BMW Sportbikes Finland

Sporttifoorumi => Takaisinkutsut => Aiheen aloitti: Jakke - 16.03.14 - klo:22:59

Otsikko: Navigaattori vai huippukännykkä?
Kirjoitti: Jakke - 16.03.14 - klo:22:59
Mitä raati suosittelee? Hankinko Euroopan reissulle esim. Tom Tom Riderin vai hommaanko vesitiiviin Samsungin S4:n tankkilaukun GPS-telineeseen? Väittävät, että kännykkään saa ladattua nykyään hyvin karttoja ja että pelkällä satelliittinavigoinnilla pärjää. Tätä ongelmaa pähkäillessä on talvi mennyt. Aikaisemmin olen reissussa tyytynyt pysähdyksiin ja kartan tutkimiseen.

Tämä meni kyllä näköjään ihan väärään osastoon, mutta en saa siirrettyäkään. Sori.

Jakke
Otsikko: Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
Kirjoitti: juke - 16.03.14 - klo:23:36
Mitä raati suosittelee? Hankinko Euroopan reissulle esim. Tom Tom Riderin vai hommaanko vesitiiviin Samsungin S4:n tankkilaukun GPS-telineeseen? Väittävät, että kännykkään saa ladattua nykyään hyvin karttoja ja että pelkällä satelliittinavigoinnilla pärjää. Tätä ongelmaa pähkäillessä on talvi mennyt. Aikaisemmin olen reissussa tyytynyt pysähdyksiin ja kartan tutkimiseen.

Tom Tom Riderissa ainakin se etu, että siihen ei kukaan soittele jonkun työasian perään...
Otsikko: Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
Kirjoitti: j@ck - 17.03.14 - klo:01:32
Autossa tulee nykyään käytettyä vallan Samsungia, enpä sitä kuitenkaan ole mopokäyttöön edes harkinnut. Mielestäni navia pitää pystyä käyttämään mahdollisimman simppelisti ja ehdottomasti myös hanskat kädessä. Kännyjen näytöt alkavat kyllä olla kohtuukokoisia navigointiakin ajatellen, mutta eipä navien näytötkään yhtään liian suuria ole.

Onko vesitiiviissä kännyssä myös vesitiivis latauspiuhan liitos? Ainakin minun puhelin tyhjentää akkunsa turhan nopeasti navia käytettäessa ja latauspiuha on autossakin välttämätön varuste. Moponaveissahan  ei irtopiuhoja tarvita, ei ainakaan Garminissa.

On ollut autoissa Tomppaa ja Garminia, mopoissa vain Garminia. Molemmissa hyvää ja huonoa, Garmin on kuitenkin jotenkin käyttäjäystävällisempi ja selkeämpi. Saa olla eri mieltä  hesse_blink

Tuli nukuttua liian hyvät päiväunet ja nyt klo 1.32 pirteänä kuin peipponen..

Heh, kun kirjoitin tuohon klo yksi kolmekymmentä kaksi niin tekeekin tällaisen hymiön 32
Otsikko: Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
Kirjoitti: atomic - 17.03.14 - klo:07:02
Hommaa hyvä navi ja kännykkä ! Molemmista ainakin itellä ollut hyötyä reissussa.
Minun mielestä tärkeysjärjestyksessä reissun kannalta ensin mp käyttöön soveltuva navi. Maku asioita...
Otsikko: Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
Kirjoitti: Bozze - 17.03.14 - klo:20:30
Paperikarttojen kaverina on viimeiset 5 v. toiminut puhelin navisoftalla, enkä kyllä pois vaihtais. Ainakin android käyttöjärjestelmällä varustettuihin puhelimiin löytyy jos jonkinlaista navi-softaa, sekä ilmaista että maksullista. Ilmaisversiossa laajasti käytössä OpenStreetMap kartasto joka julkaisijasta riippuen päivittyy ainakin kerran kuukaudessa ja on yleensä paremmin ajan tasalla kuin vastaavat kaupalliset tuotteet.

Henk. koht. en ole kokenut tarpeelliseksi räplätä ajon aikana navia joten käytettävyys hanskojen kanssa on ollut toissijaista. Oikeiden prätkänavien hinnoittelu on myös huolehtinut siitä ettei ne paljon ole jaksanut kiinnostaa, samalla hinnalla kun saa hyvän puhelimen (ja vesitiiviin kotelon) jolla voi tehdä paljon muutakin kuin navigoida.

Oheisena kuva omasta setupista, kännykkänä joko Samsung S3 mini (4" näyttö) tai Lumia 720 (4,3" näyttö).
Otsikko: Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
Kirjoitti: j@ck - 18.03.14 - klo:07:44
Mulla tulee kyllä usein räplättyä navia hanskat kädessä ja joskus jopa ajaessa.

Bensa-asemat löytyyy näppärästi ja usein pystyy ajamaan tankin lähes tyhjäksi = turhat stopit vähenee. Toinen usein käyttämäni on parin painalluksen takaa löytyvä kiertotie.
Joskus tulee mieleen välttää motareita, tai vaihtaa lyhyempään / nopeampaan reittiin. Laittaa sorateiden esto pois päältä / päälle, välttää maksullisia reittejä jne..
Kun nälkä yllättää, niin ruokapaikkojakin löytyy kivasti, on myös löydetty nähtävyyksiä matkan varrelta ja yhdistetty ajotaukoja sellaiseen.
Onpa tuolla jonkun kerran reissussa löytynyt viime hetken majapaikkakin. Itse asiassa montakin kertaa.
Otsikko: Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
Kirjoitti: Tumppi678 - 18.03.14 - klo:08:46
Mä mietin kans tota Lumian 820 laittamista pyörään kiinni mutta totesin että
a) ei löytynyt mukamas sopivaa koteloa
b) mun mielestä niillä osilla mitä löysin oli vähän "viritetyn" oloinen
Toki tuo kotelo on perin siisti, en vaan tuollaista mistään löytänyt.

ostin siis 350LM zumon ja nyt näyttää että niillä kilkkeillä tulee huomattavasti parempi asennus ja käyttö.

makunsa kullakin, niinkuin tiedätte: toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä.
Otsikko: Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
Kirjoitti: hidas57 - 18.03.14 - klo:09:48
Mulla on mp-navi ja känny käytössä. Hanskat kädessä on kätevä ainakin huoltoasemat tsekata parilla napautuksella zumosta, kun se antaa listan, etäisyydet ja suunnat. Kännystä taas on parkissa helpompi katsoa karttaa yms. Navi on kohtuullisesti lukittu pyörään ja voi jättää lyhyissä pysähdyksissä paikalleen. Känny on sitten aina taskussa.
Otsikko: Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
Kirjoitti: bin laden - 18.03.14 - klo:09:58
http://www.bmwsportbikes.fi/index.php?action=gallery;sa=view;id=3681

halpa ratkaisu hesse_biggrin
Otsikko: Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
Kirjoitti: 1234 - 18.03.14 - klo:15:30
Mulla tulee kyllä usein räplättyä navia hanskat kädessä ja joskus jopa ajaessa.

Bensa-asemat löytyyy näppärästi ja usein pystyy ajamaan tankin lähes tyhjäksi = turhat stopit vähenee. Toinen usein käyttämäni on parin painalluksen takaa löytyvä kiertotie.
Joskus tulee mieleen välttää motareita, tai vaihtaa lyhyempään / nopeampaan reittiin. Laittaa sorateiden esto pois päältä / päälle, välttää maksullisia reittejä jne..
Kun nälkä yllättää, niin ruokapaikkojakin löytyy kivasti, on myös löydetty nähtävyyksiä matkan varrelta ja yhdistetty ajotaukoja sellaiseen.
Onpa tuolla jonkun kerran reissussa löytynyt viime hetken majapaikkakin. Itse asiassa montakin kertaa.
Moi. Voitko tarkentaa. Tarkoittaako tämä kirjoitus kotimaan matkailua vai toimitko näin myös ulkomailla.
Otsikko: Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
Kirjoitti: bin laden - 18.03.14 - klo:16:49
Mulla tulee kyllä usein räplättyä navia hanskat kädessä ja joskus jopa ajaessa.

Bensa-asemat löytyyy näppärästi ja usein pystyy ajamaan tankin lähes tyhjäksi = turhat stopit vähenee. Toinen usein käyttämäni on parin painalluksen takaa löytyvä kiertotie.
Joskus tulee mieleen välttää motareita, tai vaihtaa lyhyempään / nopeampaan reittiin. Laittaa sorateiden esto pois päältä / päälle, välttää maksullisia reittejä jne..
Kun nälkä yllättää, niin ruokapaikkojakin löytyy kivasti, on myös löydetty nähtävyyksiä matkan varrelta ja yhdistetty ajotaukoja sellaiseen.
Onpa tuolla jonkun kerran reissussa löytynyt viime hetken majapaikkakin. Itse asiassa montakin kertaa.
Moi. Voitko tarkentaa. Tarkoittaako tämä kirjoitus kotimaan matkailua vai toimitko näin myös ulkomailla.

Kyllä tomppa näyttää bensa-asemat myöskin ulkomaillakin. Kaikki asemat eivät olleet kyllä pitkään aikaan enää olemassa. hesse_blink http://www.bmwsportbikes.fi/index.php?action=gallery;sa=view;id=3683

Ei kyllä uskaltanut viimeisillä huuruilla ajella, muttei tarvitsekkaan kun toimintasäde on melkein 400 km.

http://www.bmwsportbikes.fi/index.php?topic=925.15



Otsikko: Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
Kirjoitti: j@ck - 18.03.14 - klo:22:07
Molempia, mutta viime hetken majapaikkoja ollaan taidettu etsiä vain ulkomailla..
Muutama hyvä muisto niistä jonkun vuoden takaa. Esim. kiinalaisten pitämä iso vanha hotelli jossain Itävallan pikkukkaupungissa. Siellä oltiin ilmeisesti ainoat asiakkaat ja palvelu sen mukaista.
Toinen oli pieni kokoushotelli jossain pikku kylässä Berliinin itäpuolella. Päästiin ovelle 5 min vaille sulkemisaikaa (21), mutta ravintola ja keittiö aukesivat meitä varten ja palvelu oli muutenkin mahtavaa. Rouva kyseli uteliaana, miten ihmeessä suomalaiset motoristit ovat löytäneet sinne.  Huone oli myös ensiluokkainen, ehdottomasti sen reissun ykkönen.
Toissa kesänä ajeltiin Hollanissa ja siitä navin ruudulta joku hotelli napattiin. Yllätys oli melkoinen, kun pyysimme 2 hh ja saimmekin samalla rahalla 50 neliöisen sviitin.

Otsikko: Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
Kirjoitti: Jussipolo - 19.03.14 - klo:06:21
Suosin prätkänavia, Zumo 660. Vesitiivis ja soittelee popit kypärään (n-com). Puhelinominaisuutta en käytä. Saapi ajaa rauhassa, soitellaan sitten tauolla. Liikenneturvallisuutta.
Otsikko: Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
Kirjoitti: 1234 - 19.03.14 - klo:16:41
Mulla tulee kyllä usein räplättyä navia hanskat kädessä ja joskus jopa ajaessa.

Bensa-asemat löytyyy näppärästi ja usein pystyy ajamaan tankin lähes tyhjäksi = turhat stopit vähenee. Toinen usein käyttämäni on parin painalluksen takaa löytyvä kiertotie.
Joskus tulee mieleen välttää motareita, tai vaihtaa lyhyempään / nopeampaan reittiin. Laittaa sorateiden esto pois päältä / päälle, välttää maksullisia reittejä jne..
Kun nälkä yllättää, niin ruokapaikkojakin löytyy kivasti, on myös löydetty nähtävyyksiä matkan varrelta ja yhdistetty ajotaukoja sellaiseen.
Onpa tuolla jonkun kerran reissussa löytynyt viime hetken majapaikkakin. Itse asiassa montakin kertaa.

Moi. Minä pystyn ajamaa tankin AIVAN tyhjäksi, vaikka ei olisi alligaattori edes käytössä. Jos tankkaaminen on turha stoppi, niin matka-ajossa katsoisin ruokailua turhaksi (aikaa vieväksi). Useille ihmisille ruokailu kesken matkaa aiheuttaa väsymystä. Uskoisin että useat ulkomailla matkaavat (tälläisillä mopoilla) pyrkivät välttämää turvallisuus syistä esim. sorateitä.

Otsikko: Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
Kirjoitti: j@ck - 20.03.14 - klo:14:11
Hmm.. Et ehkä ymmärtänyt ihan ajatuksiani, tai sitten minä en ymmärtänyt kommenttiasi..
Ajamaan tankin lähes tyhjäksi = siirtämään tankkausta siitä muistamaltaan / näkemältään asemalta ehkä seuraavalle asemalle. Ts. ajatus välttää turhia tankkauspysähdyksiä ja yhdistää ne vaikkapa kahvitaukoon. Mielestäni jokainen "varmuuden vuoksi" tankkaus on turha tankkaus, jos bensa riittää seuraavallekin asemalle.

Kotimaassa tuota soratievaihtoehtoa tulee käytettyä, eihän jostain Keski-Euroopasta löydä sorateitä edes etsimällä. Ajellaan usein ihan tarkoituksella kotimaan kierroksilla sorateitä, siinä ne ässällä menee kuin muillakin mopoilla. Metsäautotiet, sun muut kinttupolut on toinen juttu.
Tulipa tässä yhteydessä mieleen..
Thaimaan reissulla 09-10 vaihteessa ajeltiin ihan tarkoituksella CB 400:silla vuoristopolkua. Pitkälle päästiin ja hauskaa oli niin kauan, kunnes 50 päinen sonnilauma katkaisi menon. Sitten ei ollutkaan enää hauskaa.. Täyskäännös kapealla polulla oli hieman vaikeaa ja yksi kolmesta pyörästä meinasi päätyä rotkon pohjalle. Nyt naurattaa, mutta silloin oli totta puhuen leikki kaukana.

Siis aamusta iltaan reissussa ilman ruokaa? Ei ihan heti mene tuo ajatus läpi.. Lähinnä kuitenkin meinasin sellaisia ennalta suunnittelemattomia kotimaan päiväreissuja / mutkapätkäajeluja. Ainakin me käydään usein sanoisinko.. "päämäärättömillä viikonloppu-päivällisajelulla" ja joskus on ihan hauska löytää myös ennalta suunnittelematon ja tuntematon ruokapaikka.

Otsikko: Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
Kirjoitti: bin laden - 20.03.14 - klo:16:44
Kokeile ensikesä samsungilla ja raportoi meille.
Siitä on varmasti hyötyä monelle, joka harkitsee samaa. Erityisesti vesitiiviit kännykät kiinnostavat meikäläistä jatkossa.
Nyt on jotain litkuakin tulossa myyntiin, että pelittää hanskat käsissä:
http://www.nanotipgloves.com/

https://www.youtube.com/watch?v=pAXWbfwt3rY

Otsikko: Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
Kirjoitti: Bozze - 20.03.14 - klo:18:52
Nyt on jotain litkuakin tulossa myyntiin, että pelittää hanskat käsissä:

Aika monessa kännykässä on tätä nykyään säätö kosketusnäytön herkkyydelle ja kun sen laittaa "high sensitivity" tilaan niin toimii myös hanskat kädessä. Tosin hanskat + vesitiiviis kotelo on jo liikaa, mutta jompi kumpi toimii mainiosti.
Otsikko: Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
Kirjoitti: 1234 - 20.03.14 - klo:20:13
Hmm.. Et ehkä ymmärtänyt ihan ajatuksiani, tai sitten minä en ymmärtänyt kommenttiasi..
Ajamaan tankin lähes tyhjäksi = siirtämään tankkausta siitä muistamaltaan / näkemältään asemalta ehkä seuraavalle asemalle. Ts. ajatus välttää turhia tankkauspysähdyksiä ja yhdistää ne vaikkapa kahvitaukoon. Mielestäni jokainen "varmuuden vuoksi" tankkaus on turha tankkaus, jos bensa riittää seuraavallekin asemalle.

Kotimaassa tuota soratievaihtoehtoa tulee käytettyä, eihän jostain Keski-Euroopasta löydä sorateitä edes etsimällä. Ajellaan usein ihan tarkoituksella kotimaan kierroksilla sorateitä, siinä ne ässällä menee kuin muillakin mopoilla. Metsäautotiet, sun muut kinttupolut on toinen juttu.
Tulipa tässä yhteydessä mieleen..
Thaimaan reissulla 09-10 vaihteessa ajeltiin ihan tarkoituksella CB 400:silla vuoristopolkua. Pitkälle päästiin ja hauskaa oli niin kauan, kunnes 50 päinen sonnilauma katkaisi menon. Sitten ei ollutkaan enää hauskaa.. Täyskäännös kapealla polulla oli hieman vaikeaa ja yksi kolmesta pyörästä meinasi päätyä rotkon pohjalle. Nyt naurattaa, mutta silloin oli totta puhuen leikki kaukana.

Siis aamusta iltaan reissussa ilman ruokaa? Ei ihan heti mene tuo ajatus läpi.. Lähinnä kuitenkin meinasin sellaisia ennalta suunnittelemattomia kotimaan päiväreissuja / mutkapätkäajeluja. Ainakin me käydään usein sanoisinko.. "päämäärättömillä viikonloppu-päivällisajelulla" ja joskus on ihan hauska löytää myös ennalta suunnittelematon ja tuntematon ruokapaikka.

Moi. En todellakaan täysin ymmärtänyt, siksi pyysin tarkennusta.
Kuinka monta kertaa olet ulkomailla joutunut ostamaa pullobensaa. Et sinä voi tietää, vaikka alligaattori näyttää seuraavan aseman, että sieltä saa bensaa. Jos sinulla on bensaa vain seuraavalle asemalle ja sitten vähän eksyt. Vielä tämän kaiken kestää jos on päivä.

Voin vakuutta että "jostain Keski-Euroopasta" löytää sorateitä ilman etsimistä.

Tukeva aamiainen hotellissa ja noin kello 18.00 ruokailu. Tälläisen käytännön olen aloittanut joskus 1970 luvun lopulla Jugoslaviassa.   
Ajoon lähden noin kello 9.00 ja lopetan noin kello 16.00-17.00 päivä matkat noin 300-500km. Päivämatkat ovat maltillisia koska iältäni olen lähempänä 100v kuin 30v. Siitä huolimatta lähden mopolla Bulgariaa, Romaniaa 29.04.2014.

BMW K1200 ei ole tarkoitettu pöllyäville sorateille. Moottorinilmanottoaukot ovat siten sioitettu että, hiekkäpöly ohjautuu esteittä ilmansuodattimille.   

 
   
Otsikko: Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
Kirjoitti: j@ck - 20.03.14 - klo:21:08
Eipäs-juupas hali_peukku

Aina on alligaattori tiennyt, eikä vielä koskaan ole ollut väärässä. Varmaan niinkin käy, ehkä sitten opin jotain.. Yöajelua en edes ajatellut, kun en moista reissussa harrasta. Minun puolesta jokainen saa tankkailla tyylillään. Olen vaan huomannut, ettei matka oikein etene jatkuvilla pysähtelyillä ja sen vuoksi suosin mahdollisuuksien mukaan yhdistettyjä tankkaus-kahvi-vessa- ja tupakkataukoja.

Suomen sorateillä saa yleensä ajella lähes itsekseen ja pölyä nousee lähinnä omista renkaista. Autojen perässä ajamista tulee vältettyä jo oman viihtyvyydenkin vuoksi. Jos joku haluaa mennä ohi, niin pysähdyn suosiolla hetkeksi ensimmäiseen sopivaan paikkaan. Ei mitään ongelmaa pölyn suhteen, jos sellaista ei itse tee. Hyväkuntoisella soratiellä ajaminen on ässälläkin ihan kivaa, mutta kiire ei pidä olla  03Biker

Tuosta kännynavista vielä. Vaikka kosketusnäyttö toimisi hanskoilla, niin kovin on pieniä ne "nappulat", joita sormella pitäisi ohjailla.. En ihan heti usko, että toimisi käytännössä ainakaan minulla..
Otsikko: Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
Kirjoitti: 1234 - 20.03.14 - klo:21:41
Eipäs-juupas hali_peukku

Aina on alligaattori tiennyt, eikä vielä koskaan ole ollut väärässä. Varmaan niinkin käy, ehkä sitten opin jotain.. Yöajelua en edes ajatellut, kun en moista reissussa harrasta. Minun puolesta jokainen saa tankkailla tyylillään. Olen vaan huomannut, ettei matka oikein etene jatkuvilla pysähtelyillä ja sen vuoksi suosin mahdollisuuksien mukaan yhdistettyjä tankkaus-kahvi-vessa- ja tupakkataukoja.

Suomen sorateillä saa yleensä ajella lähes itsekseen ja pölyä nousee lähinnä omista renkaista. Autojen perässä ajamista tulee vältettyä jo oman viihtyvyydenkin vuoksi. Jos joku haluaa mennä ohi, niin pysähdyn suosiolla hetkeksi ensimmäiseen sopivaan paikkaan. Ei mitään ongelmaa pölyn suhteen, jos sellaista ei itse tee. Hyväkuntoisella soratiellä ajaminen on ässälläkin ihan kivaa, mutta kiire ei pidä olla  03Biker

Tuosta kännynavista vielä. Vaikka kosketusnäyttö toimisi hanskoilla, niin kovin on pieniä ne "nappulat", joita sormella pitäisi ohjailla.. En ihan heti usko, että toimisi käytännössä ainakaan minulla..

Moi. Jos minä vielä kerran kysyn että mitä se sinun alligaattori tietää. Tietääkö se missä on tai missä on ollut huoltoasema. Tietääkö se 
onko asema auki. Tietääkö se onko asema miehitetty vai kylmä. Tietääkö se saako bensaa rahalla, tai esim. visalla vai ainoastaa ketjun kortilla.

Kyllä sorateillä on myös vastaan tulijoita jotka aiheuttavat hiekkapölyä.
Otsikko: Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
Kirjoitti: hidas57 - 21.03.14 - klo:08:33
Jankkajankka...

Kännynaviohjelmien käyttöliittymiä ei ole tehty hanskojen kanssa käytettäviksi, joten helposti tapahtuu jotain mitä ei pitänyt. Miten lie joku tomtom-sovellus sitten, kallis vaan on.
Otsikko: Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
Kirjoitti: j@ck - 21.03.14 - klo:11:00
Zümo 660 (https://buy.garmin.com/fi-FI/FI/tien-paalla/poistuneet-mallit/zumo-660/prod15000.html)

Käyttöopas (http://static.garmincdn.com/pumac/zumo660_FIkayttoopas.pdf)

Otsikko: Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
Kirjoitti: hidas57 - 21.03.14 - klo:19:07
Joo, sumo se mullakin opastaa. Kännyllä vaan tarkennetaan ja varmistetaan.
Otsikko: Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
Kirjoitti: JTK - 21.03.14 - klo:22:17
Kopsasin tähän tuolta vanhasta ketjusta omat horinani kun jostain syystä naviketju on lukossa.

Pidin aiemmin Navia itselleni tarpeettomana, joten satunnaiskäytössä kokeilin kännykkänaveista Nokian 2110, E90, E72 (luuri taskussa tai tankkilaukussa ja jutut langalla sekä Bt:llä kypärään) Noksut sekoili satunnaisen säännöllisesti (huolimatta uusimmista päivityksistä ), karttakuvan tarkistus ajossa oli melko onnetonta, räpläilyä varten piti ottaa hanskat pois, reitin suunnittelu oli kömpelöä, akku tyhjeni nopeasti (piuha kiinni/piuha irti pakko), näkyvyys auringonpaisteessa heikko jne.

Puhelimen vaihduttua Iphone 3GS ja 4:een hankin sääsuojakuoret sekä SW Motechin navipussin. Iluureissa pyöri TomTom sovellus, sinänsä ok. Välillä pyörässä oli myös TomTomin autonavi SW-Motech navipussissa (kuvat löytyy foorumilta). Reitin suunnittelu helpottui mutta edelleen hanskat pois kun navia piti räplätä.
Kun luuriin tuli puhelu, niin näyttöön jumahti ilmoitus vastaamattomasta puhelusta, kunnes pysähtyi repi hanskan pois ja kuittas näytön.
Suojataskun /-kotelon vesisuojaus askarrutti, kovalla sateella navi/luuri siirtyi parempaan suojaan.
Luurin ruudun kirkkaus ei pärjää mp-naveille.
Puhelinnavigointi toimi, etenkin "tästä tuonne"-reiteillä. Mutta reittien rakentamisen kömpelyys harmitti. Navi alkoi kuitenkin tuntua tarpeelliselle kapistukselle, joten keväällä 2011 arvoin Tomtomin ja Garmin välillä. Päädyin Garminiin sen vakiovarusteisiin kuuluvan lataavan mp-telakan sekä tukevan autotelineen takia. Garminin mukana tulevat oheisvarusteet pienentävät hintaeroa esim. TomTomiin.
TomTomin mukana tuleva mp-teline ei ole lataava, vaan johto pitää tökätä erikseen kiinni.

Eli kokeilujen jälkeen päädyin Zumo 660:een, joka nykyisellä ohjelmistoversiolla on pelannut ok. Tietsikkaohjelmisto on erilainen ja hiukan kömpelömpi / hitaampi kuin TomTomin mutta muutaman kerran jälkeen ei aiheuta isompaa ihmettelyä. Reittien ja POI-pisteiden tekeminen tietsikalla on helppoa Garminin Basecamp-ohjelmistolla. Zumolla on muutaman käyttökerran jälkeen helppo tehdä reittejä. Kesällä Zumo oli pyörässä kiinni, talvet autossa, mukavuutta lisäävä ominaisuus oli se että laite tunnisti auto- ja mp-telineet joten asetukset vaihtuivat kätevästi samalla kun laitteen siirsi kulkuneuvosta toiseen.

Kiva on myös Zumon reitin tallennus, josta voi tarkistaa tietsikalla tapahtuiko ajon aikana tahattomia nopeuden ylityksiä.

Paperikartasta on kaikkein nopein luoda yleissilmäys päivän reittiin ja niihin vaihtoehtoisiinkin. Sitä paitsi en oo varma lisääkö navi liikenneturvallisuutta, sitä kun on turhan helppo unohtua tuijottamaan ajossa.


Nyt:
Zumon onnistuin myymään eteenpäin. Nykyisin on käytössä BMW Navikaattori IV, eli kuin zumo 660 mutta tottelee pyörän omaa monitoimirullakytkintä (toistaiseksi), toimii synkronissa mopon ECU:n kanssa joten pa-merkkivalon syttyessä myös naviin ilmestyy "lähin bensis"-nappi. Bemarin oma naviteline tuntuu hyvälle kuukauden antaman vankan kokemuksen perusteella

Jos navia tarvitsee, niin oikea mp-navi on luuria vaivattomampi käyttää. Etenkin lataavan & lukittavan telineen kanssa.


Päläpälä...
Otsikko: Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
Kirjoitti: Jakke - 21.03.14 - klo:22:31
Oikein paljon kiitoksia kaikille kommentoineille! Olen tehnyt päätökseni. Hankin navin ja vanha Galaxy jatkakoon luurinani.
Otsikko: Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
Kirjoitti: jarska - 22.03.14 - klo:07:44
Kopsasin tähän tuolta vanhasta ketjusta omat horinani kun jostain syystä naviketju on lukossa.

Se kuuluisa joku vahingossa lukinnut, nyt on taas auki.
Otsikko: Vs: Navigaattori vai huippukännykkä?
Kirjoitti: juke - 22.03.14 - klo:17:19
Eilen kävin verkkokauppa.com:ssa ja sieltä löytyi mm. Garminin uusi laite zümo 390LM TPMS. Hintaa paketilla karvan alle 500€. Sisältää euroopan kartat, asennustelineet (auto ja mp) sekä elinikäiset päivitykset karttoihin. Mielenkiintoinen lisä oli rengaspainevalvonta, eli pakettiin kuului myös venttiileihin ruuvattavat hatut, jotka lähettävät ilmanpainetiedon naville. Navissa sovellus, jolla asetetaan ok rajat ja joka hälyttää, jos rengaspaine menee rajojen ulkopuolelle. Huomautuksena oli, että venttiilinvarret pitää olla metalliset. Käyttänee niitä antennina tms??? Sama laite ilman venttiilihattuja 400€.

Muuten hyvältä kuullostava ajatus, mutta nuo hatut on kyllä helppo pölliä...pitäis varmaan laittaa kierreliimalla kiinni.