BMW Sportbikes Finland
Sporttipyörät => HP2 & R1200S & R1100S/RS & R1150RS/R => Keskustelua pyöristä => Aiheen aloitti: spk_1978 - 07.10.09 - klo:14:58
-
Muistan lukeneeni että sportin kallistusvaraa saa lisättyä nostamalla maavaraa jousituksesta.
Onnistuu siis ihan "vakio"sportissakin.
Kuinkahan kallellaan sitä pitää viedä että kannut alkaa raapia maata?
Ei sikäli että pelkäisin sen itsellä toteutuvan jos moisen aparaatin saisi hankittua..
Mä vaan köröttelen ja naaaatin.
Eka ja Hoopee jos ehtii kommentoimaan tuleeko niitä pyttyjä mietittyä kun mutkaan lähtee taittamaan.
Itselläkun pääkopassa tuntuu että ässässäkin jalkatapit raapii maata ja sit kun kuvia katselee niin matkaa on kilometritolkulla.
Niin siis tossa kuvassa ei suinkaan puikoissa ole allekirjoittanut.
-
No ei tule ajateltua, enkä tule saamaankaan katukumeilla sylintereitä maahan näillä taidoilla. Tai no ehkä, mutta silloin tulee kyllä muutakin vahinkoa. En tiedä, onko hoopee Sami, jonka tapasin Fuengirolassa. Hän oli saanut radalla raapaistua kannen slideria maahan, mutta sanoi olleensa jo kaatumassa ja sylinterin kansi pelasti tilanteen, eikä mopo lähtenyt alta. Noista sojottavista sylintereistä on siis paremminkin hyötyä.
Eihän se tuossakaan vielä ole maassa:
(http://www.sjbmwracing.com/RACES/AMAsears08/BestLeanedOver.jpg)
-
Tuossa kuvassa näkyy hyvin, että vielä kuinka paljon varaa on jäljellä.
(http://www.sjbmwracing.com/DaytonaGarage/Daytona200/BrianPractice146.jpg)
On siellä näköjään saatu kansi maahan kallistettua kisapelissä ja kanteen on liukupalaan laitettu jokin metallilevy:
(http://www.sjbmwracing.com/DaytonaGarage/WillsDaytona200/NakedSide.jpg)
-
Ei kyllä tule paljo ajateltua sylintereitä ajaessa , eikä "onneksi" ole vielä rataa hiponeet. Alasäädöilläkin on meikäläiselle vakiokumeilla vähintään riittävästi
kallistusvaroja. Mulla oli aikasemmin pari k 1200 s versiota ja niissä tuppasi
kyllä jalkatapin alaosan tapit kulumaan.
-
Mulla on HP:n edeltäjä eli R1200S. Siinä on kallistusvaraa ilmoitettu vakiona 52 astetta. Epäilenpä, että jos perää lähtee nostamaan kallistusvaran nimissä, niin keulan ohjauskulman muutos tuo taas oman muutoksen soppaan.
-
Käsittääkseni San Jose BMW Racing -tiimi on säätänyt perän yläasentoon ja laittanut etupään telelevervivuksi jonkun lyhyemmän (muistaakseni RT:stä). Keulakulma on vieläkin jyrkempi ja nopeampi. Itsekin olen nostanut perän yläasentoon, mutten kallistusvarojen vuoksi.
-
Nouseeko toi perä ihan jousta ruuvaamalla vai kuinka se on toteutettu?
52 astetta on ihan kohtuullinen noja.
GP kuskeilla harvoin menee yli 60 astetta, ja jos menee niin sit se on 61.
(tää ihan siis GP:n tv-lähetyksessä olevien kallistusilmaisimien mukaan)
Noi valmistajat sitten tykkää aina kallistaa kuvia siten että näyttää niinkuin mopot ois vaakatasossa, horisonttiin ei kukaan kiinnitä huomioo kun Stouneri tulee fysiikan lakeja kumoten mutkasta =)
Ei sikäli, kova äijä toi Stoner..
-
Takaiskarissa on erikseen sen pituussäätö, mikä ei vaikuta jousen jännitykseen. Kun ruuvaa pidemmäksi, niin perä nousee.
-
Viime kesänä Alastaron "lemminkäisessä" HP2Sportin vasen pytty maahan 2 tai 3 kertaa samassa kallistuksessa, hieman ylös ja taas uudestaan.Pitää muuten järkyttävän äänen, sitä ensin hiukan niinkuin pelästyy,Ja sitten on ajo hetkellisesti aivan sekaisin, ei enää uskaltanut kallistaa niin vapaasti.Vaihtoehtoja toki ei aina oo, joskus on vain kallistettava.
Oon nostanut pyörän perää ja ohjautuu nyt ehkä herkemmin kurveihin. Boxerillahan on kuitenkin ajettava hieman erilailla kuin esim. R1 tms kyykyt, ei voi kallistaa yllättäen vaan on ennekoitava ajolinjat tarkemmin,ja ajettava mutkat pyöreämmiksi,polvipalasta saatava kallistuskulma on tärkeä. Tämä tietysti koskee vain meitä harrastelijoita, vetomiehet ei tollaisesta kaiketi paljon hätkähtele.
Tosi hankalaksi homman tekee, kun vaihtaa välillä pyörää ja lisäksi vaihdekaavat eripäin, siis ei ainakaan samalla vuorolla kannata ajaa kovin erilaisilla pyörillä.
-
Boxerillahan on kuitenkin ajettava hieman erilailla kuin esim. R1 tms kyykyt, ei voi kallistaa yllättäen vaan on ennekoitava ajolinjat tarkemmin,ja ajettava mutkat pyöreämmiksi,polvipalasta saatava kallistuskulma on tärkeä. Tämä tietysti koskee vain meitä harrastelijoita, vetomiehet ei tollaisesta kaiketi paljon hätkähtele.
Paljonkohan erilaiseen tarvittavaan ajotyyliin vaikuttaa tuo tele/paralever-meininki?
-
Minähän en tiedä paljonko vaikuttaa, mutta varmasti osaltaan vaikuttaa,
etenkin kun etupää ei jarruissa laske niin rajusti jne.
Joku varmasti näitäkin juttuja oikeasti ymmärtää, se en ikäväkyllä ole minä.