BMW Sportbikes Finland

Sporttifoorumi => Radalla => Aiheen aloitti: jarska - 27.09.09 - klo:20:56

Otsikko: Rata-ajo
Kirjoitti: jarska - 27.09.09 - klo:20:56
Moniko harrastaa säännöllisesti tai käy joskus hiomassa taitojaan?

Mä en ole koskaan käynyt radalla ja kiinnostais kyl kovasti.

Paljon kuullut kokemuksia, et oppii tuntemaan rajansa ja mutka-ajo kehittyy. hali_peukku
Otsikko: Re: Rata-ajo
Kirjoitti: Eka - 28.09.09 - klo:02:33
Itse ajattelin tuoda toisen mopon suomeen keväällä ja rata kiinnostaisi. Kieltämättä tulee kaahattua näitä etelän teitä liiankin kanssa ja ehkä rata olisi viisaampi vaihtoehto. Suomen rajoitukset ovat joka tapauksessa niin typerät, ettei muuten kiinnosta paljoa ajella.
Otsikko: Re: Rata-ajo
Kirjoitti: Repa - 28.09.09 - klo:14:54
Ei ole tullut radalla käytyä, vaikka idea on kiinnostanut jo jonkin aikaa.

Tällä porkalla toteutettuna ihan hyvä idea.

t. Repa
Otsikko: Re: Rata-ajo
Kirjoitti: Ekku - 29.09.09 - klo:10:54
Kyllä sitä on muutama vuosi tullut harrastettua.

Pääasiallisena rata-ajokkina mulla on kilvetön Motoguzzi Lemans-kolmonen, muta kyllä Bemariakin radalla ulkoilutetaan säännöllisesti, noin 4-5 kertaa kesässä.

Yllättävän hyvän tuntuinen sekin on radalla ajaa, mutta painavana rohjona se on kyllä ehdottomasti parhaimmillaan vaikka Motoparkin tyyppisellä radalla, missä pinta on huono ja nopeudet kovia. Siellä ko. pyörän suuntavakaus ja teho pääsee oikeuksiinsa. Helppo pyörä ajaa radallakin.
Otsikko: Re: Rata-ajo
Kirjoitti: atomic - 01.10.09 - klo:13:39
Käynyt mielessä, olis mukava kokeilla !
Otsikko: Re: Rata-ajo
Kirjoitti: HooPee - 04.10.09 - klo:21:15
kyllä rata-ajo on harvinaisen hauskaa hommaa vaikka ei ihan huippuvauhtiakaan laskisi, ite käväisen muutaman kerran vuodessa suomiradoilla ja nuerbergringille on on vuosikortti. Keväällä hankittu HP2 sportti
on siihen hommaan ihan loistovempele happybikeday
Otsikko: Re: Rata-ajo
Kirjoitti: jarska - 04.10.09 - klo:21:28
wave1

Edit: Vielä tuli mieleen, et olis mukava oppia se "polvi maassa" tyyli, ei osaa kun silleen perinteisesti, koko ukko nojaa mopon mukana.  grin
Otsikko: Re: Rata-ajo
Kirjoitti: mp71 - 04.10.09 - klo:21:52
Enpä oo koskaan radalla käyny ajamassa. Vois olla eri juttu, jos tässä nurkilla ois semmonen.
Otsikko: Re: Rata-ajo
Kirjoitti: spk_1978 - 06.10.09 - klo:12:47
Lainaus käyttäjältä: "jarska"
Edit: Vielä tuli mieleen, et olis mukava oppia se "polvi maassa" tyyli, ei osaa kun silleen perinteisesti, koko ukko nojaa mopon mukana. drinking22
Otsikko: Re: Rata-ajo
Kirjoitti: jarska - 06.10.09 - klo:13:38
Lainaus käyttäjältä: spk_1978
Lainaus käyttäjältä: jarska
Edit: Vielä tuli mieleen, et olis mukava oppia se "polvi maassa" tyyli, ei osaa kun silleen perinteisesti, koko ukko nojaa mopon mukana. drinking22

Mulla nuot polvet notkuu jo ihan itestäänkin, varsinkin kesäisin uimarannalla saattaa kantata.  :mrgreen:

Suunnitellaan riittävästi aikaa ja joko omasta porukasta tai ulkopuolinen kouluttaja olis must.
Otsikko: Re: Rata-ajo
Kirjoitti: pthuone - 09.10.09 - klo:11:20
Mä olen kerran käynyt radalla bemarin kanssa ja ei voi kun kehua,
siis pyörää ja rataa ja ajamista yleensä. Kuski oli vähän kankee.
Siellä kyllä huomaa miten paljon pyörässä ominaisuuksia riittää, pyörän rajoja en kyllä vielä saavuttanut, tuskin olin lähelläkään, mutta hauskaa oli.
Renkaat on hyvä olla kondiksessa niin ei tartte niitäkään jännittää että pitääkö vai ei. Meillä oli just 3 tunnin jakso, 20min ajoa ja 20min lepoa ja sitä rataa.
Me oltiin Alastarolla ja se tuntui sopivan pyörälle hienosti.
Radalla pääsee aika hurjiin kanttauskulmiin ihan helposti mikä maantiellä ei onnistu.
Meillä oli samassa ajoryhmässä joku mustalla ks:llä, yritin välillä pysyä perässä mutta en montaa mutkaa pysynyt, sen verran liukkaasti kaveri polki.
Ensi kesänä on pakko päästä uudelleen.
Rata olis hyvä miitti tällaiselle porukalle, muutama tunti ajoa ja muutama tunti muuta hauskaa. hesse_kalja.
Otsikko: Re: Rata-ajo
Kirjoitti: jarska - 09.10.09 - klo:11:29
Jep, näyttää siltä et 3 tunnin huki olis hyvä. :mrgreen:
Otsikko: Re: Rata-ajo
Kirjoitti: Geeäsäxähvä - 09.10.09 - klo:21:08
Kävin .ORG! viimeisellä ratapäivällä ekaa kertaa elämässäni radalla koulutusryhmässä. Olishan se varmaan mopo kovempaakin mennyt, mutta kuskilta loppui usko oops2 Vielä jäi kanaraitaa renkaisiin ja vauhti oli säälittävää. Olen aika perusvarovainen luonne, mutta jälkeen päin ajatellen en käynyt lähelläkään limittiä.

Kouluttaja totesi, että ensi kesänä otetaan loput kanaraidat renkaista pois ja sitten aletaan hakemaan vauhtia.

Yllättävää oli, miten helposti alkaa gummit sulamaan radalla. Mulla on K 1200 R:ssä Michelin Pilot Road 2 kaksikomponenttirenkaat ja jopa minun vauhdeissa ne suli aika mielenkiintoisen näköisiksi, lukuun ottamatta niitä kanaraitoja.

Se oli mielenkiintoista, että kaahamisen halu tavallisessa liikenteessä loppui kuin seinään. Kai se johtuu siitä, että huomasi miten paska kuski oikeastaan onkaan.
Otsikko: Re: Rata-ajo
Kirjoitti: spk_1978 - 10.10.09 - klo:10:46
Lainaus käyttäjältä: "Geeäsäxähvä"
Yllättävää oli, miten helposti alkaa gummit sulamaan radalla. Mulla on K 1200 R:ssä Michelin Pilot Road 2 kaksikomponenttirenkaat ja jopa minun vauhdeissa ne suli aika mielenkiintoisen näköisiksi, lukuun ottamatta niitä kanaraitoja.

Suurin osa renkaista toimii silloin oikein kun niistä alkaa sitä putua lähtemään.
Toisin sanoen rengas alkaa olla siinä lämpötilassa jossa pitoa löytyy.

Mulla Z6:set Ässässä ja niistä lähtee kyllä aika rehellisesti pelottavia siivuja välillä irti, vaikka radalla viihdyinkin MC Muoviluodin hitaassa ryhmässä. Z6 on matkarengas eikä ehkä kovin hyvä valinta jos radalla ajaa enemmän.

Paras keino oppia rata-ajoa on unohtaa peilien lisäksi jarrut.
Jarruttaminen lisää melkoisesti muuttujia kääntymiseen, kannattaa koittaa ajaa niin ettei jarrukahvaan tarvi koskea, vauhti hidastuu kyllä kun rengas alkaa pyöriä kallituksen ansiosta pienemmällä kehällä.
Tällä tavoin löytää nopeasti ajolinjoja ja ajamisesta tulee perkeleesti sujuvampaa.
Noi Chicken stripesit lähtee samalla kuin itsestään =)
Stripesien esiintymiseen muuten vaikuttaa paljon renkaan profiili...  Korkeampi rofiilinen kiekko kun sisältää sitä kallistusvaraa paljon enemmän.

Alastaro on kivan jouhea rata ajella.
Mitä nyt se viimeinen neulansilmä sekottaa mun pasmat joka kerta, siihenkin voisi ajaa reilusti kovempaa mitä katuajamisesta saatu kokemus kertoo.. Takasuoran jälkeinen loiva vasen on kiva, siihen saa lasauttaa oikeasti omasta mielestään lujaa.

Muoviluodin vuorolla olin kuvailemassakin siellä, on ihmeellistä nähdä kuinka paljon ajolinjat vaihtuu kun vaihedetaan hitaasta ryhmästä nopeaan.
Otsikko: Re: Rata-ajo
Kirjoitti: BMWille - 10.10.09 - klo:12:46
Rata-ajoa tulee harrastettua säännöllisen epäsäänöllisesti noin 4 kertaa vuoteen. Kävin Zolderissa jopa kaksi ohjattua rata-ajokurssia joista oli kyllä apua mutta vieläkin on omassa ajoasennossa parantamisen varaa joten mitään kuvia en kehtaa tänne postata. Pyörässä on alla Misukan Power Pilot 2CT:t jotka toimii hyvin verratuna vakio road pilottiin. Road Pilotin kanssa oli ongelmia sutimisen kanssa mutkista lähdettäessä. On muuten vit..mainen tunne kun lähtee perä alta. PS. jarrupolkimesta on muuten kulunut noin puolisenttiä pois tongue2
Otsikko: Re: Rata-ajo
Kirjoitti: jarska - 10.10.09 - klo:13:08
Tuosta jarruttamisesta tuli mieleen et k13 ässällä on minusta kiva ajaa mutkiin vain kaasua löysäämällä, ei tarvii juuri jarrutella kun moottorijarrutus on melkoinen.

Aluksi tuo tuntui häiritsevältä, mut sitten kun tottui, pystyy hyvin käyttään hyväkseen mutkissa. ajelu

Mut hei, omia kuvia vaan tähän ketjuun, miten kallellaan sitä on menty. hali_peukku
Otsikko: Re: Rata-ajo
Kirjoitti: Geeäsäxähvä - 10.10.09 - klo:13:44
Sitähän nuo kouluttajat sanoivat, että yritä olla jarruttelematta ja käytä vain yhtä vaihdetta. Ahvenisto menee ihan kivasti kolmosella, ei tosiaankaan kannata alkaa sohlaamaan niiden kanssa. Asiansa osaava kuski ajaa kuulemma Ahvenistolla noin 1:30 aikoja jarruihin ja vaihteisiin koskematta. Ja se on kovaa se, ite mittasin kellolla tuon ratapäivän nopeimmaksi ajaksi 1:28.

Muoks: siis en itelleni, mun ajat mitataan kalenterilla    ashamed
Otsikko: Re: Rata-ajo
Kirjoitti: spk_1978 - 10.10.09 - klo:13:54
Et ole eka Ärrä/Ässä kuski jolla jarrupoljin kuluu mutkissa.

Kaikki sanoo että aja yhdellä vaihteella, ja täytyy sanoa että se riittää nopeaan ajoon.
Ei vaan voi mitään että on suoralla pakko päästä kelaan laatikkoo ja nopeutta.

Juttelin yhden SMoton kouluttajan kanssa Vehoniemellä ja kehui että kyllä Ässällä laittaa monia ärriä kuonoon kun vaan uskaltaa käyttää mopon avut hyväksi. Ässällä se ajeli itsekin. Jonkun tälläsen kaverin kun sais kouluttaan bemukuskeja niin avot..

Radalle menoo ei kannata hävetä / pelätä lainkaan.
Siellä on loistava fiilis mopon tyypistä ja kuskin kokemuksesta huolimatta.

Omia kuvia katselin Alastarolta ja totesin kaverille ettei noiista meitin kuvista puutu kuin sivulaukut, oli ne sen verran kevyillä kanttauksilla =)
Otsikko: Re: Rata-ajo
Kirjoitti: jarska - 10.10.09 - klo:13:59
Onko noita kouluttajia "ostettavissa" vai onko radoilla jo vakkarit opettamassa jos tahtoo?

Ja millasia summia heille pitää maksaa parin kolmen tunnin sessiosta?
Otsikko: Re: Rata-ajo
Kirjoitti: spk_1978 - 10.10.09 - klo:14:04
Ratavuorolla käsittääkseni on yksi kaveri joka on ns jengin vastuuhenkilö.
Tää nakki epäilemättä heilahtaa sille jolla eniten postauksia tänne.. 0600.gif

Kouluttajaa kannattais kysyä suoraan SMotosta.
Ainakin meitin firman vuorolla oli joskus pari vuotta sitten sieltä kaveri.
=Ihan helevetin hyviä tyyppejä.

Kamerat on hyvä olla mukana, täällä tuntuu olevan valokuvausta harrastavia enemmänkin eli muistoja on luvassa kaikille.  hedari
Otsikko: Re: Rata-ajo
Kirjoitti: jarska - 10.10.09 - klo:14:09
Ai mua nakitetaan heti lippumieheksi, vois olla parempi pysyäkki pois jaloista siellä radalla. reps

Hyvä ketju ja tulee tietoa mulle tuntemattomasta alueesta. bowdown
Otsikko: Re: Rata-ajo
Kirjoitti: BMWille - 10.10.09 - klo:16:32
Tässä jarrupoljin ja jalkatapin kulutuspalat
(http://i.imagehost.org/0379/jarrupoljin1.jpg)

Pakoputki vastasi vastasi kans hiukan. Tämä jälkeen piti putkistoa vähän "modata" eikä se ole enää ollut ongelma (kuva on ollut jo orgin puolella mutta laitetaan nyt tännekin)
(http://i.imagehost.org/0685/ihottumaa.jpg)

Tässä sitten tuo kauhea ajoasento  . Minulla ei ollut vielä liukupaloja joten en pystynyt laitamaan polvea maahan. Nyt tilanne on korjattu
(http://i.imagehost.org/0277/Zolder.jpg)
Pahin vika on tuo yläkropan asento sillä pää pitäsi oikeasti olla taustapeilin kohdalla. Lisää harjoitusta tarvitaan.
Otsikko: Re: Rata-ajo
Kirjoitti: jarska - 10.10.09 - klo:17:01
Jeesh,lisää vaan  rata-aiheisia kuvia, kiva kattella.  hesse_yahoo
Otsikko: Re: Rata-ajo
Kirjoitti: jarska - 10.10.09 - klo:18:07
Tähän (http://www.youtube.com/watch?v=7WA-sn2cMzU&feature=related) pyritään sitten siellä  rata-miitissä.  hesse_wink2
Otsikko: Re: Rata-ajo
Kirjoitti: Geeäsäxähvä - 10.10.09 - klo:21:28
Eli jalkatappi alkaa kulumaan ennen kuin mopo kaatuu. Tältä pohjalta ja tällä tiedolla on hyvä jatkaa ensi kesänä ratahommeleita.
Otsikko: Re: Rata-ajo
Kirjoitti: Ekku - 10.10.09 - klo:21:36
E meikäläisen takajarrupolkimen pää vielä asvalttiin ottanut. Rajoitintapit on toki kuluneita, mutta ekalla ratapäivällä ko. pyörällä oli MV:n jalkatapin madallussarjat käytössä ja nehän piti purkaa muutaman kierroksen jälkeen, kun alkoi tapit raapimaan maata.

Ahvenistolla en ole käynyt kuin kerran. Se oli silloin kun oma S oli uusi, vakuutus ei voimassa, tuntematon ja vaikea rata sekä ensimmäisen version ruikukartta käytössä eli nyki niin perhanasti pienillä kaasun avauksilla. ei ollut mikään miellyttävä kokemus ja sen jälkeen olen pitäytynyt ihan tässä kolmikossa Motopark, Kemora ja Botniaring. Motoparkkiin ässä sopii oikein hyvin.. Nopeita mutkia ja kuoppaista rataa, niin sehän on kuin kotonaan.

Jos joskus satutte Englantiin, niin käypää kokeilemassa Cadwell Park. Muistuttaa jonkin verran Ahvenistoa, mutta pinta on hyvä ja nopeitakin paikkoja piisaa. Siellä saa sitten ässänkin kokoisen valaan ilmaan ilman sen suurempaa vaivannäköä.
Otsikko: Re: Rata-ajo
Kirjoitti: spk_1978 - 11.10.09 - klo:19:53
Lainaus käyttäjältä: BMWille
Pahin vika on tuo yläkropan asento sillä pää pitäsi oikeasti olla taustapeilin kohdalla. Lisää harjoitusta tarvitaan.

Taitais mennä aikalailla paremmaksi kun vaan siirtäisit kunnolla painoa sivulle.
Persusta vaan liikkeelle.

Se on ihmeellistä kun sitä kuulaa koittaa viedä sinne peilin vierelle niin huomaa että se oikeasti auttaa mutkissa.
Kallion ajamistakin kun seuraa niin välillä sitä päätä viedään ihan tosissaan sinne asfaltin suuntaan..

Ei sikäli, ison luokan rispektiä, tossa mennään PALJON reilummalla kantilla kuin allekirjoittanut ikinä  hali_rokrok
Otsikko: Re: Rata-ajo
Kirjoitti: markkuviitala - 24.10.09 - klo:17:41
En ole niinkään fanaattinen moottoripyöräilijä, vaan enemmänkin uuden opettelija. Tässä 50-v kinttaalla ja omalla pyörällä (lompakolla) pysyy aika hyvin riskit rajoissa, toisaalta oppiminen on pahuksen hidasta. Ens kesänä taas ja mukana, jos jotain ajotapahtumaa tiedossa.
Otsikko: Re: Rata-ajo
Kirjoitti: jarska - 24.10.09 - klo:17:47
Lainaus käyttäjältä: markkuviitala
En ole niinkään fanaattinen moottoripyöräilijä, vaan enemmänkin uuden opettelija. Tässä 50-v kinttaalla ja omalla pyörällä (lompakolla) pysyy aika hyvin riskit rajoissa, toisaalta oppiminen on pahuksen hidasta. Ens kesänä taas ja mukana, jos jotain ajotapahtumaa tiedossa.

Onhan meillä kovasti työn alla yhdistetty rata-ajo+miitti ens keväälle.  hesse_yahoo
Otsikko: Re: Rata-ajo
Kirjoitti: JTK - 20.01.10 - klo:17:06
Moi,
Itse olen kokematon mutta hiiidaaaas ja jäykkä, gallerian kuvatkin todistavat. Kuitenkin radalle kannustan kaikkia mukaan, etenkin heitä jotka eivät ole radalla ajaneet. Tässä näkemyksiäni ja kokemuksiani:
- Ratapäivät eivät ole kilpailuita
- Radalla saa ajaa omaa vauhtia, siltä kun itsestä hyvältä tuntuu, kaikki ei aja polvi maassa.
- Poliisi ei sakota, niitäkään jotka ajaa polvi maassa
- Radalla ei tarvitse pelätä vastaantulijaa, kaarteesta ei tule vastaan  karavaanaridatsunhiacerekkaa
- Umpeen teipatuista taustapeilejä ei tarvitse tarkkailla takaatulijoita
- Vauhdin voi säädellä halutessaa pääasiassa kaasulla, jarrutuksen myöhäisyydestä ei saa kuin kuski ite kylmiäväreitä
=> voi keskittyä omaan ajamiseen ja oikeaan ajolinjaan
=> vain ajamalla oppii ja radalla ajaessa etenkin, lisäksi mahdollisista ajokuvista oppii, vrt. etsi 7 virhettä
=> on mukavaa hommaa ja pyöräkin tykkää, moottoripyörät tykkää että niillä ajetaan
- Normaalit ajovarusteet riittää, lisäksi teippiä että saapi peilit ja muut lasit teipattua.
- Kukaan ei osoittele sormella vaikkei polvissa olisi laahauspaloja.
 
Rata-aikaa olisi mielestäni hyvä olla noin 5-6 h. Vieraalla radalla, niin radan kuin ajolinjojenkin opettelu vie tovin. Suomessa harvinaiset sadekuurot saattavat kastella rataa  angry.
Porukka olisi hyvä jakaa ryhmiin 2-3, hitaat/nopeet/sikanopeet. Ryhmäjako ei ole "paremmuuslajittelu", vaan näin radalla on kerralla vähemmän kuskeja ja nopeusjaottelu vähentää ohitustarvetta => jokainen voi keskittyä omaan ajoonsa. Näin ajoaika olis kullekin ryhmälle 20 min/h, joka on aivan riittävä. 2-3 h rata-ajalla ei ehtisi ajamaan kuin 2-3 vetoa, joka on kovin vähän.
Vuokraus yhdessä jonkun toisen porukan/dealerin kanssa kustannuksia tasaamaan?

Motoparkin rata on hyvä mopoille, siellä on myös korkeuseroja. Radan käyttöä rajoittaa ympäristölupa eli melusta tehdyt valitukset.
Ahvenisto on ok, mutta kaiteiden läheisyys on mopoilijan kannalta huono.
Botniaringillä en ole käynyt kuin kerran, ajokoulussa. Nopeus oli rajoitettu, vaikka Mika Kallio oli yli-opettajana.
Muista radoista ei ole kokemusta, "lähiradoille" on lyhyempi matka.

Tulipas tästä vuodatus.
Otsikko: Re: Rata-ajo
Kirjoitti: Olli - 21.01.10 - klo:13:18
Pari kertaa olen käynyt motoparkissa matkalehmällä hakemassa tuntumaa. Hauskaahan se on ja opettavaista.
Jos ja kun tapahtumaa järjestetään, niin on syytä saada mukaan muutama virallinen EAK-kouluttaja.
Heiltä saa paljon hyviä vinkkejä itse ajamiseen ja mikä tärkeintä: vakuutuksetkin ovat paremmin voimassa, jos sattuu kaikesta huolimatta jotain ...
Tuo kaskon korvaavuus toki vaihtelee eri yhtiöissä, mutta ilman oikeaa kouluttajaa on aika heikoilla.
Kouluttajan hinta tuskin muodostuu ongelmaksi. Enemmän vaikuttaa porukan koko / radan vuokra.

Rata-ajon lisäksi suosittelen EAK kurssia kaikille, jotka eivät sitä vielä ole käyneet. Samat kouluttajathan noitakin vetävät.
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: puruskai - 25.01.10 - klo:10:46
Laitanpa minäkin vähät kokemukset - olen käynyt yhden ainoan kerran: joskus Motoparkissa eräissä muistoajoissa. Pyöriä ehkä 20, yli puolet oli ratavehkeitä, loput turisteja. Ainoa haaste oli se että koko päivän satoi, välillä enemmän, välillä vähemmän. Alle puolet pyöristä kävi radalla ja yksi ratakuski onnistui kippaamaankin. Pyörä sai rumasti siipeensä, kuski ei. Omalla lehmälle ajelu oli kovin epävarmaa arkuudesta ja sateesta johtuen, etunen nuljusi ikävästi pitkissä epätasaisuuksiaa, ja en oikein uskaltanut ajaa kaarteisiin sisään vauhdilla. Nopeusmittaria ei kuulemma saa katsoa eli katsoin aina sen bussipysäkin jälkeisen suoran lopussa, olisiko ollut 150 enimmillään.. (kuulin että siinä mennään satasta kovempaa jos tosissaan ajetaan).  Ja pari kertaa löi takasen slaidiin mutkaan mennessä pienemmälle vaihtaessa. Ekalla kerralla säikytti pahasti mut sitten hoksasin että sehän taittuu mutkaan hyvin kun perä heittää hieman ulospäin =) Mutta kyllä nämä nopeat meni ohi ihan missä tahansa.. ja minä ajoin sentään ihan saatanan kovaa  hesse_biggrin .

Ei vaan, kivaa oli!
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: spk_1978 - 25.01.10 - klo:13:26
Parasta näin turistina tonne radalle mennessä on se kun eka katsoo että tuollahan on tilaa vaikka kuinka.
Ja mitä hittoo noi noin hitaasti nyhjää..

Sit ekalla kierroksella on itse ihan pihalla  ashamed

Pitäs varmaan ottaa videoo rata-ajosta, sitä vois sitten aina katsella kun tarvii muistuttaa omista taidoista.
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: Bem-Ari - 25.01.10 - klo:21:28
Olikohan se joskus 2004,kun ajeltiin porukalla yksi torstaipäivä Motoparkkia ympäri.Oli mukava kokemus silloin,kun siirtymääkin tuli 350km suuntaansa.
Kyllä allekirjoittanut oli varmaan sieltä hitaimmasta päästä porukkaa,mutta hauskaa oli.Kyllä siinä kai jotakin jäi selkäytimeen,ainakin kotiin päin ajeli paljon rauhallisempi motoristi,kuin radalle päin.
Tosiaan,olisi varmaan hauskaa katsella ensin videota omasta rämpimisestä ja sitten jonkun asiansa osaavan kuskin menoa.
En tiedä uskaltaako täällä sanoa,mutta tuo BMW-moottoripyöräkerho järjestää Joutsassa joka kesä aika fiksun EAK-kurssin.Pari kertaa ollut mukana ja väitän,että siellä se nopean väistön harjoittelu pelasti 2008 kesällä joutumasta hirvikolariin.Selvisin pelkällä kalsaripyykillä. 03Biker
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: Nasu - 25.01.10 - klo:21:56
Heeeiiii, jos ratapäivää suunnitellaan niin mä kans mukaan. Viime kesänä tuli käytyä jokunen päivä ja ens kesänä tavoitteena vähän enempi kun on oikein aikaakin. Etanahan olen ja talutan siellä, mutta eikös siellä ajetakin ihan omalla vauhdilla. Josko se vauhti ens kesänä alkais löytymään.  hesse_blushing
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: Jussiboy - 30.01.10 - klo:17:22
Mitähän se radan vuokra oikein maksais?... Ihan vaikka kouluttajan kans, mikäli porukasta ei löydy omasta takaa.
 Olen muutamalla ohjatulla ratapäivällä käynyt ja mieleen on jäänyt MP-tuen järjestämien tapahtumien hyvä organisointi.
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: Bem-Ari - 30.01.10 - klo:19:22
Kyllä ne sellaista 2000-3000€ huutelee lauantaipäivästä,jos omat hipat haluaa järjestää.Melko kallista.  angst
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: Jussiboy - 30.01.10 - klo:19:39
Pitäis olla tommonen 60 halukasta, hesse_fool
Nää ikonit on v***n positiivisia hesse_blum
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: JTK - 30.01.10 - klo:20:15
Näyttäis olevan pe-su sesonkipäivät n. 1050-1100 €/päivä ja viikolla n. 700€, Kemoran ja Botniaringin hinnastot.
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: Jussiboy - 30.01.10 - klo:20:49
 Arkipäivänä pitäis olla 14 ajajaa, ei mahdoton ajatus. Onko täällä ketään yhdistys ihmistä, että päästäis porukalla radalle?
 Tommonen 50€ olis ihan ok. maksu.
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: atomic - 30.01.10 - klo:23:10
Kateltiin noita päiviä mutta aika täyttä joka paikassa. Ainut mahdollisuus on tosiaan viikolla mutta vaikea saada porukkaa, varmaankin ?
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: spk_1978 - 31.01.10 - klo:09:44
50 ei olis paha lainkaan.

Jos ei omasta porukasta löydy niin ajovuoroille saa yleensä helposti "ulkopuolisia" jotka maksaa sitten oman osuutensa.
Meillä on varmaan firman vuoroja taas jokunen kesällä, sinne pääsee ulkopuoliset muistaakseni 30€ maksulla mukaan.

Vapaille siivuille pääsee ainakin Alastarolla ajeleen nimellistä korvausta vastaan. Viime kesänä maksettiin 10€/mopo 3h vuorosta mutta ne on aina onnenkauppaa kuinka täynnä rata on ja onko varauslistat ajantasalla. Ja siellä saattaa olla kotiloitakin seassa.

Joku vois listata radat ja tehdä pienen kallupin mihin jengi olis halukas lähtemään, siitä vois saada ensituntuman mistä vuoroo kannattaa varata.
Mitäs noita nyt on?
- Ahvenisto (en suosittele, aika pienet turva-alueet ja metalliaitaa vastassa jos lippaa)
- Alastaro
- Botniaring
- Kemora
- Räyskälä

lisää??
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: Jussiboy - 31.01.10 - klo:12:03
Eikös Atomic jo jotain selvitellytkin? Nyt vain Galluppia kehiin ja sitten joku (Atomic, Spk_1978??) vois alkaa soittelemaan.
Gallupissa vois kysellä ajan, radan ja maksuhalukkuden lisäksi kiinnostusta koulutukseen esim. MP-tuen koulutus oli todella hyvin järjestetty viimekesänä.
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: spk_1978 - 31.01.10 - klo:15:57
No niin, jonkinlaisen äänestyksen kasasin, Jarska vois vaikka lukita sen tohon ykköseks pörinöihin tai sitten perustaa oman rata-ajofoorumin.
Pörinät saattas olla se oikea paikka ettei tosta saa liian kisamaista kuvaa..

2 ääntä / jamppa / jampatar sallittu.

Ilmotelkaa jos listasta puuttuu varteenotettava ehdokas.
Joutu jo noihinkin rutistaan kaikki muistikuvat mitä on..
Otsikko: Vs: Re: Rata-ajo
Kirjoitti: Matso - 09.02.10 - klo:22:40
Sitähän nuo kouluttajat sanoivat, että yritä olla jarruttelematta ja käytä vain yhtä vaihdetta. Ahvenisto menee ihan kivasti kolmosella, ei tosiaankaan kannata alkaa sohlaamaan niiden kanssa. Asiansa osaava kuski ajaa kuulemma Ahvenistolla noin 1:30 aikoja jarruihin ja vaihteisiin koskematta. Ja se on kovaa se, ite mittasin kellolla tuon ratapäivän nopeimmaksi ajaksi 1:28.

Muoks: siis en itelleni, mun ajat mitataan kalenterilla    ashamed

Meinasin laittaa jo  bowdown bowdown bowdown tuolle 1:28 ajalle...jäisin mu R6:lla sulle valovuoden :D
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: BMWille - 27.02.10 - klo:12:50
Nyt on tämän vuoden ensimmäinen ratapäivä varattu ja maksettu. 28/3 Zolderissa Werner Daemenin moottoriurheilukoulussa http://www.motorsportschool.be/home.aspx
Saa nähdä onko Werneri SBK bemarinsa kanssa radalla niinkuin viime kerralla. Hiukan oli "hankaluuksia" pysyä perässä hesse_biggrin. Wernerin S1000RR oli muuten ainoa pyörä joka jätti meikän pyörän pääsuoran kiihdytyksessä. Eka kerran kun meni ohi niin ajattelin että mikä perkele sieltä tulee, oli meinaa sen verran kireän oloinen vehe bowdown.
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: spk_1978 - 27.02.10 - klo:14:03
Just palasin kotiin 2 päivän ratatahkoomiselta Yas Islandin etelä-radalta.
(Puolikas Yas Isladin F1 radasta)

Homman nimi oli California Suberbike School ja kuten nimestä voi arvata niin Ärrä oli ehkä karvan nopeassa seurassa hesse_blushing
Lähtösuoran kiihdytyksessa kokeiltiin piruuttaan mm 1098 duksua vastaan ja Ärrä oli joka kerta nopeampi.

Ne jarru- ja käännöspaikat olikin sitten ihan eri juttu.

Kouluttajana oli Andy Ibbot joka on koulii edelleenkin WSB ja MootoGP kuskeja.
Jos mahdollista niin osallistukaa vastaaviin koulutuksiin, helkkarin hienot 2 päivää..
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: Matso - 27.02.10 - klo:18:46
Just palasin kotiin 2 päivän ratatahkoomiselta Yas Islandin etelä-radalta.
(Puolikas Yas Isladin F1 radasta)

Homman nimi oli California Suberbike School ja kuten nimestä voi arvata niin Ärrä oli ehkä karvan nopeassa seurassa hesse_blushing
Lähtösuoran kiihdytyksessa kokeiltiin piruuttaan mm 1098 duksua vastaan ja Ärrä oli joka kerta nopeampi.

Ne jarru- ja käännöspaikat olikin sitten ihan eri juttu.

Kouluttajana oli Andy Ibbot joka on koulii edelleenkin WSB ja MootoGP kuskeja.
Jos mahdollista niin osallistukaa vastaaviin koulutuksiin, helkkarin hienot 2 päivää..

Voi jösses että kuullostaa helmi reissulta.  bowdown
Ei voi kun kateellisena mennä tonne lumitöihi jos vaikka kohta se  kevät jo tulis  grin
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: JTK - 27.02.10 - klo:19:47
Varmasti ollut hienot päivät bowdown. Ibbot on arvostettu heppu, esillä asiantuntijana jatkuvasti alan brittilehtien sivuilla. Kuin myös Californian koulusta on kehuvi kirjoituksia näkynyt. Elän toivossa että joskus pääsee johonkin vastaavaan hesse_blink.
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: spk_1978 - 27.02.10 - klo:20:05
Juu, laittoi kyllä ajamista aikalailla uusiksi, ja pirun simppeleillä ohjeilla.
Nyt tarvis päästä perjantain ratailtämiin tohon paikalliselle autodromelle ettei heti unohdu.
Tuli suoritettua Suberbike schoolin tasot 1 ja 2.
Ykkönen on kokolailla pyörän perushallintaan keskittyvä ja kakkosessa painopiste on täysin katseen käytössä.
Samoja ohjeita oli viikko sitten soveltanut Aasian Suberbike mestarille ja ottanut 4 päivässä helposti yli sekunnin kierrosajasta pois.
Kuulemma varojakin vielä oli  bowdown

Juttelin Ibbottin kanssa vielä perjantaina koulun jälkeen nykykuskeista, ja kaveri laittoi mm Ben Spiesin täysin lyttyyn.

Ducatikuskeista nosti Kallion toistavuuden ajotaidoissa lähelle Stoneria jos mukaan laskee kokemattomuuden mutta lisäsi heti että Duksu on Kalliolle väärä mopo, ja valitettavasti sen oikean mopon vei muuan WSBK mestari jenkkilästä. Kallio on kuulemma yksi MotoGP:n tasaisimmista ja lupaavimmista kuskeista.

Radalla oli 9 valmentajaa ohjaamassa käsimerkein tekemisiä.
Aika nöyräks laittaa kun sällit roikkuu mutkassa yhdellä kädellä ulkokaarteessa tarkkailemassa kun itse tykität sen mitä pystyy..

Katotaan josko kameralle jäi kuvia tapahtumasta, viimeiseen stinttiin laitoin videokameran kiinni, tarvii huomenna tsekata kehtaako sitä materiaalia julkaista lainkaan hesse_blink
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: jarska - 27.02.10 - klo:20:41
Me vaadimme kuvia ja videoo spk_1978. hesse_yahoo
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: JTK - 27.02.10 - klo:20:46
Varmasti ollut kaikin puolin mielenkiintoinen ja osaamista kehittävä homma. Kotimaan radoillakin saa, sopivan kouluttajan osuessa kohdalle, hyviä ohjeita (ite saanut niihinkin, jotka luulin idea3 olevan edes tyydyttävästi hallussa). Mutta tuo varmasti ollut yli kylän kurssi.
Itsesensuuri poies, lataa vaan matskua galleriaan, etenkin kun nyt voidaan katella eläviäkuviakin.
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: spk_1978 - 28.02.10 - klo:15:50
Dodiin,

Sain videon purettua ja tuuppasin sen hätpikaa tonne Contourin sivuille:
http://vholdr.com/node/71305 (http://vholdr.com/node/71305)

Video on viimeisen stintin ekoilta kierroksilta kellon lähestyessa puoltayötä.
Takana kaksi päivää nahoissa ja viimeisillä stinteillä alkoi ote herpaantua ihan tosissaan.

Vaikka ratavalvoja sanoi että nyt saa laskea kaikilla vaihteilla ja omilla jarrumerkeillä niin pidättäydyin jarruttomassa moodissa ja kolmessa vaihteessa.
Edellisellä siivulla kokeilin jättää jarrumerkkejä myöhäisemmäksi ja oli kokolailla lähellä tehdä tuttavuutta Yas hotellin kanssa.
Siinä olis kyllä sopivasti ollut rafla mistä ois saanu helpotusta =)

Puitteet oli tosi hienot, rata loistava ja valaistuksen kanssa oli helpompi ajaa kuin päivänvalossa.
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: Matso - 28.02.10 - klo:17:01
Kertakaikkiaan fantastisen näköinen paikka.

Pari kysymystä.

Mitä ne keilat teki ennen sitä nopeaa kaarretta, oliko niiden tarkoitus vain ottaa vauhtia pois jotta ei rookiet vedä loivaan mutkaan eniten ?

Huomasin, et siitä joku kyykky pongahti sun eteen varikko suoralta, laskitko ihan tarkoituksella eteen ?

Oon kyllä ihan aidosti pikkasen kade....lunta maassa ja ratavuoroja perutaan Alastarolla ja Kemoralla ja niiden päiviä rukkaillaan kun olen jo järkkäillyt vapaita.
Hieman huonolla tuulella tässä kun miettii tätä Suomen rata-ajelu hommaa kokonaisuudessaan  hedari

Pitänee mennä joskus kokeilemaant tuota ajelua  hesse_biggrin
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: spk_1978 - 28.02.10 - klo:18:35
Kertakaikkiaan fantastisen näköinen paikka.

Juu puitteissa ei ollut valittamista.
Oltiin yötä Yas Hotellissa jonka "läpi" tossa ajettiin.

Pari kysymystä.
Mitä ne keilat teki ennen sitä nopeaa kaarretta, oliko niiden tarkoitus vain ottaa vauhtia pois jotta ei rooket vedä loivaan mutkaan eniten ?
Huomasin, et siitä joku kyykky pongahti sun eteen varikko suoralta, laskitko ihan tarkoituksella eteen ?

Keiloilla otettiin vauhtia pois ja saatiin melkoinen vastaohjausharjoitus.
Niitä oli alun enemmän mutta osa jengistä ei saanu taitettua niiden välistä joten se muokkautui tollaseen muotoon joka leikkas heikompien kuskien nopeutta enemmän ja salli nopeemmille luukutusta.

Juu päästin tarkoituksella eteen.
Alkoi oma ote herpaantuun ja muutenkin ajo oli aika väsynyttä.
Samaan yhtälöön kun otti huomioon että kuskien tasoero oli kauhea niin annoin tulla eteen.
Vaihtoehtoina ois ollu olettaa että se antaa tilaa tai sitten kopsahdus.

Tasoero oli aika huima. Osa jengistä opetteli oikeasti ajamaan sillä ymmärryksellä että jos alla on R1 niin sitä pitää ajaa koko ajan muna-asennossa ja se on nopein. Melkoisia vaaratilanteita koettiin kun jästipäät laskee kolmatta sataa eikä osaa jarruttaa.  
Yksi tälläinen mestari oli Qatarista. Se pommitti joka kerta suoralla musta ohi ja ohitin sen sitten hotellin kohdalla. Se oli kolmas stintti ekana päivänä kun sen R1 lähti vakuutusyhtiön hoiviin.
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: jarska - 28.02.10 - klo:18:43
Olipas mukavaa katteltavaa ,kiitos. jumpie

Jokunen oli nätisti osunutkin niihin keiloihin.
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: Matso - 28.02.10 - klo:18:56

Tasoero oli aika huima. Osa jengistä opetteli oikeasti ajamaan sillä ymmärryksellä että jos alla on R1 niin sitä pitää ajaa koko ajan muna-asennossa ja se on nopein. Melkoisia vaaratilanteita koettiin kun jästipäät laskee kolmatta sataa eikä osaa jarruttaa.  
Yksi tälläinen mestari oli Qatarista. Se pommitti joka kerta suoralla musta ohi ja ohitin sen sitten hotellin kohdalla. Se oli kolmas stintti ekana päivänä kun sen R1 lähti vakuutusyhtiön hoiviin.

Joo noita "mä vedän suorilla eniten" tyyppejä on ollut lähes kaikilla ratapäivillä.
Kyllä noi kieltämättä hieman ahdistaa kun vedetään niillä isoilla tykeillä suorilla eniten ja sit on 100m taulun kohdalla hytti täynnä käsiä.

Ite mopoilen suorat 150 km/h - max 180 km/h hitaassa ryhmässä.

Tosin jokainen vetää tyylillään...mutta musta pääsee helposti ohi..ainakin suorilla :)
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: spk_1978 - 28.02.10 - klo:19:03
Jeps, täällä etenkin kun mopossa kuuluu olla jatkettu swingi ja mielellään ei äänenvaimenninta.
Kaiken lisäks harjoitteet oli tehty mutkia ajatellen, suurin osa ajosta piti ajaa ilman jarruja ihan herra Ibbottin käskystä.
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: BMWille - 28.02.10 - klo:19:59
Hienon näköinen rata. Minä suoritin myös Zolderissa 1. ja 2. tason ajokoulun nykyään ajelen itsekseni hitaammassa tai keskinopeassa ryhmässä. Auttaa paljon kun saa ajaa ammattilaisten perässä ja oppii perusnikisit kohdalleen. Seuraavan kerran tavoitteena on saada polvi asfalttiin ja tietysti pyörä ehjänä kotiin.
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: JTK - 28.02.10 - klo:20:55
Katsoin videon hali_peukku, rata näytti niin peijoonan sileeltä, porttivahti ei näyttänyt palelevan polvihousuissa,... Ei tommosta voi olla tällä samalla pallolla. Että ajokausi on jo päällä. Toin eilen näin pari piitkäkeulasta amerikan mopoa, ne ei aiheuttaneet mitään kateuden syntiin viittaavaan. Mutta tuo sun videos kyllä. Täällä on +80cm lunta ja lisää räntää putoo taivaalta niskaan angry, ajokauden lähestymistä ei tiedä muusta kun kalenterista.
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: Ekku - 11.03.10 - klo:12:34
Mitenkäs se ratapäivä-hanke edistyy?

Kyllä sitä tänäkin kesänä varmaan on joku puolenkymmentä kertaa Bemarillakin kokeiltava. Nyt kun se kerran on kokonaan maksettu, niin joutaahan tuo jo kaatumaankin... :)

Motoparkki, Kemora tai Botniaring olisi minun mielestäni parhaat vaihtoehdot ja varmaan se olisi pakko arkena järjestää ihan vaan kustannuksien hillitsemiseksi.

Muuten ehdottaisin, että mennään vaan yhteisesti sopimalla porukalla johonkin "vapaa harjoittelu"-päivään, mutta kisaan treenajat ei varmaan hirveästi pidä isosta laumasta BMW-kuskeja radan tukkeena...
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: jarska - 11.03.10 - klo:13:00
Mitenkäs se ratapäivä-hanke edistyy?

Kyllä sitä tänäkin kesänä varmaan on joku puolenkymmentä kertaa Bemarillakin kokeiltava. Nyt kun se kerran on kokonaan maksettu, niin joutaahan tuo jo kaatumaankin... :)

Motoparkki, Kemora tai Botniaring olisi minun mielestäni parhaat vaihtoehdot ja varmaan se olisi pakko arkena järjestää ihan vaan kustannuksien hillitsemiseksi.

Muuten ehdottaisin, että mennään vaan yhteisesti sopimalla porukalla johonkin "vapaa harjoittelu"-päivään, mutta kisaan treenajat ei varmaan hirveästi pidä isosta laumasta BMW-kuskeja radan tukkeena...

Psst,Kliks (http://www.bmwsportbikes.fi/index.php?topic=244.0) hali_peukku
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: BMWille - 12.03.10 - klo:21:00
Mitenkäs se ratapäivä-hanke edistyy?

Kyllä sitä tänäkin kesänä varmaan on joku puolenkymmentä kertaa Bemarillakin kokeiltava. Nyt kun se kerran on kokonaan maksettu, niin joutaahan tuo jo kaatumaankin... :)

Motoparkki, Kemora tai Botniaring olisi minun mielestäni parhaat vaihtoehdot ja varmaan se olisi pakko arkena järjestää ihan vaan kustannuksien hillitsemiseksi.

Muuten ehdottaisin, että mennään vaan yhteisesti sopimalla porukalla johonkin "vapaa harjoittelu"-päivään, mutta kisaan treenajat ei varmaan hirveästi pidä isosta laumasta BMW-kuskeja radan tukkeena...

Nyt en oikein ymmärrä että BMW-kuskit radan tukkeena  hesse_blink. Viimeksi yritin roikkua parin n.60 bemari paapan perässä Zolderissa mutta kyllä kokemus pesi tehot. Boxeri vehkeet hävisi horisonttiin. Tosin myöhemmin kaverit kertoivat että ovat Bemarin edustajia ja ajelleet radoilla jo 60 luvulta bowdown.
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: Ekku - 13.03.10 - klo:10:24


Nyt en oikein ymmärrä että BMW-kuskit radan tukkeena  hesse_blink. Viimeksi yritin roikkua parin n.60 bemari paapan perässä Zolderissa mutta kyllä kokemus pesi tehot. Boxeri vehkeet hävisi horisonttiin. Tosin myöhemmin kaverit kertoivat että ovat Bemarin edustajia ja ajelleet radoilla jo 60 luvulta bowdown.

Nuo onkin niitä piristäviä poikkeuksia, jotka rikkoo säännön:)

Ei kotimaan radoilla inakaan Kemorassa, Motoparkissa tai Botniaringillä kovin usein Bemareita näe. Siellä Cadwell parkin ratapäivillä viime kesänä ei ollut ketään muuta Bemarilla ajavaa kuin minä. Lähes kaikilla oli kisanahkat ym. muut releet viimeisen päälle, mutta ei se näemmä kaikista kovin nopeita tee. Kolme ryhmää siellä oli kuten yleensä Suomessakin ja hidas oli todella hidas, keskiryhmässä paljon vaihtelua ja nopea aivan sairaan nopea.

On muuten siinä mielssä hauska paikka, että siellä saa Bemarinkin keulimaan ihan kunnolla pelkällä kaasun käytöllä.
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: spk_1978 - 13.03.10 - klo:10:28
Eikös Cadwell Parkissa rataohjukset mene molemmatkin renkaat ilmassa?
Otsikko: Rata-ajo
Kirjoitti: spk_1978 - 14.03.10 - klo:08:18
Perjantaina olin radalla samaan aikaan paikallisten RR-kuskien kanssa, ja ihmettelin kuinka jaloissa mä olin.
Kaverit laskee luisussa mutkaan ja mutkasta ulos, samaan aikaan kun itse taistelin taas ihan perusteiden kanssa.

Toinen mitä ihmettelin oli missä vaiheessa ne aloittaa jarruttamisen suoralla. Tai paremminkin mihin saakka ne painaa munana kaasu pohjassa?

Siitä kun itse ajoi kyykkymopolla on hetki aikaa, kuinkahan paljon erilainen se nyt olisi ja oisko oikeesti helpompaa kuin Ärrällä?
Toisaalta S1000RR:llä on huomattavan paljon nolompaa olla hitaampi kuin tollasella katumopolla.
Otsikko: Rata-ajo
Kirjoitti: Matso - 14.03.10 - klo:09:16
Perjantaina olin radalla samaan aikaan paikallisten RR-kuskien kanssa, ja ihmettelin kuinka jaloissa mä olin.
Kaverit laskee luisussa mutkaan ja mutkasta ulos, samaan aikaan kun itse taistelin taas ihan perusteiden kanssa.

Toinen mitä ihmettelin oli missä vaiheessa ne aloittaa jarruttamisen suoralla. Tai paremminkin mihin saakka ne painaa munana kaasu pohjassa?

Siitä kun itse ajoi kyykkymopolla on hetki aikaa, kuinkahan paljon erilainen se nyt olisi ja oisko oikeesti helpompaa kuin Ärrällä?
Toisaalta S1000RR:llä on huomattavan paljon nolompaa olla hitaampi kuin tollasella katumopolla.

Kannattaa käydä kokeilemassa jos oma valinta tuntuu väärältä.

Ja ei se tod ole noloo olla radalla hitaampi kun joku toinen, ainakin mun ego kestää ihan hyvin vaikkapa papan joka ajaa Pan Europeanilla ohi vaikka itselläni olisi 600n kyykky alla.

Otsikko: Rata-ajo
Kirjoitti: spk_1978 - 14.03.10 - klo:09:36
Ei se tunnu väärältä valinnalta, paremminkin ratakärpänen pääsi hiukan puraisemaan, ja nyt vaan funailee että kuinka paljon ketterämpi kyykky olis..
Ei sillä että Ärränkään suorituskyvyssä olisi mitään valittamista kuskiin verrattuna.



Otsikko: Rata-ajo
Kirjoitti: jarska - 14.03.10 - klo:10:12
Ei se tunnu väärältä valinnalta, paremminkin ratakärpänen pääsi hiukan puraisemaan, ja nyt vaan funailee että kuinka paljon ketterämpi kyykky olis..
Ei sillä että Ärränkään suorituskyvyssä olisi mitään valittamista kuskiin verrattuna.





Tätä ratakärpäsen puremaa mäkin hieman pelkään ja vielä kun olen muutenkin himoinnut salaa tuota RR:ää. innocent

Ps. sori spk_1978, kirjoitin aluksi vahingossa sun viestin sisälle.
Otsikko: Rata-ajo
Kirjoitti: spk_1978 - 14.03.10 - klo:10:38
RR on kyllä makea ilmestys.
Ratapäivillä on yksi valkopunasininen rassi ja menee niin pirusti.

Siinä saattaa sitten tulla rajun luokan ylilyönti jos moisen itselle menis laittamaan.
Lähinnä funannu jotain käytettyä kusiaista missä olis kuitenkin kaikki säädöt niin sais ruuvailla taukojen aikana kaikkia muttereita miten sattuu. idea3

Tarvis taas saada kunnon resetti ettei mopojen määrä taloudessa enää nouse.
Otsikko: Rata-ajo
Kirjoitti: mototollo - 14.03.10 - klo:10:51
Vielä on kalenterissa vapaita päiviä vuokramopolle , rohkeesti vaan  hali_peukku
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: Ekku - 14.03.10 - klo:12:15
Eikös Cadwell Parkissa rataohjukset mene molemmatkin renkaat ilmassa?

Ei siihen ilmeisesti kovin kummoista "rata-ohjusta" edes tarvitse. Bemarillakin riitti siihen "mountain"-kohtan vaan kevyt avaus kakkosvaihteella, niin keuli komeasti. Siinä sattuu varmaan paljon vahinkoja, kun uuden kyykkypyörän ostaneet avaa kunnolla siitä hitaasta oikeasta jos eivät tiedä paikkaa. Siinä tulee aika karsean näköistä woblausta, kun sitten tullaan alas etupyörä vinossa ja siinä on sitten melkein heti perään sellainen ässä-mutka.
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: spk_1978 - 14.03.10 - klo:13:36
Perskuta!
Tuolla jos saa keskeltä ajettua kiekon sileeks niin on syytä katsoo jo peiliin..

Pojat painaa tosissaan.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=F9hJoSQADHg&feature=related[/youtube]
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: jarska - 14.03.10 - klo:15:03
Näyttää ihan Kemoran hommilta, JTK,spk_1978 ja Matso siellä keulilla ja muut yrittää saada kiinni. icon_rolleyes

Komeen näköstä kun sen osaa!!
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: Ekku - 14.03.10 - klo:15:19
Tuossa Cadwell parkin radassa on melkoisesti korkeuseroja ja se muistuttaa aika paljon Ahvenistoa. Se on jännä juttu, että Ahvenistolla olen ajanut vaan kerran ja en pitänyt yhtään, mutta tuolla Cadwell parkissa ajaminen oli hauskaa ja jotenkin siinä ei ollut ihan samaa vaaran elementtiä kuin Ahvenistolla. Aidat on molemmissa ympärillä, mutta ehkäpä se muutama metri nurmikkoa enen niitä aitoja tekee sen eron?

PS. varma tapa saada tonnisen MV Agustan kuski yliyrittämään on ohittaa se matkabemarilla jarrutuksessa... :)
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: spk_1978 - 14.03.10 - klo:17:32
 hesse_biggrin

Varma tapa saada Ducatisti menettämään hermonsa on ajella siitä Suomen kilvissä olevalla matkabemulla ohi vuoristotiellä =)

Toi Cadwell Park näyttää niin saakelin kapeelta että olis kyllä vuosisadan hartialukko meikäläisen kohdalla.
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: Ekku - 14.03.10 - klo:17:57
Kapee se onkin. Ainostaan yhden kerran sillä reissulla se kapeus aiheutti ongelmia, kun siinä on se alamäkisuora, jonka päässä on kiristyvä vasuri ja siinä on vauhtia palttiaralla se, minkä kerkiää nelosella kiihdyttää, niin siinä se provosoitu Agusta-mies tunkee väkisin sisäpuolelle rinnalle sillin kun aloin taittamaan mutkaan.

Silloin alkoi rata tuntumaan kapealta. Seuraavat kierrokset ajelin sitten kaverin perässä ja ei se siitä mihinkään karannut. Siellä oli muuten rengaskauppias paikalla, joka asenteli porukalle tarpeen vaatiessa uusia renkaita alle. Yksi Ducati 1098-mallilla ajanut hemmo lähti yhdessä setissä radalle siinä meikäläisen edessä. Otti uudella renkaalla muutaman komeannäköisen joskaan ei tarkoituksella tehdyn sladin mutkasta ulos kiihdytettäessä.

Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: JTK - 28.04.10 - klo:17:02
Näyttäis olevan Motoparkin kalenteri ilmestynyt näkyviin (tästä näkyy (http://www.motopark.fi/index.php?sivu=kalenteri)). Loppuu vaan kesäkuulle?

Edit 11.5.2010: Ympäristölupa on tullut, päätös on surkea radankäyttäjän ja omistajan kannalta. Kalenterin vihreät päivät on muuttunu valkoisiksi "Rata suljettu" päiviksi 633.gif

Alla YLE/Etelä-Savon päivitys tänään 16:53
"Uudet määräykset sallivat moottoriradan melukäytön pääsääntöisesti kahdeksana päivänä kuukaudessa, paitsi heinäkuussa kolmena päivänä. Lisäksi radan tulee olla hiljainen yhtäjaksoisesti 8 päivää kuukaudessa sekä 20 päivää juhannuksesta lähtien....."

Ei voi järjellä ymmärtää, miten olemassa olevan radan (yrityksen) toimintaa voidaan estää valituksilla.
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: Ekku - 28.04.10 - klo:19:42
Näyttäis olevan Motoparkin kalenteri ilmestynyt näkyviin (tästä näkyy (http://www.motopark.fi/index.php?sivu=kalenteri)). Loppuu vaan kesäkuulle?

Odottelevat siellä uutta ympäristölupapäätöstä.

Tämän viikon näyttää olevan melumittausvapaata ajoa. Käytiin tänään kaverin kanssa kokeilemassa. Eipä oikein sujunut totutulla tavalla talven jäljiltä.
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: JTK - 26.10.10 - klo:20:51
Tuota Iitin rataa KLIKS (http://yle.fi/alueet/kymenlaakso/2011/08/iitin_moottoriradalle_rahoitusta_2809587.html) on puuhasteltu jo vuosia. Toivottavasti hanke saataisiin alkuun ja VALMIIKSI ennen kuin lääkäri ottaa kortin pois.
Rakentamista todennäköisempää on, ettei rahoittajia löydy eikä aloituspäätöstä tule. Tai jos tulee, niin valittajat kaataa hankkeen. knuppel2
Vaikea uskoa että moottoriurheiluun, ajokoulutukseen ja sitä kautta liikenneturvallisuuteen löytyisi rahaa. hedari

nimim. Pessimisti ei pety
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: app - 26.10.10 - klo:21:35
Eilen uutisissa oli tästä hankkeesta. Samoja ajatuksia JTK:n kanssa. Kyllä viime vuosina on ollut ainakin täällä läntisellä uudellamaalla sellasta sirkusta noiden julkisten rakennushankkeiden kanssa, kun melkein joka ikinen projekti saadaan käyntiin vasta muutaman vuoden kuluttua ensimmäisetä lupahakemuksesta. Ensin se lupahakemus kiertää valitusten saattelemana 14 eri oikeusastetta molempiin suuntiin läpi.
(en muita mitkä) kansainväliset mitat täyttävä moottorirata olisi hyvässä kohtaa Iitissä. Saattais vaan olla melko varattu, eikä kovin usein pääsisi varmaankaan kilvellisellä mopolla, ilman lisenssejä mitään, sinne ajelemaan hupia.
Muttaa justiinsa niin, ÄKKIÄ SE RATA VALMIIKSI, ennen kun selkä on kyömyssä, naavaa roikkuu 5 cm korvista, ja mopon kyljessäkin lukee jo "Harley Davidson".
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: Carbon - 02.09.11 - klo:21:38
Moniko harrastaa säännöllisesti tai käy joskus hiomassa taitojaan?

Mä en ole koskaan käynyt radalla ja kiinnostais kyl kovasti.

Paljon kuullut kokemuksia, et oppii tuntemaan rajansa ja mutka-ajo kehittyy. hali_peukku


  Käyn joskus katselemassa vanhoja juttuja forumin alkuajoista. Tuossakin yksi.
Itse olen laittanut ekan viestin 12.9, eli vuosi sitten. Tuntuu kyllä että olis kauemmankin ollut mukana. Vuosi on ollut tosi kiva.
Käykääs katsomassa vanhoja viestejä, maailma muuttuu eskoseni...
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: jarska - 02.09.11 - klo:21:56
Moniko harrastaa säännöllisesti tai käy joskus hiomassa taitojaan?

Mä en ole koskaan käynyt radalla ja kiinnostais kyl kovasti.

Paljon kuullut kokemuksia, et oppii tuntemaan rajansa ja mutka-ajo kehittyy. hali_peukku


  Käyn joskus katselemassa vanhoja juttuja forumin alkuajoista. Tuossakin yksi.
Itse olen laittanut ekan viestin 12.9, eli vuosi sitten. Tuntuu kyllä että olis kauemmankin ollut mukana. Vuosi on ollut tosi kiva.
Käykääs katsomassa vanhoja viestejä, maailma muuttuu eskoseni...

Hahaa, tää on hyvä löytö. reps

Vuodet menee nopsaan hyvässä seurassa! friends
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: JTK - 11.10.11 - klo:20:09
Vähän  offtopic mutta tökkään tähän.
Melko pienellä erolla jaettu briteissä superbike 2011 mestaruus, 6 tuhannesosaa.
KLIKS (http://www.motorcyclenews.com/MCN/sport/sportresults/British-Superbikes/2011/October/oct0911-hill-takes-bsb-championship-in-photo-finish/?http://www.motorcyclenews.com/?utm_source=newsletter&utm_medium=emailnl&utm_campaign=MCNMCN%20Newsletter%2011%20October%202011%20(1))
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: jarska - 17.10.11 - klo:15:17
Tässä pätkässä on kyllä RR kuskilla tuuria, jestas: hesse_blink hesse_blink

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CzJOY0nzKIw[/youtube]
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: Eka - 17.10.11 - klo:15:54
Taitaa johonkin hipaista, kun kuuluu napsahdus. Oli kyllä lähtö lähellä...
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: spk_1978 - 17.10.11 - klo:16:14
Tässä pätkässä on kyllä RR kuskilla tuuria, jestas: hesse_blink hesse_blink

Juu kuvaajalla hyvää tuuria, sillä joka yritti heittää kuvaajakuskia RääRäällä saatto raapasta hiukan enemmän.
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: Jussipolo - 17.10.11 - klo:18:04
Kun vielä kattoo hidastettuna 0.52 -> on se karmeen näköstä. Hyvä että tuolilla pysyy. Lähellä ol' lähtö!  icon_rooki respekt bmw2_smilie
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: jarska - 31.10.11 - klo:10:05
Tässä Raaseri opastaa mua ens kesää varten: :mrgreen:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=x1OtVsIF3NA[/youtube]
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: spk_1978 - 31.10.11 - klo:11:06
Jos ei jaksa katsoa koko possuttelua niin lopussa homma väännetään Kawamiehelle rautalangasta..
"Because, You would look like an idiot"
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: jarska - 31.10.11 - klo:12:25
...lopussa homma väännetään Kawamiehelle rautalangasta..
"Because, You would look like an idiot"

We shall see next summer. hesse_wink2 hesse_blum airrev
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: jarska - 16.11.11 - klo:13:36
TÄÄLTÄ (http://www.bmwsportbikes.fi/index.php?action=tpmod;dl=item9) voi ladata Ron Haslamin koulutusvideon rata-ajosta.

Ei kovin kummoinen video ja paljon liirumlaarumia, mut sieltä täältä löytyy vinkkejä aloittelijalle ja miksei kokeneemmillekkin. airrev

Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: hidas57 - 17.11.11 - klo:14:50
Joo, aika pitkä juttu, mutta tunnistaa sieltä jotain jo aiemmin opetettua ja kokeiltuakin.  airrev
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: veetee - 17.11.11 - klo:19:38
Eikö tuota saisi pätkittyä youtubeen.
Saisi katsottua myös iPhonelle.  airrev
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: Raaseri - 18.11.11 - klo:15:15
Ratapätkä joka tuli vastaan: http://youtu.be/SHWjghMVWgs

Vaikea sanoa mitä kaveri teki väärin ennen kaatumista. Jännä kyllä että että tuli takapään irrottua lowsider, yleensä tuosta tulee highsider. Kaatumisen jälkeen olisi ollut fiksua päästää irti ja potkia jalka mopon alta pois, nyt ei sitä tehnyt ja kuvatekstistä päätellen nilkka murtui nurtsille pudotessa.

Edit: kyllähän se syy melkein tässä näkyy: http://youtu.be/_A_PFBRAx9w Iso kaveri ja paino jää aika taakse. Lähtee niinkuin takapainoiset Porschet aina spinnaa.
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: jarska - 18.11.11 - klo:16:12
Edit: kyllähän se syy melkein tässä näkyy: http://youtu.be/_A_PFBRAx9w Iso kaveri ja paino jää aika taakse. Lähtee niinkuin takapainoiset Porschet aina spinnaa.

Ööö, kerros tyhmällekki mitä tarkoitat, eli olis pitäny työntää persusta taapäin enemmän+nojata eteenpäin ja sitä myöten keulalle lisää painoo vai?

Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: veetee - 18.11.11 - klo:17:21
Sattuu sitä muillakin merkeillä virheellisiä painon siirtoja:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xnYY_mJVDAo[/youtube]




Taisi olla vähän liikaa poseerausta ja ihan maantie ajossa.
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: Raaseri - 18.11.11 - klo:18:12
Edit: kyllähän se syy melkein tässä näkyy: http://youtu.be/_A_PFBRAx9w Iso kaveri ja paino jää aika taakse. Lähtee niinkuin takapainoiset Porschet aina spinnaa.

Ööö, kerros tyhmällekki mitä tarkoitat, eli olis pitäny työntää persusta taapäin enemmän+nojata eteenpäin ja sitä myöten keulalle lisää painoo vai?

No ei sitä persusta mihinkään tarvi työntää jos mahtuu vaan olemaan. Jos sä kuvittelet että mopon massakeskipiste on jossain sylinteriryhmän takaosan paikkeilla. Laitappa siihen nähden toi 100-kilonen jässikkä . Eihän sillä ole kuin kyynärvarret ja polvenkärjet sen pisteen etupuolella. Eli mopo on pahasti takapainoinen.
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: jarska - 18.11.11 - klo:19:47
Edit: kyllähän se syy melkein tässä näkyy: http://youtu.be/_A_PFBRAx9w Iso kaveri ja paino jää aika taakse. Lähtee niinkuin takapainoiset Porschet aina spinnaa.

Ööö, kerros tyhmällekki mitä tarkoitat, eli olis pitäny työntää persusta taapäin enemmän+nojata eteenpäin ja sitä myöten keulalle lisää painoo vai?

No ei sitä persusta mihinkään tarvi työntää jos mahtuu vaan olemaan. Jos sä kuvittelet että mopon massakeskipiste on jossain sylinteriryhmän takaosan paikkeilla. Laitappa siihen nähden toi 100-kilonen jässikkä . Eihän sillä ole kuin kyynärvarret ja polvenkärjet sen pisteen etupuolella. Eli mopo on pahasti takapainoinen.

Juu, tätä varten kyselinkin kun mullakin paino liikkuu siellä 100 kilon hujakoilla. :grin:
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: app - 21.11.11 - klo:16:50
Hyvä esimerkki siitä mnkä takia pitää opetella pitämään ajoasento matalana myös mutkissa. Ainoa poikkeus tietysti kova jarrutus suorabpäässä. Jarrun jälkeen pitää painaa asentoa alemmas, vaikka se epäluonnolliselta tuntuukin.
Oma lippa, ja läheltä piti tilanteet on ollet kaikki tästä syystä johtuvia. Kehtyksestä kohti parempaa on siis se, kun loppukesästä muutaman kerran etupyörän pito käväisi rajan tuolla puolen tiukoissa mutkissa jarrun jälkeen.
Niin, ja jos se pito irtoaa kokonaan, sekin on kehitystä parempaan (kaarrenopeus kasvanut), mutta...
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: JTK - 14.04.12 - klo:11:56
Niille, jotka funtsii lähteäkö radalle ajamaan (viitsiikö / uskaltaako / "kehtaako"(?) / osaako / ...) => MP-Maailma 4 / 2012 (ilm. 13.4.2012) löytyy ensikertalaisen kirjoittama juttu radalla ajamisesta.
Kyllä siellä käy "ensikertalaisiakin", joista useimmat palaa toisen ja useammankin kerran.
Suosittelen kokeilemaan, ainakin kerran.
 hali_peukku
Otsikko: Vs: Rata-ajo
Kirjoitti: Carbon - 21.04.12 - klo:17:08
   Jarskaaa, tuollaisia saa vain vihreisiin Kawoihin, Stormilta 199.90e ookko tilannu ?
Nicole Lean Bike (http://www.youtube.com/watch?v=nSWVHjKfllc#)