Saako Repa olla sen verran utelias ja kysyä, miksi avasit koneen?
Oliko siinä jotain vikaa vai oliko kyse pelkästä uteliaisuudesta ja vauriot "ennaltaehkäisevästä" huollosta?
Löytyikö mitään pahasti kärsineitä komponentteja?
Avasin koneen varmuuden vuoksi. En ollut oikein tyytyväinen sen käyntiin. Kuulosti vähän niin kuin väljältä pappatunturilta.
No takana oli 25.000 km ahdettuna vakiomännillä javielä melko mittava osa kilometreistä 1.0 barin paineilla. Muutaman kerran jopa on ollut useampikin bar ahtoja! Halusin varmistaa missä kunnossa a) männät b) runkolaakerit c) kiertokangen laakerit ovat.
Kaikki olivat tehtaan uudelle koneelle annettavien komponenttitoleranssien rajoissa! Myös männänrenkaat. Laakereissakaan ei ollut minkäänlaisia kulumisjälkiä. Eli ei muuta kuin takaisin kasaan vain. Uusia osia laitoin ainoastaan tiivisteet ja kampiakselin sekä kiertokankien pultit, jotka ovat kertakäyttöisiä.
Ainut oikeasti hieman mieltä askarruttanut asia oli männänrenkaiden asento, koska jokaisessa männässä molemmissa puristusrenkaissa rako oli jokseenkin samalla kohdalla kautta linjan. Eli olettaisin, että vaikuttaa mahdollisesti hiukan ohivuotoihin. No, paninpa ne sitten asianmukaisesti asennettuna takaisin.
Mutta kuten sanottu, kaikki osat olivat ok ja ei kun kone takaisin kasaan. Ja toimii kuin unelma. Eikä kuulosta pappatunturilta enää. Enkä osaa syytä kertoa, mutta kannatti purkaa ja kasata. Jo pelkästään oman mielenrauhan vuoksi. Mutta kyllä se niin paljon paremmin pelaa, että senkin vuoksi se oli kannattava pojekti.
Ja toisaalta minua on aina tekniikka kiehtonut. Purin myös osittain samasta syystä, josta ostin tämän mopon. Halusin nähdä, mitä tuossa moottorissa oikeasti on tehty jotta siitä saadaan tuollaiset tehot ulos. Onhan se kuitenkin uusinta moottoritekniikkaa ja kohtuullisen tehokaskin vielä (ilman turboa).
Eli pikkupojan uteliaisuus vaikutti asiaan.
Ja tulipahan samalla tuo vaihteistovälitysasia käytyä läpi. Se kun askarrutti mieltä vähintäänkin yhtäpaljon.
t. Repa