Morjensta kaikille tasapuolisest1. Ja oikein Hyvää Itsenäisyyspäivää!
Itse olen ollut tämän vuoden sen verran kiireinen työasioiden kanssa, että voorumilla käynnit ovat jääneet aika satunnaisiksi. Suonette anteeksi.
Mutta näkyy, että taas on keskustelua vaihdepolkimen laakeroinnista syntynyt. Ihan hyvä. Onpahan aiheesta ainakin.
Noita settejä, jotka olen tähän kehittänyt, olen myynyt koko ajan ympäri maailmaa. Ja palaute on ollut reilusti yli 99%:sesti positiivista.
Yhtä potilasta en pytynyt setillä auttamaan. Vaihdepoljin oli jo liian kulunut näille laakereille. Olisi vaatinut polkimen koneistuksen.
Oli kotimainen pyörä ja kaveri tältä foorumilta.
Saksasta kahdessa tapauksessa oli kyseessä lähes uusi pyörä joten alkuperäiset muovilaakerit olivat vielä kulumattomat ja puhtaat. Laakerissettini ei tuonut muutosta.
Loput jutut ovatkin sitten legendaa.
No se siitä.
Alunperin läksin kehittämään parempaa settiä.
Lähtökohtana
a) parantunut toiminta
b) kohtuullinen hinta
c) helppo asennus kotioloissa.
Nämä toteutuvat setilläni.
Setti ei ole täydellinen. Uudella karkaistulla ja hiotulla pultilla se olisi parempi. Samoin suuremmilla laakereilla, jolloin poljin vaatisi koneistuksen.Toisaalta tällöin halpa väliholkki olisi ok nykyisen suurlujuusholkin asemasta.
Tämän jälkeen setin hinta olisikin 150 + € eikä kukaan niitä ostaisi. Ja poljin pitäisi aina lähettää koneistettavaksi. Ja jo nykyinen hinta on saanut kritiikkiä monilta. Paitsi niiltä jotka ovat sellaisen pyöräänsä asentaneet.
Tarkennus: setti sopii malleihn K1200S, K1200R ja K1200GT: vuosimallit 2004....2008. Eli vanhempaan GT:hen setti ei käy.
Joku tuossa kirjoitti, että alumiininen holkki olisi ok tuossa laakereiden välissä. En suosittele kokeilemaan. Sillä voipi vain rikkoa laakerit. Samalla hinnalla koneistaa teräksisen holkin. Nykyisessä konstruktiossa teräksinenkään ei ole lujuudeltaan riittävä, mutta kyse onkin eri konstruktiosta.
Noita pikkulaakereita voi laittaa 4 kpl rinnakkain.
Ongelma on siinä, että ulkokehän ja sisäkehän paksuuksissa on hiukan eroa. Kun polkimen kiristää tehtaan ilmoittamaan 19 Nm kiristysmomenttiin, pultti painaa laakereiden sisäkehät yhteen laitaan ja ulkokehät panevat hanttiin. Lopputulos saattaa toimia, tai kuten aika monessa tapauksesa tiedän, lähetettyäni oman setin edellistä settiä huonolla menestyksellä testanneelle, laakerit ovat rikkoutuneet hyvin lyhyessä ajassa. Näin kävi minullekin testatessani tuota setti omassa mopossani.
t. Repa