Kirjoittaja Aihe: Ratailua 2011  (Luettu 6922 kertaa)

Poissa app

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 502
  • S1000RR
Vs: Ratailua 2011
« Vastaus #75 : 07.07.11 - klo:12:39 »
Laitan nyt viikoloppuna Dunlopit alle, kun Repe Supersorsa alkoi jo lipsahdella. Mun ajossa kestävät varmasti koko ensi viikon. Lämppärit mulla on 75-asteiset, mutta pitää vaan huolella lämmittää aamulla ennen ekaa radalle menoa.
Olen pitänyt race-asennossa aina tähän asti, ja olen funtsinut, että sitten kun alkaa kierrosajat Alastarossa painua 1.30 alapuolelle, voi siirtyä slicksiin. Toisaalta nyt vois noiden Dunlopien kanssa sen jo tehdä. Pääsuoralla joskus keuliessa olen havainnut myös, että kylläpä rysähtää voimakkasti alas, vaikka olen koittanut keventää kaasua varovasti etupyörän kohotessa. Mutta sepä näköjään onkin hitu-ukko, joka ottaa vedon kokonaan pois.

Mulla on edessä (Motoville laittoi samalla kun nosti keulan) 7-asennossa säädöt, ja varmasti sopiva, koska mulla on tapana käydä aina Las Palmasissa kahvilla, eikä ole niin kiirettä, että 1.22 tarvitsee ehtiä.

Poissa Raaseri

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 122
  • 998s FE, SX-F 350
Vs: Ratailua 2011
« Vastaus #76 : 07.07.11 - klo:21:52 »
Tsekkaile paineita, takasen ajopaine ei saa karata yli 1,45. Eli vika kiekka ns täysiä, varikolle ja heti mittaus.

Poissa app

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 502
  • S1000RR
Vs: Ratailua 2011
« Vastaus #77 : 11.07.11 - klo:21:54 »
Tsekkaile paineita, takasen ajopaine ei saa karata yli 1,45. Eli vika kiekka ns täysiä, varikolle ja heti mittaus.

1.35 oli paine takana tänään, ja edessä 2.3. Ja kyllä se vaan on Dunlop Pirellin SC:tä pitävämpi. Nyt menin jo 130 rajan alle, eli 1.31.05 viime viikola parani tänään ensin 1.29.85, jas vielä 1.29.70. En ehtinyt ajaa kun 25 kierrosta, mutta siellä oli 1.31 - 1.33 aikoja nippu hyvinkin repimättömällä menolla, joten sekä perstuntuman, että kellon mukaan Dunlop olisi 1.5-2 sek pitävämpi Pirelliin nähden.
« Viimeksi muokattu: 11.07.11 - klo:21:55 kirjoittanut app »

Poissa Raaseri

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 122
  • 998s FE, SX-F 350
Vs: Ratailua 2011
« Vastaus #78 : 11.07.11 - klo:22:02 »
Hienoa, tavoitteet saavutettu. Nyt nostat vauhtia sitä mukaa kun virheet vähenee. Ja muistat käyttää koko rataa jotta linjat kestää pitää hyvää vauhtia. Siitä se pikkuhiljaa. Sitten kun pysyy puolen metrin levyisellä linjalla kiekka toisen perään, haet jarruihin tehoa ja kohta ollaankin jo taas otettu sekunteja pois.

Poissa app

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 502
  • S1000RR
Vs: Ratailua 2011
« Vastaus #79 : 12.07.11 - klo:10:29 »
Hienoa, tavoitteet saavutettu. Nyt nostat vauhtia sitä mukaa kun virheet vähenee. Ja muistat käyttää koko rataa jotta linjat kestää pitää hyvää vauhtia. Siitä se pikkuhiljaa. Sitten kun pysyy puolen metrin levyisellä linjalla kiekka toisen perään, haet jarruihin tehoa ja kohta ollaankin jo taas otettu sekunteja pois.

Nämä asiat pidetään mielessä, nyt kun saa 5 päivää kiertää rataa putkeen. Rutiinia se vaatii tämä touhu eniten nyt. Vielä on monessa kohtaa jarru- ja muut paikat vaan vähän sinne päin.

Poissa pthuone

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 191
  • F 800 st
Vs: Ratailua 2011
« Vastaus #80 : 12.07.11 - klo:11:13 »
Aika paljon pudotatte takasen paineita.
Kuinka paljon uskaltaa K1200S pudottaa paineita, onko joku kokeillut?
Minkälaisia paineita olette ässäkuskit ja vastaavilla pyörillä ajaneet renkaissa pitäneet?
Renkaat ei ole kisarenkaita vaan normi pr kakkoset.
Kertokaa kokemuksia.
Itse olen pitänyt samat paineet kun kadulla eli tehtaan suositukset ja Alastaro
kulkee tällä hetkellä 1.40 paikkeilla.
Pro...., whisky and rock!!!

Poissa Ekku

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 187
  • Bmw K1200s -05, Bimota Sb6 1995, bmw G450x ym.
Vs: Ratailua 2011
« Vastaus #81 : 12.07.11 - klo:11:28 »
Minä olen pitänyt sellaiset 1.8-2.0 takana ja edessä 2-2.2 kiloa.

Nämä vielä alla olevat renkaat on Racetec K-kolmoset, mutta ne näyttivät loppuvan sangen nopeasti.

Täytyy kattoa, mitkä hommaa seuraavaksi. Pirellin Rosso corsat saisi täältä Jyväskylästä edullisesti, mutta vähän arvelluttaa niiden laitto, kun voi sitten seuraavalla ratakäynnillä vituttaa, kun sitä pitoa ei todennäköisesti ole läheskään yhtä paljon.

Poissa Raaseri

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 122
  • 998s FE, SX-F 350
Vs: Ratailua 2011
« Vastaus #82 : 12.07.11 - klo:11:33 »
Huom, nuo Dunlopin D211 GP/KR Ntec on ns matalapainekumit. Niiden painetta EI VOI verrata tavallisiin katurenkaisiin. Perinteisten kumien peukkusääntö oli kylmäpaine 1,9 taakse ja 2,2 eteen. Matalapainekumeilla ei noilla kylmäpaineilla ole niin väliä, kuumapane ratkaisee ja on merkittävästi vähemmän kuin perinteisillä.

Perinteisiä voi ajamalla lämmittää, kun taas matalapainekumeilla ei ole asiaa radalle ilman lämppäreitä. Se on kamikazetouhua.

Katukäytössä matalapainekumi ei ole optimaalisin, mutta normipaineet laittamalla niillä kyllä pärjää. Sielläkin pikku ajolla vasta lämpö tuo pitoa.

MUOKS: matalapainekumit on suunniteltu kilpakäyttöön, jossa ilman sijaan käytetään typpeä. Typpi ei juurikaan muuta tilavuutta lämmön mukaan, siksi noilla kuumapaineilla joutuu tavallisessa ratapäiväkäytössä pelaamaan kovasti. Suomessa edes SM-tasolla ei taida olla typpipulloa mukana raahaavia kuljettajia. Itse tarkistan paineet lähes joka ajosetin jälkeen, koska tosiaan keli/rata/ajotapa jne vaikuttaa lämpöön ja sitä kautta paineeseen. Ylipaine repii matalapainekumin pilalle varsin nopsasti.
« Viimeksi muokattu: 12.07.11 - klo:11:40 kirjoittanut Raaseri »

Poissa pthuone

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 191
  • F 800 st
Vs: Ratailua 2011
« Vastaus #83 : 12.07.11 - klo:17:35 »
Aika paljon vähemmän on noi 1,9 ja 2,2 paineet verrattuna normipaineisiin, luulisi eron huomaavan.
Pitää kokeilla kun taas pääsee radalle.
Pro...., whisky and rock!!!

Nasu

  • Vieras
Vs: Ratailua 2011
« Vastaus #84 : 12.07.11 - klo:18:05 »
Aika paljon vähemmän on noi 1,9 ja 2,2 paineet verrattuna normipaineisiin, luulisi eron huomaavan.
Pitää kokeilla kun taas pääsee radalle.

Tuota, muistakaas nyt kun näitä paineita vertailette, että minkä renkaiden paineita vertaillaan keskenään ja millaisilla paineilla kyseiset renkaat on tehty toimimaan. Veikkaisin, että Ekun racetecit ovat jo lähtökohdiltaan eri sarjaa kun pilotroad renkaat paineiden suhteen toimintalämpötiloissaan.

Ihan esimerkkinä, niin itse ajoin pilotpower 2CT renkaalla viime kesän helteillä kylmäpaine 2.4 takana ja kun rengas vaihtui Contin raceattack mediumiin niin kylmäpaine onkin kahden pintaan. Jälkimmäisen renkaan optimipaine lämpimänä on 2.2-2.4 muistaakseni.

Poissa app

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 502
  • S1000RR
Vs: Ratailua 2011
« Vastaus #85 : 14.07.11 - klo:00:50 »
Pitkä päivä Alastarossa, kun oli vielä teoriaa kaks tuntia kahdeksan jälkeen.
Sujui ihan mukavasti, ja sain niistettyä taas enkasta 65 sadasosaa pois, aikaan 1.29.05. Oli iellä yksi 1.18.55, mutta en ihan luota tuohon aikaan, kun se tuli hiukan liian helposti, ja ympärillä olevat kierriokset oli 1.5-2 sek hitaampia. Joka tapauksessa nyt on vauhti vakiintunut 1.30-1.31 tasolle, kun saa ajaa omaa vauhtiaan.

'Dunlopilla ajettu nyt n. 90 kierrosta, ja takasesta hävinneet oikean puolen kulumismerkit. Ei lipsu pahemmin, mutta kun huomenna kääntää sen, pitää perjantaina olla uus kumi alla. Hardia pitää koittaa, koska tämä medium käy liikaa kukkaron päälle.

Nasu

  • Vieras
Vs: Ratailua 2011
« Vastaus #86 : 14.07.11 - klo:10:32 »
'Dunlopilla ajettu nyt n. 90 kierrosta, ja takasesta hävinneet oikean puolen kulumismerkit. Ei lipsu pahemmin, mutta kun huomenna kääntää sen, pitää perjantaina olla uus kumi alla. Hardia pitää koittaa, koska tämä medium käy liikaa kukkaron päälle.

Paljonkos on kesän rengasbudjetti? Alkaa noilla ajoilla olemaan jo ihan melkoinen varmasti.
Tuossa Kemoran kisaviikonloppuna yhden Superbike B luokan kuskia haastattelin ja siellä oli 7000€ kesän rengasbudjetti.
Halpa harrastushan tämä on.  :mrgreen:

Poissa app

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 502
  • S1000RR
Vs: Ratailua 2011
« Vastaus #87 : 14.07.11 - klo:23:34 »
Renkaisiin menee tänä kesänä ennakko-odotusten mukainen summa. 10 takarengasta menee ilman kaatumista, nyt kun on 6 jo lopetettu.
Eturenkaat ei ole ongelma näköjään, ne kestäämonen takakumin iän, ja hintakaan ei paha.

Tänään tuhosin 40 kierroksen aikana uuden Dunlopin takasen. Enkka parani eilisestä 1.29.05:stä 1.48.25:een. Mutta kyllä oli pirun lakkis 0.8 sek. 300 € aika tasan. Pitää tarkkaan miettiä, mihin tuon säästetyn 0.8sek käyttää, kun hintaakin tuli sille.

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Vs: Ratailua 2011
« Vastaus #88 : 17.07.11 - klo:21:45 »
Yllätys yllätys, oltiin tänään emännän kanssa Kemoralla: hesse_blum

TÄÄLLÄ lisää jos joku tahtoopi katella.

« Viimeksi muokattu: 17.07.11 - klo:21:47 kirjoittanut jarZXa »

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Ratailua 2011
« Vastaus #89 : 17.07.11 - klo:22:15 »
Hienoo bowdown vielä kun olis pressalla allaan ... BMWsmile vauhtia näkyy olevan hali_peukku
Quot homines, tot sententiae.

 

Uusimmat viestit

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään 2024 koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
tänään kello 15:18

Mp-näyttely -24 kirjoitti Jussipolo
19.04.24 - klo:10:30

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Powered by EzPortal