BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => HP2 & R1200S & R1100S/RS & R1150RS/R => Modaukset => Aiheen aloitti: JTK - 28.01.10 - klo:20:20

Otsikko: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: JTK - 28.01.10 - klo:20:20
Onko kokemuksia tarvike-Xenonien lisäämisestä puimurin keulalle? Onko odotettavissa vikailmoituksia palaneesta lampusta tms.? R12S:n valothan ei oo häävit. Korkeussäätö kohdalleen ja lampujen vaihto Osramin NightBreakereihin korjasi tilannetta mutta ei niitä voi hyviksi kehua vieläkään. Tekisi mieli kokeilla tarvike-xenoneita (tiedän laittomiksi) mutta mitenhän on tuon toimivuuden kanssa.   
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: Bem-Ari - 28.01.10 - klo:20:46
Samaa olen funtsinut tuon tulevan Ässän kanssa.Mahtaako tulla ongelmia,jos laittaa lyhyille sellaisen H7 muutossarjan.Eipä sitä juuri tule pimeässä ajeltua,mutta tulisi varmaan paremmin huomatuksi liikenteessä.
Laittomiahan ne muutossarjat ovat,mutta taidan silti kokeilla.Kerron sitten täällä,mitä tapahtui sähköjärjestelmälle. angst innocent
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: JTK - 28.01.10 - klo:21:02
Joo,
pitää kaivaa huoltoromppu esille, löytyykö kytkäriä. En muuta ongelmaa epäile, mutta  autoissa saksalaisissa (ja uusissa jenkeissä) on ollu ongelmina sekä em. lamppuvika ilmoitukset ja joissain se että valot syttyy satunnaisesti ja / tai vilkkuu kun strobovalot ja sitten sammuu. Nää vilkkumiset johtunee siitä että sähkö tulee jonkun sortin puolijohteen "kautta" (hakkuri?), kauppiailla on jos jonkin sortin "häiriönpoistajaa" ja CAN-palikkaa tyrkyllä. Arveluttaa noi kiinalaisten tekemät liitäntälaitteet, että miten on EMC-suojauksista huolehdittu.
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: Bem-Ari - 29.01.10 - klo:20:14
Kaippa se polttimon kannalle tuleva kuormitus pitäisi saada samaksi,kuin H7,lla.Tarvii asiaa selvitellä.Oliskohan tekniikkaguru Repalla kommenttia?  icon_rolleyes
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: sysija - 30.01.10 - klo:20:07
Xenonin muutos sarja odottaa asentamista K 1200 GT .Nämä sarjat ei ole enää kalliita.
Hieman suunnittelua ja miettimistä asennuspaikkaan  minne ballastin laitaa.
Valoteho paranee huomattavasti
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: Bem-Ari - 30.01.10 - klo:20:16
Tuleekohan siitä jotain häiriöitä johonkin,jos niitä korkeajännitekaapeleita jatkaa sellaisella kunnollisella suojatulla kaapelilla.Saisi sen ballastin vietyä johonkin sopivaan paikkaan pois silmistä.Niissä on aina niin pirun lyhyet johdot.
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: sysija - 30.01.10 - klo:20:42
Täällä on todella pieni ballasti toivottavasti tälle löytyy hyvä paikka.
http://www.euro1supply.com/xenon-muutossarja-35w-moottoripy%C3%B6r%C3%A4%C3%A4n-9v16v-p-1993.html?language=fi (http://www.euro1supply.com/xenon-muutossarja-35w-moottoripy%C3%B6r%C3%A4%C3%A4n-9v16v-p-1993.html?language=fi)

Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: Bem-Ari - 30.01.10 - klo:20:51
Olipas hyvä linkki,kiitos.Nuo ei olekaan niitä kiinalaisia halpistuotteita.Näyttäis olevan laadukkaampaa tavaraa. hali_peukku
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: JTK - 30.01.10 - klo:21:03
Ne lampun kannalle menevät johdot on syytä olla oikeesti ilman jatkoksia. Ballasti tuuppaa lampun syttymisvaiheessa kilovolttien jännitteen. Sarjan saanee tilattua erikoispitkillä johdoillakin. Normijohdot kestää jotain 230-400-1000V AC ilman läpilyöntiä.
Sarjat on halpoja ja valoa tulee runsaasti lisää. Kuitenkin hinta ja laatu&tarkkuus ovat usein toisistaan riippuvaisia. Lisääntyneen valon saaminen oikein tienpintaan on kokeilemalla selviävä juttu. Pemarillakin taitaa olla lähes kaikissa heijastinumpiot jolloin olisi tärkeää että lampun hehkuva osa olisi samassa kohtaa kuin alkuperäistyypin polttimossa. vrt. jos vaikka kiväärin piippua nostaa 1 mm niin osumapiste muuttuu muutaman kymmenen metrin päässä aikalailla enemmän. No valojen suuntauksella saa aina jotain korjattua.
Eniten askarruttaa että tuleeko ballasteista häiriöitä mopon sähköjärjestelmään niin että CAN-väylän bitit menee solmuun. Teoriassa ei pitäis mutta mutta.... Noita CAN-väylä vehkeisiin tarkoitettuja näyttää oleva kaupan.
Olisko kenelläkään faktaa?
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: tahvo - 30.01.10 - klo:21:28
Pienissä oluissa sanoisin, että CAN-väylään aiheuttaa häiriötä kaikki sinne kuulumaton ja joskus kuuluvakin..  Tää oli ihan oma mielipide..

Nimimerkki...Työssä CAN-väyläisiä koneita pitelevä.
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: JTK - 30.01.10 - klo:21:46
No tommosta epäilinkin, pienikin kivi kengässä osaa hiertää kipeesti. Omakin kokemus muista vehkeistä on, että mitä enempi elektroniikkaa, niin sitä enempi harmeja. Toivottavasti joku joka on kokeilu avautuu, siis xenoneista.
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: tahvo - 03.02.10 - klo:19:03
Juttelin töissä "herra can-väylä-gurun kanssa"  oli sitä mieltä et can väylä tulee katkasialle asti ja itse virransyöttö ihan muullalailla, eli pitäisi toimia..  Kehoitti kokeilemaan ei tuo kuulemma tuosta rikki mene..   Minä en ota mitään vastuuta kokeiluistanne  hesse_blum  enkä kehoita ketään koittamaan.   oops2 Toivottavasti muistin kaikki mitä tuosta kerrottiin..  Niin on kuulemma helppo kyllä tehdä toimivaksi jos ei mopon alkuperäisillä piuhoilla ym. saa toimimaan..    No nyt hiukan muokataan..

Tuolla
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/palsta/ikonboard.cgi?act=ST;f=20;t=111503;st=0#entry1676582

Hiukan kokemuksia asiasta, eli vika valoo on vilkutellut satunnaisesti, kokoajan ja välillä...    hesse_blushing
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: JTK - 03.02.10 - klo:21:18
Lähinnä sitä jänkkään idea3 että mitä toi ballasti työntää tonne mopon "sähköverkkoon". Ballastissa lienee jotain erotiikkaa sisällä ja ainakin oikeessa sähköverkossa liki kaikki elektroniikkavehkeet, alkaen energiansäästölampuista ja päättyen tiesmihin teholähteisiin yms., työntää verkkoon offtopic päinkin jos jonkunlaista yliaaltoa ja muuta epäjärjestystä angst.
Pittää kokeilla hesse_blink.
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: Bem-Ari - 03.02.10 - klo:21:32
Joo,kyllä se kokeilla täytyy,eihän sitä muuten tiedä. ;D Sitä väylää pitkinhän menee vaan pyyntö ohjaimelle,että alas nyt syöttää sähköö tonne piuhaan.Noissa kotimaisen traktorivalmistajan tuotteissa on ollut väyläsähköt jo toistakymmentä vuotta,eikä isompia ongelmia ole ilmennyt,vaikka näkee aika huimiakin virityksiä välillä.Ei toi can-väylä nyt mitään rakettitiedettä ole.Eiköhän ne BMW:n ohjaimetkin aika hyvin suojattuja ole.Aina tietysti kannattaa vähän funtsia ennenkuin kytkee jotain johonkin,varsinkin takuuaikana.  horisko
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: JTK - 31.07.10 - klo:00:16
Kokeiltu on, normiballastit toimi hyvin, lamppu syttyi ja toimi ok. Eikä tullut vikailmoitusta. Joten tilasin setin can-väyläisiin tarkoitettuja, ainakin myyjän mukaan. No toimivathan ne :mrgreen:, nyt on lähivalo paikoillaan, kaukovalo odottaa paketissa.
Xenonien vaihtoa ennen lähivalon lamppu paloi, varsin sopivasti. "Lampf" teksti ilmestyi näyttöön hesse_blink. Laitoin xenonin paikoilleen ja "Lampf" katosi, joten xenonit tuntuisi sopivan järjestelmään ok.
Sarja on Cobra "Canbus", lähivalolla H7R-xenon ja kaukovaloilla H7 (xenonkauppa.fi).
Lopuksi tärkein, valoa tuli LISÄÄ sekä määrää että kantavuutta hali_peukku ja valokuviokin näyttää olevan silmämäärin kunnossa hesse_ok. Valokeilan rajatkin on terävät happybikeday

Kiitos Bem-Arille esimerkistä, rohkaisevista kommenteista ja henkisestä tuesta.
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: Bem-Ari - 31.07.10 - klo:09:23
Ole hyvä vaan. hesse_biggrin Kyllä se BMW:n järjestelmä tuntuu tuon muutossarjan xenoniksi hyväksyvän.Nelisen tuhatta ajellu nytten jälkiasennusxenonin kanssa ja hyvin pelaa.
Kokemuksesta rohkaistuneena väsäiltiin meidän "kauppiaankin" (=Atomic) pyörään xenonit.  03Biker
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: JTK - 31.07.10 - klo:14:44
Nyt on kaukovalokin vaihdettu xenoniksi ja valojen suuntausta tarkistettu.
Samalla laitoin Keisin lämpöliivin kliks (http://keisapparel.co.uk/) liitosjohdon paikalleen. Lämpöliivin testaus odottaa sopivia kelejä :mrgreen:
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: atomic - 31.07.10 - klo:18:25
Kiitoksia valtuutetulle BMW Sportbikes huoltomekaanikolle xenonin asennuksesta.
Samalla reisulla laitettiin alle uudet Continental Road Attackit  hesse_ok
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: j@ck - 01.08.10 - klo:11:37
Jospa tuota lähivaloa innostuisin minäkin parantelemaan.. Vaan mikähän värilämpötila olisi paras ja miksi?
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: Bem-Ari - 01.08.10 - klo:17:31
Noissa,joita asenneltiin,oli 5000K. Sopivan räikeä,mutta ei liikaa.Tuntuu automiehet havaitsevan paremmin lähestyvän pyörän.Pimeässä ajamisesta en tiedä,
kun tulee hyvin harvoin,jos koskaan harrastettua. BMWsmile
Itsellä tämä havaituksi tuleminen oli johtoajatuksena koko xenon-touhussa. hesse_biggrin
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: JTK - 01.08.10 - klo:22:06
Jospa tuota lähivaloa innostuisin minäkin parantelemaan.. Vaan mikähän värilämpötila olisi paras ja miksi?
Mulla on 4300K (lämpimin), on lähinnä normihalogeenia. Tuo Bem-Arin 5000K on varsin yleinen autoissa.
Oikeaa faktaa taitaa olla tarjolla perin vähän. 4300 K ja 5000K lamput tuottaa enemmän valoa kuin kylmemmät eli 6000K, 8000K,... Tosin käytännössä erot 4300/5000/6000K lampuilla on niin pienet että jää varmasti silmin havaitsematta.


offtopic
Mitä korkeempi värilämpötila sitä kylmempää (!) eli sinisempää valoa.

offtopic
Havaittavuuden kannalta lähes siniset valot ja valkoinen kypärä lienee tehokkain. Tuntuu että ne huomataan parhaiten, Polizei angst?.
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: JTK - 24.08.10 - klo:15:23
Nyt kun on muutaman kerran pimeässä ajanut xenonien kanssa, niin muu ei harmita kuin se etten laittanut niitä aiemmin. Valoa riittää selvästi pitemmälle eli pimeän aikaankin näkee kauemmas kuin halogeeneilla, niin lähi- kuin kaukovaloilla. Myös pientareet valaistuvat paremmin. Valojen suuntaus kannattaa ja pitää tarkistaa horisko.
Laillisiahan ei halogeenit korvaavat asennussarjat ole, mutta ne tuntuvat oman näkemisen ja näkymisen takia tarpeellisemmalta hali_peukku varusteelta kuin tarvikepönttö tahi hiilikuituhärpäkkeet. (Jotka nekin ovat hyvin tarpeellisia :mrgreen:)
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: hidas57 - 24.08.10 - klo:15:41
Jotain tommosta pitäis varmaan ruuvata, niin olis jotain tekemistä. Pimeeseen en tosin vapaaehtoisesti lähde ajelemaan.

Autoon laittaisin heti, mutta hra VW on tehokkaasti poistanut sen mahdollisuuden.  angry
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: Ottopoika - 07.09.10 - klo:13:35
Onko jollakulla kokemusta 50/55W ksenon sarjan asentamisesta CAN-väyläiseen pyörään? Kokemusta siis sarjan kytkemistä alkuperäisen lampun syöttöön. En ole kiinnostunut värkkäämään erillistä syöttöä akulta ja vastuksia alkuperäisten polttimoiden tilalle, jottei järjestelmä herjaa lampun palamisesta.

Itselläni on jo 35W sarja F800:en lähivalossa ja nyt kiinnostaisi asentaa ksenon myös pitkille ja jos mahdollista niin vielä tehokkaampi sarja. Eihän sitä valoa koskaan ole liikaa...

Mainittakoon vielä, että käytämäni sarja ei ole mikään CAN-väylään tarkoitettu, mutta se ottaa virtaa sopivasti siten, että järjestelmä ei tee vikailmoituksia. Edellähän on mainittu CAN-väylään tarkoitetuista sarjoista, jossa käsittääkseni on lisätty vastus kasvattamassa virrankulutusta. Tätä ei oman kokemuksen mukaan tarvita.

Jos olette moisen sarjan asentaneet, niin mikä on sen merkki&malli&hinta&hankintapaikka ja kuinka nopeasti polttimo kirkastuu sähköjen kytkemisen jälkeen, mikä on oleellista kaukovaloissa.
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: hidas57 - 07.09.10 - klo:14:08
Joo, kiinnostava pointti tuo täyden kirkkauden saavuttamiseen kuluva aika. Liityn siis kysyjien joukkoon!

Taidan itse nyt ensin laittaa lyhyille tuon setin ja katsoa vaikutukset. Pimeessä ajelu ei sinällään ole mun juttu, mutta jos vaikka Juankoskelta joutuukin palaamaan vasta illalla... 0600.gif

Ruuvasin muuten jo valojen kantamaa vähän paremmaksi sieltä säätöruuvista, joka on mukavasti käsillä. Turhan lyhyelle kantamalle ne oli asetettu alunperin. Huoltokirja mainitsee lailliseksi asetukseksi 15cm lähtötason alapuolella 10m päästä mitattuna. Jos umpion yläreuna on 80cm korkeudella, niin keila loppuu silloin 53m päässä. Kai siihen nyt ainakin 20m voi helposti säätää lisää ilman haittavaikutuksia.
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: JTK - 15.09.10 - klo:18:31
Yhtä hitaastihan se kaukovalo saavuttaa täyden kirkkauden kuin lähivalokin. Aikaa en ole ottanut, mutta muutama sekunti kuluu ennen kuin kylmä lampu saavuttaa täyden kirkkauden hesse_blink. Lämpimänä syttyy hiukan nopeammin (kohtaamistilanne). Halogeenilisäkaukovalot on yksi vaihtoehto syttymisviiveen kompensoimiseksi, mutta niitä on vaikea sovittaa katteisiin.
Toisaalta vaikka halogeeni syttyy heti täyteen kirkkauteen niin myös xenon valaisee heti "jonkin verran". Eroa valonmäärässä ja kumman lampun eduksi, vertailussa ”juuri syttynyt xenon vs. halogeeni”, on silmämääräisesti mahdotonta arvioida.
Vaikka xenon saavuttaa täyden tehon hitaammin, niin kunnolla sytyttyään se myös valaisee huomattavasti pitemmälle kuin halogeeni hesse_biggrin.
Tuskin eri tehoisten sarjojen välillä on kovin isoja eroja kirkastumisen nopeudessa. Mutta saattaahan(?) tehokkaampi xenon syttyä nopeammin tai ainakin antaa jo heti alkuun enemmän valoa kuin halogeeni. Ehkä joku jolla on isompi tehoinen asennettu, osaa kertoa. hesse_blink

Hellan bi-xenonit tms. olisi varmasti kova sana, mutta vaikea sovittaa katettuun pyörään.   
Lisävaloista on juttua myös ketjussa => KLIK (http://www.bmwsportbikes.fi/index.php?topic=540.0)
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: Kunkku - 21.09.10 - klo:17:33
   Kun nyt on tullut jonkin verran uusilla valoilla pimeässä ajeltua, ei harmita yhtään, että heitin roskiin kaikki Xenon-muunnossarjat ja muut rihkamaviritykset.   hesse_cool hesse_cool
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: Bem-Ari - 21.09.10 - klo:20:45
   Kun nyt on tullut jonkin verran uusilla valoilla pimeässä ajeltua, ei harmita yhtään, että heitin roskiin kaikki Xenon-muunnossarjat ja muut rihkamaviritykset.   hesse_cool hesse_cool


Joopa,en nyt kuitenkaan noita muutossarjoja ihan rihkamaksikaan sanoisi.Muutama hyvinkin tyytyväinen käyttäjä tuttavapiirissä. hesse_biggrin shakehands
Otsikko: Re: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: JTK - 21.09.10 - klo:22:30
   Kun nyt on tullut jonkin verran uusilla valoilla pimeässä ajeltua, ei harmita yhtään, että heitin roskiin kaikki Xenon-muunnossarjat ja muut rihkamaviritykset.   hesse_cool hesse_cool

"Oikeat" xenonit, kuten bi-xenonit tai muut luminaattorit on varmaankin, niin valonjaoltaan kuin tekniikaltaankin, parempia kuin muutossarjat.

Mutta onko sulla Kunkku ratkaisua, miten katetun pyörän ajovaloja (lähivaloja & pimeässä näkemistä) voi parantaa, muuten kuin xenon-muutossarjoilla? hesse_blink.

Alkuperäisten umpioiden poistaminen ja niiden tilalle esim. bi-xenonien asentaminen vaatii työlään sovituksen ja muutoksia katteiden sisään. Lisää vaikeutta tuo esim. R1200S:n epäsymmetrinen valoaukko ja lasin kuperuus lähivalon puoliskolla. Ja koska alkuperäisen lasin (muovin) leimaukset on kertovat halogeenivaloista, niin bi-xenonien sovitus alkuperäisen lasin taakse lienee "laiton". Joten ongelmia saattaisi tulla virkavallan kanssa, etenkin ulkomailla. Xenon-muutossarjan vaihtaa takaisin halogeeniksi helposti, vaikka tien päällä, jos virkavalta intoutuu oikein hankalaksi.
 
Ja mitkä "muut" luokittelet rihkamavirityksiin?

Toivoa sopii että xenonit saa tulevaisuudessa tehdasasenteisina muihinkin kuin tourinkipyöriin, eikä haittaisi vaikka päiväajovalotkin ilmestyisi varustelistalle.
Otsikko: Vs: Re: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: Ottopoika - 22.09.10 - klo:07:53
Lisää vaikeutta tuo esim. R1200S:n epäsymmetrinen valoaukko ja lasin kuperuus lähivalon puoliskolla.

En usko tuon valoja peittävän muovin (=lasin) kuperuuden vaikuttavan eli taittavan valoa mitenkään. Ainakin sen läpi katsoessa ei huomaa mitään taittoa. Se on siis tasapaksu muovi.
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: Kunkku - 22.09.10 - klo:10:43
   Viimeisen vuoden aikana on tullut noita valoasioita pyöriteltyä enemmän kuin omiksi tarpeiksi. Kokeilin useampia erilaisia Xenon-muunnossarjoja ja lisävaloja Xenoneilla ja ilman. Se, että muunnossarjoilla on monta tyytyväistä motoristikäyttäjää, ei poista tosiasiaa, että todella harvoin niillä saadaan aikaan kelvollista valokuviota. Etenkin lähivaloilla ongelmana on ylöspäin suuntautuva hajavalo, joka joissakin olosuhteissa häikäisee vastaantulijaa. Yhden kelvollisen virityksen sain aikaiseksi. Se syntyi asentamalla Hellan MicroDe-sumuvaloihin Xenonit. Valokuvio säilyi siedettävänä ja valon määrä lisääntyi selvästi. Laitonhan tämäkin viritys tietysti oli, mutta eipä tuohon kukaan puuttunut. Koska kyse oli sumuvaloista, käyttäjä voi itse ratkaista, missä niitä käyttää, eli pakkokos niillä on virkavallan silmiin osoitella.
   Pitkien valojen parannus onnistuu laillisesti Hellan MicroDe-Xenon lisäpitkillä. Ne ovat niin pienikokoiset, että paikka löytyy kohtuudella melkein jokaisesta pyörästä.
   Lyhyet valot ovat se ongelma, hyviä parannuskeinoja on vähän. Sanoisin, että se helpoin/tehokkain on muunnossarjan asennus, jos valokuvio pysyy edes joten kuten hallinnassa. Gessussa se ei tunnu pysyvän.

   Noiden muunnossarjojen nimittäminen rihkamaksi perustui siihen, että niiden laatu tuntuu vaihtelevan todella paljon. Omalle kohdalle osui vinossa oleva poltin ja erilaisia valokuvioita samassa umpiossa. Myös johdotukset ovat "oikeisiin" Xenoneihin verrattuna hentoja. Pienikokoinen ballasti tuntuu myös toimivan hitaasti. Kun rinnakkain olivat Hellan ja Cobran Xenonit, valon kirkastumisajan ero oli sekunteja.
   Minusta Xenon-muunnossarjojen yksi ongelma on siinä, että niitä yritetään tehdä liian halvalla. Laadukkaita sarjoja ei juuri näe, vain hinnalla kilpaillaan. Yksi syy tähän lienee se, että ko. valot ovat käsittääkseni kaikki tieliikenteessä laittomia, eikä niiden myyntiä/laatua seurata mitenkään. Luulen, että jos nuo valot olisivat laillisia, tunnetut valojen valmistajat pystyisivät tekemään moisista huomattavasti parempia kuin nykyisin tarjolla olevat ovat.

   Tuo Bemarin R1200S on hyvä esimerkki siitä, miten valojen parantaminen on hankalaa. Jos pyörä olisi minun, laittaisin siihen em. lisäpitkät ja lyhyeen valoon muunnossarja-Xenonin. Se olisi vielä järkevän hintainen muutos ja tuntuva parannus valon määrään.
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: hidas57 - 22.09.10 - klo:11:18
Itse kun kaavailin xenonin laittamista vain lyhyille, niin siinä ei heikompi alkukirkkaus oikein haittaa, kun en yleensä lähde niin rivakasti sysipimeään, etteikö valo ehdi kirkastua. Pitkien (H7) sytyttäminen ei sammuta lyhyitä. Umpiokin vaikuttaisi sopivalta ja se tuntuu rajaavan valon hyvin, muuutta laiskuus on vesittänyt tämän asennuksen toistaiseksi. Eikä sitä pimeäajoakaan ole ollut...
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: Ottopoika - 22.09.10 - klo:13:25
Tuohon valokuvion huonouteen korvaussarjalla kommentoisin, että lähivalohin pitäisi laittaa "R"-merkinnällä oleva poltin. Itsekin valitsin sarjaa tilatessani h7R-polttimon. Polttimossa on ruskealla teipillä peitetty tiettyjä kohtia ilmeisesti valokuvion parantamiseksi.

Kunkku mainitsi, ettei lähivalojen parantamiseen ole juuri muuta keinoa kuin ksenon-sarjan asennus. Eikö siis löydy täydellistä valaisinta kuten lisävaloille on? Orgin sivulla näin kuvia pyörästäsi, jossa siis alkup valot on kokonaan korvattu toisilla. Miten lähivalot on tällöin toteutettu?
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: Kunkku - 22.09.10 - klo:14:35
Tuohon valokuvion huonouteen korvaussarjalla kommentoisin, että lähivalohin pitäisi laittaa "R"-merkinnällä oleva poltin. Itsekin valitsin sarjaa tilatessani h7R-polttimon. Polttimossa on ruskealla teipillä peitetty tiettyjä kohtia ilmeisesti valokuvion parantamiseksi.
Toki tuo asia oli minulla tiedossa. Se vaan ei auttanut siihen lähivalon kuvioon paljoakaan. Parhaiten ylös suuntautuvan hajavalon näki pimeällä tien laidalla olevista liikennemerkeistä. Jos ne eivät valaistu ennen aikojaan ja liian ylhäältä, homma lienee joten kuten kunnossa.
Eikö siis löydy täydellistä valaisinta kuten lisävaloille on? Orgin sivulla näin kuvia pyörästäsi, jossa siis alkup valot on kokonaan korvattu toisilla. Miten lähivalot on tällöin toteutettu?
Ne pyörässäni olevat valaisimet ovat Bi-Xenoneita, eli niissä on sekä lyhyet että pitkät valot. Molemmissa valaisimissa on tuli kaiken aikaa ja valoa tulee aika paljon. Niin paljon, että karistin muut lisävalot pois, koska niiden olemassa oloa ei huomannut millään tavalla. Tuo Hellan BiXenon olisi lähellä sitä melkein täydellistä valaisinta. Se on vesitiivis ja suhteellisen pienikokoinen, mutta silti sen sovittamisessa on melko iso työ riippumatta pyörästä, johon se asennetaan.
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: Ottopoika - 22.09.10 - klo:14:57
Kiitoksia tiedoista!

Tuollainen Hellan Bi-xenon -setti olisi varmasti hyvä, mutta asennus vaikuttaa haastavalta F800ST-mopoon. Pitää miettiä...
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: JTK - 22.09.10 - klo:23:00
Tuo Kunkun aiempi vastaus (vastaus #30 : .... kello 10:43) on varsin kattava. Halvalla tehdyt on harvoin virheettömät.
Pitkään olen valojen parantamista pyörän vieressä pohtinut enkä virheetöntä ratkaisua ole keksinyt.
Lähivalot on tärkeimmät ja eniten käytetyt, joten niille piti kuitenkin jotain keksiä.
"Lisävaikeus" on se, että R12S:n "munuaisten" alapuolella oleva tila on niin matala (joustovarat huomioiden) ettei tilaa jää tarpeeksi edes pienimmille valaisimille (vrt. K12S-ketjun sumarit ) => Lisävalot joutuisi asentamaan etu"haarukan" sivuille tai sylinterikansien ja pakosarjan väliin angst. Molemmat perin oudon näköisiä ratkaisuja katupyörässä. Erillisten kaukovalo-xenonien liitäntälaitteiden vaatimaa asennustilaakin on katteiden takana huomattavasti vähemmän kuin esim. K13S:ssä.

Ainoat itselle mieleen tulleet vaihtoehdot bi-xenonien asentamiseksi R12S:ään ovat:
- tuo aiemmin ketjussa mainitsemani alkuperäisvalojen irroitus ja korvaaminen

tai

öljynjäähdytin pois munuaisten takaa => siirto laturinhihnan kotelon (!) eteen (a´la R12R) ja bi-xenonien asennus munuaisten aukkoihin. hesse_blink

Molemmat keksinnöt idea3 ovat (liian) työläät toteuttaa vs. korvaava xenon-sarja. Ja kun varsin harvoin tulee ajettua pimeässä, niin tuo helpoin tapa tuntui kokeilun jälkeen itselle parhaalta.
Valokuvio on kohtuullinen ja xenonien valonmäärä petraa valojen kantamaa. Tarvike-xenonit on niin helppo ja halpa tapa kokeilla valojen parantamista, että se kannattaa tehdä. Korkeussäätö on syytä tehdä ja käydä tarkistamassa kaverin kanssa miltä valot näyttää vastaantulijasta.
Pyörän valojen parannukseen olen tyytyväinen, vaikka aiemmat kokeilut autovalona (useammalla eri sarjalla) päättyivät muutaman kuukauden jälkeen takaisin halogeenivaloihin.

Edit; mutta nakupyöriin ja gessuihin tuo bi-xenon on eittämättä paras.
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: reinholm - 10.11.10 - klo:20:54
Itselläni on vielä "rautaa rajalle" malli, eli R1100S, jossa ei ole kuultukaan CAN-väylista.
Joten Xenonien vaihdossa ei tarvinnut kantaa huolta sopivuuksista.
Ja lopputulos uskomaton. Entinen "nortin hehku lasikuvussa" muuttui auringonpaisteeksi. Ehdottomasti suosittelen Xenonien vaihtoa.
Eikä minulla lähivalo oikein suunnattuna  häikäise vastaantulijoita (testattu on), joten ainakaan minun pyörän Xenonissa ei ole häiritsevää hajavaloa. Pitkäthän kyllä jo polttaisivat vaikka reiät vastaantulijoiden silmiin, sen verran valotehoa tuntuu olevan!
Itselläni Xenonit ovat miniballasteilla, jotka olivatkin helppo asentaa tankin ja rungon väliin. Tällöin johdotkin riittivät hyvin polttimoille. Asennus ei ollut kuin parin tunnin helppo juttu.
Itse tilasin lyhkäsen ja pitkän eri paikoista, ihan vain testatakseni onko niissä eroja. Eipä niissä minkäänlaisia laatu- tai valoeroja havainnut. Yhtä laadukkaita kummatkin.
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: Mikk@ - 13.11.10 - klo:21:48
Xenon K12RS.n nokalle ilmestyi pari vuotta sitten, päivääkään en ole katunut. Keväällä laitoin päivänvalo ledit keulalle ja välitön palaute letka-ajossa oli positiivinen, näkyvyys parani ja xenoni säästyy. Tosin ainoa känniväylä pyörässä on satulassa, mutta se ei vaikuta mitenkään virran kulkuun, ajon aikana.
Otsikko: Vs: Ajovalojen parantaminen / Xenonit
Kirjoitti: reinholm - 15.11.10 - klo:17:56
Ja hyviä vihjeitä LED-valoille! Mistä hankit ja kuinka asennus? (vaikkakin menee hieman topicin "Xenonit" ohi)