BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => K1200R & K1300R => Viat & Huollot => Aiheen aloitti: xnikula - 22.09.13 - klo:22:57

Otsikko: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: xnikula - 22.09.13 - klo:22:57
Tervehdys,
Olen onnelinen k1200r:n uusi omistaja :) On vielä ensipyörä joten tuplailo!

Ostin pyörän Vaasan Käyttöautosta ja sovittiin että saan siihen 30tkm huollon sekä korjaukset kauppahintaan.

Pyörässä nimittäin kuuluu selkeä "rallatus" tyhjäkäynnillä, ilmeisesti ketjukiristäjä ongelma? Onko jotain muita "tyyppivikoja" joita voin tutkia tai pyytää huoltoa tutkimaan?

Vuosimalli 2007 ja ajettu 28tkm, eli ei kai siellä nyt ihan hirveästi pitäisi löytyä vikaa...soitan kyllä huomenna vielä edelliselle omistajalle ja kyselen pyörän tarkempaa historiaa.

Mutta kaikki vinkit ja neuvot otetaan kiitollisena vastaan, aloittava motoristi kun olen ????

Kiitos.
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: spk_1978 - 23.09.13 - klo:07:24
Rallatusta on monenlaista. hesse_biggrin

Ketjunkiristysongelma on esiintynyt startatessa ekoilla sekunneilla.
(toivottavasti ei ole ketju mikä rallattaa tyhjäkäynnillä startin jälkeenkin, oireilee äkkiä aika isosti)
Toinen vastaava on kytkimestä kuuluva ääni joka häviää kun kytkimen vetää pohjaan.

Molemmista on aika kattavasti juttua foorumilla.
Kiristimen voit saada good willinä, kytkin maksanee jonkun verran joskaan ei ole kuin ärsyttävä ominaisuus.
Jos kytkimen kanssa joutuu puuhaamaan niin kannattaa selvittää vaihtoehdot ennenkuin alkaa remonttiin.

Onnea uudelle ja ekalle mopolle, tervetuloa!
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: xnikula - 23.09.13 - klo:07:42
Täältähän minä noita rallatus ongelmia ole lukenutkin :) Todella hyvä foorumi aloittelijalle, löytyy hyvää tietoa.

Pitääpä mainita tuosta ketjunkiristäjä ja kytkinongelmasta huoltoon, vaikka tod näk tietävät jo asiasta.

Kuuluuko nuo muutenkin 30tkm tarkastukseen?
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: spk_1978 - 23.09.13 - klo:09:12
En tiedä kuuluuko tarkastukseen mutta pistä kone käyntiin kytkin aktivoituna.
Rallattaako pari sekuntia ja hiljenee? => Kiristin
Alkaako "rämistä" kun kytkimen vapauttaa ja vaihde vapaalla? => Kytkinkori on löysä.

Uudenmallisen ketjunkiristimen kyllä huomaa katsomallakin.
Nokkaketjumeininkiä (http://www.bmwsportbikes.fi/viat-and-huollot/188/k1200s-06-nokkaketjun-kiristin-takuuvaihto/69/90)
Vanha on huomattavasti matalampi design.

Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: xnikula - 23.09.13 - klo:19:59
Kiitos vastauksesta. Kokeilin asia ja kyllä se rupeaa "rämisemään" kun päästää kytkimen ja vaihde vapaalla...eli kytkin ongelmia...

Noh, keskiviikkona tehdään 30tkm huolto ja samalla huoltomies katsoo tuon äänen aiheuttajan ja korjaa vian. Näin sovittiin kauppoja tehdessä, eli ei lisäkustannuksia minulle vaikka menisi koko kytkin vaihtoon...

Mielenkiinnolla odotan huoltomiehen raporttia.

Yksi uusi asia: kun pyörä tekee käynnistystarkistusta, näytöllä ei näy mitään varoitusvaloja vaan lukee CHECK! Ja tämän jälkeen ASB valo jää välkkymään...sammuu kyllä heti kun lähtee liikkeelle ja jarrut pelaa ok.

Käyttöohjeessa vain luki että tuossa näytössä pitäisi näkyä kaikki "vikavalot" vuorotellen tarkistuksen aikana...eikä mistään CHECK tekstistä ole missään mainintaa. Vika?

Lisäksi tyhjäkäynti seilaa 1000-1200 välillä, vika vai ominaisuus?

Kiitos vastauksista!
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: 1234 - 23.09.13 - klo:20:03
Moi. Jos moottorin lämpö normaali, on tämä seilaaminen vika.
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: spk_1978 - 23.09.13 - klo:21:10
Näin sovittiin kauppoja tehdessä, eli ei lisäkustannuksia minulle vaikka menisi koko kytkin vaihtoon...

Jaha, sitten ei muuta kuin katselemaan kytkimiä/koreja.
Hitaalla taidettiin vaihtaa K13-sarjalaisen kytkimeen ja hyvin se vissiin pelittää pikkusessakin. bowdown
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: xnikula - 23.09.13 - klo:21:38
Enpä taida itse katsella kytkimiä tai koreja, saa Vaihtoauton BMW-huolto katsella uudet :)
Pitää tuota tyhjäkäyntiä vielä seurata...viimeksi kone oli kyllä käynyt vasta 5min...huomenna voisi pienen lenkin tehdä töiden jälkeen ja sitten katsoa tilanne.

Ilmoittelen mitä tulevaisuudessa tapahtuu...

Kiitos vastanneille!

Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: hidas57 - 24.09.13 - klo:09:09
Hidas kommentoi, vähän hitaasti tietysti. Aiemmat diagnoosit ovat varsin osuvia. Omaan K12 Sporttiin laitettiin tosiaan rohinan ja nypytyksen vuoksi K13 kytkin ajokilometreillä 20-30tkm, ei nyt muista tarkemmin. Se ei ole ääntä pitänyt vielä 63tkm mennessä ja muutenkin on ok. Nokkaketjun rallatus käynnistyksessä on myös fiksattu. Ensin uusi kiristin ja sitten 60tkm huollossa laitettiin ketju, laahaimet ja ylempi ratas uusiksi varuilta, kuin myös asennettiin ylihyppäyssuoja alemman rattaan ympärille. Poistetut osat näyttivät kyllä hyväkuntoisilta.

Tyhjäkäynnin vaihtelu on myös tuttua ja osin siitä johtuen kytkimen räminä kuuluikin, kun kierrokset aaltoilivat välillä liian alhaalla. Jostain syystä omassa pyörässä aiemmin esiintynyttä tyhjäkäynnin vaihtelua, tai paremminkin juuri aaltoilua, ei ole esiintynyt aikoihin, poislukien TPS-anturin häiriköinnin aikana, joka korjattu. Ei se tyhjäkäynti silti mikään vakioitu ole, eli joskus on matalampi ja joskus korkeampi, mutta ei seilaa. Ja kaasun antamisen jälkeen ottaa usein tovin kunnes asettuu kulloiseenkin tasoonsa, välillä 1150-1300.

Kun noita pyöriä kuuntelee, kokoontumisissa ja tapahtumissa joissa niitä on paljon, niin aika erilaisilla nuoteilla ne toimivat. Tarkoitan siis käyntitapaa tyhjäkäynnillä ja pikkukierroksilla. Uskaltaisin väittää, että TPS-antureita pitäisi vaihtaa melko moneen pyörään, niin asettuisi ne kuuluisat nykimisetkin pikkukierroksilla. Omassakin oli varmaan aivan alusta saakka pientä häiriköintiä, joka näkyi suurempana kulutuksena (aina >6L) ja myös epätasaisena tyhjäkäyntinä ajoittain. Vasta sitten kun ongelma paheni kunnon rykimiseksi (pienillä kaasuasennoilla) sammahteluineen ja sen sai testerissä kerran mitattua (kaasuasento 100% tyhjäkäynnillä!), alkoivat palaset loksahdella. Jos ECU saa väärän kaasuasennon, se laittaa väärän seoksen, myös tyhjäkäynnille, riippuen virheen esiintymistavasta. Ja tyhjäkäynnillä sen pitäisi avata lisäksi erillinen ilmansaanti(venttiili), vaan ei välttämättä avaa aina normaalisti jos kaasuasennoksi tulkitaan yli 0%.

Bemarin koneen toimintaa kannattaa arvioida yleensäkin vasta kun lämmöt ovat ylhäällä. Ennen sitä moottorinohjaus on 'eri kartalla'. Tavallisesti normaali lämpö saavutetaan 3-5min käytön jälkeen.

Nuo tsekkikuviot vaikuttaa aivan normaaleilta.
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: 1234 - 24.09.13 - klo:19:42
Moi. Minäkin voin hämmentää.
-Joutokäynti (vaihde vapaalla) ei tarvitse kyseistä sensoria.
-Joutokäynti (vaihde päällä) tarvitsee sensori tiedon.
-Joutokäyntiä ohjataa joutokäynnin hallintalaitteella (K13 laite parempi kuin K12 hallintalaite) Kuten edellisessä kirjoituksessa kerrottii venttiili päästää kaasuläppien ohi ilmaa imusarjaa.

Kulutus normaalia suurempi.
Käynnistymiseen ei sensori vaikuta.
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: hidas57 - 24.09.13 - klo:21:00
Mistä sensorista puhut, TPS:kö?
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: 1234 - 24.09.13 - klo:21:18
Moi. Kaasuläpän asentoanturi
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: xnikula - 24.09.13 - klo:21:31
Tänään testiä: ajoin 20km ja kuuntelin konetta vapalla, kytkin pohjassa. Ei rallatusta mutta epätasainen käynti...1000-1200.

Sitten vapaalla ja kytkin vapaalla. Noin viiden sekunnin välein kuuluu rallatus ja sama epätasainen käynti.

Tuo epätasainen käynti toistui kaavalla: 1100 noin 3sek, tippuu 1000 1sek ja sitten nostaa 1200 1 sek, josta takaisin tiputtelee 1100. En ottanut sekunttikellolla aikaa mutta noin suurinpiirtein.. Ja tuo toistui koko ajan...eli koneen äänestä kuulee selvästi ettei käy tasaisen nätisti..

Huomenna huoltomies toivottavasti löytää ja korjaa viat..

Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: mara h - 25.09.13 - klo:06:00
Nuo nyt sinänsä ei ole kun esteettisiä haittoja,jos nyt kunnolla sitäkään 03Biker
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: spk_1978 - 25.09.13 - klo:08:50
2005-2007-malleissa on ollut milloin mitäkin ihmeellistä, kyllä tuo ainakin avata kannattaa, jos korvaan sattuu niin korjata.
(kieltämättä pirun ärsyttävä muuten hienossa pyörässä, laskee testoja vaikka niitä alunperin onkin yliannostettu hesse_biggrin)
Kytkimen räminä on osittain ihan tehtaan myöntämä korjattava ominaisuus.
Suomessa ei maahantuoja ole tuota ottanut recallin arvoiseksi.

Nokkaketjun kiristin on syytä vaihtaa mikäli ei ole vaihdettu, samoin takaiskarin alalinkku syytä tarkistaa.
Takaiskarin tarkastus/vaihto kutsu (http://www.bmwsportbikes.fi/viat-and-huollot/188/takaisinkutsu-k-1200-1300-r-s-gt-r-sport/642/)

Hyvä siitä tulee!
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: hidas57 - 25.09.13 - klo:10:40
Moi. Minäkin voin hämmentää.
-Joutokäynti (vaihde vapaalla) ei tarvitse kyseistä sensoria.
-Joutokäynti (vaihde päällä) tarvitsee sensori tiedon.
-Joutokäyntiä ohjataa joutokäynnin hallintalaitteella (K13 laite parempi kuin K12 hallintalaite) Kuten edellisessä kirjoituksessa kerrottii venttiili päästää kaasuläppien ohi ilmaa imusarjaa.

Vaikka kyseistä sensoria ei olisi, voisi tällä ajaa kun kierroksia pitää yli 2500rpm. Jos kierrokset laskee alle tämän on käynti huonoa. Normaali matka-ajo
onnistuu vallan mainiosti. Kulutus normaalia suurempi.
Käynnistymiseen ei sensori vaikuta.

Okei, kun kerran tarkoitit TPS-anturia, niin kommentoin. Kirjoituksesi antaa ymmärtää, että anturi on kovin tarpeeton. Kuitenkin sen antaman signaalin perusteella polttoainetta ruiskutetaan. TPS on potentiometri, siis säätövastus, joka antaa moottorinohjaukselle kaasuasennosta riippuvan jännitteen. Huonolla toteutuksella se alkaa 'rohisemaan' eli kosketus jossain kohden (todennäköisesti pikkukaasuilla nollan tuntumassa) on heikko, jolloin signaali ei ole sitä mitä pitäisi. Omassa pyörässä kaasuun koskematta bemarin testeri näytti kaasuasennoksi 100% ja polttoainetta syötettiin kyllä reippaasti, sellainen usva tuli putkesta eikä kone tahtonut pysyä käynnissä. Sitten kun kaasua avasi tietyn pisteen yli, moottori toimi normaalin oloisesti. Kaasua piti avata arviolta vähintään 10-20%, eli tyhjäkäyntiventtiili ei ollut ainoa ilmansaanti. Kaasun avaus ja vapautus ('kilautus') poisti ongelman hetkeksi.

Tyhjäkäynnillä kone saa ilman tyhjäkäyntiventtiilistä, jonka siis pitää toimia. Sitä ohjataan sähköllä ja arvatenkin ECU sitä ohjaa. Mutta mistä se tietää ohjata? Ehkäpä kierrokset, kaasuasento ja jokin muu tieto?

K12-sarjankin pyöriinkin vaihdeltiin uusia ilmaboxeja, jossa yhteydessä tyhjäkäyntiventtiilin malli muuttui. Uusi venttiili on metallia, eikä muovia kuten aluksi. K13-sarjassa on varmaankin tuo sama metallinen, joskin niistäkin on raportoitu tyhjäkäyntiongelmia. Itsellä on edelleen vanha ilmaboxi ja muovinen venttiili, koska muovista ei saa varaosana yksinään ja metallinen ei käy sen tilalle, uusi boxi maksaa muutamia satasia. Ilmaventtiili on kuitenkin aiemmin putsattu huollossa, eikä sillä ollut havaittavaa vaikutusta silloin kun pyörä oireili.

Niin tai näin, mutta jos tyhjäkäynti vaeltelee, niin mikä on syy? Jos tieto on olemassa, niin se olisi nyt hyvä kertoa selkeästi kysyjälle, että osaa vaatia korjaukset. Ja monia muitakin varmaan kiinnostaa.
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: 1234 - 25.09.13 - klo:15:18
Moi. Kirjoitukseni tarkoitus ei ollut tehdä kyseistä sensoria tarpeettomaksi tai vähäpätöiseksi. Jos voisit ystävällisesti kirjoittaa mitkä kohdat vähättelevät kyseistä sensoria, niin poistan kyseiset kohdat.
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: hidas57 - 25.09.13 - klo:15:53
Kerro nyt vaan, että mikä aiheuttaa tyhjäkäyntiongelman, siitähän tässä on kyse. Tai edes jotain selkeätä spekulointia jos et tiedä. Tästä turhasta arvuuttelusta oli jo joskus aikaisemmin puhetta.

Ei se mitenkään auta kysyjää asian selviämisessä, että poistat jotain tekstiä, mutta itse ymmärrän tämän "Vaikka kyseistä sensoria ei olisi, voisi tällä ajaa kun kierroksia pitää yli 2500rpm. Jos kierrokset laskee alle tämän on käynti huonoa. Normaali matka-ajo onnistuu vallan mainiosti." siten ettei kaasuasentoa paljon tarvitse tietää, eli TPS on pitkälti tarpeeton. Ihmettelen vaan millä perusteella polttoaine sitten ruiskutettaisiin...ja ajokin käy niin vallan hyvin ilman mitään tietoa kaasuasennosta.

Alleviivasin ja laitoin lainausmerkkeihin sinun tekstisi, jotta se olisi helpompi huomata, etkä luule sitä minun sanomaksi. Lainaushan on edellisestä viestistäsi.

Omat spekulointini aiheesta voivat olla täysin metsässä, mutta toistaiseksi pysyn sanoissani kunnes saan parempaa tietoa. Tämä foorumihan on tiedon jakamista varten hyvin sovelias. spk_1978 esimerkiksi tuossa alussa heitti heti faktat pöytään noista rallatuksista. Tähän tyhjäkäyntiin ei vaan ole vastaavia faktoja, vielä.
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: xnikula - 25.09.13 - klo:16:57
Kiitos vastauksista.
Pyörä viety tänään huoltoon, ja saatteeksi kopioin täältä saamaani infoa :) Sekä nuo BMW recall-kutsut...osaapa laiskempikin huoltomies sitten tarkistella ne ;)

Mutta huomenna varmaan saan pyörän takaisin, ja infoa lisää tuosta tyhjäkäyntiongelmasta.
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: xnikula - 27.09.13 - klo:14:02
Nyt olisi 30tkm huolto tehty, mutta eivät ehtineet selvittämään vielä tuota rallatusta/tyhjäkäynti ongelmaa...uusi aika 2 viikon päästä :(
No, jätin pyörän sinne kun ei nämä kelitkään mitään herkkuja ole...haetaan sieltä ajoon jos oikein komiaa keliä pukkaa.

Palataan asiaan parin viikon päästä..
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: xnikula - 16.10.13 - klo:15:11
Terve,

Pyörä haettu tänään korjaamolta. Rallatuksen vika selvisi, "kytkinkruunun" (tai mikä se nyt on) jouset liian löysät ja silminnähden kuluneet. Onneksi oltiin oston yhteydessä sovittu korjaus merkkihuollon piikkiin, hintaa kertyi n 2000€...siihen tosin kuului se uudenmallinen ketjukiristin... Mutta kallista lystiä olisi ollut omasta pussista maksella. Yritän saada kuvan liitetyksi...

Samalla tehtiin 30tkm huolto.

Nyt pyörä ajokunnossa, ei muuta kuin odottelemaan ensi kevättä ;)

Kiitos kaikille vastanneille.

Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: spk_1978 - 16.10.13 - klo:16:40
Hyvin hoidettu, pisteet myyjälle ja ostajalle. hali_peukku
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: mara h - 17.10.13 - klo:05:55
Miten sen tyhjäkäynnin kanssa,uusittiinko mitä,TPS?,tyhjäkäynnin säätöyksikkö? :(
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: mara h - 17.10.13 - klo:20:30
Terve,

Pyörä haettu tänään korjaamolta. Rallatuksen vika selvisi, "kytkinkruunun" (tai mikä se nyt on) jouset liian löysät ja silminnähden kuluneet. Onneksi oltiin oston yhteydessä sovittu korjaus merkkihuollon piikkiin, hintaa kertyi n 2000€...siihen tosin kuului se uudenmallinen ketjukiristin... Mutta kallista lystiä olisi ollut omasta pussista maksella. Yritän saada kuvan liitetyksi...

Samalla tehtiin 30tkm huolto.

Nyt pyörä ajokunnossa, ei muuta kuin odottelemaan ensi kevättä ;)

Kiitos kaikille vastanneille.
Eiköhän siihen tullu uus häkki kaikkine jousineen,ei niitä ainakaan myyvä erikseen,jos kiristin tuli uus,ni eiköhän siihen tullu myös uudenmallinen ketju sekä ketjupyörät ja kampiakselin päähän tämä ylihyppäämisen esto käikäle.Ei tämän uuden ketju ketjupyörä paketin hinta ole kun 150€,käikäleen saa ilmaseksi,aika reippaasti on töitä laitettu,todellisuudessa se remontti ei liikkeelle maksanut puoliakaan tuosta,ja siehän ite olet sen pyörän hinnassa maksanut respekt
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: xnikula - 18.10.13 - klo:07:46
Huomenta,
Totta, ei tuo korjaus Käyttöautolle tuota maksanut, mutta asiakkaalle olisi maksanut...tuntiveloitus kuitenkin 100€/h ja osat päälle.

Ja totuus on, ettei myyjätkään osaa aina varautua isompiin korjauksiin...sain pyörän sen verran hyvään hintaan, että epäilen Käyttöauton tienanneen juurikaan tuosta kaupasta. Pääsivät kauan myynnissä olleesta pyörästä lähinnä eroon, pyöräkauppa kun on hidastunut merkittävästi... ja päälle vielä syysale ????

Mutta pääasia että kaupan molemmat osapuolet tyytyväisiä, hienosti Käyttöauto hoiti homman vaikka hiukan kesti korjaus..

Kevättä odotellessa..

Ps: tyhjäkäytiä en huomannut vielä edes tarkistaa, pitääpä käydä päräyttämässä käyntiin tässä joku päivä...
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: hidas57 - 18.10.13 - klo:14:11
Sekö tyhjäkäynti on aina epävakaa? Meinaan että voineko asian todentaa noin vain.

Jos ei ollut erityistä puhetta asiasta, niin eiköhän tuo ole jätetty sillensä, luulen mutu.
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: xnikula - 18.10.13 - klo:14:18
Terve,
Kyllä siitä mainittiin huoltoon vietäessä, en hokannut vain tarkistaa että vieläkö tyhjäkäynti aaltoilee... tarkistan kunhan ehdin :)
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: hidas57 - 18.10.13 - klo:15:58
Tarkoitin että huollosta hakiessa olisi pitänyt tulla jotain mainintaa korjauksesta. En usko mitään tapahtuneen...
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: xnikula - 18.10.13 - klo:19:42
ahaa...voipi olla noin. Keskityttiin ehkä liikaa siihen kytkimen korjauksen läpikäymiseen, sekä 30tkm huoltoon. Ainoa mitä korjaaja sanoi oli: nyt toimii hyvin, kovaa ajoa vain :)

No, jos tuo tyhjäkäynti edelleen seilaa, niin kaippa sitä voisi viedä sen takaisin ;) Ei tässä kuitenkaan ajelle pahemmin lumisateessa...

Mutta ilmoitan kunhan tarkistan asian...nyt viikon ansaitulle lomalle Kuusamoon!

Adios!
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: hidas57 - 28.10.13 - klo:11:05
Tyhjäkäyntiin liittyen sattui silmiin sakujen palstalta K1300S ongelmat moottorin sammumisesta tyhjäkäynnillä ja esim. kun kytkin vedetään pohjaan, sekä epävakaa tyhjäkäynti. Näytti olevan kaikenlaista kokeiltu/vaihdettu ja toimivimmaksi oli todettu ruiskurungon vaihto. Siinähän tulee mukana tietääkseni kurkut läppineen, ruiskut ja ... TPS. Tuollaista pakettia heiluttelivat minunkin silmien edessä Kuvalla...vaan vaihdettiinkin vain TPS nyt ensin, koska siitä oli lopulta selkeä indikaatio testerissä. Toistaiseksi sehr gut.
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: Jussipolo - 28.10.13 - klo:20:03
Tyhjäkäyntiin liittyen sattui silmiin sakujen palstalta K1300S ongelmat moottorin sammumisesta tyhjäkäynnillä ja esim. kun kytkin vedetään pohjaan, sekä epävakaa tyhjäkäynti. Näytti olevan kaikenlaista kokeiltu/vaihdettu ja toimivimmaksi oli todettu ruiskurungon vaihto. Siinähän tulee mukana tietääkseni kurkut läppineen, ruiskut ja ... TPS. Tuollaista pakettia heiluttelivat minunkin silmien edessä Kuvalla...vaan vaihdettiinkin vain TPS nyt ensin, koska siitä oli lopulta selkeä indikaatio testerissä. Toistaiseksi sehr gut.
Varmaan aika halpa vaihtaa ruiskurunko...niinku kokeeksi.
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: hidas57 - 28.10.13 - klo:20:36
Kyllä siitä tonnilla selviää, plus työt.  BMWsmile
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: mara h - 29.10.13 - klo:05:44
Hmmm...se käy syystä tai toisesta rikkaalla,ja yrittää korjata sitä,siitä aaltoilu,pienet pyörivät massat aiheuttaa sitten sammumisen.Tuossa oli Urpalaisen Ranun kanssa puhetta,jos ei vikakoodia niin tyhjäkäynnin säätöyksikön viides letku huonosti tai ei ollenkaan tukittu,tai sitten on uudempi säädin modattu vanhanmallin koteloon,ei tule syystä tai toisesta toimimaan,nämä kuulemma yleisimmät syyt,siis jos ei vikakoodia :o
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: hidas57 - 29.10.13 - klo:09:19
Rikkaalla? Kuulostaa tutulta. Oliko oikein mittarilla katottu seos?

En ole mistään lukenut, että tilanne olisi jättänyt vikakoodeja. Sakujenkin huollot vaihtelee vaan niitä näitä ja apuja ovat saaneet lopulta ne joilla ruiskurungot hilpakkeineen on vaihdettu, kuten mainitsin.

Mielenkiintoista että mainitsemallasi kaverilla on luetella nuo 'yleisimmät syyt', vaikka muilla tietäjillä homma on hakuammuntaa. En tullut katsoneeksi miten se viides 'letku' toimii säätimessä, mutta jos se vuotaa, niin käsittääkseni kone saa liikaa ilmaa, joten seos pitäisi olla laiha tyhjäkäynnillä.
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: mara h - 29.10.13 - klo:11:38
Etkö sinä tiedä kuka on Urpalaisen Ranu,yks maan parhaimpia jollei paras bmw tietäjä,sitäpaitsi minä en puhunut omasta pyörästäni,vaan yleensä airrevSe viides letku ei ole euroopassa käytössä,se kuuluu jenkkien systeemeihin
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: hidas57 - 29.10.13 - klo:12:13
Juu en tiedä kaveria, enkä mitenkään sinällään lyttää teorioitansa. Kerroin vain mitä olen aiheesta lukenut muiden kokemuksia, Saksassa. Huollot eivät tiedä syytä, mutta osia riittävästi vaihtaen onkelma voi korjaantuakin.

Eli tulkitsen niin, että mainitsemasi seoksen rikkauskin oli ns. valistunut arvaus tai tieto, näistä pyöristä yleensä.

Niin, se viides 'letku' on meidän laitteissa tulpattuna kuvien mukaan. Aukihan sitä reikää ei voi jättää.
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: 1234 - 29.10.13 - klo:16:29
Juu en tiedä kaveria, enkä mitenkään sinällään lyttää teorioitansa. Kerroin vain mitä olen aiheesta lukenut muiden kokemuksia, Saksassa. Huollot eivät tiedä syytä, mutta osia riittävästi vaihtaen onkelma voi korjaantuakin.

Eli tulkitsen niin, että mainitsemasi seoksen rikkauskin oli ns. valistunut arvaus tai tieto, näistä pyöristä yleensä.

Niin, se viides 'letku' on meidän laitteissa tulpattuna kuvien mukaan. Aukihan sitä reikää ei voi jättää.

Moi. Siihen viidenteen voisi laittaa lyhennetyn tankinhuohotusletkun (saasteletku)
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: 1234 - 29.10.13 - klo:21:45
Moi. Onko kukaan ajatellu laittaa K1200 ilmakoteloon vaikka 2kpl resonaattoria. Rauhottamaa joutokäynnin aaltoilua.
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: hidas57 - 30.10.13 - klo:09:26
Kannattaisin start/stop-automatiikkaa, jolla tyhjäkäynti vältetään tykkänään. Stop-osiohan jo on ollut testikäytössä osassa pyöriä, joten tarvitaan enää start-osio ja muutaman vuoden kenttätestit maksavien asiakkaiden toimesta.  BMWsmile
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: xnikula - 31.10.13 - klo:09:03
No nyt sain tarkistettua tuon tyhjäkäynnin. Oli parantunut edellisestä, mutta ihan pientä aaltoilua oli vieläkin. Se tosin on kai pyörän ominaisuus?

Mutta edelleen ihmetyttää tuo pyörän oma käynnistystarkistus. Eli Omistajan Käsikirja sanoo seuraavaa: "Käynnistystarkistus käynnistyy automaattisesti sytytysvirran kytkemisen jälkeen. Tällöin tarkistetaan, että varoitusvalot ja varoitussymbolit toimivat. Monitoiminäyttöön ilmestyvät peräkkäin seuraavat:" ja sitten lista kaikista varoitusvaloista.

Kun käynnistän oman pyörän, näyttöön tulee lukemaan isolla: CHECK!

Eli ei mene ihan ohjekirjan mukaan, mutta osaako joku sanoa mitä tuo tarkoittaa? Eli onko kaikki tarkastettu ok vai pitääkö pyörän omistajan viedä pyörä tarkastutettavaksi ja korjauttaa vika?

Kiitos hyvästä keskustelusta!

ps: ensimmäisen pyörän omistajana; mitäs kaikkea huoltoa pyörä vaatii talvisäilöön? Perusputsauksen ja akun irroituksen/latauksen lisäksi. Kiitos.
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: j@ck - 31.10.13 - klo:10:02
Kun kytken virrat päälle, niin pelkkä chek minunkin mopon näyttöön tulee ja on aina tullutkin, kaikki siis ok .

Eipä talvisäilytys tuon kummempia, vähän miten haluaa ja miltä tuntuu.. Minulla on ollut tapana vaihtaa vähintäänkin moottoriöljyt aina ajokauden päätteeksi (jos ei ole äskettäin vaihdettu) ja viime vuosina on tullut lisättyä stabilaattoria bensan sekaan. Nyt joutuu kyllä lataamaan akun, kun pyörä on seissyt käyttämättömänä kaapelit kiinni jo kuukauden..
Otsikko: Vs: 30tkm huolto ja muut viat korjaukseen
Kirjoitti: hidas57 - 19.11.13 - klo:10:41
Huomasin tyhjäkäyntiaihetta sivuavan jutun Saksan Motorradissa. Siinä kerrottiin 2010 mallin Yamaha R1:n takaisinkutsusta, jonka syynä on epästabiili ja liian korkea tyhjäkäynti. Jutussa mainitaan ECU:n saavan antureilta virheellistä tietoa, vaikka läpät ovat kiinni. Antureita ei tarkemmin eritellä, mutta korjauksena tehdään johtosarjan vaihto, koska virheellisellä johtosarjalla on tarinan mukaan liian korkea vastusarvo.  hesse_blink

Melko mielenkiintoista. Yleensä johdin joko läpäisee helposti sähköä tai ei läpäise ollenkaan, välimuotona ns. räpsyt, joissa nuo kaksi edellistä vuorottelevat.

Ellei sitten tässä tapauksessa uuden johtosarjan mukana tule jotain muutakin, esimerkiksi antureita.