BMW Sportbikes Finland
Sporttipyörät => K1200S & K1300S => Modaukset => Aiheen aloitti: Repa - 12.11.09 - klo:18:36
-
Pannaanpas vaihteiden vaihtoon hiukan tuntumaa. Eli irroitetaan vaihdepoljin. Sehän on vain yhdellä Torxilla kiinni.
Polkimen kiinnitysosa muodostuu parista prikasta, holkista ja kahdesta liukulaakerista. Heitetään nämä osat menemään.
Otetaan tilalle pari porrastetusti koneistettua prikkaa, kuulalaakerit ja tarkasti mitoitettu väliholkki. Pannaan ne alkuperäisen liukulaakerirakennelman tilalle ja ja pannaan poljin takaisin paikalleen. Laakereiden ulkopintaan voi sipaista tipan osan vaikkapa laakerilukitetta, mutta varovaisesti sillä laakerit ovat tosi pieniä.
Lopputulos on yllättävä. Vaihteensiirto on täsmällinen ja herkkä modauksen jälkeen. Vanha BMW:n insinöörien vaihteensiirtoluomus on käsittämättömän huonon tuntuinen tämän modauksen jälkeen.
Ohessa kuvia.
t. Repa
Ps. K1300S/R/GT:ssä on tämä toteutus.
-
Kiitos Repa hyvästä modista. thumbup9
Onnistuuko tilailla suoraan K13 varaosanumeroilla vai käynti pajalla?
-
Saako Repa nuot moodaus osat valmiina vai oletko itse fiksannu ?
edit: Jarskan kans yhtä aikaa
-
Katoppas,kun on järkeä päässä,niin kaikki onnistuu.Mua häiritsi omassa tuo polkimen välys.Passailin säätölevyllä sivusuuntaisen välyksen pois ja hyvät rasvat väliin.Eipä se paljoa parantunut,mutta tuolla Repan ohjeella olisi tullut varmasti kuntoon.Melkoinen guru olet tekniikassa! bowdown
-
Katoppas,kun on järkeä päässä,niin kaikki onnistuu.Mua häiritsi omassa tuo polkimen välys.Passailin säätölevyllä sivusuuntaisen välyksen pois ja hyvät rasvat väliin.Eipä se paljoa parantunut,mutta tuolla Repan ohjeella olisi tullut varmasti kuntoon.Melkoinen guru olet tekniikassa! kumarrus
-
Nobel palkinto kelpaisi kyllä. Ainakin se rahasumma.
Mutta asiaan. Ei tämä nyt ihan itse keksitty juttu ole. Amerikassa muutamat ovat näitä modauksia tehneet, joskin vain vähän hätäisesti ja puolinaisesti. Ovat saaneet pelkässtään hyviä kokemuksia, tosin ymmärtämättä, että pilaavat laakerit kiinnityksillään.
Itse hommasin laakerit, joissa olikin aikamoinen metsästäminen. No nyt niitä löytyy jonkin verran ylimääräisiäkin hyllystä, molemmin puolin suojattuina (ZZ). Mittailin sitten laakerit ja totesin, että kestävää ratkaisua ei saa, ellei tee uusia prikkoja ja porrasta niitä sopivasti. Ja tuo väliholkin mittakin saapi olla aikä täsmällinen. No, sorvasin sopivat osat ja nyt polkimessa on välystä sivusuunnassa ehkä pari millin kymmenystä. Ei tämäkään vielä täydellinen ole, mutta melkein. Tuntuma on uskomattoman hyvä noin ensi kokemuksilla.Taitaa olla yksi tärkeimmistä muutoksista jotka vaikuttavat K1300:sen vaihteiston "paremmuuteen" verrattuna K1200:siin.
BMW:n varaosanumerolla ei löydy suoraan sopivia osia. Poljin on koneistukseltaan erilainen, laakerien kiinnitys on seegereillä ja mahdollisesti valukin on jouduttu muuttamaan tästä johtuen.
No, jos joku noita haluaa, niin sehän on vain järjestely kysymys. Ja voihan noitä ostaa vaikka eBaystäkin...Item.no: 230398777184
t. Repa
-
Ohessa kuva siitä, kuinka 1300:sessa vaihdepoljin on laakeroitu.
Tämä on oikeaoppinen konstruktio, kuten on tuo minunkin versioni. Laakeri vain on lukittu sivusuunnassa eri tavoin näissä ratkaisuissa.
T. Repa
-
Onko K13 parannetun vaihdelaatikon "salaisuus" pelkästään tässä laakeroinnissa vai sentäs jotain muutakin sisuksissa?
-
Onko K13 parannetun vaihdelaatikon "salaisuus" pelkästään tässä laakeroinnissa vai sentäs jotain muutakin sisuksissa?
En ole vaihteistomuutosta tutkinut, mutta kyllä tällä laakeroinnilla on vähintäänkin merkittävä osuus hommassa.
T. Repa
-
RealOEM-varaosasivuilta pikaisesti katsottuna, näyttäis vaihteisto pysyneen samana, eli "mullistava" vaihteiston parannus on tullut vaihdepolkimen parantuneesta laakeroinnista. horisko
-
Itse asiassa kyllä K1300:n vaihteisto on muuttunut ja jos 1200:n loota hajoaa, niin tuo uudempi käy siihen, eikä itse asiassa edes tehdä enää vanhempaa laatikkoa. Tuossa uudemmassa on viistoon leikatut vaihteiden voiman välitystapit, jotka pitävät vaihteen päällä isommallakin kuormalla. Tuommoista kaipasin tuohon Repan mopoon, kun poltin siitä yhden vaihdelaatikon ja lasku oli jotain kolme tonttua.
Ajelin kutosella päivän melkein tuhat kilometriä koneteitä koko ajan mittari kakkosella alkavilla luvuilla. Ainoastaan tankatessa tuli käytyä muut vaihteet lävitse. Ilman kuvaa on vähän vaikea havainnollistaa, mutta kutosen vaihteen voima välittyy kolmosen rattaan boorien kautta (97.89352098%:n tarkkuudella muistelisin) samalla, kun itse kuudes vaihde pyörii vapaasti samassa akselissa. Haarukka painaa kutosen ja kolmosen rattaat yhteen, jolloin nuo rattaiden sivussa olevat voiman välitystapit välittävät voiman eteenpäin. Uudemmassa lootassa nuo tapit ovat viistot, mutta vanhemmassa tasaiset. Koko päivän kun sahailin kutosella, niin rattaita yhteen painava haarukka ja rattaat paloivat ja ylikuumenneeet haarukan varret taipuivat. Lopulta kuudes vaihde alkoi paukkua pois päältä. Uudemmassa lootassa ei tuommoista ongelmaa pääse syntymään, vaikka olisi vähän viritettykin peli, koska rattaita erilleen työntävää voimaa ei synny noiden viistojen tappien paremminkin vetäessä rattaita yhteen.
-
Itse asiassa kyllä K1300:n vaihteisto on muuttunut ja jos 1200:n loota hajoaa, niin tuo uudempi käy siihen, eikä itse asiassa edes tehdä enää vanhempaa laatikkoa. Tuossa uudemmassa on viistoon leikatut vaihteiden voiman välitystapit, jotka pitävät vaihteen päällä isommallakin kuormalla. Tuommoista kaipasin tuohon Repan mopoon, kun poltin siitä yhden vaihdelaatikon ja lasku oli jotain kolme tonttua.
Ajelin kutosella päivän melkein tuhat kilometriä koneteitä koko ajan mittari kakkosella alkavilla luvuilla. Ainoastaan tankatessa tuli käytyä muut vaihteet lävitse. Ilman kuvaa on vähän vaikea havainnollistaa, mutta kutosen vaihteen voima välittyy kolmosen rattaan boorien kautta (97.89352098%:n tarkkuudella muistelisin) samalla, kun itse kuudes vaihde pyörii vapaasti samassa akselissa. Haarukka painaa kutosen ja kolmosen rattaat yhteen, jolloin nuo rattaiden sivussa olevat voiman välitystapit välittävät voiman eteenpäin. Uudemmassa lootassa nuo tapit ovat viistot, mutta vanhemmassa tasaiset. Koko päivän kun sahailin kutosella, niin rattaita yhteen painava haarukka ja rattaat paloivat ja ylikuumenneeet haarukan varret taipuivat. Lopulta kuudes vaihde alkoi paukkua pois päältä. Uudemmassa lootassa ei tuommoista ongelmaa pääse syntymään, vaikka olisi vähän viritettykin peli, koska rattaita erilleen työntävää voimaa ei synny noiden viistojen tappien paremminkin vetäessä rattaita yhteen.
Pitää paikkansa. BMW:n varaosanumerot K1200:sen vaihteistolle (23007693803) ja K1300:sen vaihteistolle (23007720793) eroavat toisistaan. Onko erona sitten tuo leikkaus vai jokin muu, sitä en tiedä. K1200:sen vaihteistohan on jo muutettu kahdesti; maaliskuussa 2006 ja elokuussa 2006. Se , että varaosanumero eroaa, kummaksuttaa minua hiukan. Jos ne olisivat suoraan samat ja vaihtokelpoiset, numero olisi melko varmasti sama.
Alla kuva Ekan polttamasta vaihteistosta sekä nykyisestä vaihteistosta samasta paikasta.
t. Repa
-
Jumaleisson kun nämä Repan kuvat on aina niin selkeitä. grin
-
Pannaanpas vielä yksi kuva tuosta laakeripaketista.
Jouduin vähän harjoittelemaan noiden materiaalien kanssa kunnes löysin riittävän kestävän ja samalla kohtuullisen helposti koneistettavan matskun sekä holkkiin että sivulevyihin.
Tältä näyttää toimiva paketti.
t. Repa
-
Riittääköhän näitä tuotantoon saakka vanhemman ässän omistajille. innocent
-
Riittääköhän näitä tuotantoon saakka vanhemman ässän omistajille. innocent
Kas siinäpä pulma... Kysyvä löytää... Ja osiakin alkaa olla taas hyllyssä...
t. repa
-
Riittääköhän näitä tuotantoon saakka vanhemman ässän omistajille. hesse_wink2
-
Mä olisin kanssa tosi kiinnostunut tosta satsista.
Kesällä ihmettelin kuinka voi olla niin heiluvainen poljin näin makeessa pyörässä.
Milloin saa tilata....... tongue2
-
Mä olisin kanssa tosi kiinnostunut tosta satsista.
Kesällä ihmettelin kuinka voi olla niin heiluvainen poljin näin makeessa pyörässä.
Milloin saa tilata....... hali_peukku
-
Mä olisin kanssa tosi kiinnostunut tosta satsista.
Kesällä ihmettelin kuinka voi olla niin heiluvainen poljin näin makeessa pyörässä.
Milloin saa tilata....... hali_peukku
Niin kauan kuin tavaraa riittää. Ja sitä tulee tarvittaessa lisää.
t. Repa
-
Kiitos erinomaisesta vinkistä.
Täytyy pistää tilaus vetämään.
-
No niin, laitoin paikoille moodaus satsin. Onnistui jopa minulta hali_rokrok
Kiitos Repan TODELLA HYVÄLLE ASENNUSOHJEELLE.
Pakkaus ja ohjeet ammattimaista työskentelyä osien lisäksi.
Poljin on asennuksen jälkeen jämäkämpi !
Huomenna saa lopullisen tuntuman kun lukkoliima kuivaa
laakerin ulkopinnan ja vaihdepolkimen sisäkehälle.
Voin suositella muunnososia !
-
Hahaha, voi hitsi noita Repan ohjeita. Toihan on kuin jostain Wunderlichtin paketista... sillä erolla, että tuo on väreissä ja oikeilla kauppiailla on mitälie mustavalkoisia kopion kopioita.
-
Repan tyylin jo hieman tuntien, voiko muuta odottaakkaan. hesse_yahoo
Ps.REBIKE Finland, aika hyvä. :mrgreen:
-
Pakko myöntää että oikein nauratti kun aukaisin paketin.
Tais mammakin kysyä että mitä nyt ? HUIPPU OHJEET.
Piti aivan soittaa Repalle ja antaa hyvää palautetta,
tulipahan samassa puhelussa ajettua ja viriteltyä moottoripyöriä
ja ammuttua muutama hirvikin hali_peukku
Vanha viidakon sanonta:
"Ei tuuli heiluttele Repan huulia............!!!"
-
Aika ammattimaista toimintaa jo. Paljonkos Rebike Finlandin Re-buildsetti kustantaa jos vaikka tilais? Ja se servojarrujen ilmausjutska kiinnostaa myös.
-
Aika ammattimaista toimintaa jo. Paljonkos Rebike Finlandin Re-buildsetti kustantaa jos vaikka tilais? Ja se servojarrujen ilmausjutska kiinnostaa myös.
45 € vaihdepoljinsetti.
Katsotaan tuo jarrujuttu erikseen. En ole tuotannolistanut sitä vielä, vaikka siihen on nyt osiakin.
Vaihdan ensin jarrunesteet omaani ja kuvaan samalla, niin pystyn tekemään asianmukaisen ohjeistuksen mukaan.
Ekan setin tein 3 litran pahvilaatikkoviinipaketista. Piti käydä ostamassa elämäni eka pahvilaatikkoviini ihan vain jarrujen ilmauksen vuoksi. Jotta sain hanallisen pussin. Viinit tietysti kaadoin viemäristä alas. Eikun sehän olikin se jarrujen ilmauksen suurin homma se viinipönikän tyhjäksi juominen. Joo, niinhän se olikin. Eli olen jo löytänyt järkevämmät matskut tuon ilmaussetin tekemiseen. En vain ole saanut sitä vielä aikaiseksi.
Tulee ajankohtaiseksi piakkoin.kunhan nyt saan tuon moponi ensin pois korjaamolta...
t. Repa
-
Vanha viidakon sanonta:
"Ei tuuli heiluttele Repan huulia............!!!"
Kuinkahan vanha sanonta tuo oikein onkaan...
t. repa
-
Näitä vaihdepoljinsettejä on tällä foorumilla muutamissa pyörissä ollut nyt muutamia kuukausia käytössä.
Palautetta ei ole paljon tullut. Missähän vika?
t. Repa
-
Laitappa tulemaan mullekin yksi setti niin asennan sen väärin että saadaan keskustelua aikaiseksi hesse_biggrin
-
Laitappa tulemaan mullekin yksi setti niin asennan sen väärin että saadaan keskustelua aikaiseksi hesse_biggrin
Laitan laitan. Panehan satasia tänne päin ensin...
Etkä olisi enimmäinen joka väärin asentaa, vaikka ohjeistus on aika lailla yksityiskohtainen...
On tullut palautetta, että osia puuttuu toimituksista, ahistaa (prikat asennettu väärin päin) ja välyksiä liikaa (yli 0.01 ...0.05 mm).
No, tuo osien puuttuminen toimituksista aiheutti pakkausmuutoksen. Osat olivat paketissa, mutta piti lähettää valokuva ja ohje kuinka ne löytää paketista! No muutin pakkkauksen.
Saksalaiset valittivat laakerin ja polkimen välyksestä joka lienee noin 0.01...0.05 välimaastossa ilman liimaa. Ohjeistuksessa neuvotaan liimaamaan laakerit jolloin välys poistuu. mutta ohjeita ei noudatettu. No, kaipa tuo 0.01 mm on sitten liikaa jonkun mielestä.
On noita rikkikin mennyt. Laakerivikoja 0.9 % toimitetuista alle 5000 km ajossa.
t. repa
t. Repa
-
Palautetta ei ole paljon tullut. Missähän vika?
Siinähän se, kun ei ole vikaa niin ei ole mitään mistä avautua foorumilla grin
Ei vaineskaan, aivan mahtava tuo vaihdepoljinsetti hesse_ok
Se alkuperäinen sai väistyä heti ensimmäisten ajokertojen jälkeen, sen verran väljä se oli että vaihteiden selaaminen takkusi suht paljon.
Nyt on takana 7tkm huoletonta kilometriä tolla REBIKE:n setillä ja ei voi kun suositella BMWsmile
-
Laitetaan nyt sitte palautetta. Mun mielestä osat oli helppo asentaa ja ohjeetkin olivat tarpeeksi selkeät. Hyvin toimii 0003.gif
-
Joo, jos malttaa lukea ohjeet ja ennen kaikkea edes yrittää ymmärtää, mitä niissä sanotaan niin ei pitäisi olla vaikeaa. Setissähän on kokonaista 4 osaa, jotka pitää saada paikalleen. Niistä kaksi on ihan samanlaisia, eli kovin monimutkaisesta modauksesta ei ole kyse.
Suosittelen kyllä, parantaa paljon vaihteiden toimintaa. Sanotaan, että huono kello kuuluu kauas, eli jos niissä olisi ollut jotain moittimista niin varmasti täällä olisi puhetta asiasta. Hyvää palautetta ei yleensä anneta niin helposti.
-
Välykset pieneni jalalla huomaamattomalle tasolle, herkkyys lisääntyi ja osat oli helppo asentaa. 03Biker
-
Kiitoksia palautteesta. Ei ainakaan hirveän negatiivista kokemusta ole vielä tullut vastaan. Tämä näyttää hyvältä.
Vaikka osia ei ole kuin neljä, niin kyllä tuo asentaminen on joillekin oikeasti ollut vaikeaa. Paras tapaus kyseli ainakin kahdeksan kertaa meilillä lisäkysymyksiä asennukseen, vaikka mielestäni tuolla ohjeella pitäisi homman sujua ihan ilman muuta. Useimmillehan se sujuu ilman ohjeitakin.
t. Repa
-
Nyt alkaa olla testikilometrejä näillä seteillä noin 750.000 kasassa. Testausta on tehty niin Etelä-Afrikassa, Australiassa kuin Brasiliassakin näiden tutumpien maiden lisäksi.
Laakerivaurioita on syntynyt muutama. Näistä yksi Suomessa. Yksi vaurio oli aivan uutena, joten asennusvirheen mahdollisuus ei ole poissuljettu.
Käytännössä laakerivaurioiden määrä on alle puolen prosentin luokkaa toimitetuista laakereista, joten ollaan aika hyvin esim. FAG:n ja SKF:n laakerin mitoitusperusteiden sisässä. Nehän eivät takaa laakereilleen kuin 99%:sen luotettavuuden ja senkin vain normaalia tarkemmin laskelmin.
Tuo puoli prosenttiakin on toki liian korkea luku, mutta siihen ei pysty paljon vaikuttamaan nostamatta kustannuksia oleellisesti.
t. Repa
-
Setti on ollut hyvä. Ihme ja kumma ne pienet tipat laakerilukitetta tuntuvat pitävän, eikä välykset riivaa.
-
Uutena Bemariharrastajana (K1200S) on ollut hurjan kiva lukea tätä foorumia! Hieman on ärsyttänyt kun on pari kertaa mennyt vaihde "välivapaalle" ajellessa. Ilmeisesti ei ole vielä tuntuma oikea vaihdepolkimeen. Kenties ongelma poistuu tällä muutoksella jos olen poikein ymmärtänyt.
Pakko kokeilla kunhan saan aikaiseksi tältä "GURULTA" tilata ko setin. Hienoa, että olette täällä sivuilla näin aktiivisia! hesse_yahoo
T: Markku
-
Ilmeisesti ylöspäin vaihtaessa löytynyt välivapaa? Alaspäinhän vain polkaistaan, yleensä riittävästi.
Itse en ole välivapaata löytänyt, mutta joskus ei tulekaan suurempi pykälä, kun liian hätäisesti ja liian pienellä kengän liikkeellä hommaa yrittää. Enkäpä säädin polkimen asennon hiukan liian ylös, kun oli tarkoitus parantaa ergonomiaa perspitkällä, eli ahteri siellä penkin leveämmällä ja mukavammalla osalla, ajaessa. Tuo pykälän vaihtumattomuus ilmenee lähinnä jos ykkösellä lähtee vähän ripeämmin, jolloin keula nousee ja ukko painautuu matalammaksi. Silloin jalan kulma saattaa mennä sellaiseksi, että varpaat ei enää nousekaan tarpeeksi.
Vaihdepoljin vaatii ronskia käyttöä, niin ja tietysti Repan settiä. hali_peukku
-
Tuo pykälän vaihtumattomuus ilmenee lähinnä jos ykkösellä lähtee vähän ripeämmin, jolloin keula nousee ja ukko painautuu matalammaksi. Silloin jalan kulma saattaa mennä sellaiseksi, että varpaat ei enää nousekaan tarpeeksi.
hesse_blink
Mulle sanottiin fysioterapiassa sama sanoilla: "Sä olet tän kesän kankein"
-
Vinguin tossa kympin huollossa noista vaihteista ja siitä ettei vapaa tahdo mennä päälle. Mahtoikohan ne jotkut öljyt vaihtaa sinne ja nyt ne toimii kyllä paremmin, ainakin mun mielestä.
Ja mitä noihin jalkakulmiin tulee niin... olkaas nyt hiljaa ja menkääs kokeileen polvi ja nilkkakulmia tollasella madalletulla penkillä ja pikkuisella mopolla. reps
-
hesse_blink
Mulle sanottiin fysioterapiassa sama sanoilla: "Sä olet tän kesän kankein"
Tuohon ei kyllä laakerisetti enää tehoa...
Minkähännäköinen fysioterapeutti sulla on oikein ollut. Ettei vaan olisi tullut otettua viagraa ennen hoitoja...
-
...
Itse en ole välivapaata löytänyt, mutta joskus ei tulekaan suurempi pykälä, kun liian hätäisesti ja liian pienellä kengän liikkeellä hommaa yrittää. Enkäpä säädin polkimen asennon hiukan liian ylös, kun oli tarkoitus parantaa ergonomiaa perspitkällä, eli ahteri siellä penkin leveämmällä ja mukavammalla osalla, ajaessa. Tuo pykälän vaihtumattomuus ilmenee lähinnä jos ykkösellä lähtee vähän ripeämmin, jolloin keula nousee ja ukko painautuu matalammaksi. Silloin jalan kulma saattaa mennä sellaiseksi, että varpaat ei enää nousekaan tarpeeksi.
....
Oisko kyseessä joku vetomies-syndrooma? innocent Käännetystä kaaviosta apua? Radallakin kuulemma helpompi polkee isompaa, esim. kaarteista lähdettäessä. :mrgreen: (Ammatikseen ajavalta kuultua, ei ole omaa kokemusta käännetystä kaaviosta.)
-
Vetomies? Aaaahahaaa!
Eilen ajellessa havainnoin taas tuota omaa vaihtamisongelmaa. Taitaakin olla niin päin tuossa kiihdytystilanteessa, että suuremmalle vaihdon jälkeen jalkaterä ei palaudu tarpeeksi alas ennen seuraavaa pykällystä. Tästä seuraa se, että vaihdepolkimeen jää esijännitys päälle, eikä pykälä vaihdukaan suuremmaksi seuraavalla nyppäisyllä. Säätöä :drinking62:
Käännetty kaavio tietenkin auttaisi, mutta siinä käy sitten muilla pyörillä ajaessa kuten Kemorassa eräällä ratakuskilla, joka polki aina lainapyörästä ensin pykälät ylös, kun oli vapaata hakemassa. hesse_wink2
-
Vetomies? Aaaahahaaa!
Eilen ajellessa havainnoin taas tuota omaa vaihtamisongelmaa. Taitaakin olla niin päin tuossa kiihdytystilanteessa, että suuremmalle vaihdon jälkeen jalkaterä ei palaudu tarpeeksi alas ennen seuraavaa pykällystä. Tästä seuraa se, että vaihdepolkimeen jää esijännitys päälle, eikä pykälä vaihdukaan suuremmaksi seuraavalla nyppäisyllä. Säätöä :drinking62:
Käännetty kaavio tietenkin auttaisi, mutta siinä käy sitten muilla pyörillä ajaessa kuten Kemorassa eräällä ratakuskilla, joka polki aina lainapyörästä ensin pykälät ylös, kun oli vapaata hakemassa. hesse_wink2
Mulla vaihtaa kyllä nätisti kovassa kiihdytyksessä ylös päin, kunhan himpun löysää samalla kaasua kun "nyppäsee" poljinta ylös päin....Kytkintä en käytä silloin ollenkaan.
-
Eilen ajellessa havainnoin taas tuota omaa vaihtamisongelmaa. Taitaakin olla niin päin tuossa kiihdytystilanteessa, että suuremmalle vaihdon jälkeen jalkaterä ei palaudu tarpeeksi alas ennen seuraavaa pykällystä. Tästä seuraa se, että vaihdepolkimeen jää esijännitys päälle, eikä pykälä vaihdukaan suuremmaksi seuraavalla nyppäisyllä.
Onhan siinä polkimen reaktiotangossa säätö :) Pikkasen poljinta ylöspäin.
-
Joojoo, säätöjä on, mutta millä sais notkistettua jäsenetkin? Jollain viagran vastakohdalla varmaan. 0003.gif
Pitäis varmaan päättää, että ajaako reisinkiä vai tourinkia, niin vois saada säädöt kohdalleen. icon_redface
-
Eilen ajellessa havainnoin taas tuota omaa vaihtamisongelmaa. Taitaakin olla niin päin tuossa kiihdytystilanteessa, että suuremmalle vaihdon jälkeen jalkaterä ei palaudu tarpeeksi alas ennen seuraavaa pykällystä. Tästä seuraa se, että vaihdepolkimeen jää esijännitys päälle, eikä pykälä vaihdukaan suuremmaksi seuraavalla nyppäisyllä.
Onhan siinä polkimen reaktiotangossa säätö :) Pikkasen poljinta ylöspäin.
Juu,se rumpuvaihtaja ei pelaa,jos ei pääse keskiasentoon vaihtotapahtuman jälkeen.Oli omassa sama homma,pikkuisen kun sääti poljinta ylemmäksi,niin johan alkoi pelittään. BMWsmile hesse_biggrin
-
No niin. Vuosi takana vaihdepoljinmuutoksia.
Kilometrejä noilla on ajettu nyt arviolta 1.000.000.
Ovat käytössä 25 maassa ja palaute on ollut positiivista.
Vauriotapauksia kaikiaan seitsemän tähän mennessä.
Eli jokunen virheellinen laakeri on löytynyt.
Paremmaksikin tuon voisi tehdä, mutta nousee kustannuksiltaan jo sitten niin paljon, että ei varmaan mene enää kaupaksi.
t. repa
-
Kiitoksia Repalle, mullakin vaihteet vaihtuu nyt paljon täsmällisemmin!
-
Kiitoksia Repalle, mullakin vaihteet vaihtuu nyt paljon täsmällisemmin!
Tämä on mukavaa palautetta. Toivottavasti olet tyytyväinen. Ei tullut 100% btäydellinen mutta kyllä lähtökohdatkin olivat aika kulahtaneet.
Tuossa jokunen kuukausi sitten yksi saksalainen kyseli ja kommentoi. Eikä opstanut. Oli kallis hänen mielestään paketti. No näitäkin on matkan varrella ollut jonkin verran.
Kyseinen kaveri otti taas yhteyttä muutama viikko sitten ja oli kovin epäileväinen. "Miten yksi laakerin vaihto voisi muka vaikuttaa?" Kerroin mitä ajattelen.
Meni vähän aikaa ja samainen kaveri tilasi setin. Ja sai sen. Ja kommentoi:"Kova hinta parista laakerista. Auttaakohan tuo mitään... Annan kyllä palautetta!"
Asensi setin ja antoi kuulua: " AIvan sama mitä tuo maksaa! Tämä on fantastinen!"
No, joskus näinkin. Lämmittää ainakin mieltä. Ja välillä vähän lompakkoakin. Mutta jotainhan sitä on tehtävä elääkseen.
t. Repa
-
Repa, saisko tommosta vaihdepoljin tuunausta f800r:ään? Tuntuu heiluvan melkoisesti tuo alkuperäinen viritys...
-
Repa, saisko tommosta vaihdepoljin tuunausta f800r:ään? Tuntuu heiluvan melkoisesti tuo alkuperäinen viritys...
Moi!
En tunne rakennetta mittojen osalta.
Liukulaakerihan tuossakin on.
Eli vaikuttaisi siltä, että kaipaa vastaavanlaisen modifikaation.
Ei pitäisi olla iso juttu kokeilla.
t. Repa
-
Voisin käydä siellä sun luona joku ilta ja mittaat tarvittavat mitat?
-
Nonnih - nyt on sitten minunkin vaihdepolkimeni herkkä ja tunnokas kuin vanhanpiian omatunto.
oops2
No, ainakaan vaihdepoljin ei enää "hölkkäse" akselissaan ja "vaihteenvaihtotapahtumaan" (wau, mikä termi!) tuli ihan erilaista tunnokkuutta kuin aiemmin.
Eli - Repalle kiitokset bowdown värkeistä ja seikkaperäisitä ohjeista - aikaa tuohon operaatioon meni vajaa puolituntia hissun-kissun tehdessäni.
icon_rooki
-
Repalle kiitos ja kumarrus kun jaksaa meidän pärriä tunata! bowdown
-
On se mukava nähdä tyytyväisiä kommentteja.
Pitäisi vaan ottaa aikaa tuolle kasisatasellekiN. Kasotaan Toni jossakin sopivassa välissä. Ei pitäisi olla iso juttu.
RS:sien käyttäjiltä on tullut kyselyjä ympäri maalimaa vastaavastra setistä.
Aika vaan on kortilla, kun tuli innostuttua muista myyntihommista vähän liikaa.
Mutta jotakinhan sitä on elääkseen tehtävä.
-
Mä oon kans jonossa jos siihen 800:en sen teet. hali_peukku
-
Mä oon kans jonossa jos siihen 800:en sen teet. hali_peukku
Kiitos. Tarttee vissiin ottaa 800nen tosissaan.
No nkyse on ollut oikeasti ajankäytöstä. Tuli otettua liikaa töitä ja kaikki aika on mennyt erinäköisten projektien kanssa.
Otetaan 800nen työn alle pikapuoliin, mutta ensin panen turpon kasaan. Jos vain saan koneeseen pultit...
-
Moi taas!
Noita kyselyjä on ollut taas jonkin verran. Tuli mieleeni tuosta originaalilaakeroinnista seuraavaa:
Alkuperäiset holkit kuluvat hiekan ja pölyn vaikutuksesta, kuten monet ovat sen huomanneet. Ja mitä väljempi holkki, sitä enemmän ja helpommin likaa pääsee laakerivälyksiin.
Tämän lisäksi hiekka syö myös itse polkimessa olevaa reikää. Jos poljin pääsee kulumaan jonkin verran, niin tilanne menee niin pahaksi, että sitä ei saa korjattua enää alkuperäisosilla eikä myöskään minun tekemälläni setillä. Tähän auttaa vain uuden polkimen hankinta tai polkimen reijän koneistus isommille laakereille, jolloin vaihtokelpoisuus alkuperäisosiin häviää.
No näitä tapauksia ei ole tullut vastaan kuin yksi tähän mennessä. Mutta kannattaa katsoa aika ajoin missä kunnossa laakerointi on ennen kuin saa pahempaa vauriota aikaiseksi.
t. Repa
-
Kiitokset loistavasta modauksesta. Asensin eilen modin paikoilleen ja vaihdetuntuma parani todella paljon alkuperäistä paremmaksi!
-
Kiitokset loistavasta modauksesta. Asensin eilen modin paikoilleen ja vaihdetuntuma parani todella paljon alkuperäistä paremmaksi!
Kiva kuulla, että taas on tyytyväinen asiakas lisää.
t. Repa
-
Toinen (ulompi) laakeri pashana. Mistähän sais uuden? Laitoin ehjän ulommaksi, niin ei klappaa niin pahasti.
-
Toinen (ulompi) laakeri pashana. Mistähän sais uuden? Laitoin ehjän ulommaksi, niin ei klappaa niin pahasti.
Saat sen forum tavaratalosta Jyväskylästä RC kaupasta (pienoismalleja ja rc autoja...). Kumisuojattu tai metallisuojattuna SST 8x14. Hinta 2,90€ kpl. Sieltä minä ostin heinäkuussa 4 laakeria ja vaihdepoljin herkäksi.
-
Laitettu on ko. sarja ja hyvältä tuntuu. Harmi kun ei viela pääse koittamaan ajossa miltä tuntuu vaan pitää tyytyä tallituntumaan.
-Jami
-
Täälläkin yksi liittyy tyytyväisten modaajien "ala Repa" joukkoon jumpie
-
MOi. Onnea. Viisas valinta.
-
Jos nyt vaikka ihan vähän vain voisi "elvistellä" vaihdepolkimen "mod setistä", niin sen pultin voisi vaihtaa sellaiseksi että sitä kierteetöntä osaa olisi laakereiden ja holkin kohdalla. Olisi ainakin "teknisemmän näköinen". Se että mistä löytää 8 mm sopivan pultin voi ollakin hankalaa, varsinkin jos halotaan hiuksia. Nykyisin kun pultteihin yleensä tehdään kierteet puristamalla tankoaihiota, niin se kierteetön osa on usein alle 8 mm. Toisaalta kyllä joillakin pultintekijöillä on ihan oikeita 8 mm pultteja ja kierteet tehty "oikeaoppisesti". Kun osat ovat sileällä pinnalla niin välykset pienenpiä, jos mahdollista ja kulumiskestävyys parempi. Eli tarpeeksi pitkä pultti ja loppu rautasahalla poikki
ps. itse olen enimmäkseen puuhastellut näiden tuumakoko pulttien/muttereiden/laitteiden kanssa, niin siellä ei ainakaan kovin yleisesti ole tätä alikoko ongelmaa.
-h-
-
Käväiseppä Helsingin ruuvihankinta Oy:ssä niin kyllä löytyy pultteja.
Valikoima on kuulemma Suomen paras.
http://www.ruuvihankinta.fi/web/guest/tuotteet (http://www.ruuvihankinta.fi/web/guest/tuotteet)
Fabriikki sijaitsee Haagan kupeessa ja jos ei paikalle pääse niin lähetykset maaseudulle on myös mahdollista.
-
Fabriikki sijaitsee Haagan kupeessa ja jos ei paikalle pääse niin lähetykset maaseudulle on myös mahdollista.
UGH! Metropoli on puhunut.
-
Käväiseppä Helsingin ruuvihankinta Oy:ssä niin kyllä löytyy pultteja.
Valikoima on kuulemma Suomen paras.
http://www.ruuvihankinta.fi/web/guest/tuotteet (http://www.ruuvihankinta.fi/web/guest/tuotteet)
Fabriikki sijaitsee Haagan kupeessa ja jos ei paikalle pääse niin lähetykset maaseudulle on myös mahdollista.
Pitää käydä putiikissa, jos joskus on sielläpäin kulkua. Hyvä tietää että pultteja löytyy Helsingistäkin. Meni vähän yo kommentti ohi, mutta kun ei ollut kysymys siitä etteikö pulttia löytyisi muualtakin vaan ihan jostain muusta. Jos vielä haluaisi säädettävyyttä ja varmuutta lisää, niin pulttiin nyloc kiristysmutteri. Silloin se väliholkki ei tartte olla ihan niin kellosepän tarkka.
edit: typoja
-
Käväiseppä Helsingin ruuvihankinta Oy:ssä niin kyllä löytyy pultteja.
Valikoima on kuulemma Suomen paras.
http://www.ruuvihankinta.fi/web/guest/tuotteet (http://www.ruuvihankinta.fi/web/guest/tuotteet)
Fabriikki sijaitsee Haagan kupeessa ja jos ei paikalle pääse niin lähetykset maaseudulle on myös mahdollista.
Pitää käydä putiikissa, jos joskus on sielläpäin kulkua. Hyvä tietää että pultteja löytyy Helsingistäkin. Meni vähän yo kommentti ohi, mutta kun ei ollut kysymys siitä etteikö pulttia löytyisi muualtakin vaan ihan jostain muusta. Jos vielä haluaisi säädettävyyttä ja varmuutta lisää, niin pulttiin nyloc kiristysmutteri. Silloin se väliholkki ei tartte olla ihan niin kellosepän tarkka.
edit: typoja
Siitä vaan nyloccia kehiin. Sillä saa joko välyksiä aikaiseksi tai kiristettyä laakerit rikki. Ja silloin ei tämä parannus enää olekaan parannus.
Pysyisin edelleen tehtaan kiristysarvoissa tarkkaan mitoitetuilla osilla, jolloin voi olla varma siitä että homma on ok.
Pultti sinänsä on hyvä ratkaisu. Mutta ei tuokaan laakerivälyksiä vastaavaa mitoitusta vielä anna vaan välystä jää pultin ja laakereiden pintojen väliin. Eli parannus jää tässäkin vielä kosmeettiseksi. Joskin maalaisjärjellä ratkaisu näyttää paremmalta kuin alkuperäisellä pultilla jossa laakeri lepää kierteen päällä.
-
Kiitos hyvästä kommentista, lukkomutteria ajattelin lähinnä lukitukseen - en kiristämiseen. Taisinpa tuossa huolimattomasti kirjoittaa kiristysmutterista. Mutta hyvä että tuli korjatuksi. Niinkuin yleisesti tiedossa on niin sellainen sopiva käsitiukkuus on näissä pikkukiristyksissa poikaa, harvoin tulee momenttiavainta otettua esille. Mutta toisaalta lukittuuhan se pultti ruuvilukitteella. Olen sen verran vanhanaikainen että luotan lukitusmutteriin.
Niin tuossahan kuvassa se ulompien levyjen hartia painaa sisäkoolia, niin kuin pitääkin. Kaikki me jotka olemme rakennelleet /sovitelleet pyörän etu -tai taka- akseleita napohin, väliholkkeja, jarrukilpiä ja laakereita, tiedämme tämän karvaasti. Väärin tehtynä tulee sutta ja sedundaa nopeasti.
jk
Jos oikein pyörä täristää ja haluaa että mutteri pysyy ihan varmasti kiinni, niin ruuvilukitteella nyloc -mutteri väärille kierteille ja lopuksi niitataan pultinpää, jopa pysyy..;), jos vielä epäilee niin "hitsinööli" pultinpäähän.
edit typoja
-
MOi. K12, K13 alkuperäiset kiinnitysruuvit näyttäisi täyskierteiseltä. Alkuperäisessä kiinnityksessä ei ollut väliä vaikka laakeriholkin ja ruuvin välissä olikin tyhjää. Liitos oli suunniteltu kitkaliitokseksi, jolloin liikettä ei tapahtunut holkin ja ruuvin välissä.
-
MOi. Asiasta sen kummemmin tietämättä. Miksi kiinnitysruuvin ulkomitta on tärkeä tässä modifiossa. Eikös tässä käy alkuperäinen ruuvi.
-
Alkuperäinen ruuvihan käy. Jos on sen hukannut/rikkonut, niin sitten kauppaan.
-
Alkuperäinen ruuvihan käy. Jos on sen hukannut/rikkonut, niin sitten kauppaan.
MOi. Kiitos jälkimmäisen kysymyksen vastauksesta. Voisitko vielä vastata, miksi ruuvin ulkomitta on tärkeä tässä mod. Tietenkin tämä kysymys pitäisi osoittaa suunnittelijalle. Mutta kun olemme yleisellä palstalla, voi tähän vastata kuka haluaa, tai olla vastaamatta.
-
MOi. Asiasta sen kummemmin tietämättä. Miksi kiinnitysruuvin ulkomitta on tärkeä tässä modifiossa. Eikös tässä käy alkuperäinen ruuvi.
Kyllä alkuperäinen käy oikein mainiosti. Aiemmin tässä ketjussa (edellinen sivu) luki, aprikoin onko sopivampaa käyttää ruuvia, jossa laakerin sisäkooli ei tule kierteen kohdalle. Vaan sellaista 8 mm ruuvia, jossa laakerin sisäkoolit tulevat kierteettömälle osalle. Ruuvin/ pultin loppuosassa on kierrettä, jolla sen saa ruuvattua vaihdepolkimen kiinnityspisteeseen. Kiinnityspisteeseen pultin pysymisen voi varmistaa joko ruuvilukitteella tai vastamutterilla. Niin yksinkertaista se on. Mutta ihan hyvä keskustelu, näin talvi-iltojen ratoksi. Kirjoittaminen on tarkkaa puuhaa, lukijan ja kirjoittajan pitäisi on samoilla vesillä. Sen hyvin huomaa tässäkin kejussa. Joku pieni asia, kuten sanajärjestys, pilkun paikka voivat ratkaista koko ottelun. Puhumattakaan kielikuvista, joita meillä kaikilla on monenlaisia.
-
Pultti sinänsä on hyvä ratkaisu. Mutta ei tuokaan laakerivälyksiä vastaavaa mitoitusta vielä anna vaan välystä jää pultin ja laakereiden pintojen väliin. Eli parannus jää tässäkin vielä kosmeettiseksi. Joskin maalaisjärjellä ratkaisu näyttää paremmalta kuin alkuperäisellä pultilla jossa laakeri lepää kierteen päällä.
MOi. Kiitos selvityksestä. Tarkoitin tätä kirjoitusta. Minulle kyllä riittää keskustelu tästä aiheesta.
-
Morjensta taas kun kevättä kohti mennään. Selkeästi näkyy, että Bemaristeilla on kevättä rinnassa kun alkaa tulla taas enemmän kyselyjä noista vaihdepoljinseteistä.
Eli ihan tiedoksi: K1200S/R/GT vaihdepoljonsettejä on varastossa ja tavara lähtee yleensä postiin seuraavana työpäivänä.
t. Repa
-
Morjensta taas kun kevättä kohti mennään. Selkeästi näkyy, että Bemaristeilla on kevättä rinnassa kun alkaa tulla taas enemmän kyselyjä noista vaihdepoljinseteistä.
Eli ihan tiedoksi: K1200S/R/GT vaihdepoljonsettejä on varastossa ja tavara lähtee yleensä postiin seuraavana työpäivänä.
t. Repa
YV:tä laitettu!
-
Koitin laittaa Repalle YV:tä, mutta vähän jäi epäselväksi lähtikö viesti muualle kuin bittiavaruuteen. Ei ainakaan lähetetyissä viesteissä näy. No oli miten oli, täälläkin ois laakerimodille tarvetta.
-
No niin. Tiettävästi Hak77kin on modinsa asentanut.
Kiitoksia kovasti sinnekin!
Pariin asiaan kannattaa kiinnittää huomiota asennusvaiheessa noin yleisesti.
1. Osat on sovitettu 19 Nm kiristysmomentille jolloin testipenkissä välys on max noin 0.05 mm.
Vaikka osat ovat korkealujuuksista tavaraa, ne joustavat kiristyksen voimasta hoiukan.
Jos kiristysmomentti jää välille 10 Nm....19 Nm, välystä jää 0.05...0.1 mm. Tämä tuntuu polkimessa selvänä välyksenä polkimen päästä heilutettaessa.Ei sitä paljojn ole, mutta tuntuu kuitenkin.
Eli momenttiavain olisi ihan hyvä olla jotta kiristyksen saa oikeaksi.
Mutta tiedän että käytännössä useimmat vetävät setin käsin kireäksi. Toimii see toki niinkin. Eihän tämä mitään rakettitiedettä ole.
Ohjeissa 19 nm on toki asianmukaisesti ohjeistettu. Mutta nehän luetaan jälkikäteen, jos luetaan :)
2. Liiman kanssa kannattaa olla tarkkana
Yksi tapaus tuli jenkeistä vastaan, jossa kaveri oli asentanut setin punaisella Locktitella. Ohjeessa nimenomaan on annettu siniset liimatyypit, oli se sitten Locktite tai korvaava.
Erona näissä on se, että sinisellä liimalla tehty liitos on lukitseva, mutta se on purettavissa normaalein työkaluin.
Punainen taasen on suuren lujuuden liimaa, joka on lämmitettävä 250 asteeseen, jotta liitos aukeaa. Eli paikoissa jossa liitos on erityisen kovilla, käytetään punaista. En suosittele käyttämään sitä, etenkään tuon polkimen pultin liimaamiseen pyörän alumiinirunkoon.
No, kyllä tuo jenkki liitoksensa sai auki rikkomatta mitään. Onneksi. Sitä tarina ei kerro oliko syynä huonosti puhdistetut pohjat ennen liimausta.
Mopokelejä vaan kaikille.
t. Repa
-
Noniin minäkin sain modin asennettua ja tietenkin Repan ohjeiden vastaisesti. No ehkä nää on asioita joiden kans pystyn elämään, mutta tietty on hyvä tehdä niinkuin on ohjeistettu.
Tässä video minun tekemästä modista. Lopussa näkyy selkeästi kuinka välys on oleellisesti pienempi uudella laakerilla. hali_peukku
http://youtu.be/y9F27qgQm6Y (http://youtu.be/y9F27qgQm6Y)
-
Noniin minäkin sain modin asennettua ja tietenkin Repan ohjeiden vastaisesti. No ehkä nää on asioita joiden kans pystyn elämään, mutta tietty on hyvä tehdä niinkuin on ohjeistettu.
Tässä video minun tekemästä modista. Lopussa näkyy selkeästi kuinka välys on oleellisesti pienempi uudella laakerilla. hali_peukku
http://youtu.be/y9F27qgQm6Y (http://youtu.be/y9F27qgQm6Y)
Jopas oli hyvin tehty ja havainnollinen video, hienoo kun tällasia viitsitään tehdä asennuksien lomassa. bowdown
-
Päätinpä kokeilla panna maailmalle vielä hiukan tiukempia settejä. Saa nähdä kuinka äkkiä alkaa tulla palautetta nihkeistä polkimista.
Sorvin kanssa oli hiukan murheita ja maailmalle lähti muutama aika erikoisen näköinen porrasprikka. Olivat vähän jyrsityn näköisiä, mutta toki mitoissaan ja välykset sovitettuna. Nyt pikahuollon jälkeen jälki on taas ammattimaisen näköistä.
-
Mitähän sarjaa mulle laitoit?
Asennus on ensiviikolla ja palaute tulee sitten välittömästi
ja julkisesti :)
-
Mitähän sarjaa mulle laitoit?
Asennus on ensiviikolla ja palaute tulee sitten välittömästi
ja julkisesti :)
Pakkauksen "parasta ennen" -päivämäärä kertoo minkä satsin sait :)
Anna tulla vaan palautetta. Ovat palautteen arvoisia.
Polkimeen saattaa jäädä välystä riippuen siitä, kuinka kulunut poljin on.
Setit on säädetty välyksettömiksi mutta jo polkimen valmistuksessa niihin tulee mittaeroja eli valmistustoleranssit saattavat hiukan vaikuttaa tiukkuuteen. En kuitenkaan usko toleransseissa olevan suuria eroja koska montaakaan kertaa ei ole palauetta tullut.
Liian tiukkoja ei ole ollut, koska olen varonut toimittamasta tiukkoja settejä ettei mene toleranssien vuoksi liian tiukoiksi.
Nyt päätin kuitenkin kokeilla.
Toleranssien lisäksi tietysti lika, hiekka ja vanhat huonosti liukuvat holkit ovat voineet syödä polkimesta materiaalia jolloin setti jää väljäksi. Tässä tapauksessa on aina mahdollisuus laittaa tiukemman setin osat tilalle. Ja näitä on tarvinnut tehdä muutama tässä atkan varrella.
Jos poljin on kulunut todella paljon niin sitten jää ainoaksi mahdollisuudeksi hommata uusi poljin.
-
On mullakin siinä pieni klappi, mutta varsin asiallinen edelleen. Laakerit vaihdettu kerran.
-
No mitäs nyt sitten tehdään?
Kävi sitten niin, että jo sitä T40 kiinnityspulttia avattessa se pääsi luiskahtamaan (oltuaan ensin jumalattoman tiukalla), ja nythän ei sitten Torxilla avaudu enempää, eikä mene takaisin kiinnikään, joten välystä tuli siis jopa hieman lisää!
Eli, toisin sanoen, en ehtinyt edes koko pulttia saamaan edes auki, saati vaihtamaan niitä osia...
Mikä avuksi?
-
No mitäs nyt sitten tehdään?
Kävi sitten niin, että jo sitä T40 kiinnityspulttia avattessa se pääsi luiskahtamaan (oltuaan ensin jumalattoman tiukalla), ja nythän ei sitten Torxilla avaudu enempää, eikä mene takaisin kiinnikään, joten välystä tuli siis jopa hieman lisää!
Eli, toisin sanoen, en ehtinyt edes koko pulttia saamaan edes auki, saati vaihtamaan niitä osia...
Mikä avuksi?
Voisko kokeilla porata keskelle reikää ja siihen yrittää lyödä jonkin teräväreunaisen tapin josta kääntää? Voipi olla hankala tapaus. Ehkä jotain WD40 spraytä vois laittaa "likoamaan" avuksi, tuskin on ainakaan haitaksi.
-
Jos se torxxi nuljahti, niin pultin vaihto on tiedossa.
Dremelillä voi hioa uran kantaan, jolloin sen voi saada auki leveällä meisselillä. Ura vaan tarpeeksi leveäksi jotta saa vahvan meisselikärjen uraan. Mieluiten semmoisen, jonka saa kiinni hylsysarjan vääntövarteen.
Toinen vaihtoehto on porata kanta pois jolloin polkimen saa irti ja jäljellä olevaan pultin varteen pääsee käsiksi vääntimellä.
Jos tarvitset apuja, soittele niin sovitellaan aikatauluja. Olen Lahdessa lauantaina ja mahdollisesti sunnuntainakin. Voisin poiketa katsomaan tilannetta. Ja taitaa minulta löytyä yksi pulttikin tuohon polkimeen jos vanhasta joudutaan poraamaan kanta pois.
-
Repa! En kehdannut enää soitella, laitoin YV:tä huomisesta!
-
Tuhennesti kiitoksia Repalle, kun vaivautui tulemaan avuksi. Pienen lenkin jälkeen voin todeta, että poljinmuutos on todella onnistunut!
En voi tarpeeksi kiitellä ja kehua Repan mahtavaa asiantuntemusta ja auttamishalua!!
-
Ennen kaikkea Suurkiitos kaikille asiakkailleni kuluneesta vuodesta!
Nostetaanpa vanhaa asiaa hiukan esille.
Minulle tulee kyselyjä aika ajoin näistä seteistä tapaan " Olet joskus tehnyt näitä. Vielä niitä saisi?"
No päivitetäänpä tilanne:
Tavaraa on jatkuvasti varastossa ja sitä menee tasaiseen tahtiin ympäri maailmaa.
Vuoden viimeinen setti lähti eilen rapakon taakse ja vuoden eka setti on jo tilattu eli lähtee huomenna.
Tässä viimeisintä palautetta toissa päivältä australiasta:
"Hello Jukka
Recieved the shifter modification set yesterday and fitted it. What a great improvement. The instructions were excellent and while the bearing set can't do much about the inherent clunkiness of the gearbox I did notice a great reduction in friction when operating the shift lever. I also noticed the lever is a much tighter fit on the gearbox shaft, making for more precise shifts.
Kind regards
Peter"
Eli settejä saa hintaan 55 € joka sisältää postituskulut ja ALV:n.
t. Repa
-
Vaihdepoljinsetti asennettu ja kylmien tyyppien perusteella poljintuntuma aivan loistava jumpie Mukana seurannut ohje erittäin selvälukuinen. Torx-ruuvi oli tiukassa ja lopulta kanta pyörähti piloille.Rälläkällä
varovasti hioen ruuvin kanta pois ja näin pääsi ruuviin käsiksi.Tilasin oikein alkuperäisruuvin tilalle
kun maksoikin vain 2,5€.
Kiitokset Repalle,tässähän jää selvästi hopealle saksalaisinsinöörien alkuperäisluomukset bowdown
-
Morjens
Mulle kelpaisi myös tuo muutospaketti. Vieläkö löytyy?
T Marko
-
Morjens
Mulle kelpaisi myös tuo muutospaketti. Vieläkö löytyy?
T Marko
Ota Repaan yhteyttä niin löytyy hali_peukku
-
Piti tulla katsomaan foorumille pitkästä aikaa löytyykö mitään mielenkiintoista.
Osui silmään tämä vanha juttu joten pannaanpa hiukan päivitystä tilanteeseen.
Osia löytyy varastosta ja niitä menee tasaiseen tahtiin ympäri maailmaa. Taitaa olla jo noin 40:ssä eri maassa käytössä.
Määrät eivät ole päätä huimaavia, mutta menee mukavasti muun toiminnan ohella.
Hyvää kesää kaikille.
-
Hei vieläkö ko. korjaussarjaa on saatavilla?
-
Suosittelen 1300 vivuston asentamista.
-
Siinäkö on kunnolliset puslat / laakerit vakioa?
-
Siinäkö on kunnolliset puslat / laakerit vakioa?
Kyllä. Tuo uudempi toteutus on huomattavasti vanhaa parempi.
-
Hei Kiitos,
olen saanut Repan uhteystiedot:)
-
Olen kiinnostunut myös.
T. K1200S -07
-
Olen kiinnostunut myös.
T. K1200S -07
Hei BigMrJay
Katso yksityisviesti:)
-
Näitä vaihdepoljinkyselyjä tulee aika ajoin. Olen tehnyt muutossettejä 12 vuotta. Tuhansia ja tuhansia ympäri maailmaa. Olen myynyt niitä noin neljään kymmeneen maahan. Palaute on ollut pelkästään positiivista. Kaksi tapausta on matkan varrella ollut, joissa poljin on ollut niin kulunut, että sitä ei ole enää vaihdepoljinsetillä kuntoon saanut.
Settejä on pääsääntöisesti varastossa valmiina, Tänään tuli foorumilta kysely juuri sen jälkeen kun olin saanut uusimman valmistuserän valmiiksi. Tarjolla oli uunilämmintä, tai paremminkin sorvilämmintä tavaraa. Eli jos k12 vaihteisto klonksuu tai takertelee niin kannattaa kokeilla auttaako setti. Yleeensä auttaa.
-
Vieläkö näitä saa? Yv nakkattu Repalle