Kirjoittaja Aihe: Rata-ajo  (Luettu 6667 kertaa)

Poissa BMWille

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 24
  • K1200R Sport
Vs: Rata-ajo
« Vastaus #45 : 27.02.10 - klo:12:50 »
Nyt on tämän vuoden ensimmäinen ratapäivä varattu ja maksettu. 28/3 Zolderissa Werner Daemenin moottoriurheilukoulussa http://www.motorsportschool.be/home.aspx
Saa nähdä onko Werneri SBK bemarinsa kanssa radalla niinkuin viime kerralla. Hiukan oli "hankaluuksia" pysyä perässä hesse_biggrin. Wernerin S1000RR oli muuten ainoa pyörä joka jätti meikän pyörän pääsuoran kiihdytyksessä. Eka kerran kun meni ohi niin ajattelin että mikä perkele sieltä tulee, oli meinaa sen verran kireän oloinen vehe bowdown.

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: Rata-ajo
« Vastaus #46 : 27.02.10 - klo:14:03 »
Just palasin kotiin 2 päivän ratatahkoomiselta Yas Islandin etelä-radalta.
(Puolikas Yas Isladin F1 radasta)

Homman nimi oli California Suberbike School ja kuten nimestä voi arvata niin Ärrä oli ehkä karvan nopeassa seurassa hesse_blushing
Lähtösuoran kiihdytyksessa kokeiltiin piruuttaan mm 1098 duksua vastaan ja Ärrä oli joka kerta nopeampi.

Ne jarru- ja käännöspaikat olikin sitten ihan eri juttu.

Kouluttajana oli Andy Ibbot joka on koulii edelleenkin WSB ja MootoGP kuskeja.
Jos mahdollista niin osallistukaa vastaaviin koulutuksiin, helkkarin hienot 2 päivää..
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa Matso

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 301
  • S1000RR
Vs: Rata-ajo
« Vastaus #47 : 27.02.10 - klo:18:46 »
Just palasin kotiin 2 päivän ratatahkoomiselta Yas Islandin etelä-radalta.
(Puolikas Yas Isladin F1 radasta)

Homman nimi oli California Suberbike School ja kuten nimestä voi arvata niin Ärrä oli ehkä karvan nopeassa seurassa hesse_blushing
Lähtösuoran kiihdytyksessa kokeiltiin piruuttaan mm 1098 duksua vastaan ja Ärrä oli joka kerta nopeampi.

Ne jarru- ja käännöspaikat olikin sitten ihan eri juttu.

Kouluttajana oli Andy Ibbot joka on koulii edelleenkin WSB ja MootoGP kuskeja.
Jos mahdollista niin osallistukaa vastaaviin koulutuksiin, helkkarin hienot 2 päivää..

Voi jösses että kuullostaa helmi reissulta.  bowdown
Ei voi kun kateellisena mennä tonne lumitöihi jos vaikka kohta se  kevät jo tulis  grin
parempi kahtasataa pääedellä puuhun, kuin satasta perse edellä"

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Rata-ajo
« Vastaus #48 : 27.02.10 - klo:19:47 »
Varmasti ollut hienot päivät bowdown. Ibbot on arvostettu heppu, esillä asiantuntijana jatkuvasti alan brittilehtien sivuilla. Kuin myös Californian koulusta on kehuvi kirjoituksia näkynyt. Elän toivossa että joskus pääsee johonkin vastaavaan hesse_blink.
Quot homines, tot sententiae.

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: Rata-ajo
« Vastaus #49 : 27.02.10 - klo:20:05 »
Juu, laittoi kyllä ajamista aikalailla uusiksi, ja pirun simppeleillä ohjeilla.
Nyt tarvis päästä perjantain ratailtämiin tohon paikalliselle autodromelle ettei heti unohdu.
Tuli suoritettua Suberbike schoolin tasot 1 ja 2.
Ykkönen on kokolailla pyörän perushallintaan keskittyvä ja kakkosessa painopiste on täysin katseen käytössä.
Samoja ohjeita oli viikko sitten soveltanut Aasian Suberbike mestarille ja ottanut 4 päivässä helposti yli sekunnin kierrosajasta pois.
Kuulemma varojakin vielä oli  bowdown

Juttelin Ibbottin kanssa vielä perjantaina koulun jälkeen nykykuskeista, ja kaveri laittoi mm Ben Spiesin täysin lyttyyn.

Ducatikuskeista nosti Kallion toistavuuden ajotaidoissa lähelle Stoneria jos mukaan laskee kokemattomuuden mutta lisäsi heti että Duksu on Kalliolle väärä mopo, ja valitettavasti sen oikean mopon vei muuan WSBK mestari jenkkilästä. Kallio on kuulemma yksi MotoGP:n tasaisimmista ja lupaavimmista kuskeista.

Radalla oli 9 valmentajaa ohjaamassa käsimerkein tekemisiä.
Aika nöyräks laittaa kun sällit roikkuu mutkassa yhdellä kädellä ulkokaarteessa tarkkailemassa kun itse tykität sen mitä pystyy..

Katotaan josko kameralle jäi kuvia tapahtumasta, viimeiseen stinttiin laitoin videokameran kiinni, tarvii huomenna tsekata kehtaako sitä materiaalia julkaista lainkaan hesse_blink
« Viimeksi muokattu: 27.02.10 - klo:20:13 kirjoittanut spk_1978 »
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Vs: Rata-ajo
« Vastaus #50 : 27.02.10 - klo:20:41 »
Me vaadimme kuvia ja videoo spk_1978. hesse_yahoo

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Rata-ajo
« Vastaus #51 : 27.02.10 - klo:20:46 »
Varmasti ollut kaikin puolin mielenkiintoinen ja osaamista kehittävä homma. Kotimaan radoillakin saa, sopivan kouluttajan osuessa kohdalle, hyviä ohjeita (ite saanut niihinkin, jotka luulin idea3 olevan edes tyydyttävästi hallussa). Mutta tuo varmasti ollut yli kylän kurssi.
Itsesensuuri poies, lataa vaan matskua galleriaan, etenkin kun nyt voidaan katella eläviäkuviakin.
Quot homines, tot sententiae.

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: Rata-ajo
« Vastaus #52 : 28.02.10 - klo:15:50 »
Dodiin,

Sain videon purettua ja tuuppasin sen hätpikaa tonne Contourin sivuille:
http://vholdr.com/node/71305

Video on viimeisen stintin ekoilta kierroksilta kellon lähestyessa puoltayötä.
Takana kaksi päivää nahoissa ja viimeisillä stinteillä alkoi ote herpaantua ihan tosissaan.

Vaikka ratavalvoja sanoi että nyt saa laskea kaikilla vaihteilla ja omilla jarrumerkeillä niin pidättäydyin jarruttomassa moodissa ja kolmessa vaihteessa.
Edellisellä siivulla kokeilin jättää jarrumerkkejä myöhäisemmäksi ja oli kokolailla lähellä tehdä tuttavuutta Yas hotellin kanssa.
Siinä olis kyllä sopivasti ollut rafla mistä ois saanu helpotusta =)

Puitteet oli tosi hienot, rata loistava ja valaistuksen kanssa oli helpompi ajaa kuin päivänvalossa.
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa Matso

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 301
  • S1000RR
Vs: Rata-ajo
« Vastaus #53 : 28.02.10 - klo:17:01 »
Kertakaikkiaan fantastisen näköinen paikka.

Pari kysymystä.

Mitä ne keilat teki ennen sitä nopeaa kaarretta, oliko niiden tarkoitus vain ottaa vauhtia pois jotta ei rookiet vedä loivaan mutkaan eniten ?

Huomasin, et siitä joku kyykky pongahti sun eteen varikko suoralta, laskitko ihan tarkoituksella eteen ?

Oon kyllä ihan aidosti pikkasen kade....lunta maassa ja ratavuoroja perutaan Alastarolla ja Kemoralla ja niiden päiviä rukkaillaan kun olen jo järkkäillyt vapaita.
Hieman huonolla tuulella tässä kun miettii tätä Suomen rata-ajelu hommaa kokonaisuudessaan  hedari

Pitänee mennä joskus kokeilemaant tuota ajelua  hesse_biggrin
« Viimeksi muokattu: 28.02.10 - klo:18:51 kirjoittanut Matso »
parempi kahtasataa pääedellä puuhun, kuin satasta perse edellä"

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: Rata-ajo
« Vastaus #54 : 28.02.10 - klo:18:35 »
Kertakaikkiaan fantastisen näköinen paikka.

Juu puitteissa ei ollut valittamista.
Oltiin yötä Yas Hotellissa jonka "läpi" tossa ajettiin.

Pari kysymystä.
Mitä ne keilat teki ennen sitä nopeaa kaarretta, oliko niiden tarkoitus vain ottaa vauhtia pois jotta ei rooket vedä loivaan mutkaan eniten ?
Huomasin, et siitä joku kyykky pongahti sun eteen varikko suoralta, laskitko ihan tarkoituksella eteen ?

Keiloilla otettiin vauhtia pois ja saatiin melkoinen vastaohjausharjoitus.
Niitä oli alun enemmän mutta osa jengistä ei saanu taitettua niiden välistä joten se muokkautui tollaseen muotoon joka leikkas heikompien kuskien nopeutta enemmän ja salli nopeemmille luukutusta.

Juu päästin tarkoituksella eteen.
Alkoi oma ote herpaantuun ja muutenkin ajo oli aika väsynyttä.
Samaan yhtälöön kun otti huomioon että kuskien tasoero oli kauhea niin annoin tulla eteen.
Vaihtoehtoina ois ollu olettaa että se antaa tilaa tai sitten kopsahdus.

Tasoero oli aika huima. Osa jengistä opetteli oikeasti ajamaan sillä ymmärryksellä että jos alla on R1 niin sitä pitää ajaa koko ajan muna-asennossa ja se on nopein. Melkoisia vaaratilanteita koettiin kun jästipäät laskee kolmatta sataa eikä osaa jarruttaa.  
Yksi tälläinen mestari oli Qatarista. Se pommitti joka kerta suoralla musta ohi ja ohitin sen sitten hotellin kohdalla. Se oli kolmas stintti ekana päivänä kun sen R1 lähti vakuutusyhtiön hoiviin.
« Viimeksi muokattu: 28.02.10 - klo:18:40 kirjoittanut spk_1978 »
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 2988
  • K1300S -14
Vs: Rata-ajo
« Vastaus #55 : 28.02.10 - klo:18:43 »
Olipas mukavaa katteltavaa ,kiitos. jumpie

Jokunen oli nätisti osunutkin niihin keiloihin.

Poissa Matso

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 301
  • S1000RR
Vs: Rata-ajo
« Vastaus #56 : 28.02.10 - klo:18:56 »

Tasoero oli aika huima. Osa jengistä opetteli oikeasti ajamaan sillä ymmärryksellä että jos alla on R1 niin sitä pitää ajaa koko ajan muna-asennossa ja se on nopein. Melkoisia vaaratilanteita koettiin kun jästipäät laskee kolmatta sataa eikä osaa jarruttaa.  
Yksi tälläinen mestari oli Qatarista. Se pommitti joka kerta suoralla musta ohi ja ohitin sen sitten hotellin kohdalla. Se oli kolmas stintti ekana päivänä kun sen R1 lähti vakuutusyhtiön hoiviin.

Joo noita "mä vedän suorilla eniten" tyyppejä on ollut lähes kaikilla ratapäivillä.
Kyllä noi kieltämättä hieman ahdistaa kun vedetään niillä isoilla tykeillä suorilla eniten ja sit on 100m taulun kohdalla hytti täynnä käsiä.

Ite mopoilen suorat 150 km/h - max 180 km/h hitaassa ryhmässä.

Tosin jokainen vetää tyylillään...mutta musta pääsee helposti ohi..ainakin suorilla :)
parempi kahtasataa pääedellä puuhun, kuin satasta perse edellä"

Poissa spk_1978

  • ûber HP
  • *****
  • Viestejä: 1333
  • K1300R
Vs: Rata-ajo
« Vastaus #57 : 28.02.10 - klo:19:03 »
Jeps, täällä etenkin kun mopossa kuuluu olla jatkettu swingi ja mielellään ei äänenvaimenninta.
Kaiken lisäks harjoitteet oli tehty mutkia ajatellen, suurin osa ajosta piti ajaa ilman jarruja ihan herra Ibbottin käskystä.
There are only three sports:
Bullfighting, motor racing and mountaineering.
All the rest are merely games.
-Ernest Hemingway-

Poissa BMWille

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 24
  • K1200R Sport
Vs: Rata-ajo
« Vastaus #58 : 28.02.10 - klo:19:59 »
Hienon näköinen rata. Minä suoritin myös Zolderissa 1. ja 2. tason ajokoulun nykyään ajelen itsekseni hitaammassa tai keskinopeassa ryhmässä. Auttaa paljon kun saa ajaa ammattilaisten perässä ja oppii perusnikisit kohdalleen. Seuraavan kerran tavoitteena on saada polvi asfalttiin ja tietysti pyörä ehjänä kotiin.

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Rata-ajo
« Vastaus #59 : 28.02.10 - klo:20:55 »
Katsoin videon hali_peukku, rata näytti niin peijoonan sileeltä, porttivahti ei näyttänyt palelevan polvihousuissa,... Ei tommosta voi olla tällä samalla pallolla. Että ajokausi on jo päällä. Toin eilen näin pari piitkäkeulasta amerikan mopoa, ne ei aiheuttaneet mitään kateuden syntiin viittaavaan. Mutta tuo sun videos kyllä. Täällä on +80cm lunta ja lisää räntää putoo taivaalta niskaan angry, ajokauden lähestymistä ei tiedä muusta kun kalenterista.
Quot homines, tot sententiae.

 

Uusimmat viestit

Mp-näyttely -24 kirjoitti Jussipolo
19.04.24 - klo:10:30

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal