BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => F800S/ST/R => Modaukset => Aiheen aloitti: Nasu - 08.09.10 - klo:21:58

Otsikko: F800S vaihdekaavion kääntö
Kirjoitti: Nasu - 08.09.10 - klo:21:58
Onkos kellään havaintoa miten helposti tuo onnistuisi?
Otsikko: Vs: F800S vaihdekaavion kääntö
Kirjoitti: spk_1978 - 09.09.10 - klo:07:29
Yleensä erittäin helposti.
Paas laittaen kuva siitä vaihdevipuhäsäkästä.
Otsikko: Vs: F800S vaihdekaavion kääntö
Kirjoitti: Nasu - 09.09.10 - klo:12:44
Ton näkönen. En nyt pienentänyt kuvia et näkyis paremmin. Et mitäs mä tosta talven aikana alan purkamaan ja ruuvaamaan et se kaavio kääntyis?
Otsikko: Vs: F800S vaihdekaavion kääntö
Kirjoitti: spk_1978 - 09.09.10 - klo:12:51
No voi puimuri!

Arvelinkin että jos kommentoi asian olevan 5 minuutin juttu niin purettavaa alkaa löytyä.
Vaihdepolkimesta lähtee akseli ylöspäin joka (oletettavasti) on kiinni jonninasteisessa vivussa jolla vaihteiston räikkää käännetään.
Hyvinkin pitkälti kääntämällä vipu toisinpäin saa vaihteiston toimisuunnan käännettyä.

En kyllä lähde vannomaan mitä F:n sisustassa on, Cebarin palautus normaaliksi lienee huomattavan paljon nopeampaa?

Päästä alimittainen takaisin kasvamaan jos jaappanian F on talliin tulossa.
Otsikko: Vs: F800S vaihdekaavion kääntö
Kirjoitti: Nasu - 09.09.10 - klo:13:09
Pitääkö tämä nyt tulkita niin, et tosta saa purkaa puol mopoa talven aikana et kaavio kääntyy?
Kyllä sen ajattelin kääntää ettei tarvis aina arpoa ja tumpeloida kummallakin vehkeellä mennessä.  ashamed
Otsikko: Vs: F800S vaihdekaavion kääntö
Kirjoitti: JTK - 09.09.10 - klo:14:25
Teoriassa helppo hesse_blink, kääntää kuvassa näkyvän akselin (spoorit) päässä olevan tangon (tangon toinen pää on kiinni vaihdepolkimessa) kiinnikettä n. 180 astetta => testaa ja säätää sopivaksi. (Nyt polkimen painallus kiertää akselia vastapäivään ja nostaminen myötäpäivään => tangon kiinnitys akselin "yläpuolelle" kääntää toiminnan idea3)

MUTTA: Kuvasta katsottuna polkimesta lähtevä tanko on niin lyhyt ja vipujen keskinäinen sijoitus sellainen että muutoksen jälkeen vivuston kulmat (ja liikeradat) jää semmoisiksi että siirto ei toimisi, ainakaan kovin hyvin/pitkään hesse_blink hesse_blink. Tanko jää kuvassa lähes polkimen taakse piiloon.

Edit: Minusta vaihdepolkimessa oleva tanko on vaakasuorassa?  :mrgreen:
Otsikko: Vs: F800S vaihdekaavion kääntö
Kirjoitti: Nasu - 09.09.10 - klo:14:38
Teoriassa helppo hesse_blink, kääntää kuvassa näkyvän akselin (spoorit) päässä olevan tangon (tangon toinen pää on kiinni vaihdepolkimessa) kiinnikettä n. 180 astetta => testaa ja säätää sopivaksi. (Nyt polkimen painallus kiertää akselia vastapäivään ja nostaminen myötäpäivään => tangon kiinnitys akselin "yläpuolelle" kääntää toiminnan idea3)

MUTTA: Kuvasta katsottuna polkimesta lähtevä tanko on niin lyhyt ja vipujen keskinäinen sijoitus sellainen että muutoksen jälkeen vivuston kulmat (ja liikeradat) jää semmoisiksi että siirto ei toimisi, ainakaan kovin hyvin/pitkään hesse_blink hesse_blink. Tanko jää kuvassa lähes polkimen taakse piiloon.

Edit: Minusta vaihdepolkimessa oleva tanko on vaakasuorassa?  :mrgreen:

Tuota noin...ihmetelläänkö tätä vaikka Juankoskella ihan noin käytännössä. Nyt en ihan saanut kiinni ...  ashamed
Värjään vielä joskus tän pääni oikeasti blondiksi.  :mrgreen:
Otsikko: Vs: F800S vaihdekaavion kääntö
Kirjoitti: JTK - 09.09.10 - klo:14:58
Varmistu ettei mopo ole käynnissä ja että virta-avain on taskussa. hesse_blum :mrgreen:
Käy mopon viereen nöyrästi kyykkyyn ja liikuta vaihdepedaalia käsin, niin näet miten polkimesta lähtevä tanko kiertää em. akselia hiukan. Toiminta ja muutospaikka selviää. :mrgreen:

Epäilen, että käytännössä joudut laittamaan tarvike rear setin (jos löytyy), jossa on rakenteessa huomioitu käännetyn kaavion mahdollisuus.

Suoraan "kääntö" kelpoista poljinta en muista mainostetun muiden kuin HP2 Sportin yhteydessä ja silloinkin shifteriin joutuu vaihtamaan palikan. RR:stä en sano mitään.

Edit: Kuva lisätty 15:45
Otsikko: Vs: F800S vaihdekaavion kääntö
Kirjoitti: Nasu - 09.09.10 - klo:15:27
Pitänee ihmetellä.

Vai tarvikesettiä. Niin...kukas sitä nyt sporttipyörästä kaaviota kääntäisi. Sellaisenahan sitä kaikki vuodet myytiin.  hesse_blink
Olen ymmärtänyt että RR:ssä se kaavion kääntö kyllä onnistuu aika heittämällä.

Otsikko: Vs: F800S vaihdekaavion kääntö
Kirjoitti: hidas57 - 09.09.10 - klo:16:17
Joopajoo, joissakin pyörissä on tuo vaihdepoljin nivelletty 'keskeltä' siten, että vaihteistoon menevän siirtotangon voi kiinnittää kummalle puolelle niveltä tahansa. Toisella puolella siirtotankoa työnnetään ja toisella vedetään, kun vaihdepoljinta liikutetaan. Jossakin näin juuri sellaisesta kuvankin...

No periaatteessa tämän pyörän tapauksessa tuo vaihteiston akselissa oleva nyt alaspäin osoittava osa (kuvassa 'kiinnike') pitäisi kääntää sellaiseen asentoon, että akseli kiertyy päinvastaiseen suuntaan kuin nyt esim vaihdepoljinta ylös nostettaessa. Nythän se akseli kääntyy myötäpäivään poljinta nostettaessa. Jos kiinnike asennetaankin esim varttikierroksen vastapäivään kierrettynä, polkimen nosto saakin akselin kiertymään vastapäivään. Eri juttu sitten on onnistuuko se noilla vakio-osilla, mekaanisesti.
Otsikko: Vs: F800S vaihdekaavion kääntö
Kirjoitti: spk_1978 - 09.09.10 - klo:16:30
Edit: Minusta vaihdepolkimessa oleva tanko on vaakasuorassa?  :mrgreen:

Niin niin hesse_blushing
Vertical ja horizontal tai jotain.

Tarvii nyt sen verran päteä että ainakin K13 sarjalaisiin on HP-jalkatappisarjaa tarjolla.
Mä näkisin että Nasu palauttaa sen Hondan vaihdekaavion takaisin normaaliin niin ei oo ihmettelemistä?

Otsikko: Vs: F800S vaihdekaavion kääntö
Kirjoitti: Nasu - 09.09.10 - klo:16:54
Edit: Minusta vaihdepolkimessa oleva tanko on vaakasuorassa?  :mrgreen:

Niin niin hesse_blushing
Vertical ja horizontal tai jotain.

Tarvii nyt sen verran päteä että ainakin K13 sarjalaisiin on HP-jalkatappisarjaa tarjolla.
Mä näkisin että Nasu palauttaa sen Hondan vaihdekaavion takaisin normaaliin niin ei oo ihmettelemistä?



Mä näkisin nyt niin että sitä ei ainakaan vaihdeta, jos tuo puimuri ei taivu, niin vaihdetaan sekin johonkin muuhun.  :mrgreen: reps
Otsikko: Vs: F800S vaihdekaavion kääntö
Kirjoitti: Ttuttu - 09.09.10 - klo:19:06
Saako kysyä? Kysyn kuitenkin: Miksi vaihdekaavio pitäisi kääntää?  horisko
Otsikko: Vs: F800S vaihdekaavion kääntö
Kirjoitti: Nasu - 09.09.10 - klo:20:48
Saako kysyä? Kysyn kuitenkin: Miksi vaihdekaavio pitäisi kääntää?  horisko

Haluaisitko sinä ajaa kahta mopoa eri vaihdekaavioilla? Minä en. Radalla ja muutenkin se käännetty on kätevämpi. hesse_blum
Otsikko: Vs: F800S vaihdekaavion kääntö
Kirjoitti: atomic - 09.09.10 - klo:21:17
Saako kysyä? Kysyn kuitenkin: Miksi vaihdekaavio pitäisi kääntää?  horisko

Haluaisitko sinä ajaa kahta mopoa eri vaihdekaavioilla? Minä en. Radalla ja muutenkin se käännetty on kätevämpi. hesse_blum

Kuinka paljon sulla kokemusta käännetystä vaihdekaaviosta? Mikä siitä tekee kätevämmän? Mulla on noviisina väliin vaikeuksia normi kaavoin kans. Ennen oli helppoa pappa tunikalla kun kaveri antoi neuvon "ykkönen alas ja loput ylös".
Otsikko: Vs: F800S vaihdekaavion kääntö
Kirjoitti: Bozze - 09.09.10 - klo:22:53
Ajaahan jotkut käsivaihteilla ja jalkakytkimellä.. niin suotakoon myös tämä modaus  hali_peukku

Kuten alla olevasta linkistä näkee niin joku on sen tehnyt kuten JTK tuossa aiemmin kuvaili

* kliketi * (http://f800riders.org/forum/showpost.php?p=370375&postcount=11)
Otsikko: Vs: F800S vaihdekaavion kääntö
Kirjoitti: spk_1978 - 10.09.10 - klo:10:19
Oon kokeillut käännetyllä kaaviolla varustettua mopoo ja pienen totuttelun jälkeen siinä se menee kun normaalikin.
Väittäisin että omiin kierrosaikoihin ei mitään vaikutusta kumpaan suuntaan se pelaa.

Quickshifterillä on varmasti isompi merkitys.
Otsikko: Vs: F800S vaihdekaavion kääntö
Kirjoitti: Nasu - 10.09.10 - klo:10:40
Saako kysyä? Kysyn kuitenkin: Miksi vaihdekaavio pitäisi kääntää?  horisko

Haluaisitko sinä ajaa kahta mopoa eri vaihdekaavioilla? Minä en. Radalla ja muutenkin se käännetty on kätevämpi. hesse_blum

Kuinka paljon sulla kokemusta käännetystä vaihdekaaviosta? Mikä siitä tekee kätevämmän? Mulla on noviisina väliin vaikeuksia normi kaavoin kans. Ennen oli helppoa pappa tunikalla kun kaveri antoi neuvon "ykkönen alas ja loput ylös".

Kyllä olen käännetyllä ajoa kokeillut, varsinkin loppukesästä kun muutamaa pyörää koeajomielessä kokeilin. En minä sillä modauksella mitään aikaa hae. Cebarissa se nyt vaan on jo käännetty niin ajattelin kääntää tuon puimurinkin. Ei olis sit aina sitä turhaa ohjelmaa kun molemmissa olisi samoinpäin vaihteet. Ja kyllä se isommalle vaihto mun mielestä menee mukavammin noin vaan polkemalla.
Otsikko: Vs: F800S vaihdekaavion kääntö
Kirjoitti: hidas57 - 10.09.10 - klo:12:54
Kattelin omankin pyörän mekaniikkaa, ja pienillä modauksilla senkin voisi kääntää. Modaukset johtuvat lähinnä tankojen eteen tulevista turhanpäiväisistä osista. Täytynee joskus kokeilla. idea3

Nuo kuvat tuosta modatusta 800:sta olivat juuri se mitä yritin itsekin selittää. Keskeisenä asiana on juuri akselin päähän kiinnitetyn vivun asento, mikä muutetaan sellaiseksi, että akselin kiertyy vaihdevivun liikkeellä päinvastaiseen suuntaan kuin aiemmin.