa järjestelmästä -> tämä johtaa enemmän lämpöä kitkalevypakkaukseen ja teräsosiin. (Katso kulumiskuvia)
Jos tätä virhettä ei ole otettu huomioon suunnittelussa (ja virheitä ei yleensä oteta huomioon, sallitaan toleranssit ja suojatoimenpiteet), ... niin koko asia lämpenee oletettuihin parametreihin.
Tässä olisi pitänyt olettaa kytkimen suurin käyttölämpötila 80 ° C. Se olisi tyypillinen. Hyväksyminen.
Joko olet kokeillut ja mitannut (normaaleissa / ihanteellisissa olosuhteissa) tai oletat, että se jo toimii. 80 ° C on myös luokitusraja tavanomaisen laatuluokan jousiteräkselle standardin EN 10270-1 mukaan, jota käytetään melkein kaikissa kytkimissä.
Jos voitelu epäonnistuu, kytkimen lämpötila nousee korkeammalle.
Kytkimen luiska sytytyksestä on normaalia, varsinkin moottoreissa, joissa ei ole vauhtipyörää (ja K1200S: ssä ei ole vauhtipyörää). Varsinkin täydellä kuormituksella 85%. Siksi enemmän öljyä kytkimessä johtaa todistettavasti vähemmän dynamometrillä välitettävään tehoon. Jouset puristetaan maksimiin ja jokainen sytytysvirtahuippu johtaa minimaaliseen liukastumiseen, kunnes jousilla on jälleen jonkin verran varausta seuraavan tehohuipun käsittelemiseksi.
Yli 80 ° C: ssa jouset kärsivät huomattavasti enemmän kuin normaalissa käytössä alle 80 ° C: ssa.
Koska jokainen sytytys + puristus siirtää huippukuormituksen jousiin, ne puristuvat useita satoja tuhansia kertoja jokaisella laukaisulla. Tämän seurauksena ne lyhenevät, kun ne lämpenevät liikaa.
Ja se tapahtuu yhä uudelleen ... niin kauan kuin et ota huomioon lämpötilaa.
Jos käytät vain kovempia jousia, vaihde voi vaurioitua, koska vaimennus ei ole enää oikea.
Taajuusmuuttajien laakerit ja hampaat voivat vaurioitua. (Pistäminen)
Ratkaisu olisi käyttää "standardin EN 10270-2 mukaisia ??venttiilijousijousia" käytettyjen jousien sijaan, joilla on samat dynaamiset ominaisuudet kuin alkuperäisillä. Ne olisi kuitenkin mitoitettava uudelleen hieman erilaisten ominaisuuksien vuoksi. Pituus

mm DN20 mm vaijerin paksuus 4,5-4,8 mm (kaltevuus olisi sitten määritettävä).
Venttiilijohtojen jouset ovat vakaita 160 ° C: een asti ja ne on suunniteltu kestävään puristukseen korkeammissa lämpötiloissa.
Mutta ne maksavat myös hieman enemmän, koska ne jätetään päälle ja jäähdytetään useita kertoja.
Lisäksi terästä valssataan pidempään ja käsitellään lopullisella öljykäsittelyllä ennen sen vetämistä.
K1300S: n kytkimen muutokset osoittavat samanlaisia ??pisteitä. Lisä öljyreikä, enemmän öljyvirtausta keskussuuttimen läpi modifioidun aukon ansiosta. Myös öljypumpun käyttölaitteen kytkentäpistettä on tarkistettu, jotta kytkin kestää kovempia jousia. (2 "aukkoa" 6 pienen tapin sijaan).
Ja valokuvista näet jotain "pyöreämpää jousilankaa", joka puhuu venttiilin jousilangasta. Tämä valmistetaan ja käsitellään paljon tarkemmin. Jokainen, joka on koskaan pitänyt venttiilijousta sylinterikannesta ja yhtä kytkimestä, tietää mitä tarkoitan.
(Nämä ovat kaikki uskottavia oletuksia kaikesta, mitä olen tähän mennessä lukenut ja nähnyt espanjalaisissa, englantilaisissa ja amerikkalaisissa foorumeissa, tai mitä minulle on kuvattu sieltä.
Nyt sinun täytyy kokeilla sitä ja ajaa muutama tuhat kilometriä.