BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => S1000RR => Keskustelua pyörästä => Aiheen aloitti: spk_1978 - 13.03.11 - klo:14:29

Otsikko: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: spk_1978 - 13.03.11 - klo:14:29
Nyt kun noita testejä alkaa tippumaan niin ilmeisen selkeetä on että 201HP sisältää aika perkuleen monta myyntimiehen mainospollea.

Biken Dynotesti on selkeetä luettavaa: Buimuri puskee 17 pollea enemmän kuin uusi iso Ninja, ollen koko jenka-alueella selkeästi edellä.
Toinen mielenkiintoinen seikka on että aikaisemmat 10R:t on huomattavasti tehokkaampia keskialueella kuin uusi. 2006 vuosimallin Ninja laittaa tauluun 20hepoa enemmän kuin 2011 malli 8000rpm kohdalla.
Itseasiassa uusi Ninja pääsee tehossa ohi edeltäjistään vasta 10-11donan kohdalla.

Loppukommentit Bemarille: "Suspension and handling not as good as teh ZX or CBR, engine sometimes too much"
Vastaavasti ZX-10R:n ajettavuutta kehutaan.
Sinänsä hassua että viimevuodelta juurikin bemun mutkiin meno ja sieltä poistuminen sai kehuja jatkuvasti.
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: JTK - 13.03.11 - klo:16:31
Nyt kun noita testejä alkaa tippumaan niin ilmeisen selkeetä on että 201HP sisältää aika perkuleen monta myyntimiehen mainospollea.

Biken Dynotesti on selkeetä luettavaa: Buimuri puskee 17 pollea enemmän kuin uusi iso Ninja, ollen koko jenka-alueella selkeästi edellä.
Toinen mielenkiintoinen seikka on että aikaisemmat 10R:t on huomattavasti tehokkaampia keskialueella kuin uusi. 2006 vuosimallin Ninja laittaa tauluun 20hepoa enemmän kuin 2011 malli 8000rpm kohdalla.
Itseasiassa uusi Ninja pääsee tehossa ohi edeltäjistään vasta 10-11donan kohdalla.

Loppukommentit Bemarille: "Suspension and handling not as good as teh ZX or CBR, engine sometimes too much"
Vastaavasti ZX-10R:n ajettavuutta kehutaan.
Sinänsä hassua että viimevuodelta juurikin bemun mutkiin meno ja sieltä poistuminen sai kehuja jatkuvasti.

Juu, heposissa bmw2_smilie oli ykkönen, edelleen. Viime vuonna S 1000 RR.ää tosiaan kehuttiin joka paikassa, eikä varmaan syyttä suotta. Eikä tuo Biken juttukaan aiheuttane tuhkan ripottelua BMW leirissä eikä edes Honda kuskeissa, vaikka kawa nimettiin uudeksi #1 angst :mrgreen:
Biken (UK) testi keskittyi maantie jne. "tieliikenne"ominaisuuksiin. "There are no super-sticky tyres, we aren´t near a track and there´s not a tyrewarmer insight. What we´re hunting for is the defining litre sportsbike for the road..." eli rata-ajoa ei lehden 1000 mailin testipätkälle sisältyny.
Sinänsä mukava lukea vertailuja joita ei automaattisesti voita tehokkain tai nopein pyörä.

offtopic Aprilian RSV4 versiot on jäänyt melko vähälle huomiolle lehtien jutuissa, etenkin vertailuissa?
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: jarska - 14.03.11 - klo:07:15
Tämä se on aina yhtä hauskaa, nimittäin arpoa ja vertailla tehoja. :mrgreen:

Mä ainakin olen törmännyt dynotuksissa milloin Bemun paremmuuteen, ja milloin taas Kawan...on tää vaikeeta.

Tuumailinki etten enää usko mihinkään muuhun kuin samaiseen penkkiin missä käytin RR:n viime kesänä.

Siellä ei Akran sliparilla irronnut noiden Enklannin sumuisten vuorten hurjia yli 190hv takapallotehoja vaan 174,1hv.

Dynottaja kertoi minulle että hyvä tulos, tuo tekee jo 200hv konetehoa ja ilmoitettu 193hv oli silloin alakanttiin, kyllä hymyilin tyytyväisenä ja maireana.

Noniin, kun vien tuon Kawan ens kesänä samaiseen penkkiin, on kiva vertailla tuloksia ja saan vihdoinkin mielenrauhan.

UK:n poikien testissä oli Kawasta irronnut 175hv, joka pitäisi tuon mun dynottajan mukaan silloin olla se 200-201hv konetehoo, vai mitä viisaammat??

Saatuani penkistä tuloksen voin alkaa keskittymään juuri niihin ominaisuuksiin, mitä tuossa testissä kehuttiin, road bike ominaisuuksiin jotka saattavat olla mulle juuri sitä mitä hainkin, koska ajoni on suurimmaksi osaksi matkaa ja radalla silloin tällöin.

Jos tulos on kovin huono RR.ään verrattuna, heikentää se toki noita edellä mainittuja ominaisuuksia mielessäni ja silloin vaihto takas Bemuun saattaa olla lähellä...on tää oikeesti vaikeeta. hesse_blum
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: spk_1978 - 14.03.11 - klo:07:31
UK:n poikien testissä oli Kawasta irronnut 175hv, joka pitäisi tuon mun dynottajan mukaan silloin olla se 200-201hv konetehoo, vai mitä viisaammat??

Kuten aiemmin todettua niin noissa tuloksissa on erilaisia korjauskertoimia.
Jos kyseisen penkin 175 tarkoittaisi 201 hp niin bemu olisi poikinut aika hurjat lukemat vastaavilla korjauskertoimilla. (yli 220hp)

Katuominaisuustesti joo, siitä huolimatta dynotettu ja mun mielestä mielenkiintoisinta on toi keskialueen "laiskuus" verrattuna jopa 7v vanhempaan ninjaan. Odotellaan kesää ja kunnon testiä.
Saadaan Jarsskankin kommentit persdynosta =)
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: jarska - 14.03.11 - klo:07:39
UK:n poikien testissä oli Kawasta irronnut 175hv, joka pitäisi tuon mun dynottajan mukaan silloin olla se 200-201hv konetehoo, vai mitä viisaammat??

Kuten aiemmin todettua niin noissa tuloksissa on erilaisia korjauskertoimia.
Jos kyseisen penkin 175 tarkoittaisi 201 hp niin bemu olisi poikinut aika hurjat lukemat vastaavilla korjauskertoimilla. (yli 220hp)

Katuominaisuustesti joo, siitä huolimatta dynotettu ja mun mielestä mielenkiintoisinta on toi keskialueen "laiskuus" verrattuna jopa 7v vanhempaan ninjaan. Odotellaan kesää ja kunnon testiä.
Saadaan Jarsskankin kommentit persdynosta =)

Kyllä, persdyno on minusta se tärkein, mut kyllä kovasti kiinnostaa mitä tuo samainen penkki antaa Kawalle tulokseksi.

On tässä muutamat kerrat otettu kylmätyyppejä keittiön nurkassa ja ajoasento tuntuu tossa rennommalta ja hieman pystymmältä kuin RR:ssä.

Polvet taas menee enemmän koukkuun ja saas nähdä miten wanhat nivelet kestää.

Tankki on kyllä muotoiltu silleen et oikeen hyppää syliin kun siihen istuu ja sivutukee saa kunnolla.

Kiva päästä vertaileen, ajokelit tänne ja heti... jumpie airrev
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: spk_1978 - 14.03.11 - klo:09:39
Kiva päästä vertaileen, ajokelit tänne ja heti... jumpie airrev

29 mittarissa, ala tulla. (tosin varjolämpö, ei siellä ole pakko olla)
Tarjoon menovedet mopolle ja kuskille..
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: jarska - 14.03.11 - klo:10:03
Kiva päästä vertaileen, ajokelit tänne ja heti... jumpie airrev

29 mittarissa, ala tulla. (tosin varjolämpö, ei siellä ole pakko olla)
Tarjoon menovedet mopolle ja kuskille..

Kiitos kiitos mutta pakko nyt vaan malttaa odotella täällä alkavia ajokelejä, ei ne niin kaukana ole... icon_rooki
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: app - 14.03.11 - klo:13:15
Tämä se on aina yhtä hauskaa, nimittäin arpoa ja vertailla tehoja. :mrgreen:


Siellä ei Akran sliparilla irronnut noiden Enklannin sumuisten vuorten hurjia yli 190hv takapallotehoja vaan 174,1hv.

Dynottaja kertoi minulle että hyvä tulos, tuo tekee jo 200hv konetehoa ja ilmoitettu 193hv oli silloin alakanttiin, kyllä hymyilin tyytyväisenä ja maireana.

Noniin, kun vien tuon Kawan ens kesänä samaiseen penkkiin, on kiva vertailla tuloksia ja saan vihdoinkin mielenrauhan.

UK:n poikien testissä oli Kawasta irronnut 175hv, joka pitäisi tuon mun dynottajan mukaan silloin olla se 200-201hv konetehoo, vai mitä viisaammat??


Ei BMW, tai muutkaan valmistajat ole väittäneet takapyörältä löytyvän 193, tai 201 tehoja. Moottorin teho mitataan kampiakselin päästä, ja takapyörältä ensiö- ja toisiovedon häviöiden jälkeen saatava teho.

Nämä penkeissä mitatut moottoritehot ovat aina arvauksia, koska se penkki ei sitten niin millään voi mitata vaihdelaatikon ja toisiovedon tappioita.

Mulla antoi tälle mopolle penkki lukeman 172,0 takapyörältä (tämä tietenkihn niin luotettava, kuin penkin tarkkuus), ja siitä se laski moottoritehoksi arvion 192,4. Käytännössä juuri se, minkä saksalainen lupas. Penkittäjäkin sanoi, että saksalaisilla on tapana pitää se, minkä lupaavat. Itse kiihdyttelee Kawalla.
Jos tuo 175 on oikea tulos takaselta, moottoritehoksi voidaan tämän testin perusteella veikkailla vaikkapa lukemaa 195 hp.

Nuo englannin Amewikan penkkitulokset on kyllä olleet ihan sitä sun tätä. Dewilin putkella ilmoitti joku (USA) sivusto tehoksi 220 hp, mikä on viitisen heppaa enemmän kun tehdas ilmottaa tallin MM-sarjan mopojen tehoiksi. Kyseinen sivusto myi Dewiliä.

Älä hyvä mies luovu siitä Kawasta. Se on kuitenkin jo lähtöön 10 kg kevyempi, kuin Buimuri, ja kokorännin jos laitat, paino on sama kun kuussatasissa. Erittäin merkittävä tekijä. Sillä ei ole mitään merkitystä tuolla maksimiteholla näillä kotimaisilla radoilla, vaan nopeimmat mopot on ne jotka on ketterimpiä kurveissa. Eihän tuossa Kawassakaan keula pysy maassa, ennen kun ollaan jo suoran päässä.
Joka tapauksessa sulla on puhuria nyt yhtä paljon kun siinä entisessä, ja kehityksessä on menty piiru eteen päin, kun on kevennetty pyörää.
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: jarska - 14.03.11 - klo:13:41
Tänks selvennyksestä app. shakehands

Mut en mä sekottanutkaan konetehoja ja takapyörätehoja, kunhan vaan ihmettelen näitä suuriakin eroja penkkien välillä.

En tokkiisa ole Kawaa heti kärkeen vaihtamassa takas Bemuun, semmonen kutina on et tuo vois vaikka sopia mulle paremmin...ehkä.

Ja kun tunnetusti virityskärpänen ja tourinkikärpänen purasee yhtäaikaa niin se on taas rahan menoa...eihän se mikään riitä. :mrgreen:
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: JiiPee66 - 14.03.11 - klo:14:06
Tämä se on aina yhtä hauskaa, nimittäin arpoa ja vertailla tehoja. :mrgreen:


Siellä ei Akran sliparilla irronnut noiden Enklannin sumuisten vuorten hurjia yli 190hv takapallotehoja vaan 174,1hv.

Dynottaja kertoi minulle että hyvä tulos, tuo tekee jo 200hv konetehoa ja ilmoitettu 193hv oli silloin alakanttiin, kyllä hymyilin tyytyväisenä ja maireana.

Noniin, kun vien tuon Kawan ens kesänä samaiseen penkkiin, on kiva vertailla tuloksia ja saan vihdoinkin mielenrauhan.

UK:n poikien testissä oli Kawasta irronnut 175hv, joka pitäisi tuon mun dynottajan mukaan silloin olla se 200-201hv konetehoo, vai mitä viisaammat??


Ei BMW, tai muutkaan valmistajat ole väittäneet takapyörältä löytyvän 193, tai 201 tehoja. Moottorin teho mitataan kampiakselin päästä, ja takapyörältä ensiö- ja toisiovedon häviöiden jälkeen saatava teho.

Nämä penkeissä mitatut moottoritehot ovat aina arvauksia, koska se penkki ei sitten niin millään voi mitata vaihdelaatikon ja toisiovedon tappioita.

Mulla antoi tälle mopolle penkki lukeman 172,0 takapyörältä (tämä tietenkihn niin luotettava, kuin penkin tarkkuus), ja siitä se laski moottoritehoksi arvion 192,4. Käytännössä juuri se, minkä saksalainen lupas. Penkittäjäkin sanoi, että saksalaisilla on tapana pitää se, minkä lupaavat. Itse kiihdyttelee Kawalla.
Jos tuo 175 on oikea tulos takaselta, moottoritehoksi voidaan tämän testin perusteella veikkailla vaikkapa lukemaa 195 hp.

Nuo englannin Amewikan penkkitulokset on kyllä olleet ihan sitä sun tätä. Dewilin putkella ilmoitti joku (USA) sivusto tehoksi 220 hp, mikä on viitisen heppaa enemmän kun tehdas ilmottaa tallin MM-sarjan mopojen tehoiksi. Kyseinen sivusto myi Dewiliä.

Älä hyvä mies luovu siitä Kawasta. Se on kuitenkin jo lähtöön 10 kg kevyempi, kuin Buimuri, ja kokorännin jos laitat, paino on sama kun kuussatasissa. Erittäin merkittävä tekijä. Sillä ei ole mitään merkitystä tuolla maksimiteholla näillä kotimaisilla radoilla, vaan nopeimmat mopot on ne jotka on ketterimpiä kurveissa. Eihän tuossa Kawassakaan keula pysy maassa, ennen kun ollaan jo suoran päässä.
Joka tapauksessa sulla on puhuria nyt yhtä paljon kun siinä entisessä, ja kehityksessä on menty piiru eteen päin, kun on kevennetty pyörää.

Taitaa APP olla kawaa vailla kun noin mielistelee....?
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: app - 14.03.11 - klo:14:33
Onneks ei ole varaa edes miettiä. Ja tähän on nyt mennyt jo niin paljon ropoja, että saa kelvata muutaman vuoden vähintään.
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: Carbon - 14.03.11 - klo:14:51
Eiköhän tolta Kawalta ole aina löytynyt se ykköstykki näille kylänraiteille, missä sitten pullistellaan, kuten pitääkin! ashamed
Mullakin on pari ollut ja varmaan tulee vielä olemaankin? Se miksi Kawa sitten ei pärjää oikeastaan missään noissa kilpasarjoissa, sitä en tiedä. Ehkä joku pystyy siihen vastaamaan. Itse kovasti haluaisin tuon kympin. Tulevan kesän kyllä bemulla vetelen. Olispa molemmat, siinä sitä olis kiva saddle to saddle kokeilla. Jarrskahan lupas Jyväskylässä pikkutunneilla mulle pariksi viikkoa Kawaa lainaksi että saan tutustua, tosi reilu kaveri. Muistatko Jarrska?
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: jarska - 14.03.11 - klo:15:06
Jarrskahan lupas Jyväskylässä pikkutunneilla mulle pariksi viikkoa Kawaa lainaksi että saan tutustua, tosi reilu kaveri. Muistatko Jarrska?

Siis ei mitään muistikuvaa, mut jos näin on päässyt käymään niin tottahan toki....otan lupaukseni takaisin, en raaski millään. reps
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: yamapower - 14.03.11 - klo:17:32
Nuo biken mittaukset kannattaa jättää aina omaan arvoonsa, nehän nyt ovat aina antaneet erituloksia kuin suomessa mitatut. Onhan tästä buimurin ja kwakan tehoerosta olemassa jo faktaa suomestakin kun Kuvalla viime vkolla mitattuna bemari oli noin 8hepoa huipputehossa kireämpi. Keskialueesta en tiedä kun en ole käyriä nähnyt mutta epäilen suuresti tota biken mittausta. Anyway molemmissa on varmasti liikaa potkua suurimmalle osalle käyttäjistä. 633
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: JTK - 14.03.11 - klo:20:32
Nuo biken mittaukset kannattaa jättää aina omaan arvoonsa, nehän nyt ovat aina antaneet erituloksia kuin suomessa mitatut. Onhan tästä buimurin ja kwakan tehoerosta olemassa jo faktaa suomestakin kun Kuvalla viime vkolla mitattuna bemari oli noin 8hepoa huipputehossa kireämpi. Keskialueesta en tiedä kun en ole käyriä nähnyt mutta epäilen suuresti tota biken mittausta. Anyway molemmissa on varmasti liikaa potkua suurimmalle osalle käyttäjistä. 633

hesse_blink "kannattaa jättää aina omaan arvoonsa, nehän ovat aina antaneet erituloksia...." .... "....Keskialueesta en tiedä kun en ole käyriä nähnyt mutta epäilen suuresti tota biken mittausta..."  hesse_fool

Joo, vain suomessa osataan mitata oikein. reps
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: Carbon - 14.03.11 - klo:21:03
Tuli näistä juupas-eipäs nopeampi-hitaampi jutuista mieleen yksi asiakas, n.70v. Moottoripyöristä taas puhuttiin kun asiakas näki mun perävaunussa jonkun
mp mainoksen. Hän kehui asuneensa Lavialla nuorena, 60-luvulla. Oli sitten ostanut kylän ensimmäisen mp:n, Jawa 250 cc!! Aika lailla meni raitilla väki kaksinkerroin kun hän karautti savupilven saattelemana nahkakypärä takaraivolla Ei ollut vastusta sitten lähimain. Ekana kesänä.
Sitten tuli tuo karmea uutinen naapurikylästä Lassilasta: Joku oli ostanut Jawa 350 cc Sportin!! hedari
Eihän siinä auttanut kuin lähteä porukalla katsomaan tuota rakettia, josko omistaja olisi vielä herkällä tuulella ja esittelisi ko laitetta.
Jawa 350 cc 2-T Sport löydettiin. Omistaja antoi tälle surkimukselle, jolla oli vain 250 cc, luvan kokeilla idän ihmettä. Muut sai vain katsoa, ei koskea.
Tämä mimiikka ja vartalon asento on jäänyt mulla mieleen kun hän esitti koeajoaan 50v takaa, ja kommentti oli
" Siinä sitten lähti lihat luitten päältä kun kaasua painoin, voi perkele!! Kyllä se niin kiihty että ei nykypyöristä ole sellaiseen, paina se poika mielees!"
Jätin papan unelmoimaan nuoruusmuistojaan. Oliskohan opetus että aina naapuriin tulee vahvempi ja isompi...mitäköhän ajattevat ZX kympistä tai RR Bemusta 50v kuluttua...?
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: app - 14.03.11 - klo:22:11
Panssarivaunu kahdella pyörällä, tai jotain sinne päin.
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: JiiPee66 - 14.03.11 - klo:23:03
HÖH.....50-vuoden kuluttua jos joku vielä ajaa mp-llä niin sen saa ampua siihen paikkaan.
Ainakin jos käyttää orgaanista polttoainetta  hesse_wink2
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: Geeäsäxähvä - 15.03.11 - klo:09:29
" Siinä sitten lähti lihat luitten päältä kun kaasua painoin, voi perkele!! Kyllä se niin kiihty että ei nykypyöristä ole sellaiseen, paina se poika mielees!"

hesse_biggrin Olihan toi provo, olihan? hesse_biggrin

Saattaisi lähteä jo muutakin kun lihat luiden päältä jos kokeilis jotain nykypyörää, oikeastaan ihan sama mitä. Vaikka uutta Jawaa hesse_biggrin
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: Ottopoika - 15.03.11 - klo:14:37
Eiköhän tolta Kawalta ole aina löytynyt se ykköstykki näille kylänraiteille, missä sitten pullistellaan, kuten pitääkin! ashamed
Mullakin on pari ollut ja varmaan tulee vielä olemaankin? Se miksi Kawa sitten ei pärjää oikeastaan missään noissa kilpasarjoissa, sitä en tiedä. Ehkä joku pystyy siihen vastaamaan. Itse kovasti haluaisin tuon kympin. Tulevan kesän kyllä bemulla vetelen. Olispa molemmat, siinä sitä olis kiva saddle to saddle kokeilla. Jarrskahan lupas Jyväskylässä pikkutunneilla mulle pariksi viikkoa Kawaa lainaksi että saan tutustua, tosi reilu kaveri. Muistatko Jarrska?

Mites sitä ameriikaksi todetaan, että "When the checkered flag drops, bullshit stops!"
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: hidas57 - 22.03.11 - klo:14:00
Tossa aiemmin oli mainintaa, että konetehoista voi penkissä saada vain arvauksia, mutta ainakin tietynlaisissa penkeissä teho kytkimellä saadaan mitattua siten, että ajetaan pärrä huipputehoille ja vapautetaan voimansiirto kytkimellä. Kytkimestä takapyörään syntyvät voimansiirron häviöt voidaan mitata 2-3s aikana niiden aiheuttamien rullan liikettä (hidastumista) vastustavien voimien perusteella. Takapyöräteho+häviöt = teho kytkimellä. Kampiakseliteho on sitten vielä luokkaa 2% suurempi. Ja tämähän on se millä mainostetaan.

Heittoja tuloksiin samassakin penkissä tekee mittaustarkkuus. Ainakin Motorradin Dynojet-penkille ilmoitetaan lehdessä max poikkeamat +/-5%, aika paljon. Plus sitten ilmanpaine, kosteus ja lämpötila. Vissiin JaRskan paras vielä penkkiin kun on suuri ilmanpaine, suuri kosteus ja alhainen lämpötila.  icon_rooki
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: app - 22.03.11 - klo:17:48
Tossa aiemmin oli mainintaa, että konetehoista voi penkissä saada vain arvauksia, mutta ainakin tietynlaisissa penkeissä teho kytkimellä saadaan mitattua siten, että ajetaan pärrä huipputehoille ja vapautetaan voimansiirto kytkimellä. Kytkimestä takapyörään syntyvät voimansiirron häviöt voidaan mitata 2-3s aikana niiden aiheuttamien rullan liikettä (hidastumista) vastustavien voimien perusteella. Takapyöräteho+häviöt = teho kytkimellä. Kampiakseliteho on sitten vielä luokkaa 2% suurempi. Ja tämähän on se millä mainostetaan.

Vaihdelaatikon ja ketjun/kardaanin häviöitä tarkoitin. Niiden tarkka osuus on aina arvio. Emmehän me saa millään tarkkaa tulosta, ilman että moottorin teho mitataan erikseen, ja sen jälkeen voimansiirron kanssa vetävästä pyörästä saatu teho. Väkisinkin menee arvion puolelle, jos mittaus suoritetaan ainoastaan takapyörältä.
Kitkahäviöitä nämä siis. Kytkimen osuus lienee hyvinkin pieni silloin kun sitä ei luistateta.
 
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: spk_1978 - 22.03.11 - klo:19:49
Mun mielestä kampiakselin teho saa olla mitä on.
Se mitä löytyy renkaalta vie mopoa eteenpäin mikäli kitka riittää.
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: JiiPee66 - 22.03.11 - klo:21:44
Mun mielestä kampiakselin teho saa olla mitä on.
Se mitä löytyy renkaalta vie mopoa eteenpäin mikäli kitka riittää.

 shakehands
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: app - 22.03.11 - klo:22:15
Vetäviltä pyöriltä se teho piäisi aina ilmottaa.
Muistankohan oikein, että 70-luvulla olisi ollut puhetta DIN ja SAE-tehoista. DIN takapyörältä, ja SAE yleensä japanilaisten käyttämä, kampiakselilta. Mulla oli Zundapp ks 125 -74, ja siinä oli 17 DIN hepoa. Japanilaisissa RD Yamahassa, ja GT Suzukissa ilmoitettiin 17 SAE. Syntsy oli näitä selkeästi vahvempi, ja arvioitiinkin sen SAE_terhon olevan 21 hp.
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: Entelodontti - 23.03.11 - klo:08:18
Mun mielestä kampiakselin teho saa olla mitä on.
Se mitä löytyy renkaalta vie mopoa eteenpäin mikäli kitka riittää.

 shakehands
Eikös tässä taannoin nakupyörävertailussa  K 1300 R pessyt monta tehokkaampaa kilpailijaa.

Vertaa esim Bussi 193 hv ja K1300R 173 hv

Eli äkkiseltään vois yleistää että pyörän ominaisuudet vastaa +- 20 hummaa. :grin:

Ja sitten vielä pitäis osata ajaa  :'(
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: hidas57 - 23.03.11 - klo:08:20
Tossa aiemmin oli mainintaa, että konetehoista voi penkissä saada vain arvauksia, mutta ainakin tietynlaisissa penkeissä teho kytkimellä saadaan mitattua siten, että ajetaan pärrä huipputehoille ja vapautetaan voimansiirto kytkimellä. Kytkimestä takapyörään syntyvät voimansiirron häviöt voidaan mitata 2-3s aikana niiden aiheuttamien rullan liikettä (hidastumista) vastustavien voimien perusteella. Takapyöräteho+häviöt = teho kytkimellä. Kampiakseliteho on sitten vielä luokkaa 2% suurempi. Ja tämähän on se millä mainostetaan.

Vaihdelaatikon ja ketjun/kardaanin häviöitä tarkoitin. Niiden tarkka osuus on aina arvio. Emmehän me saa millään tarkkaa tulosta, ilman että moottorin teho mitataan erikseen, ja sen jälkeen voimansiirron kanssa vetävästä pyörästä saatu teho. Väkisinkin menee arvion puolelle, jos mittaus suoritetaan ainoastaan takapyörältä.
Kitkahäviöitä nämä siis. Kytkimen osuus lienee hyvinkin pieni silloin kun sitä ei luistateta.

Et ymmärtänyt tuota selitystäni. Kytkimen painaminen huipputehon kierroksilla poistaa moottorin (kampiakselilta tulevan) vetävän voiman ja jäljelle jää vain voimansiirron aiheuttamat voimat kytkimestä takapyörään (huipputehon kohdalla), jotka dynon tela pystyy mittaamaan samoin kuin tavallisestikin, takapyörältä. Ihan hyvän käsityksen voimansiirron häviöistä pystyy saamaan, mutta muistaakseni vain tietynlaisissa penkeissä, joissa tuo metodi toimii. Orgin puolella oli esimerkiksi nimimerkki Yamaha1 käyttänyt V-maxinsa joskus juuri tuollaisessa penkissä ja mittausliuskassa luki häviöiden osuus erikseen, takapyörätehon lisäksi. Oma tietämykseni perustuu netistä aiemmin lukemiini artikkeleihin erilaisista tehonmittaustavoista.

Toki vain vetävän pyörän teho ratkaisee, mutta tietty teoreettinen kiinnostavuus noissa häviöissäkin on. Varsinkin kun niiden osuudeksi heitetään keskusteluissa mitä sattuu, aivan lonkalta.
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: app - 23.03.11 - klo:09:13
Nyt kun luin uudestaan alkuperäisen tekstisi, niin siinähän se jo kertaalleen seisoi. Hätäisesti luin ensin.
Kyllä, noin se saadaan mitattua. Ihan selkeä juttu. Mulle pitää vääntää tavallista paksummasta rautalgasta, vahvavirta-asentaja kun oon  idea3
Joo, insinööriopinnot jäivät toisella luokalla kesken HTOL:ssa aikoinaan, mikä silloin minulle nuorna miesnä tappio, mutta kansantaloudelle voitto. Seikka on saletti (The joulukalenteri).

Niin, vielä noista hävuöistä; Yllättävän vähän voimansiirto haukkaa moottoripyörässä. Kun luvut olivat munkin mopedissa 192/172. Autossa tasauspyörästö lisukkeena varmastikin ottaa melkein toisen mokoman, verrattuna mp:n 10+% tappioihin.

Veneessä potkuri vie hirvittävän määrän veden sekoittamiseen. Aikoinaan olen lukenut, että noin 25% koneen tehosta muuttuu työntövoimaksi.
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: spk_1978 - 23.03.11 - klo:10:08
Nyt kun luin uudestaan alkuperäisen tekstisi, niin siinähän se jo kertaalleen seisoi. Hätäisesti luin ensin.
Kyllä, noin se saadaan mitattua. Ihan selkeä juttu. Mulle pitää vääntää tavallista paksummasta rautalgasta, vahvavirta-asentaja kun oon  idea3
Joo, insinööriopinnot jäivät toisella luokalla kesken HTOL:ssa aikoinaan, mikä silloin minulle nuorna miesnä tappio, mutta kansantaloudelle voitto. Seikka on saletti (The joulukalenteri).

Niin, vielä noista hävuöistä; Yllättävän vähän voimansiirto haukkaa moottoripyörässä. Kun luvut olivat munkin mopedissa 192/172. Autossa tasauspyörästö lisukkeena varmastikin ottaa melkein toisen mokoman, verrattuna mp:n 10+% tappioihin.

Veneessä potkuri vie hirvittävän määrän veden sekoittamiseen. Aikoinaan olen lukenut, että noin 25% koneen tehosta muuttuu työntövoimaksi.

Sähkölamppu se vasta tyhmä on.

Mielenkiintoista olisi tietää onko tehohäviö voimansiirrossa lineaarista, että aina häviää tietty prosentti vai onko siinä joku peruslukema mitä hukkuu + provikat? Tähän varmaan vaikuttaa ajoyhdistelmän painokin ja tietysti ilmanvastus. (Paitsi APP:llä joka maha sisään vedettynä on ihan rausku) hesse_blink
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: hidas57 - 23.03.11 - klo:10:53
Penkissä kun ajetaan, niin ei ajokin paino eikä tuulen viimat vaikuta. Esimerkiksi se mainittu V-max taisi hukata vähän yli 210hp konetehostaan alle 20hp matkalle. Painava pyörä ja keppivetokin. Periaatteessa kai vain voimansiirron kitkat ja massat vaikuttavat.
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: app - 23.03.11 - klo:13:09
Sami, joka penkitti tämän nykyisen mopon, ja edellisenkin, sanoi että voimansiirtohäviöt lisääntyvät suhteellisesti nopeuden kasvaessa. Tuntuis aika luonnolliselta.
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: spk_1978 - 23.03.11 - klo:13:13
Penkissä juu kun pyöritetään kevyttä(?) rullaa.
Mutta tien päällä esim kytkin joutuu erilaisen kuorman alle riippuen kuskin/mopon painosta, epäilemättä jossain kohtaa ilmanvastuskin alkaa näytellä roolia kun kuorma koko systeemissä kasvaa.
Tiedä sitten onko sillä mitään käytännön merkitystä..

Voimansiirtohäviöt kasvaa nopeuden kasvaessa.. hesse_fool Makes sense.
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: hidas57 - 23.03.11 - klo:13:34
Yousee, kitkasta on kyse. Siksi voimansiirron mittaukselle on juuri tuo tapa, jossa häviöt mitataan samoilla kitkoilla kuin itse huipputehokin. Ja nopeus vaikuttaa kitkaan (kuin myös inertiaan). Jos jo tyhjäkäyntinopeudella häviöt olisi 20hp, niin joka koneella ei lähtisi takapyörä/rulla pyörimään.

Mutta sinällään ei suuresti vaikuta puskeeko kone täyttä tehoa takapyörään penkissä vai tiellä, stabiilissa kuormituksessa. Vähän sama juttu kuin että mitä lämpömittari näyttää paikallaan tai satasen nopeudessa. Saman, vaikka iholle tuntuu kylmemmältä.
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: app - 23.03.11 - klo:14:35
Minä kirjoitin "suhteellisesti"-sanan sinne väliin. Se meinaa että suurella nopeudella penkissä, 6-vaihteella, kitka, ilmanvastus (vanteessa), ketjujen osien suunnanmuutokset, ja mitä lie, kasvavat. Vrt. 1-vaihteella suoritettu ajo, jolloin mootori antaa tietysti saman tehon, mutta vähemmän kuluu voimansiirrossa edellä mainittuihin jutskiin.

Jokos mää nyt osuin maaliin?
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: hidas57 - 23.03.11 - klo:15:03
Joo, eiköhän tämä keskustelun kohteena oleva kawatsaki ole nyt tarkasti analysoitu.  icon_rooki
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: spk_1978 - 23.03.11 - klo:15:21
No eikös koko pyörä ja sitä kautta presidenttikin ole koko lailla off-topic tälle foorumille? hesse_blum
Hyvä koittaa keksiä mahdollisimman paljon selityksiä JarZXalle kesää ajatellen.

Viimeisenä selityksenä lienee se väärin toimitettu väri  idea3

Missähän mennään varusteluissa?
Lämpökahvaa, selkänojaa kenties?
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: hidas57 - 23.03.11 - klo:15:46
Jeah. Siellä 'tiedät kyllä missä' foorumissa pressa näkyy notkuvan. Vähän väsynyttä meininkiä ainakin vielä, kun kaivatut ylistävät testitulokset antavat vaan odottaa...

Jos vaikka kokeeksi näyttäis sille  633 niin näkee lukeeko se näitä juttuja  icon_rooki

Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: jarska - 23.03.11 - klo:16:38
Kyllä täällä hereillä ollaan pojat. :mrgreen:

Tuunausta on tehty jonkin verran jo, mutta ihan tarkotuksella pitänyt tällä puolella hieman matalempaa profiilia. hesse_wink2

No jos jotain "lipsauttas"...

Naviteline paikoillaan(RR:n pallukasta tuunattu), extra virran ulosotto lisätty, tankin sivusuojien kanssa sekoiltu, ensin tilasin snake skinit mut sitten peruin ja tilasinkin Stomp Gripit, kirkkaina.(spk:n syytä hesse_blum).

Kaffalämppäreitä en asenna, hankin ehkä lämmitettävät kinttaat...tai sitten sinnittelen pelkällä thuliliivillä. hesse_ok

Pöntön kanssa vielä pähkäilen, ehkä Akra..ehkä joku muu...

Ja kun tässä karvalakkimallissa ei ole shifteriä niin sekin olis hankintalistalla.
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: app - 23.03.11 - klo:18:26
Pönttö joo, häkäpönttö ei  horisko
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: JiiPee66 - 24.03.11 - klo:21:46
Uusimmassa bikessa kehuttiin uutta kymppiä, tosin kasassa vain nippon ryhmä.
Buimuri  parempi kuin agusta (taas)  bmw2_smilie
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: jarska - 24.03.11 - klo:21:53
Juu, melkosta hehkutusta oli Biken testissä.

Kiva nähdä myöhemmin kun vastassa on myös RR.

Tällä kertaa ZX:n takapallotehoksi oli mitattu 186,2hv hesse_blink hali_sikalovena icon_rolleyes, tosin herää vasta kunnolla yli kympin kiekkojen.
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: JiiPee66 - 24.03.11 - klo:22:26
Juu, melkosta hehkutusta oli Biken testissä.

Kiva nähdä myöhemmin kun vastassa on myös RR.

Tällä kertaa ZX:n takapallotehoksi oli mitattu 186,2hv hesse_blink hali_sikalovena icon_rolleyes, tosin herää vasta kunnolla yli kympin kiekkojen.

Aivan....hieman korkeita lukemia kautta linjan, bladessakin 13hp enemmän kuin aiemmin. hesse_blink
Bemu vie....... smiley_hitler-t
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: Jetwave - 25.03.11 - klo:17:00
Olihan Bemussakin viime vuonna muistaakseni 182hv takarenkaalta. icon_rolleyes
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: JiiPee66 - 25.05.11 - klo:21:37
Juu, melkosta hehkutusta oli Biken testissä.

Kiva nähdä myöhemmin kun vastassa on myös RR.

Tällä kertaa ZX:n takapallotehoksi oli mitattu 186,2hv hesse_blink hali_sikalovena icon_rolleyes, tosin herää vasta kunnolla yli kympin kiekkojen.

No nyt on myös suomenkielisessä bikessa uusi ninja vs SRR.
Tulos ei ollut mikään yllätys. bmw2_smilie
Biketeamin kavereilta kysyin mites uusi kymppi myy ja sanoivat että nihkeästi...miksköhän oops2
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: jarska - 25.05.11 - klo:23:23
Biketeamin kavereilta kysyin mites uusi kymppi myy ja sanoivat että nihkeästi...miksköhän oops2

No mutta tämähän on vaan hyvä asia, ei tule joka kulmalla vastaan. hesse_wink2
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: hidas57 - 26.05.11 - klo:08:06
Hintakin tekee kaupanteon nihkeäksi. Kai tuo muuten ihan hyvin menisi, mutta kun samalla rahalla saa...noniin  bmw2_smilie

Porukat voi myös odotella, että mitä suikka, jammu, honta jne tekee. Jotainhan niiden alkaa olla pakko tehdä, vaikkakin tämän ZX:n kompastelu alussa ei välttämättä rohkaise.
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: jarska - 26.05.11 - klo:14:24
Niin no joo, en mä tällä kokemuksella/kilometrimäärällä(5600km) sanois Kawan esitystä kompasteluksi, en sitten millään mut kuten aina, makuasioita ja tärkeintä on et itte tykkää ja kovaa. hesse_wub
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: hidas57 - 26.05.11 - klo:14:38
No olihan siinä se rikoolli, vai mikä. Sitä tarkoitin kompastelulla. Toimitetut pyöräthän lienee ok, kuten todettu. Vaikka ei annakaan luvattua tehoa.  smiley_hitler-t
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: jarska - 26.05.11 - klo:15:54
No olihan siinä se rikoolli, vai mikä. Sitä tarkoitin kompastelulla. Toimitetut pyöräthän lienee ok, kuten todettu. Vaikka ei annakaan luvattua tehoa.  smiley_hitler-t

Juujuu ja olihan siinä Rääräänkin ulostulossa pieniä ongelmia, eihän sitä sisäänajoo muuten olis softalla rajootettu. hesse_wink2

En mä näistä testien tehopenkeistä tiedä, naapurinkunnan penkissä kun Kawa antoi yhden hepon enemmän kuin RR takanakilta viime kesänä niin tuli tunne et ehkä mää sitteki kerkeen myös tolla mopolla. :mrgreen:
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: Jetwave - 26.05.11 - klo:17:34
Jotain häikkää noissa testeissä on. Tehdas ilmoittaa 193hv koneesta joka lienee jotain 171hv takarankaalta mitä noista on taidettu mitata muuallakin. Viimekesänä Bike mittasi jotain181hv takarenkaalta ja nyt Bike mittasi 205,3hv konetehoa joka lienee jotain 19? hv takarankaalta. Jos kaikki lehden mittaukset on tehty oikeesti vakiopyörällä niin tehdas ei taida edes tietää kuinka tehokkaan pyörän ovat markkinoille tuoneet.
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: spk_1978 - 26.05.11 - klo:17:37
No olihan siinä se rikoolli, vai mikä. Sitä tarkoitin kompastelulla. Toimitetut pyöräthän lienee ok, kuten todettu. Vaikka ei annakaan luvattua tehoa.  smiley_hitler-t

paikallinen Kwaakkuliike sanoi että koeajolla ei saa ylittää 10krpm jenkoja.
Käsittääkseni ongelmana ollut harmoninen värähtely. (Jarska on musamiehiä) iskee jossain 12krpm kohdilla jos on iskeäkseen?

Pyörällä jossa ei ole keskialuetta olis kiva saada kokeilla onko sitä tehoa..
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: jarska - 26.05.11 - klo:20:37
No olihan siinä se rikoolli, vai mikä. Sitä tarkoitin kompastelulla. Toimitetut pyöräthän lienee ok, kuten todettu. Vaikka ei annakaan luvattua tehoa.  smiley_hitler-t

paikallinen Kwaakkuliike sanoi että koeajolla ei saa ylittää 10krpm jenkoja.
Käsittääkseni ongelmana ollut harmoninen värähtely. (Jarska on musamiehiä) iskee jossain 12krpm kohdilla jos on iskeäkseen?

Pyörällä jossa ei ole keskialuetta olis kiva saada kokeilla onko sitä tehoa..

Hyvin rokkaa muuten mut en ole pahemmin värinöitä huomannut, helskutin tasasesti se jolkuttelee maantieajossa.

Onhan se keskialue vähän vaisumpi, ei siitä mihinkään pääse, mut ei haittaa mun käytössä ja spk, tehon lisääntymisen kyllä huomaa sen keskialueen jälkeen varsin selkeesti, aika rajusti kiskasee. tongue2
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: hidas57 - 26.05.11 - klo:20:47
Joutsassa atomic jakoi PS-lehden testin. RR 202PS, ZX 197PS. bmw2_smilie
Nojoopajoo, nääonnäitä.
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: spk_1978 - 26.05.11 - klo:21:09
Ei se huipputeho vaan miten sinne pääsee..

Fast Bikesin pojat sanoi että Kawa lähti mutkista paremmin kuin buimuri.
- Sinänsä mielenkiintoinen pointti että aika harva voi laittaa tuppia nurin mutkasta lähtiessä.
(no joo muijan kawalla kyllä laitoin mutta siinä oli huipputeho 33hp jumpie)
Näin ollen bemarin ruudikkaampi keskialue pitäisi olla parempi ellei:
- Kwaakussa ole oikeasti ihan perkuleen hyvää runkoa / jousitusta.
- Sutimisen esto ole valovuoden edellä bemaria. (bemun sutimisen/keulimisen esto otti aika lujaa kiinni radalla kokeillessa)

Tähän aikaan vuosi sitten bemarille ei ollut minkäänlaista haastajaa.
Nyt Kawa on epäilemättä lähellä. Uusi APRC tarvisi saada listalle kanssa.
Koeajoin perus factoryn ja paukkua on karmean tasaisesti. (viitaten tuohon aloituslauseeseen)

Radalla tarvis päästä samana päivänä kokeilemaan kaikkia.
Jos kyseessä maantiehuristelu / matka-ajo niin ollaan taas ihan eri genressä ja samalla eri osa-alueiden arvostuskin muuttuu täysin.

Bike vai Fast Bikes veikkaili 2012 vuodelle jo päivitettyä Bemua jossa sivistyneemmät ja säädettävät luistonestot.

Käsittääkseni Bemarimiesten ajokouluttaja Vehniäinen on perehtynyt enempi kuinka S1000RR luistonesto toimiii ja kuinka sitä voi säätää.. eikö kukaan kysynyt vai eikö sutinut?
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: jarska - 26.05.11 - klo:21:21
Eikös Bemussa ole sutimisen esto ja Kawassa vasta oikee luistonesto..löylyä kiukaalle innocent
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: app - 26.05.11 - klo:21:39
Eikös Bemussa ole sutimisen esto ja Kawassa vasta oikee luistonesto..löylyä kiukaalle innocent

Voi oliko sen niin, että ei kummassakaan kumpaakaan?
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: spk_1978 - 26.05.11 - klo:22:01
Eikös Bemussa ole sutimisen esto ja Kawassa vasta oikee luistonesto..löylyä kiukaalle innocent

Voi oliko sen niin, että ei kummassakaan kumpaakaan?

"Government health warning: Smokers drive faster and live longer"  Andy Ibbott Performance driving techniques kirjassaan..
APRC taitaa olla se kovin sana tossa elektroniikka villityksessä?
Otsikko: Vs: ZX-10R vs muu maailma Bike 4/2011
Kirjoitti: hidas57 - 27.05.11 - klo:08:15
Joo, siis bemariinhan saa pikkurahalla sen toisen tehdasohjelman, joka käyttää slickmodea pohjana ja jossa luistonestolla taisi olla 14 eri asetusta. Että ei mikään ihme jos ensi vuodelle lohkaisevat osan siitä peruspakettiinkin.  bmw2_smilie

Ei kaikkia kortteja heti pöytään, se on vanha taktiikka. Saadaan perusteltua vanhemman vuosimallin jo omistavallekin, että kyllä kandee hankkia uus.