BMW Sportbikes Finland

Sporttipyörät => S1000RR => Modaukset => Aiheen aloitti: RaoulToujourd - 11.12.09 - klo:08:54

Otsikko: Mikä pönttö S1000RR:n? Ja takuuasiat ?
Kirjoitti: RaoulToujourd - 11.12.09 - klo:08:54
Onko Suomen maahantuojan kanta viripönttöihin ja voimakomentajiin todella näin tiukka? Sisäpiiriläiset voisivat kommentoida. Jää meinaan putkivalikoima aika pieneksi ja kaikenlaisesta ohjausyksikön kutittamisesta laukeaa takuu? Kova riski muutamasta lisähevosvoimasta?


Lähde: November 18, 2009 MCN (http://www.motorcyclenews.com (http://www.motorcyclenews.com))
Haastateltava: BMW S1000RR PROJECT LEADER STEFAN ZEIT
Question MCN: Will it be possible to fit aftermarket exhausts?
Answer Stefan: A BMW Akropovic silencer will be available and maybe an Arrow equivalent to follow from Alpha Racing, the BMW WSB race team. Any other silencers could cause warranty issues.

Lähde:BMW käsikirja S 1000 RR
Manipulointi: Moottoripyörän manipulointi (esimerkiksi moottorin ohjainlaitteen, kaasuläppien, kytkimen) voi vaurioittaa kyseisiä rakenneosia ja aiheuttaa turvallisuuden kannalta tärkeiden toimintojen toimimattomuuden. Takuu ei kata tällaisista toimista aiheutuvia vaurioita. Moottorin ohjausyksikköä ei saa käsitellä mitenkään.
Otsikko: Re: Mikä pönttö S1000RR:n? Ja takuuasiat ?
Kirjoitti: Matso - 11.12.09 - klo:09:03
Itse päädyin tuohon Akran slipariin.
Mutta turhan tiukkaahan tuo tuntuu olevan määritelty tuo takuun raukeaminen.
Tosin se ei kyllä poikkea normaalin japsivastaavan takuukäytännöstä millään lailla.
Otsikko: Re: Mikä pönttö S1000RR:n? Ja takuuasiat ?
Kirjoitti: jarska - 11.12.09 - klo:09:09
Mä olen varmaan liian wanha kun en ymmärrä miten tämän pyörän tehot ei vielä(kään) oikeen riitä vaan pitää puristaa pikkusen lisää.  grin

Onnistuuko tuunaamisen jälkeen muuten kutitella takas originaaliksi ennen pajalle vientiä, jos sattuu hajoomaan ja on vailla takuuseen vai jääkö "jälki" hommasta?
Otsikko: Re: Mikä pönttö S1000RR:n? Ja takuuasiat ?
Kirjoitti: hidas57 - 11.12.09 - klo:09:48
No ainakaan paikallisessa bemarikaupassa ei puhuttu mitään takuiden loppumisesta, kun laitoin omaan pyörään Akran kokoputken heti sisäänajon jälkeen. Asentelevat PC:tä ja penkittävät myös. Korvasivat takuuajan jälkeenkin vielä jotain ilman veloitusta, vaikkakin työohjeet piti kertoa vähän kovemmalla äänellä.

Tietysti jos saa isompaa (kalliimpaa) vauriota aikaiseksi virihommilla, niin sitten voi olla hankalampaa.

Kyllä se vaan niin on, että jos helpohkosti saa lisäpotkua, niin mieli tekee laittaa. Tähän S1000RR:ään näyttäisi saavan 20 hepoa aika vaivattomasti. Pelkistä kokoputkista (mm. Devil) huhutaan liki noita lukemia.
Otsikko: Re: Mikä pönttö S1000RR:n? Ja takuuasiat ?
Kirjoitti: Eka - 11.12.09 - klo:10:29
Vaikuttaakohan sitten tuo Devilin kokoputki takuuseen ja mitä tulisi kustantamaan. Jos kokoputken laittaa, niin jostain pitäisi saada pidempi alakate peittämään tyhjää pöntön aukkoa.

Alpha racing:n sivuilla on näköjään tiukempaa nokka-akselia ja titaaniventtiiliä ym. Olisi vaan joku hinnasto, mitä voisi kauhistella....
Otsikko: Re: Mikä pönttö S1000RR:n? Ja takuuasiat ?
Kirjoitti: Matso - 11.12.09 - klo:10:46
Tuo pidempi takakate tulee kyllä välittömästi tilaukseen jos joskus päädyn kokoputkistoon, tosin paukkua ei "tarvi" lisää mutta onhan sitä kiva olla.
Otsikko: Re: Mikä pönttö S1000RR:n? Ja takuuasiat ?
Kirjoitti: R2-D2 - 11.12.09 - klo:11:10
Mulle on jo kerrottu että kone on lussu, vääntöä alakierroksilla ei ole ollenkaan ja tehot löytyy vasta 13 000:ssa.

Että pitikin tilata.   reps
Otsikko: Re: Mikä pönttö S1000RR:n? Ja takuuasiat ?
Kirjoitti: spk_1978 - 11.12.09 - klo:13:16
Lainaus käyttäjältä: "hidas57"
No ainakaan paikallisessa bemarikaupassa ei puhuttu mitään takuiden loppumisesta, kun laitoin omaan pyörään Akran kokoputken heti sisäänajon jälkeen. Asentelevat PC:tä ja penkittävät myös. Korvasivat takuuajan jälkeenkin vielä jotain ilman veloitusta, vaikkakin työohjeet piti kertoa vähän kovemmalla äänellä.

Toi Akran kokoputkisto tais olla ihan originaali BMW osa?
Näin ollen se ei kai takuita vie.

Sama pelottelutexti taitaa olla kaikkien mopojen manuaalissa, Suomessa kai pätee jollaintavalla järki noissa takuukeisseissä?
Täällä myyjä pelaa kyllä korttinsa oikein =)

PC onkin mielenkiintoisempi homma, eikös se vaikuta suoraan moottorinohjaukseen?
Otsikko: Re: Mikä pönttö S1000RR:n? Ja takuuasiat ?
Kirjoitti: hidas57 - 11.12.09 - klo:13:34
Ei, hankin ja asensin Akrani aivan itse. Kuten myös PC:n. Säädön teetätin bemarikaupassa.
Otsikko: Re: Mikä pönttö S1000RR:n? Ja takuuasiat ?
Kirjoitti: spk_1978 - 11.12.09 - klo:13:43
Mitäs toi PC käytännössä trimmaa?
Sen säätäminen käsittääkseni on hiukan yksilöstä kiinni?
Eli se on siitä kaveristakin hiukan kiinni kuinka hyvin sen saa säädettyä?

Sama kai se on kuka sen putkiston asentaa, mutta muistanko oikeesti väärin että kokoputkisto oli ihan Bemun oma optio?
Otsikko: Re: Mikä pönttö S1000RR:n? Ja takuuasiat ?
Kirjoitti: R2-D2 - 11.12.09 - klo:15:04
Eiks tähän saa vaan Akran sliparin BMW:ltä? Ei siis koko putkea. Eivät taida säätää mitenkään?

Onkohan tuosta muuta iloa kuin että on vähä kevyempi, siistimmän näköinen ja pörisee?

Tai jos oon väärässä, oikaiskaa.
Otsikko: Re: Mikä pönttö S1000RR:n? Ja takuuasiat ?
Kirjoitti: hidas57 - 11.12.09 - klo:15:10
spk_1978:

Ei ole bemarilla tuollaista putkea tarjolla. Silloin oli vain Laserin slipari saatavana.

PC tulee kiinni ruiskutussuuttimiin, eli jokaisen neljän ruiskun ohjaus kierrätetään PC:n kautta. Se voidaan sitten ohjelmoida lyhentämään tai pidentämään sähköpulssia (on/off), jolla vakio ohjausyksikkö komentaa polttoainetta ruiskutettavaksi. PC haistelee kierrosluvun tuosta ruiskutussignaalista ja myös kaasuasennon tunnistimen signaali kierrätetään PC:n kautta, eli sitä kautta se saa kaasuasennon tietoonsa. Näistä kahdesta asiasta saadaan taulukko, johon säätöpenkissä tehdään säätö +/- prosenttia alkuperäisestä. Eli jos tarvitaan vähän laihempaa seosta jollakin alueella, laitetaan vaikkapa -10%. Tuhtimpi seos sitten vastaavasti +10%. Jos taulukko on pelkkiä nollia (zeromap), PC ei muuta mitään.

PC:n asennus on normaalia vaivalloisempaa, koska johtosarja täytyy kytkeä ruiskuille saakka, ja sen vuoksi joutuu purkamaan aika paljon, katteet, tankki, akku, ilmaboxi kaikkine liitoksineen.
Otsikko: Re: Mikä pönttö S1000RR:n? Ja takuuasiat ?
Kirjoitti: hidas57 - 11.12.09 - klo:15:14
Lainaus käyttäjältä: R2-D2
Eiks tähän saa vaan Akran sliparin BMW:ltä? Ei siis koko putkea. Eivät taida säätää mitenkään?

Onkohan tuosta muuta iloa kuin että on vähä kevyempi, siistimmän näköinen ja pörisee?

Tai jos oon väärässä, oikaiskaa.


Bemari myy kai vaan tuota: http://www.akrapovic.com/motorcycle-exh ... f8573ef88/ (http://www.akrapovic.com/motorcycle-exhaust/products/bmw/model/s1000rr-2010/slip-on-1f8573ef88/)


Käyristähän näkee, että vaikutus on lähinnä optinen ja akustinen. Kokoputkella tapahtuu jo muutakin, koska se tukkoinen peltiloota jää välistä pois.

Bemarin myymät putket eivät vaadi säätöjä, eikä pyöriä tosin taida pystyä säätämäänkään ilman PC:tä tai vastaavaa.
Otsikko: Re: Mikä pönttö S1000RR:n? Ja takuuasiat ?
Kirjoitti: jarska - 11.12.09 - klo:15:42
Kiitos hidas57 noista PC:n toiminnan selvennyksistä, mulle tuo virimaailma on täyttä utopiaa. hesse_blushing
Otsikko: Re: Mikä pönttö S1000RR:n? Ja takuuasiat ?
Kirjoitti: Matso - 11.12.09 - klo:16:57
Lainaus käyttäjältä: jarska
Kiitos hidas57 noista PC:n toiminnan selvennyksistä, mulle tuo virimaailma on täyttä utopiaa. hesse_blushing



Oikein!!! Pukinkonttiin kovia lahjoja  hesse_party
Otsikko: Re: Mikä pönttö S1000RR:n? Ja takuuasiat ?
Kirjoitti: spk_1978 - 11.12.09 - klo:18:15
Toi pelkkä äänenvaimennin ei kyllä tuo muuta kuin rispektiä valoissa ja kahvilan pihasta startatessa.
Äänet paranee, tehot ei käytännössä muutu, Biimeri osaa kompensoida pöntön vaihtoo, näin ainakin väitetään, monissa japskeissa on mitattu heikompia tehoja kun laitetaan "tehoputki"..

Mutta rispektiähän tässä haetaan =)

Tosin Jarskalla on niin rallit gummit nyt alla että jos ei ole top 3:ssa ratapäivänä niin lähtee punaseen nimen oikeudet!
Marialle annettakoon anteeksi jos ajelee hitaammin se rispekti tulee kypärien määrästä  bowdown
Otsikko: Re: Mikä pönttö S1000RR:n? Ja takuuasiat ?
Kirjoitti: jarska - 11.12.09 - klo:19:02
Mullon jo rispektiä tosiaan ratarenkaiden ja uuden mittariston myötä, pitää vielä miettiä tuota kirjottamista pukille tosta Akrasta. hesse_yahoo
Otsikko: Re: Mikä pönttö S1000RR:n? Ja takuuasiat ?
Kirjoitti: Kartsa - 11.12.09 - klo:19:50
no joo ,en nyt tiedä, josko tämä tulee ihan oikeaan kohtaan, kun kännyllä surffaan, mutta mulle tulee mieleen vanha sanonta; jos et pärjää asentajana, luet teknikoksi. Jos et pärjää teknikkona, niin luet insinööriksi. Eli tää pitää suhteuttaa noihin pyörien tehoihin. On mukava katsella ratapäivillä, kun    Kalle hakkaa jos jonkinmoista tehopakkausta vanhalla gs tonnisella!
Otsikko: Re: Mikä pönttö S1000RR:n? Ja takuuasiat ?
Kirjoitti: jarska - 11.12.09 - klo:19:55
Lainaus käyttäjältä: Kartsa
no joo ,en nyt tiedä, josko tämä tulee ihan oikeaan kohtaan, kun kännyllä surffaan, mutta mulle tulee mieleen vanha sanonta; jos et pärjää asentajana, luet teknikoksi. Jos et pärjää teknikkona, niin luet insinööriksi. Eli tää pitää suhteuttaa noihin pyörien tehoihin. On mukava katsella ratapäivillä, kun    Kalle hakkaa jos jonkinmoista tehopakkausta vanhalla gs tonnisella!

Totta puhelet, ihan sama minkä mopon mullekkin tyrkkää alle, ohi menee porukat kuitenkin.

Mut toisaalta taas jos laittaa kokeneen kuskin alle nopeen pyörän...  hesse_yahoo
Otsikko: Re: Mikä pönttö S1000RR:n? Ja takuuasiat ?
Kirjoitti: Kartsa - 11.12.09 - klo:20:07
Hyvä, että ymmärsit. En pidä itseäni nopeana kuskina, joten mielestäni pystyn heittämään mielipiteitä "nopeista kuskeista". Se on niin helppoa- lisätä pyörään tehoa, sen sijaan, että yrittäisi kehittää omia taitojaan.
Otsikko: Re: Mikä pönttö S1000RR:n? Ja takuuasiat ?
Kirjoitti: Repa - 11.12.09 - klo:21:27
Lainaus käyttäjältä: "Kartsa"
Hyvä, että ymmärsit. En pidä itseäni nopeana kuskina, joten mielestäni pystyn heittämään mielipiteitä "nopeista kuskeista". Se on niin helppoa- lisätä pyörään tehoa, sen sijaan, että yrittäisi kehittää omia taitojaan.


Tehoahan ei voi korvata kuin...
Otsikko: Re: Mikä pönttö S1000RR:n? Ja takuuasiat ?
Kirjoitti: jarska - 11.12.09 - klo:22:01
Lainaus käyttäjältä: "Repa"
Lainaus käyttäjältä: "Kartsa"
Hyvä, että ymmärsit. En pidä itseäni nopeana kuskina, joten mielestäni pystyn heittämään mielipiteitä "nopeista kuskeista". Se on niin helppoa- lisätä pyörään tehoa, sen sijaan, että yrittäisi kehittää omia taitojaan.


Tehoahan ei voi korvata kuin...

Ajotaidolla?
Otsikko: Re: Mikä pönttö S1000RR:n? Ja takuuasiat ?
Kirjoitti: atomic - 11.12.09 - klo:23:00
Lainaus käyttäjältä: "jarska"
Kiitos hidas57 noista PC:n toiminnan selvennyksistä, mulle tuo virimaailma on täyttä utopiaa. hesse_blushing

Kirjoitat vähän tänne vuurumille mutta asiaa   hali_rokrok
Otsikko: Re: Mikä pönttö S1000RR:n? Ja takuuasiat ?
Kirjoitti: Bem-Ari - 11.12.09 - klo:23:21
Lainaus käyttäjältä: atomic
Lainaus käyttäjältä: jarska
Kiitos hidas57 noista PC:n toiminnan selvennyksistä, mulle tuo virimaailma on täyttä utopiaa. hesse_blushing

Kirjoitat vähän tänne vuurumille mutta asiaa   hali_rokrok

JOO,komeet saundit ja pimeessä näytti hienolta.   hesse_mbounce
Otsikko: Vs: Mikä pönttö S1000RR:n? Ja takuuasiat ?
Kirjoitti: spk_1978 - 26.01.10 - klo:08:31
Hornigilla on myynnissä Remuksen hypercone Ärrärrään.
Muhkeet 1hp tuupannu tehoo lisää verrattuna originaaliin.. saattaa olla se polle jolla hurauttaa Lauslehdosta ohi suoralla.. ..joka kierroksella..
Samoin tarjolla peilien levikepalat että näkee milloin se tulee mutkissa ohi. ajelu

Ai mutta peilithän me irrotetaan radalla. horisko

Sitten olis toi navigaattorin kiinnityspallo niin ei eksy keskieurooppaa vallatessa.
Otsikko: Vs: Mikä pönttö S1000RR:n? Ja takuuasiat ?
Kirjoitti: Eka - 16.02.10 - klo:17:05
Hö, meinasin mainostaa tuota Hornigin Remusta, mutta onkin jo ikivanha juttu. Tänään sain sieltä uutiskirjeen asiasta...
Otsikko: Vs: Mikä pönttö S1000RR:n? Ja takuuasiat ?
Kirjoitti: hidas57 - 17.02.10 - klo:13:54
Saksalainen paja MTec on ottanut kehitysprojektiksi RR:n (IDM-sarjaan). Sivuilla on pyörän penkitystulos pelkän Akran kokoputken jälkeen. Siitä näkee, että on seokset varsinkin alavarveilla ihan vuoristorataa. Ruiskunohjauksen (PC tai vastaava) kun saavat siihen, niin sitten tulee ne hiukan ohkasemmat alaväännötkin ihan toiseen malliin.

http://www.m-tec.org/html/s1000rr.html (http://www.m-tec.org/html/s1000rr.html)
Otsikko: Vs: Mikä pönttö S1000RR:n? Ja takuuasiat ?
Kirjoitti: spk_1978 - 17.02.10 - klo:19:56
Toi on kyllä ihme homma että moiseen ratatykkiin ei saada seoksia kohdalleen, lienee ihan direktiivien syytä?
On alkanut poltteleen toi PCV K13R:ään..  

*edittiä*

Mites toi nyt menee?
Muistelen että 13,1 oli optimaalinen seos jolloin lähtee eniten ruutia motista ja sitä kohti povercommanderilla koitetaan päästä?
"Automaatioinssi asialla, kyl mä sen säädän mutten tiedä miksi.."
Miten tätä kuvaa pitäis lukee:
(MTecin sivuilta S1000RR)
Otsikko: Vs: Mikä pönttö S1000RR:n? Ja takuuasiat ?
Kirjoitti: hidas57 - 18.02.10 - klo:08:24
Toi on kyllä ihme homma että moiseen ratatykkiin ei saada seoksia kohdalleen, lienee ihan direktiivien syytä?
On alkanut poltteleen toi PCV K13R:ään..  

*edittiä*

Mites toi nyt menee?
Muistelen että 13,1 oli optimaalinen seos jolloin lähtee eniten ruutia motista ja sitä kohti povercommanderilla koitetaan päästä?
"Automaatioinssi asialla, kyl mä sen säädän mutten tiedä miksi.."
Miten tätä kuvaa pitäis lukee:
(MTecin sivuilta S1000RR)

Taitaa olla 13,2 aika hyvä seos, eli jos kuvan oikeasta reunasta katsoo asteikkoa, niin ei kovin hyvin osu. Tuo seoshan kannattaa laittaa myös vähän käyttötarkoituksen mukaan. Eli tommosessa kilpapyörässä kannattaa yläkierroksilla (suurella nopeudella) ehkä olla vähän rikkaammalla 12,7-13,0, kun on patopainetta ilmaboxissa, eli siis enemmän ilmaa tarjolla kuin penkissä ajettuna. Näin todellisessa ajossa seos menee lähemmäs 13,2:ta.

Tuon verran siis vaikuttaa, kun laittaa suoran putken, jossa ei ole niitä kahta sulkuläppää, kuten vakiossa. Slipareiden kanssa ei ihmeitä tapahtu, ei seoksille eikä tehoille.
Otsikko: Vs: Mikä pönttö S1000RR:n? Ja takuuasiat ?
Kirjoitti: Eka - 18.02.10 - klo:09:26
Tuossa varsinkin slipari on lähinnä putken pää ja muu hoituu siinä laatikossa mopon alla. Ei tuo originaali pönttökään nyt paha ole, kun on niin pieni ja söpö, mutta kyllä noi hiilikuitupäiset sliparit ovat vaan niin hienoja.
Otsikko: Vs: Mikä pönttö S1000RR:n? Ja takuuasiat ?
Kirjoitti: spk_1978 - 18.02.10 - klo:15:35
Off topic, mutta mikä noiden sulkuläppien tarkoitus on?
Ärrässä se on juuri ennen äänenvaimenninta ei käsitä miks moinen on putkeen pistetty.
ei näy olevan noissa viriputkissa.
Otsikko: Vs: Mikä pönttö S1000RR:n? Ja takuuasiat ?
Kirjoitti: hidas57 - 19.02.10 - klo:09:22
Toisaalta sulkuläpällä pyritään väännön parantamiseen alakierroksilla. Avara putki tai avara ilmanotto kun yleensä vievät väännön alakierroksilta. Toinen tarkoitus on melun vähentäminen kohtuullisessa luukuttamisessa, eli käytännössä melumittauksen alueella. Jammuhan näitä läppiä (EXUP) on käyttänyt pitkään. Korkeilla kierroksilla läpät on auki, koska huipputehoa ei muuten tule.

Sitä en muista onko tässä S1000RR:ssä imupuolella lisäläppiä tai muuttuvaa imukanavan geometriaa, joilla myös pyritään säätelemään voiman ulostuloa. Tällaisten lisäläppien poisto (mm ZZR1400) tai pakkoavaaminen on suosittu kotivirityskonsti, joka kaipaa myös onnistuakseen seoksen säädön PC:llä tai vastaavalla.

Omassakin pyörässä, jossa lisäläppiä ei ole ollutkaan, on selkeästi havaittavissa alaväännön ohenemista, jos putkesta (Akra hexagonal Racing) nyppää killerin pois, tai poistaa ilmanottosnorkkelin.

Alaväännön hävikkiä voi korjata seoksen säädöllä jossain määrin, mutta silloin ei ehkä päästöarvot ole hyvät.
Otsikko: Vs: Mikä pönttö S1000RR:n? Ja takuuasiat ?
Kirjoitti: Eka - 12.03.10 - klo:03:05
Youshimuralta on vissiin tulossa siistin näköinen slipari ja kai kokoränni RR:rrään:
Otsikko: Vs: Mikä pönttö S1000RR:n? Ja takuuasiat ?
Kirjoitti: hidas57 - 01.04.10 - klo:13:54
Tuossa yksi paja, joka tekee sen rumahkon savustustynnyrin peitoksi alumiinista suojan. Eikä ole kalliskaan.
TecBike (http://www.tecbike.de/BMW/S-1000-RR/Auspuffabdeckung-BMW-S-1000-RR-fuer-original-Anlage.html)

Niillä on myös halpa kuristussarja  hesse_blum

70kW (http://www.tecbike.de/BMW/S-1000-RR/Drosselkit-70-kW-fuer-BMW-S-1000-RR.html?manufacturer=4687aaf3cf8a939acdacda5d253af039)