BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => K1200S & K1300S => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: samppa - 07.05.11 - klo:17:07

Otsikko: öljyistä
Kirjoitti: samppa - 07.05.11 - klo:17:07
uutena k1200s:n omistajana kysyisin foorumin porukalta notta mikähän öljy toimii kyseisessä pyörässä parhaiten? bemarihan suosittelee castrolia...

pärrällä ajeltu ~32 tkm ja sisällä semisynteettiset belrayt -> täyssynteettiset oli ajatuksissa vaihtaa tilalle...
Otsikko: Vs: öljyistä
Kirjoitti: Bem-Ari - 07.05.11 - klo:19:12
Mä oon ajellu 1200 ja 1300 Ässillä Teboilin 4T Superbike 15W50 öljyillä.Ei varmaan parasta mahdollista,mutta täyssynteettinen ja hinnaltaan edullinen,4:n litran kannu alle 35€.
Voihan ne kalliimmat öljyt paremmin jossakin olosuhteissa toimia,mutta eipä tuon 4T:n kanssa mitään ongelmia ole ollut.
Ei kulu ja kytkin irroittaa hyvin. 03Biker BMWsmile
Otsikko: Vs: öljyistä
Kirjoitti: JiiPee66 - 07.05.11 - klo:19:44
uutena k1200s:n omistajana kysyisin foorumin porukalta notta mikähän öljy toimii kyseisessä pyörässä parhaiten? bemarihan suosittelee castrolia...

pärrällä ajeltu ~32 tkm ja sisällä semisynteettiset belrayt -> täyssynteettiset oli ajatuksissa vaihtaa tilalle...

Morjens Samppa, mukava kun Porvoosta jälleen yksi lisää  hesse_hellou
Otsikko: Vs: öljyistä
Kirjoitti: j@ck - 08.05.11 - klo:10:26
Tätä sanaa ei saisi sanoa, mutta Delvac MX 15W-40 öljyillä on menty ja tullaan menemään.
Ei hinnan vuoksi, vaikka 20 l tonkan saakin 70 eskolla. Ainoastaan siksi, että vacilla bemun kytkin ja vaihteisto toimi hyvin - mielestäni paremmin kuin ns. mp-öljyillä..

Ohjekirjan mukaan: API-luokituksen mukainen mineraalimoottoriöljy
Sallitut viskositeettiluokat 10W-40 ja 15W-40, joka on riittävän notkeaa -10 asteeseen saakka. Tuo -10 pakkasraja riittää ainakin minulle  airrev
Otsikko: Vs: öljyistä
Kirjoitti: Pekkavee - 13.05.11 - klo:21:34
Ostin yhteen huollettavaan K 1200 S pyörään juuri Motonetistä Nesteen City Standard 5W-40 öljyä. Laatuluokka on se API SJ, jonka ohjekirja vaatii.
Neste öljyä (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=59-1014)

Kai se toimii tuossakin.  hesse_blushing
Hinta oli 24.90.- euroa 4 litran pönttö.
Castrolin laatuluokka on kanssa se sama API SJ

Tarkoitus on tehdä 30.000 km huolto huomenna.

Pekka
 hesse_wink2 hesse_wink2 hesse_wink2
Otsikko: Vs: öljyistä
Kirjoitti: Repa - 13.05.11 - klo:23:35
Alunperin on ollut mineraaliöljyvaatimus, koska synteettinen aiheuttaapi jossakin vaiheessa kytkimen luistamista. Eli ei ehkä ehdoin tahdoin  kannattaisi poiketa alkuperäissuosituksesta ihan vain sen vuoksi että pitää käyttää jotakin muuta kuin suositusöljyä.

Joskus pari vuotta sitten BMW hyväksyi yhden synteettisen öljyn listalle. En muista speksejä, joku muu varmaan tietää paremmin. Mutta oliko se vain K1300selle, en ole siitäkään varma.

t. Repa
Otsikko: Vs: öljyistä
Kirjoitti: Pekkavee - 13.05.11 - klo:23:41
Alunperin on ollut mineraaliöljyvaatimus, koska synteettinen aiheuttaapi jossakin vaiheessa kytkimen luistamista. Eli ei ehkä ehdoin tahdoin  kannattaisi poiketa alkuperäissuosituksesta ihan vain sen vuoksi että pitää käyttää jotakin muuta kuin suositusöljyä.
t. Repa
Eikö toi API SJ vaatimus kerro kaiken?
Ei siinä puhuta mineraaleista tai synteettisistä öljyistä erikseen.

Pekka
 icon_rolleyes icon_rolleyes icon_rolleyes
Otsikko: Vs: öljyistä
Kirjoitti: Geeäsäxähvä - 14.05.11 - klo:09:47
Ostin yhteen huollettavaan K 1200 S pyörään juuri Motonetistä Nesteen City Standard 5W-40 öljyä. Laatuluokka on se API SJ, jonka ohjekirja vaatii.
Neste öljyä (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=59-1014)

Kai se toimii tuossakin.  hesse_blushing
Hinta oli 24.90.- euroa 4 litran pönttö.
Castrolin laatuluokka on kanssa se sama API SJ

Tarkoitus on tehdä 30.000 km huolto huomenna.

Pekka

Hmm...ikuinen väännönaihe, öljy. Autokäyttöön tarkoitettua synteettistä en märkäkytkimellä varustettuun mopoon laittaisi. Kitkaa vähentävät lisäaineet pilaavat kytkimen, väitetään. Ainakin esson baarissa. Sopinee hyvin kuivakytkinvehkeisiin. JASO MA-luokitus kertonee soveltuvuudesta myös märkäkytkinvehkeisiin. Minä käyttäisin tuon Nesteen öljyn autossa, mutta en mopedissa.
 hesse_wink2 hesse_wink2 hesse_wink2
Otsikko: Vs: öljyistä
Kirjoitti: j@ck - 16.05.11 - klo:18:38
Ohjekirjasta skannattua..
Otsikko: Vs: öljyistä
Kirjoitti: Repa - 17.05.11 - klo:02:00
Ohjekirjasta skannattua..

No oljyista saa kylla ihan tarpeeksi jutun aihetta aika pienella.
Jokainenhan voi laittaa koneeseensa mita haluaa.
Jalleen lienee kysymys saastamisesta, tai jostakin muusta periaatteesta.
 
Tuo ohjekirjan lause kylla kertoo aika yksiselitteisesti vain mineraalioljyn kelpaavan vaikka senkin on BMW ainakin uudemmissa mopissa muuttanut.

Luokitus antaa toki pelivaraa valmistajien suhteen. Mineraaleissa pysyn ainakin itse varmistaakseni kytkimen luistamattomuuden.
Otsikko: Vs: öljyistä
Kirjoitti: perttip - 17.05.11 - klo:07:56
    rules2    No vielä öljyistä ja suosituksista. 1300GT -09 ohjekirjassa ei mainita enää mineraaliöljystä mitään.
Esimerkkisuosituksena:  on Castrol 1 Racing SAE 5W-40
Öljylaatuvaatimus: Vähintään API-luokituksen luokan SJ-mukainen moottoriöljy.
Vähintään JASO-luokituksen luokan MA-mukainen öljy. ( Ohjekirjasta luettuna ) bmw2_smilie
Otsikko: Vs: öljyistä
Kirjoitti: samppa - 19.05.11 - klo:20:46
jepjep, omalta osaltani homma jatkuu samoilla semisynteettisillä, olisko sitte "kultainen keskitie"...

tosiaan kyselin vähän muualtakin ja trendi tuntui olevan siihen suuntaan että pyörässä ei täyssynteettisistä mitään lisähyötyä saa -> pikemminkin päinvastoin kuten tossa joku jo tosta kytkimen luistosta oli maininnutkin...