BMW Sportbikes Finland
Sporttipyörät => S1000RR => Keskustelua pyörästä => Aiheen aloitti: Eka - 20.07.12 - klo:10:33
-
(http://s8.postimage.org/ikgoz91gh/BMW_HP4.jpg) (http://postimage.org/image/ikgoz91gh/)
http://www.portalmotos.com (http://www.portalmotos.com/revista/noticias/bmw-hp4-primeros-apuntes-de-la-supersport-de-bmw/13080.html)
-
Onpas kireän näköinen kampe! Nostavatkohan tehoja?
-
Varmaan kohtapuoliin alkaa tulla paremmin infoa. Tuossa puhutaan, että olisi noin 9kg kevyempi. Aktapovic putkisto vakiona ja joku HP Power race kit 1300€:n lisähintaan. Aktiivijousitus ja sutimisen eston hienosäätöjä tms.
Lisätietoja odotellessa...
-
Tässä "tietoa" eli samat lätinät ku tossa Ek@n postauksessa. Tutummalla kielellä vaan.
MCN KLIKS (http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/New-bikes/2012/July/jul2712-advanced-s1000rr-revealed/)
-
Täällä kanssa lisää kuvia ja juttua:
http://www.bmwblog.com (http://www.bmwblog.com/2012/07/27/the-new-bmw-hp4-based-on-the-s-1000-rr/)
-
Järkyttävän kokoinen vaimentaja on tarkoituksella "retro"..? (kasaria/80 lukua..)
-
Tollasia on vaimentajat monessakin raacing-pelissä, kooltaan. Noilla saadaan yleensä hyvät väännöt. Järkyttävä - eipä ole.
-
Muutama video löyty. Lauch control heti toka videon alussa.
http://youtu.be/gyAMhGgJYVw (http://youtu.be/gyAMhGgJYVw)
http://youtu.be/T1nry0IvOjs (http://youtu.be/T1nry0IvOjs)
-
Alkusaundien perusteella ovatkin laittaneet siihen kasikoneen.
-
Nyt antaa kipinää!
Aika karamelli on silmään toi HP4.
-
Onhan se hiano laite. Räärää pakattu lahjapakettiin kevennyksin. 03Biker
-
Täältä video:
MCN klik (http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/videos/2012/September/sep1712-video-bmw-s1000rr-hp4-first-ride/)
-
Mitääääs materiaalia siinä etukate oli? Kuttaperkkaa vaiko plastiikkia? Kyllä nyt on Baijerin päässä Roope-Ankka laitettu kustannuksista vastaamaan. Eikös tuo olis pitänyt kierrättää täältä pohjoisen kautta, niin oltais Repan kanssa asennettu edes siisti palttoo päälle. Ryysyissä kulkee nyt HP parka.
-
No jos hinta on materiaalien mukaan, niin silloinhan asiat on kohdallaan. Miksi tollasessa ratapyörässä pitäisi olla jotain helekutin kallista materiaalia päällä? Ja täytyyhän jälkimarkkinoillekin jättää elintilaa.
Hieno laite, mutta ei sovellu lainkaan ak...vaimon kuljetukseen, valitettavasti. On siinä niin kivasti tekniikkapornoa että oikeen, lurps.
-
Hieno laite, mutta ei sovellu lainkaan ak...vaimon kuljetukseen, valitettavasti. On siinä niin kivasti tekniikkapornoa että oikeen, lurps.
Akka vaihtoon?
-
No jos hinta on materiaalien mukaan, niin silloinhan asiat on kohdallaan. Miksi tollasessa ratapyörässä pitäisi olla jotain helekutin kallista materiaalia päällä? Ja täytyyhän jälkimarkkinoillekin jättää elintilaa.
Hieno laite, mutta ei sovellu lainkaan ak...vaimon kuljetukseen, valitettavasti. On siinä niin kivasti tekniikkapornoa että oikeen, lurps.
Minä valitsin naarmuuntuneiden muovi eller guttaperkkakatteiden tilalle Koenigsbergerin hiilikuituiset juuri kustannussyystä; olivat halvemmat.
-
Eikös tuolla Ekan aiemmassa linkityksessä vakuuteltu että ainakin alaspoikka olisi carbonia?
-
HP4 esitellään Ruotsissa 1.12. Eiköhän täällä samoihin aikoihin. Uutiskirjeen mukaan pyörän saatavuus ensi vuonna on hyvin rajoitettu 'valmistusmenetelmien' vuoksi. Hopihopi.
-
Kölnissä istuin sen päällä ja hinnat siellä 20500 eur ja comp 23700 eur.
-
Uudessa MP-Maailmassa on koeajorapsaa uutukaisesta.
Jiihoo antaa mulle selkään jos scannaan.
On se porno, nami!!
-
Kuvittelen jo tilannetta missä tuo aktiivijousitus pelaa jopa paremmin kuin öölinssin alustat.
Samalla kun heität racechronoon Kemoran kartan päälle, näppäilet pyörästä radalle soppelit alustan asetukset päälle ja menoksi.
Sama homma Superbikessa, insinjöörit tuunaa läppärillä alustan ratakohtaisesti ja senkus vaan syöttää arvot pyörälle kisaan mennessä, tulevaisuuttako?
-
Kuvittelen jo tilannetta missä tuo aktiivijousitus pelaa jopa paremmin kuin öölinssin alustat.
Samalla kun heität racechronoon Kemoran kartan päälle, näppäilet pyörästä radalle soppelit alustan asetukset päälle ja menoksi.
Sama homma Superbikessa, insinjöörit tuunaa läppärillä alustan ratakohtaisesti ja senkus vaan syöttää arvot pyörälle kisaan mennessä, tulevaisuuttako?
Ongelmaksi tuossa voi muodostua se, että kuljettaja ei ole mikään tietokone, johon voisi soveltaa niitä standartisoituja arvoja. Ajotyylit ja niiden mukana alustan säätö poikennee huipputasolla kuljettajien kesken?
Aikoinaan oli Classic racer-lehdessä hyvä juttu Suzukin RR-pyöristä jostain 80-luvun taitteesta. Suzuki oli saanut uudet tietokoneet ja ohjelmiston ja sitten kun joku aikakautensa huippukuski (en nyt muista tähän hätään nimeä) tuli testaamaan uusia runkoja ja pyöriä ja valitti, että nämä on mahdottoman huonoja ajaa ja kierrosajatkin oli huonommat kuin vanhoilla malleilla.
Hänelle kuulemma kommentoitiin, että "tietokoneen mukaan näillä pitäisi pystyä ajamaan parempia aikoja", niin kukipa oli sitten sanonut, että antakaan sen tietokoneen sitten ajaa niitä... .)
Kysymyshän on varmaankin siitä, että jos kuski ei usko pyrään, nini tulosta ei synny vaikka sen teoriassa pitäisi olla vaikka kuinka hyvä.
-
Ongelmaksi tuossa voi muodostua se, että kuljettaja ei ole mikään tietokone, johon voisi soveltaa niitä standartisoituja arvoja. Ajotyylit ja niiden mukana alustan säätö poikennee huipputasolla kuljettajien kesken?
Ihan totta ja tarkoitinki vähän siihen tyyliin, et säätää sen alustan rata/kuski- kohtaisesti ajamalla ja tallettaa muistiin, sitten löytyy eri radoille soppelit asetukset helposti.
Tai sitten niin älykäs systeemi, et perusasetuksilla ajamalla mopon tietsikka oppii oikeet alustan asetukset per rata per kuski ja sitten vaan muistiin, ihan ku powercommanderien autotune.
-
Olishan tuo hp4 ehdottomasti kiinnostava, kakkosmopona. Odottelen kyllä saman tekniikan tuloa k13-luokkaan. Saattaa tulla jo ensi vuonna.
-
Odottelen kyllä saman tekniikan tuloa k13-luokkaan. Saattaa tulla jo ensi vuonna.
Saariselällä Jänkhällä Jytisee tapahtumassa oli paikan päällä maahantuojan edustaja ja sanoi ettei ole tulossa isompia uudistuksia K13:seen.
Tiä sitten eikö ollu lupa puhua ettei jää tämän vuoden mallit myymättä.
-
Tarkoitin 2014 malleja. 2013 on jo tiedossa, mutta seuraavasta ei tietoa, virallisesti, mutta ens kesänä tietoa tulee.
-
MP-Maailman raportista rata-ajoon:
"Valitsin sport-asetuksen ja asetus on mieto, jousitus tuntuu aivan liian pehmeältä rata-ajoon.
Etujousitus pohjasi tiukoissa jarrutuksissa ja takapää vaelteli mutkien ulostuloissa todella levottomasti"
Race ja varsinkin slick asetus toimii jo paremmin, mut säätivät kuitenkin manuaalisesti keulan esijännityksen täysille, ym. vaimennusten runkausta.
Tästä päästään siihen, et uskoisin aktiivijousituksen olevan enemmän "tourinki-painotteinen", koska siihen käyttöön niitä eniten myydään.
Eli tarkoitan et säätöalue alkaa varmaankin aika "löysästä"/miedosta ja ratakäyttöön ruuvataan maksimit, jotta riittää.
Jos säätöalue alkais tavallaan ylempää ja olis enemmän ratapainotteinen, ei tourinkia viittis sellasella kivireellä ajaa kukaan.
Pitäskö myydä tehtaalta tilatessa jo race-aktiivialustalla(jäykemmät jouset, lisää vaimennusmahiksia, tarkemmat säädöt) ja tourinki-aktiivialustalla. idea3
-
Mistäpä tuo elektroniikka tietää kuinka painava kuski on päällä, missä se ajaa sekä millaisin tavoittein. Sitä varten voi ruuvata mekaanisia säätöjä oikealle hehtaarille. Ja toisekseen, nuo ajomoodit on juurikin tarkoitettu eri käyttötilanteisiin, sport ei ole radalle, jos pitää mennä kovaa. Eiköhän sinne kuulu slick, jossa sitä luistonestoakin voi itse säätää +/-7?
Mutta yleisesti ottaenhan noiden kyykkyjen alustat tuntuu olevan järestää liian löysiä rata-ajoon suoraan tehtaan jäljiltä. Ehkäpä voisi perusasetus olla sellaiselle 80-90kg luuviululle (eikä 50-60kg), niin riittäisi helpommin säätövaraa molempiin suuntiin?
Tossa yks juttu lisää luettavaksi:
http://www.visordown.com/road-tests-first-rides/first-ride-bmw-hp4-track-review/21360.html
-
Siihen ehkä pystyy laittamaan perusasetukset perinteisellä tavalla jäykemmäksi, jos tarvitsee esim. pahiimillan jäykemmän jousen niin mikä sitä estäisi laittamasta. Enempi ihmettelen sitä, että keulassa ei pysty erikseen säätämään paluuvaimennusta vaan siihen tarvisi toisen lineaarianturin (n. 600-700 Eur), johon kuitenkin on johtosarjassa jo varauduttu. Jostain luin tämmöisiä. Outoa säästämistä niin kuin muovinen takalokarin pätkäkin. Mutta katu- ja harrastuskäytössä mahtaa riittää tuommoisenaan. Näillä meidän huonoilla teillä DDC:stä on varmaan eniten hyötyä ja radalle tai kun ajaa kovempaa sitten napsauttaa slick-asennon päälle. Mahtavan helppoa, jos perussäädöt on kunnossa. Ei tarvi kivireellä ajella.
Oma pyörä valmistuu ensi viikolla. Competition-malli. Lisävarusteeksi oli ehdolla lämpökahvat, kyydityspaketti ja varashälytin. Otin vain lämpökahvat. Ja kilpi tulee HP-4 tietysti...
-
Ilmeisesti johonkin kohtaan on vaan päätetty rima laittaa ja loput mahdollisina optioina erilaisissa paketeissa. Ratakäyttöön niitä varmaan tulee, jos nyt sitten tämä HP4 on se oikea aihio siihen.
Alkaahan tohon S1000RR:ään olevan jos jonkinmoista kittiä tarjolla muutenkin kisakäyttöön, esim kokonaisia moottoreita oheislaitteineen viritettynä valmiiksi eri kilpasarjoihin. WSBK moottoripaketti 215PS 25000€, IDM-paketti 210PS 13500€ jne.
Ei vissiin yhtään ole pitkä kevättä odotella...
-
Minusta HP4 on nimenomaan katukäyttöön. Ratakäyttöön kelpaa halvemmat katteet ym. ja eiköhän Öhlinsit ym. ole säädettävissä paremmiksikin kuin DDC. Tai sitten DDC pitää säätää kisakäyttöön esisäädöt.
Hinnasta olen kovasti pettynyt, jos Suomen BMW muuttaa politiikkaansa seurata aika läheisesti Saksan hintoja. Se hintaindikaatio minkä olen nyt nähnyt oli semmoinen, että mieli tekisi perua koko homma. Ei ehkä muuten, mutta periaatteesta. Osamaksuprosentista onneksi sovittiin ja se on sopiva niin lisätään sitten kuukausia, mutta harmittaahan se jos hinta ei ole sitä mitä odotti tai tiesi Saksan hinnan perusteella. Tai myyn K1600 GT:n pois.
Odotan pyörää kyllä innolla, mutta tässä on nyt ensin jäärata- ja kelkkakausi niin ei pahasti polttele.
-
No mitä se hintaluokka sit on? Yli 35k€ ?
-
Parempi etten levitä sitä kun se ei toivottavasti ollut oikea hinta. Järkytyin kuitenkin.
-
Varmaankin kysynnän ja tarjonnan laki vaikuttaa keskimääräistä enemmän. Luultavasti saavat ainakin muissa maissa helposti tuotannon kaupaksi.
-
Kauppias muisti minua pari viikkoa sitten HP4 esitteellä ja hinnastolla.
Peruspyörän hinta on 31500,31 euroa
Competion paketti 4100,31 euroa
Lämpökahvat 314,50 euroa
Päälle sitten toimituskulut 500 euroa.
Eli yhteensä 36415,12 euroa.
Pitää käydä ihmettelemässä pyörää joulukuun alussa kun se on ensiesittelyssä kauppiailla.
-
No huh, aika lähelle olin arvioinut. Tuolla kympin erotuksella saa kyllä normipyörästä aika liukkaan laitteen...
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Kauppias muisti minua pari viikkoa sitten HP4 esitteellä ja hinnastolla.
Peruspyörän hinta on 31500,31 euroa
Competion paketti 4100,31 euroa
Lämpökahvat 314,50 euroa
Päälle sitten toimituskulut 500 euroa.
Eli yhteensä 36415,12 euroa.
Pitää käydä ihmettelemässä pyörää joulukuun alussa kun se on ensiesittelyssä kauppiailla.
Tuossa hinnassa on noin 3500 euroa Suomi-lisää ja tämän hinnan minäkin sain. Se on eurolleen sama kuin Ruotsin hinta, mutta siellä hntaan kuuluu 5 vuoden takuu, etuuiluoikeus huoltoihin ja korjauksiin sekä sijaispyörä. Minusta niistä on hullua maksaa autoveroa ja 5 vuoden takuunkin pitäisi olla valittavissa oleva asia. Näyttää siis olevan huono homma, että maahantuontia hoidetaan Ruotsista.
Saksan foorumeilla sanotaan, että ainakin siellä pyörä on loppuunmyyty.
-
Maahantuojan sivuston mukaan on kokonaan oma malli tuo HP4. Niinkuin muutkin HP:t. Eikä siis "pelkkä" varusteltu räärää, niinkuin mielikuvituksessani ensin luulin. idea3
Kuvissa näyttää yhden hengen pelille.
-
Kyllä se minusta on ennemmin tuunattu S1000RR. Lisähintansa arvoinen saattaa kyllä olla ja varsinkin DDC kiinnostaa, kun sitä ei vielä muissa ole paitsi Ducatilla Skyhook joka lienee samantapainen. Varmaan parin vuoden päästä DDC:n ehkä vielä kehittyneemmän saa paljon halvemmalla. Mutta tämä on tässä ensi kaudella ajoon.
-
Oli tuo livenä myös ihan pornon näköinen laitos, mutta ei kyllä 2012-mallin omistajalle erotuksen arvoinen... Jos lotossa... :)
-
Kaupallinen tiedote (http://bmw.tv/com/article/BMW+Motorrad.+The+new+BMW+HP4./Motorcycles/video.do?articleID=22762&spaceID=2&channelID=6)
icon_rolleyes
-
Oli tuo livenä myös ihan pornon näköinen laitos, mutta ei kyllä 2012-mallin omistajalle erotuksen arvoinen... Jos lotossa... :)
Ei mitään järkeä vaihtaa, koska varmaan on lähellä sitä, että HP4 compin hinnalla saa kaksi omaa 2012 mallin jopa vähän varusteltua pyörää.
-
Eilen oli Mikon HP4:sen ristiäiset, Pena pojasta tuli.
-
Aika porno peli, ja erityisen porno on tuo BMW orggis lifteri BMWsmile Jatkossa pitää sulkea tallinovi ennen kuin omaansa nostelee Wunderbaumin vehkeillä.... :-[
-
Härskin näköinen matkavarustuksessa, etenkin kun renkaasta näkee ettei tuolla kuulu mennä suoraan. hesse_blink
Odotellaan dynotuloksia airrev
-
Äh, onhan tuollainen jo dynotettu ja vähän enemmän potkua on, varsinkin keskialueella, kuin tavallisessa RääRäässä. Sou?
Komia peli, kelpais kyllä varmaan kenelle tahansa, vaikka Jarskalle...oops.
-
Komia peli, kelpais kyllä varmaan kenelle tahansa, vaikka Jarskalle...oops.
Kelpais ilman muuta, erityinen peli..vaatii vaan erityisen paksun lompakon ja vielä varalompakon ratakikkailuja varten.
-
Sepäse. Paninkaali taitaa sentään olla vielä hintavampi. No hyvä niin, ei tule mitään turhia houkutuksia. Ei kannata omistaa mitään sellaista rompetta mitä ei ole varaa menettää.
-
Pääsi minunkin HP4 kotiin. Vihdoinkin!
airrev BMWsmile
-
Pääsi minunkin HP4 kotiin. Vihdoinkin!
airrev BMWsmile
Onnea!!
On se komia, nam. tongue2
-
Onneksi olkoon! hali_peukku
Lumet sulaa kiivasta tahtia ja eikun ajamaan. Noissakin on vissiin se sisäänajo-ohjelma?
-
Ajamassa jo käyty. Ja tottakai sain sateen päälleni eli eka pesukin suoritettu.
-
Tarkistitko jousituksen painuman? Mulla oli tytär mittaamassa niin ehkä tulokset ei tulleet oikein, mutta painumat oli pahasti alakanttiin vaikka esijännitykset ovat auki. Pitää vamaan ajaa ensin?
-
En ole mitannut vielä muuta kuinka pitkälle suupielet voivat mennä kun tällä ajaa..
-
No miten on, pystyykö sillä vetämään aivan sairaasti ja tietokoneet seivaa aina? airrev :D
-
Enpä tiedä vielä sairaasta mutta esti se jo yhden keulimisen ja pelasti sateen aiheuttamalta sladilta.
-
Yesh! hali_peukku
-
En ole mitannut vielä muuta kuinka pitkälle suupielet voivat mennä kun tällä ajaa..
Hmm, -05 GSX-750R(rata) ja 13 HP4 ilmeisestikin kadulle.
Meinaatko malttaa olla kokeilematta HooPeeNelosta radalla? innocent
-
Kyllä HP4 tullaan näkemään radalla. Gixxer on myytävänä..
-
Missä, millon? airrev
-
Varmaan viimeistään Akaan mp:n vuorolla Alastarolla 20.5. 17-20.
Ja tietysti R.M. Heinon ratakoulutuspäivänä BMW-moottoripyörille Ahvenistolla 1.6.
Olenhan niitä itse järjestämässä..
-
Varmaan viimeistään Akaan mp:n vuorolla Alastarolla 20.5. 17-20.
Ja tietysti R.M. Heinon ratakoulutuspäivänä BMW-moottoripyörille Ahvenistolla 1.6.
Olenhan niitä itse järjestämässä..
Ei liity bemariin mitenkään, mutta kattokaa Akaan mp:n ratavuoroja nettisivuilta ja tulkaa ajamaan. Vallankin Kemorat ja Jurva ovat olleet hiljaisia vuoroja aina, eli tilaa on.
-
Sori Heppu4, jouduin poistaan sun viestin kun oli niin iso kuva/viallinen liite, että tukki koko ketjun, eikä avautunu.
Jos viitsit niin lataa uudelleen, pienemmällä kuvalla.
Tekstissä luki jotain "kaverikin haki omansa"
-
Sori Heppu4, jouduin poistaan sun viestin kun oli niin iso kuva/viallinen liite, että tukki koko ketjun, eikä avautunu.
Jos viitsit niin lataa uudelleen, pienemmällä kuvalla.
Tekstissä luki jotain "kaverikin haki omansa"
Ihmettelinkin mitä tapahtui.
Kiitos !
-
Kaverikin haki omansa.
-
On kyllä älyttömän komeita!
Pyörät siis.
-
Samaa mieltä, komeita ovat!!
Ja hyvin pärjäs superstockissa, tosin piti vähän kilkkailla Panikaaleppia tiukassa kisassa. :D
Ps. nämä HooPeeneloset olis kiva nähdä 24-26.5 Kemoralla. hesse_wink2
-
Tänään tuli testattua omaa HP4 vähän enemmän ja täytyy sanoa, että alusta toimii kyllä mahtavasti varsinkin näillä routaisilla teillä. Potkua on alhaalla ainakin 8000 asti vähän kun vertaa Ducateihin, mutta ehkäpä sitä sitten eka huollon jälkeen on ylhäällä riittävästi. Välitys tuntuu tosi lyhyeltä niin jospa se sitten kierroksilla kulkee. Shifteri paukauttaa mukavasti. Asensin myös Scottoilerin ja oli tosi helppo laittaa kun ohjausyksikön laitoin takaosaan piiloon poksiin.
-
Tänään tonni täyteen, torstaina huolto ja maanantaina Alastarolle!
Mitähän tästäkin tulee.
-
Hyvähän siitä tulee, kun malttaa ensin vähän. Minkälaisilla renkailla nuo HP4:t tulee?
-
Tänään tonni täyteen, torstaina huolto ja maanantaina Alastarolle!
Mitähän tästäkin tulee.
Kyl se siittä lähtee, eikä mopossa ainakaan ominaisuudet lopu kesken.
Varovasti sitten ettet mällää kallista pyörää heti kärkeen. :D
Viime vkloppuna oltiin Alastarossa ja outo rata kun mulle oli niin opetteluksi meni.
Ei kuulu ihan lempiratoihin, aika vaikee ajaa, mut kivaa oli!!
-
No niin, huolto suoritettu ja pirulauta multa lähtee kortti tolla vehkeellä!
Huollossa asennettu myös link-pipe mutta etupään säätösensorin asennus jäi maanantaille.
Nyt slicksiä alle Alastaroa varten.
-
Mikä link-pipe? Onko sulla hankittuna se D2 sensori? Mulla on se vielä asentamatta kun olen miettinyt jos asentaisi sen oikeaan putkeen kun kuulemma vasemmalla on ohjauslukon tiellä.
-
Link-pipe on siis tuo alempi. Ja tosiaan D2 pitäisi laittaa maanantaina ja ohjeen mukaan vasempaan putkeen.
-
Mitä vaaka sanoi?
-
Ei tullut punnittua.
-
Tänään tonni täyteen, torstaina huolto ja maanantaina Alastarolle!
Mitähän tästäkin tulee.
Hahaa. Nyt vasta tunnistin kuka olitte miehiänne. Olin se surkee joka katkaisi -10 rääräästä kytkinvaijerin. Oli teillä kyllä sikahienot pelit perssiin alla.....
-
Link-pipe on siis tuo alempi. Ja tosiaan D2 pitäisi laittaa maanantaina ja ohjeen mukaan vasempaan putkeen.
Tuliko se sensori vasempaan putkeen ja toimiiko tankolukko? Vaikuttiko sensori etupään toimintaan huomattavasti? Itse olen vähän ajatellut, että pitäisikö lisätä takapään paluuvaimennusta, nyt se on vähän pomppu mutta toisaalta aika herkkä.
-
Tuli vasempaan putkeen. Ohjauslukko ei toimi koska mukana tuli muoviset palat runkoon jotta putket eivät riko johdotuksia. Jousituksen säädöistä en tiedä mitään.
-
Nyt on taas yksi loppuvuosi käsillä. Voisikos jotkut pyörän omistajat kertoa kokemuksiaan HP4:stä meille muillekin? Varsinkin DDC:n toiminta kiinnostanee uuden S1000R:n tilaajia, vaikka ei taida olla tiedossa minkä verran noissa on eroa. R:n alustahan ei toki vastaa muutenkaan komponenteiltaan HP4:ää. Nähtäväksi jää minkälaisia kittejä tulee tarjolle myöhemmin.