Kirjoittaja Aihe: Vesipumppu  (Luettu 37061 kertaa)

Poissa 1234

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 299
  • BSA 31
Vs: Vesipumppu
« Vastaus #15 : 07.08.12 - klo:21:20 »
MOi. Pekkas oletko asentanut eteen mitään lisä lokasuojaa. Kerron yhden tapauksen.

Matkalla etelään alkoi lämmöt pysyä korkealla. Kroatiassa oksenti vedet pihalle (vesipumpun akselitiivisteestä). Vaihtoivat vesipumpun ja pesivät syylärin. Matka jatkui korkeilla lämmöillä.  Italiassa PESIVÄT syylärin, tämän PESUN jälkeen kaikki OK. 

Syyläri on pestävä, eikä vain kasteltava. 

Poissa JukkaE60

  • HP
  • *
  • Viestejä: 275
  • Focus Lost Lagoon fillari
Vs: Vesipumppu
« Vastaus #16 : 07.08.12 - klo:22:07 »
Aihetta sivuten, ekan euroopan reissun jälkeen pesin mopon ja vaihdoin öljyt. Vaihdon jälkeen käyttelin paikallaan lämpimäksi ja alkoi nostaa vesihöyryä syylärin tienoilta. Epäilinkin heti että johtuu pesusta, ei kumminkaan antanut rauhaa vaikka haistelin ja maistelin plexiin tiivistynyttä höyryä (mautonta ja hajutonta) ja purin katteet pois. Yleensä tulee pestyä pidemmän lenkin jälkeen ja sen jälkeen kuivaa rauhassa. No, heti varmistui että pesuvedet siellä höyryää. Syyläri kumminkin oli kuin olikin paikoin "tukkoinen", varsinkin alaosastaan johon tietty kuraa tulee eniten. Paineilmalla puhaltelin ja aika läjä moskaa tuli tallin lattialle, ruuvimeisselillä ja astiaharjalla "rapailin" vielä syylärin reunukset puhtaaksi.

Mittarissa 28 tkm ja huomio tuolta ekalta eu-turneelta oli mm. se että pyörä oli ViaBaltican ja Puolan sateiden jälkeen aivan helvetin paskanen ja jotenkin musta vanteita myöten, eli ilmeisesti siellä on paljon hienoa hiekkaa tjms tiellä joka osaltaan kulkeutuu myös syyläriin. Itävallassa ja Saksassakin ajettiin kovassa sateessa mutta ei sotkenut pyörää niin kuin tuolla itäblokin puolella teki. Sikäli verrattavissa kun pesin pyörän heti Itävallassa.
« Viimeksi muokattu: 07.08.12 - klo:22:18 kirjoittanut JukkaE60 »

Poissa Pekkas

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: Vesipumppu
« Vastaus #17 : 08.08.12 - klo:07:11 »
Moro,

Ettisin kyllä tuota "vikojen äitiä" koneenpuolelta/ vesipummpu kun tuo syylärin pesu
on tehty aina liuottimen (itikka- + pesuliuotin) kanssa ja esim. tällä reissulla
ei satanu yhtään ja tiet oli aika hyvässä kunnossa. Ne harvat hiekka tiet oli
myös aika hyviä ja pöly oli ihan kuivaa.
Muutoinkin ajossa ollessa lämmöt oli OK, vain liikennevaloissa, jonoissa jne. lämmöt
alkoivat nouseen.

Tuo Repan mainitsema anturivika vois olla hyvinkin mahdollinen...

Mitään lisälokaria ei ole joten virtausten syylärille pitäs olla kunnossa.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Vesipumppu
« Vastaus #18 : 08.08.12 - klo:09:24 »
Däämn, 50tkm jo ajettu omalla, enkä ole liikoja satsannut syylärin pesuun. Ei tosin ole niin katettu malli kuin S. Seuraavassa huollossa pitää syyläri irroittaa, joten täytyy ottaa asialistalle.

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Vesipumppu
« Vastaus #19 : 08.08.12 - klo:10:55 »


Mitään lisälokaria ei ole joten virtausten syylärille pitäs olla kunnossa.

Itse asiassa tuo lisälokari tai paremminkin lokarin jatke estää enimmät paskat lentämästä eturenkaasta syyläriin.

Olen kyllä katsellut omaa syyläriäni muutaman kerran sillä silmällä että alaosa on aika tukossa. Pesu ei tekisi haittaa, mutta ei ole myöskään nostanut lämpöjä ylös.
« Viimeksi muokattu: 08.08.12 - klo:10:57 kirjoittanut Repa »
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Vesipumppu
« Vastaus #20 : 08.08.12 - klo:10:58 »

Tuo Repan mainitsema anturivika vois olla hyvinkin mahdollinen...


Tämä pitäisi mielestäni näkyä BMW:n testerillä tarkistettaessa, edellyttäen että vika ei ole satunnaisesti syntyvä.
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa j@ck

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 699
  • S 1000 XR
Vs: Vesipumppu
« Vastaus #21 : 08.08.12 - klo:14:36 »
Syylärin ja pyörän pesusta joku sana.. En väitä, että on ainoa oikea tapa, mutta hyväksi havaittu kuitenkin.

Pesen pyörän pesun yhteydessa aina myös jäähdyttimen. Yleensä pesen pyörän aina heti sen jäähdyttyä, mikäli se on likaantunut pienelläkin reissulla. Ihan sen vuoksi, että ***ka ja ötökät irtoavat tuoreina paljon helpommin kuin kuivuttuaan. Eikä tarvitse hinkkailla ja naarmuttaa pleksiä, joka sekin lienee hyvä juttu. Ja on se vaan jotenkin mukavampi lähteä puhtaalla pyörällä liikenteeseen.

Pesuhommissa käytän aineena Würthin Car & Go Pinelineä ~5-10% liuokseksi laimennettuna. Samaa Pinelineä suihkutan painekannulla myös jäähdyttimeen ja tietysti kylmään sellaiseen. Pyörän pesu kauttaaltaan, tai paremminkin huuhtelu painepesurilla ja kylmällä vedellä sopivalta etäisyydeltä, niin harjaa en normaalipesussa tarvitse. Myös jäähdytin pysyy puhtaana ilman sen kummempia toimenpiteitä. Painepesuri ei vaurioita yhtään mitään, kun hieman käyttää järkeä. Liian läheltä jos syylaria (ja muutakin) pesee, niin varmasti saa tuhoa aikaan.

Pesuhommassa menee suunnilleen 10-15 minuuttia kaikkine pesurin esiin kaivamisineen - kuivauksessa muutama minuutti päälle. Jos en viitsi kuivaksi käytellä, niin jätän pyörän pihalle muutamaksi tunniksi kuivumaan ennen talliin ajamista. Jos pitää ajaa talliin, niin ajan pikku lenkin, tai käyttelen flektikuumaksi. Uskomaton määrä jäähdyttimeen kennostoon jää kosteutta ja melkoisen höyrypilven siinä paikallaan käytellessä saa aikaan..

Pesuaineiden kanssa kun tulee muutenkin touhuttua, niin väitän, että tuolle em. Würthin aineelle ei voittajaa löydy. Solmasterilta löytyy myös käyttökelpoista ainetta, mutta se jää kuitenkin kakkoseksi.
« Viimeksi muokattu: 08.08.12 - klo:14:58 kirjoittanut j@ck »

Poissa Pekkas

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: Vesipumppu
« Vastaus #22 : 13.08.12 - klo:11:36 »
Nonniin, sen verran väliaikatietoa jotta vesipumppu "räjähtänyt" ja ovat tilanneet uudet
osat ja saanevat loppuviikosta mopon kasaan.

Alunperin sanoivat jotta koko kone avataan ja käydään kaikki läpi ja vioittuneet osat vaihdetaan;
nyt kuitenkin kuulosti jotta vaihtavat vain pumpun osat ja katsovat jotta pelaako...

Kun ei nyt tiedä paljonko todellakin on ajettu vesi-öljyseoksella niin mitenkähän mahtaa olla tuon
konehuoneen kanssa; siellähän voi olla laakerivaurioita yms.

Jos tietäs tarkasti ettei ole ajettu kuin muutama kymmenen kilometriä niin tuon konehuoneen/ kanavien
huuhtelu parilla öljynvaihdolla taitaisi riittää mutta mites tässä tapauksessa kun ei ole tarkkaa tietoa
ajetusita kilometreistä?

Onko kellään kokemuksia?

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Vesipumppu
« Vastaus #23 : 14.08.12 - klo:13:03 »
Nonniin, sen verran väliaikatietoa jotta vesipumppu "räjähtänyt" ja ovat tilanneet uudet
osat ja saanevat loppuviikosta mopon kasaan.

Alunperin sanoivat jotta koko kone avataan ja käydään kaikki läpi ja vioittuneet osat vaihdetaan;
nyt kuitenkin kuulosti jotta vaihtavat vain pumpun osat ja katsovat jotta pelaako...

Kun ei nyt tiedä paljonko todellakin on ajettu vesi-öljyseoksella niin mitenkähän mahtaa olla tuon
konehuoneen kanssa; siellähän voi olla laakerivaurioita yms.

Jos tietäs tarkasti ettei ole ajettu kuin muutama kymmenen kilometriä niin tuon konehuoneen/ kanavien
huuhtelu parilla öljynvaihdolla taitaisi riittää mutta mites tässä tapauksessa kun ei ole tarkkaa tietoa
ajetusita kilometreistä?

Onko kellään kokemuksia?

Hyvä että vika löytyi eikä ole tuon suurempi. Hyvässä lykyssä.

Kokemusta ei ole vesihydrauliikalla ajamisesta joten en ala viisastelemaan neuvojen kanssa sen enmpää.
Sen voi todeta, että vettä kertyy helposti ainakin tuohon öljynjäähdyttimen putkistoon ja öljynjäähdyttimeen ja niiden huuhtominen onkin kinkkisempi ja työläämpi juttu jos ei meinaa purkaa mopoa puoliksi.

Ainakin aluksi kannattanee vaihtaa öljyt aika lyhyen ajon jälkeen uusiin ja vaihtaa nekin suhteellisen pian. Koneesta ja säiliöstähän vesiöljyseos tulee helposti pois mutta öljynjäähdytinkierron puhdistuminen varmaankin ottaa jonkin verran aikaa ja kilometrejä.


Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa mp71

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 361
  • K1300GT -09, Ex Buimurit K1200S -08 ja -05.
Vs: Vesipumppu
« Vastaus #24 : 14.08.12 - klo:17:30 »
Onko nestettä menny öljyn sekaan eli ihan kunnolla räjähtäny pumppu? Jos öljyä on vain jäähdytysnesteen seassa ei välttämättä ole myös toisinpäin.

Meinaan luulis sen jäähdytysnesteen näkyvän kohtuu pian siinä öljysäiliön kirkkaassa tarkistus letkussakin, jos sitä pahasti on öljyn seassa ja jos et oo huomannu tuskin siellon paljon sitä ainakaan ollu. Kai siitä jonkinlainen vaahto tai emulsio kehittyy öljyn sekaan. 

Jos kone käy sievästi korjauksen jälkeen ilman uusia ääniä ajaisin ainakin itse vaan menemään.





mp71 (exät: Honda Fireblade -08, BMW K1200S -05 ja - 08, Ducati ST4 -03, Ducati S750HF -01, Kawasaki ER-5 -98, Moto Guzzi V65C -85, Solifer Suzuki S1 -86, Solifer Suzuki PV50 -82)

Poissa Bem-Ari

  • The spirit of adventure lives.
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1017
  • exK12S-06,13S-10,ZX14R-13,TT1200XRT -18,K13GT-09
Vs: Vesipumppu
« Vastaus #25 : 14.08.12 - klo:22:26 »
Itsellä kokemusta jäähdytysnesteen vuotamisesta moottoriöljyn sekaan tuolta raskaammalta puolelta paljonkin.
Erään dieselmoottorivalmistajan tiivistemateriaalin vika aiheutti moisen "emulsion" syntymisen määrättyyn sarjaan moottoreita,
Niitä kymmeniä purkaneena ja korjanneena,sanoisin,että kyllä jättää varsin nopeasti jäljet laakeripintoihin.
Vaikka ajotunteja ei ollut välttämättä paljoakaan,tasapainoakselit ja nokka-akselit leikkautuivat laakereihinsa,kampiakselin laakeriliuskoista puhumattakaan,lisäksi ahdinvaurioita melkein järjestään kaikissa.
Aika tuuripeliä koittaa tuollaista huuhtelemalla "korjata".Jos olisi oma laite,melkein kyllä vaatisin avaamaan/vaihtamaan,jos takuuhommana mahdollista saada menemään.
Tämä nyt vaan henkilökohtainen mielipide asiaan.
Man cannot live on beer only.

Poissa Pekkas

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: Vesipumppu
« Vastaus #26 : 15.08.12 - klo:06:47 »
Joo, hieman ihmetyttää tuo Bemarin toiminta tässä tapauksessa, ensin sanoivat, että
Bemarin ohjeiden mukaan kone on avattava ja kaikki osat käytävä läpi sekä tietenkin
vaurioituneet osat vaihdettava.
Sitten alkoivat harkitsemaan koneen vaihtoa.

Lopullinen ratkaisu näyttää kuitenkin olevan se, että vaihdetaan vesipumppu, huuhdellaan
ja toivotann, että kaikki on kunnossa...

Ei kyllä tunnu oikein luotettavalta toiminnalta/ ratkaisulta.

Takuuta on kuitenkin jäljellä jonkin verran ja tuon vesillä ajon vaikutukset tullevat esiin vasta
muutamien tuhansien kilometrien jälkeen.
Nythän lopputakuu meneekin talvisäilytyksessä eikä ajoja kerry laisinkaan.

Kunhan nyt sais tuon mopon Suomeen niin vois alkaa tivaamaan parempaa ratkaisua.

Poissa mp71

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 361
  • K1300GT -09, Ex Buimurit K1200S -08 ja -05.
Vs: Vesipumppu
« Vastaus #27 : 15.08.12 - klo:21:52 »
Öljyn seassa oli siis jäähdytysnestettä - oliko paljonkin? Eipä sitä tosiaan purkamatta taida nähdä miten kävi. Toki nuo vierintälaakerit kestää paremmin nestettä kuin raskaan kaluston liukulaakerit, mutta eipä se ainakaan paranna kestoa. Jos tosiaan takuun alainen peli niin luulis sen huoltofirmankin saavan rahat Bemarilta kohtuu sujuvasti purkuhommista.

Toivon mukaan takuu hoitaa kuntoon.

EDIT: Miten se vesipumppu oli muuten menny hajalle? Oliko korkannu tiisteet, laakerit tai juoksupyörä irti/halki tms? Uteliaana kyselen, ku noita kilsoja jo jonkun verran takana omassa. Tiivisteethän voi korkata jo kun kiehahtaa, jos vaikka se syyläri on tukkentunu ulkopuolelta tai flekti ei toimi kunnolla.
« Viimeksi muokattu: 15.08.12 - klo:22:29 kirjoittanut mp71 »
mp71 (exät: Honda Fireblade -08, BMW K1200S -05 ja - 08, Ducati ST4 -03, Ducati S750HF -01, Kawasaki ER-5 -98, Moto Guzzi V65C -85, Solifer Suzuki S1 -86, Solifer Suzuki PV50 -82)

Poissa Repa

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1209
  • K1200S MAB turbo -06 Kimalainen
Vs: Vesipumppu
« Vastaus #28 : 15.08.12 - klo:23:32 »
Öljyn seassa oli siis jäähdytysnestettä - oliko paljonkin? Eipä sitä tosiaan purkamatta taida nähdä miten kävi. Toki nuo vierintälaakerit kestää paremmin nestettä kuin raskaan kaluston liukulaakerit, mutta eipä se ainakaan paranna kestoa. Jos tosiaan takuun alainen peli niin luulis sen huoltofirmankin saavan rahat Bemarilta kohtuu sujuvasti purkuhommista.

Toivon mukaan takuu hoitaa kuntoon.

EDIT: Miten se vesipumppu oli muuten menny hajalle? Oliko korkannu tiisteet, laakerit tai juoksupyörä irti/halki tms? Uteliaana kyselen, ku noita kilsoja jo jonkun verran takana omassa. Tiivisteethän voi korkata jo kun kiehahtaa, jos vaikka se syyläri on tukkentunu ulkopuolelta tai flekti ei toimi kunnolla.

Muistetaanpa kuitenkin, että kampiakselin ja nokka-akselin laakerit ovat liukulaakereita näissäkin koneissa.

Mitä tuohon vesipumppuun tulee, niin sen juoksupyörä on kiinni nokka-akselin päässä ruuvilla eli laakerointi on nokan oma liukulaakerointi. Toisin sanoen vikaantunut osa voi olla vain tuo vesipumpun tiiviste jos vedet ja öljyt menevät vesipumpun rikkoutumisen vuoksi sekaisin.
Tehoa ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!

Poissa Pekkas

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: Vesipumppu
« Vastaus #29 : 16.08.12 - klo:07:06 »
Joo, en oo ite nähny noita vioittuneita osia mutta korjaamon kaveri
sanoi, että vesipumppu oli "räjähtänyt" elikkä juoksupyörä sökö, en tiedä
miten, samaten tiiviste moottoritilaan ja ainakin yksi "ulkopuolisista" tiivisteistä,
juoksupyörän akseli niin ikään vahingoittunut.

Tuosta juoksupyörästä ei kaveri osannut kertoa englanniksi/ saksaksi miten
se oikein on rikki.
Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuitenkaan kuulunut (paitsi tietysti nokkaketjun
kiristimen rallatus...) joten tuskin se palasina oli vaikkakin tietysti mahdollista.

Tuota vettä oli senverran, että kun aukaisi säiliön korkin niin noin pari senttiä
vaille ihan täys.
Tosin näytti siltä, että uloskin oli tullut huohottimen kautta jonkin verran kun
kate oikealta puolelta oli jonninverran sottanen.

Tuo vesipumpun rikkoutuminen on kyllä aika mystinen juttu kun jäähdytyspuolella
pitäis kyllä olla kaikki kunnossa; flekti toimii ja syyläri on ihan OK kunnossa pientä
roskaa muttei niin, että vaikuttaisi toimintaan.

Kattelin kaikki ulkomaan Bemarisivut läpi ja vastaavaa tapausta ei kyllä ole millään
keskustelupalstalla esillä.

Kaippa kyseessä on vaan viallinen juoksupyörä tai muu osa pumpussa; tosin tuon
pikkasta vajaan 50.000 km aikana ei oo ollu muuta ongelmaa kuin nuo 3 vioittunutta
termostaattia.
Noitten vioittumisten syy saattaa olla tuolla pumpussa => tiiviste rikki => höyryä ulos
ja ilmaa sisään=> kupla termostaatin tilaan => lämpö nousee tosi korkealle => termostaatin
runko kasattu kahdesta muovipalasta jotka lämpenevät yli pehmenemispisteen ja liitos aukeaa
=> termostaatti ei toimi ja punavalo syttyy => pumppu kärsii lisää

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal