BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => S1000RR => Modaukset => Aiheen aloitti: Logger - 03.04.11 - klo:14:22

Otsikko: RR viriviriä
Kirjoitti: Logger - 03.04.11 - klo:14:22
Koko päivä tuli istuttua "koulun penkillä" saamassa oppia RR:n huoltamiseen. Hienoa, että amatöörimekaanikoillekin järjestetään oppia. Nyt on sitten hieman tietoa luistoneston toiminnasta, kokemukset vaan puuttuu :)

Pitäis vaan päästä jo ajamaan...

Missäs tämmöistä?

ColWik racing järjesti maahantuojan tiloissa. Ihan asiallista infoa. Muuten, jos joku haaveilee kilpapyörän rakentamisesta, niin nyt pääsee aika hyvin alkuun HP (high performance) race kitillä. Siinä on Ackrapovicin täysputkisto ja tehtaan virittämä moottorinohjausyksikkö valmiina. Siinä jää voimakomentajaviritykset toiseksi :)
Otsikko: Vs: RR viriviriä
Kirjoitti: app - 03.04.11 - klo:19:42
[
ColWik racing järjesti maahantuojan tiloissa. Ihan asiallista infoa. Muuten, jos joku haaveilee kilpapyörän rakentamisesta, niin nyt pääsee aika hyvin alkuun HP (high performance) race kitillä. Siinä on Ackrapovicin täysputkisto ja tehtaan virittämä moottorinohjausyksikkö valmiina. Siinä jää voimakomentajaviritykset toiseksi :)

Takuu loppuu myös samalla hetkellä kun laittaa tuon HP:n boxin. Teholisä vain marginaalinen, ja tuskin sen parempi lopputulsos, kun PC + asiansa osaava säätäjä.

Boxin kanssa pitää kai olla myös rataseokset, koska siinä on omat säädöt luistonestollekin.

Tutkin tätä vaihtoehtoa, mutta kun sitten kuulin, että tätä boxia ei kannata laittaa, syystä että ei anna mitään hyötyä suorituskykyyn kotimaisilla radoilla. Tietolähteenä viime vuonna suomen mestaruuteen yltäneen tallin pyörittäjä.
Otsikko: Vs: RR viriviriä
Kirjoitti: Logger - 03.04.11 - klo:23:09

Takuu loppuu myös samalla hetkellä kun laittaa tuon HP:n boxin. Teholisä vain marginaalinen, ja tuskin sen parempi lopputulsos, kun PC + asiansa osaava säätäjä.

Boxin kanssa pitää kai olla myös rataseokset, koska siinä on omat säädöt luistonestollekin.

Tutkin tätä vaihtoehtoa, mutta kun sitten kuulin, että tätä boxia ei kannata laittaa, syystä että ei anna mitään hyötyä suorituskykyyn kotimaisilla radoilla. Tietolähteenä viime vuonna suomen mestaruuteen yltäneen tallin pyörittäjä.

Kyllä. Takuu todellakin loppuu, mutta kisapeleissä harvempi asia on ennenkään takuuseen mennyt. Käsittääkseni tehonlisää tuollakaan ei juuri tule, eikä sitä ole kukaan Suomessa kaivannutkaan. On kuulemma sen verran mainio peli vakionakin. PC:n käyttäjä "joutuu" ajamaan katukäyttäjille tehdyillä luistonestokartoilla, jotka puuttuvat aikaisemmin ja rajummin ajamiseen.

Viribokseissa (Alpha racingin tai Bemarin oma) kaikki moodit on säädetty ratakäyttöön, joten porrastus huomattavasti lievempi moodien välillä. Hyötyykö, tai huomaako normi harrastaja mitään eroa on sitten eri asia.

Rahat lienee fiksumpi pistää alustaan, mikäli vakioon haluaa lisää vauhtia.

Tulis vaan se kesä, niin pääsisi hankkimaan sitä käytännönkin kokemusta teorian lisäksi.

Otsikko: Vs: RR viriviriä
Kirjoitti: hidas57 - 04.04.11 - klo:10:20
Tuo HP boxi vaatii kaverikseen sen tuning kitin, jolla on mahdollisuus vaikuttaa paremmin asioihin kuin PC:llä. Luistoneston asetusten (olikohan 14 asentoa) säätö on yksi niistä. Muita asioita oli aika pitkä lista.

Pelkän huipputehon sijasta boxilla saa periaatteessa samat huomattavat teho-/vääntöedut kuin PC:lläkin sinne keskialueelle, mikä parantaa ajettavuutta.

Konseptina sinällään tuo HP-boxi on kankean oloinen, koska vaatii merkkiliikkeen kanssa asiointia, esim 'aktivointi'.
Otsikko: Vs: RR viriviriä
Kirjoitti: Logger - 04.04.11 - klo:11:37
Tuo HP boxi vaatii kaverikseen sen tuning kitin, jolla on mahdollisuus vaikuttaa paremmin asioihin kuin PC:llä. Luistoneston asetusten (olikohan 14 asentoa) säätö on yksi niistä. Muita asioita oli aika pitkä lista.

Pelkän huipputehon sijasta boxilla saa periaatteessa samat huomattavat teho-/vääntöedut kuin PC:lläkin sinne keskialueelle, mikä parantaa ajettavuutta.

Konseptina sinällään tuo HP-boxi on kankean oloinen, koska vaatii merkkiliikkeen kanssa asiointia, esim 'aktivointi'.

Tuo boksihan on valmiiksi säädetty Acran putkistole. Yhdistelmä on varmaa normi kisaajalle ihan tarpeeksi kohdillaan. Tuning kitistä ei normi kuskille ole juurikaan hyötyä. Todennäköisesti vain sotkee asioita. Edellisessä pyörässäni oli tehtaan kit-osat ja ohjelmistot, mutta eipä niihin asetuksiin uskaltanut penkittäjän jäljiltä edes vilkaista :)

Tuo Aktivointi käytännössä estää sen että tiimi hankkisi useampaan pyörään nuo boxit, mutta vain yhden tuning softan.  Samoin takuu raukeaa kun purkki otetaan käyttöön. (Aktivointi varmistaa, että maahantuoja tietää misssä pyörässä ko. härveli on ollut kiinni)
Otsikko: Vs: RR viriviriä
Kirjoitti: hidas57 - 04.04.11 - klo:14:51
Ohessa käppyrät. Noissa ei sinällään ihmeempää ole. Kuulemma pelaa nätisti...radalla, jonne tarkoitettukin.
Otsikko: Vs: RR viriviriä
Kirjoitti: Logger - 04.04.11 - klo:19:05
Nuo käyrät paljastavat sen, että mitään ihmeellistä tehon tai väännön lisäystä niillä ei saa. Tavallisesti kun pyörää säädetään kisakäyttöön, niin nuo käyrät vetäistään paperille ja sitten aletaan säätämään. Säädöllä ei saada, eikä haeta lisää vääntöä tai tehoa vaan mahdollisimman hyvää kaasun vastaavutta - siis osakaasu säädöt eri kierrosluvuilla ja ehkäpä jopa eri kuormituksillakin. Käyrien vertailu ei kerro kaikkea. Kiinnittäisin enemmän huomiota tuon käyrän muotoon kuin lukuarvoihin.

Hyvin säädetty pyörä reagoi kaasuun viiveettä ja on helppo ajaa. 600-kuutioisissa säätämisellä on iso merkitys. Tässä Bemarissa on kuulemma tehoa "ihan tarpeeksi säätämättäkin" :)
Otsikko: Vs: RR viriviriä
Kirjoitti: spk_1978 - 04.04.11 - klo:22:02
Kyllä toi käyrä mun silmään näyttää helkkaristi parantuneelta.
Keskialue on nätti ilman yllätyksiä ja vääntöhuippu on huomattavasti loivempi.
Otsikko: Vs: RR viriviriä
Kirjoitti: Logger - 04.04.11 - klo:22:31
Kyllä toi käyrä mun silmään näyttää helkkaristi parantuneelta.
Keskialue on nätti ilman yllätyksiä ja vääntöhuippu on huomattavasti loivempi.

Olet oikeassa. Itse huomasin ensin vain sen, että vääntö alkaa siitä mihin se vanhassa pyörässä loppui!

Otsikko: Vs: RR viriviriä
Kirjoitti: app - 05.04.11 - klo:07:20
Tässä minun Vakio/Devil-käppyrät. Näyttävät erehdyttävästi samanlaisilta kuin Akra/HP. Kuva wiärin päin, mutta koittakaahan saada selvää.
Suomen mestaruuteen ei viime vuonna tarvittu HP:n ecua, siihen riitti SP, ja samainen Devil.


http://www.bmwsportbikes.fi/index.php?action=dlattach;topic=408.0;attach=1380  (tarkka kuva, josta saa selvän luvuistakin, löytyy viestiketjusta: s 1000 RR/modaukset)

Sekä vääntö, että tehokäyrä korjaantuneet samoista kohdista. Itse asiassa ne on aivan identtiset.

En missään tapauksessa kyseenalaista Loggerin ja hidas57:n kommentteja, vaan tuon esiin sen neuvon, minkä viime vuotisen SM-pyörän rakennuttanut henkilö sanoi: Et tarvitse niitä kalliita Acroja ja ecuja, kun samaan tulokseen pääset 1500 € halvemmalla.
Oma ajokokemukseni ja taitoni ei vielä riitä arvioimaan ecun ja ei ecun eroja ajettavuudessa, vaan minun kierrosaikoihini vaikuttaa ainoastaan mahdollisesti karttuva kokemus ja taito hanskan käytössä.
Otsikko: Vs: RR viriviriä
Kirjoitti: hidas57 - 05.04.11 - klo:08:19
Joo, siis melkein putkella kun putkella käyrät muuttuvat juuri tuolla tavalla. Keskialueelle sitä paukkua tulee. Samankaltainen ilmiö muissakin vastaavissa pyörissä. Ilman muita säätöjä ei seokset, ja siten myöskään kaasuvaste, ole ihan hollillaan. Siitäkin joskus laitoin Mtec:in seoskäyrän. Eli säätö tavalla tai toisella.

Oukei, tämä on pikkasen väärä palsta näille pyöräkohtaisille virivirijutuille.  offtopic
Otsikko: Vs: RR viriviriä
Kirjoitti: jarska - 05.04.11 - klo:08:37
Mielenkiintoinen aihe ja ettei hukkuisi tonne "tänään tehtyä"-ketjuun, niin siirsin tänne modauksiin...jatkakaa. hesse_ok
Otsikko: Vs: RR viriviriä
Kirjoitti: app - 05.04.11 - klo:10:09
Kyllä teki mieli hankkia kanssa tämä rasing-boxi, kun putkea vaihdoin, mutta hirvitti ajatus, että paukahtaa moottori. Ei paremman säädön, vaan huonon tuurin takia.
Luistoneston jos sais säädettyä tuolla paremmaksi, niin siinä saattais toista kauttaa säästyä rahaa. Eikä sekään haittais, jos entisestään paranisi tuntuma kaasuun. Uskon kanssa, että näin ilman muuta käy.

Pitää vielä toistaa, että hölmöläisten hommaa kieltää tehtaan oman viri-ecun asentaminen. Tuskin aiheuttaa konerikkoja.
Otsikko: Vs: RR viriviriä
Kirjoitti: Logger - 05.04.11 - klo:11:00
Olen samaa mieltä, siitä että mitään Acraa ei tarvita. Se on ylihintainen verrattuna muihin putkistoihin. Itse olen saanut myös selkeän ohjeen laittaa mieluummin kaikki rahat alustaan, jos aikoo kovempaa mennä. Ajotaitonikaan ei vaadi putkistoa tai luistonestoon puuttumisia -valitettavasti.

Omat kokemukseni perustuvat 600-kuutioisen säätämiseen ja ajamiseen. Siellä vääntökäyrä ja kaasunvastaavuus on ehdottomasti tärkeimmät ominaisuudet joita säätämisellä haetaan. Samalla kalustolla useamman vuoden ajaneena arvostan myös hyvin säädetyn pyörän moottorin puhtaana pysymistä ja tehojen säilymistä.

Se, mikä tässä BMW touhussa on jäänyt askarruttamaan, on ollut moottorin säätämisen puute. Moottorit ovat kuitenkin hieman erilaisia, samoin putkistot, silti niitä ajetaan yleensä vakiosäädöin. (Oma vakio boksi, Alphan boksi tai esim. PC netistä ladatulla kartalla). Pyöräkohtaisesti tehty säätö pitää moottorin puhtaana ja kaasunvastaavuden hyvänä. Yleensä kun nuo Lambda-anturitkin kun on poistettu putkiston vaihdon yhteydessä, poistuu myös seosten itsesäätyminen, eli yleensä siellä on aiha hieman liian rikas seos optimiin nähden. Kolme kautta ajetussa moottorissa tämä jo näkyykin sitten.

Jos pyöräkohtaisiin säätöihin mennään, niin itse suosisin tehtaan tarjoamia viripalikoita. Niillä kun voi säätää montaa muutakin asiaa samalla.

Mikäli haluaa mennä kovempaa, mutta raha rajoittaa, niin ehkäpä tässä järjestyksessä lähtisin "virittelemään".

-Seosrenkaat ja rengaslämmittimet. (peräkärry tai pakettiauto siinä sivussa)
-Öhlinsin alusta
-halpa täysputkisto ( painonsäästön ja keskialueväännön vuoksi)
-kuitukatteet (halvemmat kaatokustannukset.. niitä alkaa tässä vaiheessa tulla vastan)
-toinen vannesarja
-viriboksi
-viriboksin säädättäminen.

Edellä oleva lista on samalla hyvä syy myös siihen, miksi hankin tällä kertaa valmiiksi rakennetun pyörän. Hieman käytetty ja kaaduttu, mutta tuossa listassa pääsee monta riviä alemmas samalla rahalla. Ensi kesä näyttää monenko rivin ominaisuuksista oikasti sitten hyödyn.
Otsikko: Vs: RR viriviriä
Kirjoitti: hidas57 - 05.04.11 - klo:15:49
Akrasta vielä, että Evolution-putkethan ovat kalliita, kun ovat titaania. Racing-versio on hippasen painavampi, mutta muuten sama, hintaa paljon vähemmän, toki riittävästi. Vai onko bemarin kitin kanssa pakko ostaa Evolution? Kyselen kun en jaksa itse tsekata!
Otsikko: Vs: RR viriviriä
Kirjoitti: Logger - 05.04.11 - klo:16:16
Akrasta vielä, että Evolution-putkethan ovat kalliita, kun ovat titaania. Racing-versio on hippasen painavampi, mutta muuten sama, hintaa paljon vähemmän, toki riittävästi. Vai onko bemarin kitin kanssa pakko ostaa Evolution? Kyselen kun en jaksa itse tsekata!

Ei kai kukaan käske tuota putkistoa vaihtamaan. Luulisi että sen saa vaikka vakiovaimentimille. Putki ja boksi on hinnoiteltu erikseen.  Sieltä kyllä löytyy Soppaa lisää vielä se, että Acran vaimentimia on kolmea eri mallia nohin putkistoihin. Lyhyt tynkä  ja kaksi pidempää mallia. (M-R01905 ja  M-HR02005). Jälkimmäinen noista on ns. katulaillinen, eli arvelisin sen olevan hieman painavampi ja hiljaisempi. Valitettavasti vaan ei juurikaan halvempi.

Acran putkiston halkaisija vaimentimen kohdalta on muistaakseni 55mm, (tai ainakin 5mm suurempi kuin yleensä) eli siihen on lippojen jälkeen paha hankkia halvempaa vaimenninta tilalle. Äkkiä alkaa käymään lompakon päälle, kun tuollaisen puolen metrin pätkän hinta hipoo 800 euroa.
Otsikko: Vs: RR viriviriä
Kirjoitti: app - 05.04.11 - klo:16:47
Lainaus
Yleensä kun nuo Lambda-anturitkin kun on poistettu putkiston vaihdon yhteydessä, poistuu myös seosten itsesäätyminen, eli yleensä siellä on aiha hieman liian rikas seos optimiin nähden. Kolme kautta ajetussa moottorissa tämä jo näkyykin sitten.

Tässä Devilin rännissä on kaksi lambda-anturia. Arrowiin olisi saanut yhden. Onkos Akrassa sitten ollenkaan, vai hoidetaanko homma sen oman boxin kanssa toisella tapaa? Kuitenkin minä valitsin Devilin titaaniputket syystä että se saattaa olla toiminnallisestikin hyvä noiden haisteluantureiden myötä.

Lainaus
-Seosrenkaat ja rengaslämmittimet. (peräkärry tai pakettiauto siinä sivussa)
-Öhlinsin alusta
-halpa täysputkisto ( painonsäästön ja keskialueväännön vuoksi)
-kuitukatteet (halvemmat kaatokustannukset.. niitä alkaa tässä vaiheessa tulla vastan)
-toinen vannesarja
-viriboksi
-viriboksin säädättäminen.

Alustaa ja viriboksia lukuunottamatta olen jo nuo listan vermeet hankkinutkin, ja taakse tulee myös Öhlins. Etuputkia pitää vielä katsoa, kunhan ensin katson lompakkoon. Ne joutaa ensi kesällekin. Takaiskari on tietäväisten toimesta todettu tärkeämmäksi.

Lainaus
Edellä oleva lista on samalla hyvä syy myös siihen, miksi hankin tällä kertaa valmiiksi rakennetun pyörän. Hieman käytetty ja kaaduttu, mutta tuossa listassa pääsee monta riviä alemmas samalla rahalla. Ensi kesä näyttää monenko rivin ominaisuuksista oikasti sitten hyödyn.

Minä kaaduin itse tämän oman jo. Ei tarvii tätä hommaa enää murehtia. Ja varmasti kaadutaan vielä uudestaankin, mutta ei sentään tahallaan.


En malta olla kirjoittamatta tätä asiaan kuulumatonta sivuhaaraa, kun tuli tuo titaani jo matskuna esille. Meidän Nappi-koira (3 v) onnistui eilen telomaan polvensa, ja just tultiin lääkäristä. Nivelside poikki. Ei vakava, vaan hoituu leikkauksella. Lääkäri kysyi, kumpi vaihtoehto valitaan: otetaan koiran omaa kudosta, jolla korjataan. Hinta ~1000 €. Tai laitetaan titaaniosa, joka kestää paremmin, ja toipuukin nopeammin, ~1500,-. Titaania pistetään koiraan. Päätös oli selkeä.

Joo, toisilla on titaaniosaa mopoisaan. Meillä se kelpaa koirille. Jus ja just  633.
Otsikko: Vs: RR viriviriä
Kirjoitti: Logger - 05.04.11 - klo:18:52
Tässä Devilin rännissä on kaksi lambda-anturia. Arrowiin olisi saanut yhden. Onkos Akrassa sitten ollenkaan, vai hoidetaanko homma sen oman boxin kanssa toisella tapaa? Kuitenkin minä valitsin Devilin titaaniputket syystä että se saattaa olla toiminnallisestikin hyvä noiden haisteluantureiden myötä.

Yhden uuden Acran olen nähnyt. Siinä oli molemman anturit kytkettyinä. Viime kautena rakennetuissa pyörissä ilmeisesti harvemmin. Boksi tukee 0-2 anturia, eli soveltuu kaikille putkistoille.

Lainaus
Alustaa ja viriboksia lukuunottamatta olen jo nuo listan vermeet hankkinutkin, ja taakse tulee myös Öhlins. Etuputkia pitää vielä katsoa, kunhan ensin katson lompakkoon. Ne joutaa ensi kesällekin. Takaiskari on tietäväisten toimesta todettu tärkeämmäksi.

Tuohon alustan parantamisen tarpeeseen tässä pyörässä on paha sanoa mitään varmaa, kun kokemukset alkuperäisestä puuttuu. Edellisessä pyörässä oli pakko vaihtaa jouset jäykempiin ja huollattaa muutoin vakioalusta vuosittain, muutoin ei tullut ajamisesta oikein mitään. Takaiskari yleensä ensin vaihdetaan. Se 1-2 hengelle katuajoon säätyvä yleisjousi ei aina toimi, tai sen säätäminen on vaikeampaa.

Parasta tässä lajissa on se, että koko SM kärki jakaa tietoaan ja kokemuksiaan erittäin auliisti, kun vaan ymmärtää mennä sopivassa tilanteessa kysymään. Muutoinhan tässä menisi ikä, terveys ja rahat oppia hakiessa.

Lainaus
En malta olla kirjoittamatta tätä asiaan kuulumatonta sivuhaaraa, kun tuli tuo titaani jo matskuna esille. Meidän Nappi-koira (3 v) onnistui eilen telomaan polvensa, ja just tultiin lääkäristä. Nivelside poikki. Ei vakava, vaan hoituu leikkauksella. Lääkäri kysyi, kumpi vaihtoehto valitaan: otetaan koiran omaa kudosta, jolla korjataan. Hinta ~1000 €. Tai laitetaan titaaniosa, joka kestää paremmin, ja toipuukin nopeammin, ~1500,-. Titaania pistetään koiraan. Päätös oli selkeä.

Joo, toisilla on titaaniosaa mopoisaan. Meillä se kelpaa koirille. Jus ja just  633.

Yllättäviä menoja tulee aina. Omalla kohdalla jää tämän kesän kisat ajamatta, kun tuo piharemontti tuntuu olevan pohjaton kaivo.