Reissu tehty ja kotona ollaan. Kiitokset vinkeistä!
Kaikkki meni melkein suunnitellusti, mutta aikataulu oli vähän turhan kireä, eikä ruuhkiin ym. viivästyksiin oltu riittävästi varauduttu. Tästä syystä jäi RiKe:n ehdottamat Gnydian ja Peenemunden museot katsomatta. Gnydiaan oltiin menossa Sopotin kautta heti torstai aamulla, mutta 1,5 tuntia kun oli tehty matkaa Gdanskista oltiin vasta puolessa välissä (matka vähän yli 20km). Sen verran ahdasta oli, että ei pystynyt siinä kohdin spittaamaan. Yritettiin vielä motarin kautta, mutta kun 2,5 tunnin kohdalla oli trippimittarissa 60km, niin päädyttiin ohittamaan Gnydia. Vielä oli mahdollisuus ainakin teoriassa ehtiä käymään Peenemundessä. Sekin mahdollisuus tuhraantui viivytyksiin matkan varrella. Täytyy sanoa, että Puolassa on tiestöön nähden ainakin puolet liikaa autoja.
Olen nyt myös täysin samaa mieltä JukkaE60:n kanssa siitä, että Via Balticalla ei oikein ole mitään näkemistä. Tulemme jatkossakin suosimaan Ruotsin ja Tanskan läpi ajamista, vaikka nekin tuntuvat joskus puuduttavilta, mutta VB:hen verrattuna ollaan kuitenkin kaikkien palvelujen äärellä, jos vaikka alkaa nälättää tai janottaa. Kaiken maailman koheltajia oli VB:lla päivässä suunnilleen saman verran kuin muualla näkee vuodessa.
Yksi aivan uusi Midlandin BT NEXT simahti sadekuuroon Ruotsissa, joka iski tyypilliseen tapaan Vätternin ohituksessa. Saas nähdä saadaanko takuuseen uusi?!? Iltapäivän aurinko kuivatteli kuskit nopeasti, joten sadevaatteiden kotiin jättäminen ei harmittanut. Muuten koko reissu oli poutaa ja hellettä.
F650GS:ään asennettu Scottoiler annosteli helteessä vähän liikaa öljyä, kun päivälämpötilat olivat reilusti yli 30 asteen Baltiassa (max 35,5). Öljy loppui täydestä säiliöstä jo matkan puolessa välissä. Siihen on näköjään saatavilla vähän kankeampaa öljyä yli 30 asteen lämpötiloja varten. Täytynee hankkia yksi pullo sen varalta, että vielä joskus ko. pyörä pääsee helteeseen.