BMW Sportbikes Finland
Sporttipyörät => S1000RR => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: Pepsi - 20.04.10 - klo:01:30
-
Ajettu ~2000km ja "DTC-ohjausyksikkö on tunnistanut vian" varoitus valo.
Huollon testerin mukaan syynä on viallinen tilt-sensor.
Sensori tilauksessa, toimitusajasta ei osattu sanoa mitään joten toistaiseksi
mennään ilman DTC:tä.
-
No voivoi, eikö se bemari nyt löydä laadukkaita sähköosia mistään. knuppel2
-
Tämä onkin mielenkiintoista, mistä bemari hankkii sähkökilkkeet?
Vai peräti itse valmistaa jossain?
-
Tämä onkin mielenkiintoista, mistä bemari hankkii sähkökilkkeet?
Vai peräti itse valmistaa jossain?
Omista kokemuksista päätellen venäjältä. knuppel2
-
Eiköhän noita osia saa halvimmalla kiinasta...
t. Repa
-
Sen verran päivitystä ettei vika sitten ollutkaan tilt sensor/gyro.
Tänään vaihdettiin uudet kilkkeet mutta DTC edelleen kaput.
Lisää osia tilaukseen ja parin viikon päästä uudestaan pajalle.
Jotain positiivistakin.
-Korjausten ajaksi saa sijaispyörän, tulee koeajettua eri vehkeitä.
-Pyörä pestään aina korjausten/huollon yhteydessä, oikein hymyilyttää kun tietää ettei tartte itse pestä mopoa
ens viikon Saksa/Ranska turneen jäljiltä.
-
Eli nämä taitaa olla huolloillekkin sen verran outoa elektroniikkaa, että testeritkin näyttää päin peetä.
Mielenkiinnolla odotamme mikä oli sitten lopulta syyllinen.
-
Mielenkiintoinen tarina onkin.
Johdantoa...
Huollossa ystävällisesti näyttivät plugin, mistä saisi sähköt navigaattoriin kun heiltä vain ostaa vastakappaleen.
Näin tein ja asennus vaiheessa mittasin jännitteen ~12V johtojen päistä, ~5V Riderin telineen nastoissa ja
Rider käynnistyi kun sen laittoi telineeseen paikalleen.
Tämän jälkeen tuli ajettua vain pari lyhyttä lenkkiä navin kanssa ja kaikki näytti "normaalilta".
About noihin aikoihin DTC valokin syttyi palamaan.
Toissa viikolla reissuvalmistelujen yhteydessä huomasin ettei Rider lataannukkaan telineessä, herää muttei lataa.
Aikani ihmeteltyäni ajattelin, että ei tule tarpeeksi tarpeeksi virtaa lataamaan, jännite edelleen OK.
Nakkasin plugin johtoineen roskiin ja askartelin yön pikkutunteina sähköt suoraan akulta, johan latasi.
Tänään huollossa sitten selvisi, että DTC:n toimimattomuuden aiheutti palanut sulake (ei tarkempaa tietoa mikä sulake).
Ja palamisen kuulemma aiheuttanut/aiheuttaa juurikin navin kytkeminen tuon vakiona olevan plugin perään.
Vaikka plugi on tismalleen samanlainen kuin muissa Bemareissa, RR:ssä sitä kuulemma ei ole ollenkaan tarkoitettu navin tms.
sähköistämiseen. Vastauksena kysymykseen mihin ko. plugi on tarkoitettu tuli epämääräistä muminaa jostain "race aplikaatiosta ehkä" ??
Vähän omituista mutta ihan sama, Traction Control pelaa taas ja navin sähköt suoraan akulta.
-
Katos perhanaa ja juuri äsken kytkin navin siihen plugiin. grin
Mä mittasin sen liittimen ja tulee pin2(maa) ja pin1 välistä moottori käynnissä n.14,4v ja siihen väliin laiton navin.
Mut tulee jännite myös pin 2 ja pin3 väliltä, joka on matalampi, n. 12v eikä juurikaan noussut kun täräytin käyntiin.
Hokasin ettei tuolta jenkkivoorumilta kopsattu ässän ohje toimi RR:ssä vaan oli eri pinnit.
Noh, katsotaan osuinko vahingossa sellaseen pinniväliin jotta ei syttys häiriövaloja, navi ainakin pelittää.
-
Ainoat faktat jotka voin omalta kohdalta sanoa ettei minulla Rider ladannut väleistä 1-2 eikä 3-2.
Ja nyt DTC toimii.
Kaikki muu on huollon kertomaa.
-
Voihan se olla että munkin pitää jo valmiiksi alkaa kaivamaan missä se sulake on. grin
Päättelin vaan kun laitoin ensin virrat päälle, sitten mopon käyntiin ja jännite nousi väliltä pin2 ja pin1 välittömästi, että olis jollain lailla laturin kanssa tekemisissä ja pin2 ja pin3 väli taas jotain muuta varten, tiedä sitten.
-
Mielenkiintoinen tarina onkin.
.
.
Tänään huollossa sitten selvisi, että DTC:n toimimattomuuden aiheutti palanut sulake (ei tarkempaa tietoa mikä sulake).
Sehän oli sitten ihan perus merkkikorjaamotoimintaa.. hesse_biggrin
Jos ei testeri kerro tismlleen mikä on sökönä, on huoltomiehellä sormi suussa ja osia vaihdetaan summassa niin kauan että vika löytyy. Mitä niitä sulakkeita suotta kattella..
-
Joidenkin koneiden huollossa olen törmännyt vastaavaan kanssa. Etenkin jos saa asiakkaan ostamaan ne varaosat.
-
Joidenkin koneiden huollossa olen törmännyt vastaavaan kanssa. Etenkin jos saa asiakkaan ostamaan ne varaosat.
hesse_biggrin
Takuuhommissa ei kannata harrastaa moista arvailua..
-
En tiedä puhunko samasta asiasta, mutta K-sarjalaisen navin liittimessäkin on kolme napaa: +,- ja nopeußignaali. Tai näin mulle ainakin kerrottiin, kun meinasin oman pyöräni polttaa "ihan ite kun tekee tulee hyvä" kytkennöillä.