Lisävalojen rakentelu on nykypyöriin haastavaa, etenkin jos pyörässä on tehtaan LED-valot niin lisävalojen ohjaus on hankalahkoa.
Apu löytyy Hexcodelta, joka tekee Bemarin pyöriin monille tuttua huolto- ja vikakooditesteriä: "gessun hätänumero" eli GS-911. Hexcode teki pari vuotta sitten Ezcan mokkulan, joka liitetään pyörän omaan can-väylään pistokkeella. Idea on että lisälaitteet saa toimimaan ilman lisäkytkimiä tai releitä. Laitteessa on lisävarusteille 4 lähtöä, joita voi säätää omien halujen mukaan. Lähdöt 1 ja 2 max 10 A, lähdöt 3 ja 4 max.
Valmistajan sivut
https://hexezcan.comAjovalot:
Lisävalot toimivat pyörän omien valojen kanssa samaan tahtiin, pyörän omilla nappuloilla.
Lisäominaisuudet, jotka voi valita "ruksi ruutuun" (ei yhtään tai vaikka kaikki):
- lisävaloille voi valita eri kirkkaudet valoisalle ajolle ja pimeälle ajalle (laite tottelee mopon omaa valoautomatiikkaa),
- halutessa lisävalot saat toimimaan sekä lähi- että kaukovalojen kanssa: himmeempinä ”lisäpäiväajovaloina” (säätö 10%) portain. Jopa niin että lähivalojen palaessa lisävalot on päivällä 10%, pimeessä 40%, kaukovalokäytössä päivällä 30% ja pimeessä 100% (kaikki rosentit voi valita ite 0/10/20...100%)).
- kaukovalovilkkua kolmasti nopeesti näppäämällä lisävalot välkkyy 3x "strobosarjana"
- äänimerkkiä annettaessa lisävalot vilkkuu strobona, niin kauan ku torvea soittaa
- hätävilkuilla vilkuttaa vuoroon etuvilkkuja ja kaukovaloja.
- vilkun päällekytkentä sammuttaa samanpuolen tai molemmat lisävalot…. Ja vilkun poiskytkentä sytyttää hitaasti kirkastuen(!) lisävalot
Lisävalot voi sammuttaa tai säätää myös pyörän omasta monitoimirullasta.
Lähtöjen "sulakekoko" valitaan ohjelmassa, jatkuva max. 10 A / kanava (kanavat 1 ja 2)
Lisäjarruvalo/takavalo:
Lisäjarruvalon saa palamaan (jos haluaa) pienemmällä teholla takavalona (0/10/20%...) ja jarruvalona 0/10/...100%).
Lisäjarruvalon suurin virta 4A.
Lisäominaisuudet, joista voi valita yhden voi valita "ruksi ruutuun":
- lisäjarruvalo vilkkuu 3 sekuntia, jarrutuksen alussa
- lisäjarruvalo villkkuu hätäjarrutuksessa
- lisäjarruvalo vilkkuu 3 sekuntia jarrutuksen alussa ja hätäjarrutuksessa
- lisäjarruvalo vilkkuu koko jarrutuksen ajan
Lisäksi on yksi max 4 A:n lähtö, esim. lisäpistokkeelle, naville, kameralle tms.
Lisäominaisuus: virtojen sammutuksen jälkeisen sammutuksen viive aseteltavissa
Plussat:
- pyörän omien valojen toimintaan kapine EI vaikuta.
- ei tarvi releitä, asennus on helppo, ohjelmointi on helppo...
- paketti on asennus valmis, mukana tulee hyvät liittimet, myös lisävaloille
- "ohjelmointi" on helppo ja looginen, halutut toiminnot valitaan ruksi ruutuun
- lähdöissä on "elektroniset" sulakkeet, joiden koko on valittavissa ohjelmoitaessa, joten laitteille ei tarvita erillisiä sulakkeita
Miinukset:
- lisävarustelähtö on max 4 A, joka ei riitä esim. lämpöliiville. Tämä on helppo kiertää käyttämällä välirelettä, jota ohjataan ko. lisälaitelähdöllä.
- jäi epävarma olo sammuuko laite oikeesti, vai jääpikö päälle
Tässä pitkähkö vuodatus, mutta laite on näppärä ja esim. lisäkaukovalojen asennus + käyttö on todella helppoa. Myös tehtaan LED-valoilla varustettuihin pyöriin.
Laitetta saa vesikessujen (1200 & 1250) lisäksi ainakin K16-sarjalaisiin, öljyjäähy poksereihin, F750/850-sarjalaisiin ja XR:ään.