BMW Sportbikes Finland

Sporttifoorumi => Radalla => Aiheen aloitti: jarska - 23.11.11 - klo:12:27

Otsikko: Kauden 2012 ratatuunaukset ja valmistelut
Kirjoitti: jarska - 23.11.11 - klo:12:27
Mitä kaikkee arvon voorumilaiset ovat tehneet mopoillensa ja muut valmistelut ens kesän ratailua silmälläpitäen?

Tässä mun vaatimatonta listaa:
-tulossa Bazzaz quick shifter joskus keväällä
-takapamppuun Öhlinsin 100N/mm jäykempi jousi+6mm yläpään prikka vaihdettu 4mm vastaavaan
-alustan esijännitykset säädetty kartalle, tarkemmin sitten kun pääsee kokeileen
-ohjausiskari käynyt Gustafsson Racingillä sisuskalujen vaihdossa
-tankin sivuille Stomp Gripit
-viimeisimpänä muttei vähäisimpänä App:n suosittelemat Dunlopin renkaat varastoon(taakse D211 NTEC seos 7712 ja eteen D211GPF seos 6813)

Putkiston vaihdot ja muut seos jutskat myös kiinnostaa, mut niitä sitten kun rikastuu ja lakkaa köyhtymästä.

Näillä eväillä sitten uusille kierrosajoille, toivottavasti... airrev
Otsikko: Vs: Kauden 2012 ratatuunaukset ja valmistelut
Kirjoitti: atomic - 23.11.11 - klo:13:54
Tiä sitten onko radalle vai tourinkiin mutta quick shifter odottaa hylyssä asennusta.
Otsikko: Vs: Kauden 2012 ratatuunaukset ja valmistelut
Kirjoitti: Ekku - 23.11.11 - klo:17:35
Ihan vaan perushuolto lisättynä jarrunesteiden vaihdolla, vaikka viime vuonna ei paljon kilsoja tullutkaan.

Tammikuussa täytyy taas aloittaa dieetti, että mahtuu ajopuku keväällä päälle...

Siinähän sitä hommaa riittääkin ihan tarpeeksi.
Otsikko: Vs: Kauden 2012 ratatuunaukset ja valmistelut
Kirjoitti: Carbon - 23.11.11 - klo:18:48
Mulla nyt se putki vielä odottaa laittoa, kun työt estää huvit vielä 5-6 vko. Kaksi kertaa oikean ranteen murtaneena, rajoittunut tuo kääntyminen, niin paketissa on ollut jo kesästä tuo pikakaasu. Tuo pikahan nyt pitää kaikilla urbaaneilla yksilöillä olla joka paikassa, pikaruoka, -kahvi, -pesu, -p...jne.
Olen kuullut monilta että mun pitäis olla matalammalla kun ajelen, se on totta. Mitä app mainitsi jossain muualla matala-ajosta oli hyvä. Onko jalkatappien siirtämisellä taaksepäin mitään tekemistä ajo-asennon muutokseen, esim yläkroppa putoo ?
Vielä valmisteluista, niin kiukkua ja itsetunnonkohotusta haetaan noista ratavideoista ja kummasti kun ottaa muutaman saunaoluen niin tulee sellainen fiilis että
"v..u, ens kesänä mää näytän". Kyllä se sitten taas laantuu.
Kertokaahan kokemuksia pikakaasusta ja jalkatapeista.
Eihän näistä varmaan ajotaito kovastikaan kartu, mutta jotain uutta kivaa on aina paikallaan.
Otsikko: Vs: Kauden 2012 ratatuunaukset ja valmistelut
Kirjoitti: Raaseri - 24.11.11 - klo:09:21
Mulla nyt se putki vielä odottaa laittoa, kun työt estää huvit vielä 5-6 vko. Kaksi kertaa oikean ranteen murtaneena, rajoittunut tuo kääntyminen, niin paketissa on ollut jo kesästä tuo pikakaasu. Tuo pikahan nyt pitää kaikilla urbaaneilla yksilöillä olla joka paikassa, pikaruoka, -kahvi, -pesu, -p...jne.
Olen kuullut monilta että mun pitäis olla matalammalla kun ajelen, se on totta. Mitä app mainitsi jossain muualla matala-ajosta oli hyvä. Onko jalkatappien siirtämisellä taaksepäin mitään tekemistä ajo-asennon muutokseen, esim yläkroppa putoo ?
Vielä valmisteluista, niin kiukkua ja itsetunnonkohotusta haetaan noista ratavideoista ja kummasti kun ottaa muutaman saunaoluen niin tulee sellainen fiilis että
"v..u, ens kesänä mää näytän". Kyllä se sitten taas laantuu.
Kertokaahan kokemuksia pikakaasusta ja jalkatapeista.
Eihän näistä varmaan ajotaito kovastikaan kartu, mutta jotain uutta kivaa on aina paikallaan.

Nämä on maku ja anatomiakysymyksiä. S1000RR:ssä on omaan makuun jo aika hyvä kaasukahvan liike. Ei ainakaan niin pitkä että häiritsisi. Ehkäpä jos pää kestäisi ajaa luistonestoa vastaan, se voisi olla nopeempikin. Mutta kun ei kestä, niin pidän pidemmän liikkeen tarkemmasta annostelumahdollisuudesta noin tehokkaan moottorin kanssa.

Ajoasentoon kommentoisin että automaattisesti jalkatappien vieminen taakse ei auta, samalla polvet laskee ja tila loppuu kallistuksessa jaloilla helpommin. Oma pituus on 180cm, ja kaipaisin nimenomaan sentin-pari korkeampaa ja kovempaa satulaa. Näin hanuri nousisi hieman ja samalla tankin päälle mahtuisi taittamaan paremmin kroppaa alas. Nyt tankin takaosa painaa palleaan ja estää yläkrpan alas viemistä.  Vaikka hanuri pikkuisen nousisi, tse saisin näin painopistettä alaspäin ja muutenkin mukavamman rata-asennon.

Vakiosatulalla vaikka omat Gillesit on alimmassa mahdollisessa asennossa, polvikulma on liian jyrkkä. Tosin polvet on rikottu niin moneen kertaan, oma kankeus tuo tuohon osansa. Ylipäätään vakiosatula on minusta hanurista, aivan liian liukas ja pehmeä rata-ajoon. Mulla oli pikafiksinä liimattu neopreenia, vähän jäykistää eikä ole liukas. Mutta esim APP:llä oli alle satasen maksanut vaihtosatula, juuri oikean tuntuinen varikkomallailussa.

Jalkatapeissa yleensä vakiotapit on liukkaat, vaihtotappien parempi karhennus helpottaa ajamista. Itse vaihdoin noi heti jotta sain käännetyn kaavion, mihin olen tottunut. Lisäksi KUN siellä radalla sitten lipsahtaa, suojaa jäykkä tappi hieman muita osia kun hiihtää kyljellään sen varassa.

Jarzxa kirjoitti Stomp Gripeistä, tälläiset pikku avut jotka helpottaa kyydissä oloa, ilman että täytyy rystyset valkoisena pitää moposta kiinni, auttaa helkkaristi rata-ajoon. Sillai saa luottoa avaamiseen ja jarruttamiseen kun voi keskittyä tekemään muutakin kuin pysymään ylipäätään kyydissä.

Putket ja muut vastaavat virit ei ketään tämän foorumin tunnistamistani kavereista nopeammiksi tee. Sen sijaan laitatte vaikka Vehniäiselle vakioalustan parannettavaksi, niin voi alkaa lyyti kirjoittamaan. Ja ei, en saa Wehnältä rojalteja...
Otsikko: Vs: Kauden 2012 ratatuunaukset ja valmistelut
Kirjoitti: Carbon - 24.11.11 - klo:17:01
Hyvä vastaus Raaserilta. Varmaankin noin asiat ovat. Putkea en nyt ole ajatellut sillä että saisin sillä sekuntteja pois vaan itsetunnon ja äänen takia lähinnä, ja kun vielä lahjaksi saa niin mikäettei.
http://karivehniainen.com/content/fi/28/2277/BMW%20S1000RR%20katupy%F6r%E4n%20muutos.html
Tuossa muuten Karin viriviriä. On kuulemma mies aika taikuri noissa hommissa. Itse kerran kattelin kun sääteli toisen kilpapyörää respekt
Pikakaasu asian huomasin, mitä ei kyllä usein tule tehtyä, niin nopeusmittauksessa. Siinä oli pakko etusormella ja peukalolla yrittää pyörittää kun ei ranne käänny.
Nuo tankki gripit voi laittaa harkintaan. Jarska ainakin on niitä kehunut (sillä Kawalla kun pikkuhiljaa puksuttelee) :)
Otsikko: Vs: Kauden 2012 ratatuunaukset ja valmistelut
Kirjoitti: mchuurre - 24.11.11 - klo:18:44
Raaseria komppaan.....mä mitään tiedä muusta ku kiitorata- ja ampumarata-ajoista mutta Munich:in HQ:ssa kun RATA-ärrärrää tsiigailin nii eikös nuo jalakatapit oo aika oleellisen tärkiät ettei Sidit pääse luistammaan....
Niiku tämmöset  bowdown
(http://veepee.pic.fi/kuvat/BMW-Motorradzentrum+2009/P1070509.JPG/_smaller.jpg?hash=28984)

Samoin jarrunestesäiliö takana voisi olla köykäsempi ..jotain tätä luokkaa niin jokaisella "optimikierroksella" tulisi eroa entiseen luokkaa 0.03267 sek  hali_peukku
(http://veepee.pic.fi/kuvat/BMW-Motorradzentrum+2009/P1070504.JPG/_smaller.jpg?hash=28831)


Niitä "RR-rata-raaserikuvia" lisää http://veepee.pic.fi/kuvat/ (ja ottaa hän tuon BMW-Motorradzentrum2009..)
Otsikko: Vs: Kauden 2012 ratatuunaukset ja valmistelut
Kirjoitti: app - 25.11.11 - klo:13:08
Joo, tehoputkella sain 0,4 hp lisää tehoa, mutta ehdottomasti tärkein asia on pärinä ja pauke. Sitä lähdin hakemaan ja sain. Liikaakin tuli kun irtosi anturin tulppa putkesta, ja otti korviin niin että oli pakko saada korjattua. Se siitä.

Kiinteät jalatapit, ja käänteinen vaihdekaavio helpottivat selvästi ajamista. Hankalinta oli kaivaa kolmosta alhaalta, samalla kun mopo on kallellaan voimakkaasti, ja muutenkin paremmin pystyy avauksissa polkemaan alaspäin vaihteita. Jarruissa on hyvää aikaa kaivaa pienempiä vaihteita, kun mopo on hetken aikaa kuitenkin pystyssä.

Öhlinsin alustavärkkejä tuli hommattua, mutta ainoa ajossa huomattava parannus näillä vauhdeilla on parempi tuntuma Alastaron röykkyisissä vauhtimutkissa. Muuten vakioalustalla menis aivan samaa vauhtia. Hifistelyä kaikki tyyynni, todettu on. Ohjausiskarissakin lukee "Öhlins", mutta siitä on apua vaan silloin kun haluaa lämmittää turhamaista puolta päänupistaan kurkistamalla sinne etukatteen taakse.

Hiilikuitukatteet. Menee jo reippaasti pornografian puolelle, mutta eihän meitä keski-ikäisiä köntyksiä enää sytytä seinäkalenteriden siistit kuvat  horisko.

Tankin sivuteipit ja Lasikuitujakkara olivat erinomaisen hyvä investointi. Hintaa satulalle tosiaan vaan alle satanen. Motovillelle tästäkin kiitos. Ainoa investointi renkaiden lisäksi, joissa saattoi olla järkeäkin, eli saa selkeästi vastiketta ajossa radalla. Varsinkin penkin antama pito vähensi tarvetta puristaa sarvista kovissa avauksissa. Painoa vaan ahterille.

Raaserlille suurkiitos siitä kun opetti minulle Dunlop-renkaiden perusniksit, ja ennen kaikkea rahan säästöstä, kun sai alkuun heti oikeat seokset, joilla talous pysyy edes jonkun sortin kohtuudessa. Kaatuminen ei ole ollut kertaakaan pidon loppumisen takia lähellä Dunlopeilla, ne kun vielä tässä (toivottavasti) kehityksen vaiheessa antavat anteeksi selkeitä mokiakin. Vauhtia vaan lisää.

Enää en laita rahaa tähän mopoon isommasti, se kun on enää harjoittelusta kiinni, mihin aikaan se kierros menee. Maalarille vien katteita nyt talvella, ja siinä se sitten on.

Alustan painumat ja säädöt pyysin Motovilleaä laittamaan kohdalleen nyt talven aikana, ja sen jälkeen pidän tarkkaan huolta, etten hukkaa perusasetuksia, jos jossain kohtaa tulee tarve ruuvata.

Otsikko: Vs: Kauden 2012 ratatuunaukset ja valmistelut
Kirjoitti: heippa - 08.01.12 - klo:22:02
Kastanpa oman lusikkanikin tähän soppaan.
Siis isäntä on tuota Bemua mulle tuunaillu ensi kesää varten ja jotain pientä uutta siihen tulee.

- Uusi vaimennin ja katti pois.
- Pikakaasu
- Stomp gripit
- Välitykset uusiksi
- Alustan huolto ja säätö
- Ecun päivitys tai uusi ecu.
- Katteiden/vanteiden maalaus
- Kaatumatapit
- Säädettävä jarrukahva

Pyörässä oli jo valmiina kiinteät jalkatapit ja kuitukatteet, kilpuri kun on, niin eipä tuo tarttee mitään kummosia uusia juttuja.

Miun homma valmisteluissa on katteiden ja vanteiden teippaus maalausta varten, eli värien ja niiden paikkojen suunnittelu, mut mielelläni edes jotain teen hesse_biggrin
Ja tietysti pitäisi saada hieman kuntoa nostettua tässä talven aikana, että jaksaa ajaa edes 10 min ilman että puuskuttaa. Mutta se ei ole enää pyörän tuunausta...

Putkistoa ja pikakaasua en niin edes kaipaisi, mutta kisoja ei saa kattivehkeellä ajaa ja pikakaasu "oli pakko ostaa ku halavalla sai". Stomp gripit on ihan ehdottomat vaikkei munat osukkaan tankkiin jarruttaessa, mut ne rauhoittaa ajamista.
Kaikki muu oliki sellasta tavaraa, jota jäi edellisistä pyöristä ja kävi heittämällä tähän, niin samahan ne on hyötykäyttää. Valitettavasti siis tästä johtuen jarrukahvassa lukee Suzuki ashamed, pientä pyhäinhäväistystä.

Otsikko: Vs: Kauden 2012 ratatuunaukset ja valmistelut
Kirjoitti: Fazer - 21.01.12 - klo:22:22
Perushuolto, sintteripalat,uudet misukat joissa vähän paremmin pitoa,täyskatteet,moottorin säätöä ja etupään vaimennuksen tsekkaus,niin ja jotain suojaa moottorin poskille.
Lisäksi vaihteiston hienosäätöä,ettei isommat pykälät ala tökkimään. Kuskille vähän suojia lisää.
Otsikko: Vs: Kauden 2012 ratatuunaukset ja valmistelut
Kirjoitti: spk_1978 - 26.02.12 - klo:08:27
- Öhlinssin alusta tuli laitettua, eron huomasi heti vaikka opettelemista tuntuu eilisen ratapäivän perusteella olevan.
- Samalla säädettävä ohjausiskari joka rauhoittaa keulaa mukavasti avauksissa.
- Attack Performancen kiinteät ja säädettävät (kuulostaa hullulta mutta mennee jakeluun?) jalkatapit.
  (nää on samassa kohdassa kuin vakiotapit, ja edelleen normaalilla vaihdekaaviolla
- Puigin tuplakupla

Seuraava tuunaus on nostaa perää ylös ja taas lisää kokeilua.

Voimapuolelle en ole tekemässä vielä(kään) mitään.
Sitä on ihan riittävästi. Ainoa miinus on se keskialueen kuoppa mutta kun sen kanssa oppii elämään niin kyllä tolla kerkee.

Enää en laita rahaa tähän mopoon isommasti

Ja sama kirjallisena =)
Mieli muuttuu nopeasti, etenkin jos kirjoitukset on marraskuun masennuksesta.
Otsikko: Vs: Kauden 2012 ratatuunaukset ja valmistelut
Kirjoitti: jarska - 26.02.12 - klo:08:59
- Öhlinssin alusta tuli laitettua, eron huomasi heti vaikka opettelemista tuntuu eilisen ratapäivän perusteella olevan.
- Samalla säädettävä ohjausiskari joka rauhoittaa keulaa mukavasti avauksissa.
- Attack Performancen kiinteät ja säädettävät (kuulostaa hullulta mutta mennee jakeluun?) jalkatapit.
  (nää on samassa kohdassa kuin vakiotapit, ja edelleen normaalilla vaihdekaaviolla
- Puigin tuplakupla

Seuraava tuunaus on nostaa perää ylös ja taas lisää kokeilua.

Voimapuolelle en ole tekemässä vielä(kään) mitään.
Sitä on ihan riittävästi. Ainoa miinus on se keskialueen kuoppa mutta kun sen kanssa oppii elämään niin kyllä tolla kerkee.

Katos vaan, mielestäni se paras tuunaus, mitä tohon tykkiin voi tehdä. bowdown
Säädätitkö alustan ammattilaisella vai itte?
Muistatko tarkkoja painaumia?
Perää ylös, miks, ihan vaan jousta säätämällä vai prikkaa yläpäähän?
Miltäs tuntu noin tarkemmin, kääntyykö ketterämmin, loppuiko keulan lähes pohjaaminen, tuliko vakaampi, yms...tahtoo tietää? icon_rolleyes
Otsikko: Vs: Kauden 2012 ratatuunaukset ja valmistelut
Kirjoitti: JTK - 27.02.12 - klo:18:19
- Öhlinssin alusta tuli laitettua, eron huomasi heti vaikka opettelemista tuntuu eilisen ratapäivän perusteella olevan.
- Samalla säädettävä ohjausiskari joka rauhoittaa keulaa mukavasti avauksissa.
- Attack Performancen kiinteät ja säädettävät (kuulostaa hullulta mutta mennee jakeluun?) jalkatapit.
  (nää on samassa kohdassa kuin vakiotapit, ja edelleen normaalilla vaihdekaaviolla
- Puigin tuplakupla

Seuraava tuunaus on nostaa perää ylös ja taas lisää kokeilua.

Voimapuolelle en ole tekemässä vielä(kään) mitään.
Sitä on ihan riittävästi. Ainoa miinus on se keskialueen kuoppa mutta kun sen kanssa oppii elämään niin kyllä tolla kerkee.

...
hesse_blink Nii, että tuossa KLIKS (http://www.bmwsportbikes.fi/index.php?topic=46.msg18921#msg18921) mustassa keulan keltaisuus ei johdu vuotaneesta öljystä tai kuvan väärin säädetystä valkotasapainosta? hesse_biggrin
Vaikka ajo-ominaisuuksia oot hakenu, niin silti lähikuvista sais lisäpisteitä rules2 Onhan noi osat niin komeet, että kelpais katella isommallakin porukalla  bmw_yllapito
Otsikko: Vs: Kauden 2012 ratatuunaukset ja valmistelut
Kirjoitti: Raaseri - 27.02.12 - klo:18:44
Perän nosto kuulostaa omituiselta. Vakiona ainakin piti keulaa nostaa, ja ainakin Suomessa kilpamopoissa ovat samaan ratkaisuun päätyneet.
Otsikko: Vs: Kauden 2012 ratatuunaukset ja valmistelut
Kirjoitti: app - 27.02.12 - klo:19:04

Enää en laita rahaa tähän mopoon isommasti

Ja sama kirjallisena =)
Mieli muuttuu nopeasti, etenkin jos kirjoitukset on marraskuun masennuksesta.

Ei isommasti ei. Nyt ne rahat on kuitenkin loppu, joten enempää en siis.. jaa no.. olkoon.
Otsikko: Vs: Kauden 2012 ratatuunaukset ja valmistelut
Kirjoitti: hidas57 - 27.02.12 - klo:19:37
Eikö noissa ratapyörissä nyt ole ihan paikallaan satsata alustaan? Voi tosiaan jättää tehopuolen ensin tuunaamatta jos vähänkin tuntuu alustassa fiilattavaa. Sehän voi riippua paljonkin vaikka kuskin massasta.
Otsikko: Vs: Kauden 2012 ratatuunaukset ja valmistelut
Kirjoitti: jarska - 27.02.12 - klo:21:41
Perän nosto kuulostaa omituiselta. Vakiona ainakin piti keulaa nostaa, ja ainakin Suomessa kilpamopoissa ovat samaan ratkaisuun päätyneet.

Tätä mäkin vähän ihmettelin kun en ole moista kuullut Rääräässä ennen tehtävän.
Mut toisaalta toi SPK on lihaksikas(sopivasti pullukka) poika, joten en mene ruotimaan sen enempää vaan odottelen vastausta. :mrgreen:
Otsikko: Vs: Kauden 2012 ratatuunaukset ja valmistelut
Kirjoitti: spk_1978 - 28.02.12 - klo:08:04
Perän nosto kuulostaa omituiselta. Vakiona ainakin piti keulaa nostaa, ja ainakin Suomessa kilpamopoissa ovat samaan ratkaisuun päätyneet.

Varmaan tässä on muilla enemmän tietoa ja kokemusta.
Perää nostan kun haluan kokeilla kuinka se vaikuttaa ohjattavuuteen.
Kisapelihän toi ei ole eikä ole kuskikaan.
Tässä on paljon opittavaa, ja oma perstuntuma on oleellinen osa omaan ajamiseen.

RR:n perähän nousee aika kivuttomasti kun kääntää sen kiinnitysholkin ympäri.
Toinen vaihtoehto on nostaa iskarin alaosasta.

Tätä mäkin vähän ihmettelin kun en ole moista kuullut Rääräässä ennen tehtävän.
Sen mitä katselin niin kaikissa UAE:n kisamopoissa moinen on tehty.
=> Voi toki olla että palvelee paremmin isommilla radoilla?
=> Kommentoidaan lisää kun perstuntuma (ei /c) kasvaa.

Säädätitkö alustan ammattilaisella vai itte?
Sekä että :). Kamat tuli Dan Kyleltä mun painolle tuunattuna, trimmaus Rod Scott nimisen herrasmiehen kanssa joka on noita Yamahan kisamopoja kasaillut aika menestyksekkäästi.
Muistatko tarkkoja painaumia?
Lähtökohtana 20 ja 30mm
Miltäs tuntu noin tarkemmin, kääntyykö ketterämmin, loppuiko keulan lähes pohjaaminen, tuliko vakaampi
Ei käänny ketterämmin, jarrupaikat sai heti siirtää myöhäisemmäksi, lähinnä sen takia että keula painuu tosi nätisti.
Ketterämpään kääntymiseen voisin veikata että perän nosto vaikuttaa.  hesse_fool
BTW:
Mielenkiintoista katseltavaa:
- Dave Moss Two Click out airrev
- TT3D Closer to the edge  jumpie
TT3D : Closer To The Edge - Official Trailer [HD] (http://www.youtube.com/watch?v=QldZiR9eQ_0#ws)