BMW Sportbikes Finland

Sporttifoorumi => Radalla => Aiheen aloitti: jarska - 27.09.11 - klo:12:30

Otsikko: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
Kirjoitti: jarska - 27.09.11 - klo:12:30
Täällä kun on näitä ratatykkejä niin perkuleesti, joilla kokemusta niin kysynkin..

kannatteeko 600 kuutioista edes suunnitella ratahommiin vai mieluummin kilonen, perusteluja ja kokemuksia molemmista kaivataan, kiitos.

Muitakin vaihtoehtoja toki otetaan ilolla vastaan.
Otsikko: Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
Kirjoitti: Raaseri - 27.09.11 - klo:13:57
Mä olen suosinut katumopona tonnisia, mutta ratamopoina kuussatasia. Syynä tietysti aikanaan oli ensisijaisesti raha. 1998 kuussatanen oli vaan niin helkkaristi halvempi kilpuri kuin 750stä rakennettu SBK. Ja siitä jäi kuussataset "päälle".

Nykytonnarit on vaan aika lähellä käsiteltävydessä kuussatasta. Samalla ajotavalla ajettuna, samoilla renkailla, kierrosaikaero jäisi marginaaliseksi. Max sekunti. SBK:n mahtavaa voimaa hyväksi käyttäen sillä kun ajetaan tosissaan, niin kaikki jyrkemmät mutkat jarrutetaan rajusti piikkiin, mopo äkkiä toiseen suuntaan ja maximum attackilla paikalta pois.

Joten eroa on nykyään tosi minimaalisesti. Kuussatasella on pakko opetella ajamaan, kun taas tonnisella voi vaan väkivaltaisesti räimiä pitkin rataa. Kohtuullisen kovalle tasolle saa mennä ajamisessa, että ero kierrosaikaan tulee moposta.

Olisi itselleni hankala valinta. Kustannukset ei enää tosiaan ole kaukana toisistaan,periaatteessa kun tonnaria harrastaja saa kiusattua vähemmän, niin kestääkin paremmin. Kun vielä ajaa vaikkapa Dunlopin D211 GP:llä, saa ne myytyä katujannuille sitten kun sivut on pois, ja rengaskustannukset ei oo niin pahat. Mä luulisin ajavani molemmissa Kemoralla ja Jurvassa alle 1.10 halutessani tuolla omalla vakio-Bemulla, Alastarolla alle 1.22 enkä saa slickseillä lisää kyytiä. Et taatusti sinäkään.

Katsoisin esim tämän: http://www.srra.fi/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=7350, tai joku lievästi kipattu Saksasta.

Kyllä toi S1000RR DTC:llä ja ABS:seilla on mahdoton kampe. Keulaan Öhlärin helyt, sekä taakse tiukempi vieteri on AINOAT modit mitä tarvii tehdä, ennenkuin ajelet B superien kärkeen. Toki ratakatteet, jalkatapit tms kannattaa laittaa. Mutta virivirirakentaminen ei oo tarpeen. Ja vakioalustallakin tosiaan pääsee kohtuullisen lujaa, mutta sitä pitää ajaa kuin kipeää pi**ua, kun herkkä se ei tossa vauhdissa enää ole. Menee kovaa, mutta vähän sellasta kieli keskellä suuta taiteilua se on.

Tarkoitus ei ole sanoa mitä sun pitäis tehdä, ilmaista vaan oma mielipide selvästi.
Otsikko: Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
Kirjoitti: jarska - 27.09.11 - klo:14:03
Kiitos Raaseri, juuri tällaista haluunki kuulla, suoraa puhetta ja mielipiteitä. bowdown

Mun ajotaidot ei nyt niin kummoiset ole et radalle tarviis olla vimosen päälle rakennettu tykki, mut mitä enemmän näistä saa lukkee, sitä paremmin tietää minne kallistua.
Otsikko: Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
Kirjoitti: Raaseri - 27.09.11 - klo:14:28
Moni ajaa vanhoilla kilpureilla tosi kovaa. Siinä ei ole mitään huonoa. Frendilläkin on myynnissä moottoriltaan vakio 2003 CBR600RR, jossa muuten kaikki hienoimmat SS600 kilpurin helyt. Saisit varmaan 4-5 tonnilla, ja se on kilpipeli, orkkiskatteet mukaan. Siinäkään mopo ei rajoittaisi ajamista.

Mutta uudempi on uudempi. Mä laitan nyt kaikki 2006-2010 600-SBK aika samalle viivalle. Osaavissa käsissä tajuttomia laitteita ja niitä saa välillä tosi halvalla. Vauhtia riittää pitkiksi ajoiksi. Mutta pakko myöntää että tosiaan Bemu on melkoinen hyppy tuossa SBK-luokassa.

Mieti budjettisi. Näyttää siltä että jos se on 5-8 kiloa mopon osalta, vanhempi 600-1000cc kilpuri, joka on sopivasti rakennettu ja hyvin pidetty on oikea valinta. Jos varaa on laittaa laitteeseen kymppi, sitten ilman muuta Bemu. Uusissa tonnareissa ei ole muita "järkeviä" vaihtoehtoja.

Sitten jos teknopornoa haluaa, Ducatilla on  hali_sikalovena iiiiiiihania malleja. Mutta vähä joutuu ylläpitämään enemmän ja aina laittaan kättä syvemmälle taskuun.

Älä unohda ajamista. Tosiasia on että kompurat, työkalut, peräkärryt, renkaanvaihtokoneet ja muut tarvii. Äkkiä 2-3 kiloa minimisettiin. Varusteisiin kannattaa satsata, kunnon ratakamat maksais 2 tonnia.

Ajaminen... vauhti lisää kuluja. Mutta oma ratapäivä maksaa paikalle menemisen osalta tyypillisesti 40-60€ naftoina. 70€ ratamaksu. Renkaat 150€ per päivä. Bensaa 40-50€. Syomiset parikymppiä, jarrupaloihin, öljyihin jne kuluviin jos laskee 20€ pvä. Eli äkkiä 300-350€ per päivä. Niin se vaan on kun tuota laskee auki. Kaadot ja muut harmit sitten päälle peukkusäännöllä tonnin / kippi. Tonni on äkkiä täynnä kun vähän vaihtaa pleksiä, katteen palaa, cliparia, jarrukahvaa, hanskaa, neulottaa nahkapukua... Voi olla että joskus pääsee jeesusteipillä, toisinaan harmittomastakin kipistä mopo ottaa kunnon kuperkeikkaa ja sitten vaihdetaankin runkoa.

Ei silti, kivaa ku mikä!
Otsikko: Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
Kirjoitti: riviural - 27.06.13 - klo:13:27
Olis tarkoitus ajaa kilvellisellä radalle niin olisiko K13S (tai K12S)  hyvä hankinta vai kärsiikö ajonautinto verrattuna kusiaiseen ?  Kumpi on nopeempi Alastarolla ? Pitäiskö olla ASC ? Vai pitäiskö olla erikseen reissupyörä ja kusiainen katuslikseillä ?
Otsikko: Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
Kirjoitti: spk_1978 - 27.06.13 - klo:17:29
Jos tarkoitus on ajaa matkaa, yleistä huristelua ja välillä poiketa radalla niin KS ja KR-mallit sopii varsin hyvin.
Aika kovaakin kyytiä olen nähnyt noilla "matkasporteilla" ajettavan.
Otsikko: Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
Kirjoitti: puujahke - 27.06.13 - klo:17:57
Kyllä K12/13 S:llä radalla vääntäminen on kuin olis painiottelussa verrattuna 600/1000 kyykkyyn, ihan hemmetin kivaa tosin. Ite ajoin K12S:llä hiukan alle 1.21 Kemorassa, S1000RR:llä 1.15. Kummallakin ilman lämppäreitä ja katurenkailla. 20 minsaa K12S omaa kovaa oli ihan mahdoton ajatus, kunto hiipu noin 12 minuutin ajon jälkeen hesse_blushing. RR:llä jakso melkein 15 minuuttia :).

RR meni viime syksynä vaihtoon ja alla vaihteeks K13S, ei aikaa ratailuun 2 kesää peräkkäin; joten taas mennään pitkällä ja painavalla :mrgreen:
Otsikko: Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
Kirjoitti: riviural - 27.06.13 - klo:19:56
Radalle pitää päästä aina kun mahdollista että saa kalliista lelusta puristettua kaiken ilon irti. Kyselen ettei tuu sitten pahaa pettymystä.  Puujahken ohjeiden mukaisesti väännetään bemu kurviin sisään niskalenkillä ja kunto kasvaa ja hauskaa on. Muuta säätöö ei jaksa tehdä kuin laittaa ESA sportti tilaan ja käy tsekkaamassa ilmanpaineet Teboililla ennen radalle menoa.

Samaalla pyörällä kun hoitaa rata ja matka ajot niin sujuu hirven väistöt paremmin. Syksyn jatkuvasti märillä teillä hyvä kun ei tarvii pitää ylipitkiä turvavälejä ABSilla

Jos ajaa radalla pyörän paskas niin mielummin ajais kyllä viiden tonnin kyykyn kuin parinkympin KSssän.
Otsikko: Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
Kirjoitti: Ekku - 28.06.13 - klo:10:33
Olis tarkoitus ajaa kilvellisellä radalle niin olisiko K13S (tai K12S)  hyvä hankinta vai kärsiikö ajonautinto verrattuna kusiaiseen ?  Kumpi on nopeempi Alastarolla ? Pitäiskö olla ASC ? Vai pitäiskö olla erikseen reissupyörä ja kusiainen katuslikseillä ?

Jos haluat sellaisen käyttöpyörän, jolla onnistuu matkailu erinomaisesti ja rata-ajelu kohtuullisen nautittavasti, ei tuo valinta voi mennä pieleen.

Kannattaa tosin ottaa huomioon, että kun äsään laittaa pehmoiset kumit alle rata-ajoa varten, niin ne ei sitten häävisti kestä. Toisaalta, kun sitten radalla kokeilee pehmoisia kumeja, ei niillä touring-rinkuloilla siellä enää viitsi ajaa.

Pyörä itsessäänhän on tällaiselle varmistellen ajavalle naurettavan helppo peli ajaa, vaikkakin raskas sellainen.

En ole vielä omaa ässää onnistunut radalla kaatamaan, mutta kiinalaiset näyttää onneksi tekevän halpoja katteita. Tosin eihän tuo vanha ässä ennää paljon arvoinen näytä olevankaan.
Otsikko: Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
Kirjoitti: riviural - 03.07.13 - klo:22:56
Olis tarkoitus ajaa kilvellisellä radalle niin olisiko K13S (tai K12S)  hyvä hankinta vai kärsiikö ajonautinto verrattuna kusiaiseen ?  Kumpi on nopeempi Alastarolla ? Pitäiskö olla ASC ? Vai pitäiskö olla erikseen reissupyörä ja kusiainen katuslikseillä ?

Kannattaa tosin ottaa huomioon, että kun äsään laittaa pehmoiset kumit alle rata-ajoa varten, niin ne ei sitten häävisti kestä. Toisaalta, kun sitten radalla kokeilee pehmoisia kumeja, ei niillä touring-rinkuloilla siellä enää viitsi ajaa.


Olisko Metzeler Racetec Interact K3 hyvä tai joku muu ?  Monta tuntii tai kilsaa niillä ajaa rataa ?
K12Sssa on takana 190/50 joten K2 ei mahdollinen.

K3 lienee syksyllä jatkuvasti märillä teillä turhan liukas joten pitää asentaa ne toisille vanteille. Saako vanteita uutena jostain edullisesti vai haenko suoraan bemarilta ? Ebaysta ei uskalla ostaa käytettyjä.

Otsikko: Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
Kirjoitti: spk_1978 - 04.07.13 - klo:08:10
Kyllä K12S:ään menee 190/55:kin, riittäää profiili kivemmin radalla.
Mulla on K13R:ssä Dunlopin Qualifier RR eli jokseenkin SportSmartia vastaava seos alla.
Hyvä kumi, tosin mun vauhti ei ole niin kova että tuon renkaan ominaisuudet vastaan.
Toistaiseksi eniten vauhtia leikkaa se liha-läskiseos siinä stongan ja jalkatappien alueella..

Kestää normaalia maantie ajoakin aika kivasti.
 
Otsikko: Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
Kirjoitti: hidas57 - 04.07.13 - klo:08:34
Mullakin jo useampi erilainen setti, jossa takana 190/55. Eli kyllä onnistuu K12:een.
Otsikko: Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
Kirjoitti: Ekku - 04.07.13 - klo:11:44

Olisko Metzeler Racetec Interact K3 hyvä tai joku muu ?  Monta tuntii tai kilsaa niillä ajaa rataa ?
K12Sssa on takana 190/50 joten K2 ei mahdollinen.

K3 lienee syksyllä jatkuvasti märillä teillä turhan liukas joten pitää asentaa ne toisille vanteille. Saako vanteita uutena jostain edullisesti vai haenko suoraan bemarilta ? Ebaysta ei uskalla ostaa käytettyjä.

Racetecci pitää hyvin ja on hyvä ajaa, mutta ei sillä monta päivää radalla aja. Gotlandringillä suli sellainen nopeasti alle, kun annoin kaverin ajaa sillä aikaa kun ei itse jaksanut. Kaverin kunto on sen verran parempi, että se tosiaan ajoi melkein kokonaan sen 30 minuutin setin ja se kyllä näkyi renkaasta.

Kyllä minä meinasin hankkia vanteen käytettynä ebaysta. Jarrulevyt on jo valmiina ja lämppäritkin on hankittu.
Otsikko: Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
Kirjoitti: riviural - 05.07.13 - klo:20:50
Kyllä K12S:ään menee 190/55:kin, riittäää profiili kivemmin radalla.


Mitä tarkoitat profiilin riittävyydellä ?

Täälläkin kuskilla hieman ylimääräistä silavaa ja usseemman vuoden ruosteet joten lämmitteleykierroksetkin ilman lämppäreitä toistaiseksi hyvää treeniä.

Onko sulla Ekku nosturit mukana vai miten puet lämppärit ? Lämppärit pitäis olla S-luokan  bemarissa kyllä vakiona.  tongue2

Onkos K12S ja K13Sssä luistokytkin ? Ainaski märät monilevyt molemmissa.

 
Otsikko: Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
Kirjoitti: Ekku - 06.07.13 - klo:10:10
En minä ole vielä niitä lämppäreitä käyttänyt. Sitten kun saan sen etuvanteen hankituksi, takavanne mulla on jo, niin sitten laitan kokeeksi slicksit alle.

Se 190/55 - rengas saa sen pyörän kääntymään hieman herkemmin.
Otsikko: Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
Kirjoitti: spk_1978 - 07.07.13 - klo:06:13
Jep, korkeampi profiili saa  pyörän kääntymään helpommin, samoin jos ottaakin 180-leveän takagummin. Kannattaa kokeilla tätäkin jos renkaanvaihtoja kuitenkin on kauden aikana tehtävä.
Korkeampi profiili vastaa myöskin kulutusalueeltaan paremmin eturengasta eli jos oikeasti tuuppaa mutkiin niin siellä on hiukan paremmin kumia alla kuin 50-profiilisessa.
Otsikko: Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
Kirjoitti: Ekku - 07.07.13 - klo:11:30
Jep, korkeampi profiili saa  pyörän kääntymään helpommin, samoin jos ottaakin 180-leveän takagummin. Kannattaa kokeilla tätäkin jos renkaanvaihtoja kuitenkin on kauden aikana tehtävä.

Ei kannata laittaa 180-leveätä Ässän vanteelle. olen kokeillut tätä ja se vanne on liian leveä tälle rengaskoolle. Seurauksena on se, että pyörän pystyy kanttaamaan helposti yli kulutusalueen reunan ja seurauksena on jos ei kaatumista, niin ainakin näyttäviä luistoja...

Renkaan reuna näytti siltä, että olisi puukolla veistetty terävästä kantista osa pois, eli ei siis kannata.
Otsikko: Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
Kirjoitti: spk_1978 - 07.07.13 - klo:20:02
Eikös Ässää saa kahdella eri vannekoolla?
Pienempään kai menee 180-leveä?  Voi olla että muistan ihan väärin.

K13R-rekkarissa lukee rengaskoko 180 tai 190.
Otsikko: Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
Kirjoitti: Ekku - 07.07.13 - klo:21:27
Eikös Ässää saa kahdella eri vannekoolla?
Pienempään kai menee 180-leveä?  Voi olla että muistan ihan väärin.

K13R-rekkarissa lukee rengaskoko 180 tai 190.

Mulla on 2005-mallinen K12 ja ei siihen ainakaan ole ostettu lisähinnalla mitään leveämpää vannetta. Tallissa on varalla K12gt:n vanne ja se on kapeampi. mainasin kokeilla sitä ässään taakse ja laittaa siihen sen 180-leveän renkaan.

Omassa olen kokeillut tuota 180-leveätä alkuperäiselle vanteelle. Ei ole hyvä, mutta jos haluaa jännitystä elämäänsä, niin eikun kokeilemaan...
Otsikko: Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
Kirjoitti: spk_1978 - 08.07.13 - klo:09:35
Ilmeisesti 12S:ssä on sama vannekoko kuin isoveljessään?
Ässässä näyttäis olevan 6" leveä kun K13R:ssä se on vakiona 5,5".
Tuo puoli tuumaa riittänee siihen että rengas "muljaa"?

Vakiokoot renkaille spekseissä  K13S:190/55/17 ja K13R:180/55/17.
Otsikko: Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
Kirjoitti: hidas57 - 08.07.13 - klo:21:10
Ässä on 6" vanteella, R on vakiona 5,5", itsellä tosin 6" vaikka en sellaisesta maksanut. Molemmat vannekoot varmaan toimii.
Otsikko: Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
Kirjoitti: piiisiepe - 13.01.14 - klo:14:18
Joo. Tulipa ostettua ens kesää ja rata-ajoa varten uskaltaako sanoa aprilia pienen kokonen kakstahtinen. Noniin mutta asiaa. Elokuussa 2013 on tullut vakuutus käytäntöihin muutos: poistettu kohta "suljettu alue" käsitys. Onks tämä nyt sitä, että kilvettömiin ratapyöriin pitäisi ottaa liikennevakuutus? No on niin tai näin. Mutta näyttää siltä, että sulat kelit on äärettömän kaukana. Jos olis kintaissa lunta niin se sulais. hesse_biggrin
Otsikko: Vs: Radalle: kusiainen, tonninen vaiko joku muu?
Kirjoitti: TommoKe - 13.01.14 - klo:17:04
Joo. Tulipa ostettua ens kesää ja rata-ajoa varten uskaltaako sanoa aprilia pienen kokonen kakstahtinen. Noniin mutta asiaa. Elokuussa 2013 on tullut vakuutus käytäntöihin muutos: poistettu kohta "suljettu alue" käsitys. Onks tämä nyt sitä, että kilvettömiin ratapyöriin pitäisi ottaa liikennevakuutus? No on niin tai näin. Mutta näyttää siltä, että sulat kelit on äärettömän kaukana. Jos olis kintaissa lunta niin se sulais. hesse_biggrin
Juu, liikennevakuutus on oltava. Sitä jopa edellytetään ainakin niillä ratapäivillä joita koluan. Ja on oltava yleensä todistettavissa sen voimassaolo. Oikeessa elämässähän toi liikennevakuutus otetaan itseä varten. Henkilövahingot, niin omat kuin muille aiheutuneet korvataan sen puitteista.