BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => K1600GT/GTL => Keskustelua pyöristä => Aiheen aloitti: mchuurre - 31.03.11 - klo:10:22

Otsikko: GT:n testausta
Kirjoitti: mchuurre - 31.03.11 - klo:10:22
Miepä kävin eilenä:

Nonni ! Nysse on ajettu. Lupasivat vaan Zentrumissa liikoja kun eihän siellä niitä GTL:iä vielä ollut, tulee vasta toukokuun lopuilla....  ...mutta menihän tuo GT:kin sitten "paremman" puutteessa 

Ja niitä kokemuksia tuoreeltaan n 100km:n ja 90 minuutin jutaukselta tässä:

(Verrokkina on sitten oma K1200LT että jos sikseen..)

-Kevyt on, kevyempi kuin mitä se 60kg:n painoero (vai mitä se nyt olikaan) mutta helppo käänneellä ja pakittaa vaikka ei sitä pakkia enää ole. Vai onko sitten kovilla rengaspaineilla osuuttaa myös asiaan ?

-Parannettu polviote, nyt sen saa (vrt. LT) !

-Tärinöitä/värinöitä ei ole. Ei tuntunut huipuissa (240km/h) jolloin peileistäkin näki jos vain muisti (tarvi enää.. ) kahtoa.
-Jaksaa lähteä valoista vaikka kakkosella. Kolmosellakin jos vähän luistattaa !
-Jaksaa vetää 6:lla vaikka 40 kympistä!
-Cruise menee päälle jo n. 35km/h (LT:ssä 60km/h!)
-Äänet on kyllä parhaat siellä 6 tonnin ja 7 tonnin jälkeen !
-Lähtee (hyökkää) ohituksissa 4:llä rajusti 120Km/h nopeuksista kun vain "raottaa"
-Tasan 100km/h kiekit on 2900rpm.
-Kaasulla on viive, kun se on "Ride By Wire" niin vaijereitahan siinä ei ole ja se jos mikä tuntui oudolta. Kiekit nousee kuin "unessa" ja varsinkin RAIN-modella sen huomaa selvästi !
Voin kuvitella että joiltakin jää tuo ajokampe ostamatta....tai toisaalta, eipä ole kilpailijoita tuossa sarjassa oikein !!

-Ajomodeja on 3:
RAIN, ROAD, ja DYNAMIC. Aloitin ROAD:illa ja vedin kaikki lävitse useampaan otteeseen mutta jopa tuolla D:llä oli se viive joka haittasi. Toki siihen varmaan tottuu mutta-mutta?
-Tuulilasin leikkaus häiritsi meikäläistä ! Se vino leikkaus tulee näkökenttään haitallisesti paitsi jos malttaa pitää se riittävän alhaalla ! Mutta meikäläiselle (182cm) se tarkoittaa lähes puolta tuon nostovaran tarpeettomuutta!
-Ylimmässä asennossa ja max.nopeudella tulee selkään takaa melkoiset pyörteet niin että ajopusero nousee ilmaan.
-Cruise ei poistu vaihdevivulla, kuten ei LT:ssäkään.
-Ilman käsiä jutaessa on vakaa mutta ainakin tuo yksilö pyrki kaartamaan vasemmalle vaikka tienpinnat oli erilaiset joissa tuota kokeilin. Suoraa menee mutta vartalolla pitää korjata siis?
-Keskuslukitus on näppärä, napista, ohjastanko, oikea puoli.
-Radio ei lisää volumea automaattisesti (vrt. LT) vauhdin kasvaessa ??!! (OBS. tähän korjaus: löytyy valikosta on/off)
-Lukittavat 2 katteen lokeroa ovat naurettavan pienet. Sopii vain karkkipussit kumpaankin  ?
-Valoja en päässyt testaamaan kun ei päässyt hämärällä....varsinkin ne adaptiiviset kaarteen mukaan, You Know....olisi pitänyt saada kokeilla jossain 
-Radio oli herkkä ja helppo menusta ja säätöpyörästä (revolveri) käyttää.
-Kahvalämppärien sekä penkkien 6 portaista tehoa en päässyt (voinut) kokeilla...~ +20´C he hee....
-ESA:sta en voi sanoa kun vain gessuje esoilla olen ajellut. Mulla se oli koko ajan 1 hlö/ilma kasseja
-Samoin kovuus oli normal/sport modet, eikä autobahnilla tullut kuoppia enkä hiekkateitä lähtenyt ehtimään.

Mitähän vielä....ai niin. Pakko sanoa:
-JOS haluaa olla huomion keskipisteenä ja varastaa mm liikennevaloissa "Show:n" niin tuolla se onnistuu. 6:n äänet kyllä erottaa ja jos ei heti päät käänny niiin ainakin sitten kun pikkasen vingauttaa 
-Kotilot yritti väkisellään tulla rinnalle ja ikkunoissa olikin sitten naamat kiinni, mutta siihen löytyy helppo lääke ....!
-Valoissa edelleen, porukat oikein pysähtyy katsomaan ja jää paikoilleen tsiigaamaan !

HUONOA:

-No ainakin tuo sähkökaasu
-Radiossa vain etukaiuttimet (vrt. LT 8 kpl)
-Volumen säätö manuaalinen
-Tuulilasin leikkaus
-Kaikki TSIIGAA niin maan perusteellisesti jos kone on käynnissä ! 
Niin ja se hinta tietysti ...

Kuvia ja videoita tulee kun ennättää !  03Biker

Otsikko: GT:n testausta
Kirjoitti: atomic - 31.03.11 - klo:11:06
Hyvä yhteenveto testiajosta  bowdown
Muistihan mainita edustavas BMWSBF foorumia   airrev  innocent  hesse_biggrin
Otsikko: Vs: GT:n testausta
Kirjoitti: jarska - 31.03.11 - klo:14:15
Loistoraportti, kiitokset Huurre. hesse_ok

Mielenkiinnosta  pitää molemmat kutvoset kyllä  koeajaa. ajelu
Otsikko: Vs: GT:n testausta
Kirjoitti: Jussipolo - 31.03.11 - klo:17:10
Jo vain! Alkaa löytyä Huurteesta uusia piirteitä. Kommentteja tulee kuin Tuulilasin toimittajalta. Hyviä kommentteja!  respekt ajelu
Otsikko: Vs: GT:n testausta
Kirjoitti: Entelodontti - 01.04.11 - klo:01:33
Hyvä raportti!

Tosta vehkeestä kun sais kutitetun K 1600 R version niin hesse_wub  airrev
Otsikko: Vs: GT:n testausta
Kirjoitti: mchuurre - 01.04.11 - klo:18:52
Jatkoa...

Juu, tuo kaasu hidasajossa pääsi meikäläisenkin pariin otteeseen yllättämään (ekat 2-3 km), itse asiassa onnistuin jopa kerran "stumppaamaan" sammuksiin ekoissa liikennevaloissa  !

Nimittäin, kyllähän kun puhutaan kutosen koneesta niin lähtökohtaisestihan se pitäisi vääntää laajalla vääntöalueella, elikkäs mm heti alakierroksilta alkaen. Pärrän luovuttanut Uberfuhrerkin kyllä sanoin evästäessään meikäläistä matkalle että muista !  No, heti pihasta lähdettyäni kaasua tulee tarjottua liikaa johtuen tuosta "unikaasustakin" että kun se tuolee sieltä viiveellä. Eli kaasun annostelussa menee alkuunsa tovi ennen kuin sen oppii ja / mutta toisaalta, parhaat soudit noista uruista lähtee kun antaa vähän reilummin...

No sitten ajosta muuten:
Se "Ride by Wire" tuli jo tuolla aiemmin, eli en tykännyt, varsinkaan kun luulisi että se olisi noilla 3 -modella erilainen, elikkäs DYNAMIC-modessa lähes kuin "oikea" vaijerikaasu? Hirveätä eroa en noissa modeissa huomannut.

Pärrähän on nyt sellainen kun pärrän kuuluisi olla, elikkäs siihen mennään päälle, jalka yli vaan että heilahtaa ja menoksi, kuten esim. malleissa 1200GT/1300GT. LT:ssähän mennään pärrän "sisään", ohjaamoon ja siinä sulla on sitten sellainen Scanian tuulilasi (joka siis on hyvä, ei moite ! ) ja sellainen 50kg:n perunasäkki Desh:illä, etkä alas näe 
LT:n keula on painava, eturengasta et tiedä missä se menee mutta vastaavasti kulkee suoraan kuin juna, ilman käsiä myös !

GT:n eturenkaan näkee tarvittaessa, keulan paino on kevyt, painopiste taaempana (olikohan muuten ohjausiskaria lainkaan?), ja ajoasento on nyt aavistuksen sportti. LT:n ohjaustankohan tuntuu "papan kottikärryn aisoilta" joka myös vähän antaa myöten. GT:n tanko on värinätön ja kapeampi, tai ainakin se siltä tuntui, joten ohjaus on nopeampi (sportti).

Hidasajo ja käsittely vaikka keilaradalla ei liene ongelma. Istuin + istumaasento on luonteva (182cm/75kg), pyörä on muutenkin kapea ja mm jalkatapit, vaihde-, jarrupolkimet on juuri siellä missä ne pitääkin olla.
Kahvat ovat säädettävissä portaattomasti, (vrt. LT:n 5-asentoa.) Rekkojen ilmaiskuja en päässyt tuntemaan (6-kaistaa), eli siitä en pysty kertomaan, mutta uskon GT:n olevan vakaampi jo ihan pienemmän otsapinta-alan takia.

Jarrut tosi hyvät, mutta tuntuma oli sellainen että kun etusella jarrutti, tuntui että vain etunen jarruttaa ja vastaavasti kun polkimella jarrutti, tuntui kuin molemmat jarrut olisivat olleet käytössä....?

Kaasun avaus jo mutkassa (ramppien liittymät) oli helppoa ja turvallisen tuntuista leveän takarenkaan (ja gyron?) takia. Ei tullut missään vaiheessa "hui"-ilmiötä. Vastaavasti moottorijarrutus oli miedompaa kaikilla vaihteilla kuin mitä oletin, että taisi olla se "luistokytkin" pelissä vahvasti mukana?
(eikös tässä mallissa ollut se, korjatkoon pomppe / somebody)

Toiveena olis ollut sadekeli, (juuri näin !), että olisi päässyt testaamaan kuinka tuossa kastuu? Kate vaikka onkin suojaava niin kyllä kädet ovat aivan suojaamatta, (vrt. LT jossa peilien sijoittelulla hoidetaan homma jo pieniltäkin nopeuksilta), ja samoin olisi kuullut kuinka sutimisenesto yhdessä RAIN-moden kanssa pihistää/leikkaa tehoja pois!

No tietenkin olisihan se voinut tulla luntakin että olisin nähnyt miten tuo malli kerää lunta ja missä se jäänmuodostus tulee ongelmaksi.....no - juu   

Mutta matkakampehan tuo on, ei siinä ole mitään epäselvää!
Satula tuntui hyvältä tuon 90 minuuttisen aikana ja sehän tarkoittaa jo niksmannien teillä yli 200km:n ajomatkaa...

Mutta tuota max.nopeutta jäin vielä miettimään että onko noissa eri modeilla vaikutusta. Nyt tuo maximi jäi kyllä alle mitä siltä odotin, vaikka olikin laukut kiinni ja selkä suorana ? 


Tässä huomaatte tuon "Ride by Wire:n" selvästi....(viiveen  hedari )
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=OwUdgm_-NcA[/youtube]

MENU-valikko on sitten aikas monipuolinen että meinaa ajohommat unohtua tykkänään... tongue2
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=YUacN21QgbY[/youtube]

Rauhallista ajua kun polizei on tuolla sillalla tutkaamassa (tulin juuri tuolta edestä edellisessä videossa..)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fUTMfXardNg[/youtube]

No sitten audio testiä liikennevaloissa  icon_rolleyes
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dkQcfiVGIt8[/youtube]

Ja sitten vähän kiihkeämpää menoa mutta käsi tärisee jo, ei pyörä...(ei ollu tukea)  oops2
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=N8Z6MtKYteM[/youtube]

Lopuksi puheohjelman kuuntelua (kielen opiskelua  hali_peukku)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=w7apXCfNGRU[/youtube]
Otsikko: Vs: GT:n testausta
Kirjoitti: Repa - 01.04.11 - klo:20:54
Hyvä raportti!

Tosta vehkeestä kun sais kutitetun K 1600 R version niin hesse_wub  airrev

Turbokin vois olla ihan kiinnostava...
Otsikko: Vs: GT:n testausta
Kirjoitti: spk_1978 - 01.04.11 - klo:22:05
Hyvä raportti!

Tosta vehkeestä kun sais kutitetun K 1600 R version niin hesse_wub  airrev

Mitäs tuo motti painaa jos vertaa K12/K13 koneisiin?
Otsikko: Vs: GT:n testausta
Kirjoitti: K1600GTL - 01.04.11 - klo:22:39
Tosi hyvä raportti,kiitos siitä! Mulle tulossa K1600GTL,menen huomenna Tallinnaan messuille katsomaan!
Otsikko: Vs: GT:n testausta
Kirjoitti: Veppe - 01.04.11 - klo:23:46
Hyvä raportti!

Tosta vehkeestä kun sais kutitetun K 1600 R version niin hesse_wub  airrev

Turbokin vois olla ihan kiinnostava...
ei aina noita turbo kommentteja...
Otsikko: Vs: GT:n testausta
Kirjoitti: K1600GTL - 09.04.11 - klo:19:43
Eipä ollut Bemareita Tallinnan messuilla mutta ei se mitään saan alkavalla viikolla oman GTL.n 1kk etuajassa,paistaa se aurinko joskus risukasaankin!
Otsikko: Vs: GT:n testausta
Kirjoitti: Jussipolo - 10.04.11 - klo:06:29
Se on mukavaa kun homma toimii joskus etupainoitteisesti ja saa vaikka mopon etuajassa! Sama kävi itsellä kun aikanaan tilasin autoon manuaali-ilmastoinnin ja tilausaika oli toukokuu. Kaveri sanoi tiskillä että menee 3 kk. Minä monttu auki että kesähän on sitten mennyt... No meni 3 viikkoa ja soitti että on jo tullut. Minä hymyillen että eikun asentamaan. Meni päivä ja se oli siinä. Ja siitä laitteesta oli iloa sinäkin kesänä. Onneksi näitä sattuu... Hyvä!

 ajelu respekt
Otsikko: Vs: GT:n testausta
Kirjoitti: ttdriver - 10.04.11 - klo:22:03
Jatkoa...
......Kahvat ovat säädettävissä portaattomasti, (vrt. LT:n 5-asentoa.) ....

Ai onks LT:ssä säädettävät kahvat? Facelift-mallissakin?
Otsikko: Vs: GT:n testausta
Kirjoitti: mchuurre - 11.04.11 - klo:11:51
Jatkoa...
......Kahvat ovat säädettävissä portaattomasti, (vrt. LT:n 5-asentoa.) ....

Ai onks LT:ssä säädettävät kahvat? Facelift-mallissakin?

No niin-niin, siis jos nyt puhutaan kahvojen etäisyyden säädöistä, ei siinä mitään "clíp-oneja" tietenkään ole ! smiley_hitler-t
Otsikko: Vs: GT:n testausta
Kirjoitti: spk_1978 - 11.04.11 - klo:18:44
Berliinin pojat on saaneet kulutuksen aika siedettäviin lukemiin: bowdown
(www.bmw-motorrad.fi tiedottaa)
Kulutus/100 km (90 km/h)    0,46 l
Kulutus/100 km (120 km/h) 0,59 l
Otsikko: Vs: GT:n testausta
Kirjoitti: ttdriver - 11.04.11 - klo:19:19
Jatkoa...
......Kahvat ovat säädettävissä portaattomasti, (vrt. LT:n 5-asentoa.) ....

Ai onks LT:ssä säädettävät kahvat? Facelift-mallissakin?

No niin-niin, siis jos nyt puhutaan kahvojen etäisyyden säädöistä, ei siinä mitään "clíp-oneja" tietenkään ole ! smiley_hitler-t

Emmää ole tiennyt sitäkään, että näissä on etäisyyden säätö... withstupid
Mitenkäs se toimii??
Otsikko: Vs: GT:n testausta
Kirjoitti: Kardaani - 23.09.11 - klo:20:24
No nii ... nyt oon sekasin ku käkikello, no meillä kaikilla on tehtävämme. Kun kukaan ei vastannut tuohon kyselyyni ajoasennosta (liekö ujous iskenyt, ei oo samankokoista kuskia tai sitten vain kysymystä pidettiin tyhmänä) menin ja ostin tuon 1600 GT:n jotta saisi selvyyden asiaan. Nyt 2000 km takan eikä kaduta hankinta pätkääkään. On tuo perhana niin hieno vehje ajaa että harmittaa kun välillä on pakko käydä töissä ja nukkuakin. Toki noista molemmista voi pikkasen nipistää mutta vääjäämättä täällä napapiirillä alkaa kohta puoliin lumihiutaleet sateleen ja ajokelit loppuu aivan liian aikaisin. Nimim. Onko kellään kokemusta kuinka kauan tallissa voi ajaa ympyrää?
Otsikko: Vs: GT:n testausta
Kirjoitti: spk_1978 - 23.09.11 - klo:21:16
Riippunee tallista ja kuskin taidoista?
Omissa haaveissa sellainen Tony Starkin talli pippureineen päivineen.
Otsikko: Vs: GT:n testausta
Kirjoitti: j@ck - 24.09.11 - klo:09:00
^^Onnittelut hyvästä valinnasta, nämä GT ja GTL mallit taitaa saavuttaa melkoisen suosion. Montakohan mahtaa olla jo Suomessa..?

Ehkä kysymyksesi ajoasennosta vaan oli hieman hmm.. sillä lieneekö tuon ergonomisempaa tourinkimopoa tehtykään. Kyllä täältä kommentteja ja vastauksia saat, rohkeasti vaan kynä käteen.

Tuossa viikko sitten Heinolla käydessäni istuskelin tovin uuden Wingin päällä. Ihmeellisen ahdas jättiläinen ja jopa luonnottoman oloinen ajoasento. Onko tuo nipponin pojan mittojen mukaan suunniteltu? Ja nappuloita riittää, voi hyvä luoja.. Jotenkin vanhanaikaisen oloinen se "ohjaamo", tuli väkisin mieleen 80-luvun japsiautot.  bmw2_smilie
Otsikko: Vs: GT:n testausta
Kirjoitti: hidas57 - 26.09.11 - klo:10:19
Nimim. Onko kellään kokemusta kuinka kauan tallissa voi ajaa ympyrää?

 :) Noin 0.2s meitin tallissa. Hitto että niin pienen olivat siitä tehneet.  icon_rooki