BMW Sportbikes Finland
Sporttipyörät => K1200R & K1300R => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: Mrk - 20.05.20 - klo:11:25
-
Aina tulee uutta ihmeellistä.. tommonen(kin) kuuluu huolto-ohjelmaan, en vaan löytänyt koko inttervepistä että mitä tuo oikein käytännössä tarkoittaa? Mikä pallonivel ja miten? icon_eek
-
Siinä etupään pyöräntuentamysteerissä on ylä- ja alapallonivel,kuten autoissa. angst
Suojakumin välistä jollakin ruiskulla voiteluainetta,niin kestävät pidempään.Jotakin mustaa molybdeenisulfidirasvaa tms. noissa uutena on.
Uteliaisuuttani noihin olen kurkannut,kun muutamia olen omiin ja tuttavien mopoihin vaihtanut.
28 000 -73 000km oli noilla päästelty ennenkuin alkoi ilmaantumaan välystä.Aika laaja skaala,varmaan ajotyyli ja mukana kuljetettava tavaramäärä vaikuttaa kestävyyteen.
Hyvähän tuo Duolever-keula on ajaa,silloin,kun on kunnossa. :D
-
Jaa a. En ole tätäkään koskaan tehnyt. 140500 km ajettu. Mutta ei ole välystä ajossa... Mulla on huolto cd, täytyypä tsekata. Mutta kiitos ohjeesta bem-ari.
-
Vajaa 80tkm mittarissa ja vielä vaikuttais nivelet olevan kunnossa, varmaan auttaa kun välillä keventää etusta hesse_biggrin innocent
-
Mitä nyt kuukkeloin niin näyttävät ihan laittavan suojakumista läpi piikillä rasvaa, vähän kyllä arveluttaa sitä puhkoa mutta kaipa se sitten on toimiva tyyli hesse_blink
-
Sain vinkkiä ammattilaisilta, että ei niitä etupään nivelten suojuksia piikitetä öljyllä vaan virallisten huolto-ohjeiden mukaan pakoputken kiinnityksen kumi. ??? Mutta näin. Aika jännä öljyäminen. En ole tehnyt ja onko tarpeen... Jokainen voi itse päätellä.
-
Oho, siellä on pakoputken kannatinlaakeri? :D
Huolto-ohjelmassa kuitenkin puhutaan pallonivelestä, no... en nyt vielä ala piikittämään niitä, josko tulisi lisää tietoa jostain.
-
Ne kyllä vaikuttaa ihan samantyyppisiltä kestovoidelluilta palloniveliltä kuin autoissakin ja kestää, mitä kestää. Ball-joint clamp kyllä viittaa minusta siihen osaan, mihin pallonivel tulee kiinni.
Oli siellä näköjään"Lubricating ball-joint clamp and ball" :D
-
Itse asiassa rasvataan se takimmaisen pakoputken pyöreä laippa. Se jolla takapönttö tulee kiinni pakoputkeen. Kuuma on paikka. Ei rasva kauaa pysy. Tarkoituksena tiivistää pakoputken välilaippojen kiinnityksiä.
-
Kattelinki tuota kohtaa takarengasta irrottaessa. Sen verta tiuhaan on tullu kumea vaihettua, että aina putkikin lähtee hyvin irti, enka mitään vuotoa oo huomannu. Kierteeseen vois ehkä jotain pistää, mutta kuuma paikkahan se on. Siinä kohassa on tosiaan semmonen "clamp" eli panta ja pallomainen pinta putken liitoskohdassa, joka taipuu hiukan pallomaisesta muodosta johtuen. Yhessä autossa oli vastaava palloliitos pakarissa ruostunut/jumissa ja putki katkes siitä vierestä. Bemun huolto-ohjeen tekijöillä sattunu bugi, kun ovat unohtaneet tarkennuksen, mistä paikasta on kyse. Jos olis sana "exhaust pipe" tai "steering" mainittu riippuen kummasta paikasta kyse niin ois aika reippaasti selkeämpi.
Oisko tuommosesta pallomaisesta liitoksesta jonkin auton pakarissa lähteny tosiaan se "pakoputken kannatinlaakeri" -sanonta liikkeelle aikanaan, mihin joku viittasikin hesse_biggrin.
-
Voipi olla, ite olen pakoputken kannatinlaakerin laskenut samaan luokkaan kuin männän palautusjousi ja kampikammion valo :D
-
Niin minäki. Tähän asti hesse_biggrin.
-
No mutta,tosiaan, pakoputken pallonivel.Lukeehan tuossa se clamp.
Ei ihan ekana tullut mieleen.Jotenkin vaan yhdistin pallonivelen pyöräntuentaan.
Kiitos selvennyksestä Jussipololle. icon_redface icon_redface
-
No mutta,tosiaan, pakoputken pallonivel.Lukeehan tuossa se clamp.
Ei ihan ekana tullut mieleen.Jotenkin vaan yhdistin pallonivelen pyöräntuentaan.
Kiitos selvennyksestä Jussipololle. icon_redface icon_redface
Tämän tiedon sain mp huollon ammattilaiselta. En ota kunniaa itselleni. Mutta eipä tuo vuoda minullakaan vaikka ei ole rasvaa tullut laitettua.