BMW Sportbikes Finland
Sporttipyörät => K1200S & K1300S => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: Jussiboy - 23.01.10 - klo:11:46
-
Moi! Onko NGK KR9CI oikea vaihtoehto? hesse_blink
-
BMW:m huoltoromppu ehdottaa Bosch YR5 DDE.
t. Repa
-
Meinaatko vaihtaa tulpat itse?
t. Repa
-
RM-Heinolta ostetussa alkuperäisessä paketissa BMW-nro 12 12 7 699 116 on sisällä NGK KR9CI iridium-tulpat.Tulppien vaihto sinänsä mielenkiintoinen homma,niinkuin Repa tuossa mainitsi. innocent
-
Uudelleen kysymys, eli tuossa tarvii varmaan purkaa melkosesti kun vaihtaa tulpat? icon_rolleyes
-
Samaa mietin kun foorumin mekaanikko miehetkään ei pidä pikku hommana hesse_blink
-
Katteet edestä,ja vähän sivultakin,nesteet pois ja jäähdytin irti,joku aivolaatikkokin siinä oli vähän tiellä.En nyt enää ihan tarkkaan muista,kun vaihdoin tulpat viime keväänä,mutta kyllä se jonkunmoinen savotta oli.Jos ei ole ihan varma mitä tekee,niin kannattaa teettää huollossa.Se jäähdytysjärjestelmän ilmaus on vähän sellainen kinkkisempi juttu,jos ei oo sellaista imuria.Tästä ilmaushommasta oli Repalla hyviä kuvia jossain tuolla aikaisemmin. horisko
-
Oho,silläaikaa,kun rustasin vastausta,niin Jarskan kymysys hävis johonkin???? hesse_biggrin
-
Niinkuin aiemmin on tullut mainittua niin pari pikkukujetta tuossa on:
Eli jäähdytysjärjestelmän ilmaus on suurin ongelma.
Puolien irroittaminen rikkomatta niitä sekä pistokkeen osalta että nosto tulppien päältä.
Huohotusputken irroitus venttiilikopan kannesta rikkomatta sitä.
Muuten rutiinijuttu.
t. Repa
-
Oho,silläaikaa,kun rustasin vastausta,niin Jarskan kymysys hävis johonkin???? hesse_biggrin
No prkle ku valvojan tyranni meni ja poisti mun viestin, **ttu saa edes kirjottaa rauhassa. reps offtopic
-
Juu, kyllä. Kokemusta ei ole ko. toimenpiteestä, mutta intoa on niin kuin peräruiskeen antajalla Tuo imuvaihtaja ainakin pitää hommata. Tuossa mainitsitkin joistakin tarkkuutta vaativista asioista, kuten puolista yms. DIY ohjeet ei kyllä haittais ollenkaan.
-
Ei ole minulle tuttu laite mikään BMW entuudestaan. Vai että tulpan vaihdossa pitää purkaa koko laite ja laskea nesteet pihalle. Just joo. Hyvä että selvis jo nyt. hesse_blink
-
Ei ole minulle tuttu laite mikään BMW entuudestaan. Vai että tulpan vaihdossa pitää purkaa koko laite ja laskea nesteet pihalle. Just joo. Hyvä että selvis jo nyt. hesse_blink
Älä nyt silti Olli säikähdä ja jätä bemari kauppoja sikseen, uskon että pojat laittaa tarkemmat ohjeet jossain vaiheessa. hesse_wink2
-
grin Kuulostaa tosiaan vähän samalta kuin Meganen ajovalopolttimon vaihto. Vai mikä kotilo se oli jossa ko toimenpide aloitettiin irroittamalla eturengas hedari
No en minä muutenkaan kovin paljoa osaa itse noita pyöriä rassata, joten pitää nyt vielä pitää "kaikki ovet avoinna" merkin suhteen.
-
Terve,
tää on mallikohtainen innocent homma, noissa R-sarjalaisissa on tulpat melkohyvin hesse_yahoo luokse päästävissä. Tulppia on siis 4 kpl, toiset on melko helpossa paikassa, lähes näkyvissä, toisten kohdalla joutuu nöyrtymään ja kumartumaan pytyn alapuolelle. Nesteitä tarvitaan vasta horisko kun homma on valmis. (provo-osuus alempana?).
Ollille tiedoksi paijerilaiset on tehty siten että mahdolliset purku-&kasaushommat on osien hyvän sovituksen vuoksi helpompia kuin wokkipannuissa, paljon helpompia kuin italoissa ja paaaljon harvemmin tehtäviä kuin ameriikkalaisissa. (tässä tais olla provo-kohta?).
No, oikeesti saksalaisten huollot ei vaadi sen kummallisempia temppuja kuin japsit tai italot. Suosittelen vilpittömästi, ja jotain valmistajan luottamuksesta kertoo että uusiin annetaan 2 v takuun lisäksi luvataan 3 vuoden pituinen liikkuvuus turva. Näin oli ainakin 2008. BMWsmile
-
Ei ole minulle tuttu laite mikään BMW entuudestaan. Vai että tulpan vaihdossa pitää purkaa koko laite ja laskea nesteet pihalle. Just joo. Hyvä että selvis jo nyt. hesse_blink
No,ei saa pelästyä.Oon jonkunverran huollellu noita tuttujen pyöriä ja täytyy sanoa,että ei se tulppien vaihto johonkin SV-Suzukiinkaan ihan nopea toimenpide ole.Ja näillä S:n iridiumeilla ajetaan helposti se 30 000km.Sehän on normimotoristilla sellanen 3:n vuoden periodi.
Ei muuta,kun vääntämään kauppaa BMW:stä.Pyörät on hienoja ja kuskit hauskaa porukkaa näemmä. hesse_biggrin BMWsmile 03Biker
-
Eikös noille iridiumeille luvata 60.000 km? Mulla on nyt 40.000 km mittarissa enkä aikonut vielä vähään aikaan vaihtaa niitä.
t. Repa
-
Eikös noille iridiumeille luvata 60.000 km? Mulla on nyt 40.000 km mittarissa enkä aikonut vielä vähään aikaan vaihtaa niitä.
t. Repa
Joo,mä vaihdoin ne ihan muuten vaan,kun tarkastin venttiilinvälykset 30 000 huollossa.Kyllä ne 30 ajetut tulpat oli silmämääräisesti katsellen ihan virheettömät,eli turha vaihto sinänsä.Oli muuten välyksetkin ihan OK. BMWsmile 03Biker
-
Juu, kyllä. Kokemusta ei ole ko. toimenpiteestä, mutta intoa on niin kuin peräruiskeen antajalla Tuo imuvaihtaja ainakin pitää hommata. Tuossa mainitsitkin joistakin tarkkuutta vaativista asioista, kuten puolista yms. DIY ohjeet ei kyllä haittais ollenkaan.
Lyhyesti:
Irroita sivukatteet ja alakate. Tarvitset torxeja.
Laske jäähdytysnesteet ulos.
Irroita jäähdyttimen sähköjohto
Irroita jäähdytin rungosta (pikalukitus) ja letkuista (pikaklemmarit).
Vedä jäähdyttimen päälllä oleva ohjainlevy pois.
(http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/puolat.jpg)
Irroita huohotinputkenpäähän tuleva kurttuputken pikaliitin.
Irroita huohtinputken torxit.
Nosta huohotinputki pois. Huohotinputkesta menee venttiilikopan kanteen kolme putkea, joissa on O-rengastiivistys. Nuo O-renkaat ovat tiukat. Nosta putkea varovasti. Se on ohutseinäinen ja helppo rikkoa tässä vaiheessa.
nyt pääset käsiksi puoliin. Löysää puolan pistokkeen kiinnityslippa (tosi ohut, erittäin helppo rikkoa) ja vedä pistoke irti. Siihen ainoaan suuntaan, jonne eivät kädet eivätkä työkalut mahdu!
Nosta puolat ylös. Ne ovat tiukat. Niissä on urat nostotyökalulle. BMW:llä on oma erikoistyökalu tätä varten, mutta tuohon tekee helposti lattaraudasta työkalun itsekin. Ja nousevat ne siirtoleukapihdeilläkin, joskaan en itse käyttäisi niitä. Alla kuvassa näkyy puola ja sen nosto-ura.
(http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/puola.jpg)
Nyt pääset tulppiin käsiksi, kunhan käsillä vain on räikkä, pitkäjatkovarsi ja tulppahylsy.
Vaihda tulpat ja pane kaikki takaisin kasaan.
Tuosta jäähdytysjärjestelmän ilmauksesta on pari kuvaa tuolla 30.000 km huolto -viestiketjussa.
t. repa
-
Ohhoh,tuon parempia ohjeita tuohon hommaan ei saa kyllä mistään.On se ÄIJÄ tuo Repa,noi kuvat on hyviä. signyesmaster
-
Kyllä meidän pitäis joskus ylipuhua tuo Repa johki miittiin huoltokouluttajaksi. bowdown
-
Kiitoksia D(B)IY-ohjeista.
Onko iridium-tulppien kestoikä 60 000km? Onko venttiiliensäätö ja tulppien vaihto pantu samaan 30 000km:n huoltoon työn järkeistämisen takia? onkoonkoonko... withstupid
Mulla on 2005:n Ässä ja venttilit on tarkistettu 22000Km:ssä tulppia ei ole vaihdettu, nyt on mittarissa 40 000km, kannattaiskohan olla sittenkin särkemättä ja hommata silläkin rahalla kunnon 0600.gif
-
Venttiilien tarkastus oli aiemmin 30.000 km kohdalla ja tulppien vaihto 40.000 km kohdalla, jos oikein muistan. Työ on tasan sama molemmissa hommissa eli järkeistämisen kannalta ne kannattaa tehdä kerralla.
Miksi ihmeessä sinulla on venat tarkastettu 22.000 km kohdalla?
Jos sinulla on iridiumit koneessa, ei niitä noiden kilometrien jälkeen kannata miettiä tulppien vaihtoa pätkääkään. Toisaalta ei tuo hommana monen tunnin juttu ole eikä ehkä haittaisi tuo venttilivälysten tarkastaminenkaan. Ilmaus on ainut mikä ottaa aikaa, muu käy aika sutjakkaasti.
t. Repa
-
Olikos näissä ensimmäisissä Assissä venttiilien säätö/tarkistus muistutus uutena?
Mulla oli pyörän papereissa venttiilien tarkistus-pöytäkirja. Todella kiva käytetyn omistajana, kun ensimmäinen omistaja on säilyttänyt jokaisen lipun ja lapun.
Taidan jättää tulppa operaation seuraavaan talveen, mitäpä sitä ehjää korjaamaan...
-
Ostin yhteen K1200S, 2005, pyörään Motonetistä tulpat.
NGK KR9CI, hinta 13.50 euroa/kpl.
Iridiumit Bemariin (http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/111132/1)
Eikös noi Iridiumit enempää nykyään maksa?
Sitä en sitten tiedä onko ne parempia kuin jotkut muut.
Tarkoitus on tehdä 30.000 km huolto huomenna.
Pekka
hesse_wink2 hesse_wink2 hesse_wink2
PS. Ostin muuten Motonet Vantaan varaston tyhjäksi. Niillä oli just 4 kpl varastossa noita iridiumeja, jonka olin tarkistanut netistä. Ja saldo piti paikkansa. hesse_blum
-
Aika tiuhaan vaihdat tulppia. Eikös noille luvata 60 tkm vaihtoväliksi. Muistelen lukeneeni tämmöistä joskus, vaikka BMW suositteleekin 40 tkm huollossa tulppien vaihtoa.
T. Repa
-
Aika tiuhaan vaihdat tulppia. Eikös noille luvata 60 tkm vaihtoväliksi. Muistelen lukeneeni tämmöistä joskus, vaikka BMW suositteleekin 40 tkm huollossa tulppien vaihtoa.
T. Repa
No BMW huolto-ohje sanoo, että tulpat pitää vaihtaa 30.000 km välein.
Huoltolomake BMW K1200 S (https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=explorer&chrome=true&srcid=0B6m5NLfT0JtWMTRmZTNkNmUtMjgzMi00MDM1LWE4NWEtODMxZDE1MTg5Y2Ix&hl=en)
Ei kai ne sitten ota huomioon, että Iridiumit voisi kestää pidempään.
Ja en nyt tiedä edes mitkä tulpat siinä pyörässä on nyt.
Kiitos vinkistä, jos ne iridiumit voisi sitten jatkossa vaihtaa vaikka 60.000 km välein. Siinähän säästyy jo aika monta euroa.
Pekka
hesse_blink hesse_blink hesse_blink
-
Siinä samalla kun purkaa puoli mopoa 30:n huollon yhteydessä niin kannattaa ne kynttilätkin uusia samalla, ei ne niin kalliita ole.
-
Siinä samalla kun purkaa puoli mopoa 30:n huollon yhteydessä niin kannattaa ne kynttilätkin uusia samalla, ei ne niin kalliita ole.
Joo toi 30.000 km huolto on aika iso homma. Venttiilivälykset ja kaikki.
Pekka
icon_rolleyes icon_rolleyes icon_rolleyes
-
Aika tiuhaan vaihdat tulppia. Eikös noille luvata 60 tkm vaihtoväliksi. Muistelen lukeneeni tämmöistä joskus, vaikka BMW suositteleekin 40 tkm huollossa tulppien vaihtoa.
T. Repa
Ne tulpat siinä pyörässä olivat jotkut ihan tavalliset tulpat.
Alkuperäiset kai.
Hyvässä vaihtokunnossa, ja laitettiin ne iridiumit tilalle.
Pekka
hesse_blink hesse_blink hesse_blink
-
Siinä pekkavee olet oikeassa ettei tuossa rahallisesti paljon säästä.
Alkuun ja vielä ainakin 2006 koneet tulivat Boschin YR5 DDE tulpilla jotka ovat normitulpat ja kannattaa ehdottomasti 30 tkm huollossa vaihtaa iridiumiksi vaikka huolto-ohje antoi näiden vaihtoon 40 tkm merkkipaalun. Niiden vaihtoa vain ei kannata jättää tähän hetkeen, sillä purkamista on paljon eikä muuten tarvitse niin suurta purkuhommaa tässä huollossa tehdä. Tuo iso hommahan tehdään 30 tkm ja 60 tkm kohdalla.
Uudemmissa koneissa ainakin on BMW suosittelee KR9C1 joka on iridium tulppa. Minulla on mielikuva että koneet tulevat näillä tulpilla nykyisin.
Omissa kilometrejä takana 44 tkm ja iridiumit näyttävät uusiin verrattuina aivan samanlaisilta. Eli minkäänlaista kulumista / välyksen suuremenista ei ole havaittavissa.
t. Repa
-
Alkuun ja vielä ainakin 2006 koneet tulivat Boschin YR5 DDE tulpilla jotka ovat normitulpat ja kannattaa ehdottomasti 30 tkm huollossa vaihtaa iridiumiksi vaikka huolto-ohje antoi näiden vaihtoon 40 tkm merkkipaalun.
t. Repa
Saattoipa siinä olla nuo Boschin tulpat, ei tullut tarkistettua ja ne on jo roskiksessa.
Pyörähän on vuodelta 2005.
Toi mun linkittämäni huolto-ohjelma kyllä pyytää tulppien vaihtoa 30.000 km välein.
K1200S Huolto-ohje (https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=explorer&chrome=true&srcid=0B6m5NLfT0JtWMTRmZTNkNmUtMjgzMi00MDM1LWE4NWEtODMxZDE1MTg5Y2Ix&hl=en)
Pekka
hesse_wink2 hesse_wink2 hesse_wink2
-
Alkuun ja vielä ainakin 2006 koneet tulivat Boschin YR5 DDE tulpilla jotka ovat normitulpat ja kannattaa ehdottomasti 30 tkm huollossa vaihtaa iridiumiksi vaikka huolto-ohje antoi näiden vaihtoon 40 tkm merkkipaalun.
t. Repa
Saattoipa siinä olla nuo Boschin tulpat, ei tullut tarkistettua ja ne on jo roskiksessa.
Pyörähän on vuodelta 2005.
Toi mun linkittämäni huolto-ohjelma kyllä pyytää tulppien vaihtoa 30.000 km välein.
K1200S Huolto-ohje (https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=explorer&chrome=true&srcid=0B6m5NLfT0JtWMTRmZTNkNmUtMjgzMi00MDM1LWE4NWEtODMxZDE1MTg5Y2Ix&hl=en)
Pekka
hesse_wink2 hesse_wink2 hesse_wink2
En saanut tuota linkkiä auki, mutta uskotaan ilmankin. On ilmiselvästi järkeistetty, kun 30 tkm huollossa jäähdytin poistetaan ja venttilivälykset tarkistetaan niin menee tulpatkin siinä ohessa.
Piti vielä tarkistaa bemarin huoltorompulta, että olenko antanut väärää tietoa. No, en sentään. Kyllä se aiemmin oli 40 tkm.
(http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/40tkm.jpg)
t. repa
-
Ai hitsi. Tuonne Google Documents asetuksiin oli jäänyt väärä määritys.
No nyt pitäisi näkyä.
K1200S Huolto-ohje (https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=explorer&chrome=true&srcid=0B6m5NLfT0JtWMTRmZTNkNmUtMjgzMi00MDM1LWE4NWEtODMxZDE1MTg5Y2Ix&hl=en)
Pekka
hesse_wink2 hesse_wink2 hesse_wink2
-
Ai hitsi. Tuonne Google Documents asetuksiin oli jäänyt väärä määritys.
No nyt pitäisi näkyä.
K1200S Huolto-ohje (https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=explorer&chrome=true&srcid=0B6m5NLfT0JtWMTRmZTNkNmUtMjgzMi00MDM1LWE4NWEtODMxZDE1MTg5Y2Ix&hl=en)
Pekka
hesse_wink2 hesse_wink2 hesse_wink2
Joo. Niinpäs näkyy. Eli ohjeet ovat muuttuneet matkan varrella järkevämmiksi.
t. Repa
-
30tkm huollossa laittoivat iridiumit, edullisesti. hesse_wink2