Kirjoittaja Aihe: Mikä rengasmerkki/tyyppi?  (Luettu 138774 kertaa)

Poissa JukkaE60

  • HP
  • *
  • Viestejä: 275
  • Focus Lost Lagoon fillari
Vs: Mikä rengasmerkki/tyyppi?
« Vastaus #135 : 08.08.13 - klo:17:26 »
Mulla on PR3:t ja takanen menny jo reilun 15 tkm ja yhä on pintaa. Eturengas tuli vaihdettua ennen kesän reissua, ehkä vähän turhan ajoissakin (tai sit osaan vaan jarruttaa)  hesse_blushing

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Mikä rengasmerkki/tyyppi?
« Vastaus #136 : 08.08.13 - klo:18:35 »
Tuo on kyllä ihme kun joillakin kestää PR3 tosi kauan. Itsellä olisi ollut 10tkm tiukassa, myös etusella. Renkaana se on touringissa muuten ok, kuten lähes kaikki muutkin. Nopeus ei nähdäkseni yksin selitä kulumista, koska nykyiset PP3:t kuluivat Norjan rauhallisissa nopeuksissa varsin paljon.

Itse en myöskään laske mitään painoa kesän rengaskerran hinnalle, kun kaikki mahtuu 50€ haarukkaan kuitenkin. Jos useampaa settiä alkaisi menemään, niin toki sitten.

Poissa mi16

  • Sport sr.
  • ***
  • Viestejä: 245
  • K1300S HP 234
Vs: Mikä rengasmerkki/tyyppi?
« Vastaus #137 : 08.08.13 - klo:20:21 »
Tuo on kyllä ihme kun joillakin kestää PR3 tosi kauan. Itsellä olisi ollut 10tkm tiukassa, myös etusella. Renkaana se on touringissa muuten ok, kuten lähes kaikki muutkin. Nopeus ei nähdäkseni yksin selitä kulumista, koska nykyiset PP3:t kuluivat Norjan rauhallisissa nopeuksissa varsin paljon.

Itse en myöskään laske mitään painoa kesän rengaskerran hinnalle, kun kaikki mahtuu 50€ haarukkaan kuitenkin. Jos useampaa settiä alkaisi menemään, niin toki sitten.

Kyllähän  se renkaan kuluminen on niin monesta kiinni, itse en ole saanut mitään renkaita kestämään  yli 10tkm. Varmaan  isoimmat tekijät ovat kuorman paino,  ajonopeus, asfaltinlämpötila,  asfaltinkunto, rengaspaineet ja sitten ne jotka saa kestämään renkaat pitkään on kevyitä ja ajavat hiljaa suuremmin kiihdyttelemättä.

Poissa JukkaE60

  • HP
  • *
  • Viestejä: 275
  • Focus Lost Lagoon fillari
Vs: Mikä rengasmerkki/tyyppi?
« Vastaus #138 : 09.08.13 - klo:23:52 »
ja sitten ne jotka saa kestämään renkaat pitkään on kevyitä ja ajavat hiljaa suuremmin kiihdyttelemättä.
No mulla on omapaino reilut 95 kg, noihin kiihdyttelyihin on vaikea ottaa kantaa mutta en nyt tulppanakaan tuolla liikenteessä ole. Ajonopeudet matka-ajossa yleensä tikkari + 20 - 30.  Tällä takasella on käyty kahtena kesänä euroopassa joten vauhtiakin on ainakin ajoittain ollut joten enpä tiiä, jatkossakin pysyttelen tn samassa setissä. Joskus hullussa nuoruudessa on ajettu sinipunaledejäkin loitolle vaikka se kaikkien foorumien mukaan on mahdotonta... Syystä tai toisesta mulla on aina menny etunen ennen takasta vaihtoon. Muistaakseni PR3:ssa takana on uutena 8 mm ja edessä 4 mm. Yks iso tekijä saattaa olla milloin kukakin kumit vaihtaa.
« Viimeksi muokattu: 10.08.13 - klo:12:26 kirjoittanut JukkaE60 »

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Mikä rengasmerkki/tyyppi?
« Vastaus #139 : 10.08.13 - klo:12:22 »
Jos on mielestään hyvät renkaat löytänyt, niin niillä kannattaa varmaan ajaa.  smiley_hitler-t

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Mikä rengasmerkki/tyyppi?
« Vastaus #140 : 13.08.13 - klo:13:28 »
Aiempaan Dunlop Q3-uutiseeni liittyen: ei kuulemma ole tulossa EU-markkinoille! Joku oli kysellyt Dunlopilta saaden tuollaisen vastauksen.

Poissa bunker

  • Sport jr.
  • *
  • Viestejä: 12
  • K 1200S '08
Vs: Mikä rengasmerkki/tyyppi?
« Vastaus #141 : 23.08.13 - klo:23:35 »
Kolmas kerta toden sanoo ja taas Mezelerin Z8:t alla wave1

Poissa bin laden

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 475
  • BMW K1300s
Vs: Mikä rengasmerkki/tyyppi?
« Vastaus #142 : 30.08.13 - klo:21:45 »
Aiempaan Dunlop Q3-uutiseeni liittyen: ei kuulemma ole tulossa EU-markkinoille! Joku oli kysellyt Dunlopilta saaden tuollaisen vastauksen.

vois olla aika hyvät:
http://www.motorcycle.com/products/best-motorcycle-product-2013
Bin laden

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Mikä rengasmerkki/tyyppi?
« Vastaus #143 : 25.10.13 - klo:09:02 »
Dunlopin SportSmart päivitettiin 2-versioon:

SportSmart2


Lisää komforttia ja kääntyy itsekseen mutkiin.
« Viimeksi muokattu: 25.10.13 - klo:09:04 kirjoittanut hidas57 »

Poissa JTK

  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 1573
  • R 1200 GS & Tunturi SS
Vs: Mikä rengasmerkki/tyyppi?
« Vastaus #144 : 26.10.13 - klo:21:48 »
Kirjoitan väärään ketjuun, jutut koskee maallikon tuntemuksia edellisen pyöräni, R1200S:n, satulassa. Mutta uskoakseni saman tyypisillä kumeilla ajaa osa rivikonekuskeistakin, ainakin sporttisimmat.

Ajoin 5 sarjaa Misukan Pilot Power 2CT. Ihan ok kumit, mutta kuumana päivänä ja pitempien settien lopussa ilmeni radalla lipsahteluja. Todennäköisesti johtuivat kuskista enemmpän kuin kumeista.
Sen jälkeen 5 sarjaa Misukan Pilot Power Pure 2CT, joka parani uusien sarjojen myötä. Esim. pari ekaa settiä oli varsin herkkiä maantiekarhun talvella asfalttiin raapimille urille. Viimoisilla sarjoilla urat eivät juuri tuntuneet. Toki mopon alustakin hiukan petraantui välillä, öhläreiden huollossa käymisen tosiaan tunsi ajossa. Myös radalla tuntui kesto petraantuvan ja pinnan rullaantuminen väheni pitemmillä seteillä myös kuumilla keleillä. Kulumisen kesto petraantui hiukan mutta mukavuus, pito ja rata-ajon kesto kehittyivät selkeästi. Muutoinkin Puret olivat Powereita selvästi paremmat myös radalla.

Viimoinen sarja oli SuperSport, joka oli ehdottomasti paras ja mukavin rata-ajoon. Rengas lämpeni todella hyvin mutta kuumanakin päivänä pinta säilyi nätin näköisenä ja pito pysyi pitemmilläkin seteillä. Maantielläkin SS oli mukava, ne piti hyvin, kesän harvoina märkinäkin päivinä. Maantieajoakin SS tuntui kestävän lähes yhtähyvin kuin Pure. Radalle SS vaatii selkeästi pienemmät paineet kuin PP.

Oma näkemys on että rengasfirmat kehittävät tuotteitaan. Vaikka mallimerkintä säilyy samana niin renkaan ominaisuudet muuttuvat. Ainakin Misukalla parempaan suuntaan. Kilsoja noilla sarjoilla tuli n. 63 tkm, viimeiset olivat vielä hyvät kun mopo meni vaihtoon.

Kaikki kumit oli suomesta hankittuja, Suomen Michelinin maahantuomia. Olivat tuoreita, kaikki alle 6 kk, yksi takanen taisi olla alle kuukauden ikäinen. Iällä tarkoitan aikaa valmistusviikosta vanteelle laittoon. Kaikilla sarjoilla ajoin radallakin, toki hitaan ryhmän vauhteja mutta muutamalla sarjalle osui useampia ratapäiviä. Etunen kului liki samaa tahtia kuin takanen, syytä en tiedä. Joten vain kerran takanen vaihtui aiemmin kuin etunen, muutoin meni uudet alle eteen ja taakse samalla kertaa. Etusessa olisi lähes aina ollut pintaa 500 -1000 km ajoon mutta luontaisen laiskuuteni vuoksi otin molemmat samalla kertaa alta. Ja kun molempiin päihin vaihtaa samalla kertaa uudet, niin ajettavuuden kohenemisen huomaa.


OT.
Rengaspaineiden seuraamista toitotetaan useasti. Olen monasti törmännyt huoltoasemalla mittariin, joka näyttää isosti pieleen. Suosittelen omaa mittaria. Itselleni hommasin Vigil viisarimallin, vuosikymmeniä valmistettu. Luotettava, patterittomana pelaa aina. Skaala 0-4 bar joten luettavuus on erinomainen.
« Viimeksi muokattu: 26.10.13 - klo:21:50 kirjoittanut JTK »
Quot homines, tot sententiae.

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Mikä rengasmerkki/tyyppi?
« Vastaus #145 : 28.10.13 - klo:09:11 »
Rengaspaineista. SS:lle suositellaan tosiaan huomattavan pieniä paineita radalla, kuten myös noille Dunlopeille. Ja mikä siinä mahtaa olla, että painemittareissa on yleensä asteikko johonkin 8 bariin, ja siten normaali käyttöalue ei juuri viisaria heilauta, eli tarkan paineen asettaminen on jo senkin vuoksi hankalaa. Piiltema muistaakseni myy jotain 30€ mittaria, jossa on asteikko 3 bariin.

Saas nähdä mihin keväällä tulee hourahdettua. PP3:ssa on kyllä vielä pintaa. Joku ehkä heittää vinkiksi jotain touring-kumeja, mutta nehän kestää ihan liikaa!

Mutta uudet sukset pitäisi kohta laittaa... mieluiten sekä skate että classic. World cup luokkaa nekin tietysti pitää olla.  horisko
« Viimeksi muokattu: 28.10.13 - klo:09:14 kirjoittanut hidas57 »

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Mikä rengasmerkki/tyyppi?
« Vastaus #146 : 11.11.13 - klo:10:05 »
Piipahdus mynetmotossa paljasti taas muutaman uutuuden rengasmarkkinoilla.

Michelin Pilot Road 4
Metzeler Sportec M7 RR
Continental Roadattack 2 EVO

Ja muitakin, mutta lähinnä nuo sport-touring-segmentissä. Omalla kohdalla ei iske mikään noista.

Tuntuu nyt olevan linjana, että haetaan aivan maksimaalista märkäpitoa hyvin voimakkailla urituksilla renkaiden sivuissa, esimerkiksi Conti on nyt lisännyt nuo urat. Ilman märkäpidon huippupisteitä jää testeissä hännille kun kilpailu on tiukkaa. Kuitenkin lähes kaikki nykyaikaiset renkaat pitävät riittävästi märällä, kunhan ajamisessa on jonkinlainen tolkku. Tämän totesin edellisen sukupolven SportSmartin kanssa. Siinä oli hyvin vähän uritusta. Muitakin esimerkkejä löytyy. Alla verrokkina uusi SportSmart2.

Jaaha, tuo kotarilla höystetty kuva näköjään sisältää liimaa, enkä pysty sitä enää poistamaan...'parempi' kuva ylempänä ketjussa.
« Viimeksi muokattu: 12.11.13 - klo:09:12 kirjoittanut hidas57 »

Poissa hidas57

  • Not2Fast
  • ûber HP
  • *
  • Viestejä: 2356
  • K1200R Sport -07
Vs: Mikä rengasmerkki/tyyppi?
« Vastaus #147 : 28.03.14 - klo:17:06 »
SportSmart2:t kotona, eli niillä mennään ensi kesä. Entiset PP3:t ovat edelleen hyvässä kuosissa kuvioiden osalta, kun 10tkm ajettu. Paras kesto omista kokeiluista, eikä ajettavuuskaan ihan perc:stä ole. Mutta on nää uudet nätit, pitokin vaikutti tosi hyvältä kun niitä käsissä hivelin. Menee ajoon ehkä toukokuussa.

Poissa JukkaE60

  • HP
  • *
  • Viestejä: 275
  • Focus Lost Lagoon fillari
Vs: Mikä rengasmerkki/tyyppi?
« Vastaus #148 : 15.04.14 - klo:12:16 »
Ajatuksissa olisi kokeilla Pirelli Angel GT:tä K1300S:ään. Pirellin sivuilla valitsin antaa malliksi GT (A):n eteen ja taake, jossa tuo A on jokin vahvistettu 2-kerrosrakenne (2 ply carcass for improved stability).  Jos kokeilee hakua vaikkapa K1200S:ään niin tarjoaa A -versiota vain taakse, tai Kawan ZZR 1400:een niin ei tarjoa mitään A -versioita vaan ihan "normia". Tuota A -versiota ei tunnu varsinkaan eteen löytyvän tällä hetkellä oikein mistään, ja toisaalta arveluttaa onko rengas muutenkin liian jäykkä? Ei tuo Kawa ainakaan kevyempi ole ja siihen ei tyrkytä mitään vahvistuksia. Liekkö kellään parempaa tietoa?

Poissa bin laden

  • HP
  • ****
  • Viestejä: 475
  • BMW K1300s
Vs: Mikä rengasmerkki/tyyppi?
« Vastaus #149 : 15.04.14 - klo:17:19 »
Ajatuksissa olisi kokeilla Pirelli Angel GT:tä K1300S:ään. Pirellin sivuilla valitsin antaa malliksi GT (A):n eteen ja taake, jossa tuo A on jokin vahvistettu 2-kerrosrakenne (2 ply carcass for improved stability).  Jos kokeilee hakua vaikkapa K1200S:ään niin tarjoaa A -versiota vain taakse, tai Kawan ZZR 1400:een niin ei tarjoa mitään A -versioita vaan ihan "normia". Tuota A -versiota ei tunnu varsinkaan eteen löytyvän tällä hetkellä oikein mistään, ja toisaalta arveluttaa onko rengas muutenkin liian jäykkä? Ei tuo Kawa ainakaan kevyempi ole ja siihen ei tyrkytä mitään vahvistuksia. Liekkö kellään parempaa tietoa?
Kannattaa kysyä suoraan jälleenmyyjältä. Itse ostin michelin pilot road 4 eturenkaan mp-messuilta. Sitäkin saa vahvistettuna, mutta otin normimallin. Kyselin asiaa kahdelta eri myyjältä ja vertailtiin PR3 malliin ja todettiin, että ostan perusversion. Hyvältä tuntuu ajossa. Nyt kuvio on on perinteisen näköinen, eikä ole enää "kitkarengasmalli". hesse_biggrin
« Viimeksi muokattu: 15.04.14 - klo:17:29 kirjoittanut bin laden »
Bin laden

 

Uusimmat viestit

Äänimerkki ei toimi kirjoitti Jussipolo
eilen kello 23:54

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään 2024 koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
29.04.24 - klo:15:18

Mp-näyttely -24 kirjoitti Jussipolo
19.04.24 - klo:10:30

K1600 GT ei inahdakaan, onko virtalukon pohjan vika mahdollinen? kirjoitti mp71
15.02.24 - klo:16:03

Onko mahdollisesti virtalukon pohja? kirjoitti KMC91011
09.02.24 - klo:10:49

BMW Sportbikes support-tour to PARIS.... kirjoitti mchuurre
09.01.24 - klo:10:52

1200gt ja bensamittari kirjoitti mp71
03.07.23 - klo:12:49

Keulan pallonivelet kirjoitti hopeanuoli59
25.05.23 - klo:11:24

Jarrunestesäiliö vuotaa kirjoitti KapteeniMahtava
24.05.23 - klo:08:27

Vaihdepoljin herkäksi ja tunnokkaaksi kirjoitti jukkis14
23.05.23 - klo:15:58

Tulppien momentti k1300s kirjoitti Bemujammu
22.05.23 - klo:19:47

Motoristit koulukiusaamista vastaan MKKV:n kevään koulutapahtumat alkavat! kirjoitti macceS
28.04.23 - klo:10:43

K1200S ja abs-yksikön korjaus kirjoitti Jussipolo
06.03.23 - klo:10:38

Gessun kardaanitunnelin poraus, miten Ässän laita ? kirjoitti Jussipolo
09.02.23 - klo:20:25

K1300S kokemuksia ja korjausopasta kirjoitti Jussipolo
13.08.22 - klo:22:01

Powered by EzPortal