BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => S1000RR => Renkaat => Aiheen aloitti: Carbon - 18.11.10 - klo:20:04

Otsikko: Rengaslämppärit
Kirjoitti: Carbon - 18.11.10 - klo:20:04

     Heräsin yöllä hikisenä ja totesin yhtäkkiä mitä on viime vuosina mulle ja kerhokavereille tapahtunut rata-ajossa !! Siis puhun nyt kaatumisista. Kun nyt muistelen 6-7 lippaa takaisinpäin, niin karkeita ajovirheitä ei niinkään, vaan on lähtenyt etunen, takanen tai molemmat alta pois kurvissa.
Vauhdit ovat kuitenkin tosi hitaita. 90% vahingoista tapahtui toukokuussa ? Onko se järjetöntä laitumelle pääsyn kaasuttelua pitkän talven jälkeen? Sanoisin että ei! Vaan asfaltti on vielä kylmää ja aivan varmasti renkaatkin, vaikka ajossa vähän lämpenevätkin.
Guuklasin eri kommentteja ko aiheesta. Paras vastaus oli että : "Kesän paras rahansäästö! Ei tule pillerimuovia enää siihen tahtiin mitä ennen !" Lämppäreiden hinnat 200-600e.
Mitenköhän noita kehtais yrittää ens kesänä kokeilla, onko ero suuri?
Jos miettii mitä on maksanut esim uudesta RR Bemusta, niin ei millään haluais sitä heti kaataa.
Lujaakin tekis mieli ajaa. En niin itsestäni pidä väliä, nahka kasvaa uudestaan, mutta muovi ei, ha!
Kertokaahan kokemuksia. Saiskohan vaikka S Pennan kommentin ko aiheeseen?
Otsikko: Vs: Rengaslämppärit
Kirjoitti: Nasu - 18.11.10 - klo:20:08
Mitä renkaita meinasit lämmitellä? Katurenkaisiin käsittääkseni saa lämmön ajamallakin, pari kierrosta lämmittelyä. Nuo oikeat kisarenkaat lienee eri juttu, niitä ei vissiin ajamalla edes lämmitetä.
Otsikko: Vs: Rengaslämppärit
Kirjoitti: Carbon - 18.11.10 - klo:22:33
Mitä renkaita meinasit lämmitellä? Katurenkaisiin käsittääkseni saa lämmön ajamallakin, pari kierrosta lämmittelyä. Nuo oikeat kisarenkaat lienee eri juttu, niitä ei vissiin ajamalla edes lämmitetä.
Kyllähän noita ihan katusellaisia. Ajattelin asiaa kyllä lisää että mites ajan sinne radalle pyörällä jos pitää pukit ja lämppärit ottaa mukaan. Tolle "seuraavalle tasolle" en sitten tiedä, eli pyörä ja romut autoon,
vanteita ja renkaita mukaan...rengaspaineita lasketaan ja nostetaan taas tilanteen mukaan.
En tiedä, tuota paineilmaa selkärepussa on vähän hankala kuljettaa.
Mutta silti, jos katurenkaat lämmittää +80c, niin eikö ne toimi paremmin?
Otsikko: Vs: Rengaslämppärit
Kirjoitti: Nasu - 18.11.10 - klo:22:51
Joku viisaampi voi nyt korjata, mutta käsitykseni mukaan ei toimi paremmin, päinvastoin ne sulavat alle liian kovassa lämmössä (siis ihan katurenkaat). Sitten on näitä katulaillisia seosrenkaita, niilläkin pärjää ilman lämppäreitä kunhan muistaa lämmittää niitä sen pari kierrosta. Sen tuntee kun se nuljuminen loppuu niin ne on lämpimät ja pitoa riittää. Näissä renkaissa ne lämppärit ovat etuna siinä, että pääset heti paukuttamaan aikoja kun renkaat on jo lämpimät, eikä tarvi niitä paria kierrosta hissutella.
Niin ja se paineiden kanssa säätö.  icon_rolleyes

Ne ihan sliksit kisarenkaat, niistä en tiedä, ymmärrykseni mukaan niitä ei ajamalla edes lämpimäksi saa vaan pitää tosiaan olla ne lämppärit.

Mitä nyt olen noilla ratapäivillä katsellut niin ajelee ne vaan pirun kovaa ihan ilman lämppäreitäkin kaatumatta monenlaisilla renkailla. Taitaa olla taidosta kiinni, ei siinä isoa virhettä tarvita kun ulkona ollaan.
Otsikko: Vs: Rengaslämppärit
Kirjoitti: JTK - 19.11.10 - klo:01:43
Foorumi, hieno paikka jumpie, mahdollistaa luulojen kirjoittamisen vaikka faktoja kysytään, joten lisäänpähän minäkin näkemykseni.

Renkaan lämpeneminen johtuu pääasiassa sen rungon ja pinnan muodonmuutoksista: pystysuuntainen jousto, ”vääntyminen” jne.
Sliksitkin saa ajamalla lämpöisiksi, mutta siihen vaaditaan useampi kierros kuin katurenkailla. Ja mitä kylmempää, niin sitä useampi kierros tarvitaan, kas kun kylmä rengas ei pidä, niin sen kuormittaminenkin on vaikeaa.

Rengaslämppärit on siis tarpeen ja niistä hyötyy hän, joka ajaa ”oikeilla” seosrenkailla. Nämä saadaan lähelle oikeaa toimintalämpötilaansa jo varikolla ennen radalle lähtöä. Eli pitoa on alkukierroksilla => renkaita voi kuormittaa => lämpenevät ja pysyvätkin lämpöisenä. Rengaspaineiden mittailu on helpompaa kun rengas on oikean lämpöinen.

Rengaslämppärien vaikutus ei kestä montaa kierrosta, eli jos renkaita ei kuormita ”riittävästi” niin lämmitetytkin jäähtyy varsin nopeasti. Eli ei renkaisiin voi lämppäreilläkään lämpöä "varastoida". Sliksit maantiellä ei toimi, kumit jäähtyy nopeasti ja liiaksi, vaikka tallissa olis rengaslämppärit olleetkin päällä. hesse_biggrin

Katurenkaat lämpenee, siis pitääkin, parin kierroksen jälkeen. Myös liikenteessä.

Ajaako slikseillä vai katukumeilla ratkaiskoon itse kukin, ratapäiviensä määrän, nopeutensa,  lompakkonsa jne. mukaan.
Otsikko: Vs: Rengaslämppärit
Kirjoitti: spk_1978 - 19.11.10 - klo:09:43
Tjaaha!

Renkaat lämpiää paineen, kuormituksen (nopeus ja massa) sekä pinnan (kitka / lämpötila) mukaan.
Jäähtyy toki kevään viileillä nopeammin ja tehokkaammin mutta sama on kyseessä syksyllä.
Kesän ratapäivillä asfaltti oli parhaimmillaan 72-asteista. Ei käyttäneet kisakuskitkaan lämppäreitä. Tosin ajelivat muutenkin hiljempaa kuin syksy - kevät akselilla.

Keväällä saattaa ajamisessa olla talven jäljiltä jotain Survival Reactioneita. oops2
Hartialukko on karmee tunne ja aiheuttaa kyllä äkkiä rumaa jälkeä.
Tilannenopeuden arviointi, ohjaustekniikka, hartialukko, likainen asfatti..  onhan noita syitä.

Rengaslämppäreistä en uskalla sanoo kun en moisia omista, muta toishan ne lisää uskottavuutta, enempi kuin hiilarit  hesse_fool

Jos sliksejä ei sais ajamalla lämpöiseksi niin kierrosajat tippuisi kisan loppua kohti.. 
Tosin Lorenzo hiljattain kommentoi ettei kannata roikottaa kroppaa kun nykysliksit tarvii enempi kuormitusta pysyäkseen iskussa.
Otsikko: Vs: Rengaslämppärit
Kirjoitti: Nasu - 19.11.10 - klo:15:24

Jos sliksejä ei sais ajamalla lämpöiseksi niin kierrosajat tippuisi kisan loppua kohti.. 
Tosin Lorenzo hiljattain kommentoi ettei kannata roikottaa kroppaa kun nykysliksit tarvii enempi kuormitusta pysyäkseen iskussa.

Ööö..kylmästä lämpimäksi saaminen taitaa olla eri asia kun lämpimänä pitäminen. Kai kaiken lämpimäksi ajamallakin saa, hieman menee enempi aikaa ja ne lienee melko saippuat ennen kuin lämpeävät.
Omaa kokemusta ei noista ole, vain niistä katulaillisista seoskummeista.
Otsikko: Vs: Rengaslämppärit
Kirjoitti: spk_1978 - 19.11.10 - klo:18:06

Jos sliksejä ei sais ajamalla lämpöiseksi niin kierrosajat tippuisi kisan loppua kohti.. 
Tosin Lorenzo hiljattain kommentoi ettei kannata roikottaa kroppaa kun nykysliksit tarvii enempi kuormitusta pysyäkseen iskussa.

Ööö..kylmästä lämpimäksi saaminen taitaa olla eri asia kun lämpimänä pitäminen. Kai kaiken lämpimäksi ajamallakin saa, hieman menee enempi aikaa ja ne lienee melko saippuat ennen kuin lämpeävät.
Omaa kokemusta ei noista ole, vain niistä katulaillisista seoskummeista.

Noh, jos nyt aloittaa funaamisen siitä että monet rengaslämppärit asetetaan (käsittääkseni) noin 80 asteeseen ja kisagummit on yli sata-asteisia, niin äkkiä väittäis että energian (molekyylien liikemäärä) kumiseoksessa lisääntyy ajaessa. 0600
Tosin en oo omia gummeja niin rakoille saanut että alkaisin tästä tarkemmin vänkäämään, mutta jotain pitää oluiden välissä miettiä.
(tjaah,tarkemmin funaten en ole kyllä yhtään rengasta nähnyt lämmitettävänkään rakoille.)

En kyllä tiedä mihin lämpöihin esim SM-tason kuskien renkaat lämmitetään / asettuu, ei oo edes hajua millä Marathoneilla ne ajaa.

Kaiken kaikkiaan helkkarin mielenkiintoinen topicci, moni rata-ajosta kiinnostunut varmaan miettii renkaanlämmittimiä samalla kun ihmettelee niitä ohi meneviä Banditteja. oops2
Tähän vois liittää rengaspainekeskustelun tai sittenj joku lämmittimiä käyttävä vois kommentoida.
Otsikko: Vs: Rengaslämppärit
Kirjoitti: jarska - 19.11.10 - klo:19:53
Tähän ketjuun suorastaan vaaditaan jo joku oikeesti tietävä ja lämppäreitä käyttävä, mielenkiintoinen aihe. oops2

Otsikko: Vs: Rengaslämppärit
Kirjoitti: JTK - 19.11.10 - klo:22:36
Tähän ketjuun suorastaan vaaditaan jo joku oikeesti tietävä ja lämppäreitä käyttävä, .... oops2

Ai miten niin OIKEESTI tietävä? Eikö riitä että luulee reps
Otsikko: Vs: Rengaslämppärit
Kirjoitti: Carbon - 08.01.11 - klo:19:57
Tähän ketjuun suorastaan vaaditaan jo joku oikeesti tietävä ja lämppäreitä käyttävä, mielenkiintoinen aihe. oops2
Tämä nyt oli Erkan mielipide asiaan: Katulailliset eivät tarvi lämmitystä!
5-6 kierrosta radalla nostaa sen lämmön mitä tarvitaan, renkaat on siten tehty.
"Ylikuumentaminen" tekee ne  entistä liukkaammaksi ja rengas alkaa kuorimaan.
Kilparenkaat tarvitsee lämmityksen, niitä ei ajamalla saa tarpeeksi lämpimäksi toimiakseen kunnolla.
Kylmä kilparengas, jos sillä pysyy pystyssä, lämmittämättä kuorii myös. Pinta lämpeää, mutta runko ei.
Otsikko: Vs: Rengaslämppärit
Kirjoitti: Nasu - 08.01.11 - klo:20:09
Toisin sanoen..olinkohan mä jotensakin melkolailla oikeilla vesillä tässä aiheessa.  angst

Otsikko: Vs: Rengaslämppärit
Kirjoitti: jarska - 08.01.11 - klo:20:26
Toisin sanoen..olinkohan mä jotensakin melkolailla oikeilla vesillä tässä aiheessa.  angst

Olit ja saat bannia. rules2 :mrgreen: :mrgreen:

Kiitos Carbon, mielenkiintoista tietoo. shakehands
Otsikko: Vs: Rengaslämppärit
Kirjoitti: app - 08.01.11 - klo:21:55
Tähän ketjuun suorastaan vaaditaan jo joku oikeesti tietävä ja lämppäreitä käyttävä, mielenkiintoinen aihe. oops2
Tämä nyt oli Erkan mielipide asiaan: Katulailliset eivät tarvi lämmitystä!
5-6 kierrosta radalla nostaa sen lämmön mitä tarvitaan, renkaat on siten tehty.
"Ylikuumentaminen" tekee ne  entistä liukkaammaksi ja rengas alkaa kuorimaan.
Kilparenkaat tarvitsee lämmityksen, niitä ei ajamalla saa tarpeeksi lämpimäksi toimiakseen kunnolla.
Kylmä kilparengas, jos sillä pysyy pystyssä, lämmittämättä kuorii myös. Pinta lämpeää, mutta runko ei.

Minä tilasin jo lämppärit, ja peräkärry on hankinnassa myös, tais jopa hyvä käytetty löytyä. Renkaina tulen käyttämään joko Pirellin tai Dunlopin jotain medium-seosta.
Yksi tosiasia pitää muistaa: Kun ajellaan tuolla ratapäivillä, siellä pystyy ajamaan käytännösää 10-12 kierrosta siihen 20 min. settiin. Aina alussa porukkaa niin paljon, että menee ne ekat kierrokset harakoille kuitenkin, kun pitää mennä varovasti muun porukan mukana. Itselläkin kylmät Repe Supersorsat alla, niin ei piäse ohi, kun on huono ohittamaankin, muiden vajavaisuuksien lisäksi.
Alastarossa viimeksi sain ajettua ennen lippaa yhden ainoan puhtaan kierroksen, joka tuotti heti oman vaatimattoman enkan. Ja sekin oli ehkä 5.-6. kierros. Porukkaa aivan valtavasti silloin, ja rupes jo keskiryhmässäkin hitaamat tulemaan perävalot edellä horisonttiin sitten taas. Paitti että kyseisellä kertaa ei joutunut heitä ohittelemaan, persillä kun otti tuntumaa rataan
Harvoin pääsee vetämään koko sen vaivaisen 20 min. omaa vauhtiaan. Niinpä 2-3 kierrosta jo katulaillisen kylmän renkaan lämmittämiseen on turhaa ajan ja kumin haaskausta. Jos alla on lämpimät pitävät nakit, voi siellä keskiryhmässäkin jo ekalla kierroksella poimia kaikki selvästi hitaammat, ja sitten, ei kun surmanajo käyntiin. Pystyy parhassa tapauksessa ajamaan sen 12 kierrosta vielä hyvääkin vauhtia.
Otsikko: Vs: Rengaslämppärit
Kirjoitti: spk_1978 - 09.01.11 - klo:06:06
APP tarvii selkeesti lisää foorumin ratapäiviä.
Siellä oli tilaa  hesse_blum

Perjantaina testasin paremmin Dunlopin Qualifier RR-kumeja.
Omaan käyttöön sopivat hyvin. Ilman lämppäreitä.
Lämpiävät tosi nopeesti. Pitoa ja luotettavuutta ihan eri lailla kuin Metzelerin M3:sissa.

Eikös noita rengaslämppäreitä voi säätää hiukan matalammalle lämmölle jos ajelee katugummeilla?
Mikä on katu/ratarenkaan optimilämpö?
Otsikko: Vs: Rengaslämppärit
Kirjoitti: Logger - 24.03.11 - klo:19:29
Jos ratapäivät kiinnostaa, niin alkuun kannattanee alle laittaa sellaiset renkaat, joissa on pehmeämpi seos laidoilla. Kestävät kadulla ja pitävät radalla. Vauhdin kasvaessa sitten seosrenkaat ja renkaanlämmittimet.

Seosrenkaat kestävät ajoa minkä kestävät, mutta eivät pidä siitä että ne jäähtyvät välillä. Renkaat on siis hyvä pitää lämppäreissä koko päivä ajamisten välissä. Lisäksi lämmitettyinä ne kuluvat huomattavasti vähemmän, joten lämppärit maksavat itsensä takaisin aika nopeasti -ja pito on tietysti maksimaalinen heti ensimmäisessä mutkassa. 

Esim. SM-kuskien paljonkäyttämä Dunlopin pehmeäseoksinen eturengas kesää normiharrastajalla koko kesän ja pito on käsittämättömän hyvä.
Otsikko: Vs: Rengaslämppärit
Kirjoitti: hidas57 - 25.03.11 - klo:13:31
Mites-mites kun kuitenkin suurin osa ajoa on maantiellä, jossa usein on märkää ja kummin lämmöt pysyy aika alhaisina? Siis noita oikeita ratarenkaita meinaan, että tuskin kannattaa. Taitaa olla parempi silloin pysyä ihan katurenkaissa?

Lämppäri antaa varmaan katurenkaalle liikaa lämpöä, kuten tuossa aiemmin mainittiin.
Otsikko: Vs: Rengaslämppärit
Kirjoitti: app - 25.03.11 - klo:17:05
Logger varmaankin tarkoitti seoskumeilla näitä, millä mä olen viime kesänä ajellut, eli Supercorsa SP, ja Supercorsa BSB. Näissä näkee oikeassa valaistuksessa, että pari senttiä renkaan kantin uloimmasta osasta on ihan eri väristä kumia.
En ole huomannut maantiellä mitään ihmeellistä näissä, ja syy taitaa olla justiinsa se, että kadulla tien pintaan koskettava osa on kylmänä pidoltaan hyvä, kun taas radalle mennessä, ekoissa mutkissa oikein pelästyi alussa, kun määrätyn kallistuskulman jälkeen alkoi hakea voimakkaasti. Ihan kun rengas olisi tyhjentymässä, tai jotain.
Kantit kesti nyt 400-450 km viimeisellä takarenkaalla, kun keskeltä (maantieajoa Kemoraan ja takas + muut tieliikenne-ajot yht. n. 2500 km) oli aivan uuden veroinen.

Nyt on ostettuna oikeita ratarenkaita (Supercorsa SC), joiden kanssa on hyvä olla lämppärit. Pystyy näillä kadullakin ajamaaan, kun on ne urat katulaillisuutta varten. Sateella on edettävä erittäin varovasti tällaisilla. Gigserin kanssa menin nurin sateessa toissa syksynä liikenneympyrässä, vaikka oli ensiasennusrenkaat. Uskomattoman vähän pitää märällä asfaltilla.
Otsikko: Vs: Rengaslämppärit
Kirjoitti: Logger - 26.03.11 - klo:01:18
Jep, juuri tuollaisia katurenkaita pehmeämmillä reunoilla tarkoitin. Valitettavasti mieleeni ei tullut sillä hetkellä yhtään esimerkkiä, joten viestini jäi hieman epäselväksi.

Tuollaisen 2-seosrenkaiden ominaisuudet riittänee hyvin vielä ratapäivien keskiryhmän vauhteihin, kunhan muistaa ajella ne lämpimiksi parin kierroksen ajan.
Otsikko: Vs: Rengaslämppärit
Kirjoitti: spk_1978 - 26.03.11 - klo:07:28
Samaan asiaan mutta eri suunnalta:
Paljonkos rataketut pitää paineita renkaissa?
=> vaikuttaa aikalailla renkaan lämpiämiseen..

Mulla on 26 PSI takana ja 28 edessä ratapäivillä.
Bareina vissiin vastaa noin 1,8 ja 1,9?
Mopo on iso ja kankea K13R ja renkaina Dunlopin Qualifier RR.
Otsikko: Vs: Rengaslämppärit
Kirjoitti: Logger - 26.03.11 - klo:09:50
Mulla on 26 PSI takana ja 28 edessä ratapäivillä.
Bareina vissiin vastaa noin 1,8 ja 1,9?
Mopo on iso ja kankea K13R ja renkaina Dunlopin Qualifier RR.

Huh. Tuntuu todella alhaisilta paineilta. Varsinkin eturenkaassa. Mittaa paineet HETI ajon jälkeen. Lämpiminä uskoisin oikean paineen olevan lähellä 2.3 baria.
Niin edessä kuin takanakin.

Netin rajattomasta "tietolähteestä" löytyi suositus "Track: front 2.20 bar (31 psi), rear 2.05 bar (29 psi)" mikä tuntuisi aika uskottavalta kylmäpaine suositukselta.
Otsikko: Vs: Rengaslämppärit
Kirjoitti: spk_1978 - 26.03.11 - klo:10:50
Paineet nousee edessä 3-4PSI ja takana 3PSI.

=> Sellasta 29-30PSI näyttää heti ajon jälkeen.
Persdyno tuntuu huomattavasti paremmalta noilla paineilla eli oon luottanut siihen.

Kokeilin alhaisempiakin paineita mutta jos menee tosta pahasti alle niin järjestäen alkaa täristää mutkissa.

Vastaavasti kadulla käytössä on reilusti ylipaineet.
38-40PSI eteen ja 40-43PSI taakse. Tuntuu toimivan ja kuluu selkeesti hitaammin.
=> Täällä tiet on mallia Pohjois Amerikka eli tahtoo mennä turhan helposti kulmikkaaksi kun ei noita liittymiäkään jaksa koko aikaa ajaa.
Otsikko: Vs: Rengaslämppärit
Kirjoitti: TommoKe - 26.03.11 - klo:23:51
Jep, juuri tuollaisia katurenkaita pehmeämmillä reunoilla tarkoitin. Valitettavasti mieleeni ei tullut sillä hetkellä yhtään esimerkkiä, joten viestini jäi hieman epäselväksi.

Tuollaisen 2-seosrenkaiden ominaisuudet riittänee hyvin vielä ratapäivien keskiryhmän vauhteihin, kunhan muistaa ajella ne lämpimiksi parin kierroksen ajan.

Ja sitten on vielä ennen puhdasta kilpaseos kumia nämä pirellin sp:t, metzen k3:t yms jotka toimivat paremmin kuin kovat katukoppurat ja ovat huolettomammat kuin kilpaseokset...
Otsikko: Vs: Rengaslämppärit
Kirjoitti: Carbon - 14.07.11 - klo:22:22
Tuota tuota...lämppäreistä  ei ole vähään aikaan kirjoiteltu. Olen itse ollut juupas eipäs pitkän aikaa. Olen tämän kesän kuunnellut, katsellut ja haistellut eri forumeita ja miesten ja naistenkin ( terv Nasulle hyvistä kommenteista ) ajatuksia ko aiheesta. Mulla oli vielä viikko sitten Metzelerin 2 ct pilot powerit. Jurvassa ei mitenkään ihmeellinen kaasun avaus vaihtoi mun aatamiomenan ja sydämen paikkaa muutamaksi sekunniksi. Takanen lähti pitkään liusuun, luulin jo kaatuvani.
Siinä kun matkustajana olin ja odottelin asfaltin lähenemistä, jokin keltainen vilkahti mittareissa ja pyörä oli taas pystyssä !
Olo oli vähän kaksjakoinen. Pettynyt renkaan pitoon munkinlaisella vauhdilla, sitten taas tosi tyytyväinen Bemun luiston / sutimisenestoon ! DTC pelasti mun jo toisen kerran tänä kesänä.
Nyt aion kokeilla Pirellin superporsasta LÄMPPÄREILLÄ !! Tuli tänään kotiin sellaiset IRC punaiset. RR kuitenkin on aikas kallis pyörä. Jos sen saa vielä turvallisemmaksi
 ajatellen kaatumisia, vaurioita pyörään ja itsensä loukkaamista, kuitenkin vain 3-400 e panoksella ?
Jos nuo lämppärit ei miellytä, toimi tms pettymys, niin eiköhän nuo joku muu osta joka haluaa kokeilla tai jonka edelliset meni rikki ja haluaa nopeasti uudet ?
Veikkaisin kyllä että kuuluu kategoriaan: kun on kerran saanut, sitä haluaa lisää....
Sano sääkin app nyt äkkiä jotain...
Otsikko: Vs: Rengaslämppärit
Kirjoitti: Nasu - 14.07.11 - klo:22:53
Mitkäs superporsaat laitoit alle? SP vai SC ja mitä seosta?
Kerros sitten testiajojen jälkeen mielipiteet.
Kuulemma hyviä rinkuloita. Itsellä on Contin raceattack medium seosta, ne ainakin on hyviä pidoltaan lämpiminä. Seuraavaksi taitaa tulla jotain Dunloppeja.
Otsikko: Vs: Rengaslämppärit
Kirjoitti: Carbon - 14.07.11 - klo:23:50
Taitaa nuo olla sc mediumit. Syhyttää kokeilemaan. Kommentteja tulee..
Otsikko: Vs: Rengaslämppärit
Kirjoitti: app - 14.07.11 - klo:23:52
Tuota tuota...lämppäreistä  ei ole vähään aikaan kirjoiteltu. Olen itse ollut juupas eipäs pitkän aikaa. Olen tämän kesän kuunnellut, katsellut ja haistellut eri forumeita ja miesten ja naistenkin ( terv Nasulle hyvistä kommenteista ) ajatuksia ko aiheesta. Mulla oli vielä viikko sitten Metzelerin 2 ct pilot powerit. Jurvassa ei mitenkään ihmeellinen kaasun avaus vaihtoi mun aatamiomenan ja sydämen paikkaa muutamaksi sekunniksi. Takanen lähti pitkään liusuun, luulin jo kaatuvani.
Siinä kun matkustajana olin ja odottelin asfaltin lähenemistä, jokin keltainen vilkahti mittareissa ja pyörä oli taas pystyssä !
Olo oli vähän kaksjakoinen. Pettynyt renkaan pitoon munkinlaisella vauhdilla, sitten taas tosi tyytyväinen Bemun luiston / sutimisenestoon ! DTC pelasti mun jo toisen kerran tänä kesänä.
Nyt aion kokeilla Pirellin superporsasta LÄMPPÄREILLÄ !! Tuli tänään kotiin sellaiset IRC punaiset. RR kuitenkin on aikas kallis pyörä. Jos sen saa vielä turvallisemmaksi
 ajatellen kaatumisia, vaurioita pyörään ja itsensä loukkaamista, kuitenkin vain 3-400 e panoksella ?
Jos nuo lämppärit ei miellytä, toimi tms pettymys, niin eiköhän nuo joku muu osta joka haluaa kokeilla tai jonka edelliset meni rikki ja haluaa nopeasti uudet ?
Veikkaisin kyllä että kuuluu kategoriaan: kun on kerran saanut, sitä haluaa lisää....
Sano sääkin app nyt äkkiä jotain...

Varmasti yllätyt positiivisesti lämmmitetyllä sc 02 seoksella kun lähdet. Pehmenee tuntuma radan pintaan ja helpottuu meno. Ajoin ensimmäisellä takarenkaalla 180 kierrosta. Toisen otin pois aikaisemmin. Näille taitaa olla parempi alle 80 asteen lämpö. Mulla on 75 asteinen termostaatti näissä, ja Pirellit se piti todella siistinä loppuun asti. Dunlopeille pitäis olla enemmän lämpöä.
Otsikko: Vs: Rengaslämppärit
Kirjoitti: TommoKe - 15.07.11 - klo:01:29
Tuota tuota...lämppäreistä  ei ole vähään aikaan kirjoiteltu. Olen itse ollut juupas eipäs pitkän aikaa. Olen tämän kesän kuunnellut, katsellut ja haistellut eri forumeita ja miesten ja naistenkin ( terv Nasulle hyvistä kommenteista ) ajatuksia ko aiheesta. Mulla oli vielä viikko sitten Metzelerin 2 ct pilot powerit. Jurvassa ei mitenkään ihmeellinen kaasun avaus vaihtoi mun aatamiomenan ja sydämen paikkaa muutamaksi sekunniksi. Takanen lähti pitkään liusuun, luulin jo kaatuvani.
Siinä kun matkustajana olin ja odottelin asfaltin lähenemistä, jokin keltainen vilkahti mittareissa ja pyörä oli taas pystyssä !
Olo oli vähän kaksjakoinen. Pettynyt renkaan pitoon munkinlaisella vauhdilla, sitten taas tosi tyytyväinen Bemun luiston / sutimisenestoon ! DTC pelasti mun jo toisen kerran tänä kesänä.
Nyt aion kokeilla Pirellin superporsasta LÄMPPÄREILLÄ !! Tuli tänään kotiin sellaiset IRC punaiset. RR kuitenkin on aikas kallis pyörä. Jos sen saa vielä turvallisemmaksi
 ajatellen kaatumisia, vaurioita pyörään ja itsensä loukkaamista, kuitenkin vain 3-400 e panoksella ?
Jos nuo lämppärit ei miellytä, toimi tms pettymys, niin eiköhän nuo joku muu osta joka haluaa kokeilla tai jonka edelliset meni rikki ja haluaa nopeasti uudet ?
Veikkaisin kyllä että kuuluu kategoriaan: kun on kerran saanut, sitä haluaa lisää....
Sano sääkin app nyt äkkiä jotain...


PSH!
Jos et ite noita käytä, niin mulle sit!
Otsikko: Vs: Rengaslämppärit
Kirjoitti: jarska - 15.07.11 - klo:07:23
Mulla oli vielä viikko sitten Metzelerin 2 ct pilot powerit.

Tää ny on jo sellanen rengassiitos et ei ihmekkään jos ei pidä. hesse_blum

Mulla taitaa olla vielä lämppärikausi melkosen kaukana...uskon...ehkä.. icon_rolleyes
Otsikko: Vs: Rengaslämppärit
Kirjoitti: spk_1978 - 15.07.11 - klo:08:02
Mulla oli vielä viikko sitten Metzelerin 2 ct pilot powerit.

Tää ny on jo sellanen rengassiitos et ei ihmekkään jos ei pidä. hesse_blum

Noo, eikös ne samaa tehdasta kuitenkin ole Misukan kanssa?
Otsikko: Vs: Rengaslämppärit
Kirjoitti: Raaseri - 15.07.11 - klo:09:33
Lämppäreistä on lisääntyneen pidon/turvallisuuden ohella kaksi muuta hyötyä.

1) Jos ajat aikajaksotetuissa harjoittelutapahtumissa, ei sinun tarvitse lämmittää renkaita kolmea kiekkaa ajamalla, vaan senkin 5min voi jo vetää omaa kovaa.

2) Kaikki renkaat kuluvat lämmitysvaiheessa eniten, kun seos ei ole lämminnyt pitäväksi. Varsinkin ns seosrenkaat, eli kisaseokset saattavat olla hankalia ajaa oikeilla paineilla kylmänä. Erityisesti Dunlop Ntecin kaltaiset matalapainerenkaat ovat pelottavan vaaralliset kylminä ratapaineilla. Ja repeävät todella helposti.

Tietty lämppärit tuo omat kommervenkkinsä, on vietävä mukana pyöräpukit, jatkojohdot jne. Ilman kärryä/pakua ei enää selviä ajamalla mestoille, ellei kaveri tuo noita. Toisaalta, itse hyppään kernaasti ilmastoituun autoon juomaan mehua ja kuuntelemaan musiikkia kotimatkan päivän nahkapuvussa hikoilun jälkeen.

moottoripyörä.org foorumin rataosiosta löytyy stickythriidi Dunlopin ratarenkaista. Pysynyt kohtuullisen asiallisena.
Otsikko: Vs: Rengaslämppärit
Kirjoitti: Carbon - 20.07.11 - klo:20:53
Lämppäreistä on lisääntyneen pidon/turvallisuuden ohella kaksi muuta hyötyä.

1) Jos ajat aikajaksotetuissa harjoittelutapahtumissa, ei sinun tarvitse lämmittää renkaita kolmea kiekkaa ajamalla, vaan senkin 5min voi jo vetää omaa kovaa.

2) Kaikki renkaat kuluvat lämmitysvaiheessa eniten, kun seos ei ole lämminnyt pitäväksi. Varsinkin ns seosrenkaat, eli kisaseokset saattavat olla hankalia ajaa oikeilla paineilla kylmänä. Erityisesti Dunlop Ntecin kaltaiset matalapainerenkaat ovat pelottavan vaaralliset kylminä ratapaineilla. Ja repeävät todella helposti.

Tietty lämppärit tuo omat kommervenkkinsä, on vietävä mukana pyöräpukit, jatkojohdot jne. Ilman kärryä/pakua ei enää selviä ajamalla mestoille, ellei kaveri tuo noita. Toisaalta, itse hyppään kernaasti ilmastoituun autoon juomaan mehua ja kuuntelemaan musiikkia kotimatkan päivän nahkapuvussa hikoilun jälkeen.

 bmw2_smilie

Tää on kovasti paljon totta. Autoonkin hyppäsin mielelläni rankan ajopäiväduunin jälkeen.
Eli, olin nyt sitten elämäni ekaa kertaa radalla superporsaiden ja niiden kuuluisien lämppäreiden kanssa. Lupasin kommentoida.

Ensimmäiset kierrokset meni kyllä vanhaan muistiin, ei sitten millään meinannut uskoa että pitoa on pakko olla enemmän. Olisinko ajanut 4 tai 5, 20 min settiä.
Jotenkin tuli sellainen tunne että ei tämä ajo ainakaan helpotu, tai ole helpompaa kun vauhti hieman kasvaa. Ennen on ollut sellaista ajelua vain, nyt piti jo alkaa keskittymään että mitäs tässä  oikein tarttis tehdä.
Yleisesti ensituntuma sai kyllä hymyn huulille! Olen tosi tyytyväinen hankintaani hesse_biggrin
Ei kertaakaan lipsunut tai mitään muutakaan odottamatonta renkaiden suhteen. Joku kilpaveikko seurasi mua pyynnöstäni. Kommentti oli että alan jarruttamaan liian aikaisin ja avaan kaasua
vastaavasti liian myöhään. Sieltä tulee ne ensimmäiset sekuntien poistot. Suorilla muuten sanoi että meni yllättävänkin lujaa. No, ei mua suorat kiinnosta vaan miten noista mutkista pääsee eroon mahd nopeasti. En tainnut kahta kertaa mennä samoja ajolinjoja, hakemista kun on vielä. Nälkää jätin sopivasti seuraaviin päiviin.
Kierroaikoja, jos nyt Alastaron ajat jotain kertovat, niin oli 1.33 ja 1.40 välillä. 1.37 taisi olla se yleisin. Se mikä oli toisen kautta mukavaa, niin ryhmä oli täynnä. Sai paljon ohitella.
No, omasta vapaasta ajosta ei tahtonut tulla mitään, kunnes viimiseen settiin ymmärsin olla portilla kytiksessä eturiviin. Pääsi hitaampia karkuun.
Oli suuri helpotus kun kavereilla, muuten suurimmalla osalla, 75% ?, oli lämppärit ja muutenkin hienot puitteet kun radalle tulevat. Ei tuntunut itsellä mitenkään hifistely-oloa.
Monelle ratapäivä on jopa koko perheen juttu! Se on rataharrastusta, ei edes haeta huippuvauhteja tai kelloteta ollenkaan, naatiskellaan vain.
Jotenkin tuntuu että pääsi taas jollekin uudelle "tasolle", tuli uutta potkua ja innostusta, jo ehkä vähän pysähtyneeseen arkiajeluun?
Te hemmot jotka olette suunnitellet ja miettineet, "juupas-eipäs" lämppäreitä. Suosittelen kovasti ! Jos ei miellytä, niin saa kyllä myytyä saman päivän aikana jollekulle muullekin...
Seuraavaksi alan treenaamaan kurveista lähtöjä / avaamisia. Sellainen pieni sladi ja ehkä pieni keltainen vilahdus mittaristossa vois olla mieleen.
Sitten tuo jarrupaikka, ei sitten mitään hajua miten sen sais kohalleen aina samaan paikkaan ? Jollain muulla topicilla vois joku neuvoa.
Taidan tästä lähteä polvipalakauppaan airrev
Otsikko: Vs: Rengaslämppärit
Kirjoitti: hidas57 - 20.07.11 - klo:21:32
Joo, asiallista juttua.

Pitäiskö muuten laittaa lämmittimet kun aikoo lähteä aakkosasemalle kaffeelle? Tai siis siellä paikan päällä. Kasvaisko respekti kovastikin? Voi heti kaffin päälle luukuttaa ilman kiusallisia pito-ongelmia, mitä-hä? Entä reissussa, kun tulee tankkaustauko?  hesse_blink
Otsikko: Vs: Rengaslämppärit
Kirjoitti: Raaseri - 20.07.11 - klo:22:26
En osaa sanoa kun omaan mopoharrastukseen ei kuulu aakkosbaareilla notkuvien teinien respektin haku. Mä luulen että siihen tarvii 150l vetoiset pyöränsävyiset kovat laukut, vähintään 2 antennia pystyssä, toisessa Suomi-lippu, täysiä soiva Kari Tapio sterkoissa ja huomioliivi. Ai niin ja satakiloinen mamma takajakkaralle, jolle huudetaan intercomin kautta. Ja kilpaa haukutaan sitä rekkakuskisikaa joka äsken motarilla hiillosti 30km ajan takarenkaassa ilman turvaväliä.  innocent
Otsikko: Vs: Rengaslämppärit
Kirjoitti: Nasu - 21.07.11 - klo:21:24
En osaa sanoa kun omaan mopoharrastukseen ei kuulu aakkosbaareilla notkuvien teinien respektin haku. Mä luulen että siihen tarvii 150l vetoiset pyöränsävyiset kovat laukut, vähintään 2 antennia pystyssä, toisessa Suomi-lippu, täysiä soiva Kari Tapio sterkoissa ja huomioliivi. Ai niin ja satakiloinen mamma takajakkaralle, jolle huudetaan intercomin kautta. Ja kilpaa haukutaan sitä rekkakuskisikaa joka äsken motarilla hiillosti 30km ajan takarenkaassa ilman turvaväliä.  innocent

Ei helkkari, nyt on melko rankan Alastaron päivän jälkeen kyllä siiderit näppiksellä, näytöllä ja mökin lattialla.  reps reps reps

Tosin lisäisin vielä keltaiset liivit ja että mopo painaa sen yli 200kg.

edit:...ai ne liivit jo olikin siellä...