BMW Sportbikes Finland
Sporttipyörät => K1200S & K1300S => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: koo12 - 06.07.10 - klo:09:56
-
Moi,
Kun en haulla löytänyt tarkempia ohjeita niin täytynee kysellä. Tarkoitus olisi vaihtaa peräöljyt ässään. Kilsoja on mittarissa 35tkm, joista viimeiset 15tkm minun. Pyörä on 2005 mallia enkä tiedä, että peräöljyjä olisi vaihdettu.
Kävin jo Castrol SAF-XO öljypurkin ostamassa. Mutta mitä muuta tarvitsen? i-bmw.comista lueskelin jotain oljynvaihtokertomusta ( http://www.i-bmw.com/showthread.php?t=22705 ) ja siellä teroitettiin, että kaikki vastaantulevat o-renkaat pitää vaihtaa ja linkkitangon pultti korvata uudella ja Castrolin Optimol-TA rasvaa pitäisi laittaa kardaanin spooreihin...
Varmaan ne o-renkaat onkin hyvä vaihtaa, ettei tule turhia vuotoja. Pysyiskö se vanha pultti kierrelukitteella? Mikä olisi tuota Optimolia vastaava kama, jos sitä ei löydy? Merkkihuollon tiskiltä vissiin mentävä kyselemään ainakin niitä o-renkaita? Kiristysmomentit ja öljyn määrä 180 ml olikin tuolla i-bmw:ssä mainittu. Tuleeko kokeneemmilla vielä jotain muuta vinkkejä mieleen?
Terv,
SamiH
PS. Hyvä foorumi :)
-
Tuolta (http://www.bmwsportbikes.fi/index.php?topic=439.0) löytyy juttua (ja kuvia) peräöljyn vaihdosta.
-
Okei, kuvat on hyvät, mutta ei varsinaisesti anna lisätietoa huoliini erityisesti niiden spoorien uudelleenrasvauksesta. Veikkaan, että ne alkuperäiset voi olla vähän jo kuivahtaneet ja jotain tarttis laittaa lisää. En vaan tiedä minkälaatuista kamaa.
-
kyseessä -05 mallin K 1200 S. käsikopelolla en löytänyt tyhjennysroppua perämotukasta,miten vaihto onnistuu, ja kuinka tiheään öljyt kannattaa vaihtaa?Käyttäjän käsikirja on vielä edellisellä omistajalla. 36 tkm ajettu.
nimim.muutaman päivän bemaria ohjastanut.
-
Eikös tuossa ole aika samanlainen perä kuin vaikka R1200GS pyörässä.
Toisenkätinen vaan. hesse_wink2
Siitä on suomenkielinen ohje tuolla
www.hemuli.eu/r1200gs/huolto/peraoljy/peraoljy.html
Tässä tarinaa englanniksi
http://www.r1200gs.info/howto/reardrive.html
Pekka
icon_rolleyes icon_rolleyes icon_rolleyes
-
kiitti.joo ei siinä pirussa ole tyhjennysroppua..
onnistuiskohan tuo isolla lääkeruiskulla ja sopevalla letkulla imasta tyhjäksi?
-laiskuus on luojan lahja- ashamed
-
No miksei voisi onnistuakin joten kuten, mutta jäähän sinne varmaan jotain ja riski vierasesinevauriosta kasvaa hesse_blink
Kauhean iso homma ei ole vaihtaa sitä "oikein", takapyörä irti, muistaakseni ABS-anturi irti (yhdellä ruuvilla kiinni), pari muuta pulttia ja naps, kardaani katkeaa nivelen kohdalta, jolloin se täyttöproppu painuu alas ja ölpät tulee ulos. Samalla on hyvä rasvata kardaanin spoorit, mun mopoon ei ainakaan liikaa rasvaa oltu tehtaalla laitettu. Operaatioon menee noin tunti jos kiirehtimättä tekee.
Mutta jos laiskuuden lahjaa haluat käyttää niin sitten vaan letkulla imemään hesse_biggrin
-
!0 tkm välein, tai kerran vuodessa taitaa olla suositus. Jos et saa perää täysin tyhjäksi, niin saattaa olla aika vaikea määritellä oikea öljyn määrä. Nykysuositus on 1,8 dl ja öljyksi ei käy mikä vaan peräöljy.
Aiheesta on ollut keskustelua aiemminkin..