BMW Sportbikes Finland
Sporttipyörät => K1200S & K1300S => Aiheen aloitti: mp71 - 31.05.21 - klo:12:32
-
Pallonivelet vaihtoon. Tilasin Saksan Ebaysta tarvikeosat. Hintaa vajaa 170 Eur lähetyskuluineen.
https://photos.app.goo.gl/DmtCRmyrBjhqv8feA (https://photos.app.goo.gl/DmtCRmyrBjhqv8feA)
Alkuperäisosat marmorilla 400 Eur. Asennustyöarvio noin 600 Eur. Kokeilen paskarrella nuo ite paikalleen. Alkuperäisosat Saksasta ois saanu noin 300 euron hintaan. Jää nähtäväksi miten työläs on vaihtaa ja kuinka tarvikeosat kestää.
Pärrä siis 2008 K1200S ja mittarissa vähä yli 70 tkm.
Tuolla joku niitä itse vaihteli - näkee hiukan. Tuo kaveri ei vaan lämmittäny niveliä ja siellon kierteessä liima.
https://www.youtube.com/watch?v=58bD5SekeUo (https://www.youtube.com/watch?v=58bD5SekeUo)
-
Kaikissa K1200S, R, GT ja K1300 S R GT ja 1600-malleissa 2005 eteenpäin näyttäis olevan samat pallonivelet käytössä.
-
Otin keulan itse irti, vein pallojen vaihtoon EMC:lle, muistaakseni 100 egee ottivat.
-
Multa olivat toimintatonnia vailla koko rempasta hesse_blink
Toki oli kai max. hinta osineen - silti tuntu arvokkaalta.
-
Multa olivat toimintatonnia vailla koko rempasta hesse_blink
Toki oli kai max. hinta osineen - silti tuntu arvokkaalta.
Onhan siinä hiukan puuhastelua, itse en hintaa koko työlle kysynyt. En viitsinyt alkaa hankkimaan tarvittavia työkaluja pallojen poistoon/ kiinnittämiseen, muistelen että aika kireelle ne pitää vetää, siksi vein EMC:lle
-
Herää kysymys, että mistä tietää että ne pallonivelet pitää vaihtaa. Mulla on liki 160000 km ässässä ja ei minusta niissä mitään vikaa ole. Ei ole iskareihinkaan koskettu ja toimii. Tiedän kyllä, että iskareiden huolto muuttaa iskunvaimennusta varmasti parempaan suuntaan. Mutta ihan hyvä tuo on ajaa ja suoraan menee vikuroimatta.
Vika on vika ja sen korjaan heti kun tulee eteen.
Vinkiksi vain muillekin, että sytytyspuolat kannattaa uusia ainakin 100000 km jälkeen. Voipi tulla ajon aikana eteen kun käy kolmella tahi kahdella sylinterillä. Vaihto ei ole ihan helppo.
Minulle on kaikki 4 puolaa vaihdettu. Nehän on tulpanhattuna tulpan päällä.
-
Keula vapaasti ylös ja vetelet etupyörästä edes takas. Jos lonksuu, niin on väljää. Kuinka paljon sitten on liikaa...
Aika saletti että yli 100tkm ajetussa on väljää.
-
Ei kai voi yleistää että joku vika tulee jossain määrätyssä kilometrimäärässä.Ei kaikki ihmisetkään kuole saman ikäisinä.Ostin 1200s:n vuonna 2005 ja ajanut sillä 213468km eikä saletisti ole etupäässä väljää.Sytyspuolista sen verran että eka hajosi 92000km ja toinen 112000,jonka jälkeen vaihdoin puretun 1300:n kolaripyörän kaikki puolat.Eli niillä olen nyt surffaillu 1001tkm.Muita vikoja ollut kohtalaisen romaanin kirjoittamiseen riittävän aineiston verran,mutta ei enää moneen vuoteen mitään.Eikä puolien vaihto ole vaikeaa,vähän työlästä kyllä.
-
Herää kysymys, että mistä tietää että ne pallonivelet pitää vaihtaa. Mulla on liki 160000 km ässässä ja ei minusta niissä mitään vikaa ole. Ei ole iskareihinkaan koskettu ja toimii. Tiedän kyllä, että iskareiden huolto muuttaa iskunvaimennusta varmasti parempaan suuntaan. Mutta ihan hyvä tuo on ajaa ja suoraan menee vikuroimatta.
Vika on vika ja sen korjaan heti kun tulee eteen.
Vinkiksi vain muillekin, että sytytyspuolat kannattaa uusia ainakin 100000 km jälkeen. Voipi tulla ajon aikana eteen kun käy kolmella tahi kahdella sylinterillä. Vaihto ei ole ihan helppo.
Minulle on kaikki 4 puolaa vaihdettu. Nehän on tulpanhattuna tulpan päällä,
Oma havainto/ kokemus pallojen väljyydestä, hiljaa ajaessa joutuu korjailee koko ajan, pyörä huojuu puolelta toiselle, vaatii jatkuvasti ohjausliikkeiden korjausta.
-
Omassani luulin tuntuvan ajossa jotain ylimääräistä pallonivelien vuoksi, mutta vaihto ei muuttanut mitään, vaikka klappi hävisi. Ja jostain syystä vähän ajan päästä taas lonksui ylempi nivel, vaihto takuuseen. Pitäis varmaan taas testata josko saisi uudet takuuseen, 141tkm ajettu. Väljyyden toteaminen siis keula vapaasti ilmassa, jolloin voi myös sormin/visuaalisesti todeta klapin nivelessä. Näissä nyt vaan on ollut paljon tapauksia jo alle 100tkm. Joskus tietysti voi sattua kunnollisetkin palikat, kuten laakereissakin, ja jopa iskareissa.
-
Eri renkaiden ajokäyttäytymisessä on todella huomattavia eroja.Ja toki paineillakin on huomattava merkitys.
-
Renkailla on merkitystä ja siksi käytänkin vain parhaita. Ja aina vaihtuu koko setti niin tietää eron.
-
Juu... renkaina käytän myös parhaita. Nyt on Michelin pilot road 5. Edessä gt ja takana perus. Kyllä on hyvät. Ajokäytös on paras mitä on ollut.
-
Etpä Jussi ennen huomannut mielestäsi eroa. hesse_blum
Ne Z6:t nyt vaan on sellaisia että eron kunnon renkaisiin huomaa monellakin tavalla.
-
Mopon luikerteluun hiljaisilla nopeuksilla ei syynä välttämättä olekaan pallonivelissä.Mulla syyksi osoittautuivat ylätukivarren laakerit.Osano:07119904949.Ei kannata etsiä laakerikaupasta,löytyy ainoastaan alkuperäisenä varaosana.Hinta n.50 kpl.Ja 2 niitä tarvitaan.Alatukivarren laakerit löytyy kyllä laakerikaupasta,mutta niitä tuskin tarvii vaihtaa.Ovat normaalit kartiorullalaakerit 17x40x13,25.
-
Vuosi sitten ei saletisti ollut keulassa väljää, nyt siis oli(ko).
-
Mopon luikerteluun hiljaisilla nopeuksilla ei syynä välttämättä olekaan pallonivelissä.Mulla syyksi osoittautuivat ylätukivarren laakerit.Osano:07119904949.Ei kannata etsiä laakerikaupasta,löytyy ainoastaan alkuperäisenä varaosana.Hinta n.50 kpl.Ja 2 niitä tarvitaan.Alatukivarren laakerit löytyy kyllä laakerikaupasta,mutta niitä tuskin tarvii vaihtaa.Ovat normaalit kartiorullalaakerit 17x40x13,25.
Tämä voisi olla sopiva siihen ylätukivarren laakerointiin. Vaihdoin alkuperäiset.
3203-2RS-C3 kaksirivinen viistokuulalaakeri kumitiivistetty FAG, NSK, SKF
[17x40x17,5]