Nämä lämpötilahuijaukset tavoittelevat aina rikkaampaa seosta, joka mielletään poikkeuksetta paremmaksi. Samalla kulutuksenkin väitetään pienentyvän, siis laittamalla lisää bensaa palamaan. Jep.
Toki moottorin vetokäytös voi parantua jos syötössä on kovin laihoja kohtia. Tuollainen mokkula ei vaan tiedä mitenkään, että missä se laiha kohta on, joten polttoainetta lisätään varuilta joka kohtaan. Teorian mukaan toki vain vetotilanteessa, jolloin pätee 'open loop'. Pelkästään kylmän lämpötilan kartalla jatkuvasti ajettaessa polttoaineen kulutus olisi kyllä jo väistämättä suurempi.
Kun katselee vaikkapa oman pyörän PCV-karttaa, jossa pohjana on penkitys, niin todellisuudessa seoksen säätäminen parhaan tehon saamiseksi (tasainen ja optimaalinen AFR) vaatii huomattavasti monimutkaisempia säätöjä. Tarkoittaen paikoin polttoaineen lisäystä, mutta paikoin myös sen vähentämistä. Samalla voidaan pienille kaasuasennoille laittaa hiukan laihempi seos, jotta polttoainetta oikeasti säästyy kruisaillessa.