BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => K1200R & K1300R => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: mikeeta1 - 28.10.09 - klo:12:27

Otsikko: k12 r sport "viat"
Kirjoitti: mikeeta1 - 28.10.09 - klo:12:27
moi kerron omasta moposta eli k12r sport mopo on 07 ja kilvitetty 08 nyyt ajettu n 5500 km niin rupes kuulumaan kummia ääniä käynistettäessä eli siin on tää nokkaketju/laahajat kuluvat aika nopsaa
noo oli liikkeen mukaan muutamassa mopossa mut hetken keskustelun jaa muutaman tyypin kanssa
kesketultua niin jostain syystä ko ketjut on loppu euroopasta saksasta ym eli kaikissa 07 on
tosi huonolaatuiset ko osat uudemmissa on kuulemma vahvemmat saas nähdä mut toivottavasti
 t: tyyppi eteläsuomesta
Otsikko: Re: k12 r sport "viat"
Kirjoitti: Eka - 28.10.09 - klo:21:47
Ettei vaan ole nokaketjun kiristimessä vikaa. Tuohon tuli päivitys. Uudessa mallissa on selvä töttörö ulospäin ja vanha on melko tasainen levy. Ettei tuosta ole jopa recall. Koitan kaivaa kuvia ulkomaan foorumilta...
Otsikko: Re: k12 r sport "viat"
Kirjoitti: Eka - 28.10.09 - klo:22:11
Jos lontoo taipuu, niin tuolla on kuva uudemmasta mallista. Ainakin amerikoissa tuo kai menee vaihtoon ilmaiseksi, jos asiakas valittaa asiasta.

http://www.i-bmw.com/showthread.php?t=13431 (http://www.i-bmw.com/showthread.php?t=13431)
Otsikko: Re: k12 r sport "viat"
Kirjoitti: spk_1978 - 30.10.09 - klo:07:40
En vanno etteikö -07 malleissa ole ollut recallia, mutta kuten Ässän vioista mainitsin, niin omaan 06KS:ään vaihto meni good willinä.
Heino laskutti työstä parikymppia normihuollon yhteydessä.
Otsikko: Re: k12 r sport "viat"
Kirjoitti: hidas57 - 06.11.09 - klo:15:15
Itsellä on -07 malli, eli ensimmäisiä hihnalta. Ei siihen ole tullut mitään huoltokampanjaa, tai sitten mulle ei vaan ole kerrottu ja hommat on tehty huollon yhteydessä.

Kivastihan se käynnistyksessä särähtää, kunnes öljy alkaa kiertämään. Ei tuossa mitään, kun vaiva on kovin lyhytkestoinen. Pahempi oli sellainen lonkottava ääni kytkimen paikkeilta tyhjäkäynnillä koneen ollessa kuuma (tämä tuli joskus 10tkm ajon jälkeen). Mutta se hävisi PC:n asennuksen jälkeen. Laitoin itse karttaan 5% lisää soppaa tyhjäkäyntikierroksille 1000-1250, kuten jossain nettikartassa oli tehty, ja yllätyin positiivisesti.

Kytkimissähän on kai ollut vikoja, ja tulipa vielä uudesta K1300GT:stäkin kytkinhilut moottorin poskesta ulos Motorradin 50tkm kestotestissä.
Otsikko: Re: k12 r sport "viat"
Kirjoitti: Eka - 06.11.09 - klo:18:53
Jostain luin, että testaaja oli onnistunut tupeltamaan autobaanalla täydestä vauhdista suoraan kutoselta nelosen pesään ja sen vuoksi oli kytkin räjähtänyt.
Otsikko: Re: k12 r sport "viat"
Kirjoitti: Geeäsäxähvä - 06.11.09 - klo:22:52
^ ei kai sen tuosta pitäisi suivaantua? Ainakaan niin paljoa että sisukset ei pysy sisällä.
Otsikko: Re: k12 r sport "viat"
Kirjoitti: Eka - 07.11.09 - klo:00:10
Mulle jäi ainakin se kuva, että paukutetaan kutosella rajoittajalla ja sitten heitetään pari pykäkälää pienemmälle. Ei ainakaan tahallaan kannata kokeilla.
Otsikko: Re: k12 r sport "viat"
Kirjoitti: mikeeta1 - 17.11.09 - klo:22:32
moikka vaan noo tänään tuli mopo k12r sport huollosta jaa toivat koti tallille sovittuna aikana ei maksanut mitään olin kyllä nyt tosi tyytyväinen siis siihen tehtiin tää nokka ketjun ja laahaajien uusiminen ja laitettiin
"torni"mallinen ketjun kiristin nyt se kävi todella nätisti niin kuin pitääkin uudehkon koneen käydä
olen nyt tosi tyytyväinen tekis mieli päästä vähän tienpäälle kokeilee,,,
pahus tää talvi aika täytyy kait vain purra hammasta jaa laskee päiviä
toukokuuhun,,,   hyviä syyspäiviä vaan kaikille foorumilaisille
 t: eero vantaalta
Otsikko: Re: k12 r sport "viat"
Kirjoitti: jarska - 17.11.09 - klo:23:14
Kappas, taitaa olla vaan Lotjissa noita erään kuskin mainostamia perävalotakuita. hesse_blum
Otsikko: Re: k12 r sport "viat"
Kirjoitti: mikeeta1 - 20.11.09 - klo:15:11
Lainaus käyttäjältä: Eka
Jos lontoo taipuu, niin tuolla on kuva uudemmasta mallista. Ainakin amerikoissa tuo kai menee vaihtoon ilmaiseksi, jos asiakas valittaa asiasta.

http://www.i-bmw.com/showthread.php?t=13431 (http://www.i-bmw.com/showthread.php?t=13431)

moi vaan juuri tuollaisen ne oli huollossa laittaneet (tornin) entisen läpän paikalle
      kaasuttelin talllilla jaa kyllä se nyt nätisti käy eikä kilahda käynistetäessä
      eikä maksanut ko remppa mitään olin tosi tyytyväinen
     t: e
Otsikko: Re: k12 r sport "viat"
Kirjoitti: Ekku - 20.11.09 - klo:16:30
Eivät laittaneet mun 2005-malliseen ässään uutta nokkaketjun kiristäjää takuuseen vaikka pyörää on uudesta asti huollettu samassa merkkiliikkeessä ja käynnistyksen yhteydessä kuuluvasta rumasta äänestä on valitettu jo takuuaikanakin.

Ei ehkä liity suoranaisesti aiheeseen, mutta Bmw-henkilöautostani (520d vm.2007) petti öljynpaineella toimiva nokkaketjun kiristin ja nyt on auto sitten pajalla odottelemassa työkaluja Saksasta. Takuu loppui n. kuukautta ennen tätä lopullista pettämistä ja takuuseen laittaminen vaati aikamoista vääntöä merkkiliikeen kanssa.

Aikaisemmat oireet oli muuten ihan samanlaiset kuin tässä K1200-mallissakin eli pärinä käynnistettäessä.

Täytyy vissiin talven aikana vaihtaa se perhanan kiristäjä omilla kustannuksilla. Ainakin minulle on Bmw-moottoripyörien takuusta jäänyt sellainen kuva, että pidän hyvin epätodennäköisenä, että tulen jatkossa ostamaan uutta Bemaria.

Ostan ennemmin sen 5 vuotta vanhan, kun noissa näkyy hintakin tippuvan niin nopeasti...
Otsikko: Re: k12 r sport "viat"
Kirjoitti: Repa - 20.11.09 - klo:21:20
Lainaus käyttäjältä: "Ekku"
Eivät laittaneet mun 2005-malliseen ässään uutta nokkaketjun kiristäjää takuuseen vaikka pyörää on uudesta asti huollettu samassa merkkiliikkeessä ja käynnistyksen yhteydessä kuuluvasta rumasta äänestä on valitettu jo takuuaikanakin.

Ei ehkä liity suoranaisesti aiheeseen, mutta Bmw-henkilöautostani (520d vm.2007) petti öljynpaineella toimiva nokkaketjun kiristin ja nyt on auto sitten pajalla odottelemassa työkaluja Saksasta. Takuu loppui n. kuukautta ennen tätä lopullista pettämistä ja takuuseen laittaminen vaati aikamoista vääntöä merkkiliikeen kanssa.

Aikaisemmat oireet oli muuten ihan samanlaiset kuin tässä K1200-mallissakin eli pärinä käynnistettäessä.

Täytyy vissiin talven aikana vaihtaa se perhanan kiristäjä omilla kustannuksilla. Ainakin minulle on Bmw-moottoripyörien takuusta jäänyt sellainen kuva, että pidän hyvin epätodennäköisenä, että tulen jatkossa ostamaan uutta Bemaria.

Ostan ennemmin sen 5 vuotta vanhan, kun noissa näkyy hintakin tippuvan niin nopeasti...

Joo, käytäntö näkyy vaihtelevan maittain ja maan sisälläkin huoltoliikkeittäin. Jenkeissä tuntuu moni homma pelaavan vähän paremmin takuuasioissa kuin muualla. Taitaa olla sitä markkinataloutta.

Itse olen miettinyt tuon lisäöljysäiliöllä varustetun kiristäjän asentamista, mutta en ole vielä hankkinut sitä. Ketju rallattaa kyllä startatessa hiukan kiusallisesti, mutta kun ei tuolla vekottimella ole muuta käyttöä kuin hetkellisen rallatuksen poisto, niin onkohan se hankkiminen oikeasti järkevää rahankäyttöä? No, toisaalta moottoripyörän hankkimisesta voisi esittää samankaltaisia kysymyksiä...


t. Repa
Otsikko: Re: k12 r sport "viat"
Kirjoitti: atomic - 20.11.09 - klo:23:11
Näyttäis takuu pelaavan tosiaankin eri periaatteilla, kirjavaa käytäntöä !
Itse käytin takuu korjauksella suomessa EMC:llä vaikka pyörä ruotsin rekisterissä.
Matkaa huoltoon Ouluun ja Luleån saman verran mutta sain parempaa palvelua
määräaikais huollossa EMC:llä siis siksi sinne.
Aikaa varatessa varmistin että meneehän polttoaine anturi/filmi VARMASTI takuuseen
vaikka pyörä svedu kilvissä. Huoltomies sanoi että onhan tässä kesällä laitettu
sakemannien pyöriäkin takuuseen.
Honda aikana tehetin määräaikais huollot myös suomessa. Hondan myyjä sanoi että
takuu korjaukset pitää tehettää ruotsissa. En tiedä miksi ? Olishan Hondakin voinut hajota
esim. Norjaan. 5 vuoden takuu seuras samalla periaatteella kun myin pyörän Suomeen
eli takuu korjaukset ruotsissa. Erikoista ?
Otsikko: Re: k12 r sport "viat"
Kirjoitti: Kartsa - 21.11.09 - klo:19:18
Pistäkää kova kovaa vastaan. Jos tehdastakuu ei korvaa, niin pyörän myynyt liike on vastuussa takuuajan jälkeen. Suomessa on hyvä kuluttajansuoja, älkää antako periksi.
Otsikko: Re: k12 r sport "viat"
Kirjoitti: spk_1978 - 22.11.09 - klo:07:17
Sanompa nyt kerran vielä että ainakaan Tampereen Heinosta ei ole pahaa sanottavaa.
Ei kai sitä mopoa ole pakko samalla huoltamolla huollattaa?
Otsikko: Re: k12 r sport "viat"
Kirjoitti: macceS - 26.11.09 - klo:08:03
Samaa, raakaa metallista ääntä, olen omassanikin huomannut käynnistettäessä. Kävinpä sitten tallissa katsomassa ja huomasin, että mullakin on tuo "vanha malli".
Kävin siitä sitten Riku Motorin huollossa mainitsemassa, ja siellä he lupasivat palata asiaan tuossa vuoden vaihteen tienoilla. Työnjohtaja oli sitä mieltä, että näin vähän ajettuun (17800km) ei vaihdeta mahdollisesti kuin juuri tuo "lisäsäiliö" mutta yli 30tkm ajettuihin pitäisi samalla vaihtaa myös kiristäjät ja nokkaketjut, ettei satu käynnistettäessä niin, että hyppää jako yli...

Tässä vielä kuva tuosta vanhasta versiosta:
Otsikko: Re: k12 r sport "viat"
Kirjoitti: jarska - 26.11.09 - klo:09:54
Asiasta sen kummemmin tietämättä, ihmetyttää eri huoltojen vaihtelevat käytännöt.

Mikä siinä on ettei voida laittaa kerralla kaikki tarvittavat hilut ja työt  maahantuojan piikkiin ja sillä hiljanen?

Joku huolto vaihtaa kaikki 5500 kilsassa ja toinen pihistelee 17800 kilometreillä?  icon_rolleyes
Otsikko: Re: k12 r sport "viat"
Kirjoitti: hidas57 - 26.11.09 - klo:10:02
Jaaha, tuo kiristin pitää laittaa vaihtoon. Olen tuosta asiasta ennenkin lukenut, mutta vasta nyt oli tarpeeksi hyvät vinkit.   bowdown
Otsikko: Vs: Re: k12 r sport "viat"
Kirjoitti: macceS - 02.03.10 - klo:08:43
Itseäni lainaten, asiassa on tapahtunut seuraavaa:
Lahdessa kun ei enää tehdä BMW:n takuuhuoltoja, niin kysyin mahd. vaihtoa BikeTeamista, ja siellä asia otettiin hienosti työn alle. Nyt ollaan siinä tilanteessa, että kunhan vaan saan pyörän jotenkin vietyä Vantaalle, niin BikeTeam vaihtaa omaani kiristimen ja myös rattaat yms. takuuseen. KR sporthan on siis -08 mallia, ja 17800km ajettu.  - Hienosti ovat tähän asti Biketeamissa asian hoitaneet, joten siitä pisteet!

Samaa, raakaa metallista ääntä, olen omassanikin huomannut käynnistettäessä. Kävinpä sitten tallissa katsomassa ja huomasin, että mullakin on tuo "vanha malli".
Kävin siitä sitten Riku Motorin huollossa mainitsemassa, ja siellä he lupasivat palata asiaan tuossa vuoden vaihteen tienoilla. Työnjohtaja oli sitä mieltä, että näin vähän ajettuun (17800km) ei vaihdeta mahdollisesti kuin juuri tuo "lisäsäiliö" mutta yli 30tkm ajettuihin pitäisi samalla vaihtaa myös kiristäjät ja nokkaketjut, ettei satu käynnistettäessä niin, että hyppää jako yli...

Tässä vielä kuva tuosta vanhasta versiosta:
Otsikko: Vs: Re: k12 r sport "viat"
Kirjoitti: Ttuttu - 02.03.10 - klo:08:57
Jaaha, tuo kiristin pitää laittaa vaihtoon. Olen tuosta asiasta ennenkin lukenut, mutta vasta nyt oli tarpeeksi hyvät vinkit.   bowdown
Mistä näkee/tietää, että tuo nokkaketjun kiristin on "vanhaa mallia" ja pitäisi vaihdattaa? Eedit Piaf: Siis mopona K1200S vm 2008/2010.
Otsikko: Vs: Re: k12 r sport "viat"
Kirjoitti: jarska - 02.03.10 - klo:09:32
Jaaha, tuo kiristin pitää laittaa vaihtoon. Olen tuosta asiasta ennenkin lukenut, mutta vasta nyt oli tarpeeksi hyvät vinkit.   bowdown
Mistä näkee/tietää, että tuo nokkaketjun kiristin on "vanhaa mallia" ja pitäisi vaihdattaa? Eedit Piaf: Siis mopona K1200S vm 2008/2010.

Onko se K12:ssa sama juttu ja näkee tosta "tötteröstä"?

Jos on niin:

Otsikko: Vs: Re: k12 r sport "viat"
Kirjoitti: Repa - 02.03.10 - klo:10:41
Jaaha, tuo kiristin pitää laittaa vaihtoon. Olen tuosta asiasta ennenkin lukenut, mutta vasta nyt oli tarpeeksi hyvät vinkit.   bowdown
Mistä näkee/tietää, että tuo nokkaketjun kiristin on "vanhaa mallia" ja pitäisi vaihdattaa? Eedit Piaf: Siis mopona K1200S vm 2008/2010.

Onko se K12:ssa sama juttu ja näkee tosta "tötteröstä"?

Jos on niin:



Tämä erohan se on niin K12S R kuin GT malleissakin. Tuo tötterö on lisäöljysäiliö.

Mulla on vielä vanha malli, 40.000 km takana enkä tiedä, kannattaako oikeasti vaihtaa pienen starttaus rallatuksen takia. Ketjuhan on tiukassa ohjauksessa eikä pitäisi ylettyä hyppäämään yli mielestäni mitenkään vaikka kiristäjä olisi kokonaan pois. Eli koen tämän vähän enemmän kosmeettiseksi muutokseksi. hyvä sen varmasti on vaihtaa, en kiellä sitä missään nimessä. Ja helppo tehdä itsekin, eihän se ole kuin kahdella ruuvilla kiinni, kun katteet on poissa edestä.



t. Repa
Otsikko: Vs: Re: k12 r sport "viat"
Kirjoitti: macceS - 02.03.10 - klo:15:37
On... hesse_biggrin


Jaaha, tuo kiristin pitää laittaa vaihtoon. Olen tuosta asiasta ennenkin lukenut, mutta vasta nyt oli tarpeeksi hyvät vinkit.   bowdown
Mistä näkee/tietää, että tuo nokkaketjun kiristin on "vanhaa mallia" ja pitäisi vaihdattaa? Eedit Piaf: Siis mopona K1200S vm 2008/2010.

Onko se K12:ssa sama juttu ja näkee tosta "tötteröstä"?

Jos on niin:


Otsikko: Vs: k12 r sport "viat"
Kirjoitti: mikeeta1 - 26.03.10 - klo:21:42
moi vie ihmeessä mopo pajalle siinä voi käydä et joku aamu ketju hyppää yli jaa siitä seuraa mäntä ohjattuja ventiilejä sen pitäs mennä
      takuuna on kyllä ns valmiste vika
Otsikko: Vs: k12 r sport "viat"
Kirjoitti: Jussiboy - 26.03.10 - klo:23:58
Tässäkin  hali_peukku RM Heinolle. Vein oman tuontipyöräni ensimmäiseen Soomi-huoltoon ja kaikki optiot tehtiin ilman eri laskutusta. Meitsi luottaa huolloissa RM Heinoon ja Mp Kymäläiseen. Tampereella on muutakin hyvää kuin mustamakkara :drinking62:
Otsikko: Vs: Re: k12 r sport "viat"
Kirjoitti: macceS - 19.05.10 - klo:09:19
Ja nyt on sitten kiristäjä sekä myös nokkaketju ja ehkä jotkin rattaatkin vaihdettu takuuseen viime viikolla Biketeamissa. Hyvin hoitivat homman!
Siihen loppui kylmäkäynnistyspärinä!



Itseäni lainaten, asiassa on tapahtunut seuraavaa:
Lahdessa kun ei enää tehdä BMW:n takuuhuoltoja, niin kysyin mahd. vaihtoa BikeTeamista, ja siellä asia otettiin hienosti työn alle. Nyt ollaan siinä tilanteessa, että kunhan vaan saan pyörän jotenkin vietyä Vantaalle, niin BikeTeam vaihtaa omaani kiristimen ja myös rattaat yms. takuuseen. KR sporthan on siis -08 mallia, ja 17800km ajettu.  - Hienosti ovat tähän asti Biketeamissa asian hoitaneet, joten siitä pisteet!

Samaa, raakaa metallista ääntä, olen omassanikin huomannut käynnistettäessä. Kävinpä sitten tallissa katsomassa ja huomasin, että mullakin on tuo "vanha malli".
Kävin siitä sitten Riku Motorin huollossa mainitsemassa, ja siellä he lupasivat palata asiaan tuossa vuoden vaihteen tienoilla. Työnjohtaja oli sitä mieltä, että näin vähän ajettuun (17800km) ei vaihdeta mahdollisesti kuin juuri tuo "lisäsäiliö" mutta yli 30tkm ajettuihin pitäisi samalla vaihtaa myös kiristäjät ja nokkaketjut, ettei satu käynnistettäessä niin, että hyppää jako yli...

Tässä vielä kuva tuosta vanhasta versiosta: