Kirjoittaja Aihe: Rengaslämppärit  (Luettu 23623 kertaa)

Poissa Raaseri

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 122
  • 998s FE, SX-F 350
Vs: Rengaslämppärit
« Vastaus #30 : 15.07.11 - klo:09:33 »
Lämppäreistä on lisääntyneen pidon/turvallisuuden ohella kaksi muuta hyötyä.

1) Jos ajat aikajaksotetuissa harjoittelutapahtumissa, ei sinun tarvitse lämmittää renkaita kolmea kiekkaa ajamalla, vaan senkin 5min voi jo vetää omaa kovaa.

2) Kaikki renkaat kuluvat lämmitysvaiheessa eniten, kun seos ei ole lämminnyt pitäväksi. Varsinkin ns seosrenkaat, eli kisaseokset saattavat olla hankalia ajaa oikeilla paineilla kylmänä. Erityisesti Dunlop Ntecin kaltaiset matalapainerenkaat ovat pelottavan vaaralliset kylminä ratapaineilla. Ja repeävät todella helposti.

Tietty lämppärit tuo omat kommervenkkinsä, on vietävä mukana pyöräpukit, jatkojohdot jne. Ilman kärryä/pakua ei enää selviä ajamalla mestoille, ellei kaveri tuo noita. Toisaalta, itse hyppään kernaasti ilmastoituun autoon juomaan mehua ja kuuntelemaan musiikkia kotimatkan päivän nahkapuvussa hikoilun jälkeen.

moottoripyörä.org foorumin rataosiosta löytyy stickythriidi Dunlopin ratarenkaista. Pysynyt kohtuullisen asiallisena.

Carbon

  • Vieras
Vs: Rengaslämppärit
« Vastaus #31 : 20.07.11 - klo:20:53 »
Lämppäreistä on lisääntyneen pidon/turvallisuuden ohella kaksi muuta hyötyä.

1) Jos ajat aikajaksotetuissa harjoittelutapahtumissa, ei sinun tarvitse lämmittää renkaita kolmea kiekkaa ajamalla, vaan senkin 5min voi jo vetää omaa kovaa.

2) Kaikki renkaat kuluvat lämmitysvaiheessa eniten, kun seos ei ole lämminnyt pitäväksi. Varsinkin ns seosrenkaat, eli kisaseokset saattavat olla hankalia ajaa oikeilla paineilla kylmänä. Erityisesti Dunlop Ntecin kaltaiset matalapainerenkaat ovat pelottavan vaaralliset kylminä ratapaineilla. Ja repeävät todella helposti.

Tietty lämppärit tuo omat kommervenkkinsä, on vietävä mukana pyöräpukit, jatkojohdot jne. Ilman kärryä/pakua ei enää selviä ajamalla mestoille, ellei kaveri tuo noita. Toisaalta, itse hyppään kernaasti ilmastoituun autoon juomaan mehua ja kuuntelemaan musiikkia kotimatkan päivän nahkapuvussa hikoilun jälkeen.

 bmw2_smilie

Tää on kovasti paljon totta. Autoonkin hyppäsin mielelläni rankan ajopäiväduunin jälkeen.
Eli, olin nyt sitten elämäni ekaa kertaa radalla superporsaiden ja niiden kuuluisien lämppäreiden kanssa. Lupasin kommentoida.

Ensimmäiset kierrokset meni kyllä vanhaan muistiin, ei sitten millään meinannut uskoa että pitoa on pakko olla enemmän. Olisinko ajanut 4 tai 5, 20 min settiä.
Jotenkin tuli sellainen tunne että ei tämä ajo ainakaan helpotu, tai ole helpompaa kun vauhti hieman kasvaa. Ennen on ollut sellaista ajelua vain, nyt piti jo alkaa keskittymään että mitäs tässä  oikein tarttis tehdä.
Yleisesti ensituntuma sai kyllä hymyn huulille! Olen tosi tyytyväinen hankintaani hesse_biggrin
Ei kertaakaan lipsunut tai mitään muutakaan odottamatonta renkaiden suhteen. Joku kilpaveikko seurasi mua pyynnöstäni. Kommentti oli että alan jarruttamaan liian aikaisin ja avaan kaasua
vastaavasti liian myöhään. Sieltä tulee ne ensimmäiset sekuntien poistot. Suorilla muuten sanoi että meni yllättävänkin lujaa. No, ei mua suorat kiinnosta vaan miten noista mutkista pääsee eroon mahd nopeasti. En tainnut kahta kertaa mennä samoja ajolinjoja, hakemista kun on vielä. Nälkää jätin sopivasti seuraaviin päiviin.
Kierroaikoja, jos nyt Alastaron ajat jotain kertovat, niin oli 1.33 ja 1.40 välillä. 1.37 taisi olla se yleisin. Se mikä oli toisen kautta mukavaa, niin ryhmä oli täynnä. Sai paljon ohitella.
No, omasta vapaasta ajosta ei tahtonut tulla mitään, kunnes viimiseen settiin ymmärsin olla portilla kytiksessä eturiviin. Pääsi hitaampia karkuun.
Oli suuri helpotus kun kavereilla, muuten suurimmalla osalla, 75% ?, oli lämppärit ja muutenkin hienot puitteet kun radalle tulevat. Ei tuntunut itsellä mitenkään hifistely-oloa.
Monelle ratapäivä on jopa koko perheen juttu! Se on rataharrastusta, ei edes haeta huippuvauhteja tai kelloteta ollenkaan, naatiskellaan vain.
Jotenkin tuntuu että pääsi taas jollekin uudelle "tasolle", tuli uutta potkua ja innostusta, jo ehkä vähän pysähtyneeseen arkiajeluun?
Te hemmot jotka olette suunnitellet ja miettineet, "juupas-eipäs" lämppäreitä. Suosittelen kovasti ! Jos ei miellytä, niin saa kyllä myytyä saman päivän aikana jollekulle muullekin...
Seuraavaksi alan treenaamaan kurveista lähtöjä / avaamisia. Sellainen pieni sladi ja ehkä pieni keltainen vilahdus mittaristossa vois olla mieleen.
Sitten tuo jarrupaikka, ei sitten mitään hajua miten sen sais kohalleen aina samaan paikkaan ? Jollain muulla topicilla vois joku neuvoa.
Taidan tästä lähteä polvipalakauppaan airrev
« Viimeksi muokattu: 20.07.11 - klo:23:27 kirjoittanut JTK »

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Rengaslämppärit
« Vastaus #32 : 20.07.11 - klo:21:32 »
Joo, asiallista juttua.

Pitäiskö muuten laittaa lämmittimet kun aikoo lähteä aakkosasemalle kaffeelle? Tai siis siellä paikan päällä. Kasvaisko respekti kovastikin? Voi heti kaffin päälle luukuttaa ilman kiusallisia pito-ongelmia, mitä-hä? Entä reissussa, kun tulee tankkaustauko?  hesse_blink

Poissa Raaseri

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 122
  • 998s FE, SX-F 350
Vs: Rengaslämppärit
« Vastaus #33 : 20.07.11 - klo:22:26 »
En osaa sanoa kun omaan mopoharrastukseen ei kuulu aakkosbaareilla notkuvien teinien respektin haku. Mä luulen että siihen tarvii 150l vetoiset pyöränsävyiset kovat laukut, vähintään 2 antennia pystyssä, toisessa Suomi-lippu, täysiä soiva Kari Tapio sterkoissa ja huomioliivi. Ai niin ja satakiloinen mamma takajakkaralle, jolle huudetaan intercomin kautta. Ja kilpaa haukutaan sitä rekkakuskisikaa joka äsken motarilla hiillosti 30km ajan takarenkaassa ilman turvaväliä.  innocent
« Viimeksi muokattu: 20.07.11 - klo:22:29 kirjoittanut Raaseri »

Nasu

  • Vieras
Vs: Rengaslämppärit
« Vastaus #34 : 21.07.11 - klo:21:24 »
En osaa sanoa kun omaan mopoharrastukseen ei kuulu aakkosbaareilla notkuvien teinien respektin haku. Mä luulen että siihen tarvii 150l vetoiset pyöränsävyiset kovat laukut, vähintään 2 antennia pystyssä, toisessa Suomi-lippu, täysiä soiva Kari Tapio sterkoissa ja huomioliivi. Ai niin ja satakiloinen mamma takajakkaralle, jolle huudetaan intercomin kautta. Ja kilpaa haukutaan sitä rekkakuskisikaa joka äsken motarilla hiillosti 30km ajan takarenkaassa ilman turvaväliä.  innocent

Ei helkkari, nyt on melko rankan Alastaron päivän jälkeen kyllä siiderit näppiksellä, näytöllä ja mökin lattialla.  reps reps reps

Tosin lisäisin vielä keltaiset liivit ja että mopo painaa sen yli 200kg.

edit:...ai ne liivit jo olikin siellä...
« Viimeksi muokattu: 21.07.11 - klo:21:39 kirjoittanut Nasu »

 

Uusimmat viestit

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

Mp-näyttely -24 kirjoitti piiisiepe
09.01.24 - klo:10:55

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Kilkkeitä vesigessuun kirjoitti mek
23.06.22 - klo:08:33

Kaikki vaihteet ei näy näytöllä kirjoitti Jussipolo
03.06.22 - klo:11:19

Powered by EzPortal