Joo, siinä Pennan 'roikkumistreenissä' näkyi perässä ajaneena niin resitentillä kuin Nasullakin polvet pysyvän tiukasti kiinni tankissa, oli suora tai mutka.
Ihan tosissaan? Selvennän vähän.Pennakin nimenomaan opastuksessa sanoi, että jos ei roikota, ja vieläpä nojaa (polvella), 'niin mähän kaadun heti'. Ja polvi maassa 'toimii niinkun apupyöränä'. 'Polvella tuntee kallistuksen määrän, eli että sitä on sopivasti'. Muistaako kukaan? Nuo oli suoria lainauksia.
No mikä roikkumisen tarkoitus sitten on? Painopisteen siirtäminen siten että pyörä pysyy pystymmässä, mikä sallii suuremman kaarrenopeuden. Muuten joutuis kallistamaan samalla nopeudella enemmän ja voisi pito loppua.
Kai tämä nyt sentään oli selvää? Ei kukaan oikeasti nopea kuski voi ajaa tuloksia ilman painonsiirtoja. Joskus kilvanajoissa joltakin irtoaa polvipala ja se kisa on siinä, kun ei enää voi nojata polvella.
Taviksen kannalta ajatellen ei painonsiirtojen tarvii olla niin kovin huimia, eikä sen polvenkaan tarvii maata raapia, mutta tuskin kannattaa opetella paikallaan jököttämiseen, jos kerran rataa kiertää.
Meikäläisen pyörän ajoasento ei tue kovin vankkoja nojauksia (tanko korkealla ja leveä), mutta kyykkypyörällä sen pitäisi käydä ihan luontaisesti. Katselin Alastarossa myös kun Penna hyppäsi Mototollon K13R:n selkään ja ajeli jonkin aikaa. Ei ollut kovin hurjaa roikkumista enää.
Jos ei halua roikottaa polvea, eikä siirtää äässiä, niin ei ole pakko, totta. Mutta nopeudessa häviää, se on saletti.
Olihan se siinä Keath Kootin videollakin havainnollisesti esitetty mikä ero tulee kun jöpöttää suorassa mopon satulassa ja roikottamalla, kyl se vaan nätemmin meni kurviin ja siitä ulos kun roikkui ja mopo tosiaan oli pystymmässä.
Lainaus käyttäjältä: jaRRska - 09.12.10 - klo:10:58Olihan se siinä Keath Kootin videollakin havainnollisesti esitetty mikä ero tulee kun jöpöttää suorassa mopon satulassa ja roikottamalla, kyl se vaan nätemmin meni kurviin ja siitä ulos kun roikkui ja mopo tosiaan oli pystymmässä.Ulostulossa roikotuksesta saa enemmän hyötyä kuin mutkaan sisäänmenossa.Etenkin jos mutkan jälkeen on pidempi suora. Tällöin ulostulomopeudella on melkoinen rooli.
Samaa kysymystä toistaen:Kannattaako roikottaa hanuria vai yläkroppaa?
Lainaus käyttäjältä: spk_1978 - 09.12.10 - klo:11:19Lainaus käyttäjältä: jaRRska - 09.12.10 - klo:10:58Olihan se siinä Keath Kootin videollakin havainnollisesti esitetty mikä ero tulee kun jöpöttää suorassa mopon satulassa ja roikottamalla, kyl se vaan nätemmin meni kurviin ja siitä ulos kun roikkui ja mopo tosiaan oli pystymmässä.Ulostulossa roikotuksesta saa enemmän hyötyä kuin mutkaan sisäänmenossa.Etenkin jos mutkan jälkeen on pidempi suora. Tällöin ulostulomopeudella on melkoinen rooli.No mut mää uskon mai mään Keathin oppeja niin kyllä siinä neuvottiin siirtämään painoa nimenomaan hyvissä ajoin ennen mutkaan tuloa, miten sitä ehtii mennä pystyssä mutkaan....ja mutkasta ulos tullessa vasta siirtää kankkua ja roikottaa.
Ihan tosissaan? Selvennän vähän.Pennakin nimenomaan opastuksessa sanoi, että jos ei roikota, ja vieläpä nojaa (polvella), 'niin mähän kaadun heti'. Ja polvi maassa 'toimii niinkun apupyöränä'. 'Polvella tuntee kallistuksen määrän, eli että sitä on sopivasti'. Muistaako kukaan? Nuo oli suoria lainauksia.No mikä roikkumisen tarkoitus sitten on? Painopisteen siirtäminen siten että pyörä pysyy pystymmässä, mikä sallii suuremman kaarrenopeuden. Muuten joutuis kallistamaan samalla nopeudella enemmän ja voisi pito loppua.Kai tämä nyt sentään oli selvää? Ei kukaan oikeasti nopea kuski voi ajaa tuloksia ilman painonsiirtoja. Joskus kilvanajoissa joltakin irtoaa polvipala ja se kisa on siinä, kun ei enää voi nojata polvella.Taviksen kannalta ajatellen ei painonsiirtojen tarvii olla niin kovin huimia, eikä sen polvenkaan tarvii maata raapia, mutta tuskin kannattaa opetella paikallaan jököttämiseen, jos kerran rataa kiertää.Meikäläisen pyörän ajoasento ei tue kovin vankkoja nojauksia (tanko korkealla ja leveä), mutta kyykkypyörällä sen pitäisi käydä ihan luontaisesti. Katselin Kemorassa myös kun Penna hyppäsi Mototollon K13R:n selkään ja ajeli jonkin aikaa. Ei ollut kovin hurjaa roikkumista enää.Jos ei halua roikottaa polvea, eikä siirtää äässiä, niin ei ole pakko, totta. Mutta nopeudessa häviää, se on saletti.Edit: Maantieteellinen virhe korjattu