Ratapäivä alkaa lähestyä. Ajoaika on 10-20 joten ajajakokous alkaa 9:30.
Ollaanhan ajoissa paikalla.
Tässä on muutama nk. sääntö rata-ajoon. Ei niitä niin montaa ole, kannattaa lukaista läpi.
1. Radalla saavat ajaa liikennevakuutetut moottoripyörät.
2. Kilpaileminen on kiellettyä kaikissa ryhmissä. Ajanottolaitteiden käyttö on sallittua.
3. Ajajan oman turvallisuuden vuoksi radalla saa ajaa vain moottoripyöräilyyn tarkoitetuissa varusteissa. Varusteisiin kuuluvat mp-takki, mp-housut, mp-hanskat, ajosaappaat ja mp-käyttöön tarkoitettu kypärä. Suosittelemme nahkapuvun käyttöä, mutta radalla ajaa saa myös moottoripyöräilyyn tarkoitetuissa tekstiilivarusteissa. Lisäksi suosittelemme kunnollisen selkäsuojan käyttöä. Radalle ei siis pääse farkuissa, lenkkareissa tai muuten puutteellisissa varusteissa.
4. Radalla ajetaan vain yhteen suuntaan ja radalle mennään sekä sieltä poistutaan vain siihen tarkoitetusta ja siihen merkityistä paikoista. Takapyörällä ajaminen ja muu rata-ajoon sopimaton käyttäytyminen on ehdottomasti kiellettyä. Radalle ei saa pysähtyä missään tilanteessa. Mikäli havaitset vaaratilanteen (kaatumisen, radalla öljyä, moottoripyörän osia tms.), aja varikolle ja ilmoita asiasta porttivahdille.
5. Jos kaadut, jää kaatumapaikallesi ja siirrä tarvittaessa pyöräsi ja itsesi sivuun turvallisempaan paikkaan. Älä jatka ajoasi, sillä pyörästäsi saattaa valua öljyä tai voit olla itse loukkaantunut. Kaatumisen aiheuttamasta pienestä shokista johtuen et välttämättä huomaa tätä. On turvallisempaa että järjestäjät tarkistavat tilanteen ja pyörän vahingot sekä tarvittaessa kuljettavat sinut ja pyöräsi pois radalta ennen ajojen jatkamista.
6. Radalla ajettaessa väistämisvelvollisuus on AINA ohittajalla. Ohittaminen on turvallisinta suorilla, joten huippunopeuskokeiluja suorilla tulee välttää, jotta nopeammat pääsevät turvallisesti ohi.
7. Kun olet lopettamassa ajoasi ja siirtymässä varikolle, hidasta vauhtiasi ajoissa ja nosta vasen kätesi ylös merkiksi muille kuljettajille. Noudata riittävää hiljaista nopeutta varikolla ajaessasi.
8. Jokainen ajaa radalla omalla vastuullaan ja vakuutuksillaan. Järjestäjä ei vastaa mahdollisista tapahtuvista vahingoista.
9. Moottoripyörän tekniikan on oltava moitteettomassa kunnossa. Peilit ja muut sirpaloituvat, lasiset osat on teipattava tai poistettava ennen radalle menoa. Tällä pyritään estämään osien sirpaloituminen pitkin rataa mahdollisessa kaatumisessa. Muovisia lamppuja, vilkkuja ym. ei tarvitse teipata.
10. Tarkista itse ettei pyöräsi vuoda öljyä tai muuta nestettä. Ajoharjoittelun järjestäjillä on oikeus ja velvollisuus puuttua havaittuihin puutteisiin ja estää pyörän pääsy radalle.
11. Ajajakokous pidetään puoli tuntia ennen ajoharjoittelu alkua. Ajajakokouksessa kerrataan ajoharjoittelun säännöt sekä annetaan tarvittaessa kyseistä ajoharjoittelua koskevia tarkempia ohjeita. Kokous on pakollinen KAIKILLE ajoharjoitteluun osallistuville. Olethan paikalla ajoissa etkä viivästytä myöhästymiselläsi koko ratapäivän aloitusta.
Lippumerkit
Ruutulippu = ruutulippu päättää kunkin ryhmän ajovuoron. Kun näet ruutulipun, hiljennä nopeuttasi ja aja viimeinen kierros rauhallisesti varikolle. Ruutulipun jälkeen ohituskielto on voimassa.
Punainen lippu = ajo keskeytetty vaaratilanteen vuoksi, aja rauhallisesti kierros loppuun ja palaa varikolle. Ohittaminen on luonnollisesti kielletty.
Keltainen lippu = vaara edessä, hiljennä vauhtia, ohittaminen on kielletty. Käytetään myös ajovuorojen alussa lämmittelykierroksilla.
Vihreä lippu = vaara ohi, ajo voi jatkua normaalisti.
Musta lippu = Osoitetaan kuljettajalle jonka halutaan palaavan varikolle ja ottavan yhteyttä porttivahtiin välittömästi. Syynä voi olla rata-ajon sääntöjen rikkominen tai tekninen vika pyörässä jota kuljettaja ei ole itse havainnut.