BMW Sportbikes Finland
Sporttipyörät => K1200GT & K1300GT/K1200RS & K1100RS => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: joukor - 16.08.14 - klo:22:52
-
Ajelin viikonloppuna 350 km ja kaikki toimi loistavasti, kunnes sitten tänään. Koitin startata, mutta ei mitään .. kone pyörii. , vaan bensapumppu on ihan hiljaa. Sattumalta renkkasin avaimella virtalukkoa ja kone käynnistyi.
Voiko vika olla lukon pohjassa ? Jos noin, niin miksi muut sähköt toimivat, mutta bensapumppu sitten ei ?
Vai onko vika pumpun liittimessä tjsp.?
-
Jossain pumpun virtapiirissä tai pumpussahan se vika on, siitähän se kannattaa lähteä hakemaan, että mittaa tuleeko sinne pumpulle yleensäkään virtaa, jos tulee, niin vikahan on silloin selvä, jos ei, niin siitä vaan piiriä taaksepäin mitaten
-
Joo, tulin Tartosta eilen ja toimi koko matkan. Mutta laivassa se ei sitten toiminutkaan. Ts. Toimi, kun hiemen avainta renkutti lukossa. Bnsakorkin alle siihen kaukaloon kertyy vettä, voisiko tämä vaikuttaa ( valuu väärään paikkaan tjsp )
Tutkin netistä, ja katteen irroitus vasemmalta ilmeisesti paljastaa myös virran sisääntulon ? Jos jollain olis linkkiä räjäytyskuvaan, niin thanks !
Relettähän tuossa ei lienee ole ? Ei ainakaan mnetin kautta löytynyt.
-
No joo, katteet irti ja piuhat esille. Pumpun päähän ylös tulee alle 5 v jännite ja alhaalla olevassa johdossa ( vihreä /valkoinen ) onjonkinmoinen palojälki eristeessä.. Liekö tuo sitten se piuha, joka käynnistettäessä syöttää pumpulle virtaa. Mielenkiintoista.
-
No niin, se vihreävalk. Piuha menee ilmeisesti sulakerasiaan, ja sinne rasiaan tulee virtaa. Samoin kun pumppuun laittaa suoraan akusta virtaa, niin pumppu toimii.
Mutta. Se piuha on jostain muualtakin poikki, tai hapettunut, kun ei siihen pumpun puoleiseen päähän tule kamaa. Pitänee varmaan vetää sulakepohjalta uusi virtajohto pumpulle.
-
Pumppu kyllä toimii, mutta nyt se ei sitten katkaise. Eli se toimii väärin.
Otin virran suoraan sulakkeelta, ja pumppu prkl. pyörii koko ajan. Pumpun tehtävähän olisi kai poistaa ilmat, ja sitten käynnistysvaiheessa pyörähtää ?Mutta ilmeisesti se vanha vihreävalkoinen johto on kulkenut jonkin releen, ajastimen tms. Kautta? Misshän tuo majailee ?
Se alkuperäinen johto menee jonnekin tankin alle.. Ja siinä ei ole mitään eloa.
-
Pumppu kyllä toimii, mutta nyt se ei sitten katkaise. Eli se toimii väärin.
Otin virran suoraan sulakkeelta, ja pumppu prkl. pyörii koko ajan. Pumpun tehtävähän olisi kai poistaa ilmat, ja sitten käynnistysvaiheessa pyörähtää ?Mutta ilmeisesti se vanha vihreävalkoinen johto on kulkenut jonkin releen, ajastimen tms. Kautta? Misshän tuo majailee ?
Se alkuperäinen johto menee jonnekin tankin alle.. Ja siinä ei ole mitään eloa.
Moi. Voiskohan se johto mennä painekytkimelle ja sieltä pumpulle. Olisko painekytkimessä vikaa.
-
Saattaapa ollakin, että alkuperäinen johto meneeijonkun kytkimen kautta ja tuo uusi suora johto ei. Missähän tämä painekytkin majailee ?
-
Mihin se samanvärinen johto menee
-
Se korvaava johto menee samalle sulakkeelle, missä alkuperäinenkin johto on.
Olen kokeillut kyttkeä myös muualle, mutta sama lopputulos. Pumppu käy koko ajan.
-
Niin, mutta se alkuperäinen mitäkautta, virtalukko> painekytkin > rele >sulake > pumppu vai virtalukko > sulake > painekytkin vai säädin > rele?? > pumppu, miten, jos sulakkelta menee suoraan pumppuun, mihin menee se mikä sulakkeelle tulee, mistä sen värinen johto tulee ulos
-
Ymmärrykseni mukaan se alkuperäinen tulee sulakerasialta, häviää sitten tankin alle ja tulee ulos vasemmalta puolelta. Sulakkeen kautta virta on ohjattu virtalukolta niin, että se on jatkuva. Joten sen katkaisijan on oltava jossain. Esim. Siellä tankin alla.
-
Tankki pois, eihän siinä muu auta
-
Joo, näin varmaan on tehtävä.
-
Moi. Ehdotin painekytkintä mutta näyttää siltä että kyseistä vetotinta ei löydy, vaan ainoastaa mekaaninen painesäädin (3,5 Bar) anteeksi.
-
Pikainen Googletus löysi tämän sivun (http://k-technik.pytalhost.com/index.php?option=com_content&task=section&id=8&Itemid=54), sieltä näyttäisi löytyvän värikoodatut kytkentäkaaviot. Katsoin sen ensimmäisen motronic linkin alta avautuvan pdf:n ja siinä oli kuva tankin alta löytyvästä releboksista jossa myös bensapumpun rele merkitty. Joten yhdyn edellisiin puhujiin, tankki pois.
-
No, jostainhan se vika varmasti löytyy. Liekö tuo mekaaninen kytkin sitten zipannut.
-
No niin, projekti etenee ( jollain tavalla )
Tapahtunut :
Otin katteet pois jne, katselin mittarilla virran tulot, releeltä ei tule virtaa pumpulle.
Tankkia en ruvennut irroittamaan, vaan laitoin pyörän valtuutettuun huoltoon. Se on nyt ollut siellä pari viikkoa, eilen sitten ilmoittivivat, että vika ei ole releessäkään. Jota veikkasin. eikä boxissa, se toimii toisessa pyörässä ok.Ovat kuulemma tehneet kovasti töitä. Maksaakohan " tutkiminen " jotain ?? huoh.
Virtaa vaan ei edelleenkään tule pumpulle, niinkuin pitäisi.
Pumppu siis kyllä toimii, jos akulta ottaa suoraan virran.
Ovat tarjoamassa 1.500 € maksavaa johtaosarjaa. Eli piuhasetti uusiksi.
Ehdotin, että ohittavat sen releelle menevän johdon ja syöttävät ohitusjohdolla virran suoraan siihen. Saapa nähdä, toimiiko..
En ymmärrä, mikä v.. tuossa voi olla.
-
johtosarja tilattu ebaystä // 153 € + rahti himaan 14 €. Pyörästä,jolla ajettu 22 tkm. Saapa nähdä, onko tämä hyvä lääke...
-
No niin, projekti etenee ( jollain tavalla )
Tapahtunut :
Otin katteet pois jne, katselin mittarilla virran tulot, releeltä ei tule virtaa pumpulle.
Tankkia en ruvennut irroittamaan, vaan laitoin pyörän valtuutettuun huoltoon. Se on nyt ollut siellä pari viikkoa, eilen sitten ilmoittivivat, että vika ei ole releessäkään. Jota veikkasin. eikä boxissa, se toimii toisessa pyörässä ok.Ovat kuulemma tehneet kovasti töitä. Maksaakohan " tutkiminen " jotain ?? huoh.
Virtaa vaan ei edelleenkään tule pumpulle, niinkuin pitäisi.
Pumppu siis kyllä toimii, jos akulta ottaa suoraan virran.
Ovat tarjoamassa 1.500 € maksavaa johtaosarjaa. Eli piuhasetti uusiksi.
Ehdotin, että ohittavat sen releelle menevän johdon ja syöttävät ohitusjohdolla virran suoraan siihen. Saapa nähdä, toimiiko..
En ymmärrä, mikä v.. tuossa voi olla.
Ööh.. Siis ihan valtuutettu merkkihuolto, jossa pyörä on saanut valohoitoa jo pari viikkoa? Kuulostaa suorastaan ammattitaidottomalta puuhastelulta. Tuollaisen vian täytyy selvitä merkkihuollossa saman tien, eikä siinä asiakkaan veikkailuja ja ehdotuksia kaivata. Ihan mielenkiinnosta, mikä paja on kyseessä?
-
Joo, niin minustakin.. Asentaja tuumaili kyllä jo alussa, että johtosarja varmaan pitää vaihtaa. Se muuten maksaa yli 1.400 € marmoritiskillä. Pyysin kaveria kuitenkin ensin tsekkaamaan releen ja kokeilemaan ohitusta. Hankalaltahan tuo on vaikuttanut. Asun Ruotsissa, ja pyörä on huollossa Lundgrens Motorissa, Avestassa. http://www.lundgrensmotor.se
Vaan kyllä pelottaa, kun tulee maksun paikka. Mutta minkäs teet. Käsitykseni mukaan, valtuutettu verstaskaan ei kuitenkaan voi laskuttaa muusta kuin tehdystä työstä. On sitten mielenkiintoista kuulla, kuka maksaa sen vian tutkimisen ja etsimisen.
-
Koko johtosarjan vaihtaminen kuullostaa kyllä hieman ylireagoinnilta, jos kyseessä olisi känniväylällä varustettu laite niin tuon voisi ymmärtää mutta noissa kun on ihan "perinteiset" sähköt. Mitä nyt tavailin tuota aiemmin linkittämääni kytkentäkaaviota niin pumpun relelle tulee virrat virtalukon ja sulakkeen kautta, maadoitus ilmeisesti motoronicin kautta ja heräte tappokytkimen ja starttinappulan kautta. Joten luulisi ammattimiehen aika nopeasti ottavan selvää missä kohtaa tuo tarkalleen kusee.
-
Ihan samaa ihmettelin minäkin. Mutta kun ei Bemarilla ole noita valtuutettuja liikkeitä kuin tuo ja seuraavaksi lähin Tukholmassa.
Btw. Olivat kuulemma kokeilleet toisella boxillakin,. joten vika ei ole boxissakaan.
Ei voi olla kovin kummoinen juttu, mutta vaihtakoon nyt sen johtosarjan. josko se sillä sitten pelais.
-
Olin tuossa pari viikkoa reissussa..ja sinä aikan asiat etenivtä suotuisasti. Eli piuhasetti vaihdettu, ja tadaa.. toimii.
Ostin sarjan Ebayn kautta. vm - 2004 ja ihan uutta vastaava. uusi piuhasarja olis maksanut marmorilla 1400 € :-))
Asentaja tuumasi vian olevan jossain johtojen uumenissa, epäili murtumaa.
No, pääasia on, että pelaa.
Tuossa uudessa johtosarjassa muuten on valmiina liitäntä vakionopeus säätimille.
Mielenkiintoista, josko ostais sellaisen, ja kokeilis.. Ei kai sen kytkentä mahdoton juttu ole.
-
Olin tuossa pari viikkoa reissussa..ja sinä aikan asiat etenivtä suotuisasti. Eli piuhasetti vaihdettu, ja tadaa.. toimii.
Ostin sarjan Ebayn kautta. vm - 2004 ja ihan uutta vastaava. uusi piuhasarja olis maksanut marmorilla 1400 € :-))
Asentaja tuumasi vian olevan jossain johtojen uumenissa, epäili murtumaa.
No, pääasia on, että pelaa.
Tuossa uudessa johtosarjassa muuten on valmiina liitäntä vakionopeus säätimille.
Mielenkiintoista, josko ostais sellaisen, ja kokeilis.. Ei kai sen kytkentä mahdoton juttu ole.
Keskustelin erään Rs:n omistajan kanssa ja kehui kovasti vakionopeus säädintä. Asenna vaan vakionopeus säädin. Kahvan varmaan joutuu vaihtamaan:
http://www.ebay.com/itm/03-BMW-K-1200-RS-LEFT-HANDLE-BAR-SWITCH-CONTROL-HANDLEBAR-TURN-SIGNAL-K1200/261575784581?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D25880%26meid%3Dd8d6bfaafb1b41b5af957678c675c4f0%26pid%3D100005%26prg%3D10819%26rk%3D1%26rkt%3D6%26sd%3D161289883433&rt=nc
-
Moi
Thx, eipä ole kallis palikka. Mielenkiintoista, jos vakionopussäätimen saa noin näppärästi asennettua. Sähköllähän se tietty toimii, ja varmaan noissa on valmiina boxissa setup cruise controllerille. Ois se kyllä hyvä, kun ajaa pitkää siivua.
-
Moi
Thx, eipä ole kallis palikka. Mielenkiintoista, jos vakionopussäätimen saa noin näppärästi asennettua. Sähköllähän se tietty toimii, ja varmaan noissa on valmiina boxissa setup cruise controllerille. Ois se kyllä hyvä, kun ajaa pitkää siivua.
löysin netistä:
http://www.carlsalter.com/pdfs/BMW_K1200RS.pdf
mutta äkkiseltään ei löytänyt vakionopeus säätimen asennuksesta.
-
Youtubesta löytyi aika hyvä kuvaus koko setistä.
http://m.youtube.com/watch?v=2ov3-jdII6A
Itsessään tuo katkaisija / kytkin ei vielä riitä. Lisäksi tarvitaan
cruise controll unit, pari mikrokytkintä ja kaapelit ruiskulle. Meno-paluu.
Olishan se ollutkin muuten helppoa !
-
Youtubesta löytyi aika hyvä kuvaus koko setistä.
http://m.youtube.com/watch?v=2ov3-jdII6A
Itsessään tuo katkaisija / kytkin ei vielä riitä. Lisäksi tarvitaan
cruise controll unit, pari mikrokytkintä ja kaapelit ruiskulle. Meno-paluu.
Olishan se ollutkin muuten helppoa !
No nyt on haastetta ensi talveksi:
http://www.ebay.com/itm/2004-BMW-K1200RS-cruise-control-module-K1200-RS-unit-box-/221511201496?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&fits=Year%3A2004%7CMake%3ABMW%7CModel%3AK1200RS&hash=item339318b2d8&vxp=mtr