BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => K1200S & K1300S => Modaukset => Aiheen aloitti: atomic - 25.09.09 - klo:18:53

Otsikko: Original vs. Akrapovic
Kirjoitti: atomic - 25.09.09 - klo:18:53
Linkki keväällä tehdystä pöntön vaihdosta.
Akrassa oli killeri vielä paikalla   :twisted:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1tfTb7ljiNo[/youtube]
Otsikko: Re: Original vs. Akrapovic
Kirjoitti: jarska - 25.09.09 - klo:22:35
Originaalilla kuulosti parhaimmalle.  :mrgreen:
Otsikko: Re: Original vs. Akrapovic
Kirjoitti: spk_1978 - 05.10.09 - klo:13:14
Onhan tossa Akrassa katu-uskottavuutta..
Videokamera ei varmaan murinoita ihan parhaalla tavalla tallenna..
Otsikko: Re: Original vs. Akrapovic
Kirjoitti: jarska - 05.10.09 - klo:13:24
Lainaus käyttäjältä: spk_1978
Onhan tossa Akrassa katu-uskottavuutta..
Videokamera ei varmaan murinoita ihan parhaalla tavalla tallenna..
  :mrgreen:
Otsikko: Re: Original vs. Akrapovic
Kirjoitti: atomic - 05.10.09 - klo:21:07
Onkohan tuo Akra Bem-Ari sinun entinen icon_rolleyes
Taisin ostaa sulta keväällä ?
Otsikko: Re: Original vs. Akrapovic
Kirjoitti: Bem-Ari - 05.10.09 - klo:22:49
Joo,kyllä se taitaa mun entinen olla,se killeri oli ihan omatekemä viritys.Oletko säädättäny pyörän Akran kanssa? Mahdoitko olla Kaunispäällä käymässä elokuussa? Tultiin justiin kaupasta ulos mamman kanssa,kun keltavanteinen 12S:ä Akran putkella lähti alaspäin.Oli siinä vaan komee saundi.  horisko
Otsikko: Re: Original vs. Akrapovic
Kirjoitti: atomic - 06.10.09 - klo:18:54
Lainaus käyttäjältä: Bem-Ari
Joo,kyllä se taitaa mun entinen olla,se killeri oli ihan omatekemä viritys.Oletko säädättäny pyörän Akran kanssa? Mahdoitko olla Kaunispäällä käymässä elokuussa? Tultiin justiin kaupasta ulos mamman kanssa,kun keltavanteinen 12S:ä Akran putkella lähti alaspäin.Oli siinä vaan komee saundi.  horisko

Miehän se Kunispäällä  hesse_biggrin
En oo säädättäny mutta käytin Jänkhällä Jytisee yhteydessä penkissä siellä alhaalla !
Meinas penkittäjä että keppiveto ottaa 20 % ja 300 metriä merenpinnan yläpuolella n. 3-5 hv hävikkiä,
tiä sitten ?
Tämmösen käppyrän se piirsi...........
(http://i.imagehost.org/0281/Bemarin_dynometri.jpg)
Otsikko: Re: Original vs. Akrapovic
Kirjoitti: Bem-Ari - 06.10.09 - klo:21:18
Tuohan näyttää komealta,jos tosiaan -20% kautta linjan häviötä.Sehän tekee 185hp/153Nm kampiakselille.Olisi ollut mielenkiintoista mitata oma vakiomopo samassa penkissä.Missäs tuossa käyrässä on se tehokuoppa mistä jotkut puhuu?  BMWsmile .
Otsikko: Re: Original vs. Akrapovic
Kirjoitti: Repa - 06.10.09 - klo:21:38
Lainaus käyttäjältä: "Bem-Ari"
Tuohan näyttää komealta,jos tosiaan -20% kautta linjan häviötä.Sehän tekee 185hp/153Nm kampiakselille.Olisi ollut mielenkiintoista mitata oma vakiomopo samassa penkissä.Missäs tuossa käyrässä on se tehokuoppa mistä jotkut puhuu?  BMWsmile .

Näkyy olevan koko käppyrän mitalla...

t. Repa
Otsikko: Re: Original vs. Akrapovic
Kirjoitti: Bem-Ari - 06.10.09 - klo:22:02
Joo, mutta meillä on eri mittakaavat  hesse_biggrin
Otsikko: Re: Original vs. Akrapovic
Kirjoitti: Repa - 07.10.09 - klo:07:12
Lainaus käyttäjältä: Bem-Ari
Joo, mutta meillä on eri mittakaavat  hesse_biggrin

No joo. Leikki leikkinä.

Kieltämättä varsin hyvä lopputulos tuon käppyrän perusteella. Parempaa tehokäyrää ei juurikaan voi enää saada. Ja aika kovat luvutkin on saatu aikaiseksi.


t. repa
Otsikko: Re: Original vs. Akrapovic
Kirjoitti: jarska - 07.10.09 - klo:08:26
Siis onko nyt niin ettei putken vaihdon myötä tarvii välttämättä säädättää olleskaan?

Ja mites K13 kohdalla menee?
Otsikko: Re: Original vs. Akrapovic
Kirjoitti: Repa - 07.10.09 - klo:09:49
Lainaus käyttäjältä: "jarska"
Siis onko nyt niin ettei putken vaihdon myötä tarvii välttämättä säädättää olleskaan?

Ja mites K13 kohdalla menee?

No tuon käppyrän perusteella unohtaisin säädättämisen välittömästi. Jos säädättämättä on tuohon päässyt, niin sitten säätöä ei kyllä tarvita.
Mutta pyörät ovat yksilöllisiä. Ja tarpeet samoin. Joku ehkä tarvitsee säädön saadakseen pari pollea lisää liki kaksisataaheppaiseen mopoon, vain oman egonsa vuoksi. Jollekin riittää se, että saa kaameat äänet aikaiseksi eikä huomaa parin hepan tehon nousua/pudotusta lainkaan. Äänen perusteella voisi tietysti kuvitella heppoja tulleen ainakin 20...

Oikeasti tuo säädättäminen vakiomopollekin tekisi ihan yhtä hyvää kuin putken vaihdon jälkeinen säätökin. Tehot kasvavat jo ilman putken vaihtoakin. Tehtaan jäljiltähän nuo mopot ovat kuitenkin ns. yleissäädöissä, jotka ovat kaukana tehon optimoinnista ja lähellä päästöjen optimointia.

t. Repa
Otsikko: Re: Original vs. Akrapovic
Kirjoitti: jarska - 07.10.09 - klo:09:55
Lainaus käyttäjältä: "Repa"
[Jollekin riittää se, että saa kaameat äänet aikaiseksi eikä huomaa parin hepan tehon nousua/pudotusta lainkaan. Äänen perusteella voisi tietysti kuvitella heppoja tulleen ainakin 20...

 

t. Repa

Tää oli hyvä ja ah niin totta! reps


Olenko ihan hakoteillä kun muistelen jostain lukeneeni että ässä säätäis tavallaan itte ittensä putken vaihdon myötä jotenkin? hali_peukku
Otsikko: Re: Original vs. Akrapovic
Kirjoitti: Repa - 07.10.09 - klo:12:11
Lainaus käyttäjältä: "jarska"
Lainaus käyttäjältä: "Repa"
[Jollekin riittää se, että saa kaameat äänet aikaiseksi eikä huomaa parin hepan tehon nousua/pudotusta lainkaan. Äänen perusteella voisi tietysti kuvitella heppoja tulleen ainakin 20...

 

t. Repa

Tää oli hyvä ja ah niin totta! reps


Olenko ihan hakoteillä kun muistelen jostain lukeneeni että ässä säätäis tavallaan itte ittensä putken vaihdon myötä jotenkin? hali_peukku


Sitä vartenhan se lambda-anturi on siellä, että saadaan pidettyä polttoaine/ilmaseos oikealla alueella. Eli ECU säätää todellisen tilanteen perusteella. Mutta tämä tehdään vain päästöjen vuoksi, ei tehon optimoinniksi. Ja nämä tuppaavat olemaan kaksi ihan eri asiaa.

t. Repa
Otsikko: Re: Original vs. Akrapovic
Kirjoitti: jarska - 07.10.09 - klo:12:33
Lainaus käyttäjältä: "Repa"
Lainaus käyttäjältä: "jarska"
Lainaus käyttäjältä: "Repa"
[Jollekin riittää se, että saa kaameat äänet aikaiseksi eikä huomaa parin hepan tehon nousua/pudotusta lainkaan. Äänen perusteella voisi tietysti kuvitella heppoja tulleen ainakin 20...

 

t. Repa

Tää oli hyvä ja ah niin totta! reps


Olenko ihan hakoteillä kun muistelen jostain lukeneeni että ässä säätäis tavallaan itte ittensä putken vaihdon myötä jotenkin? hali_peukku


Sitä vartenhan se lambda-anturi on siellä, että saadaan pidettyä polttoaine/ilmaseos oikealla alueella. Eli ECU säätää todellisen tilanteen perusteella. Mutta tämä tehdään vain päästöjen vuoksi, ei tehon optimoinniksi. Ja nämä tuppaavat olemaan kaksi ihan eri asiaa.

t. Repa

Eli tarkottaako tuo että kun putki vaihdetaan, niin ihan tuurilla menee nuot tehon lisäykset/vajaukset ja päästöt vain asettuu kohdilleen  ilman säätämistä?
Otsikko: Re: Original vs. Akrapovic
Kirjoitti: Bem-Ari - 07.10.09 - klo:21:50
Täytyy sanoa,että ajelin tuolla Atomicin putkella n.3000km ja pyörä oli yläkierroksilla kyllä selvästi virkeämpi.Sitten innostuin vaihtamaan vakiovaimentimen takaisin.Alavääntö parani,käy jotenkin paremmin ja se kaasun on/off ominaisuus on pienempi.En tiedä säätelikö mestarit seoksia uutena kun laittoivat Akran Heinolla kiinni.Mutta ihan kateeksi käy noi Atomicin käppyrät.  hesse_wink2
Otsikko: Re: Original vs. Akrapovic
Kirjoitti: Ekku - 07.10.09 - klo:22:07
Mun Bemu penkitettiin viime kesänä Huoltokaksikolla Jämsässä.

Pyörä vakio lukuunottamatta Leovincen sliparia.

En tiedä antaako se Dynojetin penkki kuinka optimistisia teholukemia, mutta 146 oli tulos killeri paikallaan ja 151 ilman sitä.

Ei siinä mitään sen isompaa vääntökuoppaa ole millään kierroslukualueella, että sen takia ei kannata säätämään ruveta.

Powercommanderia olen harkinnut ihan sen vuoksi, että saisi sen koneen käyttäytymisen pintakaasulla nykimättömäksi.

Täytyy ottaa jossain vaiheessa kuva siitä käppyrästä ja laittaa tänne foorumille.
Otsikko: Re: Original vs. Akrapovic
Kirjoitti: Geeäsäxähvä - 09.10.09 - klo:22:41
Tuo jakopään vinkuminen tuntuu silti olevan näissä kannuissa hallitseva ääni, oli savupiippu mikä hyvänsä. Mä tykkään siitä!
Otsikko: Vs: Original vs. Akrapovic
Kirjoitti: keke72 - 07.09.10 - klo:14:12
Hienoa, kun tänne oli laitettu videopätkä "vaimennintestistä"!   jumpie

Näin noviisina Bemarimiehenä (K1200S) tekee kovasti mieli vaihtaa tuo vaimennin tai koko putki, kun edellisissäkin pyörissä se on tullut tehtyä.

Hieman kun selailin netistä, niin tarjonta tuntui olevan heikkoa tai oli loppu. Mulle kelpaisi käytettykin koko putkisto tai vaimennin. Oli jopa ajatus, että jos vaimetimia lojuisi ihmisten nurkissa niin voisin ostaa useammankin erilaisen ja käydä penkittämässä ne niin nähtäisiin, onko niissä millaisia eroja. Tuskin suuria?

Eli jos jollain oli myydä niin täältä löytyisi ostaja!

T: Markku
puh. 041 507 6767
Otsikko: Vs: Original vs. Akrapovic
Kirjoitti: hidas57 - 07.09.10 - klo:15:51
Tokihan kai netistä uusia vaimentimia saa? Käytettyjen kanssa voi olla heikompaa.

Itse kokoputken (Akra hexagonal racing) vaihtaneena tiedän, että ilman mitään säätöjä (mutta lambda kiinni) avoin putki hukkaa alavääntöä, mutta antaa keskialueelle 5000-9000rpm havaittavaa lisävirkeyttä. Sitten yläkierroksilla ehkä vähemmän etua. Avoin slipari tuottanee samankaltaisia tuloksia. Tuo Akran ränni on kyllä aika paljon väljempi kuin alkuperäinen, loppupäästä ennen vaimenninta halkaisija on 65mm. Siihen ei edes Akran, tai muidenkaan, sliparit käy, koska niissä on liitäntä pienemmälle putkelle.

Sitten kun ruisku säädetään (ja lambda irroitetaan), eli laitetaan PowerCommander, tehoa ja vääntöä tulee suht tasaisesti koko alueelle luokkaa 10%, siis avoimella putkella. Yläpäähän siis enempi hepoja, mutta prosentit tuntuvat enemmän alhaalla, jossa ne ehtii huomata paremmin. Ajettavuus on hauskempi ja vaivattomampi. Omaan pyörään tuli kuulemma huippuja muutama hepo ensin killerin kanssa säädettynä, ja tämän päälle noin 15hp ilman killeriä säädettynä vuosi myöhemmin. Uskoisin vieläpä, että tuota jälkimmäistä säätöä ei edes tehty aivan täydellä effortilla, koska PC:n kartassa oli niin vähän muutoksia (penkityksestä, netistä ja hatusta) arpomaani pohjakarttaan.

Ja kannattaa huomata, että nämä bemarit on rajoitettu kaasuliikkeen stopparilla 85-90% teholle vaihteilla 1-3. Rajoituksen poistaminen onnistuu omatoimisesti ja ilman kustannuksia, ellei riko paikkoja. Rajoituksen tarkoitus on eliminoida keulimista. Toimii.

PC ei muuten ole patenttilääke hidasajon mahdolliseen nykimiseen, koska säätöjä voi tehdä liian karkeasti, kaasun asennoille 0%, 2% ja 5%. Siellä pitäisi olla joka prosentille oma säätösarakkeensa. Penkissä ajettuna, jossa tuuli ei vaikuta, kuulemma tollanen K1200 kulkee 140km/h 4% kaasuasennolla.
Otsikko: Vs: Original vs. Akrapovic
Kirjoitti: Bem-Ari - 28.02.11 - klo:21:23
Nostetaanpas tää vanha ketju taas esiin.
Tuossa pari sunnuntaita harrasteltu. Original vs. "original"
Sisällä on reikäputki koko matkalla ja villat ympärillä.Takapää lähtee ruuveilla irti,että pystyy huoltamaan.Kattikin "unohtui" siinä hitsailun tiimellyksessä. hesse_biggrin
Jäi muuten se hyväksymismerkintäkin tuonne paikalleen. angst (http://)
To be continued.....................?
Otsikko: Vs: Original vs. Akrapovic
Kirjoitti: atomic - 28.02.11 - klo:22:05
Hyvältä näyttää  hesse_ok
Paljon lähti painoa pois?
Otsikko: Vs: Original vs. Akrapovic
Kirjoitti: Bem-Ari - 28.02.11 - klo:22:08
Tiiä,miltä näyttää  hesse_blink
Paino putosi 3.7kg,jaksaa Ässäkin kulkea. hesse_biggrin
Otsikko: Vs: Original vs. Akrapovic
Kirjoitti: Bem-Ari - 01.03.11 - klo:20:29
Tänään pakosarja ja laajakaistalambda paikoilleen. hesse_biggrin(http://)
Otsikko: Vs: Original vs. Akrapovic
Kirjoitti: perttip - 01.03.11 - klo:21:08
"Siistit vaipat"  :mrgreen:
Otsikko: Vs: Original vs. Akrapovic
Kirjoitti: JTK - 01.03.11 - klo:21:28
Tänään pakosarja ja laajakaistalambda paikoilleen.

Viritysjuttuja ilmassa? airrev respekt Liekö kevät tulossa hesse_biggrin
Otsikko: Vs: Original vs. Akrapovic
Kirjoitti: Jussipolo - 02.03.11 - klo:19:11
Siltä näyttää että kevät tulee ja hevosia kaivetaan esiin. Tie jo aika sula paikoin. Kuukausi pojjaat vielä. Ivalossa ei ehkä vielä silloin. Tuosta Bem-Arin original kevennyksestä voisi saada lisää tietoa. Kuin se duunataan ja silleen... Mulla projektina vielä garminin 660 asennus. Osat on mut ei oo saanu aikaiseksi. Kohta on pakko kun tiet sulaa... bmw_yllapito BMWsmile hesse_kalja
Otsikko: Vs: Original vs. Akrapovic
Kirjoitti: Bem-Ari - 02.03.11 - klo:22:15
Tuossa muutama kuva katalysaattorin poistosta.Aikas tiukassa tuo kenno tuolla putken sisällä. hesse_biggrin(http://)
Otsikko: Vs: Original vs. Akrapovic
Kirjoitti: Bem-Ari - 04.03.11 - klo:22:11
Tuonne ne Commanderin piuhat pitäisi asentaa  angst(http://)
Otsikko: Vs: Original vs. Akrapovic
Kirjoitti: spk_1978 - 05.03.11 - klo:07:12
Jippii.
Eli jos asennutan PC:n niin saan vihdoinkin vastauksen onko läppärungot umpip*skaiset niin kuin epäilen.

Ei ole omassa linkkuveitsessä riittäneet optiot tankin ja ilmaboxin poistamiseen. Ei sitä suostunut tekemään edes paikallinen BMW.

Oliko paha nakki?
Otsikko: Vs: Original vs. Akrapovic
Kirjoitti: Bem-Ari - 05.03.11 - klo:09:48
Jippii.
Eli jos asennutan PC:n niin saan vihdoinkin vastauksen onko läppärungot umpip*skaiset niin kuin epäilen.

Ei ole omassa linkkuveitsessä riittäneet optiot tankin ja ilmaboxin poistamiseen. Ei sitä suostunut tekemään edes paikallinen BMW.

Oliko paha nakki?


Eipä tuo nyt mikään ylitsepääsemätön homma ole.Ainoa asia,joka herätti ensin ihmetystä oli nuo imuputkien letkunkiristimet.Näyttivät ensin sellaisilta kertakäyttöisiltä,mutta kyllä ne nätisti avautuivat ja menivät myös takaisin kiinni.
Tuosta eteenpäin onkin sitten ahdasta noiden suuttimien liittimien kanssa (jäävät kuvassa polttoaineen jakoputken etupuolelle piiloon).Omasta mielestäni pahin rasti oli kaasun asentotunnistimen (TPS:n) liitin,jää oikean runkoaisan katveeseen tosi tehokkaasti ja liittimessä on vielä sellainen lukituspala,joka täytyy saada ensin pois,jotta aukeaa.
Ihmisten tekemähän tuo on (luultavasti ainakin).Rauhallisesti,kun toimii,niin kyllä onnistuu. hesse_biggrin(http://)
Otsikko: Vs: Original vs. Akrapovic
Kirjoitti: hidas57 - 07.03.11 - klo:09:03
Niimpä. Ruiskujen liittimet on tooodella ahtaassa paikassa. Ja kaiken päällä on tietysti paksu pashakerros. Itse otin koko polttoainesyöttöhässäkän suuttimineen irti. Takaisinlaitossa sitten tuli pikkasen epäuskoinen vaihe...

Bem-Ari, onko johtosarja kiinteästi PCV:ssä kiinni, vaiko liittimen kanssa? Jos vaikka tulisi vaihdettua nuo uudemmat mokkulat johtosarjan päähän, niin pääsisi leikkimään lisää  innocent
Otsikko: Vs: Original vs. Akrapovic
Kirjoitti: Bem-Ari - 08.03.11 - klo:18:26
Bem-Ari, onko johtosarja kiinteästi PCV:ssä kiinni, vaiko liittimen kanssa? Jos vaikka tulisi vaihdettua nuo uudemmat mokkulat johtosarjan päähän, niin pääsisi leikkimään lisää  innocent


Vähän kesti vastaaminen  ashamed,mutta on kiinteästi PCV:ssä kiinni,kotelon sisään en kuitenkaan katsonut,tuskinpa sielläkään irroitettavaa liitintä on.
Tuo on kyllä riski,josta mainitsit,tuo moottorin päällä oleva pasha.Kannattaa kyllä puhallella huolellisesti pois,ennenkuin alkaa availemaan paikkoja.