BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => K1200S & K1300S => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: 1234 - 07.01.13 - klo:15:08

Otsikko: Öljysäiliö
Kirjoitti: 1234 - 07.01.13 - klo:15:08
Moi. RiKe on kirjoittanut seuraavaa. Öljysäiliön korkin kuulemma oli joku jo vaihdattanut. Itselleni tuli joku vuosi sitten Motsikasta tieto että on tultava pikaisesti käymää. Kun menin laittoivat öljysäiliöön uuden korkkin "takuuna". Kuuleman mukaan öljysäiliöön voi tulla painetta mikä rikkoo säiliön, tässä korkissa on venttiili joka päästää liian paineen pois. Onneksi sain vanhan korkin mukaa, sillä uusi korkki oli säiliössä kiinni vain kaksi tuntia, jonka jälkeen korkki on ollut hyllyllä. katsoin tämän korkin sen verran vaaralliseksi että hylkäsin sen ja luotan vanhaan umpi korkkiin.
Otsikko: Vs: Öljysäiliö
Kirjoitti: Repa - 07.01.13 - klo:16:21
Tähän en ole perehtynyt, mutta huollossa vaihtoivat uuteen takuuna. Vanha tuntui toimivan. Niin kuin uusikin.
Otsikko: Vs: Öljysäiliö
Kirjoitti: hidas57 - 07.01.13 - klo:16:28
Oho, uusi väärä korjaus. Mistä tunnistaa kumpi on kyseessä, kuvia? Joskus vaihtavat penteleet huollossa uusia osia salaa ilman että ehtii itse valittaa mitään...eivätkä kerro. En ole vielä koskaan tuota korkkia pitänyt kädessä, mutta säiliön taidan osata paikantaa ja korkkikin lienee siinä lähimain.
Otsikko: Vs: Öljysäiliö
Kirjoitti: 1234 - 07.01.13 - klo:17:02
Moi. Enhän minä ole missään kohdassa kertonut että korkissa olisi vikaa. Niin myös Motsikassa kertoivat että, säiliö voi rikkoutua. Jos säiliö voi rikkoutua olisi mielestäni tämä pitänyt korjata. Kun vanhassa korkissa ei ole vikaa, on se kiinni säiliössä.
Otsikko: Vs: Öljysäiliö
Kirjoitti: Repa - 07.01.13 - klo:17:10
Tämä kuuluu sarjaan salaa korjattavat eli recallia ei ole tullut. Käytin mopoa viime keväänä Heinolla ja katsoivat mopon tiedoista että kaksi recallia on tekemättä: öljysäiliön korkki ja takahaarukan nivellevy.

Jälkimmäisestähän tuli ilmoitus kotiin asti eli kyseessä oli jonkin asteinen riskiosa rikkoutumistilanteessa.
Jälkimmäinen lienee hyshys -sarjan osa josta ei turhia elämöidä.
Rikkoutuuko vanha käytössä? Minä en ainakaan tiedä.
Otsikko: Vs: Öljysäiliö
Kirjoitti: hidas57 - 07.01.13 - klo:17:49
Eee , siis olisi pitänyt vaihtaa säiliö eikä korkki-ko? Ja vaihtavat korkkeja joissa ei vikaa? Gyntheriltä on homma karannut tyystin käsistä, pakko todeta.

Ehkä mullakin ovat tuon vaihtaneet, en vaan muista kun ei ole haitannut.
Otsikko: Vs: Öljysäiliö
Kirjoitti: Repa - 07.01.13 - klo:19:58
Eee , siis olisi pitänyt vaihtaa säiliö eikä korkki-ko? Ja vaihtavat korkkeja joissa ei vikaa? Gyntheriltä on homma karannut tyystin käsistä, pakko todeta.

Ehkä mullakin ovat tuon vaihtaneet, en vaan muista kun ei ole haitannut.
Vain korkki vaihdetaan.
Otsikko: Vs: Öljysäiliö
Kirjoitti: 1234 - 07.01.13 - klo:20:29
Moi. Kai Sinulle Repa tuli selväksi miksi kyseinen nivellevy vaihdettiin. Tuliko Sinulle myös selväksi miksi öljysäiliön korkki vaihdettiin.
Otsikko: Vs: Öljysäiliö
Kirjoitti: hidas57 - 08.01.13 - klo:10:58
Jos jotain on vaihdettu (parannettu), niin siihen on syykin ilmoitettu ja useimmat meistä ymmärtävät/hyväksyvät selityksen. Se että joku sitten vaihtaa vanhat osat takaisin on tässä vaan se sivullista kummastuttava asia. Ihan pakkohan ei uudenlaista osaa toki ole laittaa jos vanha ei ole mennyt täysin rikki. Ja vaikka se rikki olisikin, niin ehkä asiakas halutessaan jostain löytää tismalleen samanlaisen osan tilalle.

Minulle esimerkiksi on selvää miksi uusi ketjunkiristin kannatti vaihtaa. Jos öljysäiliön korkki on vaihdettu tietämättäni, en laita hanttiin. Takajousituksen linkun vaihdolle on selkeät perusteet. Kytkimenkin vaihtoivat kustannuksitta, hyvä tuli. Muutakin on tehty, nekin toimii.

Huoltoverkosto voisi ehkä sen verran skarpata, että kirjaisivat huoltokirjaan ylös tehdyt korjaukset. Omissa järjestelmissään saattavat kyllä noita tietoja pitää.
Otsikko: Vs: Öljysäiliö
Kirjoitti: 1234 - 08.01.13 - klo:13:03
Moi. Kun Sinulle on vaihdettu (parannettu) öljysäiliön korkki. Oletko ymmärtänyt syyn ja hyväksynyt korkin vaihdon. Kun Sinä tai joku kertoo vaihdon syyn, niin kerron version jonka olen aivan itse keksinny eikä kukaan ole auttannu.
Otsikko: Vs: Öljysäiliö
Kirjoitti: hidas57 - 08.01.13 - klo:15:37
En ole varma oliko tuossa kysymys, mutta niin tai näin.

Tuolla alussahan minulle kerrottiin korkin vaihdon syy, uskoin sen ihan sellaisenaan. Paine voisi rikkoa muovisen öljysäiliön ellei paine pääse purkaantumaan, minulle kerrottiin. Ja uudella korkilla paine purkaantuu. Oukei, ei huono ratkaisu ongelmaan. Mutta tässähän on johdannon perusteella jokin vika, aavistelen. Tai vähintäänkin toteutus voisi olla vielä parempi.

Ja en tiedä onko korkkini vaihdettu, mahdollisesti. Joillekin se näyttäisi olevan vaihdettu. Joissakin (muun merkin) pyörissä on käsin kierrettävä öljyntäyttökorkki moottorin poskessa. Ovat vaihtaneet sen lukittavaan, kun joku ulkopuolinen keksi laittaa siitä hiekkaa tms koneeseen...
Otsikko: Vs: Öljysäiliö
Kirjoitti: 1234 - 08.01.13 - klo:15:58
Moi.  
Miksi kirjoitin korkista vasta vuosien päästä,  Tämä korkki tulee mieleen aina 4 vuoden välein kun suoritan nelivuotis huoltoa. Tässä huollossa vaihdetaan korkkiin liittyvä osa jonka varaosa numero on, 17217675681 Vent hose.

Tästä alkaa oma keksimä selitelmä. Öljysäiliö on avoin järjestelmä, jotta tämä pysyisikin avo järjestelmänä. vaihdan vent hosen 4 vuoden välein, ymmärtääkseni tämä vent hose on osa joka voisi muuttaa tämän avo järjestelmän suljetuksi järjestelmäksi, jos tästä tulisi suljettu järjestelmä, silloin tarvittaisi tätä uutta korkkia  öljysäiliön, jäähdyttäjän sekä jäähdytys putkiston suojaksi.

Kun moottori käynnistetää öljypumppu pumppaa öljyä voitelu kohteisiin sekä toinen pumppu imee
kampikammiosta öljyä ja ilmaa, jonka se pumppaa jäähdyttäjän kautta öljysäiliöön. Säiliössä ilma erottuu öljystä ja siirtyy vent hose:a pitkin vaihdelaatikoon ja sieltä öljypumpulle, aloittaakseen uuden kierron. Jos tämä yhteys säiliön ja vaihdelaatikon välillä sulkeutuisi, silloin ilma jäisi säiliöön ja nostaisi säiliössä painetta, kenties siihen rajaan jolloin uusi korkki avautuisi. Kun kirjoitin, korkki on minulle liian vaarallinen. Vaarallisuus alkaa siintä kun korkki avautuu.

Jos säiliössä on ohjekirjan mukaisesti öljyä, silloin uuden korkin avautuminen oksentaisi satulan alle paineistettua voitelu öljyä 2,5-7,5dl. Tälläinen tilanne melkoisella varmuudella kastelisi taka virsun. Kun näin on tapatunut, sulkeutuu korkki. Vaikka korkki avautuisi uudestaan, Tämä oksennus kohtaus ei toistu, ennen kuin täytetään säiliö ohjekirjan mukaisesti. Matka voi jatkua, jos ollaa vielä pystyssä. Tästä tapahtumasta ei ole moottorille haittaa. Että tällä tavalla.
Otsikko: Vs: Öljysäiliö
Kirjoitti: Repa - 08.01.13 - klo:16:15
Moi.  
Miksi kirjoitin korkista vasta vuosien päästä,  Tämä korkki tulee mieleen aina 4 vuoden välein kun suoritan nelivuotis huoltoa. Tässä huollossa vaihdetaan korkkiin liittyvä osa jonka varaosa numero on, 17217675681 Vent hose.

Tästä alkaa oma keksimä selitelmä. Öljysäiliö on avoin järjestelmä, jotta tämä pysyisikin avo järjestelmänä. vaihdan vent hosen 4 vuoden välein, ymmärtääkseni tämä vent hose on osa joka voisi muuttaa tämän avo järjestelmän suljetuksi järjestelmäksi, jos tästä tulisi suljettu järjestelmä, silloin tarvittaisi tätä uutta korkkia  öljysäiliön, jäähdyttäjän sekä jäähdytys putkiston suojaksi.

Kun moottori käynnistetää öljypumppu pumppaa öljyä voitelu kohteisiin sekä toinen pumppu imee
kampikammiosta öljyä ja ilmaa, jonka se pumppaa jäähdyttäjän kautta öljysäiliöön. Säiliössä ilma erottuu öljystä ja siirtyy vent hose:a pitkin vaihdelaatikoon ja sieltä öljypumpulle, aloittaakseen uuden kierron.  kenties siihen rajaan jolloi uusi korkki avautuisi. Kun kirjoitin, korkki on minulle liian vaarallinen. Vaarallisuus alkaa siintä kun korkki avautuu.

Jos säiliössä on ohjekirjan mukaisesti öljyä, silloin uuden korkin avautuminen oksentaisi satulan alle paineistettua voitelu öljyä 2,5-7,5dl. Tälläinen tilanne melkoisella varmuudella kastelisi taka virsun. Kun näin on tapatunut, sulkeutuu korkki. Vaikka korkki avautuisi uudestaan, Tämä oksennus kohtaus ei toistu, ennen kuin täytetään säiliö ohjekirjan mukaisesti. Matka voi jatkua, jos ollaa vielä pystyssä. Tästä tapahtumasta ei ole moottorille haittaa. Että tällä tavalla.

Tarina sisältää useita virheitä:
tässä ei mainita öljyn siirtoa turbolle, sen jälkeistä välisäiliötä eikä imupumppua, jolla öljy siirretään takaisin vaihteistoon. 

Ja sitten tuo "Jos tämä yhteys säiliön ja vaihdelaatikon välillä sulkeutuisi, silloin ilma jäisi säiliöön ja nostaisi säiliössä painetta,..".
Voihan sitä yhtä hyvin jossitella ihan millä vaan. Mutta tuo väli on vain suora letku, miksi se nyt yht'äkkiä menisi tukkoon? Perusteluja kiitos.

Miksi korkki on vaihdettu? Itse en tiedä, mutta luotan sokeasti saksalaiseen insinööriin. Jos se vaihdetaan takuuseen niin kyllä siihen on joku hemmetin hyvä syy. 
Otsikko: Vs: Öljysäiliö
Kirjoitti: Repa - 08.01.13 - klo:16:16
Moi. Kai Sinulle Repa tuli selväksi miksi kyseinen nivellevy vaihdettiin. Tuliko Sinulle myös selväksi miksi öljysäiliön korkki vaihdettiin.

Toki nivellevyn vaihdon syistä olen tietoinen. Vaikka itse olen sen kerran vuodessa irroittanut ja voidellut niin annoin silti vaihtaa uuteen. Tuskinpa siitä haittaa oli.
Otsikko: Vs: Öljysäiliö
Kirjoitti: 1234 - 08.01.13 - klo:17:26
Moi.  
Miksi kirjoitin korkista vasta vuosien päästä,  Tämä korkki tulee mieleen aina 4 vuoden välein kun suoritan nelivuotis huoltoa. Tässä huollossa vaihdetaan korkkiin liittyvä osa jonka varaosa numero on, 17217675681 Vent hose.

Tästä alkaa oma keksimä selitelmä. Öljysäiliö on avoin järjestelmä, jotta tämä pysyisikin avo järjestelmänä. vaihdan vent hosen 4 vuoden välein, ymmärtääkseni tämä vent hose on osa joka voisi muuttaa tämän avo järjestelmän suljetuksi järjestelmäksi, jos tästä tulisi suljettu järjestelmä, silloin tarvittaisi tätä uutta korkkia  öljysäiliön, jäähdyttäjän sekä jäähdytys putkiston suojaksi.

Kun moottori käynnistetää öljypumppu pumppaa öljyä voitelu kohteisiin sekä toinen pumppu imee
kampikammiosta öljyä ja ilmaa, jonka se pumppaa jäähdyttäjän kautta öljysäiliöön. Säiliössä ilma erottuu öljystä ja siirtyy vent hose:a pitkin vaihdelaatikoon ja sieltä öljypumpulle, aloittaakseen uuden kierron.  kenties siihen rajaan jolloi uusi korkki avautuisi. Kun kirjoitin, korkki on minulle liian vaarallinen. Vaarallisuus alkaa siintä kun korkki avautuu.

Jos säiliössä on ohjekirjan mukaisesti öljyä, silloin uuden korkin avautuminen oksentaisi satulan alle paineistettua voitelu öljyä 2,5-7,5dl. Tälläinen tilanne melkoisella varmuudella kastelisi taka virsun. Kun näin on tapatunut, sulkeutuu korkki. Vaikka korkki avautuisi uudestaan, Tämä oksennus kohtaus ei toistu, ennen kuin täytetään säiliö ohjekirjan mukaisesti. Matka voi jatkua, jos ollaa vielä pystyssä. Tästä tapahtumasta ei ole moottorille haittaa. Että tällä tavalla.

Tarina sisältää useita virheitä:
tässä ei mainita öljyn siirtoa turbolle, sen jälkeistä välisäiliötä eikä imupumppua, jolla öljy siirretään takaisin vaihteistoon.  

Ja sitten tuo "Jos tämä yhteys säiliön ja vaihdelaatikon välillä sulkeutuisi, silloin ilma jäisi säiliöön ja nostaisi säiliössä painetta,..".
Voihan sitä yhtä hyvin jossitella ihan millä vaan. Mutta tuo väli on vain suora letku, miksi se nyt yht'äkkiä menisi tukkoon? Perusteluja kiitos.

Miksi korkki on vaihdettu? Itse en tiedä, mutta luotan sokeasti saksalaiseen insinööriin. Jos se vaihdetaan takuuseen niin kyllä siihen on joku hemmetin hyvä syy.

Moi. Helvatti REPA kun säikäytit, luulin että puutut kirjotus virheisii. Onneksi pysyit asiassa. Jos olisin kirjoittanut Turbosta, olisi virheitä sata tai kenties tuhat määrin. Pyydän anteeksi.
Vaikka kuinka mietin, en löydä muuta kohdetta joka voisi häiriö tilanteessa aiheuttaa paineen nousun. Voisitko SINÄ auttaa.

Mielestäni tässä ei ole tärkeää mikä kohta tai miten paine nousee. Joka tapauksessa Saksalaisella on ollut "hemmetin hyvä syy" vaihtaa korkki.  Kyllä Saksalainen aivan varmasti on myös huomioinut että, jos tai kun korkki toimii niin, silloin tapahtuu oksentelua (virsun kastelu). (tämä kastelu on oletus).
Otsikko: Vs: Öljysäiliö
Kirjoitti: hidas57 - 08.01.13 - klo:18:56
Kyllä niin nahkeasti vaihtavat takuuseen yleensä osia, että mainittu hemmetin hyvä syy täytyy olla. Ja miksi menisivät huonompaan, vaikea keksiä.

Säiliön rikkoutuminen kuulostaa pahemmalta kuin hypoteettinen ruikkiminen. Silloin on sekä kaatuminen että konerikko lähellä.

Repan huomautus turbosta on aina aiheellinen.
Otsikko: Vs: Öljysäiliö
Kirjoitti: 1234 - 08.01.13 - klo:20:19
Moi. Eikö ketään kiinnosta miksi oksentaa vain 2,5 - 7,5dl, eikä koko pötsiä. Onko tullut mieleen että, tässä voi olla vedätys.
Otsikko: Vs: Öljysäiliö
Kirjoitti: mi16 - 08.01.13 - klo:20:25


Miksi korkki on vaihdettu? Itse en tiedä, mutta luotan sokeasti saksalaiseen insinööriin. Jos se vaihdetaan takuuseen niin kyllä siihen on joku hemmetin hyvä syy.

Tuo korkki tuli ohjelmaan aikanaan, koska näissä pyörissä on pakkasessa ajaessa huohottimen jäätymisongelmaa... tuolla saadaan aikaiseksi se ettei käy niinkuin automailmassa eräille ranskalaisille merkeille jossa jäätymisen ansiosta tuli öljyt pihalle.

Otsikko: Vs: Öljysäiliö
Kirjoitti: Repa - 08.01.13 - klo:20:58


Miksi korkki on vaihdettu? Itse en tiedä, mutta luotan sokeasti saksalaiseen insinööriin. Jos se vaihdetaan takuuseen niin kyllä siihen on joku hemmetin hyvä syy.

Tuo korkki tuli ohjelmaan aikanaan, koska näissä pyörissä on pakkasessa ajaessa huohottimen jäätymisongelmaa... tuolla saadaan aikaiseksi se ettei käy niinkuin automailmassa eräille ranskalaisille merkeille jossa jäätymisen ansiosta tuli öljyt pihalle.

Tämähän se täytyy olla. Eikä taida koskea pelkästään ranskalaisia, vaan bemari on kunnostautunut näissäkin. Aikanaan toin saksasta seiskasatasen bemarin ja siihen tuli maahantuojalta kirje jossa neuvottiin vaihtamaan huohotinputki eristettyyn versioon, ettei jäädy tukkoon. Kun toin X5:sen, selvisi että suomen malleissa on sähkösulatus huohotinputkessa, mutta saksassa myytävissä ei ole. Koskahan nämä tulevat moottoripyöriin?
Otsikko: Vs: Öljysäiliö
Kirjoitti: hidas57 - 08.01.13 - klo:21:20
Ah, nyt kaikki ajelemaan kuten Huurus.
Otsikko: Vs: Öljysäiliö
Kirjoitti: 1234 - 08.01.13 - klo:22:03


Miksi korkki on vaihdettu? Itse en tiedä, mutta luotan sokeasti saksalaiseen insinööriin. Jos se vaihdetaan takuuseen niin kyllä siihen on joku hemmetin hyvä syy.

Tuo korkki tuli ohjelmaan aikanaan, koska näissä pyörissä on pakkasessa ajaessa huohottimen jäätymisongelmaa... tuolla saadaan aikaiseksi se ettei käy niinkuin automailmassa eräille ranskalaisille merkeille jossa jäätymisen ansiosta tuli öljyt pihalle.

Moi. Tarkentaisin, minun kirjoitus koskee K1200S vuosimalli 2006. Teille varmaan selvää miten tässä mopossa secondary air systeemi toimii.
Ei sillä ole väliä mistä paine uuden korkin taakse syntyy, jos se on tarpeeksi suuri tämä mopo oksentaa, kuten eräät Ranskalaiset merkit.
Kun (en voi  kirjoittaa JOS) jäätymis ongelmaa on, olisi luullut että Saksalainen olisi keskittynyt tämän ongelman poistoo, esim. eristeellä tai lämmityksellä. Eikä tämän jäätymisen tuoman ongelman poistoon.
Otsikko: Vs: Öljysäiliö
Kirjoitti: 1234 - 08.01.13 - klo:22:31
Moi. Kiitos kaikille jotka osallistuivat keskusteluun.